Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Nový Opel Astra dostane jako první v segmentu světlomety Matrix LED

46 komentářů

topten
nemá v tyhle tride LED-ky uz davno leon??
divim se, ze to uz davno do nižší stredni necpou aspoň za priplatek místo xenonu.
je nejaka nevyhoda LED-ek proti xenonum??
Avatar - Hittman
Hittman
Slyšel jsem ohlasy, že xenony svítí lépe...
Avatar - Misanick
Misanick
Mám možnost porovnávat a subjektivně opravdu svítí xenon lépe. Ty ledky mi připadají, že svítí na mnohem kratší vzdálenost před auto, i když tomu tak prý není 😉 .
Avatar - Hittman
Hittman
jó, ještě to chce doladit, proto je lepší kupovat model až po faceliftu, kdy jsou vychytané mouchy modelu nového... 😄
topten
to je kazdopadne zajimavy, ze by novy auto s ledkama svitilo min nez předchozí model s xenonama.
muze to byt rozdilnym barevnym spektrem a vnimanim oka. v LED jsou vpodstate jen 3 barvy - cervena, zelena, modra a z toho se umicha bila. xenon ma asi cele barevne spektrum.
co ti prijde prijemnejsi, LED nebo xenon??
Avatar - Hittman
Hittman
Ono je asi jedno, kolik to má barev, jde o to, jak to svítí,tj. jestli lépe vidíš s led nebo xenon...
topten
znam lidi, co LED nesnasej. ja nemam rad studene led (nad 5000K), tedy to, kde je nejspis vetsi podíl modre. to, ze mame pocit, ze to svetlo je stejne, nemusi byt tak uplne pravda, protože oko i mozek je zvykle na cele barevne spektrum od sluníčka a pouze tri barvy v tom muzou delat chaos.
nasua23
no ale ted koukas na monitor, kde jsou taky barvy v RGB (cervena modra a zelena), takze v tom to asi nebude....

nebude to neco ve smyslu jako zarovka/zarivka?
pod zarivkou se mi taky vzdy cetlo hur
topten
to je prave ta otázka jak to vnima oko a jak to vnima mozek.
z RGB při spravne vyvazenosti mozek vyhodnoti bilou, i když jde jen o 3 barvy.

vem si priklad zlute. prirozena zluta ma nejakou vlnovou delku, kterou vidi oko a mozek ji vyhodnoti ja zlutou.
když mas k dizpozici jen RGB, zlutou vytvoris pomoci R a G. oko vidi červenou a zelenou, tedy 2 ruzne vlnove delky, ale mozek vyhodnoti zlutou.
a je otázka, jestli zluta v prvním pripade je uplne ta sama zluta jako ve druhem pripade, i když to mozek vyhodi stejne. podle me to tak uplne není.

oko je ruzne citlive pro ruzne vlnove delky, takze je jinak cetlive pro skutecne zlutou a jinak citlive pro namíchanou zlutou - tedy jinak pro zelenou a jinak pro červenou.
podle me je bila barva namichana jen ze 3 barev jina bila nez bila z celého barevneho spektra, i když do mozek vyhodnoti stejne.
Avatar - eXp10it
eXp10it
A není to jedno když v oku máte zase jen RGB čípky? 😄
Střelec
Co xenony 10000K? Roznani barev zadne
Makovnik
LED svetlomety nie su ani nahodou zlozene z RGB. Svetlomety pouzivaju "monochromaticky" biely cip. Ten nema uplne spojite spektralne zlozenie, tym padom mu zvykne precuhovat najma zlta, zelenozlta, fialovomodra alebo ina farba. Vsetko je to sposobene cistotou polovodicoveho prechodu.
Standardne lacnejsie cipy maju horsie farebne podanie ako drahsie, "znackove".

Typicky cip v auto svetlomete [odkaz]
bobuloid
ono je to jinak. bila uz se davno nemicha ze trech barev. v techto aplikacich se to vytvari pomoci ledky svitici v neviditelnem spektru, ktera osvetluje luminiscencni povrch a ten teprve jako sekundarni zareni vydava viditelne bile svetlo.

a xenony rozhodne nemaji lepsi barevne spektrum.
Nicco
Nevim jestli ma PSA 508 matrix nebo obycejne diody ale hlavne na dalnici v protismeru a take ze zadu to priserne oslnuje fialovym svetlem, vypada to jak vypaleny a vysoko svitici xenon nebo svareni obloukem.
Střelec
Tak asi to bude u Leona povestna koncernova kvalita. Reklama, ze ma Leon LED vypada dobre, na auto.cz a dalsich dobre placenych serverech se o tom pise. Ze to ve skutecnosti je ojebany jako xenony na Rapidu uz se malokdo dozvi.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Cože? Můžeš nějak specifikovat, v čem jsou full LED Leonu "ojebaný"?
jossalito
To byl zas jeho výron. Jako bys ho neznal. Ten tu nažvaní věcí, o kterých neví lautr nic, že je to až komické.
Je to jen ukázka jeho koncernového mindráku. Nic víc, nic míň. :-!
hipisko
v tom, ze nie su inteligentne ako u audi alebo u tejto astry
Avatar - Shr3k
Shr3k
Neřekl bych, u Leonu vidím ostřikovače, tak to asi bude svítit více, jak 20W D5S v Rapidu.
Avatar - Covenant
Covenant
Jak píše Misanick, mám také přímé srovnání a to světlo je pocitově jiné než u xenonů, člověku se zdá že opravdu svítí na kratší vzdálenost.....může to být právě tím vnímáním jiného světla ledek.
pargi
Že svítí na kratší vzdálenost, to bude spíš čočkou než zdrojem.
webpaja
Asi zálěží na výrobci světelný techniky, ale LED mi svítí líp než xenon. Definitivně líp...
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Pozor, v článku se mluví o Matrix (!) LED, a ty nemá asi ani Leon.
topten
ano, to bude asi ten rozdil.
kdo se ma v tech všech pojmech vyznat ...
Avatar - Covenant
Covenant
Leon led nejsou špatné, ale Matrix je jiná liga, stačí se podívat na videa z youtube 😉
[odkaz]

Ale taky to nebude za úplně levné peníze.
Avatar - Egi
Egi
Nejde o LED, ale o Matrix LED, je to celkem podstatný rozdíl. Ani ne tak ve svítivosti, jako spíše ve funkcionalitě
Nagano
Působí to na mě tak, že si vlastně připlatím za Matrix LED, abych usnadnil život ostatním řidičům, a to mi jako kupujícímu moc ekonomicky nezní 😄 Protože klasické full LED světla mi udělají stejnou službu za míň peněz.
Spíš by mě zajímala životnost těch LEDek co jsou v těchto nebo jiných full LED světlech. Protože pokud odejde jedna LEDka, tak je to na výměnu celého světlometu a to asi nebude levná záležitost...má někdo k tomuto nějaké info?
Avatar - iudex
iudex
Tak odmysliac od trochu egoistického pohľadu na vec, tá funkcionalita Matrix-LED by nemala len obmedziť oslňovanie protiidúcich áut, ale aj zlepšiť osvetlenie okraja vozovky v zákrutách, osvetlenie značiek a pod.
Čo sa týka životnosti, na to sú asi takéto LEDky málo v reálnej praxi, aby sa dalo sumarizovať, každopádne nejaký ten rok tu už sú full-LED a bežné denné LED už pomerne dlho a nepočul som o nejakom ich vypaľovaní.
_MT_
Tyhle funkce mají světlomety už delší dobu. Matrix jsou však flexibilnější, nepotřebuješ stínítka atp.
rapper
výrobci u full led udávají vysokou životnost diod do konce samotné životnosti auta... stejné to bude i u matrix a pokud by tomu tak nebylo, kdo si nechá jedno auto třeba 15 let a pak už se stará někdo jiný... >😒] , ale led se časem nevysvítí a nezeslábnou jako xenony.
Nicco
Turbo ma taky zivotnost auta....
topten
u klasicke bily ledky se udava zivotnost 50tis hodin při poklesu svitivosti o 50%.
tady muze zivotnost zhoršovat vyssi teplota systemu, na druhou stranu pujde asi o dokonalejsi LED nez klasicky co koupis nebo v podsvetlenich displeju.
kazdopadne vyvoj jde hodne silne dopředu, kdyby to mělo pokracovat, za 5 let to bude zase uplne jinde.
Avatar - Ham.
Ham.
Tím, že usnadníš život ostatním řidičům (jejich zastínění abys je neoslnil) umožňuje naopak tobě svítit prakticky stále plným výkonem což u standardních LED nebo xenonů nepadá do úvahy. Při testu xenon vs LED vs Matrix LED v A6 bylo pořadí 1. Matrix LED, 2. Xenon, 3. Standardní LED. Standardní LED světla byla dokonce označená v provozu skoro za nebezpečná (svítivost o dost nižší než u xenonů).
rapper
Nechce to házet všechna full led do jednoho pytle. Třeba u Leonu ta světla svítí velmi dobře, sám jsem si to v noci vyzkoušel, kdežto třeba u 308 to už bylo slabší. Nejsem zastánce led, ani xenonů. Novější full led se kupují hlavně kvůli tomu nezaměnitelnému vzhledu.
Avatar - Ham.
Ham.
Nic do jednoho pytle neházím, jenom konstatuji, že full LED u A6 jsou hlavně na parádu, na svícení jsou u A6 nejlepší Matrix LED (ale také dost drahé) a dobrou službu udělají i základní xenony.
rapper
Jasně, ale otázka je jak dlouho tu dobrou službu budou dělat než se vysvítí. Jezdím se xenony přes deset let již na celkem třech autech a jejich svítivost byla vždy rok od roku slabší a slabší. Jinak takové bi-xenony v TOP stavu - to je ideál, alespoň pro mě.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Život přece usnadníš hlavně sobě. Nebo snad s obyčejnými světlomety jezdíš permanentně na dálková bez ohledu na ostatní? 😄
Avatar - Shr3k
Shr3k
Takže světelný tok asi nedosahuje 2000 lumenů... 😄
_MT_
U LED se, na rozdíl od xenonů, měří až za optikou. Pokud v nových modelech nebudou silnější xenony, tak ostřikovače asi pomalu vymizí, protože se i výkonné LED do limitu vejdou a tak ostřikovače nejsou povinné (četl jsem přepočet Mercedesu na to, kolik paliva tím ušetří 😄 ).
Avatar - Shr3k
Shr3k
Zdroj? Mám za to, že platí stále článek 6.2.9 EHK OSN 48 a měří se přímo LED moduly viz [odkaz] příloha 10, článek 5

Mimochodem např. nový Passat má dvojí LED světlomety, jedny slabší bez ostřikovačů a jedny silnější s.
_MT_
Ano, moduly. Moduly nejsou samotné diody. A bylo to vysvětlení člověka od Mercedesu, jak je možné, že k LED nedávají ostřikovače (ani k tomu nejdražšímu systému). Součástí vysvětlení bylo, že u Mercedesu (Daimleru) nevěří v přínos ostřikovačů světel.

Nenapsal jsem přeci, že LED nemůžou mít ostřikovače. Napsal jsem, že se i výkonné LED světlomety vejdou do limitu. Automobilka pořád má možnost ostřikovače nabídnout (klidně i k halogenům). Pokud daný model má silnější xenony, tak ten systém musí mít a neměl by být takový problém ho použít i s LED. Stejně tak můžou udělat LED světlomet, který se do toho limitu nevejde.
Avatar - Shr3k
Shr3k
Teď nerozumím pointě, já o žádných diodách nepsal... 😄 Ty píšeš, že se u LED měří za optikou, nicméně optika LED světlometu nemusí být vždy jen freeform/matrix, ale LED modul(y) může(mohou) být i za projektorem. V tom případě se měří LED modul bez projektoru analogicky jako xenonová výbojka podle EHK OSN 99 (světelný tok výbojky se měří ve válcové trubici). Nevidím tedy rozdílu mezi metodikou měření, prostě se tam v obojím případě neplete víc skla/polykarbonátu, než je potřeba k měření.

Rezultát je IMO jasný, není možné, aby se LED modul/vícero LED modulů o celkovém efektivním světelném toku menším než 2000 lm (tedy nevybavenými ostřikovači) vyrovnalo klasické D1S výbojce, která má 3200+-450 lm. Mohou mít třeba lepší, přesnější, flexibilnější rozvržení osvětlení (viz ten Mercedes s jejich Multibeamem od Automotive Lighting - potkávací světlo má 1000 lm), ale to je vše. V praxi (viz Mondeo, Mazda6, 50😄 je to spíš tak, že výrobce chce ušetřit na drahé elektronice výbojek a raději nasadí příslušně chlazené LED, které ho vyjdou mnohem levněji (žádný měnič, žádný startér a ještě ušetří na ostřikovačích).
_MT_
Pointa snad je, že u LED může být optika (alespoň její část) součástí modulu a z modulu být odstraněna před měřením nemusí (pokud vím, může si to určit výrobce). Správně jsem měl tedy napsat, může měřit. Když se v té normě tak vyznáš, tak proč ta otázka? A tohle je snad matrix, ne? Nemám ponětí, jaký rozdíl to udělá; čekal bych, že minimální, ale to asi jen ukazuje, že mám o světlometech jen povrchní znalosti.

Tahle světla mají svítit jako potkávací prakticky jen tam, kde je osvětlení. Jinak mají svítit do dálky, jak to jen jde. Jejich výkon v potkávacím režimu tedy není tak kritický. Limit 2 klm, pokud se nepletu, je pro tlumená. To by jim také mělo pomoci. Nebo se k takovému světlometu chovají jinak?
Demmy
No tak že nejsou vidět na této fotografii neznamená, že tam nebudou.. Současná Astra je má blíže okrajům, třeba Auris níže. Takže je možné, že je i budoucí Astra má
derek1
...tak ten je má již od března. Vypadá to opravdu skvěle.
GTS
Civic 2015 ve výbavě Lifestyle a Executive nemá ani Full LED světla, natož Matrix LED - cituji ceník Honda: „LED světlomety (LED potkávací světlomety, dálkové halogenové).“

[odkaz]