Evropská komise se rozhodla zahájit právní kroky vůči Německu kvůli rozhodnutí německé automobilky Daimler, která odmítla odstranit zakázané chladivo z některých nových aut.
Vzhledem k tomu, že se do problému právě nyní vložila německá ochrana životního prostředí (DUH) a v podstatě potvrdila námitky Daimleru ohledně úniku jedovatých zplodin při požáru (typicky třeba havárie v tunelu), tak to bude ještě zajímavé. Budou to ekologové proti ekologům, což může vzít ještě nečekané konce až například autům vyjmenovaným v článku zakážou vjezd do německých tunelů. :-)
[odkaz]
Hlavně jde o to, zda si náplně může vyrábět také někdo jiný a v jiných zemích mimo monopol Honeywell/DuPont, který nasadil šílené ceny a pokud bude mít tento monopol tak to zdraží auta i jejich opravy.
Honeywell i DuPont mají celosvětové patenty na výrobu toho chladícího média, např tyto:
[odkaz]
[odkaz]
Jinak si nemyslím, že by hrozilo takové zdražení. Výrobci aut si určitě nenechají vnutit šílené ceny, mohou například "vyhrožovat" zrychlením vývoje klimatizací s médiem CO2.
Opravy by taky neměly být hrozné, protože tohle nové médium bylo vyvinuto tak, aby mohlo být používáno bez konstrukčních změn současných klimatizací. Neměly by tedy být technické překážky bránící plnit nové klimatizace starým (a levným) médiem.
Ano mají patenty, tudíž prakticky monopol. A hrubě jej zneužívají. Tady se můžeš podívat kolikrát je nová náplň dražší než stará. Dvacetkrát?
[odkaz]|I+KlUfSpLLrX…
Za tu cenu si to do auta nikdo dobrovolně nedá. Jak už jsem řekl, na volném trhu lze očekávat, že si to lidi nechají naplnit starým typem chladiva. Dupont bude muset buď zlevnit nebo se spokojit s prodejem jen pro prvovýrobu.
BTW Dle toho autokelly je to 52krát dražší.
Za tu šílenou cenu to tam některé automobilky už dávají. Automobilky mohou vyhrožovat čím chtějí a je jim to prd platné, proto se také Daimler vzepřel, protože ví, že buď koupí za 50x vyšší cenu nebo se musí hádat s EU, protože vývoj CO2 nemá nikdo hotový, Daimler tím hádáním získává čas na vývoj. A EU dosáhne přesně nežádoucího stavu pro všechny, nová auta budou dražší, protože automobilky si vícenáklady na nové chladivo promítnou do ceny a při obnově se bude podvádět a plnit staré chladivo. Výsledek podobný jako u kuchání DPF u dieselů. Zlepšení ekologičnosti se stejně nedosáhne a DuPont si namastí kapsu. V tomto konkrétním případě Daimler podle mě lobuje samozřejmě za sebe, ale i za celou komunitu spotřebitelů v Evropě, nevidím důvod, proč by měl Evropan platit ze své kapsy nepřiměřené zisky DuPontu navíc za tichého přihlížení truhlíků z EU komise.
No, staré chladivo se do nového okruhu dát snad dá, zatímco nové chladivo do starého ne (což by bylo pozitní), nebo ani tak. ;-\ Každopádně prý byly problémy při opravě nabouraného novinářského cee'du, jež měl mít systém složitě předěláván.
Njn. Kdyby všechny automobilky jen nečinně trpěly, byl by to výhodný kompromis pro několik subjektů (jako dnes u většiny novátorských počinů a fám). Jenže se Daimler sekl, tak se to teď celé sesypalo, a zájmové skupiny půjdou proti sobě.
Uz by mal niekto tych eurodementov vziat klackom po hlave, pretoze furt vymyslaju blbosti. Ja ako zakaznik radsej budem mat v aute stare chladivo, ktore je nehorlave a zdravotne nezavadne (aj ked ekologicky "nepriechodne"), nez nove chladivo, ktore je horlave a produkuje toxicky fluorovodik. Predstava ze by som mal po nehode zomriet "ekologicky nezavadnym sposobom" ma akosi nenaplna euro-nadsenim...
Nechápem jednu vec, to je problém stanoviť nejakú nezávislú komisiu ktorá by náhodne nakúpila 20-30 áut rôznych výrobcov a rôznych tried ktoré už toto chladivo používajú a spravili by s nimi testy? Nasimulujem rôzne druhy nehôd (teda hlavne na prednú časť) pri rôznych (prežiteľných) rýchlostiach a konečne by sa toto divadielko uzavrelo. Fandím Mercedesu za ich odvahu a odhodlanie, verím, že by nešli hlavou proti múru keby nato nemali dôvody. Určite to nieje firma ktorá by aplikovanie tejto zmesy nevedela technologicky zabudovať do svojich výrobkov...
Všade sa preferuje bezpečnosť (pozrite sa na F1 8-s a to tam krúži pár típkov) no milióny ľudí chcú nechať používať niečo čo ich môže pri nehode zabiť?
Azda sam neveris tomu, ze nieco sa nariadi len tak mirnix-dirnix bez akehokolvek testovania? A co si tak predstavujes pod pojmom EU? Precitaj si aspon preambulu tej smernice, co som vlozil nizsie a zamysli sa ;-)
Zaujimave, ako niektori hned vedia, ze ked nieco presadzuje Europska komisia, automaticky je to zle. Smernicu urcujuce nove chladivo si Komisia nevycucala z prsta, schvalil ju voleni zastupcovia zo vsetkych clenskych statov, teda poslanci Europskeho parlamentu a ministri clenskych statov zasadajuci ako Rada: pozriet
[odkaz]
Ked uz raz bola schvalena, je zavazna pre vsetky clenske staty a Komisia je povinna sledovat jej dodrziavanie. Nemecky zastupca v Rade hlasoval za smernicu, inak by nebola prijata. Potom si Daimler zrejme preloboval, ze sa na smernicu vykasle a Nemecko mu bude kryt chrbat. Nie som chemik a nedokazem posudit, ci je nove chladivo bezpecne alebo nebezpecne. Pokial viem, uskutocnilo sa X testov a nikto okrem Daimleru nespochybnil jeho bezpecnost. ( La SAE International, association d’ingénieurs automobiles, a compilé les essais réalisés par 13 grands constructeurs d’automobiles sur le R1234yf (Daimler inclus) et en a conclu que le réfrigérant étant fiable et ne présentait pas de risque accru par rapport au R134a. - [odkaz] )Nove chladivo ziskalo okrem EU povolenie aj v USA. Aj v USA su padnuti na hlavu?
P. S. Nepracujem pre Europsku komisiu, ale nesuhlasim s nepodlozenou eurofobiou zalozenou na mytoch, ktora je prave v mode. Nie je pravda, ze "Brusel" nieco nariaduje. Vsetky dolezite pravidla sa prijimaju so suhlasom vsetkych clenskych statov.
Prítelko, vydzím , že si velmi zalúbený do EU byrokratickej mašinérie. No dakujeme , takýchto sme tu ešte potrebuvali aby nám vyprávali čo alebo kde robíme zle a obhajuvali tento oný evrópsky bordel či čo. Nevím kolko máš ročkov moj ale jedno ti poviem , až tvoje deti budú plakat od hladu a tento kontinent sa bude ráno ve škole modlit čínsky tak si potem spomeneš kdo v tem má prsty.Bude tu síce čisto a krásne ale svet bude už nékde inde to si zapamataj než začneš obhajuvat tých pažravcov z Bruselu
Jakákoli blbost schválená EU sed automaticky stává moudrem - to je tvá logika. Mimochodem, není to odborné ale POLITICKÉ rozhodnutí. A co jsou politici zač, to velice dobře víme.
Nie. Moja logika je, ze akakolvek pravna norma je zavazna pre vsetkych. Najvyssi zakonodarny organ v akomkolvek demokratickom statnom utvare je vzdy voleny, teda nevyhnutne politicky. Ako inak by podla Teba mali vznikat pravne normy?
Obdobne, podla Tvojej logiky by som sa mohol rozhodnut, ze v aute nebudem jazdit priputany a podla pravidiel cestnej premavky, lebo su to blbosti schvalene politikmi, teda politicke rozhodnutie.