Z obnovitelnych surovin - to znamena z vody a vzdusneho CO2. Energeticka bilancia tragicka, na nahradu 1l ropy bude treba energeticky ekvivalent spalenia 3-5 l ropy. To bude platit vzdy, fyzika nepusti. O nieco moze cena klesnut ak zlacnie energia, ale zaraky by som necakal.
pokud je v tom vodik, a ze tu vodik hraje vyznamnou roli, tak ver ze to zustane jen u toho papiru, aneb bude to extremne energeticky narocne a vyrobit toho dostatek bude vpodstate nemozne
jiz mnohokrat zde zminena fakta, na 1kg vodiku na ktery vodikove auto ujede asi 100km se spotrebuje 60kW elektriny, na stejnych 60kW elektriny ale elektromobil ujede cca 300km, a ted si vem ze ten vodik bude jeste dal zpravovavan za pomoci dalsi elektriny na dalsi palivo e-benzin, takze dalsi ztraty, + pripocteme ze i ty nejlepsi spalovany se nad 30% ucinnost sotva dostavaj
opravdu veris ze Nemecko a Francie kde to vznika, bude chtit s elektrinou takhle plejtvat?
je to jen dalsi z nesmyslu na ktere EU prizpiva a snazi se zuby nehty jakoze vykazovat nejakou cinnost uredniku, jen dalsi nesmyslne biopalivo ktere ma sanci jen s dotacema kde na 1 litr biopaliva padnou 2 litry normalniho fosilniho paliva a jeste navic tolik elektriny ze bezna domacnost by s ni vystacila na tyden >:D proste stejnej nesmysl jako biopaliva z repky ;-)
To je pravda, zo zaciatku to bude isto draha zalezitost, ako kazda nova technologia, ale casom by ceny snad aj mohli klesat...Urcite by som bral radsej toto tu ako elektromobily. ;-)
ja to pocitat nemusim, ja bych zakazal obe ty varianty, tedy jak repku kvuli biopalivu, tak FVE na louce ;-)
ale porad jsi nenapsal jak se v e-benzinu uchova energie na zimu nebo noc? vzdyt poptavka po palivu je 24/7/365, to by klidne na vykyvy v siti mohli slouzit primo i dnes fungujici rafinerie na zpracovani ropy, kdyby fungovali jen ve spickach kdy je moc elektriny a v dobe kdy ji je malo by se jim zakazala nebo regulovala cinnost, kvuli tomu se nemusej stavet a vymejslet podobny bio nesmysly ;-) ostatne nejvetsi ceska rafinerie spotrebuje rocne cca 1.5TWh, v CR pritom fotovoltaika doda do site rocne 2.1TWh (mimochodem v EU je CR co se instalovaneho vykonu FVE na obyvatele na 3 miste, za Nemeckem a Italii)
jak rozpoznas ktera elektrina je z obnovitelnych zdroju kdys ji beres z verejne el. site? ona je jako jina nez elektrina treba z uhelne elektrarny? >:D
energetiky rozhodne netrapi neco jako ukladani el.energie do neceho, z ceho si ji v dobe nedostatku nemuzou vzit zpet ;-) na e-palivo by meli jezdit auta, ne ze se z nej bude zpet delat zase elektrina ;-) tohle proste neuklada energii na noc nebo zimu jak nam tu pises ;-) pokud by chteli ukladat do nejakeho paliva energii na noc, tak na to by stacil jiz ten vodik
odkdy je v CR primarni slunecni elektrina? ja mel zato ze CR stavi dlouhodobej vyhled horizontu 50 let stale na spalovacich a jadernych elektrarnach, takze ne v nasich koncinach se nemusime bat ze budem mut v zime nedostatek elektriny ;-) jine krajiny maji koncepce jine, Nemci treba vitr a slunce, Francie zase jadro a ve vyhledu 100-200 let se na tom zrejme ani nic nezmeni ;-)
jakekoli palivo typu bio, kam spada i toto palivo, je jen velka dotacni dira, kam se neuklada energie, ale jen se tam "spaluje" spousta a spousta financi, ktere generuji nasledne zisk na strane urcitych soukromych skupin, od Babisu az po automobilky ;-)
v zime nesviti slunce, nefouka vytr a netecou vodni toky? a valsten oni v zime nefunguji jine elektrarny? chlape zamysli se :-) pokladas otazky na ktere znaji odpoved i male deti, svet neni cernobilej a neni jen cerna a bila, je i to mezi tim
aha us je me jasne kde nastala chyba >:D ty beres jen elektrolyzu jako zaklad, ale tady se bavime o elektrolyze kde je hlavnim produktem vodik (neb dulezita soucast k vyrobe toho e-paliva), elektrolyza se samozrejme da vyuzivat na ziskavani nekolika prvku/sloucenin nebo i jinych chemyskych procesu v prumyslu, a jeji zaklad je opravdu az tech 70% , ale my se nebavime o elektrolyze jako zakladu, bavime se o elektrolyze pro ziskavani vodiku ;-)
Audi (asi zamerne) nikde neuvadi kolik energie spotrebuji na 1 litr, a take neuvadi % pro celej proces, ale pouze 70% pro tu posledni fazi kdy se z tech jednotlivych slozek stava to e-palivo, 70% ucinnost ma az ta posledni faze ;-)
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
jo jasne, a ta energie co zmizne spalovanim v podobe tepla je taky premeni zpet na vodu? perpetum mobile? a co napises proste, ze to bude vodu jeste vyrabet? UVAZUJ prosim :-)
Evropo znedni prosim nohy do vzduchu, stojis totis toptenovi na vedeni
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
barak a k nemu prislusna elektrarna za miliardu co vyprodukuje za den 160 litru paliva, uzasne 8-s , za jak dlouho se to asi zaplati, za miliardu let? (nema smysl to ani pocitat)
ale Audi chapu, oni to maj dotovane z Bruselu, a je to super PR :-)
popisuji ti to vejs, presne jak to planuji v Cine, spicka pro solar je v denni dobe kdy vetsina aut stoji nekde na parkovisti, a o jeji uskladneni se muzou podelit ruzne zdroje ukladani, tedy nejen elektromobily, ale take i ruzne batery packy, precerpavaci elektrarny a podobne, tech moznosti je spousta vcetne vyroby vodiku, ale ne z toho pak nasledne delat dalsi biopalivo ktere potrebuje jeste dalsi zdroje cehokoliv, aneb zdroje kterych nikdy nebude dost, od vody az po odpad ;-)
ne opravdu se nechci dozit doby kdy litr vody nestoji par haleru jako dnes, ale stoji par desitek korun (je jedno jaka mena v te dobe bude)
"účinnost elektrolyzy se udava 70%" muzes dat odkaz kde nekdo neco takoveho uvadi? pac drtiva vetsina zdroju u bezne elektrolyzy uvadi ucinnost 25 - 35 % a u vysokoteplotni elektrolyzy pak az 45% , ta je mozna kuprikladu u Jadernych elektraren ;-)
a co jsem cetl prave o konceptu ktery chce zavadet Cina, tak elektromobily budou slouzit jako uskladneni energii v dobe spiscky, kdy proste prez den stoji nekde na parkovisti a meli by se nabijet prave z tech prebitku ktere prez den budou z obnovitelnych zdroju jako slunce, a prez noc kdy zase jen stoji nekde v garazi nebo u bydlist majitelu by meli poskytnout ve dne nabitou energii k cerpani pro potreby svich majitelu (jen pro priklad treba Model S s 85kW, prez den se nabije nekde u Superchargeru na tech 85kW, majitel pak domu ujede treba 50-100-150km a spotrebuje cca do 8-12-18kW, prez noc pak jeho domacnost spotrebuje cca 2-3kW a nebude potreba niz z verejne el.site, cos je hodne nadsazene cislo a druhy den do prace opet spotrebuje 8-12-18kW)
a ted k tomu odkazu na Hybrid.cz , 160 litru a takhle velka stavba (a to jeste nevidime tu solarni elektrarnu ktera je k tomu potreba) , no jo v tom je budoucnost, ale jo, kazda z tech milionu podobnych tovaren by pak potrebpvala minimalne vizualizaci pro schvalovac proces, takze jo, ja bych natom vlastne se svou profesi vydelal a mel bych zakazek pri * >:D
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
opravdu je dobre plejtvat vodou na neco jako je vyroba paliv? a nepujde o vodu nekde z reky, ale o vodu pocitam destilovanou
jakakoliv biopaliva (a tohle je biopalivo) jsou nesmysl a resi tak maximalne to, ze urednici kdesi v Bruselu se nudi jen o trosku mene, nebo spise maji spoustu casu vymejslet granty na podobne voloviny ;-)
jakej ma smysl vyrabet palivo ktere ke svemu vzniku potrebuje neco, ceho nemame a nikdy nebudem mit dostatek? vyrabi se 3mi procesy na 3 ruznych mistech? vyrabi se z energetickou narocnosti kde 1 litr stoji na energiich asi tolik co bezny rodinny dum spotrebuje asi za 10-12 dni? opravdu v necem takovem vidis budoucnost? nebo jsi jen rad ze nekdo konecne pracuje na palivu co zase tece a tak te mozna neceka budoucnost kde auta jen bzuci, namisto toho aby buraceli v podobe 2-3 valcu s 2-4 turby?
ono si petrolheadi casto mysli ze za downsizingem stoji hlavne Bruselska "ekologie", ale veskutecnosti za downsizingem stoji potreba vydelavat penize, automobilce se totiz dlouhodobe nevyplati delat 6-8 valcovej motor ktery zakaznik neznici ani za 10 let (v tom je elektromotor nejvetsi hrozbou, protoze s minimalni udrzbou vydrzi desitky let) oni totiz potrebuji vydelavat na servisu, to je dnes pro automobilky nejvydelecnejsi cinnost, prodavat nahradni diky a servisni ukony za urcite ceny ;-) vsimni si ze treba Cadillac (firma ktere je Brusel u zadnice a ktera vzdy sazela na velkoobjemove motory) tak do sve pristi vlajkove lode pocita s 4 valcem >:D pomalu zjistuji ze zakaznici co si koupi auto a vydrzi s nim 10 let pro ne proste nejsou dobri, oni potrebuji prodavat tomu zakaznikovi auto co 2-4 roky a nejlepe ho jeste prubnout parkrat v servisu ;-)
rekl bych ze se postupne i EU dopracuje k podobne myslence jako treba Cina, ze na skladovani elektriny v dobe prebitku jsou vhodne prave elektromobily, ac ta myslenka neni dokonala a jiste se bude v prubehu let a desetileti ladit, tak zaklad ma dobrej
on i posledni vystrelek Tesly nema spatne zaklady, momentalne je PowerWall a PowerPack pro vetsinu nesmyslem, ale soucasne baterie s nama nebudou naveky a nejake dalsi druhy baterii by mohli tomuhle ucelu slouzit dobre, + to umozni stale vice vyrobu elektriny a jeji spotrebu usmernovat lokalne, a nebude se muset presouvat prez pul kontinentu
u e-benzinu je jedna zasadni nevyhoda, z elektriny se vyrabi vodik s extremnima stratama, a z vodiku jeste s dalsima ztratama e-benzin (jakekoli z tech e-Audi cosi) takze na vyrobu jednoho litru e-benzinu padne kolik 70-80kW? a ted si spocti kolik elektriny by se spotrebovalo treba jen pro pokryti potreb CR, kde se denne spotrebuje 1.750.000 litru paliv, proste jakekoliv palivo kde se musi produkovat neco ceho nemame dostatek neni podle me dobrou volbou, tedy zadne biopalivo, ani ty budouci, ktera pocitaji s vyrobou z odpadu a ras, a co az nebude odpadu dostatek, tak zacnem produkovat odpad jen aby bylo z ceho vyrabet biopalivo? a zacnem vyrabet 50x vic elektriny jen aby se mohlo vyrabet biopalivo? proc teda nejezdit rovnou ta tu prvotni formu energie co je k vyrobe tech biopaliv potreba?
Obrovsky uspech.
Takto muzeme prasit planetu spalovacimi motory, aniz bychom museli tezit ropu - staci benzin, naftu nebo plyn vyrobit z rostlin (nebo ten plyn delaji z tlejicich hoven krav) a hezky po staru to vsechno spalit stejne jako tu ropu nebo zemni plyn.
Zamyslete se nad tim.
Ikdyby se dal benzin vyrobit z pekneho pocasi, stale jeste ho spalime a zaneradime tim ten vzduch.
Ja myslel ze cilem je chranit planetu tim, ze prestaneme pouzivat zdroje energie, ktere nam nici ovzdusi. No nic.
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
Tak keď tu niekto nepochopil, tak si to ty. Veríš každej volovine na prvé prečítanie? Voda plus tie ostatné veci sa budú používať, "len ak sa to podarí", čo fakt vierohodná informácia. Inak je spomenutá biomasa a vodík. Čiže z pohľadu ekológie krajne neisté a z pohľadu výrobných nákladov tiež, vodík nie je zvlášť lacná záležitosť, tiež ho treba vyrobiť.
Vdaka za objasnenie. :yes: Ale je to skoda, lebo zvuk poriadneho spalovacieho motora je pre moje usi 100x prijemnejsi nez bzucanie elektromobilu, ale tak zial casom sa tomu asi nevyhneme. ;-\
No a? Myslis ze to robia len kvoli tomu zeby na to mohli brat dotacie? Moj nazor proste je: pockajme a uvidime, ako to dopadne. Na papieri to vyzera vyborne, som zvedavy ako to bude v reali. :-)
Proč bych měl být překvapený? Napsal jsem, že můžou, pokud budou chtít. Ano, po mechanické stránce jsou jednodušší, ale pořád je to snad homologovaná komponenta a pokud je fundamentálně vadná, tak s tím nic nenaděláš. Můžeš jen opravovat a opravovat (respektive měnit a měnit). A nevím, jak by ses smál, kdyby ti vadný motor odpálil řídící elektroniku.
Což mě přivádí k tomu, že nemusí sabotovat jen motor, když se jim bude chtít tě tahat do servisu. Elektronika je asi největší zdroj problémů v moderních autech, je drahá a dá se snadněji navrhnout tak, aby se složila, kdy má. A třešnička na dortu je, že je toho plné auto a servisy si s tím kolikrát neumí pořádně poradit, a tak mají spoustu drahých dílů, které můžou měnit stylem pokus-omyl.
Už jsem si pár, v přepočtu na koruny, šestimístných oprav elektroniky užil, takže ty kecy o tom, jak budou najednou auta spolehlivá, jsou pro mne přesně to... kecy. Stejně tak to, jak jsou osmiválce spolehlivé.
u elektromotoru se hkleda chyba mnohem snaz nez u spalovaku kde jsou tisisce soucasti, a asi vis jakej zakon se chysta ve francii a nasledne bude platit pro celou EU? ... ten o kurvitkach >:D
jinak skoukni si specifikace a zaruky treba elektromotoru od Tesly, asi budes hodne prekvapen ze udavaji zivotnost na 35 let
proste spalovaci a zazehovej motor je dnes pro automobilky zlatej dul na kterem proste servisem vydelavaj vic nez na prodeji samotnych aut, a musi, pac do toho nacpali astronomicke sumy ;-)
ono se behem pristich 10 let ukaze jak moc sousasne stare automobilky zakazniky sidi, ono to teprve prijde as se elektromobily zacnou objevovat ve statistikach spolehlivosti, a ze na tohle jiz lidi taky zacinaj sliset
vis treba ze v CR jedna celkem velka firma zvazuje pro sve obchodaky nakupovat jen elektromobily? tam se teprve ukaze kde je sila soucasnych automobilek, doted se jedna o mensi flotily nadsencu a fleetovi zakaznici elektromobili tak nejak ignorujou, ale as zacnou, muze automobilkam co na ne spolehaj zacit obri problem, je potreba si uvedomit ze jiz neni minule stoleti kdy vse tak nejak trvalo desitky let, ted se zmeny deji tak rychle ze v urcitych oblastech obchodu se zbozim se to meni extremne rychle
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
Tvoje výpočty krívajú na obe nohy. Na 1 kg vodíku dnes potrebuješ 9-12 kg vody. Plus elektrinu, ktorá všeobecne tiež nejaký ten litrík vody (čistej) stojí. Vyťahovanie prietoku vody nejakej rieky úplne mimo misu, je to prakticky nevyužiteľný zdroj. Proste úvaha mimo realitu.
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
"zrejme" je tiež zaručená správa, že...
Kým sa nebudú chváliť tým, jak na to autá jazdia a jak sú schopní vyrábať toho stovky a tisíce ton, tak sa tomu veriť nedá. Laboratórna výroba je počiatočné štádium, ktoré ním obvykle, v drvivej väčšine prípadov, aj ostane.
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
Máš nějaký odkaz na ty dotace, co získalo Audi na tyhle projekty? Neříkám, že nemohli nic dostat (v případě továrny si to umím představit). Ale tak nějak pochybuji, že jim EU dala peníze na to, aby si koupili akcie v nějaké firmě, která se zabývá daným výzkumem.
I velký osmiválec klidně klekne po 40 Mm. Proč tedy dělat čtyřválce, co nic nevydrží, když by mohli dělat osmiválce, co nic nevydrží? ;-)
Každý elektromotor rozhodně nevydrží 10 let. Pokud sabotují spalovací motory, aby nevydržely, budou to dělat i u elektromotorů. V praxi jsem se setkal s tím, že výrobce měl špatně navržený elektromotor, věděl o tom, přesto za ty desítky let, co ho vyrábí, nic nezměnil, protože jde o silně regulovaný segment, takže drží zákazníky za koule a přilepšuje si tím zisky o pěkných pár milionů euro.
Součástí problému bylo, co budeme lít do existujících spalovacích motorů, nebo jak nahradíme ropu ve výrobě plastů, až bude příliš drahá. Ochrana planety rozhodně není univerzální cíl. Nehledáme způsoby, jak se změnit, ale jak si zachovat co nejvíc z toho, co dnes máme.
Na to mají u Audi e-gas. Ve Werlte mají továrnu, která vyrábí vodík a z něj metan, který následně pumpuje do plynovodu. Institut Fraunhofer v jedné studii u přeměny elektřiny na metan uváděl účinnost až nějakých 65 % (pro konkrétní technologii). Na vodík to v tom případě bylo skoro 80.
Konkrétně továrna ve Werlte má udávanou účinnost myslím 54 %, což je spíš na spodní hranici rozsahu ze studie institutu Fraunhofer. Nicméně tahle hodnota myslím nezahrnuje využití odpadního tepla, v provozu by tedy měla být vyšší.
V procesu přeměny vodíku v metan sice ztratíš nějakou energii, ale získáš látku, na kterou máme postavenou infrastrukturu. Zemní plyn je v podstatě metan. A plynovody jsou velmi efektivní v distribuci a představují ohromnou energetickou zásobárnu.
ty ses fakt natvrdlej.
když v nemecku zafouka vitr nebo vyleze slunicko, tak je tolik elektriky ze se nevi co s ni a část se ji zene na jih do rakouska do precerpavacek, které ale samozrejme nepojmou vse a ani draty na to nejsou staveny. tak se logicky nabízí otázka co s ni, a reseni je samozrejme ji nekde skladovat. a moznosti jak ji skladovat je vic, nektery jsou vic efektivni, jiny min, nektery jsou spis na kratkodoby skladovani, nektery umoznuji delší skladovani. premena na synteticky benzin je jedna z moznosti, která jednak umoznuje dlouhodobe skladovani energie, a jednak je evidentne efektivnejsi nez energie ziskana z bioplodin.
dam ti za domaci úkol:
1) kolik energie za rok ziskas z plochy 1ha z FVE v nasich podminkach
2) kolik energie sklidíš z plochy 1ha z nejaky energeticky plodiny, třeba tolik oblibeny repky v nasich podminkach
3) porovnej to a dojdes k prekvapivym zaverum (pro tebe) ...
a ještě jeden úkol:
4) zjisti si jak to je s tou elektrolyzou, tedy účinnost energeticke premeny elektřina -> H2O -> H2
s pouzitim elektriny z klasických zdroju se pro pripadnou prumyslovou vyrobu tohodle paliva nepocita, jde o to vyuzit prebytky obnovitelných zdroju, když nejsou kam dat.
pisu to tady porad dokola
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
mozna by jsi to mel vysvětlit.
jestli jsi s tou energii zabrousil do teorie relativity, tak pak energii je samozrejme mozny premenit na hmotu, a zdanlive tak energii muzes ztratit, to ale není tenhle pripad.
a jestli tim 1:1 naraziz na to, kolik vody vznikne spalenim benzinu, tak ano, spalenim 1 litru benzinu vznikne 1 litr vody + něco malo přes 2kg CO2. to je normalni chemicka reakce. tohle pocitaj uz zacci na zakladni skole.
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
mluvil jsi o milijarde, jak jsi prisel na milijardu??
navíc chlapce, laboratorni zarizeni nebo vyroba je vzdycky podstatne drazsi nez prumyslova, to vedi uz deti v materske skolce
z vodnich elektráren toho u nas uz moc nevyrobis a novych moc nepostavíš protože jaksi uz není kde, takze ti zbejva vitr a slunce.
mozna to pro tebe bude velky prekvapeni, ale v zime je toho slunecniho svitu v nasich zeměpisných sirkách podstatne min nez v lete, proto je v zime taky zima, nebo myslis, ze je zima z rozhodnuti nejakyho uradnika??
a ani ten vitr nefouka u nas az tolik jak by asi bylo potřeba.
pisou o elektrlolyze vody, ne nejakych jinych roztoku a pisou o 60-70%.
navíc audi tvrdi ze z vody a CO2 umi udelat něco jako palivo z ucinnosti 70% a mezistupněm je evidentne H2 ziskany elektrolyzou H2O. u toho posledním procesu pisou o ucinnosti 80%. celkove tedy 56%
když do ucinnosti elektrolyzy vody budes zahrnovat i účinnost vyroby elektriky, tak ze s celkovou ucinnosti elektrolyzy dostanes ne nejakych trapných 25-35% jak pises, samotna elektrolyza probiha s uconnosti taleko vyssi, tedy uvadeji az 92% [odkaz] .
chtelo by to naucit se vyhledávat informace
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
FVE, která by dodala elenergii pro vyrobu 160 litru paliva rocne by mela instalovany vykon 3kWp. kolik to muze stat??
pro 165 litru denne 365x vic. kolik to muze stat?? miliardu?? aspoň rady by sis mel ujasnit
a jak uchovas energii z leta na zimu??
tusis jaka je účinnost premeny slunecniho zareni na biomasu?
nebo celkova účinnost premeny slunecniho zareni na elektrinu přes biomasu???
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
co to plácáš?? energie samozrejme nezmizi. rek bych ze je skoro jedno, jesli se premeni na teplo v okamziku dopadu slunecnich paprsku, nebo az po nejaky době spaleni syntetického benzinu. energeticky to je uplne jedno.
ja ti nerozumim. při spalovani benzinu vznika i H2O. vis to vůbec???
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
to ze se to nevyplati dnes neznamena, ze se to nemůže vyplatit za 10 let.
v počátcích automobilismu autem taky jezdili jen ti bohati, protože to nebyla levna zalezitost, v počátcích letectvi opet litali jen ti bohati, protože to nebyla levna zalezitost. pamatuju na placatou televizi za 500tis, to si taky nemoh dovolit uplne kazdej jako dnes
tady [odkaz]%C3%BDza pisou 70% "Energetická účinnost elektrolýzy vody (získaná chemická energie/dodaná elektrická energie) dosahuje v praxi 60-70%.[1]" - podle nejakyho člověka z CVUT, ale mas pravdu, jiné zdroje udavaji podstatne nižší účinnost. na druhou stranu, audi o blue crude uvadeji energetickou účinnost 70%.
ano, takze elektromobily by byly ke kratkemu uchovavani energie v prubehu dne, nebo maximalne několik dnu, ale co s uchovavanim energie v horizntu třeba mesice?? navíc, nevim jestli bych se neceho takového zucastnil vzhledem o omezenému poctu vybijecich a nabíjecích cyklu akumulatoru ...
kdybych vzal, ze na 1 litr je potřeba 20kWh, tak na tech 160 litru potrebujes 3.2MWh, to ti v nasich podmínka vyrobi FVE s plochou cca 20m2 za rok, vzhledem ke vyssi ucinnosti mozna mensi plocha. netvrdim ze to je malo, kazdopadne spouste lidem 160 litru staci na 3 mesice provozu, ja to mam tak na mesic, takze ja bych musel mit nejakych 250m2...
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
ta voda se spalenim paliva vrati zpet do přírody.
destilovana voda se v prirode pokud vim nikde nenachazi, ale vyrabi se prumyslove, proto si nemyslim, ze jde o plytvani
ja si nemyslim, ze elektromobily budou vhodny ke skladovani elektriny, mozna ke kratkodobym prebytkum, tedy den/noc, nebo maximalne v horizontu 1 tyden, ale vic ne. k tomu budou spis vhodnejsi velke stacionarni akumulátory, ale stále je otázka, jestli budou schopny akumulovat třeba letni prebytky na zimu. jednou asi jo, ale v blizke budoucnosti pochybuju.
účinnost elektrolyzy se udava 70%, audi udava celkovou účinnost premeny na Blue Crude az 70%, a dále na synteticky diesel 80%, to by jsme byli na celkových 50%, coz by tak spatn nebylo. [odkaz]
jestliže pro ziskani na 1kg vodiku elektolyzou je potřeba cca 60kWh energie a 1kg vodiku odpovida cca 3 litrum benzinu, vychazi mi potřeba 20kWh / 1 litr benzinu, coz je samozrejme vzhledem i k velmi optimisticke spotrebe 4l/100km 80kWh proti 15kWh elektromobilu velmi moc.
jenze co s tou energii, která bude k dizpozici jen ve spickach, resp v lete delat, když ji neumime (aspoň zatím) nijak skladovat?
samozrejme, ze to je mozna slepa ulička, ale když bezmu, ze i takovej ja cimrman byl průkopníkem slepých ulicek, a kam to dotah ....
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
evidentne to funguje:
"Nové zařízení Audi extrahuje ze vzduchu oxid uhličitý pomocí "přímého zachytávání", technologie vyvinuté curyšskou spolčností Climeworks AG. Za použití procesu vyvinutého německou společností Sunfire GmbH pak tento plyn reaguje s vodíkem při 220 °C a tlaku 25 barů.
Výsledkem je kapalina Blue Crude bohatá na uhlovodíky. Podle Audi je efektivita procesu až 70 %. Pilotní zařízení dokáže vyrobit 160 litrů Blue Crude za den. A až 80 % Blue Crude pak může být konvertováno na syntetický diesel."
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
evidentne jsi zapomnel na jednu věc chytraku.
ze uhlovodik, o kterem je rec, není jen vodik.
a nez zacnes placat dalsi nesmysly, tak si zjisti, kolik vodiku je v 1kg benzinu a upresni si, kolik vody je potřeba na vyroby 1 kg vodiku.
ale musim si i ja nasypat popel na hlavu, na 1 litr syntetického benzinu je potřeba PRESNE 1 litr vody, ne min jak jsem psal, a benzin je slozeny vpodsate jen z uhliku a vodiku, když nebudem uvazovat další primesy.
kolik vody potrebujes na vyrobu elektriky z FVE nebo vetru??
jsme na zacatku. jsi pesimista, kterej si mysli ze jiz vse bylo vynalezeno a objeveno.
když zasviti slunce nebo zafouka vitr, tak je elektriky tolik, ze se nevi co s ni, ale neumi se skladovat. o to je boom fve teprve cca 7 let a účinnost se zvysuje a stavi se stále nove.
brzo prijde doba, kdy energie z FVE bude podstatne levnejsi nez z konvencnich zdroju, ale bude ji tolik, ze bez skladovani bude k nicemu. jedna z moznosti je skladovat energii ve forme syntetiskych paliv, které skladovat umíme levne a dlouhodobe
levny elektriky ze slunce a vetru bude brzo 3 prd*le a jedina moznost jak je vyuzit bude naucit se ji skladovat. skladovani ve forme elektriky nebo vodiku zatím ve velkem neumíme nebo je docela problematicke, mnohem jednodussi je skladovani ve forme kapaliny, tedy syntetického benzinu
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
benzin, resp nafta je slozena z uhliku, vodiku a kysliku, neboli uhlovodik.
takze predpokladam, ze uhlik se bere CO2, vodik z H2O a kyslik z obou.
kolik asi budes potrebovat vody na 1 litr benzinu/nafty? evidentne min nez litr.
v CR je spotřeba benzinu a nafty cca 7mld litru za rok, tedy 7mil m3. prutok labe v decine je cca 100m3/s, tedy přes 8mil m3 denne, takze by při tyhle uvaze na vyrobu benzinu a nafty pro rocni spotřebu stacil ani ne 1denni prutekle množství vody labem v decine, nebo nejakych 0.25% stalyho prutoku, tedy 250 litru / fterinu. to mi neprijde jako velky problém.
a samozrejme, spalenim toho paliva opet vznika CO2 + H2O, takze se ta voda nikam neztrati
Re: No dobre, ale z čoho to chcú vyrábať? "Obnoviteľné surov
precti si clanek ještě jednou nebo třeba 10x jestli jsi to nepochopil, je to tam napsane jasne - H2O + CO2 + slunecni zareni. nic, ceho by nebyl dostatek skoro všude.