Výrobce motorových olejů Mobil 1 nechal provést výzkum, který přinesl zajímavé výsledky ohledně vědomostí řidičů o kontrole a použití oleje v automobilu.
Copak oni se to neučí v autoškole jako u nás? Jestli ne, tak je to smutný ;-\
Osobně teda olej kontroluju několikrát za rok. Na podzim jezdím na servisní prohlídku, kde se olej mění a v průběhu roku při každé větší údržbě auta a před delšíma cestama.
Asi je to auto od auta. Budu-li mít auto jehož spotřeba oleje je větší, olej kontrolovat budu. Mám-li auto, které olej spotřebovává minimálně, nekontroluju. Záleží taky na délce intervalu.
Takže... budu-li jezdil longlife - budu kontrolovat. Při 15 000 intervalu kontrolovat netřeba. V zásadě kontrolu hladiny u svého auta neprovádím, u manželčina nějaká spotřeba oleje je, takže tam se cca po 5000 km podívám a 3 deci na max. hladinu doleju (při koupi oleje sem prostě do jejího auta koupil o litr víc, což je vlastně standardní 4 litrové balení).
Asi je to tak správně. Když už by byla nějaká závada... měla by zafungovat kontrolka...
V octavii 2 se mi zdá, že je kontrolka dvojstupňová, nápis jako něco "zkontrolujte hladinu oleje", to je tak na spodní rysce na měřidle v motoru ( to poškození motoru ještě nehrozí ), a pak myslím velká porucha, kterou jsem naštěstí ještě nevyvolal. Jo, motor 1,8 TSI.
v nový oktávce to tak skutečně je. Ovšem tahle 2 stupňová kontrolka je v autech spíš vyjímka než pravidlo, takže bych na to, že se mi v autě rozsvítí kontrolka ani moc nespoléhal.
U některých vozů netřeba motor vypínat a auto si to pořeší samo. Otázkou je, zda by jste svou manželku ještě někdy viděl na živo ;-\ Osobní zkušenost s octa I 1,9TDI, při předjíždění si řekla že má málo oleje, 2x cinkla výstražným gongem a vypnula motor 8-s Ano, to byl ten okamžik, kdy jsem nad vozy s "lebkou pankáče" ve znaku definitivně zlomil hůl(po předchozím selhání brzd u fabky). Po odstavení na krajnici auto normálně nastartovalo a dojel jsem na pumpu. Dolil jsem 1l oleje a jelo se dál. Pro upřesnění jednalo se o rok starý auto s cca 10.000km na kontě.
...respektive určitě ne nějakou měrkou, moje auto to mělo na displeji palubního počítače... ale i když bych ho nekontroloval vůbec, ozvala by se mi kontrolka na palubní desce. Ale měl jsem Ford Cougar, jednou jsem projel zatáčkou, kontrolka problikla - a za padesát kilometrů už jsem zadřel...
Jinak k autu vyznávám uživatelský přístup a proto mi sdělení tohoto článku v podstatě nevadí a nijak mně nepobuřuje... do televize, topinkovače a dalších domácích spotřebičů taky nelezu... počítač si taky nespravuju...
...kontrolka problikla - a za padesát kilometrů už jsem zadřel... a to je právě ono. Pokud auto nemá zvláštní kontrolku na množství oleje, tak klasická kontrolka, to už je většinou pozdě. Domácí spotřebiče lae nevyžadují takovou údržbu jako auto a nespotřebovávají provozní kapaliny ;-)
díváš se na to moc zjednodušeně. Jednak na těch spotřebičích co si tu vypsal není potřeba nic kontrolovat po celou dobu její životnosti a za druhý stojí zlomek ceny auta. Pokud by si tedy nakrásně svou liknavostí způsobil jejich fatální poruchu nebo zničení, koupíš si za pár šušní spotřebič nový. Auto je řádově úplně jiná investice.
tak to taky neni tak pravda, já si můžu vybrat jestli svejch 100 000 investuju do nový thalie nebo do nadupaný velký televize, akorát ta mě nedoveze z prahy do brna, ale hodnota bude stejná... dneska už ta kontrola neni potřeba, pokud auto nezlobí(nežere nebo neplive olej) a jezdí se na servisní kontroly, tak mě olej nemusí trápit a ani vlastně nic jinýho krom ostřikovačů a benzínu....
Že auto nežralo olej předtím, neznamená, že nemůže začít. Přeci není takový problém zkontrolovat měrku, když doléváš kapalinu do ostřikovačů. A provést důkladnější kontrolu při ručním mytí.
za prvé za 100 000 není nový auto za druhý 100 000 nestojí televize. Nehledě na to jak píše správně MT sice ti teď auto nežere, ale může klidně začít. Pokud si navíc z těch co mění prasecky olej po 30000 km jak doporučují některé automobilky, tak si můžeš být celkem jistej že ti za chvíli žrát olej začne.
úplne se bojím jakou odpověď napíšeš :no: zřejmě to bude něco, že BMW má taky kontrolku oleje a na palubním pc ti svítí stav km, kdy bude olej potřeba měnit. Nechtěl bych být v kůži tvého auta. Tvoje názory jsou doslova hloupé, nezlob se, ale "do televize, topinkovače taky nelezu"...až bude nové auto stát 7 999kč jako LCD TV, tak to pochopím, jinak jsi blázen :no:
ps: a pak, že chybama se člověk učí. Ty zadřeš motor a pořád se chováš k autům stejně jako předtím :)
BMW má v palubním počítači "záložku", tu si otevřeš, a tam je nakresleno, kolik oleje je v motoru, je tam pět čtverečků, pět je max, jeden je min. Když je olej na posledním čtverečku, auto tě upozorní, předpokládám, že
s velkým předstihem. Klasickou měrku ani nenajdeš, sorry :-( takže kontrolovat můžeš jak chceš...
Jinak zadřený motor u Cougaru nebyl ničím zvláštní, na fórech se o tom zmiňují uživatelé dost často, byl
to motor 2,5 V6 od Fordu, který byl ovšem v Cougaru nějak pootočen či co, takže tu ukazovalo špatně,
zadřených Cougarů V6 bylo spousta...
o tom Cougaru je to známá věc, pak ale nechápu, že jsi to nehlídal, když to víš. Doufám, že jen proto, že v té době jsi o tom ještě neměl páru. Jinak u BMW :yes:
napada me , jak to bylo u starych merglu, tam byla vyvedena od olejoveho cerpadla hadicka , na konci priruba a nasroubovane na tlakovy merak na pristrojovem stitu .. 100% analog !!! Tam si clovek byl celkem jisty, ze ten tlak oleje co mu to ukazuje je opravdu realny. Kdyz tlak poklesl v zatacce, byvalo to tak centimetr pod spodni ryskou na merce a to bylo dost padne varovani. Pak uz sel tlak nekontrolovatelne dolu a taky motor zacal skripat. 8-s Ale to byly fortelne motory, ty se jen tak nevzdavaly. Myslim, ze by daly bez spravne hladiny oleje i nekolik stovek kilometru.
olej když jsem koupil nové auto. Po roce provozu výměna a pak jen výměna a výměna. Na dlouhou životnost olejů si nehraju a 30000km je dost i na benzínový motor. Ovšem jsou na trhu značky, které garantují výdrž oleje 30000km a bez dolévání, ale raději po 1000km dolijte 0,5l oleje. :-) Copak to bude za výrobce díky technice??? Mám u každého auta kontrolku a pokud by se rosvítila, tak určitě není motor po infarktu a stačí dolít olej. Ovšem jsou výrobci, kteří si tak věří, prostě kontrolku neinstalují a ušetřením několika stovek korun odkouří motor. :no:
Tak po prvním tisíci (resp. při záběhu) je třeba kontrolovat častěji, motor má vyšší spotřebu oleje. U každého auta je kontrolka na tlak oleje, ta když se rozsvítí nebo problikává tak už je pozdě. Pokud je kontrolka nebo ukazatek pro množství oleje, lze se tím řídit, ale měrka je měrka. I když většinou olej vydrží od výměny do výměny je potřeba olej kontrolovat, protože netěsnost se může objevit kdykoliv.
Dost tazko moze kontrolka sledovat mnozstvo oleja, pretoze pocas prace motora je ten olej rozneseny mazacimi kanalmi po motore, a vlastne ani nie je sposob ako merat jeho okamzite mnozstvo. Vacisnou je to teda len kontrolka tlaku oleja v mazani, a nastavena tak aby ti neblikala ani na volnobeh...
Sice nevím jak, ale měřit to lze. Starej space wagon 2.0TD má oranžovou kontrolku na hladinu oleje a červenou na tlak. Rozsvítila se mi když mi vrabec "prostřelil" olejovej chladič ;-\ >:D a ten rosil. Jinak na 626 2.0i, která mi žere olej jak divoká 1l/2000km (opravovat nemá cenu-na podzim de do kopru) mi červená kontrolka blikla už minimálně 15-20x a motor pořád chodí krásně-spotřeba nádherná, výkon v pořádku. Jnak stačí poslouchat, neboť nízká hladina oleje se vždy projeví rachtavým zvukem motoru. Ten mě i u služební fábie upozornil na to, že je něco špatně. Když jsem ji přebíral, vše, včetně oleje jsem kontroloval. Po ujetí 400km bylo nutné dolejt 2l oleje, aby se dostala hladina alespoň na dolní risku 8-s a ač v "motoru"(1,2HTP)byl max. 1l oleje, tak se kontrolka nízkého tlaku nerozsvítila >:D
Ještě doplním, že po dolití šlo auto do autorizáku, kde řekli, že je motor OK. 6e to jen zlobil EGR ? 8-s ? Po ujetí cca 1000km tam opět nebylo ani na dolní risku, tak provedli opravu motoru za cca 20.000,-kč, ale kýžený efekt se nedostavil a tak po poměrně ostré výměně názorů servis na své náklady dával "nový" motor z nějakýho rozstřelenýho vraku. Vše se stalo při nájezdu okolo 200tkm-pravda, služebák a nikdo se s ním moc nes...nemazlí(ani s palubkou z měkčeného plastu) >:-[]
Jenže ta červená kontrolka tlaku oleje měří tlak v hlavním mazacím kanále. Pokud se ti teda kontrolka rozsvítí znamená to, že nemáš dostatečný tlak oleje už ani na klice a zbytek motoru (vačky atd.) už je prakticky na suchu.
To je ještě dobrý číslo na to, že cca. 99% lidí sedících za volantem nejsou řidiči, ale jen majitelé řidičského oprávnění kroutící s volantem. :-! Možná je ten dobrý výsledek dán tím, že jde o čísla z GB a to je jedna z nejvíc na motorismus zaměřených zemí světa. I když pokud má člověk auto v pořádku, tak olej kontrolovat ani nemusí (pokud jeho motor nejezdí na ty "moderní" oleje tekutý jak voda, který je třeba dolívat pomalu častěji než benzín). >:-[]
nechavam menit 1x do roka
kontroluju pokazde kdyz chci nastartovat, ale jen na display
kde se to kontroluje fyzicky u soucasneho auta netusim, proc taky? oto se ma starat elektronika tak jako u ostatnich kapalin
nevim napise to OK, to me staci, na olej mam budik s jeho teplotou, takze typuju ze to meri i jeho stav, prozatim me to za tech 5 let signalizovalo malo kapaliny jen do ostrikovacu, vpodstate haubnu jsem osobne nezvednul snad 3 roky
Pokud to hladinu leje hlídá tak se tomu dá věřit. Ostřikovače samozřejmě, ty jsem zapomněl ale to není kapalina nezbytná pro provoz. Nevím jestli se hlídá u některých aut i hladina chladicí kapaliny, ale u většiny si myslím že ne.
Já mám odzkoušené (samozřejmě po delším stání), že to ukazuje po srovnání s měrkou shodně. Když totiž při startu vidím, že jsou dílky někde kolem poloviny, tak jdu překontrolovat měrku a dolít. Ale to není až tak často, motor olej nežere.
na P607 když je na měrce mezi riskami, ukazuje ručička přes půl,vždycky by měla být mezi těmi čárkami co se rozsvítí a stačí nepatrný náklon, tak se to celkem projevý...
protože mám vypozorováno, že mi motor olej nežere. Naleju pod horní rysku, měním nad spodní, tzn. 4 tam a 3 ven bez měření. Maximálně kontroluju když jedu na dovču daleko. Jinak si olej pravidelně po 15000 měním sám, je to práce na 20 minut, přiznám se, že mám montážní jámu. Protože vím, kolik je s tím práce, zdají se mi servisy účtované částky za prachsprostou zlodějinu. Taky vím, co si tam leju. A ne že by si servis vyúčoval něco, co mi tam nedal. Při tý příležitosti kouknu zrovna na destičky, a tak celkově po celém spodku auta. Běžný servis, tzn. výměnu všech provozních kapalin, destiček, kotoučů, výfuků, tlumičů, si dělám sám, jsem ze starý školy. Čas u mě není problém, mám ho hafo, i na jiné další zájmy.
PS. Nejsem automechanik, ale účetní, mám ekonomku. Starý olej dávám do 20 L starého kanystru po Rusákách, a za pár let ho vyleju příležitostně ve sběrným dvoře když stejně jedu kolem, je to 1,5 km. (Toto zde uvádím proto, kdyby něaký chytrák zpochybňoval a zdůvodňoval jak je to složité, problematické a co je s tím práce.)
Take ho temer nekontroluju. Rocne najedu tak 8-9tkm a pravidelne nechavam menit olej i filtry kazdy rok. Vzdy mi prijde, ze je tam oleje uplne stejne jako predtim. Schvalne se zkusim podivat, zda se neco nezmenilo. Kontrolka mi uz jednou svitila, a to kdyz po vymene filtru tento filtr prasknul.
Nestačí ovšem jen kontolovat, je potřeba také včas měnit vč. filtru, nebo sou mezi námi i dolívači co furt dolévají, a filtr tam mají sto let.
A pak sou šetřílkové co tam lijí největší aušus aby ušetřili a diví se že jim klepou hydroštely atd.
Chybí vám tam možnost "Rád bych si hladinu oleje vizuálně zkontroloval, ale moje auto nemá měrku."
Vzhledem k tomu, jak "skvěle" fungují hladinové senzory a senzory tlaku, radši bych se držel měrky. To, že automobilky vynechávají takhle zásadní součástku (navíc s nulovou cenou) zavání těžkou demencí.
To je teda cost saving jak 4. No tak takový auto bych si teda ani nekoupil. Nemáš šanci zkontrolovat 100% hladinu oleje a hrozně by mě zajímalo co by si dělal kdyby se ti zadřel motor.
Skoro vsechny luxusni limuziny uz ji nemaji (nejaka vyjimka se jiste najde), potom novejsi motory od BMW taky ne.
Stara S-Klasse (2000, 4Matic) mela jen spunt, ale merka tam nebyla.
Dnes si umí drtivá většina aut vše ohlídat sama. Spoléhám se tedy na to, že kdyby k něčemu nepředvídatelnému došlo, auto se ozve. Olej mi nemizí, tak jako tak jednou ročně náplně měním, tudíž k nějaké kontrole není žádný důvod.
To je fakt...ale pro mě je to stále dneska :-)
JTSko by mělo být OK, ale stejně kontroluju, historek o vypitý olejový náplni během sta kilometrů jsem slyšel až až. Takže důvěřuju, ale prověřuju. ;-)
Mne to zhltne asi 2.5dcl oleja na 15tis. km, momentalne teraz po zime. Po letnej sezone je ubytok mensi. Malo? vela?
Aspon vzdy lepsie nez 1liter na 15000km u jedneho znameho koncernu a znameho motora.
Podla servisky je dokonca normalne, ked si motor prilieva do paliva 1l na 5000km.
Skuste sa na takom motore nepozriet pod kapotu. Najblizsej vymeny sa to nemusi ani dozit.
ale kontrola hladiny oleje minimálně jednou týdně, s tím vezmu chladicí kapalinu, obejdu kvůli všem žárovičkám a tlaku v pneu. A pokaždý když mám nějakou návštěvu, tak se jim hned hrnu pod kapotu a už pár jsem jich důrazně poslal do.. servisu >:D A pak ještě hodinu lamentoval ohledně té černé, po fritéze smrdící kaši, co tam měli..
To neni pravidlo.
Zalezi jak odejde.
Pokud cidlo ukazuje hladinu oleje a je napriklad znecisteno, klidne bude ukazovat stav oleje OK, ale skutecnost bude uplne jina.
Elektronika nema sanci tento stav poznat - pro ni je proste dost oleje a hotovo.
Pokud ukazuje tlak oleje, pak plati prakticky to same - pokud se cidlo pokazi, ak ukazuje OK tlak, ale ve skutecnosti uz se davno zadira motor.
BMW ma treba tech cidel nekolik a pokud je v udaji mezi nimi rozpor (treba zadny tlak, ale hladina OK, tak auto upozorni na problem s kontrolou oleje, ale ktere cislo je vadne, to uz musi mechanik zjistit sam (s pomoci diagnostiky).
Merka je kazdopadne zakladni pomcka, ktera nic nezkazi a ukaze presny stav, navic na ni olej i vidis a osobne obdivuju vsechny ty, co memi po 30tkm, ten cerny, smradlavy, material, co tam musi byt uz nekde po 20tkm bych za olej rozhodne nevydaval...
Ja ti to verim!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >:D
BMW si to muze dovolit, vzhledem k cene montuje komponenty v nejvyssi kvalite.
Jednat stejne korejci, nebo treba Fiat, tak se ze zadrenejch motoru mechosi nevyhrabou ani za sto let.
Hochu nevěř zas tak těm čidlům. Je to jen elektronická featurka, která není neomylná a bezchybná. Takových jako ty co spoléhali, mysleli a pak se divili je celkem dost.
Beru, aneb jak říká můj kamarád: Nejlepší a nejdražší zkušenosti jsou takové, které na vlastní kůži zažiješ.. :-) Btw. jak moc poruchová ta čidla jsou? U 1% vozů? 5%? 20%
Jak cidlo hlasi poruchu?
Pokud se nepletu, tak cidlo je "hloupe" = nema zadnou self-diagnostiku.
Umi jen merit hodnoty (tlak od-do), pripadne ukazovat stav (1/0).
V motoru se na hlidani oleje pouzivaji dve cidla - cidlo hladiny (1/0 = tedy je hladina/neni hladina) a cidlo tlaku oleje (meri tlak od 0-nevim kolik), pripadne kombinace obou jak jsem popsal vyse.
Pokud je cidlo hladiny vadne, tak ukazuje bud 1 nebo 0 bez ohledu na realitu, coz se zobrazi na palubni desce (0 = sviti cervena kontrolka oleje, nebo nejaky symbol, nebo to zacne pipat ci hrat lambadu...). Ridic z kabiny nema sanci poznat, zde je cidlo OK nebo ne - takze vytahne merku a vidi, ze hladina je OK = cidlo je asi vadne / hladina skutecne neni = cidlo je asi OK, ale je kazdopadne treba dolit olej.
Pokud je spatne cidlo tlaku oleje, tak udava nespravne hodnoty.
Cidlo samotne to nemuze vedet, maximalne se da verifikovat podle cidla hladiny (hladine je, motor se toci, tlak neni = asi chyba jednoho z cidel), nebo podle hodnot u vypnuteho/zapnuteho motoru (ukazuje tlak s vypnutym motorm = vadne cidlo), ale spis jen vyhodi chybu a zadost o diagnostiku.
Pripadne se da verifikovat dalsim stejnym cidlem v retezci (pokud jsou jejich hodnoty shodne = OK, pokud se hodnoty lisi = jedno z nich je vadne, ale neni jiste ktere).
Pak existuji dalsi pomucky, cetl jsem, ze BMW treba pouzivalo jakysi 6th sense system, kdy byl olej prosvecovan laserovym paprskem a tak se zjistovala jaho kvalita, prutok atd... Ale jestli to pouzivaj v autech uz dnes, to nevim...
No třeba před dvěma týdny jsem měnil čidlo hladiny chladící kapaliny u astry. Jednoduše se mi na displeji objevovala hláška "Nízká hladina chladící kapaliny" a evidentně nebyla, tudíž vadné čidlo a výměna.
Moje Astra ukazuje zbývající životnost oleje v %, když dochází tak hlásí "vyměňte brzy olej", hlásí potřebu doplnit olej a taky nízký tlak oleje. Taky hlásí nízkou hladinu chladící kapaliny, brzdové kapaliny, opotřebení brzdových destiček, přetížení vozidla, nedotaženou zátku nádrže, tlak pneu, nízkou hladinu kapaliny v ostřikovači, vadnou žárovku a která přesně to je a spoustu dalších věcí. Olej měním každý rok, tudíž nekontroluju.
Moje auto ma kontrolku ktora ma upozorni ze mam malo oleja, malo by to mat kazde auto, lebo ked vam zacne svietit kontrolka mazania tak uz moze byt neskoro....ta kontrolka ze mam malo oleja mi raz zacala svietit ked som siel dlho do kopca....takze som uz auto nevytacal a na najblizsej pumpe kupil olej, skontroloval aj podla risky a dolial...
a to velmi peclive a to po vyjeti kazde druhe nadrze. Mimochodem je to tak i v manualu. I kdybych tam mel dolit jen pul deci.
Olej a olejovy filtr menim komplet minimalne kazdy rok nebo co 6000 kilometru, i kdyz je ten olej krasne cisty. Porad me to vyjde lip nez neco zanedbat a pak posilat motor na repas do Reichu.
Uz jsem nechal menit i olej v automatu, ackoliv radil bezchybne.
De facto by bylo jednodussi vyjmenovat, ktere z naplni jsem zatim nemenil a co nekontroluju... myslim jedine co jsem nemenil je fridex. Brzdovku jsem uz taky menil. Dokonce i napln do klimy jsem musel nechat menit, kdyz sel motor ven. >:D >:D
zni to blbe, ale kvuli konstrukcni vade. U Porsche jsou mimoradne debilne resene loziska pomocne hridele rozvodu, ktere se nejlepe kontroluji, jak je motor venku. Zaroven se tak lip meni olej v automatu, takze to bylo jedno s druhym.
Tak může se stát, ale je to pešek-člověk tomu dělá pomyšlení a stejně zrada. U mě maj auta trochu smůlu a "marodění" maj zakázaný. 2x za rok olej a 1x servis-jinak jsem nahranej-holt jsou obě v provozu každý den a musí jezdit ať se jim to líbí nebo ne >:-[] a ani jedno se s ročním nájezdem pod 30tkm nedostane ;-\
Olej u auta (Ford Escort 1.6 16V) pravidelně kontroluju, ale výměnu i s filtrem (1x ročně, najeto cca 7 tisíc km) nechávám na autoservisu a tiše doufám, že mě neošulej. Párkrát jsem u minulého auta (Š120L) to zkoušel sám, ale přineslo to tolik komplikací a zádrhelů (najít si čas, pučit si někde klíč na filtr, dopředu sehnat a koupit odpovídající materiál /olej, filtr, těsnění výpušťáku/, slejt vyjetej olej a někde nějak skladovat a pak odvízt do sb. dvora,... ), že jsem od toho upustil, nervy a čas má člověk jen jedny.
Auto mezi výměnama olej (5W40) skoro nežere, jen asi 2-3 deci, nedolévám, vždycky to akorát vyjde od horní rysky někam k půlce.
Je pravda, ze vela komponentov na aute je blbuvzdorna. Ale odtadial-potadial. Na nasich firemnych 1,4 benzinoch (Peugeot 207) senzor hlasi nedostatok oleja. Ale je to dost blbe, ked tam zrazu musite doliat az 1 liter oleja.
Myslim si, ze jazdenie s malym mnozstvom oleja je pre motor zabijak. Mat v aute malo oleja, nedajboze staru "ropnu emulziu' a jazdit pocas horucav v kolone + zapuzdreny motor odspodu, tak pardon!
P.S. Este k teme "Vcera a dnes". Pamatam si poucenie z prospektu Slovnaft. V zime pouzivajte minimalne mnozstvo oleja. To preto, lebo sa skor zohreje.
MNOHO ŘIDIČŮ neví, že pár vteřin po nastartování dochází k suchému a polosuchému tření. Tehdy dochází k enormnímu opotřebovaní některých mechanických skupin. V olejové mazací soustavě totiž není dostatečný tlak a olejový film na kontaktních plochách je nedostatečný nebo žádný. Proto by správně měl každý řidič počkat alespoň několik málo sekund, než SE ROZJEDE !
U benzínových motorů dochází k ZAHŘÁTÍ zpravidla po 40 sekundách od startu.
Ještě horší je situace u vznětových motorů. Filtr pevných částic totiž potřebuje pro svou správnou funkci tepotu cca 600°C, jinak se ucpává sazemi.
Lidé totiž neumí dieselový motor správně používat a tím zvyšují jeho opotřebení a zkracují životnost oleje.
Ano, u nových motorů je taky problémem často velice malá olejová naplň. Staré poctivé motory mívaly i sedm litrů oleje, dnes není ničím běžným tří litrová náplň.
Zahřátí po 40 sekundách je blbost, možná máš na mysli dobu, kdy se začíná trochu zahřívat voda. Motor je opravdu zahřátý až když je olej v provozní teplotě, což je po 5-15km, záleží na motoru.
Při krátkých jízdách a mnoho studených stratech trpí motor především znehodnocováním oleje palivem a tím rychle ztrácí své mazací schopnosti. Filtr a katalyzátor trpí krátkými jízdami samozřejmě taky.
zalezi na rozmeru bloku motoru a na tom, kolik tam mas vody.
litina rozvadi teplo hur jak hlinik a opravdu velky hlinikovy sestivalec se ti klidne tech 15 minut prohriva. 60 tam mas raz dva, ale na tech 90 uz to neleze a neleze.
Nevim jak se zachova benzinovy osmi nebo dvanactivalec, ale predpokladam, ze tam to bude pres ctvrt hodiny a 20km. Teda pokud na to neslapes, coz bys samozrejme nemel, ani u toho dieselu. O benzinu ani nemluvim 8-s