Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
2 Fotogalerie

Siemens VDO: elektronické klínové brzdy sériově už v roce 2010

Siemens VDO představil v roce 2005 systém elektronické klínové brzdy, který je funkcí naprosto odlišný od brzdy hydraulické. Letošní zimní testy dokázaly mnohem větší účinnost, menší reakční časy a tím i kratší brzdné dráhy oproti hydraulickým brzdám.

Systém elektronické klínové brzdy (EWB – Electronic Wedge Brake) je založen na poměrně staré „technologii“ klínových brzd známých ještě z dob kočárů a povozů či prvních vozů z 19. století, kdy na samotné kolo či kotouč tlačil jednoduchý klín. Inženýři ze Siemens VDO tento základní princip využili a přenesli ho do podoby využívající nejmodernější technologie. Dřevěné klíny nahradily klíny ocelové, které jsou vtlačovány mezi třmen a brzdové destičky. Tímto účinkem na kotouč pak redukují rychlost.

K ovládání klínových prvků slouží rychlé krokové elektromotorky, které vytočí osu působící na zvlněnou desku a posunou ji. Naproti ní je umístěna stejně zvlněná deska. Mezi oběma deskami jsou malé válečky, které při posunu vyvolaném otočením osy motorku zvětšují rozteč mezi oběma zvlněnými deskami. Tak vznikne síla potřebná ke styku brzdové destičky s kotoučem. Celá soustava navíc využívá samotnou rotaci kotouče v prospěch zvětšení sil. Klín je totiž pohybem kotouče po pohybu motorku vtlačován mezi brzdovou destičku a třmen a není zapotřebí dalšího silového působení ze strany motorku. V praxi to znamená jediné: čím rychleji vůz jede, tím silněji bude klín vtahován a bude disponovat větším brzdným účinkem!

Velkou výhodou tohoto systému je konstrukční jednoduchost a nenáročnost. Celá soustava má méně prvků, je mnohem lehčí (i o více jak 15 kg), navíc odpadávají starosti s brzdovou kapalinou a vůbec celým hydraulickým vedením a na funkci krokových elektromotorků stačí klasický 12V systém vozu. Ovšem tou největší výhodou je rychlost klínové brzdy – v porovnání s hydraulikou je až dvakrát rychlejší. Stejně tak i systém ABS pracuje mnohem rychleji. Funkci a časování totiž obstarávají procesory, které jsou pro každý motorek samostatné a jemně snímají pozice brzdového pedálu. Systém pak výrazně snižuje reakční rychlost soustavy a zkracuje brzdnou dráhu za všech povrchových podmínek. Použité procesory lze navíc jednoduše naprogramovat – funkce motorků může být přizpůsobena automobilu či dokonce řidiči na míru. Ani napojení parkovací brzdy na celý systém není v tuto chvíli zásadním problémem.

Testy vyšší účinnost potvrzují

Siemens VDO své nové klínové brzdy již testuje. Dosavadní výsledky z testování v zimním prostředí vykazují až 15% zkrácení reakční doby soustavy oproti tradičním hydraulickým brzdám. Vůz vybavený klasickými brzdami, zimními pneumatikami a systémem ABS potřeboval k úplnému zastavení z rychlosti 80 km/h brzdnou dráhu dlouhou 75 m. Stejný vůz se stejnými parametry, ovšem už vybaven klínovými brzdami potřeboval brzdnou dráhu jen 64,5 m. Ve chvíli, kdy se vůz vybavený klínovými brzdami zcela zastavil, se vůz s hydraulickými brzdami pohyboval pořád ještě rychlostí 30 km/h. Toto zajímavé srovnání jasně hraje do karet klínovému systému, a to již v době, kdy stojí tato technologie teprve u počátků většího rozšíření.

V budoucnu tedy můžeme očekávat ještě lepší brzdný účinek. Další vývoj se bude zaměřovat vedle zvyšování účinnosti, na miniaturizaci a modularitu. Sériové výroby a nasazení elektronických klínových brzd do běžných automobilů se prý máme dočkat už v roce 2010.