Novinky
Jake zvyseni prestize znacky? Kolik zakazniku zajima vnitrni organizacni struktura Fiatu? Kolik zakazniku vubec vedelo, ze mela Alfa Romeo jine postaveni v koncernu nez Ferrari ci Maserati? Cele je to nesmysl a priprava ne nevyhnutelne. Jedina otazka nad Alfou Romeo zni: Cinan nebo Volkswagen?
Začínám si myslet že , Alfě by skutečně bylo lépe pod křídly koncernu z vklohradu ;-\
No to v každém případě. Jsem fanouškem (a bývalým majitelem jednoho kusu) Alfy Romeo a přesto říkám, že by VW dokázal s touto automobilkou mnohem více. Co je to však naplat - Italové neradi prodávají rodinné stříbro.
Jasne, urvat tam TDI, hnusne budiky, tuctove listy do interieru a hranaty dizajn. Radsej Alfa v spomienkach, ako mutant u VW. Tak ci tak by to uz nebola Alfa.
[odkaz]
Bůh ví co za tu dobu bude....
Fiat ale škrtí už 10 let a za tu dobu vydali v Evropě celkem 4 (!) nové auta. To vůbec není o chytrosti a investování do perspektivních trhů. To je o zoufalství a nedostatku peněz.
S Chryslerem to bylo mnohem více o "ruské ruletě" než o nějakém "chytrém investování" a náhodou to Fiatu vyšlo. Nechci ani domýšlet jak by to dopadlo, kdyby se Chrysleru nedařilo....
PS: myslím, že v PSA si velmi dobře uvědomují, že jestli se mají z té ztráty vyhrabat, tak musí hlavně prodávat ! A abys mohl prodávat musíš mít nové modely.Je to jednoduchá rovnice.Pokud nemáš = neprodáváš = nemáš zisk.
PSA jen potřebuje snížit náklady a zbavit se závislosti na evropském trhu.
PS1: DS6WR bude model prodávaný globálně.
Prodávat pod cenou a generovat ztráty umí každý ňouma. Hlavní je prodávat, ale se ziskem. A to FCA pochopilo daleko dříve než PSA a proto je o dost napřed v restrukturalizaci.
PS: nevím, kdes přišel k tomu, že PSA prodávala svoje auta pod cenou ? To máš ze své "chytré" hlavy ?
No že je neprodávali se ziskem to by snad mohlo dojít i tobě, když jsou ve ztrátě jako prase.
[odkaz]
takže podle tebe ta jejich ztráta vznikla z toho, že prodávali svoje vozy pod cenu za kterou je vyráběli ? Nebylo to spíše tak, že vlivem krize přestali lidi auta kupovat a prodeje na evropském trhu značně poklesly, což vedlo k přebytku na straně výroby ? Silná závislost na Evropském trhu, dále silné odbory ve Francii, problematika zavírání továren a propouštění zaměstnanců, citlivé to politické téma. Pořád nic ? 😉
nicméně jsem rád, že ty máš jasno :-!
Věci které jmenuješ, silné odbory, pokles poptávky a další věci to je právě to, co PSA na rozdíl od Fiatu nezvládlo a co jim zvedá náklady, které nedokáží kompenzovat cenou svých modelů. Jinak řečeno, vysoké náklady, které nejsou schopni umořit vysokou cenou svých modelů = prodej pod cenou (myšleno pod náklady na výrobu, vývoj, odboráře, prostě všechny náklady společnosti).
Dokud nesníží náklady a nezvednou ceny svých modelů (a budou schopni je prodávat, tudíž musí razantně posílit vnímání značky/značek) tak prostě budou prodávat pod cenou a tudíž generovat ztráty. Jediná cesta je šlápnout do nákladů i výnosů. Takže řada modelů z hrušky dolů, nevyvíjet blbosti, už dávno měli být z Francie pryč a na druhé straně zlepšit vnímání značky u klientů aby si mohli dovolit vyšší ceny (kvalita v nejširším slova smyslu) a dokázali se prosadit i na trzích mimo Evropu.
V každém případě nemá absolutně žádný smysl tlačit prodeje v Evropě výš za cenu ještě nižších cen (a prodávat tak ještě více pod cenou). To je cesta do pekla. PSA je druhý největší výrobce co se týče prodejů v Evropě, takže s nějakou velkosériovostí není problém, uživí se zde i výrobci s třetinovými objemy a je celkem jedno jestli je krize nebo ne. Jenže PSA tyto věci snad jako jediný výrobce ignorovalo a proto je v tak špatném stavu v jakém je. Strategie žádná, resp. každé dva roky jiná, vrcholní manažeři jak na obrtlíku mění vize a firma se stejně sune do katastrofy, takže se jen mění šéfové bez nějaké dlouhodobé koncepce, tam někde začínají i končí problémy PSA. Ve srovnání s Marchionnem působí/působil Varin jak C3 vedle 458 >😒]
Manažerskou otázkou tak dle mého názoru zůstává to, zda snížením ceny dokážu nastartovat prodeje více než je propad zisku za kus (kvůli snížení ceny) nebo nikoli. Jinak řečeno. Čistě hypoteticky ať se to dobře počítá.
Vývoj stojí 10 milionů, výrobní náklady 100 tisíc, prodejní cena 200 tisíc. Zisk z kusu 100 tisíc. Dokud neprodám 100 aut, jsem ve ztrátě. Otázkou tedy je, zda když cenu nastavím na 180 tisíc (a mám zisk 80 tisíc za auto), tak zda prodám rychleji 125 aut s nižším ziskem na kus než 100 aut s vyšším (jak rychle se mi zaplatí těch 10 milionů). Anebo jak říkáš ty, nastavit cenu třeba na 225 tisíc a doufat, že prodeje moc neklesnou a opět, že při zisku 125 tisíc na kus prodám 80 aut rychleji než 100 aut, která jsou levnější.
Takže teoreticky může pomoci i nižší cena, pokud ty prodeje ale nastartuje výrazněji než byl pokles zisku za kus. A to už je právě to manažerské rozhodnutí. Snížit cenu a doufat v maximální nárůst prodejů nebo cenu zvýšit a doufat naopak v minimální pokles.
1. marže na autě, tedy rozdíl prodejní cena mínus výrobní náklady se pohybují na velmi nízké úrovni, zapomeň na nějakých 200 prodej a 100 výrobní náklady, to nemá ani Porsche ani Ferrari a v mainstreamu ti co mají kladnou marži tak jsou rádi za 5%-8%. Takže prostor pro manipulaci je strašně úzký.
2. Když je krize, a to je v Evropě už několik dlouhých roků, tak vsadit na to, že místo marže 5% půjdu na 1% (takže zákazník získá úžasnou slevu 4😖 a že výpadek příjmů na jednom autě naženu tedy 5x vyšším prodejem je strašně naivní, protože konkurence, která má marže lepší než já, tak na mé zlevnění dokáže zareagovat až mě postupně dostane do pozice, že mám 0% marži a stojím před rozhodnutím, zda jít dál dolů za cenu ztráty a doufat, že se to nějak časem zlepší anebo se spíše orientovat na zlepšení kvality svých aut a možnost prodávat naopak za vyšší ceny méně aut.
Obávám se, že právě PSA je klasickým příkladem toho, že se vyflákli na náklady (nešli mimo Francii, vyvíjeli nové modely bez toho, aby věděli, komu je prodají) a na druhé straně v řadě zemí byli účastníky nebo dokonce hlavní hráči cenových válek, kde prostě vykrváceli proti silnější konkurenci. No a toť vše.
Myslím, že noví vlastníci a nový šéf je rychle naženou přesně opačným směrem, méně modelů, daleko větší tlak na úspěšnost nosných modelů (nová 308 je podle mě pro PSA otázka života a smrti), co jde tak odsunout z Francie, masivní zaháčkování v Číně nebo dalších velkých trzích, obrovský tlak na kvalitu a v návaznosti na zlepšení image zdražení modelů. Pokud by PSA šlo do dalších cenových válek tak je Toyota, VW i Ford zaříznou jak podsvinče, protože sedí na obrovských hromadách cash a klidně jim zařídí peklo na zemi (minimálně v Evropě) tím, že na rok, dva (podle toho, jak dlouho bude potřeba) budou klidně prodávat o 20% levněji, protože tito zazobanci to klidně vydrží (čtvrtletní zisky Toyoty nebo VW se pohybují v řádu 3 mld. euro, cash na které sedí, tedy zisky z minulých let jsou v řádu desítek mld. euro), PSA takovou válku vydržet nemůže ani omylem. Takže cesta pro PSA je přesně opačná, vyprdnout se na cenové války, řezat náklady, dělat perfektní modely, narazit cvičky a jít z Evropy do světa, řadě případů klidně i za cenu snížení produkce.
Otázkou je, jak je to s marží výrobce a prodejce.
PS: teď spíš vnímám jako problém akciovou účast státu, který jim bude zase kecat do zavírání závodů a propouštění zaměstnanců.
A přestat prodávat auta v Evropě jako Fiat ? to by to mohli v PSA rovnou zabalit. Přesně tohle udělat PSA nemůže. Nemůžou si to dovolit, protože nemají dojnou krávu jako Fiat. A ani u Fiatu to takhle nepůjde donekonečna, Chrysler nemůže "sponzorovat" celý koncer Fiat a Marchionne to moc dobře ví....
Přestat prodávat auta v Evropě určitě ne, ale nehnat za navyšováním prodejů cestou dumpingu určitě ano.