Průměrná cena ojetin prodávaných na českém trhu se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila o 5000 korun na 210.000 Kč. Důvodem je oslabení koruny, které zdražilo auta z druhé ruky dovážená ze zahraničí.
Kam se nám ztrácí procenta? V kategoriích je 34+20+16+15%. A já se divím, proč mi nevychází tak vysoký průměr 210tkč na ojetinu. Kde je zbylých 15%?
Nějak mi to hlava nebere.
Ještě by se dalo polemizovat co znamená kategorie do 200 tisíc kč :-) Když jsou pod tím kategorie do 100tis. kč a 100-150 tisic kč. Je to 150-200tisic kč, nebo je to všechno do 200tisic? :-)
Kategorie do 200 tisíc je kategorie vozidel, které si koupíš za 100 tisíc a dalších 100 tisíc do nich nacpeš, aby ses jich za 80 tisíc zbavil...jinými slovy... když si spočítáš pro a proti, možná je lepší fakt ten operáč, pokud nemáš na funglovku
Takovejch aut (míněno v kategorii do 200 tisíc) jsem měl za život 5, ale tenhle model co tu popisuješ jsem na žádným z nich nezažil. Ono musíš počítat, že provoz auta prostě něco stojí a že do něj strčíš za rok desítku na údržbu a opravy není nic horentního. Navíc když ho máš nový tak musíš ještě počítat s dalšíma 15000 za havarijní pojištění a proti ukradení, který u starýho auta jaksi nemusíš řešit. Kolega byl teď na garančce s Ceedem a dal za ni taky 10 klacků a to má funglovku, která ma najeto trapných 40000 km. Čili abych to shrnul, každý i nový auto s sebou nese náklady na provoz (vyjma benzínu) a uvědom si, že když si koupíš teď novou káru za 400000 tak za 5 let na ztrátě hodnoty provaříš minimálně 2 kila plus do ní sypeš minimálně za garanční prohlídky a havárku. Takže když si spočítáš pro a proti, tak nový auto si můžeš dovolit jen ve chvíli kdy nemusíš řešit peníze.
Je fakt, že jsem trochu mimoň. Ojetinu jsem si poprvé a naposled koupil v roce 1990, Peugeota XRD, tehdy 1.9 diesel (první a také poslední nafta v mém životě). Pak už jen nové vozy - vždy tak na pět, šest let (s jednou jedenáctiletou výjimkou, kterou mám v garáži doposud jako náhradní vůz.) Ale zažil jsem v mém blízkém okolí už dvakrát, že někdo uvěřil řečem v autobazaru - a pak se dotyční nestačili divit a sypat... Ale chápu, co myslíš.
O nákladech na auto netřeba hovořit... je to luxus a v našich končinách ještě dlouho bude
EDIT: ten operáč ti pokryje takové ty "přídavné" náklady
Na ceně ojetých vozidel, která jsou z valné části dovážena ze zemí EU se krásně projevuje intervence ČNB v neprospěch koruny a její znehodnocení administrativními zásahy. Nákup v eurech a prodej za koruny se musí projevit. O auta za 10.000 Euro se už jedná o desetitisícové částky v korunách.
Začíná nám období maturit a myslím, že by i zdejší redaktoři měli zkusit maturitu z matematiky.
Dle výše zmíněného textu je nejvíc 34% aut s cenou do 100tis, pak 20% od 100 do 150 a 16% 150-200 a pak až 15% aut s cenou 350tis +. Z toho plyne , že na auta s cenou 200-350 tis zbývá jen 15% a ať na to koukám jak na to koukám, tak ani se čtyřmi semestry vysokoškolské matematiky na ČVUT těch 210tis za průměrnou ojetinu nevidím.
To by těch 15% aut nad 350 tis muselo být vše nad milion apod, což pak z této statistiky dělá nepoužitelný nesmysl.
Mnohem víc vypovídající údaj by byl průměr bez 5% nejlevnějších a 5% nejdražších, v této podobě je to nepoužitelné, protože to absolutně neodpovídá uvedeným číslům.
To právě nevíš, jak to počítali, pokud se prodá pár desítek-stovek zánovních předváděcích Porsche/Audi/BMW za cenu kolem 2 miliony, je to už ojetina, potom to se statistikou zahýbe.....
Však takhle nějak to myslím - jsou v tom nové reexporty, předváděčky a hned ta statistika nemá valný smysl, lepší by byl vážený průměr, případně vyjmout pár procent z obou krajních poloh a pak bude výsledný údaj mnohem víc vypovídající, takto z textu víme, že 70% aut je s cenou do 200 tis, ale průměr je 210tis....
Jenže v takovém případě pak nemá taková zcestná informace v článku co dělat, jako je průměrná cena ojetiny.
Když si 1000 lidí koupí lehce jeté auto za 2mil ( předváděčka, import ze zahraničí), tak je to za stejné peníze, jak když si 40 000 lidí koupí ojetinu za 50 tis. To znamená, že si 41 000 lidí koupí auto za průměrných 97 561,- , což má nulovou vypovídající hodnotu, protože si přes 97% lidí koupilo auto za polovinu té sumy.
Z článku se může zdát, že běžná ojetina je za 210 tis, ale za tyhle peníze od Vás autobazar v 99% ( i kdyby mělo cenu 250-300t) případů ani nevykoupí protože gró jejich prodeje jsou vozy za 50-150 tis.