Docela by mě zajímalo v jaké Škodě Octavia jsou na výběr 3 druhy klimatizace?? Žil jsem v domnění, že v Octavii jsou jen 2, automatický climatronic a poloautomatický climatic.
Ono "poloautomaticky" je tiez len taky oxymoron: bud je automaticka, alebo nie. Nic medzi tym.
Od automatickej klimy cakam ze sa postara o to aby v aute bola teplota taka aku si navolim. Ako to dosiahne, o to sa stara automatika. Ta rozhodne ci zvoli otvorenu/uzavretu cirkulaciu, ako intenzivne bude chladit, kam bude smerovat vzduch, aka bude vlhkost, atd. Ak toto klimatizacia nevie a len blbo "fuka studeny vzduch", tak je manualna. Co si mam mysliet pod "poloautomatickou" klimou, to fakt netusim...
za poloautomatický se označuje asi to co mám v autě..teplotu to regulovat umí..resp. nejde zvolit topení či studený vzduch dou volit jen stupně,ale kompresor se musí zapínat ručně
Není to tak. U Climaticu si nastavíš teplotu a on se ji snaží udržovat na základě teplotních senzorů v interiéru. O moc víc už ale nesvede, intenzita a směr foukání se musí nastavovat manuálně. Není to tedy tak úplně manuál ani automat.
v Nissanu Primera z roku model 2000, na rozdíl od plně automatické, která udržuje nastavenou teplotu, sama si volí otáčky ventilátoru a nastavuje i kolik vzduchu proudí kterými průduchy, v Nissanu udržovala teplotu a regulovala otáčky ventilátoru, proudění vzduchu jednotlivými průduchy se muselo nastavit ručně.
ked auto stoji, tak udavat jeho spotrebu v prepocte na prejd
"Největší podíl na spotřebě má klimatizace při stání na místě, zde její spotřeba činí celých 70 % celkem spotřebovaných pohonných hmot (0,4 l/100 km)."
Vsechno to jsou rozdily v deci, ja osobne si z tohoto testu beru hlavne to, ze spotreba s klimou roste max do 0,5l (v pripade autoklimy jeste mene), takze argument vypinani klimatizace kvuli uspore paliva je tim padem nedulezity, to uz vic usetrim plynulou jizdou
Čísla udávané spotřeby navíc jsou naprosto zcestné. Spotřeba auta s klimatizací je velmi závislá na teplotě okolí a to jak u manuální klimatizace tak u automatické. Klimatizace je lednička, která odebírá teplo, které do auta proudí zvenku. Největší zdroj je asi sluníčko přes skla auta. Pokud tedy praží sluníčko a je venku 35°C tak nezávisle na klimatizaci bude spotřeba i 1 až 2 litry vyšší než když je pod mrakem a 25°C. Automatická klimatizace akorát umí snižovat výkon kompresoru a tím tu spotřebu oproti manuální sníží, kdežto manuální klimatizace funguje jak lednice, takže při dosažení určité teploty to jde to obtokem zpět na sání kompresoru, takže se sníží tlak na výstupu z kompresoru, ale je to velmi hrubá regulace. Další navýšení plyne z chlazení na nižší teplotu než je potřeba oproti automatické klimatizaci.
Tak jasně že i to hraje rozdíl, ale max v řádech procent, protože jinak by mi jezdilo auto bez klimatizace za 5,5 :-) ( jak je víc jak 20°C, tak ani manuální klimu nevypínám a spotřeba při normálním režinu kolem 7 až 8) , no a to je asi blbost že, u 6 sitz MPV s práznou hmotností cca 1700kg a 2,4 110kW benzín
No toto teda vobec nefunguje.
Chladnicke je uplne jedno, ci je vonku 20 alebo 30, ak ma udrzat vnutri 5°C.
Pri malom rozdiele teplot akurat klesa tepelna ucinnost tohto vymennika, ale spotreba kompresora sa nemeni.
Kompresor cerpa pod rovnakym tlakom chladivo dokolecka dokola.
U manualnej klimy ziadny obtok chladiva z dovodu teploty nefunguje. Zmena teploty sa dosahuje primiesavanim tepleho vzduchu, ktory si nastavis.
Naco by mala chladicka obtok??? pri dosiahnuti pozadovanej teploty predsa vypne kompresor.
Obtok tam je jedine z dovodu dosiahnutia pozadovaneho tlaku v klimatizacnom systeme, kedze kompresor pracuje s roznymi otackami, vzhladom na to, ze je pohanany klinovym remenom.
Nie kazda automaticka klima dokaze regulovat vykon kompresora. Jednoduchsie to robia automatickym spinanim - 0/1.
Hlavne ze automaticka klima sa zapina vzdy, aj ked idem len 1km autom alebo vonku je celkom prijemne, to aby clovek vzdy menil teplotu na displeji. Aj ked ju vypnem, po nastartovani sa znova zapne. No a kolko asi vydrzi taky kompresor, ked bezi premanentne. Aby som potom neusetril 1l paliva za 10 rokov, ale kompresol ma stal 100x viac
Když vypnu klimu, tak si to pamatuje a pri pristim startu je porad vypnuta (Fiat). Ať tam nastavim co chci (prepnu na manual, nastavim vetrak), tak si to pamatuje. Auto klima ma vyhodu nejen kvuli klimatizaci, ale predevsim v zime, kdy topí na nastavenou teplotu. Velmi dobra a uzitecna vec. S manualem je cloveku vetsinou bud horko nebo zima a neni schopen to nastavit.
Měl jsem Nissan Primeru s poloautomatickou klimatizací 10 let a prakticky jsem ji nikdy nevypínal, kompresor to v klidu přežil.
Nevím jak v jiných autech, ale třeba v Oplu Astra J mohu dvouzónový automat v menu nastavit při nastartování 1. vždy zapnuto, 2. vždy vypnuto 3. co bylo nastaveno při vypnutí motoru.
Na životnost kompresoru má největší vliv údržba systému spočívající v pravidelném doplňování chladiva. V chladivu je olej. Bez oleje ho zadřeš. Chladivo postupně ze systému ubývá. Nespotřebovává se, ale prostě unikne ven do ovzduší. Takže jednou za rok doplnit a ideálně k tomu i nechat udělat dezinfekci.
Provozovat automatickou klimatizaci na režim auto celý rok má ještě dva nepříjemné vedlejší efekty, o kterých se tady nemluví. Trvalým provozem klimy rychleji ubývá chladivo ( vždycky je tam nějaká netěsnost kudy to fučí ven ) což vyžaduje jeho častější doplňování a není to zrovna zadarmo a hlavně klima provozem v plískanicích hezky zasmrádne a musí se nechat vyčistit. Moje zkušenost je rok a pak už to začíná být nakysle cítit a následuje servis, obvykle najaře. Servisy mají z takových rad opravdu radost, další penízky do jejich kapsičky, sám si to doma člověk těžko odsmradí a chladivo si sám určitě nedoplní.
Sahary běží jen v ten okamžik, kdy zrovna kompresorkompresoruje a auto stojí (pravda, někteří výrobci to asi mohou mít i jinak, ale osobně jsem takové nepoznal), to je jako síi stěžovat, že u stojícího auta fučí sahara chladiče.
Doplňování chladiva je operace jednou za x let.
Současně čištění klimatizace/topení je naprostá samozřejmost alespoň 1x ročně.
Říká se tomu údržba automobilu
Kde x=2. Tak sa to odporuca.
Ked som sa o tom rozpraval s fachmanom, tak krutil hlavou, ze tam chodia ludia s 10a viacrocnymi autami, ktorym ledva lezie nejaka zima z ventilacie a rozhadzuju rucickami, ako je to mozne a co sa s tym stalo. O udrzbe klimy v zivote nepoculi.
Já jezdim na režim "auto" pořád a žádný problém s klimou nemám. O klimu se musí člověk jen umět starat (jako o všechno). Správně by se klimatizace měla 2x ročně vydezinfikovat a dle potřeby zkontrolovat stav média. To, že na to lidi se*ou a pak jim klima smrdí je jejich problém. Je to stejný, jako když někdo nemění olej a pak se diví, že zadře motor. :-!
Btw. pokud neni člověk *, tak dezinfekci klimatizace zvládne sám. Akorát na doplnění média nebo zjištění úniku musí do servisu.
já bych tomu klidně i věřil,podle mě mnohem víc de přes skla než přes plech kterej je navíc z vnitřní strany obloženej izolací a čalouněním,takže ten rozdíl vnitřních teplot bude zanedbatelný..teď mám černý auto předtím červený a často jezdím i ve světle modrým a rozhodně se nedá poznat že by někde bylo tepleji či chladněji..nejvíc dělá když de slunce přes přední sklo a nebo de zády a to v obou případech pere do střechy stejně
Uz se to tu kdysi probiralo, bylo to ozkouseno v Mythbusters a rozdil cerna/bila byl mam pocit 3-5 stupnu, nic zasadniho (pokud se bavime o teplote 60-65 stupnu :-)
A black car heats up faster than an identical white car. (From Pilot 2)
confirmed
A fan wrote in and asked a follow up question: "Does the color of a car affect the way it heats up?". The MythBusters used two identical cars, one black the other white and left them both out in the summer heat with thermometers in both. By mid-afternoon the black car had heated up to a temperature of 135 °F while the white car topped off at 126 °F, almost 10 degrees cooler.
Ja si myslim, ze ked je vonku 34°C a mam toho dost, tak ci mi udrie do hlavy 65°C namiesto 60°C je zasadna vec. Aj tepla polievka, caj, kava sa daju konzumovat len po urcitu teplotu a 5°C naviac ta moze obarit.
Což oto, rozdíly na povrchu karoseríe jsou klidně i 15°C bílá/černá, ale hlavní problém je spíš v barvě interiéru černý/šedý/béžový a hodně dělaj skla. třeba co má otec služební octu, tak tam má čirý čelní okno(ani při výměně mu zaměstnavatel nedovolil, aby si ze svého připlatil 1500,- za nornální) a i když je klima naplno, tak je tam na chcípnutí a sluníčko pálí na ruce a na xischt, ve spojení s černým interiérem je to pecka >:D
Je to tak. Staci si prilozit dlan na plech bieleho a potom cierneho auta. Garantujem, ze do 5 sekund budete jacat od bolesti. Samozrejme, pokial nie ste "manual" so zrohovatelou kozou na dlaniach. Takze, tvrdit, ze interier je "... teplejší jen o jeden či dva stupně" je nezmysel. A v malych "plechovkach", bez poriadneho calunenia je vo vnutri riadny hic. Kludne tam mozete varit kukuricu.
Ked sadnem do svojho bieleho teraz v sparnom lete, da sa to ako tak prezit.
Ak vsak sadnem do cierneho firemneho, mam pocit, ze sa mi skvari prazenica.
Tipoval by som minimalne 5-6C.
je napsáno, že Klimatronic se má nechávat zapnutý NEUSTÁLE a vypínat se má pouze v ojedinělých případech, při poruchách apod. Já mám v Pežotu automatický klimák, a taky kompresor zapínám a vypínám jak mě to zrovna napadne. V některých autech je to přímo nutnost, pokud mají slabší motory, protože zapnutý kompresor ubírá výkon, který někdy může chybět.
u slabších motoru se tlačítko pro zapnutí klimatizace rovná "anti-sport". Zapnu, nejede to, vypnu, jede to! Hlavně při rozjížděni s dieselem(turbo efekt) je to znát jak sviň >:D
ADAC objavil ameriku. Toto je zname niekolko rokov, ze automaticka klima spravi mensiu spotrebu. Jednak voci manualu kompresor nepracuje trvale (spina podla potreby) a druhak lepsie automaticke klimy maju kompresor s premenlivym vykonom, riadenym elektormagnetickou spojkou, proti manualu, kde je kompresor trvale hnany klin. remenom.
Kompresor ide na menovity vykon uz okolo 1700-1800ot, alebo tak nejak (niekto by mohol upresnit) Vo vyssich uz len cez ventil udrziava konstantny tlak v obvode.
mám celkem úsporné benzínové auto-obsah 1,6l. Včera jsem ujel 110km-cesta do zaměstnání a zpět se zapnutou klima a průměr jen 6,5l/100km z toho město 15km. Průměrná rychlost 88,9km. Ve městě jsem na nějakých 7,4l/100km se zapnutou klima. ;-), ale dokážu i 7,2l >:D, ale není to jedno litr sem či tam je to jen několik korun ;-) při dnešní drahotě v českobordelu :no: