Pamatujete roky těsně po revoluci? Třeba Libeňský ostrov v Praze zaplněný ojetinami ze zahraničí, u kterých stáli podivně vypadající lidé s těžkými zlatými řetězy kolem krku, a snažili se tato auta prodat…
Můžete mi vysvětlit, proč by "stáčení tachometrů" mělo být trestným činem a jak to chcete ohlídat?
Připomenu, že tachometr, stejně jako celé auto je MŮJ majetek, takže si s ním mohu dělat co chci.
Pokud tedy budu chtít mít na svém tachometru každé ráno číslo 7654321, tak ho tam prostě mít budu - je to MOJE věc.
Přesně tak. Nehledě na to, že v případě výměny budíků opravdu nehodlám běhat po vrakovištích a hledat ty, na kterejch budou stejný kilometry jako mám na těch původních jen proto, že průměrnej bazarovej blb staví nicneříkající hodnotu na budících nad cokoliv jinýho. :no:
Můžeš si dělat ze svým majetkem co chceš (tedy ne se vším), ovšem pokud tak upravený majetek budeš prodávat a nový majitel nebude seznámen, že produkt je upraven tak se jedná o klámání zákazníka, tedy spíše o podvod.
Ano, jde o uvedení v omyl.
Ale to jde i s tachometrem, na kterém je brutální nájezd - třeba 320 000 km a já řeknu kupujícímu, že mi vyhořela palubovka a já sehnal jen budíky ze sarého taxíku a že ve skutečnosti má auto najeto podstatně méně.
Zkrátka kupující se dá uvést v omyl bez ohledu na to, jaké číslo je na tachometru.
Je hloupost stavět rovnítko mezi číslo na tachometru, skutečný nájezd a stav vozu a z tohoto důvodu (a nejen z tohoto) je i hloupost označovat stáčení tachometru jako trestný čin.
To bys pak mohl jako trestný čin označit jakékoli úpravy/opravy vozu před prodejem - zakoupení nových pneu, vyčištění interiéru atd...
ja jsem nikde nepsal že by stáčení mělo byt trestný čin či úprava. Já sám neposuzuji auto jen podle počtu najetých km. Přece jen paradoxně mnohdy je lepší koupit auto co má více najeto než mín PŘ: u auta kdy se mění rozvody a další veci pri 120 tis (ted beru v potaz, že se doopravdy o auto člověk staral a vše je pořádku) , tak je lepší koupit auto co má 140 tis a má už vše za sebou než u auta se 110 a teprvé velký servis čeká.
Jinak nejlepší opatření na stáčení km podle mě bude, když při každé STK se zapíše počet nejwtých km (už se to dělá) a zadá se na nějaký web, kde po zadání VIN kodu bude vždy zapsan od STK kolik mělo najeté KM a jaké byli závady (u zavad stačí zapsat pod číselným kodem. a každý si pak vyhledá co dané číslo znamená za vadu).
A to má zajistit to, že km uvedené ve smlouvě jsou skutečně najeté km? To jako nejde stočit tachometr před každou TK? Že každé dva roky najedu 24 km?
Pánové, asi jste machři na právo, ale jinak z vašich názorů kouká drzost a sprostost, se kterou reagujete na příspěvky, jejichž smysl jste naprosto nepochopili. Trestný čin se nevztahuje na to, co děláte doma (když budete bít manželku/přítelkyni, doma, tak jste také zločinci...). Pokud budete prodávat auto, jako že má 80 tis. km, ale ono bude mít ve skutečnosti 180 tis. km, pak se opravdu jedná o podvod. Bude jen potřeba prokázat, kdo se toho podvodu dopustil. Bývalý majitel? Prodávající?
Podle mého, jste dobytek.
To je právě pointa. Velmi těžko se to prokazuje a pokud to zvládneš prokázat, je to trestný čin už dnes (podvod). Když to prokázat nezvládneš, tak je úplně jedno, jestli je stáčení odometrů trestným činem, či nikoli.
Do dobytku si nadávej sám sobě, hlupáku.
Mlátit někoho, kdo NENÍ můj majetek a nakládat se svým majetkem je rozdíl, jestli to nechápeš a mícháš to dohromady, jsi sám dobytek.
Z našich názorů kouká jenom fakt, že chápem, z tvého, že nechápeš, neboť nemáš čím.
Největší problém pak nebude se stáčením před technickou.
Problém je s nově dovezenými vozidly, u kterých se nejprve stočí tachometr a až pak se přihlásí - s už "vylepšeným" stavem km.
Díky tomu se pak člověk až diví, když na netu bazary inzerují motorky z Itálie, které mají po pěti letech najeto směšných 15 000 km (reálně samozřejmě tak desetkrát tolik, neboť v Itálii se lítá celý rok a na údržbu není čas), to samé s auty.
Ty pak chceš prodat své vozidlo s poctivými km na tachometru a js proti takovému vykukovi znevýhodněn, neboť máš na tacho reálných cca 130 000 km a nikdo ti ani nezavolá.
Před lidskou blbostí nás ale žádný zákon ochránit nedokáže.
Asi jen u některých. Teď jsem se koukal na údaje o svém autě a v kolonce "záznamy o počtu najetých kilometrů" byla 0, takže asi technik z STK nezapsal, přestože už jsem STK procházel 2x :-)
Ze vyhorela polubovka a na vrakovisku si nasiel palubovku z taxika .... platilo tak pred 20rokmi za cias mechanickych pocitadiel.
Teraz je vsetko ulozene v RJ a nezavisle od palubaku (body computer) sa tam ukladaju km, ktore sa v niektorych pripadoch pretacaju.
Obvykle sa vsak pretaca iba zobrazovanie na palubovke a mozes si tam nahodit budiky aj z kamiona - kilometre sa zoberu z RJ.
Teda je to preukazatelne trestny cin.
Důležité je, co ti tvrdí, popřípadě, co je ve smlouvě. Pokud něco předpokládáš na základě pozorování, tak to podvod není.
Podobná situace je, když ti v autě chybí něco, co tam z továrny bylo. A ty bys tedy mohl předpokládat, že je to součástí prodeje.
Proto tu máme soudy. Nevím, jestli na podobné případy máme nějaký precedent. Když prodávám něco nestandardního, tak se to snažím zdůraznit a zabránit omylům. Takže jsem to nikdy nemusel řešit.
a také by som nechcel ani keby som vedel že že má ozaj 999 999km. proste to auto už odslúžilo čo malo. Prečo by som ho potom mal kúpiť so stočeným tacho na 160 000? Mne je jedno v akom stave je, proste tie km musí byť niekde vidno....
Teď nevím, jestli je to ironie nebo zdali je to myšleno vážně. Každopádně, v první řadě mě napadly třeba staré škody 105/120 s pěticiferným tachometrem. To už není tak těžké.
Pak jsou tu ale různé anomálie....viděl jsem reportáž o ojeté dodávce (tuším že to byla minulá generace Ducata, jistý si nejsem) která měla najeto půl milionu a už měla dlouho stočený tachometr, který dosáhl svého maxima a neukazoval dále najeté kilometry.
No, jak jsem psal výše - je to vzácnější, ale reálná situace.
So svojim majetkom si ani nahodou nemozes robit co chces - nemozes so svojou zbranou strielat do ludi a tiez nemozes jazdit s autom, ktore neodpoveda platnym predpisom.
Bez ohľadu na to, či to je alebo nie je trestný čin, tacho je v aute za účelom plnenia určitej informačnej funkcie. Ten kto túto informáciu mení je podľa môjho názoru na úrovni hochštaplera čo si na škodovku nalepí znak mercedesu. Majiteľ auta (a aj servis) by mal byť informovaný o skutočnom stave km z dôvodu správneho servisovania a bezpečnosti. Z vyšie uvedených dôvodov som za, aby sa stáčanie stalo trestným činom.
ale v zmluve nesmiete tvrdiť že auto má najazdených 100 000km keď najazdilo 250 000km. Prečo? Lebo je to PODVOD. Keď si objednáte bravčový steak a dostanete miesto toho koninu bude Vám to jedno? zákonite auto s dvojnásobkom km bude musieť byt lacnejšie ako také isté s polovičným nájazdom. Píšem také iste - t.j. s pravidelným servisom v oboch prípadoch.
Nikto nechce letieť v 35 ročnom lietadle a nikto ani nechce kúpiť auto so 400 000km ak platí ako za 160 00km. Je to len o tom. Debaty o tech. stave sú OK ale auto je len kus kovu a plastov a aj tu existuje niečo také ako únava materiálu.
Ještě jsem neviděl, že ve smlouvě by byl uváděn nájezd auta. Když, tak stav tachometru a ten může být jakýkoliv. Prostě touto formulací pouze konstatujeś, jaké číslo tam zrovna svítí a ne kolik to má najeto, takźe i kdyby to mělo 400 000km a na tacho svítí 160 000, tak se o podvod nejedná.
Prave pre podvod je vhodne - priam povinne uvadzat v zmluve zaokruhlene km. Samozrejme nie zaokruhlene na stotisice.
Potom az by majitel pichol auto na diagnostiku a zistil, ze je to oblb, ma ako konat.
Tedy pánové nezlobte se, ale jste hloupější víc, než naši politici. Když doma budete pít vodku, do které budete lít vodu, tak si ji klidně pijte. Je to vaše věc. Když takovou vodku ale budete prodávat a tvrdit, že je 100%, tak jste zloději. To samé platí u tachometrů. Klidně si tam každé ráno dejte stav 7654321. Je to vaše věc. Jestli ale budete auto prodávat a tvrdit, že tam je najeto 7654321km, tak jste zloději. Chápete to?
O tom, kdo je hloupý, si medituj doma před zrcadlem.
Já nemluvím o podvodu, ale o faktu, že tachometr je můj a můžu si s ním dělat co chci.
Pokud tím někoho záměrně uvedu v omyl, pak je samozřejmě stíhání na místě - viz výše, tím se ale nikdo nezabývá. Otázka zněla "proč má být stáčení tachometrů trestným činem", ne "jak potrestat podvodníka".
tachometer a auto je vaše, trestný čin je samozrejme pozmenenie stavu počítadla s cieľom zvýšiť zisk pri predaji. tak sa môžme hrať so slovíčkami ale vieme o čo tu ide a že v zákone by to bolo presne definované. V Nemecku myslím že je to trestný čin, snáď sú Nemci takí blbci? A keď už tacho by sa dal upraviť aj smerom nahor.....
A k vlastníctvu auta - pre mňa je napr. nepochopiteľné že ako súkromný majetok nemôžem auto legálne odstaviť doma v garáži, vyradiť ho a prestať platiť PZP lebo nejazdím.
Přesně. Třeba to auto nikdy neprodám, půjde rovnou do šrotu. Zajímavý případ je, kdy auto prodáváš, ve smlouvě nájezd není, nic o něm neřekneš, nikdo se tě nezeptá a odometr neukazuje správný údaj.
já, když jsem auto kupoval, nepodepisoval jsem najeto, ale stav tachometru. takže jsem i kdyby byl stočen nebyl podveden. když jsem před tím, vůz který jsem měl od novoty prodával, klidně jsem do smlouvy nechal napsat "najeto", protože jsem měl jistotu, že to tak je. stočit tachometr a prodávat s tím, že to auto má tolik najeto, to je podle mě podvod už teď, se všemi právními důsledky. myslím, že není třeba žádná právní úprava, stačí číst smlouvu, popřípadě trvat na znění, které potřebuji.
Super odborník z auto ESA...Většina lidí co znám tam stočený auto koupila..kdyby bylo pěkné uto tak mi na počtu reálně ujetých Km nezáleží...toto je ale podvod.
Však mi jednou jeden bazarník v ESA řikal, že proto nemají vystavené kilometry ( ted už možná mají) na autech, protože by to odradilo lidi, když vidí v jak parádním stavu to auto je a jak dobře vypadá >:D Když sem se ho zeptal, proč mají všechna ta krásná vystavená Mondea (MKIII tenkrát) nakřivo masku musel náhle odejít >:D
Jojo .. já vím >:D Mám z ESA zajímavé zkušenosti, jeden čas sme tam chodívali s kamarádem pro pobavení >:D Když sem pak o pár let později vybíral auto, ze zvyku sem musel zavítat a nic mě tam nepřekvapilo >:D
Kvůli stočenému tachometru a jiným problémům odmítáme vykoupit až 70 % všech vozů. Vzhledem k tomu, že jsme byli první kdo začal spolupracovat se společností Cebia i vzhledem k tomu, že jsme iniciovali vznik první petice na zpřísnění zákona o stáčení tachometrů, ale i protože při případném zjištění, že tachometr je u námi prodaného vozu stočený, nabízíme výměnu vozu za jiný, je vámi publikovná informace o tom, že námi prodané vozy jsou stočené, dost nesmyslná.
Máte-li konrétní případ, prosím o zaslání detailních informací na m.dolezal@autoesa.cz
Martin Doležal, Mluvčí Auto ESA
Jo, ten Váš certifikát od Cebie je hodně platnej >:-[] Většinou je v něm jen, že sedí VINko a víc se nedá dohledat >:-[] A až při podepisování smlouvy si řeknete o několik táců navíc, o kterých předtím nebyla jediná zmínka, za ten cár papíru od Cebie >:-[]8-s:no:
Oslavné PR, které naprosto zastírá skutečný stav věci. Navíc jednoznačně postrádá souvislosti a přehled pana dotyčného, nějakého Tůmy 8-s:no:
1) Neobjevují se seriozní bazary, jen se původní bazarní sebranka naučila tvářit důstojněji a přesvědčivěji. Netvrdím, že neexistují solidní bazary, ale rád bych nějaký potkal alespoň 1x za život >:-[]
2) Porovnání registru vozidel s katastrem nemovitostí kulhá na obě nohy. Na koho je v registru vozidel psané vozidlo a kdo je majitelem, to jsou dvě zcela odlišné věci! Veřejný dálkový přístup by tedy určitě nebyl špatný, ale naprosto NIC by neřešil. Nikdo se při koupi vozu neuspokojí s tím, že tahle osoba BY PRAVDĚPODOBNĚ měla být majitelem vozu...
3) Stáčení tachometru samozřejmě JE trestný čin, protože dochází k bezdůvodnému obohacování, klamání zákazníka a uvádění v omyl. Tedy pokud škoda přesáhne 5 000 Kč, tak JEDNOZNAČNĚ jde o trestný čin! A když jej nikdo není schopen a ochoten prokázat dnes, těžko na tom změní něco další, zcela nesmyslné taxativní vyjmenovávání dalšího druhu trestného činu 8-s8-s
Tento článek nejde nazvat lépe než naprostý škvár, žumpa :no::no::no:
stáčení tachometru samozřejmě trestný čin není, ale důsledek stočení při prodeji ano. Musíš to číst v daném kontextu. Když si na zahradě budeš nastavovat na tacho co se ti zlíbí, tak o nic nejde. Stejně tak při prodeji je jedno, kolik nastavíš na tacho, podstatné je, aby kupující nebyl uveden v omyl. Jinak řečeno - když ve smlouvě bude pravdivý nájezd a tacho bude ukazovat cokoliv jiného, je vše naprosto ok. Jenže ve smlouvě stejně nikdy není nájezd, ale ona kouzelná fráze "stav tacho" 8-s
Kdyz uz publikujete PR clanky a predstirate, ze jsou autorske, tak je proboha alespon piste sami a nekopirujte PR zpravy. PRkari maji dost specificky jazyk. Blaboly typu:
"Velcí obchodníci s ojetinami navíc potvrzují, že zákazníci respektují a chápou vyšší cenu, je-li vyvážena perfektní nabídkou záruk a ostatních služeb." opravdu nikdo normalni nepise. :-!
Jinak obsahove je clanek take uplne mimo. Uz si letim do Auto ESA koupit nejaky TUV Nord provereny vuz, skoda ze uz nejaky zoufalec koupil ten Lexus RX350 co byl na place pred par mesici, sice byl stoceny mozna i o dveste tisic kilometru, ale to vite proverene auto z Auto ESA je uplne neco jineho nez stocenina z udusaneho placku za mestem. Jenom nevim jestli by "proverovaci" Auto ESA nemeli absolvovat operaci sedeho zakalu, protoze vozy znacky Lexus maji spoustu chyb, ale rozhodne nemaji kvalitu interieru takovou aby po udajnych 150.000km byla sedacka osoupana do ztraty barvy, volant uplne sedivy a setrena tlacitka ze stredoveho tunelu. To fakt ne.
Tady bych se Auto Esa zastal. Mohlo se jednat o dovoz z Itálie, které se v Auto Esa občas objevují. V horkém italském počasí se interiéry vozů z jiných států doslova rozpadají pod rukama. Špatný interiér je ostatně jedním z poznávacích znaků vozu z Itálie nebo Španělska. Na druhou stranu to předmětné auto jsem neviděl, takže možná skutečně stočené bylo. Kdo ví.
Pár poznámek k té zoufalé diskusi nahoře, kde se nějací týpkové vehementně snaží dokázat, že stáčení tacháčů není trestným činem.
1. Opět jste mi potvrdili, že nikdy nesmím koupit žádné ojeté auto (leda snad nádherného veterána), protože já prostě v životě nechci jednat s lidmi vašeho typu.
2. Opravdu mě baví, že ve východní Evropě 8 z 10 lidí obchází zákon a snaží se nějak přechytračit systém - a pak se titíž lidé diví, že to u nich není jako ve Švýcarsku a že jejich politici obcházejí zákon a snaží se nějak přechytračit systém. Já vím, že technicky jsme střední Evropa, ale mariachi a spol. píšo jako Východoevropané.
3. Není potřeba ztrácet čas přemítáním o tom, jestli stáčení tachometrů je trestným činem či nikoli. SLUŠNÝ MUŽ PROSTĚ TACHOMETRY NESTÁČÍ. Je to jasné? Howgh.
1. Myslím, že by spíš byla výhra, kdyby trh s ojetinami byl tvořen pouze s lidmi typu mariachi...
2. Až na tu poslední větu souhlas, bohužel ani ty jsi nepochopil gró, stejně jako tvůj kolega katosix. Mimochodem, taky často obcházím zákon a přechytračuju systém, neboť ten v mnoha případech nařizuje přesný opak toho, než velí zdravý rozum.
3. Není. Slušný muž neuvádí kupujícího v omyl! A to je ku*va rozdíl! Tak už konečně otevři oči.
dodatek: Kupci ojetých aut CHTĚJÍ aby se stáčelo. Neustále to svým chováním dokazují a tuplují. A dokud bude na trhu neutuchající poptávka po dieselech s nájezdem 5-10 tkm/ ročně, tak se stáčet bude...
Minulý rok jsme prodávali služební oktávku TDI z roku 2006, která měla najeto 80 000 km. Ta se ovšem pochopitelně do bazaru ani nedostala. Vzhledem k tomu, že šla protihodnotou za novou, tak byla za pakatel, tak si ji koupil někdo z autosalonu kde se bralo nový auto. Jak by taky ne prakticky nový nebouraný auto za zlomek původní ceny. Jen aby si věděl, že i takový auta existují. Taky jsem si takovou neježděnku pořídil, ale dá to teda hledání. 3/4 roku jsem se probíral šrotama a stočeným balastem než jsem narazil na pořádný auto.
Mě to přijdou vyhozený peníze. A osobní přínos z toho že mám nový auto veškerý žádný. Když si koupíš nový (starý) auto tak z něj máš taky radost stejně jako z novýho jen to nestojí takovou hrůzu peněz. ;-) Navíc kdyby si mě znal tak uznáš, že na moje ježdění je auto za 200 000 už zbytečně drahý >:D
tak samo, klasická gaussovka :-) Akorát nabídka s poptávkou mají tu gaussovku položenou přesně opačně >:D
Taky bych mohl poskytnout příběh, kdy kamarád nemohl prodat dieselového 8 let starého Focuse s 68.000km, resp. mu každý tvrdil, že je určitě podvodník...
1. Ne, opravdu nenmá smysl si kupovat ojeté auto, zvlášť v dnešní době. Kdybys ale kupoval ode mně, měl bys k němu komplet historii včetně všech oprav a jakéhokoliv servisu, včetně drobností a samozřejmostí, jako je třeba výměna pneu. To je tím, že nejsem kšeftař ani bazarník. Nic to nemění na faktu, že tachometr je můj a mohu si s ním dělat co chci, ani na faktu, že podvod je trestný již dnes.
2. Co o tom Švýcarsku víš, že ho dáváš za příklad? Je to země, kde snad úplně všechno je nějakým způsobem omezeno nějakým zákonem, či vyhláškou. Poldové mají takřka absolutní moc a jsou na každém rohu. Trestají se nejen opravdové přečiny, ale i obyčejné banální lidské chyby a z našeho pohledu leckdy až likvidačním způsobem. V takové atmosféře strachu ze všudypřítomné možnosti potrestání já osobně žít nechci ani za zlaté prase. Opět to nic nemění na faktu, že tachometr je můj a mohu si s ním dělat co chci, ani na faktu, že podvod je trestný již dnes.
3. Je potřeba ztrácet čas přemýšlením a to jak o stáčení tachometrů, tak obecně o čemkoliv. Nebudeme-li přemýšlet, ale pouze konzumovat hotové, předžvýkané pravdy, skončíme jako ty - bez vlastního názoru, bez vlastního pohledu...bez vlastního života.
A kdybys chtěl začít s přemýšlením, tak tady máš malé cvičení:
Slušný muž si s tachometrem dělá co chce a hájí si toto svoje právo, nikdy ale neuvede někoho v omyl jen pro svoje obohacení.
Přemýšlej o tom.
Pokud přece jen chcete ojeté auto, tak je potřeba podívat na trh s ojetými vozy. Drtivá část tohoto trhu mi připomíná takový ten koš s různými zlevněnými produkty v Tescu - moc tam toho není a nic z toho nechcete. Na trhu s ojetými vozy panuje velmi přísně respektovaná a dodržovaná hierarchie. Na jedné straně máme licencemi svázané autorizované dealery, kteří si nedovolí nějaký velký podvod a vesměs vám sdělí vše. Na straně druhé jsou řetězáci z šotolinových plácků. Nejde tady teď o to, že se k vám třeba chovají trochu hruběji. Hlavní rozdíl je totiž jinde – ve vozech, které prodávají. Autorizovaní dealeři mají svoje standardy a některé vozy vůbec nevykoupí (vlastně jich většinou více nevykoupí, než vykoupí) a slušný člověk většinou nejde prodat své auto za řetězákem. Pokud tedy hledáte auto nějaké lepší značky nebo dražší, tak je vždy nutné si představit, jestli by první majitel, pokud by měl v auto absolutní důvěru, ho jel prodat zrovna na takové místo.
Kategorie 1 – rodina, autorizovaní dealeři, soukromníci
Rodina je samozřejmě nejlepším zdrojem vozů, protože o nich většinou dost víte (a o jejich majiteli), nebo je vám to alespoň v zájmu fungujících rodinných vztahů řečeno. Nemůžete si ale moc vybírat a hrozí slušné rodinné problémy, pokud se něco pokazí.
Autorizovaní dealeři mají často svůj vlastní program ojetých aut (Premium selection) a svůj vlastní bazar (Das Welt Auto, Car Store). Ne všechna auta na place splňují podmínky programu ojetých aut daného výrobce, ale vesměs to budou auta lepší než jinde. Dostáváte také zpravidla roční nebo delší smluvní záruku na některé části auta. Celkově je to asi nejbezpečnější nákup ojetého auta od cizí osoby.
Docela dobrá bývají i auta od soukromníků a to z jednoho důvodu. Když vznikaly autobazary, byla jejich hlavní výhodou skutečnost, že se tam nacházelo více aut vedle sebe a lidé mohli porovnávat. Dnes máme internet a inzerát od soukromníka a inzerát od bazaristy jsou na identické úrovni. Proto se bazary hodí zejména proto, když se potřebují původní majitelé zbavit odpovědnosti. Bazarista vůz vykoupí (nebo uzavře smlouvu o smlouvě budoucí kupní) a s nešťastným kupcem se pak klidně bude hádat. Za to má ostatně tu marži. Pokud tedy někdo prodává auto na vlastní pěst, setká se s vámi a dá vám na sebe kontakt, tak je slušná pravděpodobnost, že si za autem stojí a ví, že není špatné. Pozor na situace, kdy za sebe majitel vyšle nějakou cizí osobu.
Kategorie 2 – autobazary první úrovně
Autobazary první úrovně jsou ty, které mají nějaké slušné a civilizovaně vypadající prodejce a plácky a které celkově působí seriózněji. Jejich majitelé a provozovatelé nebývají o moc serióznější než ostatní, ale dostávají se do nich lepší auta než níže, protože je představitelné, že tam někdo s pěkným autem zajede. Místo příšerné budky mají tyto bazary zpravidla pěkné prosklené kanceláře a někdy dostanete kafe zdarma. Obecně je asi představitelné, že zde nákup může dopadnout dobře.
Kategorie 3 – autobazary druhé úrovně
Tady už to začíná být horší. Prvním poznávacím znakem je, že je hned vedle autobazaru autoopravna. To by vás mělo varovat. Kolik z aut na place prošlo tou autoopravnou? Prodejce se vyhýbá většině otázek ještě s určitou slušností, ale je vidět, že vyznává přístup „si to prohlídni ne, vole!“. Typická je nějaká trochu vzdálenější lokalita – na místech mimo civilizaci. Tam se totálky nejlépe opravují. Auta zpravidla mají servisní knížku, ale s minimálně pár nesrovnalostmi. Tu a tam se ale objevuje i auto, kde „se ztratila“.
Kategorie 4 – autobazary třetí úrovně
Na rovinu je třeba si říci, že podobných autobazarů naštěstí rychle ubývá. Poznávacím znakem je kromě všeho výše uvedeného také absolutně odpudivá lokalita (opravdu ten nejlevnější kus země, který můžete pronajmout nebo koupit), odpudiví zaměstnanci (tílka, řetězy), kteří vůbec na nic neodpovídají a někdy vám i tyknou nebo dokonce začnou nadávat. Představa, že zde nechá prodat svou nebouranou a poctivě servisovanou Octavii mladá rodina je prakticky z říše fantasy. Auta nemají servisní knížky anebo jsou dost podivně vyplněné.
Bazarové supermarkety
Tato místa stojí mimo systém a nelze s jistotou říci, kam v hierarchii patří. Jejich snem je samozřejmě být stejně vážení, jako autorizovaní dealeři, ale to je prakticky vyloučené z následujících důvodů. Při objemu aut, která jim projdou rukama, nemohou poskytnout tak detailní prohlídku vykupovaného vozu. Zároveň nemohou při všehochuti značek na ploše vědět o každém modelu všechno, znát jeho slabiny a poskytnout vám v tomto ohledu kvalitní informace. Navíc odmítnou opravdu jen minimum aut a spíše než aby auto odmítli a řekli, že nevyhovuje jejich standardům, upraví výkupní a pozdější prodejní cenu směrem dolů. Na druhou stranu mají ale obvykle tito provozovatelé jistou pověst, kterou si střeží, a proto se snaží se nikde neztrapnit. Auta u nich tedy určitě nejsou kradená a jen některá jsou po drobné muchlovačce. Vozy s ohnutými nosnými částmi karoserie by tu být neměly.
Pochopení této hierarchie je naprosto zásadní. Je propastný rozdíl mezi pětiletým vozem od autorizovaného dealera a stejně starým vozem koupeným v bazaru druhé a nižší kategorie. Skoro si myslím, že by se mělo pro tyto vozy vžít jiné slovo než „ojeté“ protože stav najetých kilometrů je opravdu tím nejmenším.
Sorry, ale to jsou strasne blaboly co tam pises. Autorizovany prodejci vykoupi uplne cokoliv proste proto, ze musi. Pokud si tam nekdo prijede v dnesni dobe koupit auto za mega, tak protiuctem vezmou i plechove iglu. Navic u dealeru casto konci leasingova firemni auta, ktera jsou obcas (ne vzdy) silene dojebana, protoze "z ciziho krev netece".
Zrovna dnes jsem byl zkouknout jednoho Superba u Charouze, puvodni majitel koupil Land Rover a tenhle brutalne zrasovany kus tam nechal. Prodejce se ho skoro stydel predvadet. Pred mesicem Passat CC u jednoho kladenskeho dealera. Auto od pohledu dost spatne a po bouracce, prodejce klidne priznal, ze puvodni majitel je strasne prase a ani nejezdil na servisni prohlidky (s DSG prevodovkou!!!), ale koupil dalsi funglovku za mega, tak prodejce sklapnul kufry a auto vykoupil byt samozrejme tak levne, aby moc neprodelal. Auto horsi nez mnohe kousky na Libenaku.
Dale ti evidentne uteklo, ze casto i polovina aut nabizenych v typickem autobazaru neni od koncaku, ale vykoupenych na burzach ojetin. Takze uplne normalni auta, od uplne normalnich lidi, vetsinou skoncene leasingy, puvodni majitele ten bazar ve kterem stoji jejich auto ani nevideli. Proste jenom vratili leasnute auto a co s nim udelala leasingovka nikdy neresili. Bez se podivat jak vypada treba plac CSOB Leasingu v Letnanech. Je skoro prazdny, skoro vsechna auta totiz misto prodeje koncakum poslala firma na stojaka do aukcni sine. Za par tydnu budou stat treba prave na sterkovem placku v nejakem ***akove.
Dovolil bych si nesouhlasit. Zaprvé, jak píši, nesplňují všechny vozy na plácku podmínky programu ojetých aut prodejce. Mluvím samozřejmě jen o vozech stejné značky, jako je autorizovaný dealer a vozů, spadajících do jeho programu ojetin. Zrovna DasWeltAuto asi nebude nějaký přísný, ale takové BMW Premium selection, tam se nedostane téměř nic. Bylo to CCčko nebo Superb v programu DasWeltAuto? Byla na něj roční záruka? To jsou ty vozy, o kterých mluvím. Jestli individuálně nějaký dealer jako soukromník vykoupí bouračku a troufá si ji prodávat, tak to se stát může, ale takhle může prodávat kdekdo. Auto v programech ojetých vozů dealerů však už nějaké podmínky splňovat musí. Když se podíváš na nabídku autorizovaných dealerů, tak zjistíš, že je hodně tenká. Navíc, a i to je velký rozdíl, který zmiňuji a ty potvrzuješ, ti případné nedostatky vozu přiznají. Stejného Superba bys měl v jednom z bazarů nižší kategorie vystaveného jako klenot prodejce a bylo by ti lháno do obličeje o jeho skvělé historii a pečlivém majiteli.
O autobazarech, jako je ČSOB leasing nebo ALD automotive samozřejmě vím. Také vím, že se takováto auta dostávají na burzu ojetých vozů. To nejsou běžné vozy od běžných koncových zákazníků (Řekněte mi, kde se mohu přihlásit, abych své auto prodal na nějaké oficiální burze ojetých vozů? O tom prapodivném projektu dražby aut nemluvím.) To jsou auta z tzv. "OPERATIVNÍHO LEASINGU". Ten nemá s tím běžným nic společného. Ten mají velké společnosti (většinou - někdy i soukromníci), které se nechtějí starat o svůj car-park a proto si objednají třeba 20 E-Klasse. Poskytovatel leasingu je zaplatí a společnost je pak třeba 2 roky užívá. V ceně služby má jak servis, tak všechny opravy a pojistku. Jinými slovy - ta auta jsou dobře servisovaná, ale každý se k nim chová jako idiot, protože ne jen že nejsou jeho (jako zaměstnance), nýbrž nejsou ani zaměstnavatele. Vybírají se s nimi všechny díry, v interiéru se sypou brambůrky do držáku na pití ve středové konzoli (přísahám, že jsem to viděl) a předkem se parkuje pěkně tvrdě na patník, dokud nezaskřípe. Koupě takových vozů je absolutní kravina, což se projevuje i v jejich nižší ceně. I po sto tisících jsou často, lidově řečeno, domrdané. Platí tedy to, co jsem říkal. V bazarech nižších tříd se objevují jen vozy z dovozu, bouračky, které jinde nechtěli a nebo právě vozy z operativních leasingů. Slušný první majitel tam se svým pravidelně servisovaným klenotem nikdy nepřijede.
Ono by to chtelo rozlisovat dve veci a sice ojetiny a predvadecky. To jsou dve rozdilne kategorie aut a mam dojem, ze tady resime ojetiny. Bavime-li se o programu BMW Premium Selection nebo obecne o autech, ktere autorizaky prodavaji se zarukou, tak jsou to v naproste vetsine pripadu prave predvadecky a ne bezna ojeta auta. Realne dealeri nedavaji zaruku na auta co neznaji a maji pres sedesat tisic najeto. Takze to lze tezko brat jako nejaky reprezentativni vzorek aut nabizenych dealery. Lze rici, ze u vetsiho Skoda Plus nebo das Welt dealera bude na place vetsina aut mimo zarucni program, takze na ne jsem vztahoval co jsem psal.
Co se tyce toho operativniho leasingu, tak to nelze zevseobecnovat. Auta co se vraci leasingovkam nemusi byt jenom operaky, ale bezne jsou to normalni financni leasingy, kde se stara auta nabidla protiuctem za auta nova. Nektere firmy chteji operacni leasingy, nektere financni, leasingovky nabizeji oboji.
Stejne tak neplati, ze se k autum z operaku musi lidi chovat spatne, protoze jim na nich nezalezi. Ono je to o smlouve a nektere operacni leasingy maji pekne drsne podminky. Kamarad ma takhle auto od zamestnavatele na operacni leasing, kazde dva roky ho tam doveze, manik od leasingovky pul hodiny obchazi auto, kontroluje karoserii, kola, interier, spodek auta a pise si vsechno nad bezne opotrebeni, to se pak uctuje plne k tizi daneho zamestnance, ktery mel auto pridelene. Leasingovka vychazi z toho, ze vice poskozene auto proda za mene, tak se na zakaznicich hoji. Je bezne ze kamaradovi mene sikovni kolegove nechavaji pred odevzdanim auta skrabance, odreniny nebo poskozene litaky opravovat za sve penize, protoze je to vyjde levneji nez nauctovana srazka z leasingovky. V tomhle rezimu pak nikdo nebude sverene auto devastovat, kdyz vi ze to nakonec stejne zaplati.
Úroveň bazarů a jejich nedůvěryhodnost (čehož je přetáčení jedna ze součástí) podporuje prodej nových aut (raději Dacii, než jetou Oktávku s rizikem, že je bouraná a má najeto dvakrát tolik). A nakonec tlačí i na cenu nových aut - opět, je poptávka po nových Daciích místo Oktávek ve slušeném stavu.
A jestli má být přetáčení trestným činem? Je to úplně jedno, bude se to dělat stejně a stejně špatně se to bude prokazovat. Copak zákaz v Německu nějak pomohl? A to říkám s tím, že se mi to hrubě nelíbí a chtěl bych žít ve společnosti, kde se takhle při prodeji podvádět nebude. Jenže zákazem k tomu nedospějeme.