Novinky
FKS
5
Dotaz autorovi článku - opravdu byly karoserie některých T77 celokovové? Je to nějak doloženo? Myslím, že celokovovou karoserii měla až T87. Nezdá se mi, že by se v průběhu výroby takto zásadně změnila konstrukce. I v literatuře jsem vždy četl, že celokovová byla až T87.
chupacabra
6
Všetky 77 mali karosériu s výdrevou nielen prvé.
CICZERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Velmi pěkný a výstižný článek, děkuji pane redaktore.
Zde jen pár doplňků, co se do článku díky rozsahu nemohlo vejít a které ale také neříkají vše, co stojí za připomenutí.
Kapalinové brzdy
- byly už dvou okruhové. A to plnohodnotně, neboť brzdový pedál působil na střed "vahadla" společného pro ovládání pístů dvou nezávislých válců. Unikla-li kapalina z jednoho okruhu, "vahadlo" mírně pokleslo, ale zbývající okruh zůstal zcela neporušen. Dnes se dělají pedálové válce v sérii a s mezi-těsněním - porušení těsnosti toho mezit-ěsnění se nepozná.
Aerodynamika😒br /> Všechny automobily podle p. Jaraye byly podivné - Tatra 77 byla první v dobře užitkovém a přitom krásném provedení . Navíc měla aerodynamiky vlivem vzduchem chlazeného motoru vzadu dotvořenou oběma pány Ledwinky a panem Uberlackerem tak, že dynamický odpor byl při spuštěném motoru a tím za jízdy menší než statický. Chlazení totiž odsávalo vzduch v místě, kde by se již proudnice trhaly a naopak vyfukovalo do úplavu vozu, který tak dotvářel dlouhý konec pomyslné kapky.
Protože bylo tehdy obtížné vyrobit zaoblené čelní okno, je okno vytvořené s postranními malými šikmými okénky, jejich pomocné sloupky neomezují výhled vpřed (jako některé neuvážené dvojité A-sloupky některých dnešních automobilů).
Boční okna (dveřní!) byla při povrchu karoserie - patrně první automobil, kde se na to myslelo a kde se podařilo stahování okem vyřešit.
Zapuštěné kliky dveří!
Polosamonosná karoserie
se středovou páteří vyšla velmi nízká (neměla rám - chassis) a auto vypadalo mezi tehdejšími krabicovitými vysokými vozy se schody mezi blatníky jakoby při zemi.
Podvozek
Koncepce celého vozu umožnila zcela nezávislé zavěšení kol obou náprav. Vepředu lichoběžník se spodními rameny a vrchním listovým příčným pérem, zadní s výkyvnými poloosami a příčným vrchním listovým pérem. Listová péra tvořila pérování s progresivní charakteristikou propérování a také příčnou stabilizaci. Výkyvné poloosy kývaly kolem vodorovné polohy, takže směna styku pneumatik s vozovkou (postavení odklonu/příklonu kol a změna rozchodu) byla zanedbatelná - propérování bylo malé, pérování progresivní, jak jsem uvedl.
Zde jen pár doplňků, co se do článku díky rozsahu nemohlo vejít a které ale také neříkají vše, co stojí za připomenutí.
Kapalinové brzdy
- byly už dvou okruhové. A to plnohodnotně, neboť brzdový pedál působil na střed "vahadla" společného pro ovládání pístů dvou nezávislých válců. Unikla-li kapalina z jednoho okruhu, "vahadlo" mírně pokleslo, ale zbývající okruh zůstal zcela neporušen. Dnes se dělají pedálové válce v sérii a s mezi-těsněním - porušení těsnosti toho mezit-ěsnění se nepozná.
Aerodynamika😒br /> Všechny automobily podle p. Jaraye byly podivné - Tatra 77 byla první v dobře užitkovém a přitom krásném provedení . Navíc měla aerodynamiky vlivem vzduchem chlazeného motoru vzadu dotvořenou oběma pány Ledwinky a panem Uberlackerem tak, že dynamický odpor byl při spuštěném motoru a tím za jízdy menší než statický. Chlazení totiž odsávalo vzduch v místě, kde by se již proudnice trhaly a naopak vyfukovalo do úplavu vozu, který tak dotvářel dlouhý konec pomyslné kapky.
Protože bylo tehdy obtížné vyrobit zaoblené čelní okno, je okno vytvořené s postranními malými šikmými okénky, jejich pomocné sloupky neomezují výhled vpřed (jako některé neuvážené dvojité A-sloupky některých dnešních automobilů).
Boční okna (dveřní!) byla při povrchu karoserie - patrně první automobil, kde se na to myslelo a kde se podařilo stahování okem vyřešit.
Zapuštěné kliky dveří!
Polosamonosná karoserie
se středovou páteří vyšla velmi nízká (neměla rám - chassis) a auto vypadalo mezi tehdejšími krabicovitými vysokými vozy se schody mezi blatníky jakoby při zemi.
Podvozek
Koncepce celého vozu umožnila zcela nezávislé zavěšení kol obou náprav. Vepředu lichoběžník se spodními rameny a vrchním listovým příčným pérem, zadní s výkyvnými poloosami a příčným vrchním listovým pérem. Listová péra tvořila pérování s progresivní charakteristikou propérování a také příčnou stabilizaci. Výkyvné poloosy kývaly kolem vodorovné polohy, takže směna styku pneumatik s vozovkou (postavení odklonu/příklonu kol a změna rozchodu) byla zanedbatelná - propérování bylo malé, pérování progresivní, jak jsem uvedl.
o poctivé technice, hrdé práci našich dědů, kdy ještě auto byl kus poctivého řemesla, vyrobené s hrdostí, tradicí a z poctivých materiálů tak, aby vydrželo, aby značka měla renomé jako výrobce kvalitních výrobků :yes:
Více článků - a klidně i z archivu - jako je tento - o poctivé technice a méně a spotřebáku bez duše na převoz z A do B pro fanatiky, které zajímaj na autě akorát emise.
Více článků - a klidně i z archivu - jako je tento - o poctivé technice a méně a spotřebáku bez duše na převoz z A do B pro fanatiky, které zajímaj na autě akorát emise.
cizekHUNTER
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
ze jsme se ze zeme, ktera za masaryka byla prukopnikem v mnoha oblastech, stali o pouhy 4 desetileti pozdeji zemi s vysmivanou skodou 105s ?
Co se stalo? Stačilo, když dezoláti republiku v únoru 1948 svěřili bolšeikům! 😲 :no:
a co vyrábí zelení dezoláti dnes? Kdyby nebylo VW? Nic, Tatru vid která žije ze zbrojních zakázek a hasičů 😄
nebejt komousu, tak by tatra byla normalni znacka na urovni BMW
+ k tomu kamiony a specialy pro stavebnictvi, zbrojni zakazky a hasice
+ k tomu kamiony a specialy pro stavebnictvi, zbrojni zakazky a hasice
ksč není u moci 34,5 roku, trolle. Za tu dobu jste mohli obnovit poválečné značky a dneska vyrábě ročně 950 000 vozů Walter, Aero, Zbrojovka, Praga atd. Proč ste to neudělali
tak mi ukaz jedinou postkomunistickou zemi, kde to po komunistech dotahli treba na to rakousko
rudej rozvrat byl hlubokej a kazdou komunistickou generaci budou napravovat 2 nekomunisticky
tedy jeste pul stoleti a snad se na to rakousko dotahneme
rudej rozvrat byl hlubokej a kazdou komunistickou generaci budou napravovat 2 nekomunisticky
tedy jeste pul stoleti a snad se na to rakousko dotahneme
Takže se nanšel nikdo, kdo by to zacvakal, akorát hellmut levně obsadil trhy, zlikvidoval konkuenci a udělal si tady levnou montovnu.
To přesně bylo cílem totiž, zlikvodovat konkurenci a obsadit trhy vlastními výrobky
To přesně bylo cílem totiž, zlikvodovat konkurenci a obsadit trhy vlastními výrobky
ses jeste vetsi blbec nez jsme doufali balliku,
kdyz si myslis, ze z te bude nekdo calovat
ja sem spokojenej :yes:
kdyz si myslis, ze z te bude nekdo calovat
ja sem spokojenej :yes:
Dakujem za vyborny a podnetny clanok. Uvazujem ze s rodinou sa vyberieme pozriet do muzea Tatra v Koprivnici. Naposledy som tam bol ako dieta, kusok odtial sme boli v pionierskom tabore, holt ina doba😊