Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Novinky BMW: Více xDrivu a Launch Control

135 komentářů

Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
..BMW více 4kolek než Mercedes i (4kolkový JAKOspecialista) předokolkové Audi..
..to samé ("posílení" na frontě 4x4) oznámil Mercedes - že by nakonec nejméně vozů s pohonem všech kol prodávalo AUDI? 😄
Avatar - EauRouge
EauRouge
Něco na tom pravdy asi bude, jelikož každé čtvrté BMW je model X. A současná generace 1er oproti minulé nabízí 😁rive, což určitě také přispělo k rozšíření už tak dost populárního 😁rivu. Konkrétní čísla nebo poměr oproti klasickému pohonu neznám, ale tomuto se dá snadno uvěřit.
Navíc poté, co jsem čekal hodinu a půl na kamaráda, který se seknul na mokré louce s Q7, to bude mít i racionální základ.
Mig_35
Jakože x-drive by na té mokré louce bodoval?
Avatar - EauRouge
EauRouge
Hodinu a půl před tím jí projelo 320d 😁rive. Ale abych byl spravedlivý, tak znám i téměř stejný případ s X5.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Range Rover je jen JEDEN 😉
Mig_35
Ty systémy jsou všechny ok, limit je vždycky v pneumatikách... obrovské balóny á la SUV v takových situacích totálně selhávají...
_MT_
V první řadě záleží na pneumatikách. Pak na řidiči (kolik lidí se zahrabe jen pro svou neschopnost).

Problém Q7 je, že na rozdíl od Cayenne a Touaregu nemá uzávěrky diferenciálů. Tím u mne končí, i kdyby se mi líbila.
Avatar - EauRouge
EauRouge
Jen upřesním, že se nezahrabal, ale jen stál na místě a kola se střídavě protáčela a brzdila. Ale je pravda jak píšete vy i Mig_35, že hlavní problém byl gumy, i když nevím konkrétně o jaké šlo. Druhá věc je určitě hmotnost, která v kombinaci se špatným rozhodnutím zastavit uprostřed kopce vedla k této celkem groteskní situaci.

Přesně. Quattro, 😁rive, 4matic apod. nejsou čtyrkolky do terénu. Jakmile přijde na podobnou situaci, tak jsou na tom všichni zhruba stejně. Bohužel myslím, že současný Cayenne už také nemá klasické závěrky.

Kamarád měl touarega se závěrkami a celkem si ho chválil. Dokonce s ním dojel až do Alžírska tuším. Jen prý nemá úplně dobře vyřešené ABS pro sjezd z nespevněného kopce. Což už je ale asi trochu moc pro běžného majitele.
Mig_35
Měl jsem Touarega a předloni na Vánoce jsme ho vzali s bráchama do lesa. Řídil nejstarší, co v off-roadech závodil. A byl jsem dost překvapenej, co to SUV dokázalo.
Sám jsem seděl vzadu a měl tep 160😄 Mělo to uzávěrky, ale ani nebylo potřeba je použít...
_MT_
"Zahrabe" byl jen slovní obrat a bylo to myšleno obecně - kolikrát auto uvízne jen pro chybu řidiče. Lepší?

Víš, co je jedno z hlavních pravidel (dokonce možná to nejhlavnější) jízdy do kopce? Nezastavovat. 😄 Zastavení kolikrát znamená následné couvání a nový pokus.

Cayenne má v nabídce uzávěrku mezinápravového a zadního diferenciálu. Turbo to má myslím v základu, u některých si musíš připlácet (nevím, jestli je ta možnost u všech motorizací, hybrid by mohl být výjimkou). Máš čtyři režimy: on-road, off-road, mezinápravový uzavřený, oba uzavřené. Touareg to má v rámci paketu Terrain Tech, který nabízí jen k V6 TDI, pokud vím. Což je rozdíl oproti první generaci.

quattro (pokud se bavíme o podélné zástavbě) se liší tím, že má uprostřed "skutečný" diferenciál, který neřídí elektronika. Nicméně Q7 nemá klasické quattro (princip podobný, ale provedení jiné). V první řadě ta auta nejsou stavěná na intenzivní provoz v terénu. Kdyby došlo čistě na pohony, tak mám největší důvěru právě v quattro.
Avatar - EauRouge
EauRouge
Chtěl jsem to jen upřesnit, ne tahat za slovo. Aby bylo jasno, že nejde o bezradnou situaci, ale jen o vítězství mokré trávy nad moderní technikou.

Se současným Cayenne nemám žádné zkušenosti, ale jsem rád, že nerezignovali na nějakou elektronickou simulaci a mají aspoň nějaký terénní potenciál. Když už je to SUV. To samé platí o Touaregu.

Jasně, nikdo nepočítá s tím, že tyhle typy čtyřkolek budou používány primárně jako off-roady.

Co se silničního provozu týče, tak rozhodně věřím víc 😁rivu. Měl jsem možnost přímo srovnat 320xd s A4 2.0 TDI Quattro na mokru a sněhu (oboje minulé generace). A náskok díky technice se zrovna nekonal. A4 se chová opravdu velmi nedotáčivě i na dané podmínky. S BMW má člověk určitou vůli s autem manipulovat na hraně. To samé jsem zažil s 530xd a A6 3.0 TDI Quattro (oboje současné generace).
_MT_
Na silnici má quattro jednoznačný hendikep plynoucí právě z toho, že není aktivní. Do nedotáčiva je auto naladěné pro dobro řidiče. Je to jejich filosofie. Bohužel. Ale je to tak pravděpodobně lepší. 😁rive se chová fundamentálně odlišně. Osobně doufám, že Audi zůstane u diferenciálů a nezačnou prodávat podobná šidítka. Nebo tu hrůzu e-quattro (jako doplněk klidně, ale jako náhradu klasického quattra ani náhodou). Důvěra v předchozím příspěvku byla mířena čistě na schopnost snášet zátěž.
_MT_
Víš, co je ultimátní test? Dát jim stejné botky, zadkem k sobě, přivázat je a zjistit, kdo koho odtáhne. 😄
Avatar - EauRouge
EauRouge
Obojí vychází ze zažitých tradic. AUDI je více user-friendly, díky čitelné a lineárně nastupující nedotáčivosti. To je výhodné pro spoustu lidí, ale mě osobně to nějak vadí.

Takovej ultimativní test by byla dobrá pěti minutová alternativa k 100 000km od autobildu😁
_MT_
Mně to také úplně nevyhovuje, ale fakt je, že neutrální čtyřkolky jsou až příliš zrádné. Dalo by se debatovat o tom, jestli to s tou nedotáčivostí nepřehání.

Nebo takové manévry na hladkém ledu.
MrBeranek
Možná se zeptám hloupě, ale v čem nedokáže elektronická čtyřkolka typu 😁rive "nasimulovat" mezinápravovou uzávěrku diferenciálu?
_MT_
Když mi někdo dá tlačítko, kterým tu spojku natvrdo sepnu, tak je to prakticky jedno a to samé. Je to fakticky uzávěrka bez diferenciálu. Problém je, že chybí nápravové uzávěrky. Aut, které nabídnou uzávěrku i vpředu, moc není. SUV kolikrát nemají ani off-road režim. K tomu elektroniku naladěnou na silnici. To je spíš špatný vtip.
MrBeranek
Takže ti rozumím správně, že netvrdíš, že to elektronické čtyřkolky (např. 😁rive) neumí (resp. netvrdíš, že to automaticky mezi nápravami nedělají), ale že je problém spíš na jednotlivých nápravách, kde chybí samosvory, je to tak? No, BMW to řeší, jak jsem zjistil, tak, že DSC přibrzďuje na příslušné nápravě prokluzující kolo. Jestli to dokáže nahradit nápravový mechanický samosvor, ale nedokážu posoudit.
_MT_
Mají tu možnost, ale neumožňují ti to. Pointa uzávěrky je, že vynutíš stejnou rychlost otáčení. Automatika není v žádném případě náhradou. Ta jen simuluje svorný diferenciál. Tím spíš, pokud nemáš žádný volič režimů, kterým bys alespoň mohl napovědět, s čím bude bojovat. Jakmile volič máš, tak v některých režimech bude pravděpodobně od začátku uzavřeno. Podobně funguje například off-road režim v Tiguanu, kde je obyčejný Haldex. A jaký je to rozdíl. To počáteční váhání a hledání trakce totiž kolikrát akorát zhorší tvou situaci. Řídící jednotka nemá křišťálovou kouli.

Snad všichni používají přibrzďování kol, což simuluje svorný nad otevřeným. Ale je to jen šidítko. Je to jedna z funkcí jednotky, která zajišťuje ESP a spol. Je to prakticky zadarmo a něco je lepší než nic. Na silnici to jakž takž funguje, pořád je to však na míle vzdáleno předloze. Ostatně M dnes už dozadu dává aktivní diferenciál (konečně) a Audi nabízí aktivní diferenciál i k běžným motorizacím za příplatek. Rozdíl je to citelný. Bonus je, že ti brzdy vydrží déle. V terénu je to nutnost, protože tahle auta se nevyhnou zvedání kol do vzduchu. Schopnost přenést točivý moment je tam ale mizerná v porovnání s uzávěrkou.

Nakonec šidítka a hračky zvládnou celkem dost. Problém je v nastavení. Silnice a terén si žádají odlišný přístup. To je ostatně problém i HW řešení - neexistuje jedno univerzální, které by bylo nejlepší pro všechny situace.
Bíďa
Bude se vyrábět i 335d? Nebo jde o překlep ? Myslel jsem že do řady 3 dávají max 35i a 30d. 35d dávají až do X3 ne ? 😄
Avatar - guze
guze
V minulé generaci 35d nechyběl....
Avatar - Ham.
Ham.
Bude, od příštího měsíce.
[odkaz]
Xawier
...tak snad to nedostane do ruky pan Vaverka. Tohle auto už by ho mohlo opravdu vyhodit ze sedla 😄
Avatar - Ham.
Ham.
Jeden problém, který tester kritizoval, trakce zadních kol, odpadne, protože se bude výhradně dodávat jen ve verzi 4x4 a celkové naladění asi bude dost jiné, takže uvidíme co na to LV. 😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
..ano, ale současně PŘIBUDE výkonu = bude R6 opět ZBYTEČNĚ MOC? 😉
PS: Bez čehokoli "dalšího", po realitě s BMW 330d by 35d měl testovat někdo JINÝ - howgh 😄
Avatar - Ham.
Ham.
Vidím, že chápání nadsázky dělá problém. Nadpis testu takto mluví, ale v závěrech testu je výkon motoru a jeho úspornost daná jako jednoznačné plus. Takže nevím proč z toho dělat vědu.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Nu chtěla jsem "bez čekohokoli dalšího", ale ok: Chápání textů LV mi dělá problém NEpřeji si aby BMW 335d testoval někdo tak málo nestranný jako on 8-s
Avatar - Ham.
Ham.
Všiml jsem si, že problém s chápáním textu nemáš jen u LV. 😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Nevtipné ;-\
PS: "Chápu" že se snažíte chránit "sVWého" autora - ale dost jeho textů je opravdu ŠPATNÝCH (ne všechny)
Avatar - Ham.
Ham.
Jasně, ty co chválí tvé oblíbené značky jsou perfektní.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Mne NEzajímají "znáčky na kapotě" to je VAŠE doména, podle toho rozdělujete auta VY - a jistě víte proč jste ho moc "nebVWánil" v diskuzi pod textem (BMW 330d) kdy opravdu UJEL ;-\

Mimochodem CO myslíte svou (dle mne ZCELA NESMYSLNOU VĚTOU - tím příspěvkem?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
To asi vysvětlit NEDOVEDETE, že?

Mně se NELÍBILO jeho chVWalořečení práce torzní tyče a výkonu 63 kW ve voze 4 metry 66 cm dlouhém.
O to smutnější že o ca stejně velkém voze postaveném s nejpreciznější možnou konstrukcí (rozložením hmotnosti i "práce" náprav) a řadovém 6ti válci 190 kW napsal (pár dní předtím) v podstatě pravý OPAK
NEchci redaktora který mi misto 2.2 HDi 150 kW doporučuje 2.0 Tdi 125 kW, McPherson místo lichoběžníků, 4válečky misto řadových 6ti válců, torzní tyč místo víceprvků atp. atd. 8-s
Je to naprosto NEuvěřitelné, ale PŘESNĚ TOHLE on dělá 😢
Avatar - Ham.
Ham.
Skutečně? A tvé rozplývání se nad křápem století (DS5) je co? Vrchol objektivity?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Bože a KDO "se rozplývá(l)" na "KŘÁPem STOLETÍ"? 😄
PS: Něco k mému závěrečnému (dle mne fakt D-Ě-S-I-VW-É-M-U) odstavci byste tam NEměl (nezvládl? 😉
Avatar - Ham.
Ham.
No přece ty, jen si najdi své chvalozpěvy po uvedení této nádhery.
Ano, píšeš děsivé odstavce, jak jen ti jenom pomoci. Když se ti nějaký test nelíbí tak dané auto otestuj sama a test dej třeba na blog. Místa je tam dost.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ano - když jsem v ní (jen) seděla v GENFu na autosalonu (zpracování a materiály jsou - na svou cenovou kategorii - až NEuvěřitelné :yes: 😄
Jinak (jak už jsem zmínila) to PERFEKTNĚ popsal můj "oblíbenec" M.V. - vymyšlené je to BEZVA, realizace je bohužel jaká je (torzka vzadu a McPherson vpředu se v této cenové relaci bohužel stává REALITOU - viz "oslavné ódy" na tento podvozek v Octavii). Přitom chybí TAK MÁLO (Martin testoval HYBRIDní verzi) - lepší převodovka (ta bude) a větší výkon elektromotoru (to bude - PROTO mluvím o příští, příp. příštíCH generaci(ch).
Jinak DS5 je kratší a na delším rozvoru než Octavia III combi používají stejně "tristní" techniku podvozku.
Já sama chci něco JINÉHO - právě mi "dorazil" závěr dlouhodobého testu C5 - doslova NEmohu odolat citovat:
"Dvě závady se ukázaly být banalitami. Naše doporučení zní NAKUPUJTE DOKUD JSOU! Tak robustní, technicky NEošizené auto za podobné peníze už nikdy neseženete.
(aneb přesně TO co celou dobu říkám - byť tomu lidé, bůhvíproč, spíš NEchtějí věřit 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Na svou cenovou kategorii? Vždyť je to předražené jak hrom. První co připomíná každý tester, za ty peníze hrůza.
Jistě C5 je lepší auto než DS5. Což je pro DS5 skoro jako ortel smrti.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Proč "ortel smrti"? Je to konstrukčně stejná "kvalita" jako škoda Octavia a cenově jsou také víceméně nastejno s tím rozdílem že o o torzce v Octavii Combi (o dost delším modelu než je DS5, přitom na kratším rozvoru/rozchodu) se tu píše že jde "skvělý" podvozek 😄
Jak je psáno v závěru dlouhodobého testu C5 = KUPTE to dokud se to prodává, takhle postavené auto za tyhle peníze už NIKDY NEbude 😉
Příští C5 bude (asi skoro určitě) mít podvozek stejně "kVWalitní" jako Sup. a jemu podobní 😐
Avatar - Ham.
Ham.
Cenově nastejno? Vždyť základní cena DS5 721k je vyšší než třeba u A4 (708k) a za cenu vybaveného hybridu (1,2 mio) pořídíš skutečnou prémii (3er, A4, C) včetně výbavy a se silnějším motorem a ne tento kolotoč laciné zábavy.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ano CENOVĚ ca nastejno 😄
Samozřejmě musíte srovnávat podobné motory (DS5 nic jako 1.2 nenabízí) - no a (o trochu DELŠÍ) octavia 2.0 Tdi s (ani ne) max. výbavou je za milion = stejně jako DS5 2.0 HDi 😉
PS: Zavedla bych POVINNÉ uvádění "kompletních" cen testovaných vozů (to bylo k těm "prémiovým holátkům" za stejnou cenu 😄
PPS: PODSTATNÝM se mi však jeví ty stejně "klumproidní" podvozky u stejně velkých aut (čeká nás kráááásnááá budoucnost.. 😉
..a já si snad budu MUSET koupit (něco z) vyšší střední 😄
Avatar - Ham.
Ham.
Chytáním se ceny max. vybavené Octavie předražený kolotoč zvaný DS5 neobhájíš.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
No to je PŘESNĚ ONO - stejně velké stejně drahé předražené kolotoče s mrzkou technickou úrovní jsou přece OBA 😄
PS: Problém je že vy tak vidíte JEDEN (a o tom druhém máte asi spíš tendenci "bájit" jako Lukáš? 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Já jsem tady Octavii nikde neobhajoval. Tvými ódami na DS5 by se dalo tapetovat.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Určitě ne ódami na podvozek, ale na kvalitu interiéru... 😉
..plus na myšeňku HYbrid4 :yes: 😄
(který bude "koupězajímavý" zřejmě od druhé generace - až trochu posílí elektro. vzadu)
PS: Koukám že vám až TEĎ "došlo" to srovnání techniky a ceny DS5 a Octavie III 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Auto na podvozku MPV zajímavé nebude nikdy.
Silnější elektromotor má jen jediný efekt, potřebuje silnější baterky, silnější baterky jsou těžší a těžší baterky znamenají těžší auto. Takže dynamika je stejně v kopru a jen se prodraží auto, protože baterky jsou velmi drahé.
Prostě pokus Citroenu o prémiovou střední třídu je debakl. Kdyby hoši místo DS5 postavili solidního nástupce zastaralé C5 tak udělali lépe.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Nástupce postaršího modelu pochopitelně "normálně" bude (a nebude to jen facelift, jako u PASSATu) - bude to ale bohužel technicky stejně "vyspělé" auto jako ten Passat či Superb ;-\
PS: Jak vy se VWyrovnáte s pohonem všech kol u příští generace audi A4 - to jsem opravdu ZVĚDAVÁ 😄
Avatar - Ham.
Ham.
Dožene Passat, no tak to velká gratulace.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
No to bohužel právě NEbude... 😐
...i když za to jak z levných dílů postavit DOBŘE prodávané auto si - za SUPerb i Passat - ocenění ZASLOUŽÍ :yes: 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Nebude co? Tak dobrá jako Passat?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ode mne NEBUDE gratulace - za přechod na kompromisní NE tak kvalitní McPherson.. ;-\
PS: Bude to prostě další technická "tuctovka" 😐
= vy (snad) znáte někoho komu by se chtělo přecházet z 6ti válce na 4, z lichoběžníků na McPhersony, z 8mi stupňové převodovky na 6ti stupňovou... protě z lepšího na HORŠí? 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Myslím, že McP není zásadní problém, nakonec MB jezdí s McP a také to není důvod vyloučit jej proto z prémie.
Horší je šestiválec, pokud jej skutečně opustí tak si s image silně pohorší. Myslím, že řada konkurentů si šestiválec zachová a o to to bude bolestivější.
Myslel jsem, že C5 má 6st. automat, navíc ne zrovna nejpovedenější (pomalý) a ne zrovna nejlépe odladěný s motorem (motor musí mít výrazně udušený kroutící moment) takže o jakém přechodu z 8 st. automatu mluvíš?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
(tady se NEshodneme) Myslím, že McP je zásadní problém. MB si (v "nouzi"!) může dovolit použít McP, neb a protože tam NENÍ kladen ZDALEKA takový důraz na uložení přední nápravy, neb jde o ZADOkolku - u "lepšího" vozu (což střední třída bývala) s předním pohonem je to to NEJdůležitější (neb se tam "tříští" fyzikální síly pohonu VPŘED a směrování VLEVO VPRAVO = tam je závěs umožňující co nejšiřší možnosti "náklonu" kola MAXIMÁLNĚ důležitý - u zadokolky jde u přední nápravy "jen" o směrování = kol👋jeho zavěšení nemusí řešit "protichůdné" nároky..
Dny 6tiválců jsou sečteny - a to i v "prémiové" střední třídě (snad krom pár TOP variant). NEvěřím že si kdokoli "6ti válec zachová", rsp. je to otázka ca JEDNÉ generace..
C5 má "klasický" 6ti stupňovou hydrodynamickou převodovku s hydrodynamickým měničem - od 2. "nej-" výrobce na světě - japonského Aisin. Co se rychlosti přeřazení týče je to "normál" (do C5 byla zavedena jako novinka v roce 2004 a tehdy to byla docela BOMBA - v "přesnosti" /v NE"spletení se"/ byla-je lepší než tehdejší nový 7G-Tronic), s dnešními ZF8HP nebo i 8mi stupňovým AISINem samozřejmě NEsrovnatelná..
Mluvila jsem o JAKÉMKOLI porovnání 8mi a 6ti stupňové převodovky - třeba zrovna Aisin - o "principu" (lepší vs horší 😉
MrBeranek
O ano, v červenci přijde sedan a v listopadu kombík. Ovšem výlučně jako čtyřkolka a v automatu. Ono to v zadokolce asi stejně nemělo smysl. Na E9x generaci to byl prvotřídní žrout pneumatik. Ovšem nádherně se ten motor dal ladit a bez problémů v přímce deklasoval M3.
Mig_35
Pane Beránku, Vy jste ploditel lidových zkazek.
Prosím tě, sériová 335d měla stovku za šest, sériová M3 za 4,7 sekundy. Aby "bez problémů v přímce deklasovala M3" znamenalo by to, že by byla na stovce třeba za 4 sekundy. Přijde ti to reálné?
Mig_35
Na youtube jsem našel jenom jedno video, tam ta "mapped 335d" dostala pěkně na zadek...
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ehm, budeme dělat že to NEpíši já - ok?
MrBeranek zřejmě myslel elasticitu/pružné zrychlení, kde by motor 35d MOHL být ("na chvíli") lepší rychlejší atd.
MrBeranek
Nerozuměli jsme si, měl jsem na mysli pružné zrychlení.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
😄
Mig_35
Pružné zrychlení je veličina tak prapodivně definovaná, že mi z toho cuká koutek. Myslím, že kick-down u obou aut současně způsobí, že M3 zmizí v dáli. Ano, za předpokladu, že budou mít oba dva při ustálené rychlosti zařazený stejný rychlostní stupeň blablabla...
ovšem M3 podřadí a není co řešit...
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ehm pardon, ale MUSÍM 😄
Podřadit umí i 335d 😉
Pružnost je NIKOLI "prapodivně definovaná", ale dokonce VELMI DŮLEŽITÁ "veličina"!!! Vpodstatě NEzajímavé je v reálu (všemi sledované) zrychlení 0-100 km/h - pružnost naopak používáme (skoro) DENNĚ a STÁLE (už jsem to tu zmiňovala, i takový "velký pohodový kočár" jako C5 V6 bi-turbo má lepší pružné zrychlení než malý "štírek" Golf GTi
PS: Bi- Tri-turbo nafta je v pružnosti prostě LEPŠÍ (byť vůz jako M3 jí nakonec samozřejmě dojede a PŘEDJEDE 😄
Mig_35
Vidím, že mně opět chcete přesvědčovat o tom, jakou máte v hlavě bramboračku, no ale budiž.
Pružné zrychlení vypovídá o tom, že auto s vyšším točivým momentem bude na dejme tomu zařazený třetí rychlostí stupeň v osmdesátikilometrové rychlosti ve výhodě, protože jeho maximální výkon je přístupný v nižších otáčkách, než u atmosférického motoru. Atmosférický motor podřadí, tím se dostane do výhodnějšího poměru otáčky vs výkon a výhoda dieselového motoru se ztratí - a naplno se projeví vyšší výkon atmosférického - v tomto případě daleko výkonnějšího - motoru. Dieselový motor tím podřazením celkem nic moc nezíská, jeho křivka výkonu je poměrně plochá a vytáčení nikam nevede. Výkon, to je ta nejdůležitější veličina, točivý moment je útěcha majitelů
turbodieselů😄 Tedy pružné zrychlení je v podstatě laboratorní hodnota, v reálném světě velmi lehce "obejitelná" - fuj to je ošklivé slovo.
A ke zrychlení z nula na sto - to už bych se opravdu opakoval....
MrBeranek
0-100 nechme na chvilku stranou. Vrátím se ještě k tomu zrychlení z 80 km/h. Budu teď porovnávat jiná auta, a to svou 130i (270 koní a 315 Nm) a druhé mé auto - chipnutou 330xd (odhaduji tak 250 koní a 550 Nm, na brzdě jsem ji neměl). 130ka má vyšší výkon, ale o hodně menší točivý moment a je o víc než 300 kilo lehčí. Přesto nedokážu udržet krok s tou 330kou při okamžitém zrychlování, i když mám atmosféru odřazenou někam ke čtyřem a půl tisícům (navíc musím řadit stejně často jako u nafty, protože pod 4 tisíce otáček bych se vůbec nechytal). Jistě, nakonec tu naftu dojedu a předjedu, protože vyšší výkon a nižší hmotnost 130ky rozhodnou, ale pro předjíždění na silnici I. třídy mám radši tu naftu. Proto mi na předjíždění přijde biturbo R6 nafta kolem 350 koní a 700 Nm lepší než atmo V8 420 koní a 400 Nm.

Samotný točivý moment bez koní není k ničemu, to je jasné, ale jakmile se výkony začnou blížit, přijde mi, že stovky Nm rozdílu začnou při okamžitém zrychlování při předjíždění hrát větší a větší roli.
Mig_35
Jenomže ty auta mají velmi podobný výkon, rozdíl je cca 20 koní - a nedivil bych se, kdyby načipovaná E90 měla koní klidně 260, zatímco u M3 je výkon 420 koní vs. necelých 300 u 335d... a když mají dvě auta stejný výkon, potom samozřejmě bude rozhodovat vyšší točivý moment jednoho z nich. EDIT: takže jsem vlastně napsal totéž co ty😄 jsem rád, že jsi to pochopil - točivý moment může rozhodovat ve chvíli, kdy mají obě auta podobný výkon, ale ne ve chvíli, kdy jedno z aut má o 120 koní víc...
MrBeranek
Rozumíme si, jen doplním, že tu E92 M3 jsem porovnával s upravenou E92 335d (330 koní a 680 Nm), nikoli se sériovou.
Mig_35
Ano, takže rozdíl je pořád cca 100 koní.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Zajímavé že tady na "stejný" text reagujete BEZ URÁŽEK a NAPADÁNÍ :no: 8-s :no: ;-\ :no😒br /> PS: Přitom slovo (pojem) pružnost jsem MrBeranek(ovi) musela "poradit" já 😉
PPS: Jojo Mig_35 CHLAP každým coulem 😄
Mig_35
Vy jste mu poradila pojem pružnost, ale sama nevíte co to znamená. Protože jinak byste asi nenapsala, že "podřadit umí i 335d" - čímž tím jste se doznala k tomu, že naprosto nechápete princip celé záležitosti.
A bramboračku v hlavě máte, z těch časopisů, které biflujete nazpaměť, bez hlubšího pochopení textu.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
To je TAK (až nepochopitelně) MOC ("MIMOňské") že opravdu NEvím jak to okomentovat 😄
PS: A nebo jste TEN typ - patříte k těm kdo když řídí naftový motor s manuálem (skoro) NEřadí = neb on to "nějak utáhne". Domněnka že u 3litrového bi-turba (nikdy) NEtřeba podřadit - to jste docela PŘEHNAL, že? Jak to jen teď "vzít zpět"? 😉
PPS: A jestli tahle vaše PERLA neměla být jen další (přihlouplá) urážka, tak jste fakt MACHO par excellence :yes: 😄
A když vyloženě CHCETE, zkus(í)me jak "chápání textu" (který napsala "malá blond holka") jde VÁM 😉

[odkaz]
_MT_
Tady jde o něco jiného. Podstatný je integrál ve využívaných otáčkách (předpokládám, že dokážeš všechen moment přenést, a zanedbávám ztráty). Chceš-li, průměrný výkon ve využívaných otáčkách. Diesel sice může mít o pár koníků nižší maximum, ale bude pravděpodobně citelně plošší než atmosféra. Proto máš problém mu stačit. Když odstartujete, bude mít k dispozici větší výkon a tedy větší moment na kolech.
MrBeranek
Myslíš tím "když odstartujete, bude mít k dispozici větší výkon a tedy větší moment na kolech" to, že bude ta turbonafta lépe zrychlovat při letmém startu? Vrátím se k tomu svému příkladu R6 nafta biturbo vs V8 benzín atmo. Vždycky jsem měl za to, že výkon je spíš na maximální rychlost a točivý moment na zrychlení, ale možná to nepřesně zjednodušuju.

Nicméně, jak uvedl Mig_35, při podobném výkonu, začne rozdíl v točivém momentu hrát rozhodující roli. Zeptám se tedy jinak, když budu mít tu turbonaftu 350 koní + 700 Nm proti atmo benzín 420 koní + 400 Nm, rozhodne při zrychlování např. z 80-120 (počítejme, že se jedná o letmý start a obě auta mají odřazeno do optimálních otáček pro své nejlepší zrychlování) těch 70 koní navíc atmo benzínu nebo těch 300 Nm turbonafty? Případně kolik stovek Nm vyváží kolik desítek koní?

Díky
_MT_
Jen vysvětluji, proč se může stát, že o něco slabší diesel (z hlediska špičkového výkonu) může na začátku poodjet. Nezáleží jen na té špičkové hodnotě, ale na celém rozsahu, který využíváš. Atmosféra roste a padá, kdežto přeplňované motory mohou táhnout, jak kdyby měly variátor.

S tím nesouhlasím. Výkon a točivý moment spolu souvisí: výkon = točivý moment * otáčky * konstanta. Problém je, že vy uvažujete moment na klice. Tam je vám k ničemu. Když jedou dvě auta stejnou rychlostí a jejich motory jsou v otáčkách, kde dosahují stejného výkonu, tak mají na kolech stejný moment (předpokládám stejný rozměr pneumatik a zanedbávám ztráty). Je úplně jedno, že jeden má například 700 Nm @ 1000 rpm a druhý 100 Nm @ 7000 rpm.

Pokud už to chceš rozebírat, tak spíš záleží na konstrukci. Výhoda neplyne ze samotného točivého momentu, ale může to být z věcí jako rychlost pístů, vnitřní tření, konstrukce sání.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
KRÁSNÝ první odstavec 😄
(ne že by ty další nebyly.. 😉
_MT_
Jen dodám, nepřímo máte pravdu. Pokud jde o tu otázku koně vs. Nm, důležité jsou otáčky, jak asi už vyplynulo z předchozího příspěvku. Samotná maxima bez otáček toho moc neřeknou. Tak, jak je položená, nedává smysl.

Asi takhle: Mnohem větší moment v nižších (nízkých) otáčkách znamená, že má motor mnohem větší výkon v nižších otáčkách, tedy je mnohem plošší, pokud má nějaký rozumný průběh. Což vede přesně k tomu, o čem jsem psal já. Je to hodně zjednodušené, nemusí to fungovat a je to obecně vzato špatný pohled, který spíš zastírá, než osvětluje.
MrBeranek
OK, takže abych zjistil, jestli bude z 80-120 lépe zrychlost R6 biturbo nafta (350 hp + 700 Nm) nebo V8 atmo benzín (420 hp + 400 Nm), musel bych vzít průběh křivky točivého momentu a podle vzorce "výkon = točivý moment * otáčky * konstanta" si spočítat, kolik bude v danou chvíli okamžitý výkon kterého auta (hledám maximální možný výkon pro maximální možné zrychlení, takže to znamená mít nafta odřazenou někam k 2 500 a benzín k 5 500). Předpokládám ale, že takto mi vyjde stejně jen výkon na klice, takže bez zahrnutí zpřevodování reálné číslo výkonu na kolech nedostanu, je to tak?
_MT_
Výkon se na převodu nemění (vyjma ztrát), proto je výhodné ho uvažovat. Co tě zajímá, je točivý moment na kole. Rychlost auta a obvod kola ti dají otáčky kola, výkon se nemění, takže z toho vzorce získáš moment na kole. Z poloměru kola pak sílu, kterou pneumatika působí na asfalt (pokud nechápeš, podívej se na definici Nm).

To ti řekne, kdo má v danou dobu (v našem případě na začátku) k dispozici více síly. Ne, kdo vyhraje. Na to potřebuješ plochu pod grafem, neboli integrál. To tu nebudu rozebírat, protože se stejně výsledku nedobereš - pro aproximaci bys potřeboval spočítat základní jízdní odpory.

Co si z toho odnést. Výkon se na převodovce nemění, proto je výhodné se na něj dívat. Nezajímá tě jen špička výkonu, ale celé pásmo, které používáš.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Vidím že ani v diskuzi "sto%AUTOmobilové" to bez urážek NEjde :yes: :yes: :yes: 😄
PS: Jinak ale "hezky" napsané (opsané? 😉
Ach a jedno podřazení samo o sobě nic nevyřeší, poté totiž musíte motor vyhnat do OTÁČEK (a až PAK budete dohánět ztrátu kterou vám mezitím bi-turbo 35d nadělí 😄
Do detailu bychom to asi nejlépe probrali na grafy výkonu, toč. momentu a ODSTUPŇOVÁNÍ obou modelů/motorů.
PPS: Shodou okolností jsem něco podobného psala zrovna dnes v jiné diskuzi (a na to téma proběhlo už "nespočetně" testů) - nevím samozřejmě jak PŘESNĚ by to probíhalo v případě těchto dvou motorů, ale "krátkodobé" vítězství většinou získává DIESEL, pak (a celkově) pochopitelně vítězí BENZÍN
PPPS: A co se elasticity jako takové týče, pochopitelně to NENÍ žádná "laboratorní hodnota kterou lze obejít" - je to (dokonce VELMI) důležitý parametr vozu (ve všech srovnávacích testech - většinou "stejného paliva" 😉
Avatar - Ham.
Ham.
335d si proti M3 ani neškrtne vyjma prvních 50 metrů po startu kde M3 má nedostatek trakce a 335d má lepší trakci díky 4x4. Po rozjezdu v kterékoliv rychlosti drtivě 335d ujede. Pokud hlásáš něco jiného tak vůbec netušíš o čem ta auta jsou. Žádné krátkodobé vítězství se nekoná.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
My ale NEmluvíme o rozjezdu (kde sice podobná situace také nastane) ale o pružném zrychlení - kde nastane PŘESNĚ to co říkám (já - příp. MT - 8.5. 18:26 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Píšeš tradičně koniny a nerozumíš souvislostem.
MT popisuje situaci, kdy dva podobně výkonné motory (opakuji podobně výkonné) mají různou charakteristiku, jeden je například přeplňovaný s plochou výkonovou křivkou a druhý atmosférický se špičkou třeba i o trochu větší než přeplňovaný motor. Pak se může stát to, že při přeřazení nastane pokles otáček a než se atmosféra dostane na svůj max. výkon tak turbo poodjede, protože i v nižších otáčkách má svůj maximální výkon (prostě během zrychlování na daný kvalt je integrál křivky výkonu větší u turba, jak píše MT, byť maximum je větší u atmosféry).
To ale není příklad aplikovatelný na 335d a M3, protože M3 sice nemá plochou křivku výkonu, ale vždy má proti 335d (ve všech otáčkách používaných při přeřazování) vyšší výkon, při zrychlování má tedy řidič pod plynem vždy daleko vyšší výkon ať točí 5500 nebo 8500 ot./min. a to je zásadní, protože o zrychlení v daném okamžiku rozhoduje výkon a ne krouticí moment motoru. Takže řidič M3 má v každém okamžiku zrychlování vždy více výkonu na kolech bez ohledu zda právě zařadil za 6 a otáčky má 7000 nebo právě vytočil „4“ a otáčky má 8500, vždy má větší výkon na kolech než řidič 335d. A má proti 335d má ještě jednu výhodu a to je dvojspojka. V okamžiku přeřazení u vytočeného motoru má totiž dvospojka připravený na hřídeli vyšší stupeň, který tam loupne daleko rychleji než klasický automat u 335d takže v součtu obou těchto vlastností je M3 daleko rychlejší ve všech zrychleních lhostejno zda z nula na iks nebo z iks na ypsilon.
_MT_
Uvažoval jsem ten příklad 130i a 330xd, které jsou velmi blízko a šlo o skutečné porovnání, nikoli o dojmy. S dojmy nepracuji. 😄 M3 má mnohem větší výkon a její motor bude mít po konstrukční stránce spíš výhodu než nevýhodu. Otázka je, jaký výkon ta konkrétní M3 vůbec v inkriminovanou dobu měla. 😄
Avatar - Ham.
Ham.
Ano, u 130i vs 330xd tam to bude složité, podobný výkon, atmosférický peak proti ploché křivce turba, lehčí proti těžšímu tam už by nezbývalo než věci detailně odměřit na place.
Mig_35
paní, zase jste to pěkně schytala. Bylo legrační pozorovat, jak jste se tetelila, že mně seškrábnete, porušila jste všechny svoje zásady, o tom, jak se se mnou nebudete bavit,
a nakonec z toho byl zase trapas jak Brno.
Ale na to už jsme si tu všichni zvykli...
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
NEmilý pane, už jsem taková - mám na věc STEJNÝ názor jako (třeba) MT 😄
PS: Ano - JSEM zvyklá že trulíci jako vy NEchápou (ani když je TRKNE 😉
Mig_35
už nemusíš, co? zase jsi ze sebe udělala truhlík... jako vždycky
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Vy snad bez urážení NEumíte mluvit? :no: 8-s :no: ;-\ :no: 😢
PS: Zkuste použít GOOGLE - textů (testů) věnujících se srovnání pružnosti je DOSTATEK (ostatně dostkrát jsme to "řešili" i zde - prostě když chcete předjet 2 nákladní vozy za sebou, je lepší bi-turbo diesel, než třeba ten Golf GTi - že ten by ho poté dojel a pak i předjel, s tím NEmá moc společného, sebe"větší" podřazení tomu GOLFu prostě NEpomůže = než se přes podřazování a vytáčení do otáček dostane tam kam "potřebuje", ten diesel v reálu zrychlí "rychleji" - vaše urážení na tom moc NEzmění
Avatar - Ham.
Ham.
Výkonová křivka motoru M3 je dlouhé tisíce otáček vysoko nad křivkou 335d takže potřeba vytáčení a hledání výkonu by nastala u nějaké třístupňové převodovky která by poslala otáčky někam hluboko do bažin. Od 5000 tis. otáček má M3 vyšší výkon než 335d a rozdíl stále roste až do 8500 otáček. Když v 8500 přeřadí třeba z 3 na 4 tak otáčky spadnou na cca 6500 kde má M3 drtivou převahu výkonu, takže nevím o jakém potřebě vytáčení do otáček zde blouzníš. V reálu platí, že jakmile řidič (nebo 7st. dvojspojka) M3 podřadí na správný stupeň tak má vždy na kolech vyšší výkon než 335d a jakékoliv další řazení jej o tuto výhodu nemůže připravit.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Jak už OBA víme, při 4. rychlostním stupni je rychlejší (pružnější) 335d, BMW M3 musí podřadit dokonce až na 2. rychlostní stupeň aby byl opravdu RYCHLEJŠÍ (s tím že NEznám přesná data 335d na 2ku - na 3ku je o 1,5 s pomalejší..
Mimochodem mám data pro silnější a rychlejší (ale těžší) M550d - bohužel "jen" při "normálně" zařazeném D (takže by to ŠLO RYCHLEJI)
60-100 km/h za 2,7 s
80-120 km/h za 3,2 s
Avatar - Ham.
Ham.
Oba víme, že stále plácáš blbosti.
Když někdo neumí řadit tak může mít pod kopytem F1 a bude pomalejší.
Když umí řadit nebo za něj dnes už řadí automat tak bude vždy rychlejší v M3.

335d 6st. HDM
60-100 3,1 s
80-120 3,9 s
100-180 12,2 s

M3 s 7 st. dvojspojkou
60-100 2,1 s
80-120 2,5 s
100-180 7,7 s

tvůj odkaz s kterým jsi šermovala.
[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Tak k tomu se NEhlásím... 😄
..aneb VÍME jak je pružné M3 na 2ku a 335d na 3ku - což s PLÁCÁNÍM BUBOSTÍ nemá nic společného. Že "raději" NEchcete znát elasticitu 335d na 2hý převodový stupeň mne sice NEpřekvapilo, ale to "plácání.... " to snad NEbylo nutné 😉
PS: Jsem ráda že jsem vám "objevila automobile-catalog.com 😄
PPS: Ta (větší těžší) DIESELová 550d by při zařazené 2ce mohla být "zajímavá", že? 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Elasticita M3 i 335d je známá a je jasné, že M3 je ve všech rychlostech podstatně rychlejší, lhostejno zda akceleruje z 50, 100 nebo 150km/h vždy začne 335d rychle ujíždět. Ano, plácáš zbytečné blbosti.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
No právě že NENÍ známá! Tak jako má M3 lepší čas na 2ku než na 4ku, tak asi STEJNÉ to bude i u 335d (a zrovna tak u 550d).
PS: Tím že napíšete "plácáš blbosti" se FAKT že NEznáme data pro 2hý rychlostní stupeň NEzmění (zdá se že pružnost 3litrových bi- a tri- turbo dieslů vás "trochu zaskočila").
Víte, já to ZNÁM i z reálné praxe, v SL 6.3 AMG musíte šlápnou na plyn MNOHEM víc než byste zpočátku očekával - abyste za zatáčkou ujel byť "jen" C5 V6 😉
(můj) VELKÝ příznivec benzínu byl zpočátku docela ŠOKován 😄
Avatar - Ham.
Ham.
Ale známe, stačí se podívat na průběžné časy z 0-250 a podívat se na otáčky a rychlosti v kterých řadí. Samozřejmě 2st., 3st. nebo 4st. v M3 se používá v jiném rozsahu otáček/rychlostí než 2,3,4 u 335d a proto nemá cenu srovnávat rychlostní stupně, ale zrychlení jako takové. Ale to vysvětlovat tobě nemá smysl.
Příznivec benzínu je asi líný. Pokud by nebyl a podřadil nebo to podřazení nechal na automatu tak by se ti ztratil během několika vteřin.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Zrychlení jako takové NIKDY (a nikde) NEpoužijete - to vám ale vysvětlovat nemá smysl.. 😄
Tak ono 335d a M3 NEmají stejnou (stejně odstupňovanou) převodovku (ani stejný stálý převod)? No KDO by to byl řekl? 😉
Hezký POKUS - o "zamlžení" toho, že i BMW 335d bude mít (má) na nižší převodové stupně LEPŠÍ reakci/čas 😄
PS: HODNĚ zajímavé by mohlo být to 550d (na 2ku - tam by porovnání s M3 určitě "stálo za to" 😉
PPS: Čím asolutně a VŮBEC NEzpochybňuji celkové totální vítězství M5 (a určitě i M3) - ale u VĚTŠINY takových srovnání platí to co "vytestovali" i u "ostré" BENZÍNové vs DIESELové Octavie - v první chvilku tahá pilku NAFTA, poté nadále a už STÁLE benzín 😄
Avatar - Ham.
Ham.
V první chvíli tahá pilku nafta a pak benzín u srovnatelně výkonných motorů. M3 a 335d mají nesrovnatelné výkony. Už přestaň blouznit.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ano, rozdíl mezi oběma je (příliš) velký - má chyba že jsem si to neuvědomila hned a UZNALA jsem to! (přece 😉
Což ale nic nemění na tom že na 2ku bude mít (i) 335d lepší čas než na vyšší stupně..
..a že 550d na 2hý převodový stupeň možná... 😄
Avatar - Ham.
Ham.
😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
😄 - bereme téma za "vyčerpané", diskuzi UZAVŘENOU? 😄
MrBeranek
Nemám sice v hlavě akcelerometr, ani jsem to neměřil pomocí GPS nebo s oběma auty současně na dálnici, ale když porovnám svou zkušenost M3 vs. upravená 335d, tak 335d upalovala o dost jinak. Mám teď na mysli zrychlení třeba z 80 km/h (a nikoli na stejný rychlostní stupeň - M3 odřazená klidně na 5 a půl tisíce tak, aby dokázala využít svoje koně, když ji točivý moment chybí a jakkoli M3 zrychlovala a jela parádně, 335d zrychlovala lépe). Tolik můj pocit.
Avatar - Ham.
Ham.
Pocit to být může ale realita nikoliv, rozhoduje výkon a ne točivý moment. Ze 100 na 200 zrychluje M3 za cca 9sec. 335d za tu dobu zrychlí ze 100 na 160. To je rozdíl o velkej parník.
Mig_35
Tady je k tomu nějaký test, reálná měření atd. Na stovce to měli za 6,3 sekundy. A spousta dalších informací...
[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Zajímavé jak vám (a Ham.ovi) UNIKÁ důležitost ELASTICITY a jak důsledně jí ZPOCHYBŇUJETE (v kvalitních britských časopisech dříve NEváhali měřit jí = VELMI SPRÁVNĚ = na VŠECHNY převodové stupně :yes: 😄 ), tak skutečnost že "pružné zrychlení" a zrychlení NEJSOU (ne"dávají") totožné hodnoty!!! 😉
PS: Krom jiných lze najít dokonce i srovnávací testy Octavií 1.8 a 2.0 Tdi (asi byste h👋je měl nějak FFFtipně nebo URÁŽLIVĚ? "zesměšnit" a hlavně "znevěrohodnit" - vy tomu přece MUSÍTE VWozumět LÍP než mmmalá holka.. 😄
..ale srovnání bi-turbo 3litrové nafty vs 4litrová atmosféra je "ještě zajímavější" = to by někdo měl/mohl udělat - byť ten ZÁKLADNÍ PRINCIP bude všude ca podobný - na chvilku "tahá pilku" turbodiesel, pak už "řeže" benzín (jedno zda při rozjezdu nebo "okamžité pružnosti" 😉
Mig_35
Malá blond holka.Víc už není třeba psát😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
A co to "pochopení textu"? Mám vám dát odkaz na nějaký JEDNODUŠŠí? Popík nepíši, ale něco "jednoduššího" bych ve svých textech jistě NAŠLA 😄
Chcete říct že nejsem MALÁ? Mám 159 cm 😉
Nebo že nejsem BLOND? 😄
Že jsem HOLKA víte - (ostatně) proto se tak chováte - k ŽÁDNÉMU chlapovi (by) jste si totéž (zatím) NE"dovolil" 😉