Chování na silnicích se formuje už v autoškole. Proto by neměl jejího učitele dělat každý. Ptali jsme se, co je k tomu potřeba a jak je profese náročná.
S žáky se to má asi jako s učiteli, tedy jsou dobří i špatní. Z doslechu vím, že mnozí učitelé jezdí se svými žáky třeba jen čtvrt hodinu namísto dohodnuté hodiny a ještě s nimi namísto reálného provozu kličkují někde na parkovišti na sídlišti. A zkuste si někde stěžovat, když je kurz předem zaplacen a před sebou závěrečné zkoušky :-) A nutno dodat, že takovéto kurzy stály okolo deseti tisíc. Přijde mi, že poctivost učitelů autoškol není bohužel dostatečně kontrolována. Tomu také odpovídá skutečná kvalita takových řidičů-absolventů.
Problém s porozuměním textu? Ten článek není o tom, že ty ceny jsou špatně, ale o tom, že úroveň výuky je špatná a není dostatek nástrojů ke kontrole, zda autoškoly odvádí práci v pořádku.
že dostaneš řidičák ani zdaleka nezamená, že tě autoškola naučila řídit. Alespoň v naší krásné zemi, ty kapitalistický imperialisto 8-s >:-[] Stát na kontrolu poněkud ... hází bobek.
Takže kde je chyba? Na straně státu nebo autoškol?
Právě, že získání ŘP by mělo znamenat umění řídit. Což by se mělo kontrolovat právě u závěrečného testu.
Možností změn je několik. Osobně bych byl pro aby se nováček naučil teorii, což potvrdí testem na inspektorátu. Následně řidičák na zkoušku (pod dozorem osoby starší 25let a na jeho odpovědnost) a následně velmi přísný závěrečný test (ve vlastním voze). Autoškoly nejsou potřeba. Své blízké naučím řídit mnohem lépe než nějaký učitel, jelikož mi nejde o peníze, ale o jejich budoucí bezpečnost. Navíc tím podstupuji i vysoké riziko, tak budu velice opatrný při výběru místa učení i s ohledem dopravu a rizika.
Jojo, já tohle kdysi absolvoval s manželkou. A pak jsem ještě přeučoval její kamarádku. Já chápu, že jet s žákem v plném provozu není žádný med, ale proč musí všechny autoškoly jezdit 10km pod limit? Jenom se kolem kupí auta a všichni jsou vystresovaní. Přejíždění do sousedního pruhu - nebrzdit, ale srovnat rychlost... Držet volat o třičtvtě na tři, aby páčky byly v dosahu prstů... Nekoukat tolik na auto před sebou, ale sledovat, co se děje o 2-3 auta dopředu... To jsem si jenom tak v rychlosti vzpomněl, co jsem musel vysvětlovat a přeučovat. Asi by to opravdu chtělo pořádnou kontrolu autoškol, včetně pravidelného přezkušování instruktorů. Já měl učitele skvělého, a přestože jsem narozdíl od většiny ostatních žádné "černé" zkušenosti neměl, všechno jsem zvládl napoprvé a řízení jsem si i v autoškole užíval.
Za 40 hodin se průměrný člověk řídit nenaučí. Tam to začíná, tak se nedivme. Pokud navíc začne instruktor "šidit", pak se není čemu divit. Každý by podle mě měl zvládat školu smyku, zajet okruh na daný čas, zaparkovat v daném místě v daném časovém limitu. Nezvládneš? Nemáš na silnici co dělat, pro dobro (bezpečí) nás všech. Psychotesty samozřejmost. A mmj. např. první 3 roky řidičák na zkoušku a s omezením výkonové kategorie auta :-!:-!
Chce to určitě víc hodin. A širší záběr. To minimum je dobré tak pro člověka, který už první hodinu zvládne jet třeba do centra Prahy. A neudělá přitom zásadní chyby. Pak je čas něco vyzkoušet a natrénovat správné návyky. Také chci všechno hned. Ale touha přežít je mnohem silnější. :-)
Neříkám, že 40 hodin je extra moc. Ale za nás jsme měli dvakrát trenažér, jednou cvičák a šest dvouhodinovek (hodina a půl, délka vyučovací "hodiny" 45 minut) v autě. A to jsme jezdili dva, takže na silnici 4,5 hodiny čistého času na osobu.
První jízda spíš mimo obec, zbytek po městě. Ale nebylo tak plné aut, jako je dnes.
A cenově to vyšlo na 1500 Kčs i s motorkou (ekvivalent dnešních cca 12 tisíc), čili nižší standard za podobné peníze jako dneska.
Školu smyku a okruh na čas? To bych bral všemi deseti, ale zvlášť tu časovku asi ne jako povinnou disciplínu. To bychom si ale asi museli za autoškolu trochu připlatit, že?
Skoro celou autoškolu jsem porušoval rychlostní limity. Instruktorovi šlo o to, jestli značky vidím, ne abychom se ploužili a brzdili dopravu. A nedělalo mi žádný problém je při kontrolní jízdě bezvýhradně dodržovat (od začátku jsem věděl, že budu muset). To bylo minimum. Spíš jsem se bál chytáků jako příští doleva, když je tam zákaz (a myslí tedy první, kterou můžu). Jestli někdo nezvládne dodržet 30/ 40/ 50, tak mu skutečně řidičák do rukou nepatří a musí trénovat dál.
Já je tedy porušovat nesměl (abych si nezvykl a pak nevyletěl od zkoušek), a to ani tak, že by reálná rychlost těch 50 pořád byla, takže bylo opravdu nejlepší jezdit kolem 45. V první půlce výcviku mi to navíc ani trochu nevadilo.
PS: K těm chytákům, mě inspektor paradoxně před chybou hned na začátku spíše zachránil, když chvíli po požadavku na zastavení upřesnil, ať zastavím tam a tam, když je zde ten zákaz stání/zastavení (těžko říct, zda si všiml...). Solidně se mi orosilo čelo. :-)
Mě zase fascinuje, jak dnes každá ženská /u těch to platí 100%/ a borec / tak půl na půl/ se dnes neumí po autoškole ani pořádně plynule rozjet, neví co to znamená si auto "podržet" na spojce. Když to zkombinujeme se dnešními el. plyny, tak tu máme buď huntování motoru otáčkami blížícími se skoro nule, nebo totální rozjezd s gumováním, nebo zásahy všech. el. systémů, hlavně pokud jim dáte do pracek něco co má trochu víc koní. >:-[] >:-[] >:-[]
Připomnělo mi to, jak jsem v roce 1970 sednul v autoškole na Pankráci do MBéčka a učitel se mně zeptal: "znáš to"? Kývnul jsem, že jo a on řekl "tak jeď". Protože jsem do té doby jezdil jen na motorce, pár km mi to trvalo, než jsem si zvyknul, jak je to auto široké. No a potom jsem si to už jen užíval. Od třetí vyučovací hodiny to už probíhalo tak, že učitel řekl: "jezdi hodinu a potom se vrať sem na Pankrác" - no a potom sladce usnul... :-) Byla to hezká doba, především tedy proto, že jsem byl mladý...
Podle mých zkušeností autoškola hustí do žáků kromě potřebných věcí i spoustu nepotřebnýho balastu. Hlavně teorie, tam podle mě zbytečnosti převažují nad potřebnými věcmi. Zkoušky....příšernej zbytečnej stres, že vás vyhodí za úplnou **vinu. Kterou navíc dělá každej okolo v provozu. Vsadím se s kýmkoliv o basu dvanáctek že když vemu 100 lidí co jezdí víc jak 2 roky a vemu je ke zkouškám ( měli by přece umět vše potřebné když jezdí tak dlouho ) tak 95 jich vyletí. Je to ok?
Můj učitel v autoškole byl pohodář. :-) Autoškola stála asi 6000 (malé město) A zkoušky jsem měl (jako vyjímka) hotové na poprvé. Většina spolužáků se s tím pachtila i na popáté (a to se pak prodraží, každé další zkoušky jsou tak 700 Kč. Na autoškolu mám super vzpomínky, s učitelem jsme vtipkovali a neměl nějaké naivní představy že nás zajímá jak funguje auto. A nikdy na nás vyloženě nezařval. Občas zvýšil hlas, ale to bylo všechno. Byl to takový flegmoš. Dělal jsem rok předtím i řidičák na motorku u [odkaz] a to byly snad ještě menší stresíky. Takže jak si to tady čtu, měl jsme fakt štěstí na skvělé instruktory.