Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (75)
Pořadí prvních tří se ve střední třídě po srpnovém zemětřesení vrátilo do zavedených kolejí. Pozice si udržuje ale i trojkové BMW.

Zářijový trh v této kategorii vykazuje mírný zisk: 1,7 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 1.112 vozů, letos 1.131 (+19).

Měsíční žebříček se alespoň na nejvyšších pozicích vrátil do „normálu“. Zvítězil tudíž Superb, který si připsal 461 kusů a podíl 40,8 %. Druhý Passat měl na kontě 242 aut (21,4 %). Mondeo je zpátky bronzové s 83 novými registracemi (7,3 %). Čtvrté BMW trojkové řady má už jen 36 přírůstků (3,2 %). Na pátém místě jsou společně Hyundai i40 a Peugeot 508 (34, 3 %).

Ve srovnání s loňským devátým měsícem si Superb polepšil o 27,3 %, tehdy bylo zaregistrováno 362 kusů. Passat zaznamenal zisk 44 vozů, letos tedy vykazuje o 22,2 % více. Ford Mondeo hlásí meziroční pokles a navíc dost hluboký: o 52,3 % (ze 174 exemplářů v září 2011, tedy -91). BMW 3 si pohoršilo o mnohem mírnějších 14,3 % (ze 42 registrací o 6). Nijak zvlášť dobře na tom není ani Hyundai i40 (-30,6 %, -15), u Peugeotu 508 najdeme minimální ztrátu jediného kusu (-2,9 %).

Titul procentního „Skokana roku“ patří kromě nedůležitých Toyoty Prius a Suzuki Kizashi Toyotě Avensis. Ta je aktuálně osmá s 30 vozy (+14, +87,5 %). Mazda 6 druhé generace se vyprodává s velkými slevami (až 150 tisíc Kč) a na domácích značkách se objevují i první exempláře nové třetí. V pořadí je tak dokonce ještě o příčku výše, sedmá s 31 auty (také +14, respektive +82,4 %). Volva série 60 mají úplně stejně jako loni. A absolutní počty? Tam je lídrem Superb (+99) před Passatem a výše zmíněnou japonskou dvojicí s logy Mazdy a Toyoty.

Nelichotivá nálepka propadáku náleží vyjma Hondy Accord (přes -71 %) Renaultu Laguna X91. Ten spadl o dvě třetiny ze třicítky na pouhých deset exemplářů. Následují jej vzpomínané veledůležité Mondeo a dále raritka Lancia Delta (-50 %). Zajímavější v negativním slova smyslu je výsledek Opelu Insignia (-48,9 %, 24 exemplářů místo 47). O nejvíce kusů spadl znovu největší čistě osobní evropský model s modrým oválem, druhý je velký Opel (-23), Laguna pak hlásí -20, což pro ni znamená třetí nejhorší výsledek.

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti třem čtvrtinám roku 2011 mírně zvýšil: o 3,3 %, z 10.312 na 10.652 aut (+340).

V ostře sledovaném pořadí od letošního ledna vede stále neohroženě Škoda Superb s 3.473 exempláři (její podíl je 32,6 %) před Volkswagenem Passat (2.149, 20,2 %), třetí je Ford Mondeo, který stále nedosáhl tisícovky (953, 8,9 %). Čtvrtou příčku si udržuje BMW řady 3 (452, 4,2 %). Pátý je Avensis (412, 3,9 %). Peugeot 508 (390) a Hyundai i40 (377) ztrácejí ještě relativně málo.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb pohoršil, ale jen minimálně, konkrétně o 12 vozů (-0,3 %). Passat je bez problémů v kladných číslech (o 22 % více, +388 kusů oproti loňsku). Vlajková loď Fordu na starém kontinentu ztratila už 364 jednotek (-27,6 %). Bavorská série 3 se výrazně zlepšila: o 69,3 % (+185 registrací). Toyota Avensis vykazuje ještě mohutnější nárůst 136,8 %, respektive 238 exemplářů.

Ze skokanů vynechme Hyundai i40 a jeho kolegu Genesis Coupé, nenabízejí relevantní výsledky. Absolutní procentní jedničkou a tedy králem v prozatímním účtování je tím pádem Avensis, jehož čísla jsme zmiňovali výše. Více než sto procent už nemá nikdo jiný. Spíše zajímavostí je hybridní Prius (+ 85 %). Aktuální výsledky trojkových „bavoráků“ byly též vzpomenuty, ve třech čtvrtinách letopočtu 2011 si jich Češi koupili 267. Dalším je Lexus IS s dvoutřetinovým ziskem.

Mezi kusovými šplhounech vede Passat, zde už může s klidem být také i40 (+259) a nejnižší stupínek vítězů tady náleží Avensisu. Čtvrtá je mnichovská řada 3.

Hitparádě propadáků dominuje Alfa 159 (-45,5 %), která se již rok nevyrábí. Renault Laguna s -44,7 % je určitě důležitější. Francouzskou krásku si koupilo jen 218 domácích zákazníků místo 394. Jen telegraficky připomeňme Infiniti G (-28,6 %). Mezi nejhorší se dostalo i Mondeo. Sedany a kombi A4 od Audi si našly 273 majitelů, což je o 101 méně než loni (-27 %). Kusovým ztrátám vévodí končící třetí generace Mondea před Lagunou (-176) a Insignií (-103), A4 se nachází hned v závěsu.

Vznětové Superby si v září odvezlo 429 klientů (93,1 % z celkových počtů). Pro volkswageny střední třídy s totožnou zkratkou TDI na zádi se rozhodlo 224 novopečených majitelů (92,3 %). Na bronzové příčce tohoto přehledu se ocitlo Mondeo, turbodiesely u něj tvoří 78,3 %, vykazuje jich celkem 65. 33 registrací aut se vznětovými motory u Hyundaie i40 zajistilo tomuto Jihokorejci podíl 97,1 %. Pátá naftová „pětsetosmička“ má na kontě tři desítky vozů (88,2 %).

Kromě osmi plynových Volkswagenů Passat (konkrétně na CNG) najdeme v nejnovějších tabulkách SDA rovněž 14 hybridů. Jmenovitě se jedná o devět Priusů, čtyři Peugeoty 508 a jediný Citroën DS5.

Střední třída, registrace na českém trhu v září 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období9/20121-9/20129/20121-9/2012
1.Škoda SUPERB461347340,8%32,6%
2.Volkswagen PASSAT242214921,4%20,2%
3.Ford MONDEO839537,3%8,9%
4.BMW 3364523,2%4,2%
5.Hyundai i40343773,0%3,5%
5.Peugeot 508343903,0%3,7%
7.Mazda 6311482,7%1,4%
8.Mercedes-Benz C303252,7%3,1%
8.Toyota AVENSIS304122,7%3,9%
10.Audi A4252732,2%2,6%
11.Opel INSIGNIA243492,1%3,3%
12.Citroën C5151781,3%1,7%
12.Subaru LEGACY151911,3%1,8%
12.Volvo S/V60151841,3%1,7%
15.Audi A5121941,1%1,8%
16.Renault LAGUNA102180,9%2,0%
17.Toyota PRIUS9370,8%0,3%
18.Chevrolet MALIBU7320,6%0,3%
19.Citroën DS55460,4%0,4%
20.Honda ACCORD2450,2%0,4%
20.Hyundai GENESIS2450,2%0,4%
20.Kia OPTIMA2470,2%0,4%
20.Lexus IS2200,2%0,2%
20.Seat EXEO2390,2%0,4%
20.Suzuki KIZASHI2220,2%0,2%
Ostatní modely-1530,1%0,5%
CELKEM-113110652100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (75)
Avatar - Dylan McKay
23. 10. 2012 21:08
Re: Prius
Já.
23. 10. 2012 20:23
Re: Prius
Největším hráčem tu je státní politika. Ta může z hybridu udělat auto prakticky zadarmo v porovnání s ostatními (a to myslím čistě na daňové a poplatkové úrovni, pomíjím přímé pobídky na nákup). A jak říká Elfmen, v dnešní době není cena hybridu o tolik vyšší, pokud vybereš podobně výkonnou motorizaci a podobně obsáhlou výbavu. Toyotě se investice do toho systému zaplatila.
23. 10. 2012 20:09
Re: Prius
Už z principu toho systému (na Internetu si můžeš najít schéma) se elektromotor musí zapojovat i na dálnici - bez elektromotoru se ti kola neroztočí. Jediné jeho omezení je, že nad určitou rychlost (nějakých 50-70 km/h) se musí otáčet i kliková hřídel, jinak bys překročil maximální otáčky startéru/ generátoru. Je to dané převodovými poměry mezi jednotlivými motory.
23. 10. 2012 20:01
Re: Prius
Jen pro doplnění. Orientačně jsem kouknul na spritmonitor a Octavia 1,2 TSI se v průměru pohybuje kolem 6,6 litru na 100 km.
23. 10. 2012 19:57
Re: Prius
Když uvádíš to GS, to také nejezdí o tolik úsporněji než naftové motorizace konkurence. A přitom je to třída, kde nafta dává smysl (dlouhé jízdy po dálnici). A benzínové motorizace nejsou o moc horší, jen se u nich musíš víc duševně krotit (což neznamená jet pomaleji). Je to zkrátka to samé v bledě modrém. Mohu pochopit tvůj postoj k Priusu kvůli jeho vnímání, byť to tak sám nevidím. Pro mne je to obyčejné auto. Nijak jinak na mne nepůsobí a jeho případným vlastnictvím bych ani nic nedával najevo.