Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

Elektromobil „Megacity“ od BMW se bude vyrábět v Lipsku

13 komentářů

megacruiser
Vodík je možná budoucnost, ale ne dřív než ho bude možné ekologicky a ve velkém vyrábět - dnes se vyrábí z ropy. Za současné situace je výroba vodíku z vody naprosto neekolgická, účinnost je jen kolem 25%. Další ztráty při jeho spalování a auto na vodík je ještě horší než elektromobil. Tzv. palivovým článkům bych moc nevěřil, jejich výkon je dost omezený, životnost taky a náročnost výroby velká. Přímé spalování asi bude lepší. Ale než začneme stavět jaderné reaktory 4. generace které budou vodík produkovat, je to čirá utopie.

K tomuto autu. V BMW nejsou blbci. Dobře pochopili, že jedině lehký elektromobil je použitelný, proto ty lehké materiály. Každé zbytečné kilo navíc zatěžuje baterie a kazí dojezd. Např. v Číně už se lehké elektromobily dávno v praxi používají, i třeba jako policejní auta. Váží pár kilo a tak jsou levné - stačí jen slabé baterie a dojezd je přesto velký. V Evropě na to jdou většinou automobilky špatně - vezmou nějaký benzínový typ, vyhodí motor, namontují elektromotor a baterie. Že je potom takové supertěžké auto se stovkami kilo baterek neprodejné, to je moc netrápí...
BeranK
...bohužel lidstvo se nikdy nechovalo racionálně. Hybridy a elektromobily jsou slepá ulice, ale v rámci dané atmosféry a psychózy ve společnosti je to údajně "jediná správná cesta" jak čelit (ve skutečnosti neprokázaným) změnám klimatu. Jít s dobou a prokazovat vyspělost dneska představuje výrobu nesmyslných hybridů a ani takové eso v branží, jakým je BMW, nemůže podobnou situaci ignorovat - žijeme v době demagogií spojených se zkorumpovanou mediokracií (což je ještě horší než zkorumpovaná politika) a ani si nemůže dovolit, aby bylo nařčeno (často zcela cíleně na objednávku), že "nechrání" životní prostředí a že "nezabraňuje oteplování klimatu". Takže se dělají nesmyslné kroky, konstruují se nesmyslné věci, prodávají se nesmyslné výrobky a la Prius (jo, jo - ty brzdy) - doufejme jenom, že alespoň některé části těch nesmyslných konstrukcí nejsou vůbec zbytečné a budou využitelné pro to, co má skutečně budoucnost - vodíkový pohon.

Ani výměna baterií na "pumpách" není řešení stejně jako mnohahodinové dobíjení především z jednoho základního důvodu - a tím je účinnost baterie. Otázka jestli ujedu 60, 90 nebo 100 km na baterii je věc jedna, druhá ale je, že se jedná o zdroj, jehož kapacita a tedy i výkon klesá v čase používání (není tedy standardní po celou dobu požadovaného výkonu) a jehož účinnost je ve srovnání se spalovacím motorem mnohem nižší a hlavně vyžaduje zdroj, který energii vyrobí - někde jinde. Všichni jásají nad čistotou energie elektromobilu, ale nikdo dosud nevyčíslil, co z hlediska životního prosředí představuje ujetý kilometr v přepočtu na vyrobené kilowaty v elektrárně. O tom, z čeho se dělají baterie také není nutné dlouze psát.

Jestli má něco budoucnost, je to vodík (zde se vlastně taky jedná o elektromobil - palivový článek vyrábí elektrickou energii a ta pohání mechaniku auta). Ale je to automobil, který má standardní výkon po celou dobu jízdy a jehož natankování trvá srovnatelnou dobu s tankováním ostatními klasickými palivy. Prinicp automobilu je právě v tomhle (což bylo skvěle demonstrováno na příkladu Hondy FCX Clarity - stačí si najít článek na internetu na Hybrid.cz.

Snad nic nevystihuje problém elektromobilu lépe než tenhle článek a ještě víc, to co bylo možné (shodou okolností) vidět minulý vikend v Top gearu na Primě, na který se článek taky odkazuje.

No a když se zeptáme, proč je tahle technologie známá už od sedmdesátých let tak málo rozvinutá, odpověď je jasná. Co by se dělalo s tou hromadou ropy, jejíž cena by rázem začala klesat, že by se polovina světových nalezišť musela zavřít. Co by dělali všichni ti Shellové, Exxonové, Lukoilové a jim podobní? Proto je asi lepší podporovat "technologie" hybridů, elektromobily, které ve skutečnosti vedou do slepé uličky, princip automobilu nezachrání ani nenahradí a tím zajišťují, že ani kapka ropy nepřijde - nazmar.

Nakonec své si přidal do diskuze i redaktor automagazinu na Public TV, který testoval hybrid od Hondy (té bych ho ale zcela odpustil z výše uvedených důvodů) a došel k názoru, že si nedovede představit, kdo by si z racionálních důvodů koupil tohle auto, které má ne zrovna famózní jízdní vlastnosti, není ani dostatečně pohodlené a velké a především - v normálním provozu má vyšší spotřebu klasických pohonných hmot než úsporné přeplňované motory současné generace. Jenom někdo, kdo se chce předvádět a ukazovat svoje "ekologické" vědomí a svědomí s pozérskou okázalostí.

Světu prostě vládne pokrytectví, které zakrývá často zcela přízemní zájmy. A hlupáci a prosťáčci jásají a tleskají a fanaticky odsuzují všechny, kteří nejdou s "dobou" a staví se rezervovaně ke všech těm "absolutním" pravdám. Ale bylo to tak vždycky, takže nám nezbývá než doufat.....
Klaudius
Môj názor je jasný z prvého príspevku. Kto vie čítať medzi riadkami, má jasno. 😉
tak nasleduje prepadák
napíš názor ak ho máš
Klaudius
>😁 3 >😁
Klaudius
>😁 2 >😁
Klaudius
>😁 1 >😁
lenže problém elektro aut je hlavne aj v zimných mesiacoch kde akumulátory nevydržia skoro nič a hlavne pod -20, a preto aj riskujú a čakajú kto vyvinie niečo lepšie na spĺňanie noriem
Avatar - T613
T613
tož nevím jestli je to neekonomické, neekologické..
o perspektivě se můžeme dohadovat, ale zatím je to dojezdem celkem k prdu a může to nahradit leda Matiz.
A proč se do toho vrhají? Je tu jakáž takáž infrastruktura, jakýž takýž trh a vývoj je nepoměrně jednodušší a levnější než u jiných alternativních pohonů (a vyzkoušený, však se s ním automobilky babrají přes sto let). Ale koneckonců se jen opakuje situace z minula, kdy elektromobily si vytvořily velký náskok před ostatními typy pohonů a pak zdechly, protože se s nimi dalo kroužit leda kolem dvorka, aby je krávy mohly dotáhnout zpátky do dvora. Bude se situace opakovat, nebude?
Nicco
Skor by som sa opytal, kde je ten vodik, co testuju uz 20 rokov.
Avatar - Ricardo
Ricardo
Hlavně jestli se objeví ve výrobě elektromobil zadokolka, jak to ukazovali nedávno na tom elektro-kupé 1
Klaudius
Taký neekonomický, neekologický, neperspektívny typ pohonu, a taká značka ide riskovať prachy a povesť jeho výrobou...
Ten dnešný svet je už fakt úplne hore nohami...