Zásadní otázkou je, jak evropští zákazníci přijmou vlastnictví Volvo číňany. Za sebe můžu říct, že Volvo pod čínským palcem je pro mě mrtvé. Stejně tak Ford.
Vivat Saab :yes:
Nápodobně. Už teď jsem četl o tom jak nový majitel plánuje vyrábět některé díly, které se dnes vyrábí v Evropě, v Číně, aby tak snížil náklady a z Volva se stala konkurenceschopná automobilka - dle jejich slov.
Zkrátka mám strach, co bude z Volva, až dojdou "šuplíkové" nápady (aby tu nebylo druhé IBM-Lenovo). A už budu mít problém věřit jejich slovům o bezpečnosti. Budu pořád muset myslet na to, které díly byly tak drahé, že se musely vyrábět v Číně, kde se jim zajisté dostalo řádné kontroly kvality.
Jde o to, že Čínani nikdy nevyráběli auta takové kvality, která je tu prakticky standardem. Naskakují do rozjetého vlaku, a pokud do toho budou chtít kecat (a jako že budou, pokud chtějí snížit náklady), tak je skoro zaručené, že se musí něco pokazit. Vemte si, jak dlouho trvalo Korejcům, než vyrobili alespoň použitelné (úspěšně prodávatelné v Evropě) auto. Pravda, Číňanům to bude trvat polovinu té doby, ale pořád to znamená pár naprosto zprzněných modelových řad.
Západní svět je v technologických ohledech přesycen invencemi, ale potřebuje na určité zboží co nejnižší výrobní náklady. A ty mohou poskytnout právě rozvojové země. Jestli to bude v budoucnu jinak, to zaleží jen na nás.
a nebylo by z dlouhodobějšího hlediska výhodnější mít v Číně vlastní výrobní závody? Když už je potřeba snížit náklady, nebo expandovat na další trh? Prodat celou společnost do Číny, říct jim, tak si to vyrábějte sami, my to od vás budeme zalevno kupovat, mi přijde jako nejpitomější řešení. Na Evropské straně tak bude chybět to nejpodstatnější - zisk. A když není zisk, nemůžou být ani výdaje - pokud nehodláme žít na dluh.
Ja doufam a predpokladam, ze nove "vlastnictvi" Volva prijmou vsichni s ledovym klidem (snad az na xenofoby)... zaplatpanbuh ze Volvo mohl koupit nekdo s dostatecnym kapitalem (ten napr. v porovnani Spykeru chybi) a velkym potencialem.Geely koupil Volvo kvuli kno-how a diky tomu je 99% pravdepodobnost, ze vyuzije moznosti, ktere mu touto investici poskytl tupy, spotrebni American.Dnes se tu kazdy bije v prsa a hrdine Cinu vysmiva, ale rekneme si za 10-15 let ;-)
Takze si dovolim tvrdit, ze Vas nazor je trochu kratkozraky-xenofobni.
tos to špatně pochopil. Já se Číňanům nevysmívám. Já se jich BOJÍM. A bojím se proto, že mají slušně nakročeno k tomu, aby převzali 1. příčku v technologické vyspělosti. A co se pak stane? Oni budou udávat směr, oni budou vymýšlet nové technologie a my? Z nás budou jen montovny, budem tam dělat za pár šupů a za to si koupíme šmejdský zboží, které bohatí Číňani nebudou chtít. Nechci se dožít dne, kdy svým dětem budu říkat, jooo my sme se měli. Všechno to co naši předkové vymysleli a budovali sme výhodně prodali Číně. Že vy se budete mít špatně - váš problém, snažte se.
Můj názor na tohle je ten, že Evropani jsou idioti, kteří v podstatě zadarmo dávají konkurenci/soupeři svoje know how a nevidí důsledky. Je mi z téhle společnosti špatně.
A jestli jsou moje názory xenofobní? ANO, protože si myslím, že určitá dávka xenofobie je na místě. Rád Číňana pozvu na návštěvu, rád ho provedu po Karlštějně. Ale abych mu cpal svoje vědomosti - ani náhodou.
společnost Škoda Power prodána korejcům - na zblití. Automobilka Škoda - zapadla do jedné velké eurospolečnosti. Proč ne, je to výhodný tah pro všechny strany, know-how a poptávka po pracovní síle zůstává v Evropě. A české pivovary? Přemýšlím, který je ještě český, nebo aspoň evropský. Většinu z nich vlastní američani. Česká společnost, ve které dělám prodána američanům, za peníze které jim půjčili české banky a splácíme z našich zisků. Proč to sakra nešlo obráceně?
Nechápu to.
btw ... zná někdo čínskou společnost, kterou by koupil někdo z Evropy?
dostane za hubičku a na stříbrném podnosu know-how, které Evropany stálo sto let práce a statisíce životů. Stejně jako koupě Volva před deseti lety pomohla Fordu stát se jedničkou v bezpečnosti na americkém kontinentu, pomůže to i Geely v Číně (či spíše ve světě, protože za pár let bude svět kupovat to, co bude chtít Čína, aby kupoval). Pro Volvo to může být šance, jen se obávám, že současná Čína příliš velkým sentimentem netrpí, takže, milí Evropánci, nebudete-li schopni už nic vymyslet...
A uvažování Fordu? To skutečně nechápu. Řekl bych, že ve vidině bezprostředního zisku královsky přispěl konkurenci, která mu za pár let dost možná zláme vaz...
Evropa je presycena automobily, Amerika je presycena automobily a ted se musi jeste presytit Cina a Indie. No a ? Ze bude o jednu nebo dve autobilky mene v Evrope ?? Krok vpred dnes znamena, ze Cina ve svem honu po industrializaci muze byt prave o krok pozadu tam, kde my zaciname prave rozeznavat, ze tento smer neni pro lidstvo ten nejlepsi...
Tak tohle je asi nejrozumnější úvaha tady a k Číně obecně jedna z nejrozumnějších, které jsem kdy v poslední době slyšel nebo četl. A kdo o té Číně víc trochu víc než prvoplánové primitivní úvahy v masmédiích, ví že třeba s volvem do Číny Američané potažmo Evropané prodávají stávající, či spíše odcházející technologie a především svoje - dluhy.....
Nepatří to sice zase tolik sem (nicméně souvislost tady je značná), ale vzpomínám si, jak jsem před pár lety četl rozhovor s jedním s předních českých výrobců sportovního oblečení (AlpinePro nebo Envy, Loop - už nevím). Všechno šijou v Číně, ale vývoj, prodej, reklama - to všechno zůstává tady. A nejvíc mně dostalo, když se ho redaktor ptal, jak čelí známému čínskému nešvaru - kopírování výrobků. Konstatoval - My jsme založili vlastní "pirátské" značky a na trh ty "kopie" vlastních výrobků dávíme dřív a levněji, než by to udělala nekalá konkurence, takže na tom taky vyděláváme....to komentáře nepotřebuje. Mimochodem, v této branží ovládají české značky až 70% trhu ve středovýchodní Evropě a jejich ziskovost je mnohem vyšší, než u řady značek velice renomovaných.
Obávám se, že Ford prodává do Číny Volvo jako celek, tj. včetně jeho vývoje od systémů bezpečnosti až po nové motory včetně právě dokončeného benzínového turba či hybridu...
V Číně jsem byl dvakrát, poprvé před dvanácti lety a podruhé vloni, v obou případech na profesních exkurzích. Jsem stavební inženýr s doktorátem ze stavebních konstrukcí na jedné dost dobré evropské technické univerzitě, viděl jsem, jak se staví v Evropě i v Americe a musím říct, že mi brada poprvé spadla až vloni v Číně. Vyděsilo mě nejenom to, jak daleko už jsou (leckdy je to už zcela mimo naše možnosti), ale taky kam dost možná brzo dojdou, včetně naprosto nepředstavitelných nároků na surovinové a energetické zdroje. Dostanou-li se na naši současnou spotřebu (a to je ta lepší varianta, projít by také mohli etapou energetické nenažranosti á la USA padesátých až sedmdesátých let), tak se můžeme připravit na to, že jakékoliv zboží postavené na prvotní surovině bude ve stálých cenách zhruba dvacetkrát dražší než dnes a celá Evropa se bude muset hodně snažit, aby si ji někdo jako pracovní síly vůbec všiml. Pupek světa se totiž přesouvá jinam - zpátky do Říše středu. Pro nás z toho vidím jedinou cestu - znova se naučit neplýtvat a znova se naučit pořádně a s důvtipem pracovat (snad by to nemuselo být tak těžké, to všechno totiž velice dobře znali ještě naši dědové)
A byl jsi v Abú Dabí? Nebo - navštívil jsi v posledních letech Moskvu? Měl bys podobné pocity, zejména tehdy, když jedeš na exkurzi do předem vybraných míst na pár hodin. Jenže když se budeš pohybovat po Moskvě, narazíš tam jak na "Šanghaj", tak na "periférii Káhiry".
Myslíš že monstrózní výstavba je znakem vyspělosti CELÉ země? Víš, jak žije devět desetin čínské populace?
No, viděl jsem, co jsem viděl. Chtěl bych být špatným prorokem, ale dvakrát jednoduché to evidentně nebude.
(Ti Arabové jsou trochu jiný případ - pro ně se stavby projektují na Západě, popř. v Japonsku a ... Číně. Stejně tak realizační vedení staveb pochází z těchto zemí. Arabové jsou výborní obchodníci, ale - nic ve zlém - opravdu makat jsem je nikdy neviděl. A Rusové jsou na tom v bleděmodrém stejně.)