Asi jsem špatný představitel otce od mladé rodiny. Na leteckou dovolenou se vzmůžeme, ale na auto s pořizovací cenou přes 400k ani náhodou... Bohužel...
Tenhle údaj mi tam chybí, takže sem vyhledal a je to 60 litrů nemýlím-li se?
Je jasné, že se starým TDI to zvládnou hospodští frajeři až do Španělska na otočku :D, ale pro zajímavost jsem zkoušel podobný ecorun s Lagunou II Dci na 17tkách. Ta má nádrž na 70 litrů, spotřebu jsem opravdu, ale opravdu nervydrásající ekojízdou stáhl na 4.3litru a potom vůz měl dojezd přes 1500 Km :-)
Myslím, že tohle je reálně u hodně aut, ale ta cesta je potom spíše utrpením a ušetřit pětikilo na jedny cestě není taková raketa, jak by to mohlo vypadat.
Každopádně za test :yes: Myslim, že dost lidí potěší, že ste nejeli Oktávkou >:D
Tak já souhlasím s tím, že letecká dovolená je menší luxus než nové auto a že dovolená autem není nutně nouzové řešení pro ty, co si nemohou dovolit letět. Taky mi ta formulace v testu přišla trošku nešťastná.
Nebyla to žádná loudačka :yes: a na dno si jistě nesáhla jenom nádrž :yes: Ona to také není žádná sranda, dát na jeden zátah přes tisíc kilometrů. Ausgerechnet v daném voze, s danou motorizací, a s daným úkolem.
Optimum nájezdu bych viděl někde kolem 600 - 700 km. Pak už je toho "plný zuby". Chce to dodržovat známý "indiánský" rytmus - 100 km jet, 100 metrů běžet. A tak pořád dokola. Jede-li člověk přes tísíc kilometrů (bez střídání) přestávají kolem té tisícovky fungovat reflexy a lze říci, že vlastně pak už auto jede samo... jde tedy už jen o štěstí, zda se dojede.
Pánové ovšem činili přestávky, předpokládám, že dodržovali též pitný a vyměšovací režim, a dokonale nám zprostředkovali úděl eko-jezdců. Úděl... no, závěr je snad jasný - pokud musíš na cestu do Francie jet na spotřebu, nech auto v garáži, sedni si do vlaku a cestou počítej stromy. Pořád lepší, než počítat kapky v nádrži...
Ano, objem nádrže Meganu je 60l. U Renaultu mě mile překvapl ještě jeden fakt a to velmi málo ulhaný palubní počítač. Dle vlastní zkušenosti se spotřeba po dotankování prakticky neliší od spotřeby udávané PC. Což v dnešní "upřímné" době beru jako pozitivum. :-)
Jo, taky mi to tak přišlo, nejvíce ulhaný sem zažil u VW, kdy palivo mizí rychleji, než ukazuje PP. Respektive údaje dojezd a prumerná spotřeba nereflektují :-)
Objem nádrže 60 litrů zmiňoval pan redaktor ve videu, hledat jsi tedy nemusel nic. >:-[] Test je dobrej, a přesně jak píšeš, taky dávám :yes: za to, že nejeli Oktávkou >:-[] >:-[] >:-[]
To není hloupá otázka, taky by mně zajímalo, jak by si vedl moderní malý turbomotor s veškerými dostupnými technologiemi. Těch motorů se prodává stále více a udávané hodnoty jejich spotřeby jsou ještě méně reálné, než u dieselů.
Já taky nikde ani náznakem nepsal o tom, že bych vyměnil novýho Rapida za 14 let starou Astru, ale kdybych měl řekněme novou G Astru s tímhle motorem, tak bych se jí určitě nezbavoval jen pro to abych si mohl koupit třeba novýho Rapida. Prostě by to pro mě jako pro řidiče nepřinášelo žádný krok vpřed. A jinak nevím kde si přišel na to, že mám odpor k novým autům. Kupříkladu nový BMW3 se mi moc líbí.
Rapidem se da jezdit i za meně než 4.5l asi tak. Těžko porovnavat konkretni trasu když je na ni pouze jedno auto o kterych je řeč.
A ano pravě proto že motor 1.2TSI znam stejně jako motory s euro3 tak za tim co pišu si stojim.
Souhlas není to žádný problém, jen to chce trochu umět. A dávat bacha na odpočinek. Tempomat je fajn, ale je potřeba měnit i rychlost. Stále stejná rychlost ukolebáva. Jezdím často Ostrava - Mnichov - Ostrava. Minimálně dvakrát do roka Ostrava - Makarská - Ostrava. Ta OV - Makarska - OV s naložením klientů v Bilovci druhá jízda vždy za cca měsíc až dva zase s vyložením klientů v Bílovci. Je to přes 2200 km a čas cca těch dvacet hodin.
Pro redakci: Pokud budete mít zájem odřídit nějakou delší cestu dejte vědět. ;-)
Mne príde ako hlúposť porovnávať jednu leteckú dovolenku s jedným autom.
Auto sa nekupuje na rok, ani na dva...
Letecká dovolenka pre trojčlennú a pre päťčlennú rodinu je tiež sakra rozdiel. CHodil som na dovolenky letecky, ale odkedy nás je doma viac, proste na to nemám a oplatilo sa mi namiesto auta za 10 tisíc € kúpiť väčšie za 15...
Kde a jakým stylem je schopný s tou Astrou tak jet? Jakou průměrnou rychlostí? Jede svižně, nebo nepředjede ani traktor, aby mu spotřeba nestoupla?
A má ta stará Astra 10 airbagů, klimatizaci, ESP a xxx dalších vychytávek, které se do dnešních aut montují naprosto běžně? Má ve dveřích výztuhy, zpevněné A-sloupky? Má 5 hvězd v EUNCAP? Víš, kolik váží vysokopevnostní ocel, ze které je dnes prakticky celý skelet vozu? Kolik váží všechny ty vynuceně montované bezpečnostní fíčůry? Kolik váží klima, rádio s blůtůtem, ergonomická sedadla, která mají ochranu proti podklouznutí..? A s jakým autem a motorem tu Astru 1,6 16V vlastně srovnáváš? Dnešní Astra je podstatně větší a těžší, než Astra 1998 například...
Sorry, ale napsals naprostý nesmysl...
Kamarád má přesně tohodle Megana s tím samým motorem. Jeli jsme spolu v závěsu jeden za druhým 350 km do Brna a zpátky. Oba ve 3 lidech. Tam po D1, zpátky Svitavy, Hradec. Já přijel tam i zpátky s cca o půl litru větší spotřebou. Čili trasa stejná, podmínky stejný, náklad stejný, tempo stejný, ale v případě TDI o půl litru větší spotřeba.
Majte rozum chlapi, ísť na dovolenku autom po dialnici do Chorvátska jazdou na spotrebu stovkou za hodinu? Brzdiť celú premávku a predlžovať dobu jazdy? Mydlím stotridsať, nech to mám za sebou, nie? Nebuďme takí držgroši, tých tridsať eur navyše na dovču raz ročne za to stojí, nie?
Těch 1000 km je na hraně, znamená to po obědě vyjet a večer dojet rovnou do postele. Chce to držet poctivých 130. Se 110 už je to otrava. Je pravda, že po těch cca 600-700 km přichází krize. Při cestách do Švýcarska mi touto dobou vycházel Mnichov, a když se přidala nedělní podvečerní špička, tak jsem byl rád, když jsem z něj vyjel. Přestávky mi vycházely cca po 3-4 hodinách - tj. benzín mezi plzní a rozvadovem a potom hned v Sankt Margareten.
tak ekojízdou jsem s R megane hatchback 1.2 tce 85 kW dosáhl na trase klagenfurt-wien přes semmering 4,6 l. bylo cca 15°C, držel jsem rychlost kolem 100 km/h (maximální povolená v úseku většinou 110). obsazenost 2 osoby+zavazadla na víkend. nebylo mít potřeba zapnutý kompresor klimy. na letních gumách, najeto cca 20 - 25 000 km. běžně se pohybuji kolem 6 l na mixu město, dálnice, okresky včetně zapnutého kompresoru klimy. přes 7 l se dá dostat jen při plném zatížení na dálnici.
pro srovnání s R laguna III 2.0 dci 96 kW hatchback jsem při ekojízdě - tzn. 110 max na trase paříž (porte d´italie) - orleans (la source) dosáhnul 4,5 l/100 km na zimních gumách , s topením, zaplým kompresorem.
když jsem srovnával stejné trasy, tak laguna úspornější nebyla. lepší byla jen zatížená a pod plynem na dálnici....
Pouze detail, motor Meganu je 1,2 TCe.
Co se testovaného modelu týká, tak z vlastní zkušenosti musím říct, že co se spotřeby týká, dá při běžně dostat na hodnoty kolem 5,1 litru.
Tak to jsme na tom stejně, taky jsem nejvíc natankoval 56 litrů, ale do Fábie >:-[] , a ta má v papírech objem nádrže 45 litrů, ale to byl extrém ( při dojezdu 0 km najeto ještě dalších 60 km) . Normálně ale tankuju tak 50 litrů. Skutečný objem "celé" nádrže Fabie I je 58 litrů.
Tak to bohužel je, ovšem většinou jde pouze o homologační testy, v reálu máš možnost bez příplatku zvolit "standardní" velikost nádrže - viz. aktuální MB C. ;-) Papír snese všechno, že ... >:-[]
Ano, dle mě je stále jeden a ten sám PC, jenž při dojezdu cca 80km "zmizí". Většinou máš v nádrži dost paliva na necelých 200km, takže ten výpočet zbytečně plaší. Je to určitě věc vhodná k poladění...
Záleží na objemu nádrže kam se dá dojet. V naší expediční Tatra 805 je to 2300 km na nádrž. Já mám ve FIORINU jen 45 litrů a to by mělo být asi 900. Tohle jsem ale ještě nezkoušel.
CO je ale horší, četl jsem že automobilky nádrže zmenšují, protože objem nádrže se započítává do nějakých přitroubních norem spotřeby podle EU tabulek. Takže je začly zmenšovat, aby vyhověly normám. Za chvíli budou dělat 20 l naádrže :no:
Zmizení dojezdu dělají asi všechny renaulty (já mám skušenost že zmizí při posledních 50-60km). Myslím, že to je z důvodu aby někdo netvrdil "ale vždyť mi to psalo dojezd ještě 2km a ona je prázdná nádrž". Já jsem si zvykl, že když pípne rezerva, tak se kouknu na dojezd (cca 80km) a tak nějak si odhadnu, kterou benzinku na cestě vezmu.
Do značné míry je to otázka toho, jaká auta dá dovozce do novinářské flotily. Čím větší auta, tím větší poptávka po vznětových motorech. Zkus se podívat na předváděčky německé prémie.
Souhlasím, rezerva cca těch 50 (u mě 48) a pak děj se vůle boží. Osobně krok nechápu, v době, kdy je informace o dojezdu nejvíce potřeba, tak zmizí. Toto inženýři z Renaultu trochu nevychytali... Dá se to nahradit i jinými údaji, což však není omluva. Já dal nejvíc zatím 56l.
Samozřejmě papírový, nádrž jsem venku neměl, abych mohl měřit a nikdy se mi nepovedlo načerpat více než 56l. Do úplného vyčerpání nejezdím. Každopádně nevylučují, že by se tebou napsané stát nemohlo. Jen tedy tuto zkušenost nemám.
Objem nádrže je 60L, pri spotrebovaní cca 50L začne svietiť rezerva a zruší sa zobrazovanie dojazdu ... :no: . Bez kanistra som zatiaľ mal odvahu vyjazdiť max. 54L.
To je "papierovy" objem, ci skutocny? Moje auto ma tiez podla papierov nadrz 60L, ale uz som natankoval aj 65, a to som auto na benzinku este netlacil. Par litrov v nej urcite este bolo. Tipujem ze pri troche snahy sa tam da dat takych 67-68 litrov...
V jejich domovskem casopisu Autobild je jich jeste podstatne vic, nektere cisla maji 8 z deseti testu v nafte a v benzinu je tam jenom nejaky supersport a mini do mesta. Podobne v slovenske mutaci, ktera je na 90% stejna s nemeckou + tam udelaji nejaky svuj test a opet v nafte.
Jasně, že to je o prioritách. My ovšem každý rok na leteckou dovču ovšem nelítáme... Hold hypotéka poměrně výrazně vycucává rozpočet. Ale radši budu mít vlastní barák než leteckou dovolenou a auto za 400k. To auto si třeba časem taky pořídím. Zatím mám auto za 250k :-)
Všechno máš otázkou priorit, někdo rád létá na dovolené a někdo si zas pořídí povoz za 400k. ;-) Samozřejmě máš pravdu, že v naší krajině nebude zase tak velké procento mladých rodin, které si bez problému mohou dovolit nový vůz navíc v podobné cenové relaci. Ale pět leteckých dovolených a máš na půlku Meganu >:-[]
Nehlásim tu, že vím jak to vypočítává PP >:D Píšu jak mi to přišlo :-) Ale když jsem si počítal spotřeby s tankováním a porovnával s PP, tak největší rozdíl byl u VW, tím jsem ho nechtěl pohanit (proboha to bych si nedovolil :D), je to taky tim, že to auto je benzínová 1.6 a tam se ta spotřeba mění hodně rychle v závislosti na sešlápnutém plynu :-)
Trošku mě zaskočilo o tom, jak píšte, že vás zaskočily 17"kola. Přitom by mělo platit, že čím větší obvod, tím menší otáčky motoru. Tedy ve výsledku i menší spotřeba. Jen tak teoreticky jsem počítal otáčky a mezi 14 a 15 " mi to vyšlo o 300 otáček méně na kilometr ve prospěch 15" . A to už je pěkná řádka pokud je to x1000 km .
Tak tak .... na průměr 100 je fakt potřeba jet docela střelbu. Doma jezdím pomalu, ale ještě v Rumunsku jsem měl přítelkyni v Sinaie a to je cca 100 km od Bukureště, silnice fajn, ale posledních 20 km takový malý Transfagarasan (trochu přeháním :-) ... Když jsem se od ní vracel okolo půlnoci, tak jsem to většinou do hoďky stíhal, ale držel jsem to i okolo 180 .... Od té doby mám velkou úctu k VW 2,0TDI 81 kW ... ten to dával okolo 5,5 l/100km, s Foresterem to chodilo okolo 8,5 l/100km.
Letadlem jen na služební cesty do zahraničí. Je opravdu fajn být třeba v Bruselu za hodinu dvacet a ještě víc fajn je být odtamtud za stejný čas doma. S malou příruční taškou. Ale na dovolenou letadlem já ne. Miluji volnost a nesnáším skupinové organizované zájezdy. Autem můžete kam se vám zamane. Najmete si byt kde chcete a poznáváte okolí. Bez ohledu na spotřebu ;-)
Presne tak, Raz ročne dovolenka, spotrebu neriešim.
S tým lietadlom to nevychytal, z letiska ti treba niekam ďalej ísť, za druhé aj v mieste ubytovania sa nepovozíš kam chceš, na výletíky. A ani nehovorím o tom, že letecký zájazd treba mať zabukovaný tri mesiace vopred. Ja sa rozhodnem a na druhý deň idem do HR autom a ubytko si už nejaké nájdem, o to strach nemám. A keď je nejaký prúser, zbalím saky paky a idem späť domov. Nezabudnem dovolenku v Tunise, keď manželka dostala zápal močových ciest a skončila v miestnej nemocnici a syn dostal údesnú salmonelózu a sračkoval. O čo jednoduchšie by to bolo keby sme sa mohli zbaliť a ísť domov čo najrýchlejšie.
Ano, ale pokud každému aut sedí jiné tempo, tak jak pojedeš? Je tvým cílem jet podle sebe nehledě na auto a zjistit, kam dojede? Nebo z toho auta chceš dostat maximum? Jak daleko jsi v takovém případě ochoten zajít, co se rychlosti cestování týče? Bylo by zajímavé vzít vedle toho i 1,2 TCe, ale vyvodit z toho nějaké obecnější závěry by šlo těžko.
Metz je nádherné město, doporučuji vám nenechat se příště tak honit a přemluvit šéfy, ať vám zaplatí aspoň jednu noc v hotelu. Na spotřebu by to nemělo mít vliv. Tedy spotřebu pohonných hmot, nikoliv eur ;-)
Řeč je o technickém a technologickém pokroku u motorů, takže ekonormy započítat musíš, stejně jako X dalších faktorů. Dnešní motory a jejich příslušenství musí zvládat podstatně víc věcí, než jejich předchůdci, k tomu musí být levnější... Osobně bych nového Rapida, nebo novou Astru za tu starou neměnil ani omylem, stejně jako motor 1,2 s turbem za 1,6 16V se stejným výkonem, ale zrovna u tebe a tvému odporu k novým autům chápu, že se k tomu stavíš jinak.
To je sice lákavé, ale musíš se taky dostat k letadlu a pak od letadla do cíle (pokud tvým cílem není letištní hala), talže ostravské heslo "Za hodinu na Jadranu" tak trochu neříká celou pravdu :-) Navíc při cestě autem můžeš jet i jinudy, než po dálnici a vidět spoustu zajímavých míst, o kterých bys jinak ani nevěděl - to je super pro motorkáře, nebo lidi, kteří nějak nejsou zvyklí se zbytečně honit, kór o dovolené :-)
Tempomat jen tam, kde to jde, samozřejmě. Je zábavné sledovat ostatní na dálnici do kopce a z kopce. Nahoru všichni zpomalují a z kopce naopak. S tempomatem musíte do levého, jinak byste z toho zešíleli :-) Jinak chci říct, že sledovat spotřebu může být důležité v každodenním režimu všedních dní, ale na dovolené, či na výletě, je to jedno. Užíváte si. Po dálnici to baští 7,5 litru, v běžném režimu do práce a domů pět a půl. Stejně je to nejlevnější způsob, jak se ve dvou pohodlně dostat kam chci. A vézt si s sebou co chci. Peníze nejsou všechno ;-)
o přísnějších ekonormách tu není řeč. Ačkoliv tenhle motor taky není žádná ekologická katastrofa. Má EU3. Já bych teda byl trochu umírněnnější s tím adorováním technologickýho pokroku v automobilových motorech. Zas aby si to nepřechválil. Pravda určitej technologickej pokrok motory udělaly, ale že bysme z toho měli padat úžasem na záda to si nemyslím.
Chceš mi tím pádem naznačit, že by v tomhle případě byl Rapid 1,2 TSI schopen jezdit danou trasu stejným tempem kolem 4,5 litru?
Jinak když píšeš, že ten motor dobře znáš, tak nemůžeš tvrdit, že 1,2 TSI je živější. 1,6 16V je velice tichej, úspornej a živej motor. A narozdíl od TSI u něj cítíš nějakou gradaci výkonu a ne že ti na 4000 začne hasnout.
Myslím, že vzhledem k tomu, co nabízí auta dnes, a co nabízela dříve, je fakt, že jsou i úspornější a plní stále přísnější ekonormy, velkým plusem a potvrzením technického a technologického pokroku.
Knk. Astra G 1.6 poměrně dobře znam ale je pravda že ne tak jako 1.2TSI. Ono když koukneš na obligatni spritmonitor tak ten rozdil je dokonce vic než 1l. No v tomle připadě bych řekl že to bude přecejen meně. Každopadně nemužeš očekavat zazraky ale posun ve spotřebě je evidentni. Dalši věci je ta že Rapid bude oproti te Astře znatelně živějši. Stale si mysliš že nedošlo k pokroku ?
Loni jsem jel z Ostravy do Ricadi v Kalábrii a letos mě to čeká zas. 2 200 km a poctivých asi 20 hodin za volantem. Bylo to drsné, vím, že zase bude, ale stejně se těším. V závěru jsem počítal každý kilometr, měl jsem toho po krk. Hodně mi pomohly cereální tyčinky, výborně zaháněly únavu. Dá se to zvládnout. Tempomat na 136 a pořád levý pruh. Spotřeba je nepodstatná, chcete to mít co nejdřív za sebou... >:-[]
1000km není na hraně a když nebudeš dělat přestávky až ke čtvrté hodině jízdy ale uděláš malou třeba jen pět minut co dvě hodiny ujedeš klidně i hodně přes dva tisíce, alejpozději po desíti hodinách musíš udělat větší pauzu.
Na spotřebu s 1,2 TCe 97kW jsem zvědavej. Zatím (najeto 1300 km) mám spotřebu kolem 6,3. Ale je fakt, že pak na dálnici už je každý km/h navíc znát. Mám měsíc starýho Megana Grandtoura, a v pátek jedu na dovolenou mezi Marseille a Toulon. S manželkou a dvěma dětmi, cca asi 1650 km. Cesta asi 15 hodin. Čechy a Německo jezdím cca kolem 140 tacho, Francii zvolním na 125... S 1,6 16V jsem to jezdil za 6,8l, takže jsem zvědavej.
A i těch 1650 km se dá udělat na jeden zátah s pár přestávkama, aby se děti proběhly... Stačí se střídat za volantem.
Ako Ti už písal mariachi, kecáš blbosti. Ja som s autom nižšej strednej triedy jazdil za presne rovnakú spotrebu, ako jazdím teraz s autom strednej triedy (+200 kíl) s výkonom vyšším o 60%. Takže reálne spotreba brutálne klesla a tento pokrok ide na vrub len a len modernejšiemu motoru.
Neni to tak jak pišeš. Astra G 1.6 si vezme vice než Rapid 1.2TSI rozdil nebude sice nějak velky ale v pruměru to o min. 0.5l bude. Takže to jen o tom papiře rozhodně neni.
Liberec, Praha, Karlovy Vary. Okreska 90-100 Na dálnici 110-120. To sice není svižný, ale není to ani loudání. Hele ona zase tak lehká ta géčková Astra není. Má skoro 12 metráků čili třeba jako Rapid, kterej ale pojede při nejlepším za stejný peníze, takže v hmotnosti zakopanej pes úplně nebude. A to je právě to na co narážím. Jinak ano má 4 pytle, klimu, 4 elektrický okna, elektrický zrcátka vyhřejvaný židle, palubní počítač, rádio s blůtůtem atd. Vím, že Astra J je trochu "obézní", ale ta taky nepojede za 5,5 litru se srovnatelně výkonným benzínovým motorem. Sorry ale bohužel je to tak jak píšu. Spotřeba motorů se pohnula směrem dolů jen na papíře v reálu nikoliv.
Ale o tom se přeci nehádám. Samozřejmě máš pravdu, že řešit rozdíl spotřeby 0,2L- 0,5L je bezpředmětný. Já jen napsal, že nový 1,5 dCi je úspornější než leckdy do nebe vynášený starý rotačkový 1,9 TDI.
To není o moderních malých turbomotorech. Kamarád se starou Astrou 1,6 16V je schopný jezdit dálku taky za 5,5 litru. Podle mě motory neudělaly za posledních 15 let ve spotřebě, žádnej dramatickej pokrok. Je to všechno jen reklama spoléhající na to, že lidi už zapomněli kolik žraly auta před 10-15 lety.
Bezne robime na nadrz-po kontrolku,pipnutie-1000km poctive krajske mesto, decko do skolky, v rannej zapche do prace a v spicke spat 17 az 30 km za 50 min Lagune kombi III STARE 1.5dci...nadrz 67l
A tych 1300 km, chlapi nebudte babovky, moj otec 68 rocny urobil Odesa - Bardejov za 24 hod s 6 hod posuvanim na hranici!!!!! Cca 1100km. Na Citroen C4, skoro ziadne dialnice.
Ked sa vraciam z motovyletu a makam davam nonstop 1000-1500km, tankovanie kazde 2 hod, jedlo 4 h-ovocie...sam na motorke.
Na ceskom webe bol cestpis chlap siel nonstop Moskva Praha!!!
Ak pojdes stovkou po dialnici, tvoja celkova rychlost na tejto trase bude mozno 87kmh a nie 96. Ano, spotrebu bude mat rovnaku hociktore ine naftove auto, len rychlost bude mensia. Rozdiel v case jazdy 1.5h.
Rychlost na dialnici != priemerna rychlost.
Nic v zlom, ale myslim ze taku spotrebu dosiahne kazde normalne male auto s beznym dieselom ak pojde priemerne stovkou po dialnici, a vodic sa bude aspon minimalne snazit (ziadne prudke zrychlovanie/brzdenie). Je to pekna spotreba, ale zase ziadne zazrak...
Zas ak si mam vybrat ci pojdem 100km/h za ~5, alebo 130km/ za ~6, tak kludne ten liter navyse vydrzim, a nebudu ma obiehat este aj kamiony...
Jinak:
0,2l/100km = při ceně 35,- / 1l paliva = cca 0,07,- / 1km.
Kolik najedeš za životnost auta? 150 000km? Při nájezdu 30 000km / rok na pět let, dejme tomu.
Při těch 150 000 km je to cca 10500,- za pět let.
To se někomu vyplatí si nastavit rozlišení až na takovéto hodnoty?