Divize BMW M má nového šéfa, Franka van Meela. Ten se v rozhovoru pro magazín Autocar rozpovídal o budoucnosti ostrých modelů a zdá se, že manuální převodovky v těchto vozech již dlouho nebudou.
Jeste mi tu nikdy nikdo uspokojive nevysvetlil, proc by ta rucka mela byt manualni, tak to zkus, mozna budes prvni. Jen pro uplnost pripomenu, ze se bavime o "parkovaci brzde" s durazem na slovo "parkovaci".
Tak třeba proto, že jsou i lidi, kteří si umí / chtějí "hodit auto přes ručku" neboli rozhodit právě pomocí ruční brzdy auto řízeně do smyku, což s tou elektronickou náhražkou prostě a jednoduše nejde!
Pokud to ale potřebuješ vysvětlovat, pak je jasné, že jsi to nikdy nezkusil a tím pádem ten důvod asi ani nepochopíš, což není vada, je to jen a pouze stav vyspělosti ve kterém by se člověk neměl pouštět do těchto diskuzí (sorry, no, malé rýpnutí, jsem si nemohl pomoct, ale nemyslím to zle) ;-)
Ja jsem to prave zkousel, a ne jednou, a na suchem asfaltu na normalnich pneu se mi to povedlo maximalne u malych, lehkych aut ala Fabia, P208 (tak, aby to z hlediska jizdy davalo aspon nejaky smysl). U BMW rady 3 a vyse, s hmotnosti +- 1600kg je to od rychlosti 40+ nerealne. Vyjimkou jsou rucky, predelane na hydrauliku, pripadne i s vlastnimi trmeny, tak jsem to mel na Impreze, ale to je neco uplne jineho, nez o cem se bavime vyse. Navic jsme porad u BMW, kde je mnohem lepsi rozhodit auto plynem a volantem, zkratka smysl volani po rucni rucce mi tady stale unika.
O stavu vyspelosti na diskusich se s tebou radeji opravdu bavit nebudu, asi bys to poznani tezce nesl, ale klidne mi muzes jeste povypravet pohadku o tom, ze kdyz to v zatacce prezenes s rychlosti, tak hmatnes po rucce, rozhodis si zadek a elegantne z toho vydriftujes, ta tu dnes jeste nebyla...
Jen pro informaci, kolik M aut jsi řídil a kolik jsi s nimi najezdil?
Mám za sebou M3 E46 - najeto přes 70 tkm, dále na okruhu M3 E92, M5 E60, Z4M, X5M a X6M, takže když říkám, že klasická "ručka" je dobrá věc, tak vím, o čem mluvím a mám s čím porovnávat.
Jednou jsem za ni zatáhnul při smyku ve 230 a dodneška nevím, jak jsem to přežil, ale lepší je si to podělat sám podle svého než jak Ti nutěj druhý.....
Při smyku ve 230 km/h je ti klasická mechanická parkovací brzda dobrá leda tak jako držadlo, aby se ti stolice tolik nerozmázla pod zadkem. :*) >:D
Přesně jak píšeš, lepší je podělat se sám, podle svého... >:-[];-)
Rozhození před zatáčkou, neboli skandinavian flick se nedělá ručkou, a poslat auto bokem třeba do vracečky přes ručku, hmm, moc rád bych viděl ty piloty, co to v reálu na silnici dělají, protože je nějak nepotkávám. U zadokolky se zábava v utažených zatáčkách vyvolává plynem, proto zadokolka. Jinými slovy, tohle je jen blábolení "rallymanů", co se někde v lese se starou plechovkou dvakrát otočili přes ručku, jenže áosmičko, emková auta na tohle určená nejsou, jsou to cesťáky, které mají fungovat i na okruhu, a tam na ručku nesáhneš.
No, jel jsem s jedním, co v pravotočivých zatáčkách držel volant levou a pravou svíral ručku a v levotočivých držel volant pravou a levou svíral madlo dveří... Byl to teda vážně hrůzný zážitek, ale onen pán by to měl s elektronickou ručkou rozhodně těžké >:D
Já se vám do toho nechci úplně plést, ale osobně vidím přínos v manuální ruční brzdě zejména v krizových situacích na kluzkém povrchu, kde se možnost zabrzdit zadní nápravu zvlášť prostě hodí. Mám rád jezdění na sněhu a tam si bez ní nejsem tak jistý. Nicméně to je výjimečná situace.
Ano, předokolka je na sněhu bez ručky marná, ale na co potřebujete na sněhu ručku u zadokolky, pokud tím nejsou míněny nějaké 180 stupňové otočky někde na parkovišti? Pro blbnutí na sněhu je u zadokolky mnohem podstatnější jestli má samosvor.
Ano, příliš rychlý nájezd do zatáčky na sněhu, resp. povrchu s menší adhezí, přední kola jdou ven (nedotáčivost) a já mám v zadokolce v ten moment zatáhnout ručku?? Čeho tím docílím, vždyť mám zadokolku, tuhle předokolkovou fázi, kdy ručkou posunu zadek tak, abych mohl srovnat přední kola a nechat se plynem vytáhnout přece u zadokolky nepotřebuju, když přední kola pod plynem sklouznou, tak noha z plynu a hned zas přidat, auto se stočí, zadokolka je jen o brzdách a plynu, ručky netřeba. Jak jsem psal výš, jestli se bavíme opravdu o něčem velmi klouzavém, např. tom sněhu, pak v této situaci je mnohem podstatnější má-li auto samosvor.
Jak říkám, je to nutné zcela minimálně jen ve výjimečných případech. Ručka má smysl hlavně u čtyřkolky a předokolky, kde jsou na kluzkém povrchu sklony k nedotáčivosti větší, a to i tak jen když člověk chce jet tak, jak drtivá většina lidí nikdy jezdit nebude. Nicméně ve velmi výjimečných situacích si tím člověk vážně může pomoci i u zadokolky, přesune hmotnosti jinak, než kdyby se snažil zatočit plynem, navíc si tím i přibrzdí, dá předním kolům šanci na trakci atd...
Samozřejmě samosvor je podstatnější než ručka...
Navíc svůj první příspěvek na tohle téma jsem myslel v obecné rovině všech sportovních automobilů, ne jen zadokolek.
Nezlobte se na me, ale v krizovych situacich si od rychlosti 35+km/h na rucku ani nevzpomenete, to mi verte.
Jina situace je, kdyz do zatacky jedu cilene s tim, ze v ni tu rucku pouziju, to ale neni krizova situace, to je chtena situace, tam to pak chapu, ale - porad se bavime o BMW M, takze..?
Hele, asi tak: Obcas, parkrat za rok, mam moznost se mrknout na nejakou akci v centru bezpecne jizdy, na tom polygonu s klouzavymi povrchy. Maji tam takovou kruhovou kluznou plochu, pokropi to vodou a jezdi se bud dokola, nebo do zatacky slalom. A i kdyz tam byli zavodnici (opravdovi zavodnici, kteri uz neco dokazali i povyhravat, ne typicti mistni vometaci s dyzlovejma oktavkama), tak pokud jelo auto ven nedotacive, na rucku nesahali a rovnali auto bleskove praci s plynem, brzdami a volantem. A to pres fakt, ze jejich rucky byly na hydrauliku, byly prepakovane tak, by byly v dosahu atd, ne jako standartni rucka, ktera lezi nekde utopena pod loketni operkou... A jak pisu - rychlosti +-35 km/h, vic ani tuk.
Muze, ale pokud se bavime o rucce v BMW M, tak stale tvrdim, ze je to naprosto malicherna vec, zatracovat tohle auto kvuli jeji nepritomnosti (aktualne navic jen teoreticke) je smesne, tot vse ;-)
Jezdím zadokolky pětadvacet let a nestačím žasnout, jak věc, která je pro jízdu s rwd naprosto zbytná, zde nabývá významu vpravdě fatálního. Bez ručky to prostě není auto. >:D;-)
Taky myslím, že měla. O moc dráž by to nevyšlo. Automat by mi nevadil, ale muselo by to řadit okamžitě. Nějaký váhání a přemýšlení je u sportovního auta dost nebezpečný. Jel jsem s M6 a tam mě ten automat teda moc nenadchnul. Manuál by byl lepší.
Teoreticky ano. Ale! K tomu okruhu je taky třeba dojet, mnohdy přes město a to by se mi bez serva nechtělo, při dnešní váze aut. A pokud servo neni elektrický tak to mnohdy ujde.
Ale jinak, pokud to má být, dejme tomu, druhý auto pro radost a na vyblbnutí, ručka musí bejt a manuál taky.
Fakt je, ze kdybys cetl a trochu se orientoval, tak se to dnes sice nejmenuje M3, ale M4, ale je to opravdu porad kupecko, ma manual, ma i rucni rucku, ma pohon jen na zadek, a k tomu 430 koni/550 Nm z radoveho sestivalce, tezko si predstavit lepsi ukazku klasickeho BMW.
No tak tam nacpěte jenom automat a nezapomente přidat pohon 4x4 a ručku na tlačítko pak mi ušetříte čas, protože se na to nemusím ani dívat a budu vědět, že to nechci :no:
Ale jo.Já to na běžný jezděni po Praze a okolí chci. Ale k tomu druhý menší auto pro radost.
Do nedávna jsem měl 20 let starýho Nissana Primeru P10. To bylo přesně ono.
Nekolik rovin:
1) BMW ///M auta jsou sportovni auta na kazdy den, auto s kterym majitel najezdi za rok klidne 20tis km, i s rodinou, po beznych cestach a obcas jej protahne na okruhu/okresce. M3 (a zvlaste M3, tedy sedan) je jednoduse auto na kazdy den. Rikat, ze manual je do takoveho auta nutnost (a jeste ta manualni rucka >:D ) je hloupost stejne jako tvrdit, ze manual je potreba do jakehokoliv jineho auta na kazdy den.
2) Nejel jsem aktualni M3, ale zprostredkovane dojmy od cloveka co ji jel byli asi "to chce dvouspoku, s manualem to neuridis". A jsme u toho ze tady pod clankama je to zrejme samej Fittipaldi, ale pro bezneho, i treba lehce nadanejsiho smrtelnika uz uridit 430k 550Nm v jen 1,5t vazicim aute kde vsechen vykon jde na zadek jednoduse neni "levou zadni". To auto bude pekelne rychle, casy z okruhu ho pasuji nekam do vod audi R8 anebo treba Ferrari z pred 5-10let. To je "supersportovne" rychle, a zna li clovek svoje schopnosti a limity, anebo chce li se prat s nejrychlejsim casem na kolo => voli proste dvouspojku.
A ja se jim nedivim ze se pak vetsina M3/M4 proda s DCT, ikdyz jsem sam velky milovnik manualu tak koupit M3/M4 s DCT dava minimalne stejny smysl.
netvrdím, že je manuál nutnost, nebo přežitek. ale říkat, že něco neuřídíš manuálem mi přijde zvláštní. motorku dneska jinak než s manuálem až na výjimky nekoupíš a jsou to pekelné bestie. Jde spíš o to, že opravdu výkonné motory +500 hp dávají spojce kapky.
Me to zvlastni neprijde. U neceho co ma 200k, kde clovek ma cas na to si pekne podradit, pekne i s meziplynem a mezi zatackama radi max jednou to zvladne treba vetsina z nas. Navic ti to nijak neznici tvuj vysledny cas, jedes li na nej. Ale u auta ktere da 200km/hod snad za 12-13s tech razeni bude daleko vic, budou prichazet rychle za sebou a moznost chybovat bude o dost vetsi => na case i na tom jak zpoceny pak z te M3 vylezes se to uz zrejme projevi. Obavam se ze limity one M3 uz jsou dnes postavene tak, ze se k nim dovede priblizit z nas beznych smrtelniku malokdo a s manualem jeste min, coz muze byt duvod na to vzit DCT, nezaostavat tolik za svym autem.
Já jsem pro zachování manuálu, alespoň u M2, M3/M4 jako option, a z toho, co bmw říká, to chápu tak, že v nabídce bude, bude-li zájem. Ono je to podobné jako s atmo šestiválci, spousta křiku a za poslední dva roky, co byl v nabídce např. 530i se v ČR neprodalo jediné auto. Jde o to, že i tu M3 si drtivá většina kupuje jako daily car, a v dnešním provozu se chce kvedlat už jen masochistovi. Souhlasím, že to není primárně otázka výkonu, resp. že by nešlo uřídit auto v manuálu s tímto výkonem, ale spíše je to v tom, že dnešní dvojspojky nebo automaty už tak málo kazí zábavu, že je do daily caru s potenciálem na okruhové vyžití většina prostě preferuje.
Atmosférický třílitr byl ve verzích 523i, 528i a 530i. Ta 530 přišla o něco později a jsi si jistý, že se těch ostatních neprodal taky ani kus? Taky bych řekl, že hodně zájmu ukrojila 535i, protože není mnoho negativ, které by ten motor s turbem měl...
8-s Oooo, tak to se kaju, žil jsem v omylu. Budiž mi omluvou, že obě verze se neprodávaly ani 2 roky.
Holt mě dostalo to totálně zmatečné označování verzí u BMW. Že se vrcholný třílitr jmenuje 530i, pak s novou generací klesne na 528i, aby po posílení o 10 kw a následujícím modelovém roku opět dostal označení 530i je prostě na palici...
Nehledě k tomu, že ve stejné době už byly jako 23i/28i označovány v jiných modelech turbené dvoulitry :-O8-s
528i neměla přímý vstřik, 258 hp, 530i měla 272 hp. Stejně je to asi lepší volba, netrpí na zanášení karbonem a dá se předělat na LPG...
523i se dala úpravou softwaru odblokovat na 258 koníků.
Souhlasím. 600 koní v M5ce by na veškeré představitelné a nejuniverzálnější ježdění mohlo stačit. :-) Za sebe ale prosím ještě xDrive, protože těch 600 koní a 700 Nm ve stávající generaci M5 (v Alpině B5 50 Jahre Edition dokonce 800 Nm) na zadku je tak na pozvánku do nejbližších svodidel. :-) Pokud BMW v příští generaci 5er sundá nějakou tu váhu, jak avizuje (tak alespoň 100-150 kilo by to chtělo), tak dál navyšovat výkony asi není nutné.
Edit: zase jako obvykle kdyz pridam do vlakna reakci z mobilni ios aplikace, tak se krom toho vlakna ukaze reakce podruhe jako samostatny prispevek.. dela to od zacatku a stale zadny update :-(