Ekonomika
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Jistě, hlavní problém bude najít ty stroje, které budou schopné pracovat 24/7. Každý přece ví, že pracovní stroje chodí spát po Večerníčku...
Tak jako to funguje ve špoustě fabrikách...jede se na 4 směny...všichni jsou pak po svých 8 hodinách doma u svých... :-!
I ty naivo...slyšel jsi někdy o směnosti? 😉
Víš, stavba není fabrika. To znamená, že není pořád na stejném místě. Takový kmenový stavební dělník z Humpolce pracuje půl roku u Ostravy, 3/4 roku v Chomutově, 2 roky na Islandu, rok u Pardubic a pod., kravaťák s rodinou bude u svých možná i víc.
Nikdo ho do te prace nenutil. Mohl si zvolit jinou 😄
Opravy 24/7 se nedelaji nikde na svete, respektive delaji se jen v urcitych vymezenych pripadech, kde je dana dopravni infrastruktura tak zasadni a nenahraditelna, ze se musi doba opravy minimalizovat za kazdou cenu, ale to jsou spise promile pripadu. Jednak je 24/7 organizacne dost narocne, jednak je to velmi drahe a nakonec v tom stavebnictvi stejne povetsinou nepretrzite nejde makat, protoze jsou tam i technologicke pauzy. Pokud se to dobre naplanuje tak i s normalnim pouze dennim rezimem lze opravovat rychle a efektivne. U nas je, ale problem ze se nevyuzije ani denni svetlo, takze makat v noci je v nasich podminkach snaha slepice o letani s orly.
PPP projekty jsou nesmysl, respektive maji velky smysl a sice ze je to zdaleka nejefektivnejsi metoda jak odklonit statni penize do soukromych kapes a tudiz chapu atraktivitu tohoto konceptu pro nasi politickou reprezentaci.
PPP projekty jsou nesmysl, respektive maji velky smysl a sice ze je to zdaleka nejefektivnejsi metoda jak odklonit statni penize do soukromych kapes a tudiz chapu atraktivitu tohoto konceptu pro nasi politickou reprezentaci.
Neouhlasim. Japonsko, Cina, Jizni Amerika, Severske staty atd...tam se muze pracovat 24/7 😄 A jetli jste nevidel jak po zemetreseni a tsunami v Japonsku za 11 dni udelali zcela novou dalnici 189 km, tak je skoda prave ze takhle nepracuji u nas. Za 25 let se tu postavilo par kilometru novych dalnic a nejsou porad dokoncene. Bohuzel nekde to jde, nekde ne. A kdyby se nepostavila tenkrat D1 z tech panelu, tak tam neni do dneska. 😄 Na infratrukturu v doprave se u nas se..e a jen se hrabou prachy 😄
V stavebníctve sú nočné úplne bežná vec.Sa čudujem že sa tu tak neopravujú aj dialnice.V Švédsku dokázali za noc spraviť niekoľko km nového povrchu na dialnici-to sme čumeli ráno....
S mesačným "fondom pracovnej doby" choďte niekam,to možno platí pre ludí v kanceláriách stavebných firiem ,ale nie v teréne.
Keď chce byť niekto so svojou rodinou,tak nech si nájde prácu doma,ale na stavby sa chodí väčšinou turnusovo.
Minister vie o čom hovorí,a držím mu palce.
S mesačným "fondom pracovnej doby" choďte niekam,to možno platí pre ludí v kanceláriách stavebných firiem ,ale nie v teréne.
Keď chce byť niekto so svojou rodinou,tak nech si nájde prácu doma,ale na stavby sa chodí väčšinou turnusovo.
Minister vie o čom hovorí,a držím mu palce.
Ten duvod proc se u nas nepostavilo vice dalnic neni rozhodne v tom, ze nestavime 24/7. Dalnicni sit by se dala stavet mnohem vetsim tempem uplne normalne i s osmihodinovou pracovni dobou.
8 hodinová pracovná doba v stavarine je blbosť,možno cez zimu,ale v lete min. 12hod.
PPP smysl mají, ale to bys musel o problematice vědět víc než jenom to, co vyčteš v diskusích na novinkách.
Ale jiste ze maji PPP smysl. Smyslem je, ze jsou fakticky naprosto nekontrolovatelne, takze umoznuji nadhernym zpusobem rozkradat statni rozpocet. Druhou obrovskou vyhodou je, ze ackoliv jde fakticky o zadluzovani statu, tak se to nepocita jako statni dluh, takze kolem toho nejsou problemy kde na ne vzit penize z omezeneho statniho rozpoctu. Jsou to penize, ktere nikomu nechybi a pritom tecou velkym proudem do spravnych rukou. Proto jsou PPP u politiku tak oblibene a zaroven strasne nebezpecne.
Bereš PPP jako jeden jedinej model, kterej jsi zřejmě někde diskutoval nebo zažil. Možností spolupráce Public a Privat sektoru je neomezený množství, včetně možnosti rozdělit fixní náklady na výstavbu a následně podobným způsobem nechat privát participovat na zisku z dálničních poplatků.
Jak říkám, novinkový kovboj. O výhodách takového řešení se tam asi moc nemluví, co? Tak třeba už jen to, že stát nechá postavit veřejně prospěšnou stavbu, ze které mají benefit miliony řidičů, za peníze, které zrovna nemá. Diskuse o tom, jestli je výhodné si půjčovat nebo stavět z naškudleného, bych zde neotvíral.
A jeden takový příkladeček, ať na novinkách někdy oslníš i něčím jiným než skuhráním a nadáváním na politickou reprezentaci, taková D1 u Ostravy (v médiích pořád označovaná jako D47), představ si, že ji provozuje koncesionář, který dodal státu návrh, zajistil výstavbu a nyní se stará o provoz. Žádné debaty o zodpovědnosti za výběr materiálu a zanedbání údržby, koncesionář nedodává službu v definovaných parametrech kvality a nazdar, penále. Navíc financujícími bankami kontrolovaná dokumentace a jednoznačnost rozdělení odpovědnosti by zajistila hodně rychlé vyřešení jakéhokoli podobného sporu.
A jeden takový příkladeček, ať na novinkách někdy oslníš i něčím jiným než skuhráním a nadáváním na politickou reprezentaci, taková D1 u Ostravy (v médiích pořád označovaná jako D47), představ si, že ji provozuje koncesionář, který dodal státu návrh, zajistil výstavbu a nyní se stará o provoz. Žádné debaty o zodpovědnosti za výběr materiálu a zanedbání údržby, koncesionář nedodává službu v definovaných parametrech kvality a nazdar, penále. Navíc financujícími bankami kontrolovaná dokumentace a jednoznačnost rozdělení odpovědnosti by zajistila hodně rychlé vyřešení jakéhokoli podobného sporu.
Zdá sa mi úplne logické a normálne, že oprava či rekonštrukcia cesty by sa mala robiť non-stop. V noci je navyše intenzita premávky oveľa menšia a v letných mesiacoch nie je také teplo, ktoré môže komplikovať opravu. Súčasné technológie umožňujú bez problémov celé stavenisko nasvietiť.
Zaujímavé by to bolo hlavne z ekonomického hľadiska. Pri klasickej pracovnej dobe pracujú stroje jednu štvrtinu až jednu tretinu týždňa. Zvyšok týždňa stoja a nezarábajú. Keby sa však používali takmer non-stop (ako stroje vo fabrikách), jednotkové náklady by museli klesnúť (ak by u zadávateľa - teda štátu - na to existoval tlak). A finančná úspora by bola väčšia ako zvýšené mzdové náklady.
Len rozmýšľam, prečo to muselo napadnúť až tohto ministra. Ale ako sa hovorí, nikdy nie je neskoro.
Rovnako pre firmy by to muselo byť zaujímavé. Za rok by stihli urobiť 2 alebo 3 krát viac zakázok. Ale mám dojem, že pri súčasných cenách majú takú finančnú "vatu", že sa im to nezdá moc prínosné.
Zaujímavé by to bolo hlavne z ekonomického hľadiska. Pri klasickej pracovnej dobe pracujú stroje jednu štvrtinu až jednu tretinu týždňa. Zvyšok týždňa stoja a nezarábajú. Keby sa však používali takmer non-stop (ako stroje vo fabrikách), jednotkové náklady by museli klesnúť (ak by u zadávateľa - teda štátu - na to existoval tlak). A finančná úspora by bola väčšia ako zvýšené mzdové náklady.
Len rozmýšľam, prečo to muselo napadnúť až tohto ministra. Ale ako sa hovorí, nikdy nie je neskoro.
Rovnako pre firmy by to muselo byť zaujímavé. Za rok by stihli urobiť 2 alebo 3 krát viac zakázok. Ale mám dojem, že pri súčasných cenách majú takú finančnú "vatu", že sa im to nezdá moc prínosné.
Mozna se vam to zda logicke a normalni, ale je to nesmysl a vyjimecny postup. Nikde ve svete se bezne liniove dalnicni stavby nedelaji 24x7. Ano, opravy kritickych useku se dost casto v tomto rezimu delaji pokud neni jineho zbyti. Pamatuji si, ze kdyz se opravovala v LA 101cka, tak se makalo furt, protoze tam je kazdodenni dopravni kolaps i kdyz ji neopravuji. Stejne tak Bay Bridge v San Franciscu se zaplatoval v noci, protoze pres den by to byla vrazda. Nicmene bezne stavby novych dalnic se delaji ve standardnim rezimu, protoze to jestli se dalnice postavi za dva nebo tri roky uz je celkem jedno, u nas je pak navic problem, ze ta dalnice se stavi let patnact, respektive patnact let se vykupuji pozemky a resi se pravnicina kolem. Tomu ovsem zadne stavebni maratony nepomuzou.
Nocni staveni se dela jen kdyz to jinak nejde, protoze je to mnohem drazsi a komplikovanejsi. Nemluve o otazce bezpecnosti, kdy stavebnictvi je i takhle nejrizikovejsim sektorem z pohledu bezpecnosti prace a nocni prace v blizkosti pohybujicich se stavebnichstroju predstavuje vyrazne zvyseni rizika. Stejne tak jsou nocni uzavirky pokud se pracuje rizikovejsi i z pohledu bezpecnosti dopravy.
Nocni staveni se dela jen kdyz to jinak nejde, protoze je to mnohem drazsi a komplikovanejsi. Nemluve o otazce bezpecnosti, kdy stavebnictvi je i takhle nejrizikovejsim sektorem z pohledu bezpecnosti prace a nocni prace v blizkosti pohybujicich se stavebnichstroju predstavuje vyrazne zvyseni rizika. Stejne tak jsou nocni uzavirky pokud se pracuje rizikovejsi i z pohledu bezpecnosti dopravy.
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Problem bude jinde. Treba v tom, ze rekonstrukce 300km trva 15 let s tim, ze uz nyni se vi, ze to nebude stacit, a pak se musi rozsirit (= mimo jine postavit kazdy most pres dalnici znovu). A tak tady mame pekne 30tiletku s tim, ze dalnice bude celou tu dobu rozkopana. O cenach za km se uz vubec nema smysl bavit.
Ja nevidim problem v delce pracovni doby, ale nekde uplne jinde.
A vzhledem k uspechum s Blankou chapu pana ministra, ze nam bude predkladat roztodivne napady, abychom se proste venovali necemu jinemu a nedrbali stale tu Blanku...
Ja nevidim problem v delce pracovni doby, ale nekde uplne jinde.
A vzhledem k uspechum s Blankou chapu pana ministra, ze nam bude predkladat roztodivne napady, abychom se proste venovali necemu jinemu a nedrbali stale tu Blanku...
Mam dojem, ze to uz tady jednou nebo dvakrat bylo. Takze bych se opravdu zameril na vice na vysledek nez na plany.
Navic, se porad bavime o tom, ze finance tecou z kapes danovych poplatniku do otesanku RSD a SFDI, takze je na miste otazka, zda tam hodnoty vznikaji nebo zanikaji.
Bude to samozřejmě nutit GD pokrývat mnoho činností subkami a ve špičce třeba i těmi, který by za normálních okolností nepoužil.
Kvalitně odvedenou práci nezajistí permanentně unavený pracovník. Docházelo by jednoznačně k překračování FPD. Dvě směny, krátký a dlouhý týden, čtyři čety na úsek a samosebou inteligentně řešený uzavírky.
a co se kvality prace tyce, od toho je tam stavebni dozor, ktery by mel mit stejne smeny jen v jinych stridackach, a takovej satvebni dozor mi mel nest i cast zodpovednosti, pokud se pak nasledne projevi vady, mel by zane nest procentuelni odpovednost i ten ztavebni dozor 😄
Věřím, že ideál je 16/7...nepleťme si to se strojírenskou výroboul kde jsou přesně daný parametry. Na stavbě se tyto mění velmi často a nemusí být zapříčiněny něčí špatně nebo neprofesionálně provedenou prací.