Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: ESP je nyní povinné pro všechna osobní a lehká užitková auta

V Evropě se od nynějška mohou prodávat nová osobní auta a LUV už pouze se systémem jízdní stability v sériové výbavě.
Zpět na článek
3. 11. 2014 12:22
3. 11. 2014 12:58
3. 11. 2014 15:21
3. 11. 2014 15:48
3. 11. 2014 17:41
3. 11. 2014 13:26
3. 11. 2014 13:32
3. 11. 2014 12:22
???
Já myslel, že tohle platí už dávno? Který nově homologovaný auto ještě nemá ESP?
Rozbalit vlákno
4
Avatar - twistedTSD
3. 11. 2014 12:58
Re: ???
Právě, že o vozy homologované dříve (před 2011), které ESP stále ve standartu neměly.
3. 11. 2014 15:48
Re: ???
V tom sem jezdil naposledy před 15 lety. No je dost dobře možný, že v Nivě ESP ještě není. Jenže na druhou stranu, když ho tam dají, tak ho buď musí udělat vypínatelný nebo totálně zazdí jízdní výkony Nivy v terénu. 8-s Viz třeba Yeti.
Avatar - petrumr
3. 11. 2014 17:41
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - tfu
3. 11. 2014 13:26
SEP neni TCS/ASR
aktivní bezpečnostní prvek výbavy pro prémiové modely s pohonem zadních kol 90tych let byl TCS/ASR a ne ESP
Rozbalit vlákno
1
Avatar - petrumr
3. 11. 2014 17:45
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
3. 11. 2014 13:32
asi to funguje
jednou sem asi stofkou dojel 2 auta co jeli tak 60-70, zacal je predjizdet a když sem byl tesne na urovni toho druhého, tak me tam bez blinkru vlitnul. takze sem prudce brzdil a snazil sem se mu vyhnout vlevo, cimz sem se levejma kolama dostal na travu. auto se trosku stočilo ale hned se narovnalo. chvili jsme jeli 3 auta vedle sebe, nevim jak by to dopadlo bez esp, zejména v tehle situaci, kterou sem to vubec necekal.
nakonec pote, co sem toho dobytka v subaru zase dojel, se aspoň omluvil zdvizenim ruky, takze moc dobře vedel co se za nim delo.
u nekterych lidi je zvrhla moda nedavat blinkry a když se ještě navíc nepodivaj do zrcátka tak to vede k takovymhle situacim. přitom ty auta jely tak pul kilometru za sebou nez sem je dojel, takze mel na predjeti dost dlouhou dobu.
Rozbalit vlákno
14
3. 11. 2014 14:08
Re: asi to funguje
To co tady popisuješ bych spíš přisuzoval ABS. To ti totiž při brždění zajisti, že auto jede rovně i ve chvíli kdy brzdíš a každou stranou jedeš po jiným povrchu. Má to trochu nevýhodu, že brzdný účinek celýho auta je pak limitovaný těmi koly s horší adhezí takže auto jede jak sáňky borový, ale zase ho máš pod kontrolou a nehrozí, že by se ti auto začalo štorcovat.
3. 11. 2014 14:45
Re: asi to funguje
zkousel jsem podobnej manevr s autem co ma jen ABS a to se chovalo podstatne hur - po srovnani kol sem pokracoval mimo silnici a ne rovnobezne se silnici.
ale tamto byla skutecna krizova situace a takovej fofr, ze sem dodatecne nechapal ze se to srovnalo. takze se chovas jinak, nez když se na to pripravujes, navíc tehdy jsem jel preci jen o dost rychleji nez když jsem to pak zkousel.
byla to i jina znacka auta s horsim podvozkem (to bez ESP) a necelých 10 let mezi nima.
3. 11. 2014 15:46
Re: asi to funguje
No těžko soudit. Já s autem s ESP zas tak moc nejezdím a takovou krizovku jsem s ním chvála bohu ještě nezažil. Na svým mám jen ABS (a ASR, který ovšem na kluzkým povrchu vypínám, protože mi jeho zásahy nevyhovujou).
3. 11. 2014 16:59
Re: asi to funguje
ABS je takovej trochu nerad, sice pri brzdeni jedes porad rovne, ale to ze brzdis na delsi vzdalenosti to uz je kazdymu jedno. ESP vypinam jen kdyz se potrebuju nekde vyhrabat do kopce. Na mnoha mistech v prudkych kopcich jsou porad jen zulovy kostky (jeste nedavno oduvodneny stykanim asfaltu) a jakmile zacnou kola prokluzovat tak ESP (ASR) zacne blbnout. Nicmene u me ESP zasahlo "opravdu" jen jednou. Trochu sem to prehnal s rychlosti do namrzly zatacky a motor me zacal tahnout ven nedotacivym smykem primo na sloup trolejbusovyho vedeni. V tu chvili se ozvaly divny zvuky a bylo citit silny klepani, jak kdyz se auto vzteka. Podvozek se zase chytl a zatacku dokrouzil takze ja na ESP nedam dopustit a jen diky tomuto systemu to auto porad mam.
4. 11. 2014 08:17
Re: asi to funguje
ABS ti sice někdy trochu prodlouží brzdnou dráhu, ale udrží ti auto ve směru a umožní ti ho celou dobu řídit. Já jsem za něj rád. ESP je asi někdy dobrý, ale rozhodně by ho chtělo mít vypínatelný. Vloni jsem si vlastní blbostí málem rozsekal auto, když jsem se pustil z namrzlýho kopce po kostkách dolů. Auto se mi utrhlo a jelo jak sáňky borový. Mít ESP elektronikou parkovací brzdu a automatickou převodovku tak jsem si tak šeredně rozbil držku, že si to ani nechci představovat. Byla klika, že v zimě si vždycky po nastartování vypínám ASR takže mi to nepřibržďuje kola když se začnou protáčet. Naštěstí se mi pomocí ruční brzdy povedlo auto otočit čumákem proti kopci a pomocí vytočený dvojky (vlastně jsem v tu chvíli jako jel nahoru) skoro zastavit. Auto se mi pak ale zase začalo sunout dolu a přitom se otáčelo do původního směru. Plesknul jsem tam fofrem zpátečku a brzdil stejným stylem zpátečkou k tomu jsem si zatáhnul ručku ale nevím jestli to k něčemu bylo, auto se i tak (sice docela pomalu šinulo dál z kopce) takhle se mi povedlo doklouzat skoro dolů (celou dobu jsem stál paradoxně skoro na plným plynu a brzdil zpátečkou) Dole na křižovatce to naštěstí bylo posypaný pískem, takže se auto po 200 metrovým skluzu zastavilo. Cestou jsem málem naboural 2 stojící auta, přejel bábu se psem a naboural do kaštanu. Jen díky tomu, že mám starý auto bez elektkronických nesmyslů a manuál se mi povedlo celou situaci zázračně vyřešit. Už tamtudy v zimě nikdy nejedu a auto s nevypínatelným ESP si kupovat taky nebudu.
4. 11. 2014 09:19
Re: asi to funguje
otázka jestli vypinatelny ESP do budoucna vůbec koupis. ja mam taky vypinatelny, ale zadny moc velky rozdil sem s tim nepozoroval, navic mam pocit, ze se casem stejne samo zapne. nevim jestli muzu vypnout samostatne ASR, jestli tam teda je, ale predpokladam, ze jestli vypne, tak soucasne s ESP. me nedostatek vykonu zas az tam moc netrapi, navíc když tusim problem, tak si o stupeň az dva podradim, takze když zabere prokluz, tak se to zas hned vzpamatuje když povoli.

taky se me stala hezka prihoda - jel jsem v zime na kopec po prudke polni ceste, nebylo moc snehu, ale videl jsem, ze je na casti cesty led. tak jsem to dole rozjel abych ten led prejel, ale nedoslo mi, ze se mi to nemusi podaril, cos se taky samozrejme stalo. auto se zastavilo asi 10 metru před mistem, kde zase zacinal snih, kde bych se snad chytil, ale zacalo se sunout pozadu dolu. snazil sem se to trochu kočírovat, ale k nicemu to asi moc nebylo. po asi 100 metrech led skončil a to uz sem ale nabral docela slusnou rychlost, nastesti si auto udrželo rovny směr, takze když zacalo zabirat o snih, tak se nepřevrátilo. skončil jsem asi 50 metru mimo cestu, vzhledem k tomu, ze bylo umrzlo a snehu jen trochu, tak sem bez problemu odjel. auto jsem nakonec nechal pod kopcem a sel tam pesky = chtěl jsem vedet, kolik mi před vanocemi ukradli stromku.
4. 11. 2014 10:37
Re: asi to funguje
Asi jak u kterýho auta to půjde deaktivovat. Možná to bude o zásahu do ŘJ nebo budeš muset očůrat čidla. Kamarád autoelektrikář říkal, že zatím je to řešitelný. Výhledově sice plánuju nákup novějšího auta, ale jedním z kritérií, který mám je vypínatelný ESP. ;-) Co máš prosím tě za auto? Nový VW mají vypínatelný ASR, ale EBD a ESP zůstává zapnutý, takže to je stejně k ničemu. To co popisuju se mi stalo ve Fabii 1,4 16V 74 kW a ta se probouzela k životu až kolem 3000 ot pod těmahle otáčkama to bylo mrtvý. Ten zážitek co tu popisuješ se mi už taky stal navíc se zamrzlým zadním oknem. Fakt supr. Lepší než se ale postavit na brzdy je držet pořád plyn. Kola točící se dopředu brzdí víc než zastavený a kluzající se kola. Případně to chce pokusit se otočit auto aby si jel aspoň po čumáku a brzdit zpátečkou (kola se ti točí proti směru jízdy) To co jsem udělal já na tom namrzlým kopci, ale musíš dát velkýho bacha, aby ti nezhasnul motor. Tj. hodně plynu než pustíš spojku. Nevím jestli si tam na takový pokusy měl prostor. Pokud jsou kolem tebe auta nebo jiný překážky tak to nejde ale když jedeš mezi 2 závějema tak se to zkusit dá. ;-) Hlavně, že se ti to povedlo ukočírovat bez toho aniž by si něco naboural. ;-)
3. 11. 2014 16:35
Re: asi to funguje
Ono se to dá těžko zopakovat, záleží i na podmínkách, ty určitě nebyly stejné. A systémy různých výrobců mohou reagovat odlišně, i v závislosti na čase. A samozřejmě datech, která dostávají.
Ale jinak s ESP jsem si oblíbil, s autem bez ESP když jsem vyjížděl z domu na hlavní silnici (kde všichni mají jet pade ale kdo jede, navíc tam není vidět), tak za horšího počasí to chce svižný výjezd, bez ESP se člověk musel koncentrovat, aby mu auto neudělalo nepříjemný "zážitek", s ESP to většinou jen zabliká a auto jede jak po kolejích.
Mám ale i nepříjemný zážitek, prudké omezení výkonu při proklouznutí kol na tramvajový koleji, velmi nemilé zpomalení, které jsem nemohl ovlivnit a ten za mnou zjevně potrápil ABS, ovšem na té samé tramvajové koleji... Neštěstí se, to rychle odeznělo a já stihl "ujet".
3. 11. 2014 21:16
Re: asi to funguje
ja když jsem kdysi davno presel na abs tak jsem se několikrát potkal s neprijemnym jevem, ze pri celkem beznym brzdeni na snehu to najednou uplne prestalo brzdit. nejspis to bylo v situaci, kdy se kola ocitla na jinych površích - napr. jel jsem po snehu, a najednou leva strana najela na led a prava zustala na snehu. auto sice jelo porad rovne, ale uplne prestalo brzdit. s autem bez abs jsem tohle nikdy nepoznal, sice se zacalo kroutit, ale s tim jsem si umel poradit.
vpodstate od doby co mam auta s abs, tak si na snehu uz nejsem jistej a nikdy sem uz nemel pocit ze mam auto uplne pod kontrolou. jizda uz není takova radost jako dřív. to kazdou zimu při prvním snehu sem najel nekam na placek a ucil se brzdit a zvládat smyky. s abs jsem podobnou radost uz nikdy nezazil. dřív sem na snehu v klidu zablokoval kola, když se auto to zacalo tocit, tak to trochu povolil, pootocil volantem, a ono se to srovnalo. chtelo to trochu cviku, ale nic zazracnyho v tom nebylo.
ted mam i to zazracne esp, nejspis to vytahne z brindy, ale radost opet zadna, spis jen strach, co to auto na snehu udela, protože vpodstate ani nevim co se mezi kolama a silnici deje.
ten problém s nahlym nebrzdenim uz nezazivam, ale nejspis to bude tim, ze jsem si na to zvyk, ale na tu panika, kdy auto zničehonic prestalo brzdit, si cas od casu vzpomenu.
Avatar - beibej
3. 11. 2014 22:49
Re: asi to funguje
Něco podobnýho se dá zažít i bez sněhu. Stačí klesání+kostky+kanál. Auto jede brzdí, přejede kanál a brzdit přestane. A ani za kanálem nezačne. Musí se pustit brzda a znova sešlápnout. Prostě ABS. (Fabia2 rv.2012)
4. 11. 2014 08:27
Re: asi to funguje
S tímhle co píšeš souhlasím, ale naučil jsem se s tím už žít. Chce to trochu povolit a zkusit znova přibrzdit. Ideálně, pokud to jde, ještě uhnout kus vedle (třeba tam ten led být nemusí) nebo zajet až na krajnici do hlubšího sněhu. S tím chce v zimě počítat a už dopředu si uvědomit na jakým jedeš povrchu případně zkusmo přibrzdit aby si věděl jak to drží. Tak to dělám třeba já.
4. 11. 2014 08:47
Re: asi to funguje
tohle (pribrzdovani) sem delal prave když ještě nebylo abs. reakce okamzita a hned sem vedel co se deje. dnes to poznam jen podle brneni na pedalu a je to takovy nemastny neslany, je to o nicem. ale pravda, bude to uz minimalne 15 let co jezdim s abs, a auta se nekam posunuly - v tom horsim smyslu ke gumovosti, a ani ja uz urcite nejsem co jsem byval ...
povolit brzdu a zase přibrzdit když auto s abs prestane brzdit - o tom slysim poprvé, ja ziju v tom, se s abs muzes jezdit skoro jako cvicena vopice.
ja sem si uz na tohle uplne odvyk. k tem zablokovanejm kolum bez abs patril i takovej charakteristickej zvuk a pocit, to dnes uz není.
predpokladam ze zavodni auta zadny abs nemaj - proste z duvodu, ze tim ztrácíš kontrolu na autem
4. 11. 2014 10:22
Re: asi to funguje
Souhlasím s tebou. Nepoznáš podle pedálu nic a je to nemastný neslaný, ale to je výdobytek doby. S tím nic neuděláme. Mám zkušenost, že když jen držíš pedál tak se ti na sněhu těžko povede chytit, když už to jednou ujede, protože kola se odbržďují a zastavují hrozně trhaně. Není v tom cit a kolo víceméně furt klouže. Povolením brzdy a opětovným mírnějším přibržděním aby ABS nepracovalo mi přijde, že zabrzdí dřív než když jen tupě držíš brzdu. Když ti to vadí tak ti každý slušnější autoelektrikář jistě dokáže udělat vypínatelný ABS. Taky jsem o tom přemýšlel ale většinou jezdím na sněhu a namrzlu hodně opatrně takže mi to až tak nevadí. Brzdím dostatečně dopředu a nechávám si odstup od auta přede mnou. Zatím jsem s tím neměl problém, ale znám člověka, který umí řídit líp než já a ten si nechal udělat na Impreze vypínač na ABS, protože mu to taky nevyhovovalo a tvrdil to co píšeš, že ztrácíš kontrolu nad autem, takže by si nebyl vyjímka. ;-) Já na to kašlu. Pro moje potřeby to stačí.
4. 11. 2014 08:21
Re: asi to funguje
Z toho důvodu co tu popisuješ jezdím na kluzký vozovce s vypnutým ASR. Jednou jsem takhle málem naboural se služební fabkou. Motor měl houby krouťák a ve chvíli kdy ti to při vjíždění do křižovatky ubere se motor hned tak znova nerozdejchá a auto po hlavní se přibližuje v takový chvíli sakra rychle a ty stojíš bezmocně na plynu a čekáš až se ti elektronika sebere.