pamatam si ze kedysi tak pred 10 rokmi tuto vecicku mali len sportove auta alebo luxusnejsie auta, nuz doba sa meni :yes: , podla mna dobra a prinosna pomocka pre vodica :yes:
Přínosné a hlavně užitečné to je. Otázkou zůstává, zda to budou řidiči využívat celoročně. Senzory předpokládám dostane zákazník s novým autem 4. Na zimu přezuje a .... ? Pokud mění pneu a nechává letní ráfky, není problém přehodit i snímače. Pokud má komplet sadu zimních kol, bude si nejspíš muset koupit další 4 snímače. Kdyby to byla "korunová" záležitost, nebyl by problém. Pokud budou stát tolik, co dnes, pak se na to většina řidičů vykašle a smíří se s tím, že jim bude svítit přes zimu jedna kontrolka na palubovce navíc. Já doufám, že cena půjde dolů, ale určitě ne zase tak rychle ....
Nemaju vsetky automobilky system so snimacmi, ktore treba prehadzovat. Napr. VW, teda konkretne moj Seat Leon ma senzory, ktore funguju aj po prezuti inych diskov ... mam taky pocit ze je to sucast ABS a monitoruje to asi loziskovu rychlost kazdeho kolesa zvlast, akonahle je tam vacsia odchylka znamena ze je tlak v pneumatike nizsi alebo vyssi ako pri ostatnych troch...
Ty asi myslis ale len upozornenie na pokles tlaku v pneumatike(napr. pri defekte),to je vacsinou riesene tak ako popisujes,ale ak som to dobre pochopil tak tu ide o snimanie tlaku v kazdej pneumatike s optickym vystupom pre vodica,to uz asi cez cidla ABS mozne nieje. :-)
Ano, takhle to funguje, zaznanemané rozdíly v ůhlových rychlostech (se zohledněnín k natočení kol) vyhodnotí řj jako pokles tlaku v pneu a rozsvítí kontrolku. Problém je, že tento systém nepozná, jaký je skutečný tlak v pnematikách.
EDIT: tak už to popsal aji kolega přede mnou, pardon za duplikování informací :-)
Pokud jsem byl dobre informovat tak opatreni EU komise nespecifikuje typ pouziti systemu. Pouzivane jsou dva systemy. Jednodussi typ, ktery vyuziva ABS senzoru (ci nejak tak) takze to vyrazne nezdrazi materialove naklady na vyrobu a ridic se dovi ze tlak v pneu neodpovida normalu, ale uz nerekne v ktere pneumatice. Ten druhy system je pak vice "inteligentni" se senzory v kazdem kole. Podle mne je to dobre ze je tento system zaveden povinne. Nejen ze to zvysuje bezpecnost ale i zlepsuje spotrebu auta. :yes:
Přehazování nějakých snímačů bude asi specialitka hlavně korejských odborníků na výrobu automobilů >:D Nikdy by mě nenapadlo, že se něco podobného musí dělat... :no:
Je to byrokraticke ale tlaci to na masove rozsirenie elektronickych pomocnikov (vplyv elektroniky na poruchovost auta je ina tema)... skor by som vsak bol za napr. povinne bocne airbagy a kotuce na 4 kolesach aj na male auta na vsetky trhy...- Unia by mala dbat na zivoty viac ako na emisie. Alebo maju heslo Menej vodicov, menej emisii? :-) Coskoro obmedzia velkost nadrze na 30 litrov...ved viac paliva zvysuje hmotnost a tym aj emisie a cerpacky aj tak mame na kazdom kroku :-)
nechcel by si skusit rozviest myslienku kotucovych brzd na vsetkych 4 kolesa pre vsetky auta? Co presne od toho ocakavas? Akym sposobom by to viedlo k zvyseniu bezpecnosti?
Zadní kotouče jsou jen pro auta, se kterými se jezdí stylem "brzda, plyn, ku.va co je s tím", jinak zadní beznadějně zreznou. I když co auto, to jiný případ a to i v rámci koncernu. Kotouče na octě reznou přímo před očima, na supu nereznou skoro vůbec - to fakt nechápu. Jinak senzor na JEDNU pneu u rejže ( Hjondé ) skoro 3 litry, to si koupí jenom blázen. Nemluvě o tom, že to na soli po pár zimách beznadějně odejde. MNOHEM lepší je metoda přes ABS, která měří rychlost otáčení jednotlivých kol u auta a jejich poměr, dle mojí zkušenosti v celku spolehlivé - viz koncern. Už mě ty nesmysly ala EU fakt se.ou, další nespolehlivý krám ( seznory v kolech ), co bude stále pokažený a bude prudit neustálými varováními na palubáku, protože na kontinuální výměny v servisu bude mít zbytečné prachy jen málokdo. 8-s
Takhle ale zjistíš jenom pokles tlaku v některé pneumatice, skutečný tlak v pneu systém měřící rozdíl ůhlových rychlostí jednotlivých kol nepozná. Ale potenciální mrvítko to bude, no, stejně jako může být adaptivní tempomat, vzduchový podvozek a cokoliv, bez čeho by se to auto v zásadě obešlo.
Záleží, jestli je vnitřní, nebo vnější. Vnější jsou vystavovány veškerým vnějším vlivům včetně posypové soli. Vnitřní minimálně trpí rázy/ vibracemi. Palubní elektronika je mnohem víc chráněná. U většiny systémů jsou podle mne nejcitlivějšími komponentami různé senzory.
No já mám na oktávce bohužel taky kotouče, což se vyznačuje přesně tím co píšeš. Holt nejezdím furt brzda plyn. Výsledkem jsou orezlý kotouče, takže to brzdí v konečným důsledku možná hůř než buben a ručka to v kopci bez kvaltu neudrží. Fakt nevím jestli je kotouč vzadu taková výhra jak ji tu sargis popisuje.
Nejde o povinné výbavě v podobě senzorů v každém kole, ale o detekci úniku tlaku. Takže stačí software, který vyhodnocuje rozdílové otáčky mezi koly na nápravě a jedno tlačítko na reset na palubovku. Řešení za pár kaček.
Já jsem článek pochopil tak, že systém opravdu pozná skutečný tlak v každé pneu a to zas tak od věci není. Systém měřící rozdíly ůhlové rychlosti kol může vyhodnotit tlak v každé pneu třeba 1 bar za vyhovující, protože kola se otáčejí stejně.
Také jsem si myslel, že jim jde o detekci úniku tlaku, ale článek jednoznačně vyzněl tak, že chtějí, aby lidé jezdili se správně nahuštěnými pneumatikami, což znamená absolutní měření tlaku (ne měření rozdílu).
Nevěřte všemu, co zplodí redaktoři tohoto serveru. Jedná se o detekci úniku tlaku, ne o měření tlaku. Však to poznáte u nových aut, který systém tam bude...
Bylo by mnohem logičtější a schůdnější pokud by stačil jednodušší systém využívající stávající ABS apod. Pokud je článek v tomto ohledu zavádějící, je to chyba redakce.
tak doufam, ze kdyz uz to budou nutit, tak se taky budou delat snimace s gumovym ventilkem na zimu (pokud se bavime o autech, ktere je maji primo v kolech a ne pomoci ABS). Loni jsem znicil pneumatiku kvuli tomu, ze kovovy ventilek byl tak sezrany od soli, ze mi na dalnici upadl (mel za sebou 3 zimy). Tak aby to nedopadlo tak, ze se bude kazdou zimu muset kupovat sada novych snimacu (nyni v akci v mazde za 5000) :no:
Víš to jistě (zdroj informací)? Podle článku to přesně tak vyznívá, což je hlavní důvod oprávněné kritiky v diskusi, systém využívající ABS by byl nesrovnatelně schůdnější a pro jeho povinnost bych naopak byl.
Můžete být konkrétnější, kde jste tyto informace čerpal? Zatím jsem ze zahraničních zdrojů čerpal, že se jedná o kontrolu (detekci) úniku tlaku v pneu, ne o měření tlaku.
Každý racionálně uvažující výrobce automobilu (např. Audi) dodává senzor a ventilek k němu jako samostatný náhradní díl, už k vůli montáži na disk (stavebnicový systém), takže se mi nechce věřit, že by např. v Mazdě nešel koupit jen nový ventilek ke snímači, když u vzpomínaného Audi to bez jakýchkoli problémů jde.
podle me by ventilek mel jit vymenit, je to tam pomerne jednoduse pridelane. Na muj dotaz, co s tim, mi bylo odpovezeno, ze si mam koupit novou sadu (nikoliv jedno cidlo) cidel. Ted jsem volal do jineho zastoupeni a bylo mi nabidnuto jedno cidlo, cena 2000 s dph...
Ale já nepíšu o tom, že ti prodají jen jedno čidlo a ne celou sadu 4 čidel, to považuji za samozřejmost. Píšu o tom, že pokud ti zrezne (i když by měl být z něčeho, co korozi odolá), nebo se jinak poškodí samotný ventilek, měla by být možnost koupit jej samostatně bez snímače, tak jako je to běžné např. u Audi.
Pokud přehazuješ pouze pneu a disky zůstavají, není logicky důvod k tomu co píšeš, tedy: "...přehodit i snímače." Ty jsou totiž na disku, nikoli na pneumatice.
Jasně, asi jsem se nevyjádřil moc přesně. Pokud přezouvám pneu na stávající disk, senzor tam zůstává. Podstata mého příspěvku se tím nemění :-)
PS: Senzory v Mazdě nejsou jeden celek s ventilkem, lze tedy bez problému v případě vadného ventilku vyměnit pouze a jen ventilek...
Aha, mysle jsi to tak, že: "není problém přehodit i snímače" - myšleno spolu s diskem, přičemž si nenapsal to "spolu s diskem".
Takže je to tak jak jsem předpokládal i u Mazdy, jinak by to opravdu nemělo logiku.
I když pk777 píše znovu v 16:11 něco úplně jiného.
Mas toto overeno? Ve dvou servisech (Brno) me s tim vyhodili, chtel jsem po nich, aby to presne takto udelali (jak jsem psal vyse - myslim si, ze by nemel problem to udelat, senzor je k ventilku pridelan jen dratkem a jednim sroubkem). Mam krabicku plnou senzoru a v aute svitici kontrolku, pokud to pujde, budu jen rad!
Tak chlapi, abych neplácal nesmysly, možná jsem si vyvodil mylný závěr (a možná také ne). Kupoval jsem na současné MPS odlehčená kola na léto a dával do nich senzory z originálních kol (ty používám na zimu). Byl jsem u přezouvání a nějak mám zafixováno, že ventilek a senzor šly od sebe oddělit. Abych ale řekl pravdu, je to již delší doba a nějak jsem se tím dál nezabýval, takže se můžu i mýlit. V každém případěm jsou prodejci povětšinou "zmetci" a snaží se prodat co nejdražší variantu (a Mazda není vyjímkou). Mohu se pozeptat, mám u jednoho prodejce slušné kontakty. Pokud se ale v případě poruchy ventilku musí koupit i senzor, je to samozřejmě špatně. Nějak mám ale pořád zafixováno, že to rozmontovat lze - což ovšem nemusí znamenat, že to lze odděleně objednat ... ;-\
zkus se zeptat, me by to dost potesilo, kdyby to slo vyresit. Kontrolka me dost stve, aspon, ze to na me nehulaka. V mazde mi dokonce bylo receno, ze na zimnich jezdi vetsina klientu bez senzoru.
Diky...Pokud mas na sve mps jen jednu sadu, tak doporucuju setrit ji v letnich. V tech zimnich ti to bleskurychle odejde (neveril bys, jak ty ventilky vypadaly) a budes na tom stejne jako ja. Zkusim se jeste nekde podivat po pneuservisech, jestli by nahodou nekde tento ventilek nemeli, ale dost o tom pochybuju.
Ono to bohuzel neni jen o ventilkach - zacalo mi chybne fungovat tlacitko na bezklicovy vstup (asi promackana membrana) - resenim je koupit celou kliku - 11 000. Takze jsem nechal spatne fungujici tlacitko prehodit na dvere spolujezdce... ale to uz je offtopic
A kolik vlastně stojí ten ventilek i se senzorem na Mazdu.
Ventilky u Audi vypadají odolně, jsou z nějaké slitiny hliníku a zatím vůbec nereznou, mám je na zimních i letních a jsou v disku (proti běžným ventilkům) hodně zapuštěny do disku.
Pokud si Audi s tímto systémem objednáš v Německu a zaškrtneš mezi extras z výroby i požadovanou sadu zimních kol, dostaneš i v nich senzory bez dalšího příplatku.
cca 2000? Asi jsi myslel 20.000.
I těch 5.300,- je dost a je to víc, než u Audi, tam stojí ventilek pár stovek a čidlo k němu tuším něco přes 3 tis Kč.
Jo tak..., tak to je při ceně 5300,- jen 1.325,- za kus (ventilek + senzor), což je už dobrá cena, i když ten ventilek za pár set by byl ještě levnější řešení.
Jistě, bylo to v základu. Problém nastal při přezouvání na zimní, protože z počátku ty ventilky byly kuevsky drahé, teď už se dají koupit relativně levněji, ale pořád jsem ty dva, co se odporoučely nedokoupil...
povinná navigace - aby se zbytečně nebloudilo, kontrola stavu stěračů, čidlo posunu koberečků by taky bodlo, čidlo čistoty okna a pozor!!! čidlo abrasivity kalhot, aby pr.el neklouzala.
Takhle mluví hlupáci. Minulý týden jsem dostal defekt. Naparkovišti bych si toho nevšiml a kdybych vyjel, hrozilo by, že poškodím gumu než bych si toho všiml. Jsem za to čidlo rád.
Ale tupouni klidně můžou argumentovat tím, že před každou jízdou 5 minut stepují kolem auta a přeměřují :-)
"Tupoun" je ten, kto si po nasadnuti do auta nevsimne, ze sedi akosi "nakrivo", pretoze ma jedno koleso na rafe. Taky hlupak by potreboval aby ho svaclo po hlave kladivo, pretoze si nevsimne ani jednu kontrolku na pristrojovke. A ak si ju aj vsimne, nebude vediet co znamena.
A aj keby si nevsimol ze auto je posadene krivo (povedzme ze parkuje na sikmej ploche), tak po 10 metroch musi pocut ramus od kolesa. Ak by pneumatika nebola uplne prazdna, tak si zase po 100 metroch musi vsimnut ze auto mu akosi taha do strany.
Ako vravim, toto si *musi* vsimnut kazdy vodic! Ten kto to nepotrehne nie je vodic ale blb, a tomu nepomoze ani milion kontroliek v aute...
nizkoprofilove pneu, zesilena bocnice pneu, dorovnavani naklonu samotnym autem
zhruba prvky ktere ti +- znemozni poznat zda mas defekt nebo ne pokud si neobehnes auto
mimochodem po 100 metrech muze bejt znicena jak pneu, tak rafek, a vez ze u luxusnejsich aut s kvalitnim odhlucnenim fakt nepoznas ze to dela nejakej hluk, zkus si nekdy treba projet MB-S, BMW7, A8 nebo v tomto excelentni Citroen C6, nastesti tyto auta kontrolou tlaku v pneu maji
Tak nízkoprofilové pneu dokážou vést stopu samy o sobě, i přes nízký tlak. Ale taky záleží na tom, jaký výkon má auto. Když není auto tolik výkonné, dá se to poznat na úbytku tahu, jinak ne. Takže, s nízkoprofilovými pneumatikami je v tomto problém, ale to je riziko jejich používání. Když budu mít na svém autě nízkoprofilové pneu, stejně nechci žádné senzory, které mi budou sledovat tlak. (Maximálně takové, které zjistí, že je tam prostě úbytek - přes ABS, jinak žádné.)
To víš, jak jsem napsal - je to riziko jejich používání. Já kdybych je používal, tak vím, že když zničím ráf, budu si muset koupit nový. Kdybych nad tím musel brečet (nadávat, že nemám senzory), tak to radši klasické pneumatiky.
Pane chytrej, my hloupí nejsme proti hlídání tlaku, ale proti povinosti. Výrobci by to sami zavedli bez komise o 100 lidech, pomazánkové máslo se vyřešilo a teď je třeba si najít něco nového.
Já jsem si logicky myslel, že "eurovrchnosti" bude stačit mnohem jednodušší systém využívající i snímačů ABS a případně zahlásí podezření na defekt. Systém s vysílačem na každém kole je mnohem složitější a finančně náročnější, navíc pří povinném používání zimních kol, musí být vysílači vybavena i zimní sada kol, protože většina lidí nemění jen pneumatiky, ale mají často na zimu i jiné disky a na nich pneumatiky jiných rozměrů, než na léto. Pro ten jednodušší (i finančně nenáročný) systém bych byl, už jen proto, že rychlý defekt výrazně ohrožuje i ostatní účastníky silničního provozu (zejména u kamionů a nákladďáků).
V podstatě souhlasím, přesto mi každé takové nařízení ježí chlupy na těle. Nevěřím, že to povede ke starostlivosti o stav pneumatik, dokonce bych řekl, že to bude právě naopak - "mám přece kontrolu tlaku, ne.." Možná bych byl pro to, aby výrobci museli nějaký takový systém za příplatek nabízet (v tom případě je vysoce pravděpodobné, že nejčastější by byl právě ten jednodušší) , ovšem ne proto, aby ho museli povinně montovat. Zastáncům absolutní bezpečnosti bych doporučil vůbec nevyjíždět, protože bezpečné to není nikdy. Minimalizovat rizika je samozřejmě přínosné, ale už zase je tu ten "kobercovej nálet". Už zase se ve jménu dobra pro všechny páchá zlo na jednotlivcích. Nesnáším tenhle orwellovskej masovej nátlak. Každej svobodnej člověk má mít zodpovědnost sám za sebe a jestli k bezpečné jízdě nepotřebuje ESP a všemožný kontrolky, tak má mít možnost je nemít.
Ten jednoduchý systém nabízí někteří výrobci už dnes i sériově.
Plnou svobodu si v tomto směru zaslouží pouze objektivně maximálně zodpovědný člověk, takže já to obecně zas tak jednoduše s tou svobodou (a zrovna v tomto ohledu) nevidím (svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda dalšího...), když to vyženu do extrému, pak by taky mohl někdo logicky chtít svobodu v tom, že může řídit i bez řidičáku, protože on jako zručný a zodpovědný řidič bez řidičáku je lepší, než nezodpovědné nemehlo s řidičákem, což je sice pravda, ale kolik lidí má na to, objektivně se zařadit do konkrétní skupiny jak po stránce zodpovědnosti, tak zručnosti.
Je taky si třeba uvědomit, že spousta věcí, které dnes samozřejmě považujeme v autě za naprosto nezbytné, byly dřív také vnímány jako něco přebytečného pro nezodpovědná, nepozorná a nesamostatná nemehla, omylem zvaná jako řidiči/šoféři...
Klidně, ten taky, ale je toho opravdu spoustu, jen co se týče samotného nastartování, od manuálního sytiče až po startovací kliku, není třeba podobně automatický sytič a startér zbytečnost dobrá leda tak pro slečinky, když můžu klidně běhat kolem auta a dřepět u každého kola při přeměřování tlaku, proč bych nemohl startovat klikou, je to zdravé a prosívá to fyzické kondici, v posilovnách lidi za podobné pohyby (v mnohem větší míře) ještě platí. ;-)
GoodYear pracuje na dokončení projektu samodohušťovací pneumatiky a už vidím za pár let ty diskuse ve stylu: kontrolu/diagnistiku tlaku vzduch v pneu ještě beru, ale to samodohušťování, to už je vrchol zdechlosti neřidičů.
Prostě vše je velmi relativní a člověk považuje spoustu věcí za zcela normální především v momentě, kdy si na ně zvykne..., před tím to naopak mnoho lidí považuje za "rozežranou" zbytečnost.
Ano, nařizovat by se to mělo jen v případě jasného zvýšení bezpečnosti provozu, což by se dalo pochopit u signalizace případného defektu, tedy u toho jednoduššího systému spolupracujícího se senzory ABS, které už stejně povinné je. Nařizovat to (měření a indikaci tlaku vzduchu v pneu) primárně k vůli úspoře paliva a opotřebení pneumatik je podobný ekoteror, jako třeba v případě silnějších verzí klasických žárovek, dnes tzv. "tepelných zářičů". ;-)
Já prostě takovým direktivním metodám nefandím už z principu. Začíná to nenápadně a skončí to třeba tím, že ti zakážou v zimě po ulici běhat v teniskách. Taky uklouznutím ohrožuješ ostatní chodce. Ať je možnost výběru a působí osvěta na to, aby si to lidi do aut pořizovali - to je fér. Ale tohle se mi nelíbí ani trochu. Ve svobodném světě platí to známé (volně cituji) : S vaším názorem sice nesouhlasím, ale budu se bít za to, aby jste ho mohl vyjádřit.
Tak tak, ten systém s ventilky mi příjde naprosto zbytečný, navíc kolika autům to po 10 letech bude fungovat. Zkušenost hovoří, že po 11letech a 300t km jsou dva v pytli. V případě, že je ESP povinné chápu, že jednodušší systém je povinný a proč ne, v tom případě stejěn jde jen o vyčuranost výrobce, který si za aktivaci systému v řídící jednotce nechá připlatit tisíce.
Přesně, a netýká se to jenom povinné kontroly tlaku v pneumatikách. Myslím si, že by měla být možnost svobodně se rozhodnout, jestli takové systémy v autě chci, nebo nikoliv. Přikazovat někomu, aby měl v autě systémy, které nechce, je jenom tupá buzerace.
Je to stejné "bezpečnostní opatření" jako AIRBAGy - ty máte také "povinně" ;-)
PS: "Hlídající" ventilky jsem měla už i v minulém CITROËNu C5 - tak mi to že budou "povinně" i v tom příštím NEpříjde nějaké "problémové" :-)
V tomhle smyslu dobře poslouží i jednodušší a méně náchylný systém, který využívá senzorů ABS/ ESP. Nic proti téhle verzi, jen to někdy bývá relativně drahý spotřební materiál. Jim jde o to, abys měl správně nafouklé pneumatiky. Ne o defekty.
Re: pri spatnem tlaku se rozsviti kontrolka a pak?
Ne, to jsi to asi špatně pochopil... nebo jsem to špatně pochopil já... podle mě má kolega na mysli situaci, kdy ti sice systém vynadá, ty ale v klidu jezdíš dál.
Re: pri spatnem tlaku se rozsviti kontrolka a pak?
ja som to pochopil tak,ze aj ked ti ukaze nizky tlak ,urcite nevyjdes z auta aby si rucnou pumpou ten tlak napr. 0,2 dofukal,ale pojdes tam kde je kompresor,teda kludne to moze svietit aj po nastartovany motora...
Re: pri spatnem tlaku se rozsviti kontrolka a pak?
Ano, jen to rozvíjím dál. Přišel jsi s ignorantem. A já jsem fakticky za ignoranty označil všechny, kteří buď nekontrolují, nebo si minimálně tenhle systém sami od sebe nepořídí. Když to sjednotím, tak je jedno, jestli ignorant takový systém má, nebo ne, pořád bude ignorant - nebude měřit a varování bude ignorovat.
Re: pri spatnem tlaku se rozsviti kontrolka a pak?
Přece jen v tom je ale rozdíl. Pokud někdo k autu nemá vztah a kola nekontroluje, dá se to jakž takž pochopit. Pokud ale někdo pohrdlivě koukne na kontrolku a jezdí dál s pocitem, jak na vyzrál na systém a potažmo celou EU.
Re: pri spatnem tlaku se rozsviti kontrolka a pak?
V tom případě tomu prvnímu měl někdo v autoškole říct, že mimo jiné i na stavu pneumatik závisí jeho zdraví a život. Možná by je pak jednou za čas zkontroloval. ;-) Neříkám, že se ignorant nemůže napravit.
Bezpochyby někdo může tento systém ocenit, ale opět - povinně???
Co dál bude následovat? Povinný radar, povinné čtení značek,... PROČ mi má několik diktovat, co mám kupovat?
Opět a zase - vylhávání se z péče a odpovědnosti řidiče. Smutná realita.
Ať si je mají, ale pro toho kdo je chce. Záleží jen na mě jestli, pokud jsem blb a nefoukám gumy, budu muset kupovat často nové. Pokud tohle nazýváš anarchií tak jsi demagog. Pokud nařídí foukat dusíkem a ne vzduchem a já se nebudu podřizovat budu taky anarchista?
Tady jde o to, že Ryccardo slyší, co jenom musí a co nesmí. Inu, něco opravdu nesmí, demokracie taky vyžaduje určité pravidla. No a uvědom si, že hodně lidí, co v autech jezdí, opravdu nevědí, na kolik mají mít nahuštěno. Tendle systém jim může napovědět, že něco není v okeju. Ty zas můžeš namítat, že esi tomu nerozumí, nemají co dělat za volantem. No, asi jo. Ne každý ale rozumí všemu. Taky nikdy nevím, jaký navolit program, když chci dát do pračky bílé prádlo a uvítal bych, kdyby byl na té pračce čudl s bílím prádlem a ne 3 otočné ovladače, ve kterých aby se..hospodyně..vyznala.
Při praní ale narozdíl opd řízení nejde o život ;-) (většinou) Celkově je problém v tom, že je řidičák braný jako automatické právo každého svéprávného občana. A to že nemá o problematice ani základní představu vynucuje pro zvýšení bezpečnosti takovýhle nesmysly. Tedy místo předcházení-nedat řidičák každému, se řeší následky-zařídit, aby s autem odjela co nejbezpečněji i cvičení opice.
PS: zvládám nejen pračku, ale i sušičku ;-) >:D
Jenže to, že se dává řidičák skoro kdekomu asi těžko změníš, takže je lepší potkat "blondýnu/blonďáka" s nějakým bezpečnostním asistentem, než bez něj.
Samotnou (finančně i technicky nenáročnou) signalizaci defektu bych dal klidně povinně, stačí se podívat na YTB, jak často dopadají rychlejší defekty i u profesionálních řidičů ... :no:
Ona není "poptávka" po tom, aby řidičák nedostal každej a jak jsem psal výše(či níže) ani tento systém blbci nepomůže, akorát ho zmate. Nesouhlasím s nařizováním čehokoliv povině. Nejraději budu, když tu blondínku/blonďáka prostě nepotkám. Defekt jsem měl už vícekrát a nikdy to nebylo žádný drámo ať přední či zadní guma. Jednou v zimě jsem docela i musel poslední1-1,5 km dojet na roztržený pneu, páč to kok..ti v pneu servisu utáhli na krev a v -15°C jsem na to neměl morál-prostě to víc drncalo.
Jak jsem psal, "rozdávání" řidičáků (skoro každému kdo si zaplatí autoškolu) nezměníš (pokud ano, napiš jak), takže...
Žes měl zatím vždycky štěstí je dobře, ale hlavně neřeš jen sebe a podívej se na ty videa o následcích rychlých defektů pro ostatní, kteří byli jen v nesprávnou dobu na nesprávném místě, bezpečnostní aistenti nemají chránit zdaleka jen samotného řidiče a jeho posádku, ale logicky taky (někdy i hlavně) ostatní účastníky silničního provozu.
No, ano. Prostě je "žádoucí", aby měl dnes řidičák a nejlépe taky auto každý. Bude-li to mít za následek zvýšenou bezpečnost (což si třeba dovedu představit), říkám na tohle nařízení z eu "proč ne".
Bojím se dne, kdy bude žádoucí, aby měl každý piloťák. Pro představu u naprosto nového letadla v ceně cca 77t€ bez DPH je jediná varovná kontrolka a to dobíjení. Takový hezký příklad. Na přistání je max. povolená rychlost s klapkama 110km/h, při náklonu 30°to však již při rychlosti cca 90km/h spadne. Žádná kontrolka, nic, jen cit řekne"bacha rychlost!" Jen ten piloťák holt nedostane každej. Ale né proto, že by si instruktoři hráli na bohy, ale zatím všechny co jsem potkal co na to neměli na to přišli sami od sebe. Pokora, to je to co dnes spoustě lidem chybí, pak se zhroutí, když někde prásknou s autem, protože to jsou jen "kroutiči volantu" a nejsou schopni posoudit možné následky dopředu. To je u létání krapet snažší. Chyba=smrt(no někdy jen spocený půlky, ale za to vydatně >:-[] )
To žádoucí je schválně v uvozovkách. Prostě individuální automobilová doprava je obrovský kšeft. Výroba aut, doplňků, pohonné hmoty, výstavba infrastruktury atd. atd. Neumím si představit, že by stát zasáhl a odňal oprávnění k řízení všem lamám, co za volant denně sedají (vlastně trochu si to představit umím, bylo by to krásné, na cestách klid, všichni by jezdili na kolech a busem..). To by následoval kolaps. Sportovní létání je proti tomu směšné odvětví, ekonomický přínos zcela marginální, klidně si (ne)udělujte oprávnění k létání jak chcete, ale tento model dnes nelze na automobilismus uplatnit.
Jenže taky si pak musíš představit ty důchodce, co nejsou schopní pěšky dojít ani na nákup... maminky, které se z vesnice nedostanou s děckem do nemocnice... otce, kteří skončí na pracáku, protože nejsou schopní dojíždět do zaměstnání...
Co se týče finančních vazeb na stát, je létání samozřejmě úplně mimo(i když čeští výrobci za pár mld. do světa ročně prodaj) Jde o to, že každý je přesvědčen o tom, že má právo..., ale už nevidí druhou stranu mince a jak píšetě, se vznosnými kecy o bezpečnosti dojíme penízky ;-\ z lidí. Ano asistenční systémy jsou užitečné, ale kde je hranice co je ještě potřebné uzákonit jako poviné? HUD displej, noční vidění,radarový tempomat(který mnohdy zabrzdí při začátku předjížděcího manévru), co já vim co ještě..., třeba katapultážní sedadla? Všechno to jsou věci, které by pravděpodobně zachránili lidské životy, ale ještě moc drahé, aby to lidi kousli, tak se jde zatím postupně. Už jen čekám, kdy se z obav o zdraví občanu v pohostinstvích začne prodávat GIN Výtězství(G. O. 1984)
Promiň, ale tohle se říká v autoškole a najdeš to v manuálu. A pokud je někdo ignorant a lajdák, jedna blikající kontrolka navíc ho nerozhodí. Stejně nebude vědět, co to znamená, když se neobtěžuje přečíst si manuál a autům očividně vůbec nerozumí. To by auta musela takovým trotlům dávat elektrošoky.
Až bude pračka s jediným tlačítkem - zapnout - tak nic nebude bránit amatérovi si ji pořídit, protože si uvědomuje, že je amatér. Zkušená hospodyně na druhou stranu možná ocení model, kde si může některé věci sama nastavit, protože nejlíp ví (nebo si to alespoň myslí), co je potřeba. Každý také neumí vařit. Buď se vařit naučíš, nebo se zařídíš jinak. Ale aby mi někdo nařizoval, že si musím pořídit "autonomního kuchaře", protože spousta lidí neumí vařit, tak ho pošlu k šípku, klidně i se statistikami, o kolik klesne počet úrazů v domácnosti, otrav jídlem, množství obézních lidí atp.
Ano, máš v lecčems pravdu. Ale proč tady tolik lidí zbrojí proti senzorům tlaku v pneu, to mi není jasné. Cesta "nevydat řidičák každému lajdákovi" je sice velice krásná, ale dnes už nemyslytelná, tudíž po silnici jezdí hromada lajdáků (já se mezi ně počítám taky, protože v autoškole říkali, že před každou jízdou musím obhlídnout auto, kontrolovat olej, onen tlak v pneu, napnutí řemenu, všechna světla a nevím co ještě...nic z toho nedělám, ty jo?). Přístup každého je prostě jiný, pro někoho je řízení nepříjemná (nutná) součást života a nehodlá do toho investovat svou energii, i když by tím mohl předejít něčemu, co si doposud ani nepřestavoval, že by se mohlo s jeho přístupem stát. Tak dnes máme v autě povinné abs, pytle, esp a senzory kontroly tlaku v pneu. Já jsem za hromadu těchto věcí vděčný, třeba to ten lajdák díky všem těm serepetičkám do mě nenapráší.
Jde o směr, kterým se ubíráme. ABS, ESP, dokáži to pochopit. Zvládání smyků a krizových situací se v ČR neučí v rámci autoškoly, není potřeba k získání řidičského oprávnění. Je doporučeno projít dodatečným výcvikem, ale to je tak vše. Není to ideální, ale to jsou věci, které dokáží běžnému řidiči pomoci. Problém je, že i tyhle systémy vyžadují, aby řidič věděl, co má dělat. Nicméně TPM jde do oblasti základní údržby, na kterou není potřeba být mechanikem. Pokud lidé nezvládají takovouhle drobnost, nebo vůbec neví, že by něco takového měli dělat, tak je to podle mne vážný problém. A tady může navázat můj příspěvek výše. Když se vrátím k ABS a ESP, tady mi vadí, že je těžké (skoro až nemožné) postavit auto bez takových systémů. Tohle má být o bezpečnosti pro masy, vadí mi tu nepružnost. Příkladem je zapínání systémů, s kterými bylo auto homologováno, po nastartování.
Také jsem se tu v minulosti přiznal, že jsem do určité míry lajdák, protože právě nedělám tyhle věci před každou jízdou, jak jsem byl učen. Ale kontroluji pravidelně, při mytí vozu, což je alespoň jednou za týden. A auto zběžně obhlížím před odjezdem a po příjezdu. V tomhle směru nejsem ignorant, provedl jsem informované rozhodnutí o tom, jak budu provádět údržbu vozu (vzhledem k různým elektronickým kontrolám a četnosti údržby v servisu - když jsem pryč, tak je auto zaparkované u nich a mimo jiné dělají preventivní diagnostiku a běžný servis, doplnění kapalin atp. gratis). Všechno je to jen hra pravděpodobností.
To je jasný, že něco se musí něco nesmí, ale pokud mi někdo začne nařizovat, že musím mít ABS, musím mít ESP, musím si co chvíli koupit nový auto ne proto, že chci, ale proto abych se vešel do nějakej tabulek EURO, musím jezdit od 1.11. do konce března na zimákách, teď ještě budu muset mít měření tlaku v pneumatickách. A to jsme jen u aut. Taky musím třeba každej rok platit kominíkovi, že mi napíše papír, že mi čuměl do komína. Musím žádat o stavební povolení, když si chci postavit plot kolem svýho pozemku za svý peníze. Nesmím pouštět vodu ze střechy okapem na silnici. Prostě jsou některý musím a nesmím, který postrádají prvky zdravýho rozumu. To že se mají kontrolovat gumy a jejich nahuštění každýho učí v autoškole, čili pokud to neví nemá mít papíry. Je to stejný jako by neznal značky. Není potřeba na to zavádět extra povinný kurvítko do auta.
Můžu říct, že je dobře, že musíš žádat o stavební povolení při stavbě plotu kolem svýho pozemku, byť je v soukromém vlastnictví, že nesmíš pouštět vodu okapem na silnici. Hromada lidí si myslí, jak jenom oni jsou chytří a že všechno ví líp, ale pravda je taká, že jejich představy jsou zcela liché. A auto si vůbec nemusíš koupit co chvíli nové, tady žádný diktát neexistuje. K těm pneu..zase platí, že hromada lidí si myslí, že ví líp, kdy (nebo zda-li vůbec) přezout. Na jedné straně je zájem výrobců na tom, aby každý řidič ony zimné pneu měl (koupil), na straně druhé je potřeba říct, že v zimních podmínkách opravdu fungují líp (na straně třetí je stát, který tě potrestá, když se rozhodneš řídit vlastní úvahou a na nařízení se vyignoruješ). No a v autoškole tě taky učili, že před každou jízdou máš udělat vizuální kontrolu auta, napnutí řemene, čeknout stav oleje, brzdovky a chladící kapaliny, vyzkoušet všechna světla...děláš to? Ne. Neměl bys mít řidičák. Takhle hópneš do auta, začně to řvát, že tlak v pravé zadní klesl na 1,5 bar, zastavíš u pumpy, foukneš a jedeš dál. Co v tom vidíte všichni za problém?
Souhlasím, jen k tomu kominíkovi-platit nemusíš, neexistuje kontrolní ani postihový mechanismus(zatím) a ani pojišťovna nesmí krátit plnění(krom případu, kdy by byl komín zdrojem požáru). Na plot již není potřeba stavební povolení, stačí územní souhlas, tedy jeden papír, který podepíšou majitelé okolních pozemků a pouze v případě, že nebudou souhlasit, je třeba zahájit uzemní řízení. §103 stavebního zákona ;-)
Copak lidi nedělají autoškolu, kde by je na tohle měli připravit? Neznalost neomlouvá a s řidičákem, by měl mít každý jistou dávku znalostí a zodpovědnosti.
Kdybyste trochu zabrouzdal do této problematiky, tak auta nebudou povinně vybaveny snímačem tlaku v každém kole, ale stačí řešení pomocí softwaru, jak to provozuje VW a další. Tj. dle rozdílu otáček kol to řidiče upozorní na pravděpodobný únik tlaku v pneu. Je to v podstatě řešení na software (v podstatě jednorázový výdaj automobilky) a jednoho tlačítka pro reset na palubce (otázka desetikaček).
Víš to jistě, že to bude EU stačit (viz zemiak 9:57)? To by mělo logiku a přesně takhle jsem to očekával, ovšem tento článek vyznívá v tomto ohledu úplně jinak, tedy, že povinný bude systém se snímači/vysílači jednotlivých kol, taky proto ta plamenná diskuse kolem toho. 8-s
Na tomhle systému je zajímavé to, že senzor není instalovaný ve voze, takže teoreticky nemusí být při provozu přítomen. Bude zajímavá přesná formulace.
super a co když přezouvám každý rok na zimu?? to už povinné nebude a nebo mě budou policajti a úředníci z Bruselu buzerovat i tak. Živě si představuji, jak kontrolují každou fabii a její plecháče s barumkama lol, to je zas výmysl...
kontrolujou snad policajti pri kazde kontrole zda vam funguje ABS nebo Airbag? takze neni duvod aby kontrolovali to jestli ti funguje snimani tlaku v pneu ;-)
povinnost je to pro vyrobce dat do kazdeho nove vyrobeneho auta od nejakeho data, to zda to budes pouzivat ci nikoliv je ciste na tvem uvazeni a jedinej kdo nato muze upozornit je STK kde by to eventuelne mohlo skoncit v drobnych zavadach, ale pochybuju ze to budou resit
Jakou starostlivost o pneu máš na mysli? Běžný člověk se o pneu nijak starat nepotřebuje, prostě na podzim přezuje na zimní a na jaře zase na letní, občas vymění staré za nové a pokud ho kontrolka upozorní, pneu dohustí. Co víc bys chtěl s pneu dělat?
Alebo skontrolovat (zbezne) ci pneumatika nie je (zvonka) poskodena (klince v pneu, poskodena bocnica, nerovnomerne zjazdenie ...) - toto musis podla zakona kontrolovat pred kazdou jazdou.
aby som to upresnil pred kazdou jazdou musis skontrolovat stav auta - napr. viditelne poskodenie pneu (defekt, fyzicke poskodenie bocnice pneu)
aky merac tlaku myslis ? taky co prilozis k ventilu na disku (vreckovy s LCD) ??
Lebo aj to sa rata za kontrolu tlaku. A ak myslis sledovanie tlaku pneu tak to poprve nema zdaleka kazdy a ked ti to zacne pipat pocas jazdy vtedy uz mozes dostat defekt (cize moze byt neskoro preto radsej preventivne skontrolovat tlak pneu ).
a ta periodda 1x mesacne (kontrolsa tlaku) je DOPORUCENIE (napr. od pneuservisov).
Tak teraz neviem, akurat vcera som sa o tom bavil s predajcom, system stoji nejakych 250 EUR v cenniku, co je ok, ale vravel mi, ze k tomu potrebujem nejake specialne ventily 100 €/ks, ktore treba menit s pneumatikami, co je samozrejme uz palka a teda som od toho upustil.... takze ako to je?
Jsou různé systémy... někdo má speciální ventilky s měřením tlaku přímo v pneu, jiný systém pouze identifikuje rozdíl v rychlosti otáčení kola vůči "správné" hodnotě, kterou si nastavíš s dobře nafouklou gumou. Přímé měření je přesnější, na druhou stranu právě vyžaduje speciální ventilky, problém vzniká třeba i pokud chceš přehodit přední kola za zadní.
Kazdy ten system ma vyhody aj nevyhody. V prvom rade, spravny tlak v pneumatike dost kolise (plne/prazdne auto, zahriate/studene pneumatiky, atd). Rovnako kolise aj rychlost otacania (toto sa da v signalizacii eliminovat tym ze sa snima a vyhodnocuje aj smer natocenia kolies)...
Já s tím problém nemám, když přehodím kola (klidně i celou sadu, např. za zimní) v menu jen zinicializuji systém, který si jiná kola na jiných pozicích sám načte a je to v suchu.
Navíc mně to ukazuje nejen tlak v každé pneu (viz titulní fotka k článku), ale i teplotu v každé pneu (jednotlivě).
Jakýkoliv náhradní díl se prodává mnohem dráž, než když ho výrobce nakupuje a sám montuje ve velkém. Takhle se na to nesmíš koukat, i když nějaké navýšení to představovat bude.
mam dvojročnú octaviu, ak sa pozriem do cenníku tak to stojí u nás 56eur, ty hovoríš o niejakých 250eur, neviem či som to pochopil, ale to majú mať aj autá ktoré boli vyrobené pred 11/2012? lebo mne to príde, že ked to bude povinné pre všetky auta, tak je jasné, že to nebude stat tych 250eur +- ale aj podstatne viac. lebo čo je treba to je drahé, vid lekárničky apod.
Loni jsem "zachraňoval" na benzince pani s novym Santa Fe. Hodně jsem pospíchal a zrovna po defektu jsem potřeboval dofouknout rezervu. Pani kolem toho chodila neštatstná jak šafářův dvoreček. Počítač ji hlásil, že má nizký tlak v PZ pneu a neví co s tím. Podle měřáku je to prý v pořádku. Tak jsem jí kouknul na štítek s tlakama a přeměřil, opravdu to bylo v pořádku. Pak jsem si ale vzpomněl, že v zimě tyhle kraviny nefungujou. Tak jsem pani kolo o 0,2 přehustil, tím jsme ucapli počítači hubu a přestal "křičet" že má nízkej tlak a následně jsem upustil na správnou hodnotu a byl klid. Pani mi ze samý vděčnosti nasypala do kapsy 150,- kč v drobnejch >:D Takže opět další věc, která ač na první pohled blbuvzdorná, dokáže pěkně zamotat hlavu, nehledě na fakt, že neustále kvičící kontrolka na pohodě za jízdy nepřidá.
Ehmm..... nepředpokládám, že by senzor byl korejské výroby, ale spíš od nějakého "renomovaného" evropského výrobce. Místo Santa Fe si tam doplňte co chcete. Problémy s měřením za nízkych teplot mají snad všichni. Skryté moudro ve vašem "hlubokomyslném" příspěvku ani nehledám. Kde nic neni... však znáte ;-\
Rád vysvětlím:
Case 1 - Hyundai XG, dotažené mým známým ze země, kde se prodávají jen voňavky s pár kiláky na tacháči za desetinu kupní ceny. Při jízdě ukazoval rychloměr 80, radar na začátku vesnice 59km/h. Ano, tento vůz vskutku skvěle maskoval rychlost. Reklamováno u dealera. Ten údaj rychloměru "porovnal s tabulkou tolerancí Hyundai" a co byste řek, pane doktore? Bylo to OK.
Pán přesto na korejce nezanevřel a před pár měsíci zakoupil, už u nás, fungl novou skladovku i40 a k ní se vztahuje...
...Case 2 - Hned první výlet a už volal servis. Nahoře, na Červenohorském Sedle tato chlouba koreje odmítla nastartovat. Paliva bylo dost - rezerva se nehlásila a dojezd měl být 80km. Přijel servisák a hned ze startu povídá: "Máte palivo, pane?", a dolil z kanystru do nádrže asi 10l nafty. Hle - auto chytlo. "To se nám stává v jednom kuse, pane, voni ty korejci se s těma čidlama moc nenadělaj, víte...".
Case 3 - to samé auto o pár týdnů později, někde v Německu, ztratilo výkon a následně se, za zajímavých, efektů zastavilo. Přehřátý a následně zadřený motor. Samozřejmě, že teplota vody byla v normálu...
Tak tomu se dá již rozumět ;-) Ale nechtějte po mě abych se tu rozepisoval o mých osobních zkušenostech s koncernovými a jinými vozy(selhání brzd, vypnutí motoru za jízdy, sepnutí 4x4 uprostřed zatáčky, nemožnost nastarovat atd). Prostě dnes je všechno sedřený na kost a stejně se domnívám, že měřák množstvý paliva bude kdo ví čí výrobek. U mé bývalé hondy byla polovina elektra od BOSH made in japan, ale našteští vše fungovalo, stejně tak současná. U kia rio otec zatím 1x zaznamenal pád Windows v pal. poč, respektive jedné aplikace-u toho jsem se od srdce zasmál(otec již leta razí teorii že Bill gates by měl dostat před jméno šlechtický titul "de")
Ano, v navigaci(špatně jsem to napsal), ta je jaksi komplexnější a obsahuje mnoho dalších systémů v autě(radio, couvací kamera, telefon + asi ještě milión věcí)
Mít v něčem, na čem závisí základní funkce vozu Wokna, je to pro mne indikace to nikdy nekupovat, nebo v případě vlastnictví se toho krámu okamžitě zbavit! Představte si zavirovaný vstřikovacípočítač, nebo palubní počítač, který vás bude někam bonzovat za něco, co jste neudělali. To by bylo na úrovni vlastnictví vozu firmy Rendlík a syn... :no::no::no:
Myslím, že cenově to nepocítíme, ale čecháček co si bude chcít pořídit embéčko to asi pocítí, protože co mnohá konkurence má ve vozech jako standard má embéčko jako nadstandard a čecháček si připlatí pořádnou pálku penez, protože je na sebe pyšný, že si pořídil špičkový vůz. >:D
A co to udělá, když řidič nedofoukne? To mu nedovolí odjet?
Další blbost jako DPF. Čím víc vymožeností, tím větší pravděpodobnost poruchy. Navíc řidiči budou stále více spoléhat na techniku, která ale může být poruchová a nebo nedokáže vyřešit vše. Krásná ukázka je ABS nebo ESP, kde řidiči jezdí víc na hraně, protože si myslí, že je technika ze všeho vytáhne. Nebo zimní pneumatiky. Když bude řidič *, tak mu ani zimní pneu nepomůžou. Naopak bude jezdit rychleji, protože si bude myslet, že mu to zimní pneu dovolí. Když jsem začínal jezdit, tak to bylo s Ziguli 1202 a tem nebyla elektronika žádná. Auto bylo spolehlivé, jen se měnil olej a destičky a doléval benzín. Auto vyjelo skoro všude a když se do kufru hodil pytel brambor, tak vyjelo všude. A to i na celoročních polských pneu značky STOMIL. Dnes mám auto prošpikované elektronikou, pořád něco zlobí a nevyjede na zimních ani tam co Žiguli na celoročních. A náklady na servis jsou 100x vyšší jak u Žiguli.
Kamarád má Renault Grand Espace. Nabité elektronikou, fakt vše co si člověk vzpomene. A také má čidla tlaku. A o víkendu začlo auto řvát, že máme píchlou pneumatiku. Tak jsme zkontrolovali tlak, ale ten byl v pořádku. Přesto si celou cestu auto stěžovalo. Tak k čemu to je. Když není řidič bordelář, tak tlak pravidelně každých 14 dnů kontroluje. Ale tech co to kontrolují je stále méně, protože jsou líní. A těm ani čidla nepomůžou. 8-s
Re: A co to udělá, když řidič nedofoukne? To mu nedovolí odj
Když to funguje dobře, tak prostě nemusíš každejch 14 dní oblézat auto s měřákem a špinit si ruce, plus navíc jsi schopen detekovat problém i v rámci těch 14 dnů.
Mimochodem... žigulík že vyjel všude :-)? Doufám, že do těch dob už se nikdy nevrátíme, pokud je to ale tvůj ideál, tak žigulíky se dávají za odvoz.
Re: A co to udělá, když řidič nedofoukne? To mu nedovolí odj
Není takový problém při mytí kol vzít měřák a také zkontrolovat možné poškození pneumatiky. Taková práce to není. Když je člověk líný, může si najmout poskoka. Lenost by měl člověk používat jako motivaci k postupu. ;-)
Re: A co to udělá, když řidič nedofoukne? To mu nedovolí odj
O weekendu došlo k ochlazení o několik stupňů. Chápu, že elektroňouma neví nic o teplotní roztažnosti, takže nechápe, že v zimě dochází k poklesu tlaku v pneumatikách.
V dnešní době mi příjde už trapné, co všechno kontroluje elektronika za řidiče. Na jednu stranu beru fakt, že spousta různých asistentů přispívá k bezpečnosti a zvýšení pozornosti řidiče na jízdu. Je to pohodlné a dá se s tím i vychloubat. Na druhou stranu se z řidiče díky všem těmto udělátkům stává jen ovce za volantem. Řidič jen usedne za volant a kroutí s ním, zbytek zvládne elektronika. Myslím si že správný řidič zná svoje auto, ví kde jsou jeho hranice, jeho nedostatky a jeho přednosti. Stejně tak si myslím, že by běžný řidič měl znát úkony, jak jsou: zmíněná kontrola tlaku pneumatik, kontrola provozních kapalin a podobné, jednoduché věci.
Oběhnout auto a změřit tlak v pneumatikách zabere 2 minutky. Na co bych měl tedy platit tisíce za ptákovinu, která mi to usnadní. Vždyť na tom nic není, zabere to málo času, zvládne to každý ňouma a dozvím se to taky.
Tohle je jen další blbina, jak zvýšit hodnotu auta pod záminkou bezpečnosti. Vím že člověk neuhlídá vše a je zapotřebí různých asistentů, ale nemělo by se to přehánět. Spousta lidí ztrácí zodpovědnost tím, že spolíhá na to, že elektronika za něj vyřeší jakoukoliv nepříjemnou situaci. Díky tomu se pak spousta řidičů věnuje telefonování, psaní sms a nebo vykecávání se spolujezdci za jízdy.
Absolutní pravda, jen ještě dodám, že tohle všechno ještě zkrátí autu jeho životnost. Vždyť dnes je to tak - nalákat tě do prodejny co nejdřív, utratit spoustu peněz. Ale aby to pro tebe nebylo moc fajnový, tak tě ještě budou po dobu několika let okrádat na tom, že tyto serepetičky je potřeba „udržovat“.
Jen taková technická. Tyhle kontroly nejsou od věci. K nějakému úniku může dojít kdykoli. Důležité je pamatovat na jedno - důvěřuj, ale prověřuj. Slepě věřit elektronice a nikdy nic sám nezkontrolovat je cesta do pekel.
Jaka ovce prosim te? Co s tema ovcema vsichni mate? Ja nechci "znat svoje auto", nechci kontrolovat nejake kapaliny, tlaky a podobne nesmysly. Auto mam jen proto, abych se dostal z bodu A do bodu B a pokud je nejaky problem, chci to videt jasne napsane na displeji! Nemam zajem se stourat v motoru, vytahovat vselijake merky a porad premyslet jestli jsem nezapomnel zkontrolovat nejakou kravinu.
Pro me je auto proste spotrebka, jako pro tebe napr. mobil - taky nemas nejmensi sajnu o procesech probihajicich uvnitr a ja se nad tim nijak nepozastavuji.
Konktretne tohle je urcite uzitecna zalezitost a nijak zvlast te neomezuje. Narozdil od napr. start-stop systemu. Tahle mrdka me tak neskutecne vytacela, ze jsem si novy vuz objednal s 3,5 litrovym motorem ktery tuhle vymozenost jako jeden z mala nema. Na stitku CO2 efficiency je pekne predposledni F. Tolik muj prispevek k uspore CO2 :-)
Že je něco spotřební, neznamená, že by člověk neměl chápat, jak to funguje. Kdo tady neví, jak funguje lednice, klimatizace, mikrovlnná trouba, indukční deska, pračka? To jsou znalosti základní školy. V dnešní době i ty telefony a počítače, i když chápu, že málokdo bude vědět něco o autonomních systémech, BGP, redukovaných instrukčních sadách atp., nicméně základní princip je opravdu znalost na úrovni ZŠ.
Tahle hračka přidává na pohodlí. Za stav vozu jsi zodpovědný, přítomnost podobné kontroly na tom nic nezmění. Pořád dnes počítač nekontroluje všechno a takovéhle systémy nebývají zdvojené, nebo ztrojené. O auto se starám v první řadě pro svou bezpečnost. Stejně tak kontroluji i jízdní kolo. Na elektroniku spoléhám hodně, protože v dnešní vyšší střední jsem až moc izolovaný na to, abych se mohl spolehnout na své smysly. Když už se někdo chce chovat jako spotřebitel bez jakéhokoli zájmu o danou věc, tak by se měl řídit příručkou a dodržovat postupy v ní předepsané.
Víš jak funguje indukční deska, nebo třeba DVD mechanika, ale jak moc do hloubky? Stejně tak počítač, opravdu mu rozumí jen mizivé procento populace, těch úrovní od křemíkové destičky až po tabulku v Excelu je tolik, že je laik rád pokud ho dokáže alespoň ovládat. Navíc stačí si vzít každou komponentu a můžeš pitvat znovu - třeba uložení dat na pevném disku je samo o sobě věda ;-) .
Jo, a co tím chci říct? Vlastně nic konkrétního, spíš tak občas přemýšlím, co by dokázal přinést průměrný dnešní občan, pokud by se přenesl o pár století zpět (a myslím spíš třeba 10 než 2). Zná spoustu technických vychytávek, možná i jakž takž chápe jejich princip, ale jak moc do hloubky? Co by dokázal zkonstruovat?
Ted jsi na to kapnul. Ja se proste venuji svemu oboru a veci mimo to jsou pro me spotrebka od ktere ocekavam ze bude fungovat s minimalnimi naroky na cokoliv.
Osobne pracuji v oblasti konstrukce HW a muzu ti rict, ze kluci kteri pracuji na navrhu tranzistoru z nich z hlavy nepostavi ani pitomy blikac.
Na tolik, abych si to v dílně sám dokázal vyrobit. Jo, co je mimo moje znalosti je například metalurgie, rozběhnout vlastní slévárnu by byl asi bolestivý proces, tvorba křemíkového waferu by také pro mne byla premiéra, vím jak na to, ale chybí mi zkušenost (rád bych měl ve firmě prototypovou FAB, ale takové zařízení bohužel nedokáži uživit). Jo a můj první procesor by asi také zdaleka nedosahoval efektivity těch dnešních, hardware jsem prostě nestudoval, ale vím, jak na to, znám ta základní pravidla (a rozumím logickým obvodům a konstrukci procesorů, problém by byl v té HW úrovni, tedy teplo, rychlost šíření signálu atd.). Takže hlavní otázka je, jestli by mi zůstaly i knihy. :-) Ale i bez knih bych měl celý život co dělat a pořád bych nebyl na dnešní úrovni, protože jednotlivá odvětví jsou provázaná a musíš budovat celou infrastrukturu od nuly. Ohromné mezery mám v biologii, medicíně. Jo a historii ignoruji tak nějak perpetuálně (ne slepé uličky a omyly, ale ten balast okolo).
Když to shrnu, z mého pohledu je největší problém výrobní technologie. Výroba dnes vyžaduje sofistikovaná zařízení. Nemusíš ani chodit o milénium zpět, zkus si vyrobit rozumně výkonný procesor v garáži. Pro mne nejsou problém znalosti, pro mne je problém zimprovizovat výrobu. Hlavně na použitelné úrovni. Třeba výrobu integrovaných obvodů můžeš zimprovizovat pomocí tiskárny a správných inkoustů, doslova si je můžeš vytisknout. Nadšenci dnes tisknou desky plošných spojů, ale můžeš to vzít o úroveň výš a vytisknout si třeba obrazovku.
Ale ja nemam problem s pochopenim jak systemy v aute funguji - jsem technik (v jinem oboru). Ja mam problem s tim neustalym kontrolovanim vseho mozneho. Do auta proste sednu, zmacknu knoflik a jedu. Pokud je v necem potiz, at mi to vuz nahlasi a ne ze budu procitat nejakou pitomou prirucku a odskrkavat kolonky co jsem jiz zkontroloval.
Osobne jsem tlak vzdycky meril kopnutim do pneu a dofoukaval az kdyz mi gumy kvilely pri ostrejsim prujezdu zatackou. Takhle me to alespon donuti to mit vic v poradku nez doposud.
Nedavno jsem napr. koupil novou mycku. Pokud je neco potreba, hezky to vypise na textovem displeji, treba doplnit sul, zablokovane horni ramiko, zanesene sitko, u vseho napoveda apod.
U te stare v lepsim pripade blikala kontrolka u nicnerikajiciho symbolu, v horsim jsem musel hledat v seznamu problemu a tipovat jak ho odstranit. Tohle je obdobne vylepseni jako mereni tlaku v pneu.
Moje spotřební chování je hlavně o tom, že nechci řešit problémy. Stojí mne čas. Problémy rád řeším ve vlastní režii, kdy já chci. To třeba znamená, že sice ve firmě máme servery (a i prvky infrastruktury) chlazené kapalinou, je to naše vlastní výroba (i část komponent), ale v produkčních racích najdeš jen Dell, Cisco a spol. Když něco klekne, tak nechci, aby se o to musel starat někdo od nás, protože používáme něco, co nikdo nikdy neviděl, chci, aby se o to postaral běžný technik, jak máme nasmlouváno. To také znamená, že si najmu technika, pokud se nechci zabývat údržbou. Když to převedu na automobily, najmu si technika/ garážmistra, pokud se nechci zabývat běžnou údržbou vozu.
Pročítání příručky není o nějakém odškrtávání, je o porozumění tomu, co od tebe auto očekává. Když ti příručka řekne "stiskni tlačítko a jeď", tak můžeš stisknout tlačítko a jet.
Nemám nic proti větší uživatelské přívětivosti. Ale člověk musí brát v potaz spolehlivost takových řešení. Možná je pro tebe auto natolik malá investice, že pár set tisíc za nový motor nebo převodovku pro tebe nic neznamená. Nebo ti nevadí strávit třeba osm měsíců v nemocnici.
Co tím chci říct, takhle hračka zvyšuje komfort, ale neubírá ti nic na povinnostech.
Souhlasím, jen mám pocit, že jsme na tom s tím "ovládáním auta elektronikou" ještě docela dobře: Lidé si v minulosti mysleli, že dnes nebude třeba řidičů a auto nás přepraví z bodu A do bodu B samo (jak typické - lidé plánují budoucnost a pak zjistí, že hlavní představa se neuskutečnila a místo ní přišlo mnoho malých či velkých vynálezů, o kterých se lidstvu dříve ani nesnilo). Takže buďme rádi, že nám vývoj ponechal ještě něco z řízení a nenechme se příliš unést serepetičkami.
ale ve skutečnosti je to docela praktické. Mám to v astře 2 roky (systém snímače tlaku ve ventilku) a funguje to v pohodě.
Výhody:
1. nemusím co 14 dní běhat kolem kol, sundavat zašpiněné čepičky (špinit si ruce, nebo vytahovat rukavice) a vozit/vlastnit a vytahovat tlakoměr, prostě se mrknu na tlaky a když časem poklesnou, tak jdu přifouknout.
2. Když poklesne tlak v jedné pneu, systém to ohlásí, včetně ve které pneu. Hlásí dříve, než je pneu prázdná.
Nevýhody:
1. Musíš je zaplatit.
2. Zimní kola - buď koupit sadu ventilů se senzory (hodně drahé); nebo jezdit bez toho (v astře to systém pozná, že nemá ani jeden signál, a pak neotravuje. Jenže pak je systém skoro polovinu doby nevyužit, včetně investice do něj.
Komkrétně jsem to vyřešil tak, že jsem koupil celá zimní kola u Oplu i se senzory a hotovo. Sice ráfky a pneu jinde byly o dost levnější, ale cena samostatných senzorů by to srovnala na orig. kola.
Za poslední tři roky jsem na pneumatiky nesáhl. (kromě jednoho defektu na D1) Letos jsem kontroloval pro dobrý pocit jen před dovolenou a neubylo vůbec nic. Běhat "obden" kolem auta a kontrolovat jeho technický stav mi přijde dnes trošku přežitek ;-)
Systém je to užitečný, ale dávat to jako povinnost do zákona je nesmysl.
lebo vetu: "Pro již homologované vozy bude kontrola tlaku v pneumatikách povinná až od roku 2014." by sa dalo chapat aj tak ze vsetky, nie len nove vozidla, bude tento system povinny od 2014. Pretoze vsetky nase vozidla ne ktorych jazdime boli uz homologovane. ;-)
Alebo na nas EU chysta riadnu "kulisarnu" a budeme do aut za 500EUR pchat systemy v dvojnasobku ich ceny? >:D
Pochopil si to zle... žiadna dodatočná montáž. Autá idúce do výroby a homologované po 1.11. musia mať systém hneď, autá stále vyrábané, ale homologované pred 1.11.2012 ho budú musieť mať z výroby od roku 2014. Čiže nové autá. Príklad - Yeti je homologovaný a je predpoklad, že sa bude v roku 2014 vyrábať, Do konce roku 2013 može byť bez systému, od 2014 už sa tam bude musieť montovať.
No, tvrdí to např. marketing podporující produkt "SECUR", ale třeba někteří chemici s tím moc nesouhlasí..., podle nich je molekula kyslíku větší, než molekula dusíku. ¨
V tomto případě jde ale o srovnání dusíku se vzduchem, nikoli s (čístým) kyslíkem.
A právě to je ono. Důchodce, co najede za rok pár kiláků a jinak mu ty senzory jen reznou, tvdnou, mrznou a já nevím co ještě, jezdí na pneumatikách z Kauflandu a takový systém je pro něj jen další věcí, co se může rozbít.
Mnohem smysluplnější by bylo celoplošné zavedení tohoto prvku jako "výbava na přání", tedy za příplatek.
Celoplošné zavedení jakéhokoli prvku, který je pouze "na přání", je taky pěkná blbost, to je snad logicky záležitost trhu/konkurence. To bys jako chtěl, aby EU zaváděla/diktovala výrobcům, jaké extras jsou povinni nabízet? 8-s;-)
Další udělátko které zbaví řidiče zodpovědnosti a pozornosti. Možná by to chtělo aby auto samo zajelo na benzínku a natankovalo si když dochází palivo aby řidič nemusel dělat pomalu už vůbec nic. Za takových dvacet let už nebude snad potřeba aby uměl "řidič" řídit.
No ono to tvé prohlášení je dvousečné. Je spoustu lidí, kteří takové věci neřeší ani dnes a není jich málo. Znám ze svého okolí řidičky, které neřeší něco jako, že už jim týden a půl nesvítí žárovka a ani jejim partnerům se do výměny nechce... a to není ojedinělý jev... A jak pak člověk, který si vše kontroluje, příjde k tomu, že mu auto zbourá někdo, kdo vůbec.
Na stejném principu, že chceš po lidech automaticky zodpovědnost, (vyhnáno do extrému) by nebyly nutné ani STK prohlídky.
Jsou věci které si má být schopný kontrolovat každý. A kdo toho není schopen neměl by autem raději ani jezdit. Kontrola třeba světel jak píšeš není nic složitého a případnou nápravu zvládne kterýkoliv servis. Je mi jasné že lidé mají čím dál víc potřebu házet svou neschopnost na někoho jiného, ale tohle už je trochu moc.
Cituji: "A kdo toho není schopen neměl BY autem raději ani jezdit." - vidíš ten problém v tom BY? Jo, neměl BY, ale nikdo nezakáže a za 14 dní a cca 2000 km žádný policista nás nepotkal... až do chvíle, kdy jsem to nevydržel a žárovku nevyměnil sám... tedy poté, co se musela dokoupit, náhradní nevozí 8-s8-s
A co chceš proti takovým dělat? :-| Nevím, prostě najezdím dost na to, aby mě přešla naivita o zodpovědnosti druhýcha přešel mě z ní strach.
Chci poukázat jen na to že při čím dál hustším provozu se dělá vše proto aby řidiči nemuseli pokud možno na nic myslet na nic dávat pozor. přijde ti to v pořádku? Mě ne :no:
Neříkám, že mi to příjde v pořádku, ale píšu, že ani dříve spousta řidičů na nic nemyslelo a na nic nedávalo pozor, lidský faktor je bohužel stále to drtivě nejčastější, co zapříčiní nehodu a jen blázen čeká zlepšení.
V istom ohľade máš pravdu, ale svietiaca kontrolka tiež niekoho nemusí prinútiť k tomu, aby si dal auto do poriadku. Systém, ktorý bude kontrolovať to, čo máme a vieme kontrolovať sami, nič nerieši. Presne ako v reáli máločo rieši ABS alebo ESP - nehody sú rovnako časté aj častejšie a podobne tragické ako v minulosti bez týchto systémov. Autá sú stále ťažšie, silnejšie, rýchlejšie, jazdíme bezohľadne a nebezpečne - a od toho nám žiadna elektronika, žiaľ, nepomôže. Len siahame stále hlbšie do vrecka, aby sme obhájili svoje nároky, bezohľadnosť a neschopnosť. ;-\
A ty bys takový systém chtěl? Chci, aby mi auto sloužilo, ne, aby mne buzerovalo. Jestli si nemyslí, že nejsem způsobilý k řízení motorových vozidel, neměli mi dávat oprávnění. Pokud ten systém bude jen informovat (a být tak pojistkou proti opomenutí), tak tenhle úkon může ignorant ignorovat dál.
Mně by ten systém vůbec nevadil, protože bych rozhodně s podhuštěnými koly nevyjel a taky proto, že tlak v kolech pravidelně kontroluju.
Jednoduše by mi tento systém sloužil pouze k upozornění, že mám defekt a ne k buzeraci, že přehlížím problém.
Samozřejmě nečekám, že každý má stejný přístup k tlaku v pneumatikám, proto nejsem proti tomu, ať ti, co mě na silnici svým lajdáctvím ohrožují, jsou autem buzerování.
Ono to je vždy o tom, kde končí svoboda a začíná má bezpečnost a tady nevidím žádné omezení mé svobody na silnici.
Samozřejmě se dá diskutovat o tom, jestli je nutné mít takto komplikovaný systém a spíše se kloním k WL, že by stačil jednodušší, který při správné funkci ESP je také spolehlivější a trvanlivější.
K tématu, že jsem řidičák neměl dostat, protože nejsem způsobilý... Kontroluje tlak v pneumatikách pravidelně alespoň 2% pravidelně jezdících řidičů? Jsou tito všichni nezpůsobilí?
Vieš ale ono je to stále len o tom, že na to auto zas niečo nové prilepíme. Dnešné autá mi už obrazne pripomínajú bezdomovca, ktorý zbiera odpadky do ďalších a ďalších igelitiek a všetky ťahá so sebou... Nakoniec je nimi tak ovešaný, že ich takmer ani neodnesie - ale žiadnu nevyhodí ani nepredá, napriek tomu, že sú preňho len záťažou a žiadnu z nich dávno neotvoril ani neotvorí, lebo ich prakticky nepotrebuje. Má ich len "pre strýčka príhodu". Nakoniec so svojimi igelitkami a kabelami aj umrie, bez toho, že by mu k niečomu boli.
Nepripomína ti to tiež dnešné autá? Sú napchaté vecami "pre istotu" - a drvivá väčšina áut skončí v šrote bez toho, že by tie veci boli čo len raz použité. Tým nechcem povedať, že je všetko zbytočné a balast, ale treba mať zdravý rozum a nepreháňať to - čím viac elektronických "pomocníkov", tým viac sa vodič spolieha na nich a nie na seba. Potom to dopadá tak, že za volantami áut sedia ľudia, ktorí pomaly nevedia, kde majú motor, nemajú tušáka o fyzike a nevedia, že zo 120 km/h nezastavia na 15 metroch... Zjednodušene povedané - čím lepší počítač v aute, tým väčšie riziko dementa medzi volantom a pedálmi. Bez urážky. A je dokázané, že idiota za volantom nezvládne žiadna elektronika.
Já tak úplně nesouhlasím.
1. není elektronika jako elektronika. V podstatě bys mohl před 40 lety třeba nadávat na co že ti je ukazatel stavu paliva, že jen idiot si nepamatuje, kdy naposledy tankoval a nezajde si klackem změřit stav paliva. Tady je to ještě v podstatě za řidiče za jízdy nic neřešící systém.
2. Těm, co udělají řidičák, dnes při reálně nízké ceně aut, nezakážeš jezdit... a z idiota už dobrého řidiče těžko uděláš, i když bude řídit Š1203
Upozornit, to chci. Ale nechci, aby na mě řval "nahusti, nahusti, nahusti, nahusti, nahusti" v podobně nějakého vlezlého tónu jako na malého fracka. Možná to z toho příspěvku nevyznělo, TPM mám, nevadí mi, chci ho mít, ale vadila mi tahle část: "Ono to nemusí být jen kontrolka, navíc většina lidí už pochopí, že když svítí červená kontrolka stop a auto píská, tak se dále jet opravdu nedá."
Vadí mi to prostě z principu. Stejně jako mi vadí nadbytečná upozornění (například objekty mohou být blíže, než se zdá). Jiná věc je upozornění na věc, která není zřejmá, obzvláště v situaci, kdy jsi už vlastně mrtvý, když si ji uvědomíš sám. Ve firmě máme například radioaktivní zdroje a radiace je jedna z věcí, u kterých jsem skoro až paranoidní. Nebo zlepšení viditelnosti (třeba pruhy na schodech). Nejsem malé dítě, získal jsem oprávnění řídit motorová vozidla, tak snad jsem k tomu způsobilý. Neschopák dokáže lidi zabít i tak, pípátka tomu nezabrání. Kolik lidí i dnes jezdí bez pásů, však ono to po pár minutách pípat přestane.
Jsou v první řadě nezodpovědní. A měli by přijít o řidičské oprávnění. Jo, jak to udělat, to je jiná věc. Mám zbrojní průkaz a také dodržuji postupy na střelnici do písmene (protože mají smysl). Nechtěl bych si uvědomit, že jejich dodržování není špatný nápad, až ve chvíli, kdy někoho postřelím. Pokud jde o pneumatiky, mám opravdu silně vyvinutý pud sebezáchovy a tyhle věci dělám důsledně. Stejně jako kontroluji jakoukoli výstroj, obzvláště tu, na které závisí můj život a moje zdraví.
:yes:
Zakázali nám pomazánkový máslo, marmeládu a spoustu dalšího jen kvůli tomu, že na pultech našich obchodů se povalují ***, které jsou nekvalitní a laciné (což už je sama o sobě věc, která se má řešit a řeší ji jen ti chytrolíni z EU a pár odborníků z televize, kteří toho stejně nic moc nezmůžou). A tihle "odborníci" nám vnucují další elektronickou blbůstku, která třeba zachrání pár pneumatik a kol, ale její odolnost vůči vnějším vlivům zůstává u některých aut ve hvězdách, potencionální investice jsou tedy vyšší nežli samotný přínos tohoto vynálezu, a tak se mi zdá, že tu máme další senzor, který jen zatěžuje auto.
"Schválené systémy musí být vybaveny bezdrátovým přijímačem v každé pneumatice..."
A ten přijímač bude jako přijímat co? Je tady asi sto diskusních příspěvků a nikdo si neuvědomil, že mít v každé pneumatice přijímač je kravina? To jste opravdu odborníci... Nicméně minimálně u těch, kteří si připli na hruď heslo "stop bulvárnímu odpadu" to moc nepřekvapuje... >:-[]
Nikoli. Pokud je někdo blbý, tak ugrade na nejblbějšího se zajistí tím, že si koupí nějakého rendlílka. A králem je ten, kdo jezdí rendlíkem rybník a ještě si proto myslí, že je borec. >:-[]
A co? Přijímač v každé pneumatice ty informace nějak získá (asi tam bude nějaké tenzometrické čidlo) - no a co dál? Jak je předá palubnímu počítači?
Jedině tak, že v každé pneumatice musí být bezdrátový V-Y-S-Í-L-A-Č ! Jenomže ten JEMNÝ rozdíl stopaři bulvárnímu odpadu asi nikdy nebudou schopni pochopit...
Re: systém pro kontrolu tlaku i na "starších vozech"
Chytré lentilky?
Pokud se to bude krást podobně jako čepičky s logem automobilky, tak v případě těchto "lentilek" půjde navíc o zajínavý "bonus" v podobě vypuštěných pneu... :-O8-s;-)
Re: systém pro kontrolu tlaku i na "starších vozech"
Já teda nevím, ale už jsem měl čepičky s logem na Favoritu a teď taky, bydlím v dost podezřelé čtvrti, kde je fakt docela černo... a zatím odťukávám a klid.