Jo, tak to je na dlouhy povidani a tenhle server k tomu neni tim pravym mistem. Zkusim odpovedet aspon v par zakladnich bodech: 1) naivni uverova politika bank pujcujicich doslova kazdymu, coz se nejzretelnejc projevovalo prave v kategorii subprime hypotek, 2) absurdne nizky urokovy zasby, kteryma Greenspan (FED) na podobnou uverovou bublinu systematicky zadelaval, 3) imbecilni management investic bank a hlavne fondu, ktery pro momentalni zisk byly ochotny jit do nesmyslnyho rizika, 4) stat nechal padnou Lehman Brothers, coz spustilu nekontrolovanou paniku na financnich trzich.
No tak to je mezimesicni zlepseni o vic nez jedno procento, to je rozhodne uspech. Navic se da pravdepodobne pocitat s dalsim zvysovanim. Ted by mozna nebyl spatnej cas nakoupit par akcii. :-)
Čekal jsem, že se chytneš jak vosa na bonbón... :*) >:-[]
Z pohledu našeho (českého) trhu je DAEWOO jako automobilka
prakticky "mrtvá" a za nástupce je tu logicky považován "Chevrolet"... proto: "...zůstal TU! jen..."
Navíc to byla spíš jen taková malá, veršovaná glosa, na kterou se lidi, s nickem tvého typu, obvykle "chytnou"... :-!
Nějak nechápu, co tím vlastně myslíš? Jinak DAEWOO ještě rozhodně mrtvé není, máš zřejmě nějakou bujnou představivost... Jinak dnes tu je článek o údajné fúzi Daewaa se SsangYongem, což mi přijde jako blbost. A o osudu Holdenu tu stále není nikde ani čárka... ;-\
Krome spatny modelovy politiky soustredici se primarne na SUV a pick-upy, v minulosti nizky kvality a hlavne spolehlivost vozu nebo nesmyslny prodejni taktiky ve stylu nepretrzitych slev a akci vidim zakladni pricinu krize ve vysokych nakladech na praci. Nejde pritom o samotnou mzdu jako takovou - podle cisel z konce roku 2008 byla hodinova mzda v GM a Toyote takrka shodna, cca 30 dolaru. Rozdil je v benefitech, hlavne v prispevcich na zdravotni peci a penze. Zatimco GM da v prumeru na jednoho zamestnance celkem 69 dolaru, Toyota jenom 48. Krom toho ale GM (a dalsi) tahne jeste duchodovou a zdravotni peci vsech svych byvalych zamestnancu a dokonce subvencuje i jejich pozustaly, hlavne vdovy. Tento fakt je mozno pricist "na vrub" predevsim odborum, protoze v japonskych automobilkach odbory nejsou a navic maji podstatne mene vyslouzilych zamestnancu.
Je ale otazka, jestli to muzeme odborum mit za zly. Odbory se v casech rustu pouze snazily svym clenum zajistit to, co by mel podle standardnich zapadnich meritek dostat kazdy poctive pracujici clovek. Kdyz prisly hubeny roky, tak se samozrejme snazi spolecnost setrit, kde se da, a chce po odborech ustupky. Ty se pak logicky brani, kdyz pro nic jinyho, tak proto, ze nechteji nechat statisice duchodcu bez duchodu a zdravotni pece. Cely tenhle konflikt je jenom stezi resitelny a podle me by k nemu vubec nemelo dojit. Mel by existovat univerzalni statni system penzi a zdravotniho pojisteni. To se nijak nevylucuje s penzijnim pripojistenim nebo treba poplatky ve zdravotnictvi, je to pouze zakladni ramec, na kterym by mely socialni systemy fungovat.
Siemens nepochybne disponuje technologiema i know-how na vyrobu superrychlych vlaku a podobnych produktu, nicmene tvrzeni, ze by byval prevzal vyrobu GM a zacal tam tyhle vlaky vyrabet, povazuju za cirou spekulaci. Siemens je sice v Americe silnej a ma tam i svoje vyrobni kapacity, nicmene zatim dodava primarne mestsky lehky soupravy. Aby mu stalo za to nejaky zavody GM skutecne prebirat, musel by navic vedet, ze se podobnymu zpusobu prepravy dostane znacny podpory od statu, nebot ten zajistuje vetsinu verejny prepravy.
A co se tyce Moora - vzdyt ten prave pranyruje top management autmobilek za to, ze zatimco jeste pred nedavnem vytrubovali do sveta fraze o volnym trhu, svobodnym pdnikani etc., tak dneska skemraj stat o statni dotace z penez danovych poplatniku. A tento utilitarni pristup ke kapitalismu, postavenej na principu "budem si ve jmenu volnyho trhu delat co chcem, ale kdyz to podelame, stat to za nas vyzehli" Moore kritizuje a tvrdi, ze musi skoncit.
Moore jasně řekl "But I'll tell you what it really has proven to me, Larry, is that these guys, after all of that stuff they've been telling us all these years about go capitalism, free market, free enterprise, they don't believe in any of that.
They don't believe in free enterprise or a free market. They want -- they want socialism for themselves. They want a handout...
KING: Yes.
MOORE: ...and a net for themselves. To hell with everybody else, but give it to them. KING: As...
MOORE: And I think, really, what we're seeing here right now with them, with the banks, we're seeing the end of capitalism -- the end of capitalism as we know it" [odkaz]
Jasně. Já zase hádám, že Deadliftovi je GM totálně u zadele, přinejmenším. Možná se pletu, ale vím, že je to docela radikální Ford-fan, takže z toho vycházím...
A já vůči GM chovám skoro odpor a pohrdání. Fakt, že totálně selhali, jim bude nakonec možná přičten k dobru: padesát miliard dolarů, které nemusej vracet & dohoda s UAW, o které si F může nechat zdát.
Doufám, že smysl pro fair-play u zákazníků tohle vykompenzuje.
Znarodneni GM je spolu se znarodnovanim bank podle me podobnym ekonomicky excesem jako zdravotni pece na ucet zamestnavatele misto statu. Ze tohle dnes Americani delaj, je dusledek hluboky krize, pred kterou se snazi pet minut po dvanacty zachranit spolecnosti, ktery bud udrzujou v chodu financni system (banky) a nebo na sebe vazou miliony zamestnancu (automobilky). Zkratka ve chvili, kdy jim zacalo definitivne tect do bot, obratili o 180 stupnu (k cemuz prispela i nova administrativa) a jdou z jednoho extremu do druhyho. To na pricine cely krize ale nic nemeni.
EDIT: Je priznacny, ze "socialisticky" Nemecko a potazmo cela Evropa k podobnym krokum v pripade automobilek nepristoupila, naopak napriklad v pripade Opelu se Nemci chovali znacne neustupne a verim tomu, ze na znarodnovani by nedoslo, ani kdyby to znamenalo pro automobilku definitivni konec.
Sám ale přiznáváš, že nebýt státu, tak GM už byl dávno mrtvý podnik...
To je však naprosto v rozporu s tvou argumentací
o tvrdé "vládě" trhu a kapitalismu... :-!
Nemyslel jsem konkrétní značky ani Forda, jen současné prognózy automobilové výroby v USA a v Jižní Korei obecně, samozřejmě i s určitou mírou nadsázky... ;-)
GM rozhodne nedojel na zadny socialismus, naopak dojel na to, ze v US vsemu - vcetne znacny casti zdravotniho a penzijniho systemu - neomezene vladne neomylna ruka trhu. V Evrope by se mu to nestalo, protoze podobny zavazky by na sebe vubec nemohl vzit. Ty jsou totiz na bedrech statu a tam by taky mely zustat. Samozrejme je mozna jeste jedna interpretace - totiz ze chybou nebylo to, ze stat neposkyuje americkym zamestnancum nektery zakladni socialni zaruky, nybrz ze dovoli fungovat odbory, ktery se snazi tyhle veci vydobyt na zamestnavateli. Reseni je nabiledni - zakazat nebo radikalne omezit odbory. Vitejte v kapitalismu 19. stoleti. Tezko domyslet, co by podobnej pristup prinesl pro spolecenskou stabilitu a verejnej prostor.
Jako myslis kdyby nechali GM definitivne zkrachovat, ze by tam po propusteni vsech zamestnancu a rozprodeji tovaren i technologii nekdo ty "bullet trains" vyrabel?
Co se tyce toho videa Moora na CNN, doporucuju si ho znovu prehrat (pokud si tak nekdy vubec ucinil). Popis onoho bloggera je totiz "mirnou" dezinterpretaci - Moore o socialismu ani nabirani dalsich zamestnancu nerek ani slovo. V zasade jenom opakoval to, co stoji v clanku, na nejz davam odkaz v prvnim prispevku. A to na pozadi jeho 20 let staryho dokumentu Roger and Me, kterej byl namirenej proti nesmyslnymu outsourcingu, jenz mel podle predstav managementu privest GM do svetlych zitrku.
Jo, znárodnit (nenápadně) postupně celý průmysl a zaměstnat tam všechny ty nezaměstnané američany...a je po krizi a navždy...to už tu (ne)jednou bylo...
Americký sen naruby... 8-s;-)
Z GM udělat MM (Michael Moore)... >:-[]
P.S. Tohle by neměl být pro GM a spol konec kapitalismu, ale naopak konec socialismu...
Proč není nikde ani slovo např. o Holdenu nebo Daewoo? Nebo jsou snad tyhle neamerické značky automaticky brány jako součást Chevroletu? A jak tedy dopadne Saab?
Vývoj podílu bude s největší pravděpoďobaností znovu směrem UP a nejspíš to bude UP zrychlené, páč Japka hlásili omezování produkce a předběžně i poklesy prodejů. (F naproti tomu produkci navyšuje a nabírá zaměstnance.)
Ale je to pořád jenom "kvalifikovaný odhad z koule", celkový počet prodaných aut na US-trhu se ještě neví.
To jsem ti toho řekl, co? :-)
Kde jsi prisel na to, ze GM a Kiu srovnavam v necem jinym, nez v tom, ze obe znacky celi(ly) bankrotu? Daval jsem ten odkaz jako priklad uspesne skoncenyho bankrotu velky automobilky, nic vic. Je videt, ze tvoje obsese Fordem uz dosahla takovyho stupne, ze patrne vidis v jakykoliv zprave neoslavujici modry oval naopak skryty utok proti nemu, a tak nesmyslne vyrazis do protiutoku.
Jenom pro zajimavost davam odkaz pripominajici jeden cca 10 let stary velky bankrot v autobranzi, ktery nakonec dotcena automobilka ustala (resp. byla koupena) a dneska vali jako nidky predtim. [odkaz]
Z ty tvy konspiracni teorie na tema "jak Nemci zarizli Opel, aby uchranili VW" na me predevsim dycha nenavist k VW. Nemci samozrejme hledali pro Opel co nejvyhodnejsi reseni a zaroven chteli zabranit vyraznejsimu propousteni. Strach o VW neni na miste, tomu se dari velmi dobre i s Opelem a Fiatem za zady. Nemci se rozhodovali mezi 2 moznostma, z nichz ani jedna nebyla idealni - bud Fiat, ktery ma s vyrobou aut bohaty zkusenosti, disponuje urcitymi technologiemi (i kdyz spis v oblasti malych aut) a mohl navic jeste ve spojeni s Chryslerem utvorit opravdu velkej koncern. Proti mluvi evidentni neochota vlozit do churavejiciho Opelu byt jen jedno euro a avizovany masivni propousteni. Magna ma sice taky znacny zkusenosti z autoprumyslu (nejvetsi vyrobce autodilu na svete, zakazkova vyroba aut pro BMW, Jeep a Chrysler), ale s Fiatem se samozrejme nemuze v tomto srovnavat. Na druhou stranu je ochotna investovat, zvlast s Rusy v zadech, a Opelu se jako jejich jediny automobilky nedotkne takovy propousteni. GM se o svuj majetek samozrejme bude starat, ale uz pouze jako investor a technolgicky partner a nikoliv jako majoritni vlastnik, coz je pro Opel jedine dobre.
Muzes necim podporit svoje tvrzeni z prvniho odstavce? Kdy a jak konkretne zabranila americka vlada GM v reorganizaci a zamereni vyroby jinym smerem nez na automobily nebo alepson jejich nejrozezranejsi modely? Na zaklade informaci, ktere mam ja, muzem k vtahu stat-GM rict pouze jedno - nebyt statu, GM by uz byl davno mrtvy podnik, protoze sam by na udrzeni vyroby, plneni zavazku veritelum a hlavne extremne nakladnou restrukturalizaci zcela jiste nemel penize. Jinymi slovy dnes by jiz byl v likvidaci a jeho majetek by byl soudne rozprodan.
Ad druhy odstavec - jenom stezi si dokazu predstavit horsi praci, nez odvadel management GM poslednich 25 let, vlastne uz od prvni ropne krize. To bych si spis ve smyslu Moorova clanku vsadil na statem kontrolovany podnik tezici primarne ze statnich zakazek, coz jsou temer vsechny projekty verejne dopravy. Srovnani s nasim socialismem je uplne mimo misu, to veru neni to, co mel Moore na mysli. U nas byl statni podnik zakladnim systemovym predpokladem fungovani kompletne zestatnene ekonomiky a nepocitam-li druzstva, SP tvorily de facto jediny subjekt nabidky trhu. Moore to mysli jako specificky vychodisko z krize konkretniho podniku (samozrejme v ramci trzni ekonomiky), kterou stat nezapricinil a pritom ji musi zehlit. Vidi v tom moznost, jak jednak udrzet zamestnanost se vsemi jejimi pozitivnimi ekonomicko-socialnimi dusledky a jednak jak nasmerovat vyrobu smerem k tolik potrebnym ekologicky setrnym technologiim.
Souhlas (I fully agree). Podle mne je zásadní problém v tom, co je tato fabrika (ne-)schopná vyrábět. Protože o ten šrot, co pánové v Jú Es Ej produkují v oblasti automobilového průmyslu, nikdo, kdo aspoň trošku rozumí autům, nemá zájem (s výjimkou několika málo modelů).
já s tebou souhlasím, ale vidím ještě jiný problém pro Opel... A tím je to, že si v něm nechal GM 35% a jak sám prohlásil.. nehodlá se o něj dál starat... Jak to dopadá, když se vlastník nestará o svůj amjetek víme.. Ajajaj... Němci prostě nechtěli konkurenci pro VW. Tak ji mít nebudou, ale nebudou mít ani Opel. Magna na to i s rusi v zádech prostě nemá... Magna by mohla teoreticky utáhnout SAAB za přepdokladu, že yb dělala něčím výjimečná, ale i dražší auta... U opela jsou prostě mimo...
Prodej GM europe magne je nesmysl. Vznikne prilis mala automobilka a vysledkem bude jeji drivejsi nebo pozdejsi spojeni/pohlceni do nejake existujici automobilove skupiny. pokud se tak stane brzo, tak to bude ok. Bude-li se s tim otalet, tak se Opel dostane snad jeste do horsich problemu nez jakym celi ted (jednoduse nebudou mit dost penez na vyvoj novych modelu a technologii a tak jako tak se budou muset spolehat na nakup motoru a platforem). Z kratkodobeho hlediska se mozna zda nabidka magny vice "sexy", ale prestoze by pod Fiatem v Opelu doslo k vetsimu propousteni, tak dlouhodobe tuto strategii vidim jako smysluplnou prakticky ve vsech oblestech: spolecny vyvoj platforem a agregatu, jejich centralizovana vyroba a montaz ruznych modelu v nejvhodnejsich provozech... Ve srovnani s tim, je nabidka magny skoro az smesna a sliby o nepropousteni tezko uveritelne. Jenze politikove a odborari vidi prave v racionalizaci a z ni nutne plynouciho propousteni ten nejvetsi problem. Problem je ale jinde - co se stane az dojde statni podpora a soucasne modely zastaraji?
vieš, keby mám na výber medzi tou poslednou Vectrou a Saabom 9-3, tak asi zvolím tú Vectru. Od Saaba som čakal dosť viac a predpokladám, že aj väčšina ľudí. A tá Vectra sa aspoň na nič nehrá...
možno tu nas.er.iem zopár ľudí, ale minulý týždeň som sa bol previezť na 9-3 a 9-5 a teda, čakal som niečo lepšie. Jedine to cabrio ma trochu chytilo za srdce, ale to asi každé. ;-)
Ani sa už moc nečudujem, že to ide dolu vodou, hlavne keď pred cca rokom dvoma za to pýtali také hrozné prachy. Teraz sa to už trochu dá s tou cenou a je to ako prísť s "krížkom po funuse"... ;-\
jak to teď vlastně vypadá pro Opel a Saab? Jejich mateřský koncern vyhlásil bankrot, takže může s nimi ještě nějak nakládat (zrušit je, prodat je), nebo ty značky teď už kopou za sebe?
Saabu sbohem asi ano i když asi není vyloučeno, že si nějaký šejk nebo čínský zbohatlík nekoupí logo pro své výtvory protože to logo je jediné co asi má v tuto chvíli určitou nezápornou hodnotu, u Opelu se koná pokus o revitalizaci ze strany ruského kapitálu přes Magnu. Nemusí to být nutně špatně protože Magna v autoprůmyslu podniká ale riziko to jistě nějaké je protože ruský kapitál je vždy trochu cinknutý.
Prapodivné složení téhle skupiny mě nutí zeptat se: Další v čem?
Bankrot? 2 z těch jmen zbankrotovat nemohou, ptž jsou v držení automobilky jiné.
Zánik? Snad ten Saab. (Už delší dobu na mě působí jako pouhá iluze.) Volvo na tom ovšem zdaleka není tak špatně. To samé platí o Opelu. (Magna má mou důvěru. Kdyby pro Opel neměli plán, nebudou ho kupovat.)
Hlavně ale nechápu, co tam dělá ten Renault. Asi víš o Renaultu něco, co já ne...? ("Že by se zákazníci Renaultu někde nakazili vkusem?" ;)
Každopádně Renault, podobně jako Fiat, je něco, co jejich vlády padnout nenechají. (Tuším, že Fiat už Italové zachraňovali jednou; případně mě opravte.)
V USA lze zkrachovat podle nekolika paragrafu. Jsou 3 druhy: Prvni moznost je reorganizace rozprodej, druha reorganizace a treti je likvidace. U GM jde o druhou verzi.
Vec, ktera se mi na tom libi, a kterou bych bral i u nas je, ze zakon resi i to jak se dotycka firma vyrovnala s veriteli. Americani mi rikali, ze v urcite situaci dostava vlastnik za zakona zakaz podnikani na urcitou dobu. Pri vzpomince na nase "bankroty" hochu, kteri obratem z vytunelovanycn penez rozjedou novou firmu ... ;-\
No to platí ve celém civilizovaném světě, že v bankrotu se užitečné části přemění v nějakou další výrobu, co je shi..t tak se zařízne rozprodají se budovy a pozemky a finito. V tom není rozdíl mezi krachem GM v US a skláren v posázaví, i tam to někdo koupí vyhází 70% přebytečného personálu, budovy předělá na jinou výrobu nebo prodá a použije pro původní účel (sklářství) třeba jen 30% kapacity ale samozřejmě, že nepokračuje ve výrobě váziček jak za socíků (analogie s 8 litrovými technickými zázraky GM) ale předělá výrobu na něco o co je skutečná poptávka.
It is with sad irony that the company which invented "planned obsolescence" -- the decision to build cars that would fall apart after a few years so that the customer would then have to buy a new one -- has now made itself obsolete. >:D [odkaz]
To ovšem není tento případ. Teď to přijde pod státní kontrolu a všichni daňoví poplatníci v Americe budou tuhle 20 let upadající společnost nadále sponzorovat jen proto, že, kdyby to neudělali, v Michiganu vezme lůza do rukou kvéry. GM, st.p. nezačne dělat radikálně nové, jiné, lepší vozy dřív než za 5 let a kdo ví, jestli za 5 let jo.
Nechytej mne za slovo... >:D
Faktem je že dceřinná společnost GM Delphi sejiž zotavila po 5 letech bankrotové ochrany právě včas, aby byla připravena na tuto krizi.
Chybka, v Americe bankrotem nic nekončí ale vždy začíná. V případě takovéto společnosti nelze mluvit o konci ale o změně. Dramatické změně, ale měnit věci v takovéto společnosti lze jen pod ochranou bankrotového soudu. Teď bude mít krizový management konečně volné ruce.
Teď už půjde jen o to co zbyde a co bude vyhlazeno jako přebytečná výroba. Kdyby ten krach vyhlásili o půl roku dříve tak mohli ušetřit dost prostředků a dnes by už na ruinách vznikalo něco nového, takto jen prošvihli čas.