Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

26 komentářů

megacruiser
Na zimních gumách jsem jezdil celý minulý rok a jezdím na nich stále. Jízdou v létě se nějak výrazně neopotřebovaly. Jestli to zvedá spotřebu nemůžu posoudit kvůli srovnání, ale jezdím mimo město za necelých 5, po městě denně zhruba 10+10 km do 7,5 v zimě, pod 7 v létě.
Že se prodlužuje výrazně brzdná dráha, to je nesmysl. Pokud se kola zablokují (nemám ABS), měkčí pneumatika se lépe přilepí k silnici než tvrdá letní a auto zastaví dřív. V zatáčkách možná nesedí tak dobře, ale díky novým tlumičům to není nijak poznat. Že je menší styčná plocha s vozovkou je taky nesmysl pokud kolo není přehuštěné a jeho rozměry jsou stejné jako u letního.
Navíc kvalita jízdy po našich zničených cestách je lepší na zimních pneu - jsou měkčí, lépe tlumí nerovnosti. Nevím jak jinde, ale v Brně vždy po zalepení výtluku vznikne na silnici výrazný hrb (po měsíci je na stejném místě výtluk opět), jízda na tvrdých letních pneu je potom velmi nepříjemná. Ke zvýšení hlučnosti nedochází ani náhodou, naopak rázy od kol jsou menší.
RS
Tolik hloupostí pohromadě v jednom jediném člověku 😲
Hoďte na něj deku....
kyklop
s tym co si napisal sa neda suhlasit. Na sukromnom vozidle som tento rok neprezuval, dovodom je, ze velmi pravdepodobne v lete pojde auto do sveta a letne gumy co som mal som dojazdil minuly rok. Rozdiel je vo vsetkom...dlhsia brzdna draha a skor sa "rozpiskaju" v zakrute. Vzhladom k tomu, ze si to uvedomujem, tak som tomu prisposobil jazdu,aby som neohrozil seba ani iny ucastnikov cestnej premavky
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
To nemůžeš myslet ani vážně, ne?
Měkká směs se při prudkých manévrech deformuje a neposkytuje zdaleka takovou přilnavost, jak bysis myslel. Ať už v celku, či na úrovni mikrodeformací běhounu. Styčná plocha je menší, protože zimní pneumatika má mnohem více drážek, mikrodrážek a celkově více prořezaný dezén. A k hluku jen tolik, že po přezutí na letní můžu mít puštěné audio na nižší hlasitost.
Ale klidně dál jezdi na zimních lépe, než na letních. Jen tě prosím, dost daleko ode mne.
Avatar - radekoo
radekoo
Kdyby byla pravda co píšeš magacruiser, tak by výrobci nevyráběli letní pneumatiky. Ale není pravda nic z toho co píšeš, takže je budou vyrábět dál >😒]
JayDeeSq
když to vezmu jako recese tak dobrý :yes:
Avatar - white label
white label
Aspoň ten nadpis se ti povedl, k obsahu tvého příspěvku sedí dokonale... 😉
Avatar - jenik1
jenik1
Naopak, já s "megacruiser" souhlasím. Mám to ale opačně, celý rok jezdím na letních a v zimě také nepozoruji horší jízdní vlastnosti na suché silnice při teplotě kolem mínus 10 stupňů. Dokonce jezdím na letních pneu na Kvildu na Šumavě, kde se silnice chemicky neošetřují a v pohodě i při jízdě na sněhu.
S těmi rozbitými silnicemi po zimě je to asi česká specialita. Nedávno jsem byl v Německu a silnice tam po zimě rozbité nemají. Navíc jsou rovné, u nás to při jízdě houpe ze strany na stranu. A to jsem jezdil i po okreskách.
Hoďte na něj deku...
lukas13
Tak toto je ještě horší než "megacruiserův" výkon. Až se svou Pandou (moc milé autíčko, mimochodem) zase někdy vyrazíš v zimě na Kvildu, dej, prosím, s dostatečným předstihem vědět. Abych si dal bacha.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
Parda71 (BMWfans)
Nedívej se tolik na F1, nedělá ti to očividně dobře. Jen ti prozradím, co ti asi uniká. Rozdíl mezi měkkou a tvrdou směsí v F1 je opravdu něco jiného než rozdíl směsí letní a zimní gumy. Tolik plků najednou jsem už dlouho nečetl...
lukas13
Už to napsali všichni nade mnou (až na jednu výjimku). Takže ze mě už jen :no😒br />
Je neuvěřitelné, k jaké "blbosti" se mohou nezasvěcení dobrat na základě rádoby logických úvah.
Varadero
docela by mě zajímalo na jakým to máš autě a jak staré ty zimní pneu máš. Moje zkušenost z loňského roku, kdy jsem se rozhodl dojet 3 roky staré zimní pneu na jaře je částečně podobná. V zimně mmi už klouzaly a navíc měli cca 5mm vzorku, takže jsem je už chtěl jen dojet. Překvapilo mě, že i přes svůj věk pneu celkem ztrvrdly a i přes můj sportovnější styl jízdy jsem je do podzimu sjel pouze o cca 2 až 2.5mm (čekal jsem, že za měsíc až dva jakmile se oteplí bude vzorek pryč). Ale když jsem začátkem dubna měl zkušební jízdu s novým autem a ještě tam měli zimní, tak se přehřáli a brzdná dráha mě až vylekala, o kolik byla delší, takže jestli máš ty pneu relativně nové a nepozoruješ rozdíl v brzdné dráze a v zatáčkách, tak buď jezdíš hodně klidně a nebo nemáš postřeh... rozdíl mezi pohodlím zimních a letních nevidím (mimochodem máš je obě ve stejném rozměru a profilu?). Rozdíly ve spotřebě nejsou u mě relevantní, vzhledem k tomu, že v zimním období mívám nižší rychlostní průměr než v létě, ale souhlasil bych s tím, že u nových pneu bude větší valivý odpor (jednak je měkčí samotná směs a navíc při větší hloubce vzorku se více deformuje) a tím naroste i spotřeba.
megacruiser
Většinou tu všichni papouškujete bezmyšlenkovitě čím vás krmí výrobci a moje chování odsuzujete jako nebezpečné. Pravda ale je, že jezdím hodně opatrně a s rozmyslem nejen v autě, ale i na motorce, čehož může být dúkazem jen jedna směšná nehoda s Wartburgem snad před 10-ti lety.
Kdyby se ty zimní gumy v létě chovaly nějak nepatřičně, hned bych je vyměnil. Ale ony se nepatřičně nechovají...

Zkuste se trochu zamyslet😒br /> Není náhodou pravda, že zimní i letní pneumatika provozem stárne a směs postupně tvrdne? Není to taky důvodem, proč se nedoporučuje používat starší pneumatiky i když nejsou ojeté? Asi si řeknete, že toto tvrdnutí směsi věkem je nepozorovatelné, ale to je blbost. Stará zimní pneumatika po pár letech může klidně v létě mít tvrdší směs než úplně nová letní (alespoň mě to tak připadá). Na její tvrdnutí nepůsobí jen přirozené vysychání a steření, ale hlavně agresivní chemické zimní prostředí. A málokdo asi po každé jízdě pneumatiky umývá a ošetřuje regumem. Navíc když se ojede, valivý odpor se zbroušením dezénu sníží, mnohdy až pod úrověň nové letní. Nemluvím teď o vlastnostech takové pneu třeba na vodě, ale za normálních podmínek prostě její chovaní nelze rozeznat od letní. Žádné klouzání se nekoná, to mám možnost testovat na starém Masarykově okruhu každý den. Moje auto je navíc hodně čitelné a problémy s přilnavostí dává hned najevo. Žádné ESP nic nevyrovnává a řízení bez posilovače dává skvělou odezvu, takže vím, že se něco děje ještě než přijde do tuhého...

Toto rychlé tvrdnutí směsi dnešních pneu je skutečně problém a nejen na autech. Na motorku jsem si koupil zadní gumu z aukra. Závodní, skvěle "lepivá" guma za desetinu ceny, tomu jsem neodolal. Říkal jsem si, je úplně nová, i když někde leží snad 4 roky, nemůže být ještě ztvrdlá. Ale to jsem se krutě spletl. Ta guma byla tak neuvěřitelně klouzavá, že každý rozjezd znamenal prokluz kola. Zadní brzda i při lehkém sešlápnutí hned kolo blokovala taky. Bylo vidět jak je její povrch úplně lesklý, vytvrzený. Nepomohlo ani důkladné napuštění regumem. Protože nejsem sebevrah, vyhodil jsem ji a koupil úplně novou.
Samozřejmě z jednoho příkladu nelze dělat obecně platné pravidlo, čert ví v jakém prostředí ta guma byla, možná ji tak změnila nějaká chemikálie.

Tak a do mě, to jsou ale zase nesmysly, že? 😉
Suprak
Jsem realista - myslím si, že článek krapet zavání lobováním. Nejdříve posloucháme řeči o dokonalosti zimních pneumatik a když si je všichni koupí, tak se příjde (dočkejme času) s povinností gum letních. Nějaké řeči o příliš měkké pneumatice jsou pro běžné smrtelníky pasé. I mezi letními plášti jsou takové, které podle testů bezpečnostni nic moc, ale životnost mají dlouhou. Obráceně kvalitní "bezpečné" pláště přilnou k silnici jak na lep, ale po sezoně je má člověk sedrané. Osobně zastávám názor (i když jezdíme na obou sadách), že lepší je mít v létě zimní kola s hlubším dezenem a jezdit opatrně, než zedrané letňáky blížící se konci svého života a lítat po cestě jak postřelená husa a myslet si, že mě ty super pneu na cestě udrží.

Znám dost lidí, kteří za rok najezdí rovnoměrně cca 3000 km. Tito, kdyby se drželi pravidla o nestaré zimní gumě a použití letních v létě, tak po čtyřech letech vyhazují zimní obutí do šmelcu s naprosto neopotřebovaným vzorkem. Většinou to jsou lidé, kteří jezdí s rozvahou a klidným tempem (ze sídliště do Lídlu). Jim se vyplatí nechat auto na zimních a po pár letech zase přezout na nové.

Ještě dodám, že pokud někdo standartně jezdí v běžném provozu na pískající gumy, tak je to blázen. Je totiž už na krajíčku adhezních možností. Stačí pak už hodně málo a vůz vystřelí z oblouku ven (třeba je na silnici trochu písku, spadané listí....) A nám nezbyde, než se nad takovím to řidičem kochat ve večerních zprávách.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
Parda71 (BMWfans)
Plácáš nesmysly. Zimní guma prostě není vhodná na použití v létě a nějaké řeči o tom, že jsi žádné špatné chování nezaznamenal jsou tedy pasé. To bude v tobě, ne v gumách. Jasně, směs tvrdne a zimní guma tvrdne rychle, ale jen ve směsi to není. Lamely v zimních gumách dramaticky prodlužují brzdnou dráhu v létě. Zkus si tak ze srandy v létě ve 25 stupních zadepnout brzdu s těmi zimáky a uvidíš, že poletíš jak na saních. Možná, že rozdíl nevidíš, jelikož si asi na pořádných letních ani nikdy nejel. Já ano. Vpředu jsem loni na jaře nestihl přezout, oteplilo se a já musel pruzdce brzdit. Ten slabší účonek nešel necítět. Poté po přezutí na letní kvalitní Dunlopky s bržděním nebyl nikdy problém a ani ABS nemuselo tolik zasahovat. A ty zimní byly taky Dunlop a byly starší.

Nesnaž se tady vyvracet něco, co vyvrátit nemůžeš. Tvoje pocity je věc první, jak se věc fakticky má je věc druhá. Opravdu nikomu nevymluvíš, že je zimní guma na léto dobrá. Akorát se tady zesměšňuješ a na propagandu z článku to nesváděj. Myslím, že zdejší diskutéři takové věci ví i bez článku.
Avatar - white label
white label
:yes:
I letos jsem si dal "závody do vrchu" (Dušná) těsně před přezutím na letní a znovu hned po něm. Ten rozdíl musí poznat i blodnýna s policajtem na palubě. Na měkých lamelách se kola v ostře projížděné zatáčce prostě sunou do boku a nedrží zvolenou stopu... Na léto mám teď CSC3 a na zimu CWC 810, takže obojí značkové pneu od Continentalu.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
Parda71 (BMWfans)
Přesně tak. Hlavně při vysokých teplotách prostě musíš cítti, že to auto plave ve všech situacích a nejvíc to vyplyne při brždění a rychlém průjezdu zatáčky 😉 Jinak dobře zvolená značka pneu :yes:
Avatar - chlapecx
chlapecx
ty ale TAKY 😄
Lamely v gumách hlavního dezénu pod 4 mm? ony tam ještě nějaký sou? já bych řekl že NE 😄
NAVÍC - KDO má lepší stabilitu, méně tvrdýho odstakování, lepší přilnavost i spotřebu???
příklad, máš tady typickou fabii a dvě sady gum používaných v létě - jsou to kola jaký tam prostě škodovka dává z výroby😃
letní ->DUNLOP 195/55 R15
zimní -> Barum Polaris 2 165/70

Noo zkuste hádat, JAK to je 😄
Avatar - Anonym
Anonym
Já na nich jezdil 4 roky celý léto. NO PROBLEM.
Větší spotřeba? hehe - Těžko anežko. Možná tak o 0,1 litru na sto.

Ale sou zimní a zimní - je rozdíl zda vysokorychlostní zimní nebo nějaké traktory či protektory na Felcii za pár babek.

Já ma zkušenosti jen s těmi vysokorychlostními zimními, které práve nemaj ten kalsický traktorový vzorek.
Avatar - chlapecx
chlapecx
spotřeba je relativní.. nezáleží jen na směsi ale taky na rozměrech 😄
schválně-> co má větší spotřebu
Dunlop 195/55 R15 a nebo Barum Polaris 2 165/70 R14? 😄
coolio
Ten v článku asi má pravdu, ale😒br />
1) stejný článek se objevil i u konkurenčního webu
2) pro obyčejné lidi co málo jezdí, po městě například, je dojíždění pneu OK

Sám jsem loni v létě ujel 3000km po jižní Evropě po zimních, a vzorek ubyl o 1,5mm. A bylo to bez nějakých problémů.
Avatar - Slavek-TDM
Slavek-TDM
1,5mm na 3000km ti pripada jako standardni ubytek??? 😲
Avatar - baca42
baca42
Nedávno jsem byl na autodromu Most. Na předku zimáky Polaris 165/70, na zadku letní Dunlop 185/60. Mimo pískání v zatáčkách žádnej problém. Video z okruhu zde [odkaz]
Ahoj motoristi 😄 ,
děláme průzkum trhu pro jednu parkovací aplikaci. Tímto bych vás všechny chtěla poprosit o 3 minuty času které zabere vyplnění našeho krátkého dotazníku [odkaz] .. Předem moc děkuji všem co se zůčastní. Zdar 😄