Největším hráčem tu je státní politika. Ta může z hybridu udělat auto prakticky zadarmo v porovnání s ostatními (a to myslím čistě na daňové a poplatkové úrovni, pomíjím přímé pobídky na nákup). A jak říká Elfmen, v dnešní době není cena hybridu o tolik vyšší, pokud vybereš podobně výkonnou motorizaci a podobně obsáhlou výbavu. Toyotě se investice do toho systému zaplatila.
Už z principu toho systému (na Internetu si můžeš najít schéma) se elektromotor musí zapojovat i na dálnici - bez elektromotoru se ti kola neroztočí. Jediné jeho omezení je, že nad určitou rychlost (nějakých 50-70 km/h) se musí otáčet i kliková hřídel, jinak bys překročil maximální otáčky startéru/ generátoru. Je to dané převodovými poměry mezi jednotlivými motory.
Když uvádíš to GS, to také nejezdí o tolik úsporněji než naftové motorizace konkurence. A přitom je to třída, kde nafta dává smysl (dlouhé jízdy po dálnici). A benzínové motorizace nejsou o moc horší, jen se u nich musíš víc duševně krotit (což neznamená jet pomaleji). Je to zkrátka to samé v bledě modrém. Mohu pochopit tvůj postoj k Priusu kvůli jeho vnímání, byť to tak sám nevidím. Pro mne je to obyčejné auto. Nijak jinak na mne nepůsobí a jeho případným vlastnictvím bych ani nic nedával najevo.
Moc rychle premyslim. Puvodne jsem chtel napsat Jeden ten P508, ale pak jsem zacal psat Jeden z tech, zel ten zustalo. Budeme to resit jeste dlouho? ;-)
OK, dost atypický překlep, místo dvou znaků "ch", jen jeden "n", kdybys používal diakritiku a bylo tam aspoň "těn", tak se to dá jako překlep identifikovat spíš...
Tak se podívej na jakýkoli tří- a víceletý sazomet od Fordu či VW. Při akceleraci oblak černého kouře jak za parní lokomotivou v tahu nákladního vlaku... Nemluvě o tom nasládlém smradu nafťáků (nevím, proč tobě přijde kyselý), který se fakt drží dlouho. Když jedu za benzíňákem, nic cítit není. U nafťáků musím zapínat vnitřní okruh klimy.
Nafta je v ČR naopak obrovská modla a veškeré její nedostatky se brutálně přehlíží.
Jako techno-hračku lze určitě hybrid vidět. Ropná krize tu ještě uplně není a snad ještě pár let nebude, ale vývoj je potřeba pohánět. Já myslím, že to cesta je, kdy se spotřeba ropy dá alespoň zpomalit a pozitivní vliv na prostředí je lokálně možný. Rozhodně je pro mne lepší zkusit něco jako Hybrid, než extremní downsizing s méně válci a více turby, hlavně u aut vyšších tříd to pozbývá smysl. Konstrukční základ hybridu - jednoduchý, poměrně velký spalovací motor, el. motor a planetová převodovka - je mi tedy milejší.
Bohužel lidi, nadšenci, co si hybrid koupili jako "techno-hračku" tvoří zatím většinou kupců, já sám znám pouze takovéto majtele vozů(celkově 3 :-) ). Pak je tu samozřejmě velká část, kterým by se to auto líbilo, ale stejně si koupí běžný typ pohonu, třeba jen pro to, aby splynuli s davem. To stále prodeje nevytrhne.
Zajímavé je, že dva diskutéři, na které jsem reagoval nakonec hybrid tak špatně nevidí, jen je potřeba se zeptat, co jim na hybridu tak přesně vadí. Samozřejmě tento typ pohonu samé výhody nemá, jen aby se na něj lidí nedívali přes prsty, což v Evropě půjde dost těžko.
Jak to myslíš?
Jinak jsem jako majitel Mazdy 3 srdcově dlouho zvažoval M6 GTA, ale ten zastaralý kokpit bez moderních features a kurvítek mě odradil. Lákavá cena však hodně dobře zabrala a vidím, že M6 se za září prodalo přes 20 procent ročních prodejů.
Myslel som samozrejme auris, nie corollu..stále som si na ten názov nezvykol..
Inak je pravda, že veľké percento súčasných kupcov hybridov si skôr ako ekonomickú alternatívu kupujú zaujímavú technickú hračku. Sám sa priznám, že kombinácia spaľovacieho a elektrického motora mi príde technicky zaujímavá. Keby som "neriešil" pár tisíc hore dole pri nákupe auta, možno by som si hybrid na jazdu po meste kúpil. Ale nie kvôli nižšej spotrebe či otáznej ekológii. Práve kvôli tomu že mám niečo "high-tech".
Z tohto pohľadu sú mi autá ako toyota prius či chevrolet volt/opel ampera sympatické. Predstavujú prestupný krok, príležitosť kde si výrobcovia môžu v praxi odskúšať najnovšie poznatky v oblasti vývoja batérií a podobne. Budúcnosť mobility či cestu z ropnej krízy by som v nich však nehľadal.
S cenou máte naprostou pravdu. Ta je vysoká a člověk stále platí za jakousi jedinnečnost technologie, kterou Toyota (reps. její dodavatel) vymyslel a celé to pak v současné době zbytečně brzdí. Ve srovnání jste asi myslel Auris, protože Corolla se v hybridu nedělá, to nic nemění na tom, že 6700€ rozdíl je mazec. Já jsem samozřejmě cenu při výberu auta také zohledňoval jak se říká: "Až na prvním místě". Ale zkuste se podívat na cenu vozu ve v max. výbavě a pro motor s stejným výkonem (tedy hybridních 100kW v součtu) a to i u jiných výrobců. Rázem ten rozdíl není tak velký a např. nová Kia Cee'd s 1.6GDI v max. výbavě s DCT nám byla nabídnuta za "jen" o 30 tis.Kč méně. Tento cenový rozdíl již projedete velmi rychle.
Neříkám, že je lepší: "Až ujedu 100 000km, budu jen šetřit" a popravdě horizont 5let je hodně dlouhý, za to se může semlít mnoho a dost aut se toho ani nedožije (nehoda, krádež, atd.), ale nedělat vůbec nic a koupit si 2t náklaďák do města na 5km denně je také hloupost. Vždy půjde o kompromis.
Někdo s tím začít musel a technologie jsou ze začátku drahé vždy. Já si myslím, že když se ta auta nebudou kupovat, nebudou se nová taková vyvíjet a začarovaný kruh tu bude stále. Hybrid má spoustu výhod, jen se musí vidět a na celý koncept nehledět přes prsty. Má také nevýhody, ostatně jako všechno. To je pak na každém, co bude převažovat. Do města je myslím hybrid neporazitelný, pokud používá energii narekuperovanou. Protože ta by přišla jinak vniveč.
K bateriím: Použvají se vzácné a toxické kovy, které jsou špatně vytěžitelné. Ale to bychom mohli vidět problém v mobilech a jim podobných el. zařízeních, kde je baterií mnohem více, s daleko kratší životností a výrazně horší recyklací. (u Toyota HSD je kapacita baterií využívána pouze na 40%, ŘJ nenechá klesnout kap. pod 40% a nabije pouze na 80%, aby zvýšila životnost článků) a pak by měly být(prohlášení o konformitě v uživ. příručce, veřejná prohlášení, atd.) baterie z aut odborně recyklovány a znovu využity. Takže v tomto bych tak velký problém neviděl. Jako všude, když se bude recyklační cyklus řádně dodržovat, tak by systém měl fungovat. HSD pohon je již v provozu nějakou dobu a problémy s bateriemi jsou vyloženě minoritní problém.
Je dobře, že si rozumíme. My jsme v rámci předváděcí akce týden Hybrid projeli všechny 3. A po zvážení jsme tedy šli právě do toho Aurisu, protože nabízí stejné technologie, ale zabalené v "normálnějším" autě. On Yaris taky není špatný, ale je již výhradně určen do města. Jakýkoliv výlet mimo něj je již trápění vozu i řidiče (o pohodlí se už nedalo nad 100km/h mluvit). Prius byl pro nás již dost velký (většinou jen řidič a pár zavadel).
Stále ale nechápu ty nevýhody, co jste zmiňoval předtím, že s Dieselem by člověk jezdil za méně. Ve mestě určitě ne, mimo ano, ale podle mých zkušeností se ani tam Hybrid neztratí (když to nebude hlavní část trasy). Srovnával jste Golf 1.6TDi a Prius, což si myslím, není úplně rovné, Prius je větší auto, a když pomineme design, protože to je každého věc, jestli chce být pozér, či ne, tak je to vůz relativně pohodlný a kuft také není špatný. Podle statistik je spolehlivost Prius přikladná, což bych u 1.6TDi tak netvrdil (ještě na krátkých trasách).
Další soupeř tedy motor 1.2TSI, zde jste nezmínil v čem. Myslíte si, že v Octavii liftback (+-stejně velké auto, i třídně) bude také jezdit průměrně byť i za 6l/100km? Dále technologie, co můžete mít v Prius, v Octavii nikdy nebudou. (park. kamera, adaptabilní tempomat, LED světlomety). Složitost kontrukce hraje spíše pro Hybrid (konstrukčně odladěný atm. zážehový motor bez přádavných zařízení) Výbavově "plně" naložená Octavie také není levná věc.
Prius je drahý, platíte dost za roky vývoje el. pohonu, které jinde nejsou. Já si myslím, že Hybrid má smysl i ve Priusu, protože vůz má dobrou spotřebu ve více jízdních režimech, kde je čistě benzín moc žravý - dálnice, nebo diesel neefektivní(město - viz dále) ale každý si musí zvažit co od auta chce a hlavně, jaký bude profil jeho trasy. Podlě mě největší zlo, co se emisí týče je špatně zahřátý diesel v městské koloně (jedno jestli DPF, nebo ne, stejně nemá provozní teplotu), kdy vrčí většinu času naprázno(S&S takto vůbec nepomůže, protože auto se posouvá stále,ale pomalu), ale majitel si pochvaluje, jako má nízkou spotřebu podle EUROcyklu.
Přesně tak jsem to také myslel, hybrid je naprosto ideální do města, kde se člověk často rozjíždí a brzdí a nepřekročí 90 km/h. To mi ale u auta za 600 tisíc přijde docela jako úzký zaměření. Nicméně chápu, že jízda s hybridem taky může být zajímavá, sám jsem si to zažil s novým GS450h, kdy mě prostě bavilo sledovat, kolik mám energie v bateriích a jezdit tak, abych jel co nejdéle na elektřinu. Jenže u Priusu je ten rozdíl ve spotřebě oproti konvenčním automobilům tak malý, že nedokáže ospravedlnit celkem dost vysokou cenu. Třeba takový Yaris HSD nebo Auris HSD možná nejsou tak "in", ale celkově mi připadají jako mnohem lepší volba.
Berte to tak, ze Prius je staveny nikoliv pro Amiky (tem je to vicemene burt) ale pro Japonsko a tam se jezdi v tech jejich megapolich s vice obyvatelma nez ma cela CR dohromady trosicku jinym stylem.
Zaprve jsou japonci uzkostlive ukazneni, zadruhe maji skoro vsude nejvic 80 km/h a zatreti je fakt rozdil, jestli ty desitky tisic Priusu jezdi po meste za 5l benzinu s elektromotorem nebo za 8l benzinu bez neho.
Nemluve o tom, ze Japonci jsou uplne posedli vsim, co se hybe a jejich mozek je tak trochu jiny zivocisny druh.
Viz treba toto, to by svetovou premieru jinde nez v Japonsku ani mit nemohlo:
[odkaz]
Ekonomika hybridu je otázna. Napr. základná corolla s benzínovým motorom stojí na Slovensku 12 690€. Hybridná verzia toho istého modelu už stojí 19 390€. Pri súčasnej cene benzínu cca 1,6€/liter si môžeš za rozdiel ceny kúpiť 4200 litrov benzínu.
Jednoduchými "by the woko" výpočtami dospejeme k záveru, že hybridná corolla začne oproti benzínovej "šetriť" financie približne po najazdení 100 000 km (priemerná spotreba benzínovej verzie- 7 litrov, priemer hybridu- 4 litre). Čo bežnému motoristovi trvá koľko, 5-6 rokov? V akom stave však budú po takých rokoch batérie a spol? Nevieme. Naproti tomu benzínový motor od toyoty bude po takejto záťaži len správne zabehnutý.
Čisto z hľadiska ekonomiky prevádzky je teda hybrid viac než otázna voľba. Zostáva možno ekológia, ale ani na to nemusím byť expert aby som našiel trhliny v príbehu. Šetríš lokálne prostredie (trochu), no zároveň výraznou mierou prispievaš k devastácii globálneho životného prostredia (viz. povrchové bane kde sa ťažia suroviny na výrobu batérií..)
Ale ne vždy přece ne všechna auta musí být "řidičsky" zábavná. Myslím, že zbytečně paušalizujte. Pro Vás je to auto nepřijatelné, protože není zábavné. To mohu potrvdit, mě tedy z tohoto pohledu také nic moc neříká. Ale pokud se na něj podívám optikou, kdy od auta potřebuji převoz a to pohodlný, nenáročný a ekonomcký, tak je to dobrý vůz. Že není zábavné, není nevýhoda, to je vlastnost. A věřím, že pro plno Evropanů je to stejné (i když prodeje tomu bohužel moc nenasvědčují). Ještě, že máme takový vůber aut, že se stále dají najít ta auta zábavná a dle evropského trednu jich stále přibývá (viz. vývoj BMW od R6 k R3 tri-turbo).
1.4 CVVT jsem také zkoušel v Kia Ceed a tedy, jestli to je "řidičsky" lepší auto, než Auris, tak neumím posuzovat auta. Motor by již opravdu slabý pro tak velké auto, stále jsem řadil, auto se hrnulo ven z každé zatáčky, ale to bylo způsobeno spíše tragickým obutím super-eco energy saver... Na dálnici to už vůbec nemůže fungovat, v kombinaci máte tedy 6,4l, což si myslím, je velmi dobrý výsledek na takovou motorizaci. S 1.6 GDI jsem u předváděčky jel průměr 6,8, ale ta má o 26kW více a bylo opoznání lepé sladěné. Celkově mi smysl této motorizace uniká. Čistě do města OK, s malým km nájezdem super. Ale dálnice opravdu jen vyjíměčně. Takže vlastně přesně to, co kritizujete na hybridech. Auto určitě bylo tak o 200tis. levnější (záleží na výbavě, myslím, že automat tam není vůbec), než náš Auris HSD. A ten rozdíl se ani za 5 let asi nesmázné. To uznávám. Řekl bych, že to bude daň za "odlišnost", která je mnohdy vysoká.
Ještě mám otázku, proč jste si nevybral tedy ten diesel, když byste jezdil za méně?
Mě přijde, že s hybridními auty se člověk musí umět sžít. Proto redaktoři při týdením testu dosahují takových hodnot. V rodině jeden prius máme a spotřeba je okolo 5 litrů. Když jsem s ním jel já měl jsem okolo 7,5. Prostě musíš se oprostit od toho, že jedeš v normálním autě a jízdu tomu přizpůsobit.
Máme též Auris HSD a jak tu psal již uživ. "Tlama". Tak auto funguje opravdu dobře ve městě, celkově když jedete pomalu (do 100km/h). Čistě dálnice mám také odzkoušené a tam jsme na 6l/100km, když se člověk trochu přízpůsobí a osciluje kolem 130 km/h (do kopce 120 a z kopce 140 dle tacho). Za to Vám čistě 1.8 beznín nepojede. Pro srovnání máme ještě 1.6 HDi v C4, s ním sice jsem schopen jezdit za 5l/100km po dálnici, ale musí se u toho celkově ještě více přemýšlet. Další věc, jak jste psal, že Golf 1.6 TDi umí jezdit za 5litrů, to bezpochyby umí, to umí i moje C4 (celkově mám průměr 4,5l/100km při prům. rychlosti 73km/h na 9000km). Ale oba to jsou za a) manuály b) auto musí být zahřáté na provozní teplotu, což trvá min. 10-15km podle okolní teploty, Auris je zahřátý za 2km (využívá odpadního tepla z výfuku k přídavnému zahřívání chl.okruhu). Na krátkých trasách Vám diesel vůbec nepoděkuje (kromě opotřebenění motoru a následných možných oprav budou emise také dost vysoko kvůli chladnému kat. a DPF) a na 5l učitě nebudete, tedy alespoň mě se to s C4 nedařilo a nevěřím, že Golf v tomto bude výrazně lepší.
Auris určitě není nějaké "řidičské" auto, opravdu jen točíte volantem a šlapete na plyn, odezva od předních kol špatná, přeposilované řízení, rel. krátký rozvor - nestabilita ve vyšších rychlostech. Ale popravdě toto všechno moje přítelkyně stejně od auta nevyžaduje, spíše chce aby auto bylo pohodlné, jednoduché na ovládání a údržbu.
Podle mého názoru tedy Hybrid do města a pro nenáročného řídiče, který jezdí z "povinnosti" ANO, s tím, že když se někdy vyjede na dálnici, tak to auto také zvládne. Když si chce někdo řízení užívat a jezdí po delších, tak má na výběr určitě lepší auta, tam diesel určitě smysl má.
Prius plug in má dojezd cca 18-22 km na plně nabitou baterii - osobně vyzkoušeno, do Prahy super. A radši pojedu za 10 let starým benzínem než stejně starým dieselem.
No ten plug in hybrid treba neni uplne od veci, pouzivat to pres tyden na dojizdeni do prace ciste na elektriku a o vikendu spalit za mestem trochu toho benzinu.
Uz ani nevim, kdy jsem za benzinovym autem vubec neco citil. Maximalne nekdy rano, kdyz se jede do prace a prede mnou je cerstve nastartovany auto. Naopak ten smradek za dieselem s filtrem se nese vsude, je cpavej a je mi z nej soufl. Zlevnit benzin a zakazat osobni auta na naftu- to by byl raj.
Tak to klobouk dolů. Nicméně tahle spotřeba se nedá udržet věčně. Pokud bys na tý dálnici strávil 50% času, pojedeš většinou pouze na benzinový motor, který není zrovna nejůspornější. Kdysi jsem četl test, kde zkoušeli Prius a CLK 230 Kompressor. Při 130 km/h pak překvapivě spotřeboval víc Prius. Já teďka jezdím novou i30 1.4 CVVT. Motor je to sice líný, ale zase si řekne o nějakých 6,4 litru. A to většinu času trávím na dálnici nebo v pražských zácpách. Pokud bych měl nějaký úsporný diesel, pohybuji se kolem 5 litrů.
No to bych si dovoli nesouhlasit. Mame Aurise HSD. Do mesta je to vytecne auto. Cesta po dalnici neni zadny problem. Jen clovek musi pripustit, ze pouze mota volanten. Ale presne pro tyhle lidi je hybrid vymysleny. Auto s co nejmensim usilim v rizeni. U nas s nim jezdi moje pritelkyne a na auto neda dopustit. A ja ji naprosto chapu.
Pokud se budeme bavit o spotrebe tak: Praha ~5l/100km, mimo mesto (Vysocina, Beskydy->Jizni Morava) ~4l/100km a D1 Ova-Pha pri tacho 145km/h ~5.5l/100km (neni pravda, ze se elektromotor nezapojuje). Kdyz za Aurisem jedu s dieslovym Avensisem, tak prijedu s 6l/100km. Ale je pravda, ze to auto by melo stat tak o 150k min.
Xgango, co to píšeš? Jezdím dlouhodobě max za 4,7 a rozhodně nejsem brzdou provozu. Nevím jak bych musel jet, aby to žralo 8! To snad ani nejde!
Právě tyhle názory nezkušených můžou za postoj k hybridům u nás... :no:
Já jsem v Priusu jel, nedávno jsem se dokonce svezl v novém Lexusu GS450h a to bylo moc hezký svezení. Nicméně okolo Priusu je příliš velký humbuk. Ve městě se sice dá jezdit kole 4,5 litru, jenže vyjeď s tim mimo město a ten elektromotor si prakticky neškrtne, takže ti zbude jenom atmosférická 1.8 se spotřebou kolem 7,5-8 litrů. Jak už jsem psal, takový Golf 1.6 TDi BMT bude jezdit v kombinovaném cyklu za nějakých 5 litru, což je hodnota, které dosáhne i Prius, který ale stojí skoro 600 tisíc (a navíc se ještě tvaří jako auto, které vlastně čistý vzduch vyrábí). Když už hybrid, tak buď malý, nebo naopak velký motor, tam ta přítomnost elektromotoru je poznat mnohem víc.
Ja nevim proc maji naftaky u nas tak silenou povest. Jo mozna vim, mozna diky tomu ze k nam se dovazeji auta az po najeti 300 000 km. A nebo mozna proto, ze kdyz uz to auto ma filtr pevnych castic tak ho cesky lojza vykucha. "Ja jezdim o tri deci na sto min, ostatni si dejchejte humac".
Mam naftu, naftu s filtrem pevnych castic. Taky sem se ji dlouho branil ale nakonec jsem to auto, ktery bylo mym nej v rozumnym benzinu, s podobnym vykonem jako nafta, proste nemohl sehnat a absolutne by se mi nevyplatilo.
A pominu-li fakt ze primovstrikovy benzin je stejne nebezpecny jako ta nafta, tak jedina nevyhoda toho paliva je, ze kysele smrdi.... narozdil od benzinu kterej po spaleni smrdi sice vic ale jinak.
Moderní turbodiesely už taky tolik nesmrdí ;-) Navíc při výrobě baterií do hybridů se vypustí tolik škodlivin, že to vydá za několik konvenčních motorů. Hybridní auta nemají v dnešní době prakticky žádný opodstatnění. Jsou drahá, na dálnici nebo okreskách dosahují spotřeby jako běžná benzinová auta, navíc ty stovky kilogramů baterií a s tím spojené servisní výdaje za ten uspořený litr fakt nestojí. A pokud bych jezdil jen po městě, nekoupím si auto segmentu C za 600 tisíc, když totéž dokáže vůz za poloviční cenu.
Co si budeme povídat, konkrétně třeba Prius je vyloženě pozérský auto, který při běžném využítí (město/okresky/dálnice) bude žrát stejně jako 1.2 TSI. Když už bych vyloženě chtěl hybrid, koupím si Yaris HSD, který funguje mnohem lépe (je relativně levný, lehký, celkově prostě smysluplnější).
Právě, že jsem s Priusem jezdil :-( Uznávám, že nejnovější generace je trochu lepší než ta minulá, ale pořád je to pro mě naprosto nepřijatelné auto - prapodivným exteriérem, pro mě nepochopitelným interiérem a hlavně jízdně. To auto neřídíš, v tom autě se přepravuješ - pravý opak mojí Alfy :-)
S hybridy je ten problém, že fungují prakticky jen ve městech a taky jsou tomu plně uzpůsobeny. Navíc vysoká cena neospravedlňuje jejich relativně nízkou spotřebu. Mimochodem takový Golf 1.6 TDI BMT dokáže jezdit za podobný hodnoty a stojí o 20% méně.
Nesouhlasím s tebou, protože převážně Priusem jezdím. A skok z osmiválcových SUV to byl obrovský, stejně jako úspora.
Ty studie jsou pro ty co jim věří.
Škoda?! Pro Evropany je to zcela nepřijatelné řešení - ukaž mi jediný hybrid, který je řidičsky uspokojivý! Celé to ústrojí je k něčemu vlastně jen ve městě, jinak ty desítky kilogramů navíc vláčíš zbytečně s sebou. A cenově je to už úplný nesmysl, ten příplatek se ti nikdy nevrátí, nemluvě o drahých akumulátorech s omezenou životností - kdo si takové auto koupí jako ojetinu? Studie navíc prokázaly, že při výrobě a následné likvidaci hybridních aut je životní prostředí zatěžováno více, než při výrobě běžných aut. Hybridy mohou kupovat jen Amíci, kteří nemají rádi diesely a kterým nezáležtí na radosti z řízení ;-\ Hybridy jsou úplně mimo mísu, alespoň pro Evropany určitě! Ale jak ukazuji tvůj nick, asi se mnou nebudeš souhlasit, což samozřejmě respektuji ;-)
V Rakusku sa caka na Optimu priblizne 4-5 mesiacov, na Slovensku alebo v CZ to asi nebude inaksie. Ci je to moc alebo normal, necham na posudenie druhym.
USA, Asia....U nás je to prostě propadák, a přitom její koncernový bráška je prodejně na druhém konci tabulky, zvláštní. Asi to bude jednak kombíkem, a jednak vymývací reklamou. A taky interiér Optima nemá moc pohledný (na rozdíl od exteriéru).
Radši než Mondeo bych bral spíš starou Mazdu 6 . A co se týká toho prostoru na zadních sedačkách ,stejně se tak často vzadu nikdo nevozí a kdyby jo nebo bych potřeboval více prostoru ,tak to bych si vzal rovnou MPV .
optima je len kusovka v eu..... jej tazisko je usa.. a azia... takze ziadne prekvapenie..... rovnako elantra .... v eu nenamuti nic ale celosvetovo je to jedno z najpredavanejsich aut....
A taky zvětšit prostor pro nohy a hlavu zadních cestujících ;-\ To už ale musíš překopat celé auto. Znám mnohem lepší řešení - upřednostnit Ford Mondeo, po všech stránkách lepší auto, navíc nyní nabízené za skvělé ceny :yes:
No u tý Insignie by to chtělo výrazný facelift(tahle maska je už trochu okoukaná a taková neagresivní) a trochu zhubnout a hned skočí o pár příček nahoru...