Na dílně jsou nejhorší pátky. Dopoledne se snad staví čas. Ale ve tři, to bych mohl mít na zvedáku cokoli, francouzák letí do bedny, šéfovi a jeho láhvi režný popřeju pěknej víkend, pak rychle sprcha a honem za tebou.
Imprezu parkuju na dvorku hned vedle dílny. Modrej sen se čtyřmi slunci. Jo, jediná, na kterou jsi musela žárlit, viď. A já se tomu vždycky tiše smál. Když nám ji sem tehdy přivezli, byla hrozně dobitá. Odkoupil jsem ji za dobrou cenu a dva měsíce na ní po večerech makal. Šéf zavřel oči, ví, že mám zlatý ruce. Kde by tu sehnal jinýho na tyhle auta.
Tak ve tři patnáct sedím v Impreze. Pravým palcem přejedu pro štěstí logo STi vpředu na chromové šále řadičky, pak zkontroluju, zda mám signalizaci otáček nastavenou na sedm tisíc, a vyjedu. Vyhnu se zamrzlé louži před dílnou a jsem na hlavní. Na rohu kupuju u cukráře táfli čokolády Lindt s hruškovou náplní. Minulej pátek to byla třicátá.
Mám před sebou sedmdesát kilometrů dálnice a pak to hlavní, čtyřicet tři kilometry alpských vlásečnic, až k tobě do nebe, k tvému sanatoriu. Už z dálky je vidět, zasazené do skal. Čekáváš na balkóně, zahalena do kostkované deky a říkáváš, když dorazím, že Impreza vypadá na těch zasněžených vlásenkách jako modrá perla, vsazená do zlatých obručí, která ti veze pro radost toho, co přece miluje jinou, v modré. Ty teď v sanatoriu léčíš již půl roku své nemocné plíce a já po nocích doufám, že tohle snad už brzy a dobře skončí.
Ty vlásenky už umím jako nikdo. Dvě stě šedesát pět koní mě žene dopředu a brzdy Brembo mě drží těsně před vzlétnutím. Na šestku točím tři tisíce devět set otáček a letím dálnicí stošedesátkou. Pak, jakmile se silnice začíná zvedat k oblakům, točím plnou dvě a tři na sedm tisíc. Od čtyř tisíc výš cítím zátah boxera až v žaludku. Motor vyje, gumy drásám na hraně svodidel, občas zakontruji bleskově volantem a takhle to vytáčíme celý zbytek cesty. Nebeskej sen, lásko.
Zastavuji vždy na stejném místě pod tvým balkónem, vyskočím ze sedadla, ty se směješ, voláváš, kde se touláme, já ti odpovídám, že už jen třicet schodů. Vyběhnu sedm schodů do haly a pak již jen jedno patro, a jsem u tebe. A potom – tvé oči, tvé ruce, tvé rty a má touha… nikdy to nebude jiné. Pak zase ty, a čokoláda, já s umazanou tváří od tvých polibků, a tvůj kašel, tvé vytřeštěné oči a sestra a lék, pak tvůj klidný dech na lůžku a mé starostlivé pohledy. A pak noc, tvůj šátek, co mi mává na cestu, zpětné zrcátko a před sebou dalších sedm dnů čekání.
Minulý pátek mi vlásenky moc nešly. Pod balkónem mi došlo proč, vždyť ty jsi mě poprvé nevyhlížela. Vystoupall jsem sedm schodů a naproti v hale se střetl s doktorem. Zastavili jsme se a hleděli si snad věčnost do očí. On potom zvolna pohnul hlavou zleva doprava a sklopil je. Vyběhl jsem to jedno patro ani nevím jak. V pokoji byla sestra, hleděla nepřítomně z okna, a ty na lůžku. Ty jsi, lásko, měla ruce sepjaté na prsou a tvé oči, ty oči, pro které jsem žil, mi zůstaly už navždy nedostupné.
Pak slyším v dálce sestru, jak mi říká, že jsi netrpěla, do dlaně mi vsunuje kuličku ze staniolu od čokolády, prý od tebe, a má vzkázat, že budu vědět. Jo, jistě, jistě, já vím, čokoláda Lindt, měla jsi jí tolik ráda.
Otočil jsem se a zamlženou chodbou sestoupil dolů do haly. Přešel ji, došel k Impreze, posadil se za volant, hleděl do údolí a čekal na něco, co už nikdy nemůže přijít. Po chvíli jsem rozbalil staniol. Do vlhké dlaně mi z něho vplula malá, namodralá perla. Byla okovaná čtyřmi zlatými kroužky…
Nastartoval jsem Imprezu a sjížděl zvolna do údolí, tam dolů, kde už to nějak budu muset doklepat sám.
Tos mě nepochopil, říkám, že u auta s tak silnými markantami jako je modrá kastle, zlataá kola, nozdra a křídlo nemá smysl řešit, jestli má světla lépe trefená než předchozí generace nebo mu sedí lépe maska.
Fotku, ako sedím v modrej Impreze so zlatými kolesami a žehliacou doskou, som mal ako pubertiak dlho vystavenú. Niektoré veci sa skrátka nemenia... a to je dobre. :yes:
Neviem aky si pravnik, ale aj tak si myslim, ze si sa minul povolanim. Ty si mal pisat, chlape! Ale nie sudne odvolania. Pisat o zivote. Pisat pre zivot... :yes:
Tak nevim. Divim se sám sobě, co se mi to děje, ale. Cím dál tím více se mi u tohoto posledního provedení STi, kterého začátek si osobně datuji rokem 2008, líbí konfogurace hatchback. Ten zadek už mi tak nesedí, jako u modelu 2006 a dřívějších. Nějak postrádám kompaktnost, kterou naopak silně vnímám právě u HB. Jízdně se o STi nebojím a je jedno v jakém balení. Ta drtivá efektivita na špatné silnici, která se tak špatně popisuje někomu, kdo nezkusil a navíc třeba v kontextu něčeho jiného a rychlého, hmmm....
No, děkujme Subaru. Ať to auto vypadá "jakkoliv", hlavně že je a stále stejně bláznivé a to i v kontextu doby. Když se člověk podívá "vedle" k Mitsubishi... :'-(
Kroutící moment je síla, kterou se motor opírá do převodovky. Výkon je práce za jednotku času. Ten nehraje roli. Každá převodovka je konstruovaná na nějakou sílu, kterou je schopná přenášet. Pokud bude větší, převodovka se rozsype. Vezmi si třeba nový motory 1,4 a 1,8 TSI. Oba mají schodný kroutící moment (250 Nm), ale rozdílný výkon 103 vs 132 kW. Důvod je prostý. Ušetřit. 1,8 TSI by neměl problém dosáhnout přes 300 Nm, ale to by se tam musela použít lepší (dražší) převodovka. Tak tam radši Škodovka dává mizernou špajzku a omezuje maximální kroutící moment elektronicky. Ale možná v Subaru nejsou taková parta fušérů jako ve VW, takže se dá brát, že motor s vyšším výkonem bude mít i o něco větší krouťák. Čili tvou úvahu chápu.
jasně ;-) ber ty kW jako určení motorů - já si jejich kroutící moment nepamatuji - a googlovat se mi nechtělo - nejsem technik - dovedeno do konce - jestli se nepletu - tak přes převodovku jde hlavně ten kroutící mománt a nikoliv kW ne?
takže bych tedy opravil svůj přispěvek na - víme, že lineartronic zvládá kroutící moment motorů s výkonom 177kW a na domácím trhu okolo 200kW - ok?
Ano. Ale ve srovnání s STi jen zlomek. To auto (EVO) je na první dojem hravější ovladatelnější. Těžko se to popisuje. Já hlavně nikomu nenutím, že je STi lepší. Je to o charakteru a vyloženě, co komu víc sedne. A jak neberu chlapce z TopGearu jako měřítko, tak u testu z roku tušim 2005 se naprosto shodnu. Evo je na první pohled pro řidiče lepší, ale pokaždé, když sme někam jeli, šel jsem k STi (Hammond i Clarkson).
Ten můj příspěvek byl ale pozastavení nad tím, jak "jednoduše" jsem "zapomenul" sedan. ;-)
tenhle tvůj text jsem si v roce tuším 2005 vytiskl na A4, mnohokrát přečetl.. a vozím v autě jako záložku v autoatlase.
je to to nejlepší, co jsem kdy na ACZ četl.
takže ještě jednou díky, GTI.
no nejsem si jistý, jestli to není šum svistu, ale uvidíme - u WRX mluví o CVT - lineartronicu - takže víme, že "zvládá"(nevíme dlouhodobě jak) minimálně 177kW v ořezaných Evropách a k 200 zvládne taky. Je jasné, že dvouspojka, by tak nežrala drahocenný výkon STi - ale fakt se nechme překvapit. Museli by jí vzít o nějakého "nedvorního" dodavatele, protože mne minula zpráva, že by jí Subaru či Toyota někam cpaly....
Já přesně tak. Musím někde vylovit nekvalitní hooodně letitou fotku, jak se směju z STI a mám mokro v kahotech >:D Ale teď vážně - nová WRX STI je staronová klasika a parádní!
Subaru je mezi mainstreamem sazkou na jistotu. Je uplne jedno, jaky model automobilky si zakaznik koupi, muze si byt jist kvalitou, vytecnymi jizdnimi vlastnostmi a designem bez chyby. Vzhled necham stranou, jeho chapani je ciste subjektivni zalezitosti.
Faktem je, ze kterakoliv evropska automobilka by si moc přála, aby WRX STI bylo soucasti jejich nabidky.
...jenom škoda, že díky dětem, rodině a hypotéce už na podobný auta nemám. A šedivý vlasy na skráních mi říkají, že tohle už bych mohl nechat mladejm :-(
P.S. Ale k...a, jak rád bych se ještě někdy svezl "štorcem" jako v mý starý 325i E30!!
sa mi tie zlate kolesa pacili, ja neviem mozno je to tym modernym stylom a dnesnym inym dizjanom a velkymi kolesami alebo co ale cim dalej tym menej mi tam ta zlata farba k tomu subaru na tych kolesach pasuje, ale je to len ciste moj pocit, auto je nadherne a rozhodne u subaru aj tak nikdy neslo o dizajn ale o jazdne vlastnosti a radost z jazdy a tam to bude urcite super :yes: