Novinky
0
Zarazilo mne jak se tady navazite do nekoho kdo zemrel. Ja pana Vaclava Krale znal, chodil jsem k nemu na design prave na CVUT. Jeho dila byla opravdu perfektni. Byl to umelec-technik. Nakreslit neco peknyho umi kazdej umelec. On to nakreslil tak, ze to mohlo jit temer hned do vyroby. Byl to skvelej clovek, pristupnej, kazdou snahu hodnotil kladne. A diky svemu jmenu dokazal prosadit i svoje studenty (vystavy). Takze cest jeho pamatce.
Přejít do diskuze
Vzpominam...na autokatalog ve vlastním vydání, na vlastni kresliřske pokusy, praxi v AZNP v ozubarne a na lince, na rozhodovani o profesi, kterou chci delat, o zemi ve ktere chci zit, ...
VK asi opravdu byl víc kreslíř než designér a ani já jsem se nestal
(až na statistická měření) zkušebním pilotem, jak jsem si snil - ale ten chlap byl vzor poctivého a zaujatého přístupu k věci a to mně dalo stračně moc pro život blízko aut a motorů...
P.S. Zapadlo byl jezdec a Zapadlík ho nakreslil ve 130 RS na rallye Škoda...
VK asi opravdu byl víc kreslíř než designér a ani já jsem se nestal
(až na statistická měření) zkušebním pilotem, jak jsem si snil - ale ten chlap byl vzor poctivého a zaujatého přístupu k věci a to mně dalo stračně moc pro život blízko aut a motorů...
P.S. Zapadlo byl jezdec a Zapadlík ho nakreslil ve 130 RS na rallye Škoda...
Znal jsi ho osobně z ČVUT? myslím, že je velká škoda a moje smůla, že VK již nikdy nebude vyhazovat studenty od zkoušky....aspoň by mě vyhodil Pan někdo a ne nějaká namachrovaná fiflena... 😉
Nejdříve bych podotknul, že moc neberu, když přijde kritika, až s křížkem po funuse. Jednak si to VK, vždy a ke všem přívětivý kamarád nezaslouží, a dále, není normální, aby se vždy a všem, všechno dílo autora líbilo. To co tu někteří kritizujete, není nové, ale je pozdě. Snad vás potěší, že VK byl natolik soudný, aby kvalitní soudobou kritiku poznal a bral si z ní další inspiraci. Jako málokdo, VK svou práci veřejně předváděl a víc než ochotně diskutoval s každým, kdo měl zájem, se něco také přiučit. A vedle toho, jen tak jako mimochodem, vytvořil v podstatě mluvnici dobré technické grafiky. Kdokoliv jde po něm, tomu stačí sledovat systém jeho kresby a pokud udrží proporce sdělnosti nastavené VK, tak nemůže kresbu zkazit. Na dílo VK je třeba hledět optikou jeho doby. A to byl Vážně King. Na osobnost VK lze koukat odkukoliv. A vždy uvidíte Velkého Kamaráda.
Tak to je krásný kus auta, dostal mě!!! Když jsem otevíral ten odkaz, tak jsem si říkal, že soudobý Peugeot a jeho design mě asi jen tak za srdce nevezme, ale omyl! A jak uz napsal Paja - hned mě napadla Alfa! A to rovnou Brera, jíž si považuji za skvělý design! :yes:
Jo, jo Zapadlik, docela nedavno mel taky velkou vystavu. Zadni strany SM byly po mem zasahu vzdy nevhledne, nebot jsem strihal pouze aktualni vozy a veterany nechaval, Vse jsem pak lepil do sesitu A4 a mel tak svuj Autokatalog! Jaka byla slava, kdyz par prostrednich stran zacali vydavat barevne... Jeste si vzpominam na cilou spolupraci VK s luxusnejsim mesicnikem MOTOR!
Si ho, neviem kto to je, a vzivote som o nom nepocul (to asi aj vypoveda nieco o mojom veku >😁 ) Ochrannu ruku cerveneho brata si pametam len velmi slabo. Ako som ale pozeral na vytvory pana Krala, teraz, je to fakt nic moc. Par kabrioletov, daky supersport. Ale tiez si pametam, aky som bol mimo ked som videl Golf Kabrio, a potom aj otvoreny Favorit. To boli auta! 😄 Ten supersport, na to ze je to r. 2000 je fakt slaby, designovo.
Ale, jedno je iste; jedna vec je sa len pozriet spat a povedat 'to by som vedel spravit aj ja keby...' a druha vec je tam byt a robit to. V kontexte doby toho asi spravil dost. A...PS...ten supersport je fakt desny >😁 >😁
Ale, jedno je iste; jedna vec je sa len pozriet spat a povedat 'to by som vedel spravit aj ja keby...' a druha vec je tam byt a robit to. V kontexte doby toho asi spravil dost. A...PS...ten supersport je fakt desny >😁 >😁
Každou sobotu dopoledne jsem jako malej kluk utíkal do trafiky a koupil tátovi Svět motorů - měl tři barvy - bílou černou a červenou. Na zadní straně byly nakreslené obrázky. My s tátou sedli a do oběda nahlas četli ten časopis. Pak jsem vzal nůžky a vystřihl obrázek, vložil ho do plastikovejch desek a zapsal do seznamu. To je mé mládí... Když zavřu oči... vidím zadní obálku Automobilu a na ní barevnej obraz od (tuším) Zapadlo nebo Zapadlík... auta v akci... odletuje štěrk, drásaj se gumy... také vidím Formuli Škoda... něco neskutečného... tehdy 😄 :yes:
Mozna bych i veril, i pred ctyrmi lety bylo ams prvni, kdo nabidl naprosto vernou budouci podobu P407. Ma dynamiku a smrnc, cosi z aury Alfy, tezko definovat (proc se zase prilis divit, stopy Pininfariny musely zustat u obou).
na perspektivni rentgeny Citroen BX 4x4 sk.B, ktery vlastne ani nevyjel? P405T16 4x4? Jeste bych je doma (i po stehovani) asi nasel! 😉
Navic vsimni si jedne veci. A tou je skutecnost, ze se VK neuchyloval k retru jako spousta dnes vehlasnych designeru navrhujicich pro zname znacky...nemyslis, ze uz tento fakt sam o sobe je dost vymluvny? Kdyby zil ve statech, tak verim, ze spousta navrhu se docka alespon maloseriove vyroby. A jen tak matne vzpominam, ze par MTX Roadsteru jsem potkal a tehdy to rozhodne marny pocin nebyl. Srovnej taky jeho navrh na facelift T613 s pozdejsim vytvorem Geoffa Wardlea (exdesignera Saabu), ktery z nich je podarenejsi???
a blbec blbcem... to je známa věc. Pan Král prožil většinu života za komunodrátama... tak jako my. Žil v prostředí, kde ikonou designu byla rudá hvězda dole na Můstku. Pod ní byl nápis - se Sovětským, svazem na věčné časy a nikdy jinak. Nám, obyčejným lidem, bralo chuť do života to závěrečné sousloví - nikdy jinak... to znamenalo definitivu... Umíš si vůbec představit, žes na světě jen jednou... a máš všechno prožít v jednom komunolágru?... Nemáš desky, nemáš knihy, nemáš filmy, nemáš auto... nemáš nic... a co tě utváří, to je buď propašované nebo děděné z časů první republiky... Tak je potřeba vědět, že tu žil pán, kterej když něco nakreslil a mohl to někde otisknout... my, na to civěli doaleluja... Byl to zpravidla černobílej průhledovej obrázek auta na zadní straně Světa motorů či Automobilu... a my si ho doma vybarvovali pastelkama. Umíš si vůbec představit tu realitu... víš ty vůbec, že barevná fotka 911ky z propašovanýho časopisu tirákem z německa (časopis sis koupil za čtvrtinu svý vejplaty a než jsi ho dones domů, byl jsi podělanej strachy, že tě seberou) se tu cenila jako obraz od Paula Klee... Nemáš brácho ani šajna v čem jsme žili, a co pro nás, autožrouty, pan Král znamenal. Jeho talent je evidentní, nezpochybnitelný. Že nemohl makat na novém Férru... no, to snad pochopíš. A jak velký byl jeho talent? Tak především byl mnohonásobně větší než tvůj. Byl to člověk, kterej uměl vidět. Geniálních designérů je na světě, že bys je zpočítal na jedný ruce. Pan Král asi nebyl geniálním designérem... byl "JEN" designerem nezapomenutelným. A to je dost. P.S. Možná sis hrával jako malej s plastikovým autíčkem, které udělal pan Král... tak příště raději mlč.
Vyjmenuj dalsi tri, kteri u nas neco podobneho za komunistu dokazali a bude je znat alespon par z nas prosim!
Uznávám, že srovnání s McLarenem asi nebylo fér nicméně mě ten výtvor připadá tak otřesný, že vůbec nechápu smysl jeho existence. Kdybych něco takového splácal jako dítě v domácích podmínkách, styděl bych se to kamarádům ve škole ukázat. (PS: Už nejsem dítě)
Yaroukhu mluvis mi z duse, viz debaty tenkrat na iDnes, jiste vzpominas... VK se u nas demonizuje.
Roomster možná není žádný zázrak světového designu, ale i tak je o 50 tříd nad tím co produkoval Král. Na designéra Škodovky tu půlka lidí sprostě nadává, zatímco krále uchovává v nábožné úctě. To že je někdo po smrti přece neznamená, že se nesmí říci, že jeho celoživotní dílo stálo za houby a každý komerční projekt na kterém se spolupodílel skončil krachem (mimo jiné i kvůli nemožnému designu). To je prostě fakt.
Ne, nekomentuj, jelikoz srovnavas zrejme nejlepsi supersport sveta vyuzivajici tvurci invence tech nejlepsich s nakolene vyrobenym prototypem zrozenym v domacich podminkach. ;-\ Paralelu hledej ve Vektoru, Diablu, Corvette...
Spis je to nutne brat jako oceneni za zasluhy v dobach pro CR designersky mrtvych, stejne jako je nutne vzit v potaz, ze to byl jeden z mala lidi, ktery se i v tehdy naprosto uniformni dobe dokazal seberealizovat. Talentu a treba i vetsich (?) bylo mozna vice, ale VK je jedine jmeno, ktere si vetsina priznivcu pamatuje.
[odkaz]
(parovnejte např. s McLarenem F1 ze stejné doby)
Komentovat to raději nebudu, abych nebyl označen za zamindrákovaného *....... 8-s
(parovnejte např. s McLarenem F1 ze stejné doby)
Komentovat to raději nebudu, abych nebyl označen za zamindrákovaného *....... 8-s
Já vím, to je tvoje věc, já taky nikdy nebyl z jeho díla odvařenej, když už si to nakous, ale zase dát to jako první příspěvek do diskuze o jeho posmrtné výstavě... No nic, už se stalo.
Mozna si my "nekteri" proste myslime, ze VK v CR sice vynikal, ale ve svetovem meritku je to proste mala ryba. A koliduje nam to s hypem kolem jeho osoby, kdy je VK velice casto oznacovan za GENIA. Bylo by fer nesnazit se premalovavat odlisny vkus nas "nekterych" na totalni nevedomost. Diky 😄
možná, ale na to jsem prostě moc velkej ignorant, primitiv a hulvát. U mě co na srdci to na jazyku.
No tak to je ovšem paráda. Jestli je to pravda tak rozhodně :yes: :yes: :yes: a Mégane se může zlehka začít bát.
Tatra V8, muze dnes pusobit mozna nezajimave, nicmene v dobe vzniku jsme z ni byli paf a odkaz na kresby v SM? No, na tom snad vyrustal kazdy milovnik aut zijici v te dobe!
nevim .. ale někteří z Vás asi ndokáči ocenit to co s Vými malbami pro časopis Svět motorů dokazal a kolika lidem "otevřel" oči, a pokud se jedna o jeho design myslim že cena kterou dostal v roce 1993 za navrh Innotech Mysterro svědčí o všem ... a ti kdo ten vůz neviděli to asi noedokažou ocenit dostatečně (skuste si ale vzpomenout co se tady v roce 93 vyrabělo .. a pak porovnavejte)
(Neberte to probuh jako obhajobu FORMY sdeleni performera.) U nas se na pana Krale peji neskutecne ody. Dle meho nazoru je jeho dilo ale neuveritelne "prehypovane". Rikal jsem uz za jeho zivota, ze jeho proslulost v CR IMO stoji hlavne na tom, ze mala ryba v malem akvarku nevypada tak mala. Nevidel jsem od Krale nic, co bych povazoval za nadcasove nebo alespon ve chvili uvedeni za vylozene uchvatne. (Trochu se tomu blizila Tatra V8, ale ta je na muj vkus precijenom moc "humpolacka", podobne jako Mysterro. V to pocitam i skicy.) A pak slysim ty baliky superlativu na jeho adresu od lidi, kteri zhusta zadneho jineho ceskeho designera vubec neznaji. (Ja znam jeste dva. 😄) Mozna se nemohl naplno projevit diky komunistum, ale to jsou jenom dohady. Takze si ted kladu otazku, jestli uz nikdy nesmim rict nahlas, ze jsem VK nepovazoval za tak genialniho designera, jak o nem Cesi vykrikuji, abych nebyl oznacen za zavistiveho ubozaka. Musim si navzdycky nechat pro sebe, ze mi ody na VK prijdou mimo?
Pokud planujete zajet na onou vystavu a nechcete se hnat do Roztok svym plechovym milackem (coz by bylo pravda nejstylovejsi), tak vezte, ze Prahy Masarykova nadrazi jezdi do Roztok vlak kazdou hodinu. Cesta trva necelych 20 mih a nadrazi je hned vedle zamku, kde se kona vystava, takze pohoda.
Ke slintum nejspis zakomplexovaneho "performera" se radsi nebudu vyjadrovat. Jeho "performance" asi nebude nejvetsi, tak aspon kyda hnuj na jine, uspesnejsi. Nejlepe na neboztiky 😒
Ke slintum nejspis zakomplexovaneho "performera" se radsi nebudu vyjadrovat. Jeho "performance" asi nebude nejvetsi, tak aspon kyda hnuj na jine, uspesnejsi. Nejlepe na neboztiky 😒
Myslím, že ses projevil jako velkej exot.. Nemusí se ti líbit co dělal, ale z úcty k tomu, že již není na tomto světě, jsi měl mlčet.