Tatra 77 znamenala pro kopřivnickou automobilku průkopnický čin. Stala se prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem světa. Znáte její příběh?
Dotaz autorovi článku - opravdu byly karoserie některých T77 celokovové? Je to nějak doloženo? Myslím, že celokovovou karoserii měla až T87. Nezdá se mi, že by se v průběhu výroby takto zásadně změnila konstrukce. I v literatuře jsem vždy četl, že celokovová byla až T87.
o poctivé technice, hrdé práci našich dědů, kdy ještě auto byl kus poctivého řemesla, vyrobené s hrdostí, tradicí a z poctivých materiálů tak, aby vydrželo, aby značka měla renomé jako výrobce kvalitních výrobků :yes:
Více článků - a klidně i z archivu - jako je tento - o poctivé technice a méně a spotřebáku bez duše na převoz z A do B pro fanatiky, které zajímaj na autě akorát emise.
Velmi pěkný a výstižný článek, děkuji pane redaktore.
Zde jen pár doplňků, co se do článku díky rozsahu nemohlo vejít a které ale také neříkají vše, co stojí za připomenutí.
Kapalinové brzdy
- byly už dvou okruhové. A to plnohodnotně, neboť brzdový pedál působil na střed "vahadla" společného pro ovládání pístů dvou nezávislých válců. Unikla-li kapalina z jednoho okruhu, "vahadlo" mírně pokleslo, ale zbývající okruh zůstal zcela neporušen. Dnes se dělají pedálové válce v sérii a s mezi-těsněním - porušení těsnosti toho mezit-ěsnění se nepozná.
Aerodynamika:
Všechny automobily podle p. Jaraye byly podivné - Tatra 77 byla první v dobře užitkovém a přitom krásném provedení . Navíc měla aerodynamiky vlivem vzduchem chlazeného motoru vzadu dotvořenou oběma pány Ledwinky a panem Uberlackerem tak, že dynamický odpor byl při spuštěném motoru a tím za jízdy menší než statický. Chlazení totiž odsávalo vzduch v místě, kde by se již proudnice trhaly a naopak vyfukovalo do úplavu vozu, který tak dotvářel dlouhý konec pomyslné kapky.
Protože bylo tehdy obtížné vyrobit zaoblené čelní okno, je okno vytvořené s postranními malými šikmými okénky, jejich pomocné sloupky neomezují výhled vpřed (jako některé neuvážené dvojité A-sloupky některých dnešních automobilů).
Boční okna (dveřní!) byla při povrchu karoserie - patrně první automobil, kde se na to myslelo a kde se podařilo stahování okem vyřešit.
Zapuštěné kliky dveří!
Polosamonosná karoserie
se středovou páteří vyšla velmi nízká (neměla rám - chassis) a auto vypadalo mezi tehdejšími krabicovitými vysokými vozy se schody mezi blatníky jakoby při zemi.
Podvozek
Koncepce celého vozu umožnila zcela nezávislé zavěšení kol obou náprav. Vepředu lichoběžník se spodními rameny a vrchním listovým příčným pérem, zadní s výkyvnými poloosami a příčným vrchním listovým pérem. Listová péra tvořila pérování s progresivní charakteristikou propérování a také příčnou stabilizaci. Výkyvné poloosy kývaly kolem vodorovné polohy, takže směna styku pneumatik s vozovkou (postavení odklonu/příklonu kol a změna rozchodu) byla zanedbatelná - propérování bylo malé, pérování progresivní, jak jsem uvedl.
Dakujem za vyborny a podnetny clanok. Uvazujem ze s rodinou sa vyberieme pozriet do muzea Tatra v Koprivnici. Naposledy som tam bol ako dieta, kusok odtial sme boli v pionierskom tabore, holt ina doba😊
tak mi ukaz jedinou postkomunistickou zemi, kde to po komunistech dotahli treba na to rakousko
rudej rozvrat byl hlubokej a kazdou komunistickou generaci budou napravovat 2 nekomunisticky
tedy jeste pul stoleti a snad se na to rakousko dotahneme
Takže se nanšel nikdo, kdo by to zacvakal, akorát hellmut levně obsadil trhy, zlikvidoval konkuenci a udělal si tady levnou montovnu.
To přesně bylo cílem totiž, zlikvodovat konkurenci a obsadit trhy vlastními výrobky
ksč není u moci 34,5 roku, trolle. Za tu dobu jste mohli obnovit poválečné značky a dneska vyrábě ročně 950 000 vozů Walter, Aero, Zbrojovka, Praga atd. Proč ste to neudělali