Vyplulo na povrch, kolik peněz bude potřebovat Fiat, aby mohl převzít plnou kontrolu nad americkou automobilkou Chrysler. Jedná se o peníze, které Italové k dispozici nemají.
Fiat si půjčí u sdružení bank 10mld.$, kdy 3.5 mld. je na dokoupení akcii Chrysleru a zbytek je na prefinancováni stávajících úvěrů Fiat a Chrysler z důvodu úspory na úrocích. Celkový dluh Fiatu i Chrysleru je v současnosti dohromady kolem 7 mld. $.
"Nákup" v pravou chvíli mu vyšel. Ale drtivá většina modelů, co poté přišly na trh, byly čistě z vývoje Chrysleru. Tedy žijí z "cizího" úspěchu. Což je jistě strategická trefa, ale nic to neříká o schopnosti vedení ve vývoji nových modelů.
První nový model Dart, který již vyvíjel Fiat, na zářný úspěch neukazuje, jak na tom budou další nové modely Jeepu, Dodge, Chrysleru atd, to ukáže čas. Uvidí se, jestli to jsou schopni uřídit a hlavně ufinancovat. Jelikož ze zisku Chrysleru dotují Evropu a do té ještě musí nasypat další hromady peněz, aby zůstali aspoň trochu ve hře. A jen aby jim pak zbylo na investice do americké větve, kterou zatím zdatně vysávají, ale ta taky nesmí usnout na vavřínech. Taky potřebují sypat do vývoje, aby zůstali konkurenceschopní.
A pak se tady "odborníci" diví, že de facto FIAT nic nevyvíjí (to co dělá je jenom předstírání vývoje viz. komedie s 500kou, "nová" Panda v kastli jihoamerického Una nebo přeznačkovávání modelů od chrysleru) a taky je jasné proč....prostě na to nemá. Celá akce fúze ještě není u konce, možná se ještě budeme divit. Tedy my ne, ale u FIATu určitě. Marchionne je sice velkej eskamotér, ale všechno má svý meze, spíš mi připomíná hráznýho, co běhá s lopatou kolem rybníka....a neví, kterou díru ucpat dřív.
Vcelku souhlas... manažersky byla koupě Chrysleru dobrý krok, další vývoj je ve hvězdách, ale zrovna další investice do podílu v Chrysleru vypadá jako další logický a správný krok... pokud jim na to v dnešní době někdo za rozumných podmínek půjčí.
Logický jistě, chtějí lapit slepici, co (zatím) nese zlatá vejce. Tenhle záměr jim schvaluji.
Jenže měli by koukat taky dál. Věší si na krk automobilku, do které budou muset dříve nebo později nalít nehorazný prachy na vývoj nových modelů. Nelze ji jen dojit, i když teď je co.
Ona totiž konkurence nespí, vyvíjí a nemá na krku jiné značky, kterým musí financovat vývoj. Konkurence má logicky tedy velkou výhodu.
Stačí jedno zaklopýtnutí trhu a povezou se. Tohle je z dlouhodobého pohledu balancování na hraně. Buď a nebo.
No mít 7 mld. dluhů, potřebovat další 3 mld. na dokončení akvizice Chrysleru bez které to mohou zabalit a se současným provozním ziskem (Chrysler nějaký provozní zisk má, ale Fiat velkou část požere svými provozními ztrátami v EU) to není na velké vyskakování. To jednání s bankami o půjčce již vedou skoro rok a furt nic, třeba italské banky jim ukázaly vztyčený prostředníček, takže situace velmi kritická. Vypadá to, že začíná jít z tlustého do tenkého.
Akvizice mohou být úspěšné i neúspěšné. Hodnotit akvizici Chrysleru je velmi předčasné, ano v prvním kole tato částečná akvizice zachránila Fiatu nejspíše krk, co bude v dalších kolech se teprve uvidí. V každém případě jde Fiat do velkého rizika, které, jak už to tak bývá, může skončit velkým ziskem, ale také velkým krachem. Pokud půjde US trh další 4-6 let prudce nahoru a bude tedy možné prodávat současné stárnoucí modely (na vývoj nových moc peněz nezbývá) tak z toho Fiat vyjde jako vítěz. Pokud se US trh zakucká a nastane stagnace nebo dokonce pokles tak to Fiat šeredně odskáče.
I pokud by Fiat dnes svůj podíl v Chrysleru prodal, bude to úspěch. Ta akvizice se podle mě bez diskusí povedla, teď samozřejmě nastává otázka co dál a jestli to bude stačit a na co se nyní soustředit.
No, ona ta výše podílu, ekonomická úspěšnost a schopnost inovovat, rozšiřovat portfolio (počínaje masovými investicemi do vývoje) spolu dost úzce souvisí, nemyslíš?
A jinak, nebýt FIATu, tak AR už neexistuje dávno. Ta automobilka nemá sama šanci a neměla ji už ani třeba před deseti lety, to je potřeba si uvědomit.
a to se mi tu smáli. UAW nejsou hloupí a nenechaj podíl v prosperující firmě za hubičku. Nechaj si ho řádně zaplatit a FIAT na to halt nemá, protože v Evropě je ve ztrátě a ze zbytku do dohromady nedá.
A půjčovat si na to je jistě cesta, ale aby nebyla ke dnu >:D
Bylo to tak...do roku 2009. Takhle fungovaly třeba banky na Islandu, dneska je trochu jiná doba. Prodělečný firmy získávají tyhle úvěry velice ztuha a za zcela jiných podmínek, než před rokem 2009.
Fiat má imho příliš mnoho značek a nedokáže je všechny řidit dobře.Nemá na to ani prachy. U VW je to něco jiného protože koncern má velké procento sdílení součástek a platforem a teď s MQB je to ještě výraznější. Navíc jsou narozdíl od Fiatu v zisku.
Naproti tomu Fiat, Maserati, Ferrari, Chrysler, Dodge, Jeep jsou naprosto konstrukčně odlišné automobily a vést tohle všechno dohromady není jednoduché. Zbavením se některé ze značek by Fiatu jedině prospělo.
Osobně bych obětoval Lancii, ta značka se bez vlastní identity trápí... ale otázka je, jestli o ni někdo stojí. Alfa má teď tři kvalitní svébytné modely, podle mě Fiat Alfu jako mezistupeň mezi Fiatem a Maserati potřebuje...
Jasně.... všechno vyvinul ten hodnej Cerberus..., ještě že ho máme... A ty auta byly tak dobrý, že se prodávají i 5 let po tom, co už Cerberus ani neexistuje... Kluci šikovný to byli...
Však oni ty Taliány vypráskají, neboj... a dají si tam jako šéfa... TEBE... >:D
Neschopnost přiznat prohru je blbá vlastnost, ale tady si to projel na celý čáře >:-[]
Dva příklady za všechny
[odkaz]
[odkaz]
Jak dlouho trvá vývoj či radikální moderzniace nového modelu víš asi sám. Fiat dostal chrysler od amerických úřadů v létě roku 2009. Než se tam rozkoukali byl podzim 2009 a to už tyhle prototypy měly natestováno tisíce km a linky byly připravené na výrobu. Fiat naopak ještě výrobu zbrzdil neb si to chtěl údajně překontrolovat.
Cerberusu se ty auta nepodařilo dát na trhu doslova o chlup před tím než Chrysler spadl do té ochrany před věřiteli.
No ještě že je tak ten Fiat neschopnej a spolu s Chryslerem už jasně míří konečně do pekel a bude konečně po tom zlým Fiatu..., kterej co přišel tak jen žije z toho co za něj udělali jiní... a žije na dluh... a vůbec nemá žádný peníze... a chudák ubohej si jen půjčuje...
Jenom proč sakra furt ještě nezkrachoval a funguje? Dyť to už trvá tak dlouho a Franta v hospodě říkal, že to rezne... Tak já nevím..
Jo.. A díval sem se na čísla prodejů za květen... a on ten zpropadenej Chrysler, co nic nevyvíjí a nic nového nemá, má jen za květen nárůst prodejů skoro 8% (tedy stejné číslo jako nejlepší z nejlepší 5ky, kteří však mají vývoj a makají a makají a neflákají se jako ti mexikáni s taliánama) a už se celkem na dohled blíží k dříve nedsotižné Toyotě... Taliáni jedni zavšivení, ne a ne to položit... Ale jednou... jendnou to musí přijít.. přece ty křápy, starý, nevyvíjený, už ti mexikáni nemůžou furt dokolečka kupovat...
No když to tak píšeš, tak sem borec. Díky.. A to stačilo chvilku googlit... >:D
Ale díky, ty si celkem schopný googlista, já se v tom tak silný necítím, ale od tebe mne v tomto směru ta pochvala skutečně potěšila. Děkuji.
Tak jen pro tvou info... Nejvíce dopředu šel Nissan, docela se dařilo (bohužel) i VW a Fordu.. Dolu šla Toyota (na rovných 200 tis.) a GM... Tak máš to dopředu... :yes:
Chrysler má cca prodaných za květen 165 tis (nárůst o cca 8%).
A neděkuj, rádo se stalo... Jinak si o mne můžeš klidně myslet, že sem Sibyla...
Njn, našel si u CNBC číslíčko o celkovým prodeji aut, ovšem prodejní údaje jednotlivých modelů nejsou zvěřejněný. A to je zajímavější než kolik se toho prodalo celkem.
No co ti mám na to napsat...?
Hold asi tak... je zbytečný do tebe dál *...Ty prostě k životu potřebuješ trochu té zloby..., ty potřebuješ toho správného nepřítele... >:D a pak někdy... dokážeš i v klidu reagovat a něco vymyslet... ;-)
K tomu nahoře nemám co bych psal... Faktem je, že kdyby ty auta vyjely s takovým interiérem a v takové kvalitě, na kterou byli u Daimleru a Cerberusu zvyklí, tak by asi ten pád Chrysleru už nic nezachránilo (u Fiatu jsou zvyklí na poněkud jiný systém práce, než byl do té doby v Chrysleru, mimochodem i tenhle fakt si sám uznal, byť nerad)... Jinak je jasné, že technický základ vznikl u těchto modelů za Cerberusu, možná ještě z podkladů (ne možná, ale určitě) Daimleru, nicméně Fiat to uvedl do finální podoby, mezi tím udělal modelové ročníkové změny a auta se prodávají celkem dobře (např. facelift z JGC podle všeho udělal daleko schopnější auto). Doufám, že s další generací to bude ještě výrazně lepšejší... Myslím, že Fiat použil a využil maximálně co využít šlo, což je jen dobře. Staré nepoužitelné projekty ukončil, případně nahrazuje vlastními. A tak to má být.
Problém je ovšem ten, že ty vozy byly do výroby připravens těmi interiéry s kterými se představily.
Fiat u interiérů měnil pouze kosmetické detaily, nikoliv základní tvary.
První vůz s novým interiérem totiž byla současná, poslední generace pickupů RAM 1500, ten interiér je dílem německého designéra. RAM 1500 byl představen ještě za Cerberusu. Mnohým už zde evidentně cvaklo,
ale
Čistě jenom pro tvojí inormaci. Tento člověk pak dál pokračoval na dalších projektech kterými byli právě zminovaný JGCH a duo 300/Charger.
Opět pracuješ se špatnými fakty, wolffe :o)))
Nezpomínej že předělávat již hotové stojí nemalé finace, které Fiat jaksi nemá.
A kdyby chtěl Cerberus u nových modelů pokračovat v interiérech z dob Mercedesu, nedával by jaksi ten nový interiér ani do tém RAMky :o)
tudíž tvoje teze je sice hezká, ale ponkud postrádá logiku a zejména reálný základ an reálných faktech.
Tak fakt nevím. Ten proklínanej Dart se prodává líp než 300C.
[odkaz]
Nebýt FIATu tak už Chrysler není. Tečka. Nikdo jinej zájem neměl. A přát si aby skrachovaly hned dvě tradiční automobilky - a s nima fůra značek který vlastněj si může přát jen velmi prostomyslný jedinec. Ano ano AR koupí VW a Jeepa by asi světovládou posledlí pánové ve Wolfsburgu vzali taky. A pak by nám to všechno hezky prdli na jejich platformy a osadili jejich motorama a člověk by měl volbu koupit si to samé od VW, Škody, Seatu, Audi, AR, Jeepu... dík takovej automobilovej Svět nechci!
Dart a 300C sou jiná liga, to je jako se divit že S-klasse se prodá méně jak C-klasse.
A navíc Dodge se vždycky prodávalo víc jak Chrysler
1) sou levnější
2) sou spíš sportovní než luxusní
Zapoměl si na tu třetí cestu - neprodávat to nikomu a počkat si 3roky až se trhy stailizovaly a pak to někomu nabídnout. Malý tajemství - ameriky poplatníky by to stálo naprosto stejně >:D
třeba zkusit tohle: že to daňového poplatníka nestálo ani korunu, protože půjčka je splacená (a při tom, už Chrysler platí do místní kasy), zatímco, kdyby to měl do teď Cerberus, tak to co byla půjčka by ve finále nebyla půjčka, ale totální ztráta... nenávratně v čudu..., protože Cerberus byla investiční společnost, co chtěla peníze a ne řídit automobilku.
A mimoto, furt tak nějak nechápeš, že ani Americká vláda (která není automobilkou) a ani Cerberus vůbec neměli na to, vést AUTOMOBILKU..., to je argument, který nebereš v potaz, byť sám moc dobře víš, v jakém stavu při příchodu Fiatu ta automobilka byla (jenom vymést ten Augyášův chlév Fiatu trvalo 2 roky)... Tam nefungovalo vůbec nic..., natož nějaké výrobní postupy, či ověřování a kontrola kvality... Ale ty i tak budeš furt tlachat a tlachat a tlachat... a mimoto, prostě moc dobře výš, že jiná možnost nebyla... To tvoje preferování, že to mělo zůstat tak jak to bylo v té době nikdo ani nezvažoval, tak nesmyslná ta tvoje představa je. To tehdy možná chtěli skutečně jen ty odbory..., které s tím možná kalkulovaly... Konec, to nemá smysl, ono tě to za 15 let možná přejde...
Ale stálo, jen se o tom nemluví. Část akcií dostal Fiat zadarmo a menší čás dluhu platila us vláda.
O tom řešení se nediskutovalo neb se nechtělo. Tahle verze by totiž byla nejvíc pracná a Obamův tým se tím nechtěl zabývat.
Fakt si myslíš že investiční společnost by neuměla řídit automobilku nebo by byl problém najmout schopné manažery ze skušeností v automobilovém průmyslu?
Tomu snad sám nevěříš.
A úspěchy chrysleru přišly z větší části ne díky fiatu, ale díky oživění trhu. Zbytek díky proklamazci stabilizace koncernu a facelftům + uvedení těch nových modelů do výroby. Těch modelů co vyninul Dailmer a dotáhl Cerberus.
Tohle by zvládl kdokoliv, Chrysler by fungující koncern nikoliv rozpadající se fabrika s 40 let starým výrbním programem.
Ad kvalita - když Mercedes vyhodil lidi dohlížející na kvalitu, tak co naděláš.
Jinak tam fungovalo naprosto vše, plastový interiéry tam byly ne proto že by tam neuměli dát lepší ale že Mercedes šetřil kde mohl.
v tomto s tebou nesouhlasím v ničem. Ani v jednom bodě, takže zbytečné to dál rozvádět. Nicméně stávající stav mi dává zapravdu, takže je k tvé škodě úplně irelevantní se bavit o tom co bylo,. Chrysler je teď prodejními čísly tak dobře, jako nikdy v minulosti, koneckonců i ten Dart k těmto výsledkům přispívá, stejně jako F500.
No, dokud se Dart bude prodávat hůř než Avenger (což je tak nějak vzhledem k trhu v USA zatím přirozená věc), tak s tímto argumentem tady u místního Barika neuspěješ...
Faktem je, že k těm cca 10 tis kusů měsíčně to má ještě nějaký kus, snad se to ještě trochu rozjede, protože těch 7 - 8 tis. kousků měsíčně není úplně extra výsledek na potenciál toho auta. Ale už to není vysloveně propadák. 80 tis. kousků jen v USA už jde.
U 300 bude nějaký problém, že ji takto klesly prodeje, tam jsou ty prodeje v sinusoidách, jednou nahoře jednou dole, asi podle vyřízení objednávek, nevím, jinak.
Jinak v Itálii sem těch Lanček viděl poměrně dost...
U každého nového modelu je potřeba chvíli počkat, než se prodej rozjede, nybyly k dispozici ještě všechny motorizace, všechny modely atd. a navíc Dart měl smůlu v tom, že cena benzínu v USA opět začala klesat, takže motivace koupit si menší auto už není tak výrazná. Každopádně je to lepší auto než horkou jehlou ušitý Caliber, který měl sice zajímavý kabát, ale jinak to byla hanebnost.
Nebyl si to náhodou ty kdo tu křáčel že DART překoná ten hrozný a zastaralý Avenger?
Voo za skoro stejný prachy chce v americe stejný auto málokdo, navíc když byl Dart spočátku jen s forklackem, má korejsko-japonský desgin a itlaskou paltformu.
Americký patrioti z toho skákaj 4 metry radostí vzhůru.
Ten Avenger totiž aspon jako moderní amerika vypadá s 3,6 kou je to zajímavá kára. Dart nevypadá nai jako amerika, ani jako ital, je to unifikovaná škatule stavěná tak, aby bylo snadný jí přispůbit na většinu světových trhů a s mírnými odlišnostmi prodávat od ameriky po čínu přes Evropu.
Světové auto už zkoušelo GM, skoro žádný ale nikdy příšliš oblíbenosti u zákazníků nemělo.
Stejěn jako nebude mít Dart >:D
Kazdopadne prodeje Dartu porad rostou, tak uvidime.
[odkaz]
Jen nachapu, proc se tady kvuli tomu tak nesmyslne dohadujete. Jestli se bude nebo nebude kupovat nezalezi ani na Barykovi ani na wolfovi :-) A jako Fiata Viaggio bych ho v Evrope uvital.
Z čeho usuzuješ že rostou? Meziročně to sorvnávat nejde, loni v květnu se totiž prodal jediný kus a sorvnání proti dubnu ukazuje že se jich v květnu prodalo méně >:D
Stačilo počkat den a čísla pro jednotlivý modely sou tu.
Takže Dartu se prodalo v květnu méně jak v dubnu, zatímco většina modelů si proti dubnu polepšila.
Celkem nešlape 300, Town and country a růst se skoro zastavil i Avengeru.
Jeep měl sice po cca 8 měsících podruhé za sebou meziroční růst, ale pouhých 0,5%. Přitom od zhruba lonského léta do března byl trvale v meziročním poklesu.
No a zančka Chrysler díky nabídce pohých 3 modelů je ve ztrátě skoro pořád proti lonskému období a v podobné zttrátě byla i loni.
Takže taková ztráta značky Chrysler oproti roku 2007 je opravdu masivní...
Mercedes koupil v roce 1998 firmu v černých číslech. Za to co tma provedl si může Mercedes jen a jen sám.
Rozuměli tomu jak koza petrželi a šepřili na špatných msítech.
Chrysler měl Lamborhini chvíli. A navíc ho chytře využil při vývoji viperu. Tu V10 totiž ladili právě u Lamborghini.
Další aktivity chrysleru byly jen spolešné s Mitsubishi a továrna GEMA na výrobu 4válců (Chrysler, Hyubndai, Mitubishi).