Technika
shpoony
4
Ja se timto zpusobem snazil jezdit vsechna svoje auta a vzdy slouzila dobre. Myslim, ze si tu kazdy muze najit to svoje a o to tady jde... pokud nam pak budou slouzit dele a lepe, tak proc ne, ze😄
v zasade souhlas, vcetne bodu o doporucene vymene oleje a filtru po 1000 km, jenze servisni intervaly vyrobce to neresi, stejne jako vymenu palivoveho filtru alespon po 15 tisicich, holt setri se vsude i primo ze strany vyrobce, i na ukor zivotnosti motoru....
Vynikajuci clanok. :yes:
Po mnoha reklamnich clancich konecne clanek ze zivota. Pokud novy motor potrebuje vymenu oleje po 1000km, rad mu to dopreju ze sveho, i kdyz je majetkem leasingovky.
Ty maximalni otacky pro zabeh mne nemile prekvapily. Jezdi vubec nafta do 2500 rpm?
Ty maximalni otacky pro zabeh mne nemile prekvapily. Jezdi vubec nafta do 2500 rpm?
úplně normálně. Hlavní je neposlouchat u moderních auto doporučení zařazený rychlosti, ale jezdit zpravidla tak o kvalt dva níž jinak budeš motor ničit podtáčením.
Kdybys s dieselem jezdil zpravidla o dva kvalty níž než je "doporučení", nevyužiješ ve městě nic víc než dvojku... >😒] Ale ztotožňuji se s tím, že poslouchač radiče řazení je v obrovském procentu rovno podtáčení motoru. Jinak nafta do 2500rpm je v pohodě, co by potom měli říkat ti s benzínovou atmosférou 😉
V clanku se pise, ze benziny max do 3500 to je da i s 8v atmosferou 😉 Co si matne vzpominam tak pred 10lety opel 1.4 16V se do 2500 ani nehnul teprve kolem 3000 zacal tahnout.
Jak který rádce, mě například rádce pod cca 1400-1500 ot nepustí, vždy doporučí podřadit a beru, že je to tak správně.
Mě teda za celých 2000 km co jsem s tím najezdil neporadil podřadit ani jednou. Nejsem zvyklý podtáčet motor. To mi furt cpal akorát řadit nahoru.
S jakým motorem jsi jel. Mě naopak ukazuje častěji podřait než odřadit a to pod 1400 ot. v podstatě nejezdím.
Yeti 2,0 TDI 103 kW
Uplna pravda, skodovka ma divnu logiku, na superbe s rovnakym motorom chce v kopci radit uz cca. 1400 otackach, preto neverim fraze p. Hrdlicku o mnozstve skusok. To si v Skode nikto nevsimol, ako ten motor zufalo klepe po kapote a trasie sa nato, aby konecne usiel ? Ak niekto nema cit pre auto, tak rozmlati motor aj zvysok. Stastie, ze mam manual, ale s DSG to musi byt tragedia.
Sedni do něčeho s DSG, jeď lehká noha, a uvidíš jak tam bude automat řadit při 1800 otáčkách další rychlost, při které to bude točit cca. 1650 ot/min. Auto přitom začíná vibrovat jak dieselové uno z r. 88. I audiny tohle dělají, jenom přitom tolik nevibrují. 😄
Bežne jazdím okolo 2000 otáčok, nafte prílišné vytáčanie nesvedčí. Nie že by to bol problém, ale bežne ani nie je dôvod. A cítiť to iba ak na spotrebe.
Ovšem stejně tak nafťáku při těch tvých dvou tisících nesvědčí otevřený EGR ventil zasírající sání a lopatkám turba, které pak zatuhávají a auto padá do nouzáku. Já po zahřátí jezdím v rozmezí 2500-3000 a motor šlape jak hodinky. Ve spotřebě to žádný zásadní vliv nemá (AR 1,9 JTDm).
Kdysi jsem koupil Ford Escort 1,8TD 51kW. Od začátku, co byl v provozu, tahal hodně vlek. Po koupi jsem se zhrozil - to auto na dálnici nejelo víc než 120km/h. Tak jsem mu začal "šlapat na krk" a vida, po cca 20 tisích km už frčel 150 😄 Pořád to ale bylo méně, než tyhle auta uměly jet...
A jiná zkušenost - Auris 2.0 D4-D - 130 tisíc najeto. Běžně jetý denně 25km do práce a 25km zpět. Jezdí dobře, ale stačilo okolo 130 ujetých km po německé dálnici v rychlostech blížících se maximu a ejhle, druhý den mi cesta do práce připadala, jako bych to čípnul 😄 A to mám verzi bez DPF. Prostě vypálit pavučiny je nutnost!
P.S. K článku - ješte bych doplnil proč turbodiesel vydýchat - pro laiky, aby se turbo přestalo točit a vychladil ho proudící olej. Aut, které mají aktivní chlazení vodou nebo olejem a elektrické čerpadlo, tuším moc nebude. Viz jiné články na auto.cz
A jiná zkušenost - Auris 2.0 D4-D - 130 tisíc najeto. Běžně jetý denně 25km do práce a 25km zpět. Jezdí dobře, ale stačilo okolo 130 ujetých km po německé dálnici v rychlostech blížících se maximu a ejhle, druhý den mi cesta do práce připadala, jako bych to čípnul 😄 A to mám verzi bez DPF. Prostě vypálit pavučiny je nutnost!
P.S. K článku - ješte bych doplnil proč turbodiesel vydýchat - pro laiky, aby se turbo přestalo točit a vychladil ho proudící olej. Aut, které mají aktivní chlazení vodou nebo olejem a elektrické čerpadlo, tuším moc nebude. Viz jiné články na auto.cz
No, upřimně řečeno, připadá mi, že výrobci benzínů se s jevem usazování karbonů při režimech v nízkých otáčkách doposud moc nevyrovnali. Dnes je u benzínu běžný provozní režim i pod 2 tisíce, kdy je možná dobrá spotřeba, ale pro ten motor mi připadne, že to není z dlouhodobého hlediska prospívající provoz. Jasně, že skoro každý zde na automobilovém fóru tak nejezdí stále a prokládá to svižnou jízdou, ale zrovna nedávno jsem shodou okolností seděl v pár šestkách mazdách, které měly usedlejší majitele jezdící na spotřebu. Tak líné motory, divně dunící od 4 tis. otáček jsem už dlouho neviděl.
Škoda, že nebylo zmíněno, jestli je výkon přes ŘJ po dobu zájezdu přiškrcen či ne.
Co se týká doby zájezdu, tak to je dobrá otázka. Myslím si, že s dnešními výkonnými mazivy a rozumným intervalem výměny oleje (do 15tKm) se doba zájezdu naopak natahuje.
A co se týká podtáčení, tak si ho pamatuje jednak ŘJ (umí-li to), ale také válce. Píst si v nich vyběhá trochu jinou cestu než při svižné jízdě. Auto pak nejde do otáček, motor je zatuhlý a je to děs. Pak se to musí s citem rozjezdit.
Co se týká doby zájezdu, tak to je dobrá otázka. Myslím si, že s dnešními výkonnými mazivy a rozumným intervalem výměny oleje (do 15tKm) se doba zájezdu naopak natahuje.
A co se týká podtáčení, tak si ho pamatuje jednak ŘJ (umí-li to), ale také válce. Píst si v nich vyběhá trochu jinou cestu než při svižné jízdě. Auto pak nejde do otáček, motor je zatuhlý a je to děs. Pak se to musí s citem rozjezdit.
A dost často se setkávám s názorem /se kterým se shoduji i já/, že pro motor je lepší střední kvalita oleje měněná častěji, než extra drahé long-lify měněné třeba po těch 30ti tisících.
Longlife oleje byly a jsou jen vábničkou pro fleetové zákazníky na udržení co nejnižších provozních nákladů. Realita je ovšem taková, jak píšeš. Sebekvalitnější olej v 30tisícovém nájezdu je prakticky již "po smrti" a mnohem vhodnější je časnější vyměna. Optimum vidím mezi 15-20 tisíci.
Někde jsem o tomhle četl článek, kdy ty longlife oleje testovali v autě, které mělo čidla kvality oleje (tuším Audi?). A žádný z těch olejů nevydržel víc jak 23tkm.
Záleží, kde a jak se s tím jezdí. Já jsem v jednom období, kdy jsem pracoval v zahraničí, najezdil ročně okolo 80 tis km, z toho 3/4 po dálnici. A čidlo kvality oleje bylo spokojené s náplní i po 35 tis. km. Naopak při ježdění tady, možná to souvisí i s horší kvalitou nafty, to chtělo měnit longlife olej mezi 20 a 25 tis km.
Také jsem řešil problematiku zajíždění s řadou top motorářských inženýrů. Sice to nebyli zaměstnanci tak slovutné značky, jako je Škoda, nicméně jejich rada byla poněkud jiná. Podle nich je klíčové komplexní prohřátí motoru, které bohužel už dávno nesignalizuje zhasnutí kontrolky na palubce nebo přesun ručičky teploměru na svou konstantní "provozní" teplotu, ale je třeba jet ještě pár kilometrů v klidu (tedy do těch 3500), pak ale lze motor využívat v celém spektru jeho otáček, protože si musí sednout i "nahoře". Což ovšem neznamená stát na něm jako na rýči, ale vytočit kvalt k omezovači, jet chvíli v nízkých nebo středních otáčkách, zase vytočit atp. Takže žádných 1000 km max do 3500 a pak "postupně zvyšovat".
Ostatní rady ohledně střídání režimů apod už jsou z kategorie "selský rozum" a není k tomu asi třeba ten grafomanský výtvor výše, z něhož by stačila k popsání problematiky tak pětina. Pokud jde o první výměnu oleje po 1000 km, určitě se tím nic nezkazí. Pokud ho e😜ert od VW doporučuje, asi nejsou jednotlivé koncernové komponenty právě nejpřesnější, nicméně tento úkon není nutný. Co naopak nutné je - nevěřit doporučeným výměnám oleje po 30 tisících. Dvacet je strop, ideálně pak 15.
Co se podtáčení týče, asi také záleží od kusu. 😄 Některé značky prostě mají dokonaleji vyřešené spalování než jiné a nezanáší se. Každopádně jízda "podle šipek" by u dobře udělaného motoru vadit neměla, ale vypálit pavučinky je pochopitelně nutnost u každého motoru, měnit jízdní režimy je žádoucí i u zajetého motoru, už kvůli správné funkci proměnného časování, popřípadě zdvihu ventilů.
Ostatní rady ohledně střídání režimů apod už jsou z kategorie "selský rozum" a není k tomu asi třeba ten grafomanský výtvor výše, z něhož by stačila k popsání problematiky tak pětina. Pokud jde o první výměnu oleje po 1000 km, určitě se tím nic nezkazí. Pokud ho e😜ert od VW doporučuje, asi nejsou jednotlivé koncernové komponenty právě nejpřesnější, nicméně tento úkon není nutný. Co naopak nutné je - nevěřit doporučeným výměnám oleje po 30 tisících. Dvacet je strop, ideálně pak 15.
Co se podtáčení týče, asi také záleží od kusu. 😄 Některé značky prostě mají dokonaleji vyřešené spalování než jiné a nezanáší se. Každopádně jízda "podle šipek" by u dobře udělaného motoru vadit neměla, ale vypálit pavučinky je pochopitelně nutnost u každého motoru, měnit jízdní režimy je žádoucí i u zajetého motoru, už kvůli správné funkci proměnného časování, popřípadě zdvihu ventilů.
Z tohto hľadiska je ideálne, keď má auto aj ukazovateľ teploty oleja. Na doterajších autách sa mi ručička teploty vody ukazovala 90° už po 2-3 km a hoci som tušil, že olej sa zahrieva dlhšie, terajšie auto mi ukázalo, aký veľký ten rozdiel je: olej sa zahreje v súčasných teplotách na 90° až po cca. 6-8 km jazdy (čo je v 90% prípadov celá dĺžka trasy).
K tomu oleju, je to tak, zahrieva sa 10-15km. Nedostatocne zahrievanie motora a oleja na prevadzkovu teplotu sa prejavuje hlavne tym, ze motor ma spotrebu oleja. Ja som este do ziadneho motora olej dolievat nemusel...
Ale poznam par majstrov, ktori to hned z dvora odpalia 8-s
Ale poznam par majstrov, ktori to hned z dvora odpalia 8-s
Ja mám ukazovateľ teploty oleja nastavený ako default (na prístrojovke). Ak ukazuje cez 55 - 60 stupňov, až potom začnem "šliapať motoru na krk"...
Pravda, pravda, s Mondeem než mu začnu šlapat na krk čekám tak těch 20 kilometrů. Ono mi to tak stejně vychází, dojedu od nás do prvního města předpisovou rychlostí, projedu ho a mám motor tak akorát připravenej na "čistění filtru". 😉
No to je fajn, ale moja obvyklá trasa do práce má 9 km, teda šliapať na to nemôžem nikdy. 8-s
S predošlým autom som mal taký zvyk, že som prešiel mestom cca. 4 km a na výpadovke tomu špliapol a žiadny problém (ale to bola stará spoľahlivá atmosféra).
S predošlým autom som mal taký zvyk, že som prešiel mestom cca. 4 km a na výpadovke tomu špliapol a žiadny problém (ale to bola stará spoľahlivá atmosféra).
No to víš, když se někdo se starou spolehlivou atmosférou nudí a stěžuje si, že to nejede a pak si koupí našťouchlý turbo... 😉
Na 9 km nepotřebuješ auto, sportuj a neotravuj, woe... >😒]
Na 9 km nepotřebuješ auto, sportuj a neotravuj, woe... >😒]
S tímhle doporučením jsem se setkal i jinde. Nižší otáčky by měly znamenat nižší teplotu a rovnoměrnější prohřátí, proto to omezení. Za určitých podmínek je možné motor vytočit výš.
Hodně se mi líbí, že v článku nedoporučují podtáčet motor, jak se dnes člověk dočte v různých testech, že se třeba benzínový atmo motor nechce sbírat z 1300 rpm... Já teda jezdím radši na vyšší otáčky, s vyšší spotřebou třeba na 2000 rpm, než poskakovat přes vesnici 50 na pětku a za vesnicí zašlápnout pedál do podlahy a k další vesnici čekat, než se motor sebere a zas a znovu.
Jinak hodně se mi líbilo zajíždění podle manuálu od motorky Suzuki, kde doporučovali postupné zvyšování otáček bez zátěže. A bylo doporučováno podřazovat třeba až do maximálních otáček z kopce, kdy je motor bez zátěže, ale motor má možnost si sednout
Jinak hodně se mi líbilo zajíždění podle manuálu od motorky Suzuki, kde doporučovali postupné zvyšování otáček bez zátěže. A bylo doporučováno podřazovat třeba až do maximálních otáček z kopce, kdy je motor bez zátěže, ale motor má možnost si sednout
Pochvala za článok, konečne niečo týkajúce sa praktického motorizmu. Pre mňa navyše navýsosť aktuálne, nakoľko práve zabieham motor (včera som dosiahol prvú tisícku km).
Ako už písali iní, na väčšinu z tých rád príde rozumne uvažujúci človek aj sám. Jediné, čo je mierne diskutabilné, je tá výmena oleja po 1000 km. Je mi jasné, že výrobcom udávaný interval 2 roky alebo 30000 km je (minimálne spočiatku) hlúposť a ja som mienil dodržať obvyklý interval 1 rok alebo 20t km, ale rada s výmenou po 1000 km ma zvyklala, zdá sa mi to naozaj až prehnane opatrné.
Ako už písali iní, na väčšinu z tých rád príde rozumne uvažujúci človek aj sám. Jediné, čo je mierne diskutabilné, je tá výmena oleja po 1000 km. Je mi jasné, že výrobcom udávaný interval 2 roky alebo 30000 km je (minimálne spočiatku) hlúposť a ja som mienil dodržať obvyklý interval 1 rok alebo 20t km, ale rada s výmenou po 1000 km ma zvyklala, zdá sa mi to naozaj až prehnane opatrné.
Ad výměna oleje po pár tisíc km - odsouhlasil mi to i technik v Toyotě (bohužel méně významná značka než Škoda), protože se tím odstraní ty obrobeniny vzniklé při zajíždění.
Ja som napriklad "zabehovy" olej menil az po 10 tisic. Servisny interval mam 30 tisic, to uz sa mi zda moc a ten prvy olej tam tolko nechat, to by bl hriech...
Tobě by se vzhledem k typu auta hodila recenze uživatele Iceman alias Miro Baláže, kterou jsem ovšem už na MACZ nenašel. Popisuje tam, jak si právě koupené nové Twingo RS zajížděl v dost vražedném termínu (opravdu jen pár dní) pro první závody. 😉 Výživné čtení. :yes: To je ovšem jiná kategorie, olej vzhledem k zátěži při soutěžích mění po 3.000 km. Ale co já vím, třeba v tobě bouchnou saze, koupíš semi-slicky, poupravíš podvozek.... >😁
1.000 km je už moc málo, ale okolo 5.000 km to doporučuji každému majiteli nového auta. Sice nás v článku ujišťují něco o "hotových motorech vs. staré polotovary", ale i dnes se vše dělá v určitých tolerancích (formy, nástroje, obrábění, složení materiálu ...), které jsou proti minulosti sice menší, ale pořád tam jsou. A každý motor je pak originál, který si musí za provozu sednout. A to se děje hlavně při prvních kilometrech, kdy toho do oleje napadá nejvíce.
Pro Mazdy jsme to tak vždy po instalaci nového motoru dělali... 1000km a první výměna.
Z druhé strany, už jsem viděl i přístup bez zajíždění, zajede se na okruhu...
Z druhé strany, už jsem viděl i přístup bez zajíždění, zajede se na okruhu...
Ono je to trochu složitější. Někdy se používá speciální olej pro první náplň. Protože se motor dále zabíhá i po první tisícovce kilometrů, není úplně nejlepší nápad tuhle náplň vyměnit takhle brzo.
Je pravda, že první náplň v sobě bude mít větší obsah kovů. Nicméně filtr by měl to opravdu nebezpečné odstranit. Je na tobě, jak daleko půjdeš. Někdo třeba vymění v tisíci a znovu v pěti.
Zajímavější je, když začneš přemýšlet o převodovce, nebo diferenciálu. Protože motor není to jediné, co se zabíhá. 😄
Je pravda, že první náplň v sobě bude mít větší obsah kovů. Nicméně filtr by měl to opravdu nebezpečné odstranit. Je na tobě, jak daleko půjdeš. Někdo třeba vymění v tisíci a znovu v pěti.
Zajímavější je, když začneš přemýšlet o převodovce, nebo diferenciálu. Protože motor není to jediné, co se zabíhá. 😄
Pěkný, praktický a reálný článěk. :yes😒br />
Od těch dob co kormidlo ve SM přebral pan Pechr se periodika výrazně pozvedla a občas tam (narozdíl od jiných) jsou aj rozumné praktické věci, viz nedávný test chladících kapalin atd. Tak jen tak dál (vč Ojetin + Autodieselu) :yes:
Od těch dob co kormidlo ve SM přebral pan Pechr se periodika výrazně pozvedla a občas tam (narozdíl od jiných) jsou aj rozumné praktické věci, viz nedávný test chladících kapalin atd. Tak jen tak dál (vč Ojetin + Autodieselu) :yes:
A co ŘJ motoru, ta se při záběhu "učí jízdní styl řidiče", nebo ne? To že (prý) jsou novinářská auta rozežranější (tedy po té, co s nimi novináři řádí a pak se vrátí importérovi) je věc jen mechanická, nebo si to i auto prostě pamatuje?
U automatických převodovek je taky nějaké učení?
Ptám se jako laik a vím to 😉
U automatických převodovek je taky nějaké učení?
Ptám se jako laik a vím to 😉
Automatická převodovka se učí chování řidiče. Pak ti třeba dříve podřadí, když jezdíš jako čuně, nebo naopak bude využívat krouťák motoru. Ovšem přeučuje se to rychle, není to otázka x desítek tisíc km.
Uz som to tu parkrat pisal - Autobild jazdil s Mazdou 3 prvej generacie so spotrebou tusim okolo 10 litrov.
Mam rovnake auto + automat. Aby som sa dostal na 10 litrov, musel by som jazdit
bud vylucne po meste v permanentnych zapchach
alebo
ako prasa. Na speede. Ktore uteka z bitunku.
Taketo spravanie motor vyslovene nici - takze dlhodobe nasledky tam takmer urcite budu.
Re: prevodovka - ano, uci sa, ale rychlo - pod dlhej ceste na dialnici je auto v meste lenivsie, ale po par krizovatkach sa prevodovka prisposobi a radi inak.
(Mam Aisin)
Mam rovnake auto + automat. Aby som sa dostal na 10 litrov, musel by som jazdit
bud vylucne po meste v permanentnych zapchach
alebo
ako prasa. Na speede. Ktore uteka z bitunku.
Taketo spravanie motor vyslovene nici - takze dlhodobe nasledky tam takmer urcite budu.
Re: prevodovka - ano, uci sa, ale rychlo - pod dlhej ceste na dialnici je auto v meste lenivsie, ale po par krizovatkach sa prevodovka prisposobi a radi inak.
(Mam Aisin)
Jakou máš spotřebu, když jedeš řekněme 180? Pod 10 to nebude, že? AutoBild se s auty opravdu nemazlí.
Irelevantna otazka - priemerna spotreba v dlhodobom testa a spotreba pri 180 km/h su uplne ine kategorie.
Fyzika plati rovnako v motore z roku 1974 ako v motore z roku 2014.
Ano, materialy a spracovanie moze byt vyssie, ale termodynamika zostala = takze presne ako sa pise v skvelom clanku, nalepku V zabehu nepotrebujeme, ale auto zabehnut treba.
Ano, materialy a spracovanie moze byt vyssie, ale termodynamika zostala = takze presne ako sa pise v skvelom clanku, nalepku V zabehu nepotrebujeme, ale auto zabehnut treba.
Článek zvoní jak hevery v garáži, zde je nutná zřetelná pochvala :yes: Snad jen bych dodal, že - v podstatě (v podstatě, kapiš) jezdím celý život, jako když auto zajíždím, je to má standardní jízda - jízda do "dvou třetin". Současně dodržuji zásadu, že alespoň jednou týdně protáhnu turbo na maximum, abych si (mu) protáh´ klouby, a těch pár stovek metrů stojí za to, to si piš.
Vždy mě fascinuje, když mě v dlouhém táhlém zařízne nějaký jezdec ve stočtyřiceti, co jede na převozním čísle. Úplně s tím autem trpím...
Samozřejmě, že mladý zobáček, ausgerechnet s nějakým solidním benzínovým drakem se nebude za mnou na silnici poflakovat. Zde je pak nejdůležitější motor dostatečně prohřát, znáš to ostatně snad z postele ne? - milostná předehra pod dvacet minut zračí než bujného hřebečka, jemuž ovšem zákluz zatím kalí voči...
Chce to prostě cit. Jako všechno.
BRAVO CIT :yes: :-!
Vždy mě fascinuje, když mě v dlouhém táhlém zařízne nějaký jezdec ve stočtyřiceti, co jede na převozním čísle. Úplně s tím autem trpím...
Samozřejmě, že mladý zobáček, ausgerechnet s nějakým solidním benzínovým drakem se nebude za mnou na silnici poflakovat. Zde je pak nejdůležitější motor dostatečně prohřát, znáš to ostatně snad z postele ne? - milostná předehra pod dvacet minut zračí než bujného hřebečka, jemuž ovšem zákluz zatím kalí voči...
Chce to prostě cit. Jako všechno.
BRAVO CIT :yes: :-!
"V případě přeplňovaného agregátu nechte motor po větší zátěži před zhasnutím pár vteřin vydýchat na volnoběh!"
Pouhých pár vteřin je v takovém případě směšných...!
Pouhých pár vteřin je v takovém případě směšných...!
Hele, kluci to řešili u závoďáků a snad to nějak sledovali přes budíky (teplota oleje a tak)... a resume je, že pokud jedeš poslední minutu volněji, tak to úplně stačí, v opačném případě vcelku stačí třeba 15s. Jak k tomu došli přesně nevím, ale už jsem to slyšel z více stran.
Hrdlička ze Škodovky to popisoval v jednom článku zhruba následovně (pokud si to dobře pamatuji). "Nejhůře" je na tom turbo u turbobenzínů, protože to dosahuje při plné zátěži velmi vysokých teplot (rozpálené do ruda, protože výfukové plyny při chudé směsi mají velmi vysokou teplotu) a náhlé zastavení a schlazení bez otáčení a mazání může způsobit následné "přidření". Teplota turba po přechodu na volnoběh ovšem klesá velmi prudce, protože také teplota výfukových plynu prudce poklesne v režimu na volnoběh. Údajně podle jejich měření teplota turba klesne během 2 sec na poloviční hodnotu a během 4 sec. na čtvrtinu, takže 10 sec označil za zcela dostatečnou dobu, kdy teplota turba spadne pod mez, kdy při náhlé vypnutí motoru už nehrozí "přidřením" turba.
Já si tak přemýšlím, kdy nastane situace, že pojedu naplno (turbo doslova poletí) a pak najednou zastavím a vypnu motor. I při jízdě na dálnici trvá několik desítek sekund sjetí k benzínce a zaparkování.
Podle mne jde o tvrzeni, ktere se traduje z doby prvnich preplnovanych dieselu (tj. Z dnesniho pohledu slabych). U tech si jeste jakz takz dokazu predstavit, ze se turbo dalo trvale zdimat napr. jizdou blizkou Vmax.
Dnes ale uz ne, zvlaste u vykonnejsich motoru, kde proste neni v realnem provozu sance je dostat do plneho zatahu na dobu delsi nez par desitek sekund v kuse.
Dnes ale uz ne, zvlaste u vykonnejsich motoru, kde proste neni v realnem provozu sance je dostat do plneho zatahu na dobu delsi nez par desitek sekund v kuse.
No mě to brzo čeká až doskládám motor, ale systém mám jiný. Nastartovat nechat motor pomalu zahřát a pak takovou pozvolnou jízdou zkontrolovat jestli je tlak i teplota oleje ok a pak hned přiložit pod kotel >😒] po pěti hodinách zajeto. 😄 Na zajíždění beru Millers Oils Motorsport CRO určený pro zajíždění a po těch pěti hodinách vypustit, nový olejový filtr a nalít už normální olej. Běžný oleje mají různý protioděrový aditiva a zbytečně ten proces zajíždění prodlužují. V motoru si prakticky nemá co sednout. Jde jen o obroušení kroužků. Ze začátku jsou vyšší třecí ztráty a jak se postupně kroužky obrousí tak ty třecí ztráty klesají a zvedá se výkon.
Dopřál jsem si poprvé nový vůz. Je to Toyota Auris 1,6 benzín. Při převzetí jsem se ptal, jak mám zajíždět motor a řekli my ať střídám otáčky a bude to dobré. Domluvil jsem si výměnu oleje a filtru po 15 tis.km a vyrazil. Prvních 1000 km jsem byl opatrný, pak jsem motor točil do 4.tis. otáček. Na 9. tis. km jsem poprvé motor nechal vytočit do omezovače, což je 7,5 tis.ot/min. Bylo to pod zátěží v akceleraci. Nyní mám najeto 13 tis.km, prohřátý motor točím do 5.tis., občas více a mám spotřebu 6,2 ltr/100 km. Olej to žere asi tak, že na měrce po 13 tis.km je o dva milimetry méně oleje. Dle článku se mám těšit na to, co bude po 15.tis.km. Tak jsem zvědav a těším se na to.
Zajímavé, moje 1.9 TDI PD má nějakých 150tkm za sebou a těžko posoudit, jestli moje dynamická jízda motoru prospívá nebo ne. Jezdím čistě dálkové trasy (220km) stylem vesnice předpisových 53 km/h při 1300 ot/m !na lehkou nohu! (okamžitě podřazuji když potřebuji přidat) a za vesnicí tempomatových 110 při nějakých 2500 ot/m. Za Svitavama si ale udělám každý týden radost a dvojku a trojku nechám hezky protáhnout k 4500 ot/m, hlavně kvůli zatuhávajícím regulačním klapkám (dekarbonizace je pro mě nové plus).
I nemůžu spotřebu na zimákách nahnat nad 5l/100km i když v brožuře je nějakých úsměvných 5.3l/100km.
Jinak někde jsem tu v diskuzi viděl někoho, kdo se ptal na dlouhodobé týraní dieselu ve vysokých otáčkých. Co jsem slyšel, dost tenhle styl nenávidí vstřiky, které jsou extrémně namáhané a značně to zkracuje jejich životnost.
I nemůžu spotřebu na zimákách nahnat nad 5l/100km i když v brožuře je nějakých úsměvných 5.3l/100km.
Jinak někde jsem tu v diskuzi viděl někoho, kdo se ptal na dlouhodobé týraní dieselu ve vysokých otáčkých. Co jsem slyšel, dost tenhle styl nenávidí vstřiky, které jsou extrémně namáhané a značně to zkracuje jejich životnost.
presne koli tomu, co pisu v clanku, vymiest tych pavukov.
Karbonove usadeniny sa tvoria v zabehu viac, takze kludne vytocit motor uz aj pri nejakych 500km. Nehovrim, ze urobit sportovu jazdu, to nie, ale par krat zrychlit a vytocit motor urcite prospeje.
Karbonove usadeniny sa tvoria v zabehu viac, takze kludne vytocit motor uz aj pri nejakych 500km. Nehovrim, ze urobit sportovu jazdu, to nie, ale par krat zrychlit a vytocit motor urcite prospeje.
kamarat mal 110kw 1.9CDTI a ked to kupil s cca 90 000km tak to bolo lenive... jazdil na tom svizne, vytacal do otacok a auto po najazdeni cca 15tis km vyrazne ozilo a klesla aj spotreba
teda ten proces zmeny trval cca 15tis potom to bolo stabilne
teda ten proces zmeny trval cca 15tis potom to bolo stabilne
Citujem uzávanú kapacitu, doc. Ing. Jána LEŠINSKÉHO, CSc., zo STU😒br />
Čo sa stalo v roku 1996?
Prišli nové normy, ktoré nútia výrobcov k oveľa vyššej kvalite. Videli ste napríklad, čo robia vo Volkswagene v Bratislave autám, keď zídu z linky?
Motor vyrobený napríklad v Győri sa spojí s podvozkom, auto zíde z pásu. Motor okrem tej krátkej jazdy predtým prakticky nebežal, v Maďarsku ho pretočili, len aby zistili, či v ňom niečo nehrkoce. Auto vyjde na skúšobnú jednotku a motor sa roztočí do červeného poľa, na maximálne zaťaženie a sedemtisíc otáčok. A držia ho tam päť minút. Nechcel som veriť vlastným očiam, vravím im, ako to môžete robiť, veď je to nový motor! A chlapec, ktorý tam stráži program, mi hovorí: Keď vydrží, je dobrý, ak nevydrží, vrátime ho do Maďarska. To by bolo voľakedy nepredstaviteľné.
Čítajte viac: [odkaz]
😉
Prišli nové normy, ktoré nútia výrobcov k oveľa vyššej kvalite. Videli ste napríklad, čo robia vo Volkswagene v Bratislave autám, keď zídu z linky?
Motor vyrobený napríklad v Győri sa spojí s podvozkom, auto zíde z pásu. Motor okrem tej krátkej jazdy predtým prakticky nebežal, v Maďarsku ho pretočili, len aby zistili, či v ňom niečo nehrkoce. Auto vyjde na skúšobnú jednotku a motor sa roztočí do červeného poľa, na maximálne zaťaženie a sedemtisíc otáčok. A držia ho tam päť minút. Nechcel som veriť vlastným očiam, vravím im, ako to môžete robiť, veď je to nový motor! A chlapec, ktorý tam stráži program, mi hovorí: Keď vydrží, je dobrý, ak nevydrží, vrátime ho do Maďarska. To by bolo voľakedy nepredstaviteľné.
Čítajte viac: [odkaz]
😉
Skoro všetci tu píšu o motore, avšak akosi zabúdajú na prevodovku, rozvodovku, poloosy, ... 😉
Moje skúsenosti sú pomerne odlišné v zmysle využívania max. otáčok, výkonu a zmeny režimov, aby sa motor nezanášal karbónom. Nevyužívam tieto metódy a namiesto toho roky používam prísadu do benzínu VIF. Neviem si ju vynachváliť. Po 170t.km je motor tichší, živší, ako nový, žiadna spotreba oleja. Jazdím vždy ustálenou rýchlosťou, pokiaľ to premávka dovolí. Prvá výmena oleja bola po 30t.km. Klasika 1,6 atm., spotreba 6,5, vek 13 rokov. Ani náznak opotrebenia. Teraz ale idem prejsť na 1,0 ecoboost a neviem, ako sa zachovať. Dnešným autám neverím ani za mak. Žiaľ.