Nevím, jak jsou na tom městské SORy, ale Renaulty/Iveca/Irisbusy či jak se těm krámům nadává, jsou co se týče vnitřního prostoru nejdebilnější autobusy, co jsem zažil :no: Kloubový zvlášť!
A ty jejich kastle začali dávat i na trolejbusy, přitom Tr 21/22 byly uvnitř naprosto geniální...
Problém jsou náklady, nikoliv pražský ulice, kdyby celý bus byl lépe dimenzován, což samozřejmě může, či spíš je, otázka vývoje úplně nového typu, tak by třeba tolik netrpěl. Navíc DPP, měl myslím možnost nakoupit úspornější busy (teď nevím, jestli CNG nebo elektro) a taky to neudělal. Pro mě je vedení DPP banda prospěchářskejch č.....
Ja som cestoval na intrák Karosou, ktorá mala prehnitý podlahový rám. Pri jazde po horšej ceste a zákrutách bolo jasne vidno, ako sa v mieste zadných dverí celý autobus "láme"...
No čo - prekonštruujú to a v ďalšej rade autobusov sa už tento problém nevyskytne. Súčasné busy prejdú zrejme rekonštrukciou za účelom spevnenia rámu. Čo iné sa dá robiť?
Jako děti jsme se bavili tím, že jsme házeli prasklou podlahou u Karosy B731 popcorn, a vzadu oknem sledovali barevný koláče na silnici :-):-)
... jak málo stačilo ke štěstí ;-)
Tehdejší šéf Karosy pan Černý tvrdil, že Praha je zkouškou odolnosti jejich autobusů. Svatovítská je těsně před rekonstrukcí. Problém Prahy spočívá v nadměrném přetěžování lidmi, žulová dlažba, mnoho retardérů a kruhových objezdů a mimořáně vysoká stoupání. Rámy praskají i Karosám 900 a Citybusům, ale oběma řadám až jako únava přibližně po 10-12 letech provozu. Že začnou praskat rámy rok starým Sorkám čekal málokdo.
Mimochodem, Bratislava má již stejný problém - kloubové Sorky jim začínají praskat taky.
Praskliny se nejdřív objevily kolem dveří. Prvních 30 kloubových Sorek bylo vráceno výrobci k nápravě. Ten praskliny nově vyvařil, ale stalo se přesně to, co každý očekával - prasklo to jinde. Momentálně praskají rámy těsně za kloubem (sloupky). SOR už přiznal, že je kloubák blbě spočítanej. Bůhví, co s tím bude dál.
Běžte se v Praze projet po např. Svatovítské ulici a pochopíte, že chyba nemusí nutně být na straně konstruktérů... Tady by i tanku popraskaly pásy a upadla věž.
Celý kloubový nízkopodlažní autobus stojí okolo 10 milionů korun. Pokud opravdu nakonec dojde k tomu, že bude Praha reklamovat všech prvních 80 kloubových vozů, bude muset SOR vlečňáky vyměnit. Vykuchá ty stávající (motor, elektrika, nápravy, interiér, IS...) a dosadí nový vlečňák. Ovšem výměna a výroba nových dílů a penále DP za nemožnost používat vozy vyjde SOR přibližně na ty 2 miliony. A teď je hlavně otázka, jestli jsou ty další vozy dobře spočítané. U krátkých 12 m autobusů SOR NB12 zatím žádné vážné problémy s karosérií nejsou. Problémy jsou u kloubáků, kterých má Praha objednaných celkem 300 (280 + 20 hybridů). Krátkých 12 m má objednaných 420.
Rád bych nesouhlasil. Interiér podélného sezení se v SORu bohužel změnit nedá. Pod sedadly je totiž nádrž na PHM a na močovinu. Kloubovým SORkám začínají praskat rámy vlečňáků. Prvních 80 kusů se reklamuje, a nikdo neví co s tím. Počínaje číslem 6681 (vozy pro Kačerov) mají již jiný vlečňák, který by tyto problémy mít neměl. Co bude ovšem s těmi prvními kusy nikdo teď neví. Výměna? tu požaduje DP, ale Libcahváky by to mohlo klidně položit (odhadovaná cena za nové vlečky se pohybuje okolo 2 milionů za kus - je jich 0!) SOR se sice chlubí nízkou hmotností a nízkou spotřebou, ale všichni vědí, že je to kompenzováno tuhostí karosérie, která se především v pražském provozu (dlažba/přetížení/krok sun krok/kopce/kruháky/retardéry) kroutí jak housenka. Na obranu SORu musím aspoň říct, že se snaží jakékoliv problémy řešit ochotně a rychle, což u vysokomýtského výrobce nešlo tvrdit ani náhodu. Jinak jsou SORky poskládané z komponentů, které nalezneme v Mercedesech, MANech, Solarisech aj., takže tady bych problém neviděl. Mnohem větší obavy existují u životnosti karoserie. Rád bych vám tu ukázal fotografie popraskaných rámů, ale zveřejnit je bohužel nesmím. V garážích Hostivař jsou již odstavené 2 vozy pro svojí nepojízdnost po 2 letech provozu!