Americký výrobce elektrických vozů Tesla Motors loni dodal na trhy 50.580 vozů. O rok dříve automobilka prodala 31.655 vozů. Tesla tak splnila svůj plán, který počítal s prodejem více než 50.000 vozů. Uvedla to agentura Bloomberg.
Ale jde. Stačí jen dát do patřičných novin nebo na website inzerát, že hledáš firmu, která ti zařídí dovolenou na Marsu...money no object....a viděl bys, jak rychle by se sypaly nabídky... :-!
Tak deprese ze stáří, či že se něčeho nedožiju, to je to poslední, co mě trápí. :-) Mě spíš trápí lidé, co mají nicotné praktické zkušenosti a rádi staví ostatním vzdušné zámky. :-!
Ach jo... Vy mi připomínáte člověka, co na základě několika úspěšně zaslaných sond na Mars plánuje, jestli za 10 let navštíví ten či onen kráter na dovolené na Marsu...
Máte problém pochopit psaný text. Viz dále.
Ad 1) Netvrdím, že min. vzdálenost indukčního nabíjení je 20 cm. Pokud to vezmu prakticky (a bavíme se stále o nabíjení při stání na křižovatce), tak když vezmu, že podvozek auta není při zemi (což by bylo jaksi nepraktické), tak vzdálenost mezi cívkama bude min. 20 cm. Pokud tedy nebudeme zvažovat nesmysly typu zvedací cívka ze silnice (nebo "padací" z auta) či nějaké hrby (o který zase bude škrtat auta s nízkým podvozkem).
Ad 2) Nepředvídám. Jen to co znám a to, co jste poskytl za odkazy, není určené do běžné silnice, ale na parkovací stání. A pokud to dokážete "zakrytovat", aby to vydrželo přejezd tanku, tak o to bude hloubš a tímpádem dál od cívky v autě.
Ad 3) Nepodstrkávám. Jen jste dosud nevysvětlil, kdo bude financovat zástavbu a poté provoz. A pokud tvrdíte, že to může provozovat jen komerční subjekt, tak mi vysvětlete, jakou návratnost a cenu by to asi tak řádově mohlo mít, když zástavba je drahá a použitelnost na cca. pár desítek vteřin, než auto vyjede z křižovatky.
Ad 4) Docela jsem se zasmál... Cívka, která bude jezdit ve středu vozovky... Zajímalo by mě technické řešení, které bude cenově přijatelné a ještě to bude odolné. Vy znáte nějakou současnou (hromadnou, ne nějakou experimentální) implementaci, když je to podle Vás tak jednoduché? Nechcete to technicky pro ně vyřešit, že byste si tak vydělal první miliardu? :-)
Ad 5) Nejde jen o počet, ale i o umístění. Každé auto je jinak dlouhé, takže pravděpodobnost, že se trefíte do jednoho místa je docela nízká. jen si to zkuste, kudy jezdíte nejčastěji, kolikrát ve frontě na křižovatce se trefíte na jedno místo.
Ad 6) Pokud budete přidávat jakoukoliv další ochranu, tak vzdalujete cívky a tímpádem účinnost. Pokud je to tak snadné, proč to dosud není v komerčním provozu? Že by čekali na Vás? Ano, 12 cm máte kvůli mechanické ochraně. A to vaše nabíjecí zařízení nepotřebujete chránit?
Ad 7) Takže krásně teoretizujete - "A co bys třeba říkal bezdrátovému nabíjení po zastavení na křižovatce? Brzy se budeme lidem postavajícím u benzínek ve filmech jen smát...", ale prakticky nevíte nic. Nevíte nic o mém přehledu technologií. Oproti Vám jsem si koupil i hybridy a elektromobil, abych si na vlastní kůži vyzkoušel něco jiného. Jaké jsou Vaše zkušenosti? Oproti Vám nemám na očích růžové brýle, abych přehlížel praktické překážky, které nastávají při praktické implementaci technologických novinek. Vy akorát sníte o krásném světě (co byste říkal... pokud... kdyby...), ale prakticky pořád jezdíte na benzín, místo abyste si koupil aspoň toho hybrida či Leafa...
Jinak k tomu i3 gratulovat nemusíte, měl jsem ho jen půl roku k používání. Má to dneska zatím více nevýhod, než výhod, ale to je na jiný text.
Aby EA sloužil jako činitel pro regulování výkyvu, tak to bys musel mít EA dvě. Protože pokud jsi na cestách, tak jsou ti výkyvy k *. Čína si toho naplánovala tolik, že se teď z toho posírá. ;-\
me ekologicke hledisko EV moc nezajima, pro me je to zajimave jako druh pohonu kterej me sedi diky tomu ze jsem vzdy mel atmosfery v benzinu a elektro ma ten prubeh jeste o neco lepsi, a take proto ze to doplnuje muj zajem o energetiku kde muze elektromobil slouzit jako vyznamnej cinitel pro regulovani vykyvu (tak to planuje treba Cina) proste hodne fouka, hodne sviti a tak se nabiji, malo fouka, malo sviti a tak se z urcitych procent znovu cerpa zpet do site, a site se take pro tohle stavej mensi chytrejsi a min zavisle na te "tezke" infrastrukture
Do teď ses v reakci na mé předvídání situace "...výhledově třeba bezdrátové nabíjení. A co bys třeba říkal bezdrátovému nabíjení po zastavení na křižovatce? Brzy se..." držel a s každým příspěvkem přidal jenom jeden nový nesmyslný argument. Nově zde máme celou snůšku takže popořadě a pěkně od začátku:
1) napsal si nesmysl že cívka musí být ve vzdálenosti min. 20cm a účinnost 90% indukčního nabíjení je popírání fyziky. Což ani jedno není pravda. Domácí kit indukční nabíječky i komplet přestavby pro hromadu vozidel je již nyní dostupný za pár peněz.
2) předvídáš že nikdo nebude schopen vyrobit nabíječku pro pojezd těžký vozidel. Což vyloučit sice praktickou ukázkou konkrétního produktu nedokážu, ale z podstaty věci to není vůbec žádný problém ovladatelně zakrytovat takovým způsobem aby to vydrželo třeba přejezd tanku.
3) podstrkáváš mi svou šílenou myšlenku že by tohle mělo být budováno a lidem rozdávána energie za státní peníze což je úplný nesmysl. Tohle můžou budovat a provozovat jen komerční subjekty. Tímhle argumentem nechápu vůbec co si chtěl říct.
4) Další podivný argument je že auto musí poměrně přesně najet na cívku. Což je pravda ale nerozumím tomu proč by to nemohlo před křižovatkou udělat auto automatizovaně, řidič podle signalizace, případně proč by dobíjecích cívek na straně vozu nemohlo být více či cívka v zemi by nemohla pojíždět ve středu vozovky. Nebo by jich mohlo být více Možností je spousta.
5) Kolik by muselo být nabíjecích bodů před křižovatkou? Dva - tři? Nevím, nejsme statistik ale 10 určitě ne.
6) tady toho je asi více - kroucení poklopů - ne viz. třeba litinové, síly od vozovky - ne to je dostatečně eliminováno vnějším ochranným obalem (žb nebo korugovný plast). Mráz - ne mráz 12cm pod vozovkou je stejný jako na ní, tady se těch 12cm používá k její mechanické ochraně
7) konkrétní příklad realizace nemám a ani jsem ho nehledal. Hned v prvním příspěvku na který si tak zbrkle zareagoval jsem uváděl "...výhledově třeba bezdrátové nabíjení." Ale křivení diskuze tak aby to zakrylo tvůj nedostatečný technologický přehled ti jde.
Jak jsem psal nahoře. Praktické použití pro EA vidím dnes a v nejbližší době jen jako plug-in městské vozidlo. Ale pozor! Lobisté pracující pro zájmy kdovíkoho nám rvou do chřtánu tyto EA bez ohledu na to, jestli se to společnosti líbí nebo ne. A nemylme se! Zase jsou za tím peníze a ekologie slouží jen jako zastírací manévr. :-!
sejkove hlady neumrou, ti jiz davno investuji do baterek a vyroby elektriny ze slunce a vetru, davno vedi ze o ropu bude v budoucnu mensi zajem a nebo bude tak levna ze se nevyplati ani kdys to strika ze zeme samo, odhaduje se ze az 75% dnesnich vyzkumu baterii, fotovoltaiky a vetru jsou z kapes prave z oblasti Emiratu, a i oni sami tam zacinaj stavet mesta a casti mest ktere jsou energeticky samostatne a je tam omezenej provoz jen na elektro (treba Masdar City ktere jiz stoji, ale ve vystavbe jsou jiz 3 dalsi)
ja take necekam ze elektro tu bude hned a indukce vubec ne, podle meho se elektroauta a plug-in hybridy (proste ty se zasuvkou) zacnou alespon zajimave prosazovat az tak za 4-5 let, to znamena ze v modernim svete budou predstavovat treba 10-15% celkovych prodeju aut, a indukci opravdu nevidim driv nez za 15-20-30 let a opravdu OLED, tedy prisun energie za provozu bych jako bezne videl mozna i na 30-50 let vzadalenou budoucnost
Vím, že Tesla indukční nabíjení nemá. To jsem srovnával Tesly kabel s jinými indukčními systémy, které jste uváděl.
Indukce je v plenkách, možná se ani nedožiji jejího masového uplatnění (je mi 40), tím ji ale nezatracuji. Já hlavně oponuji "fanatikům", kdy z jejich nadšení máte pocit, že zítra už to nastoupí a šejkové umřou hlady. :-) A hlavně zapomínají, že je před hromadným nasazením indukce (resp. elektřiny jako pohonu obecně) velké množství praktických problémů, které nelze "upozadit" o to větším fanatickým nadšením.
ale ano indukce a baterky se budou scitat, takze pokud ma indukce ztratu 15% a baterky dalsich 7% tak to bude ztrata 22%, OLEV se ma ale podle BMW za provozu vyuzivat spise k jizde samotne a k nabijeni jen vyjimecne pokud je nabita kapacita pod nejakou urovni baterii, porad je to ale jen dohadovani o necem co ma predsebou jeste tak 20-30 let vyvoje nez se s tim nejak zacne vubec poradne pracovat a nasazovat ve vetsi mire ;-)
to je asi jako bysme se pred 30 lety bavili o tom ze diesely zerou 10/100 a maj malej vykon protoze jsou atmosfericke a josu desne nekultivovane, a dnes po tech 30 letech kdy maj turbo a prosli upravama ze bastej pulku a ikdys nejsou zrovna etalonem kultivovanosti, tak se to rekneme zlepsilo, proste indukce je teprve na svem zacatku a rozhodne nehrozi ze za par let bude masove rozsirena, tak k tomu tak pristupuj ;-)
A nemícháte hrušky s jablky? Těch Vámi uváděných 90-92% je také ztráta na celý systém? Takže Tesla má přes měděný kabel účinnost 91% a indukční systémy 90-92%?
a pisu nekde neco jineho? ja uvadim ztratu na celej system, tedy to co se da i dohledat ruzne u danych spolecnosti ktere se nejak okolo elektromobility pohybujou
Rozumíte aspoň trochu základní fyzice? Kdyby na několika metrovém kabelu byla ztráta 9%, tak na domovních rozvodech v zásuvkách nemáte 230V, ale tak 60V a méně... :-)
Těch uváděných 9% tipuji, že to bude rozdíl mezi příkonem (tj. kolik toho "nateče" do auta) a kolik energie se uloží do accu. Těch 9% bude vyzářené ztrátové teplo vzniklé při nabíjení...
Probuď se! Daně se platí jen proto, aby se mohly navyšovat platy a počet státních zaměstnanců......ta tvoje ekologie s toho má tak akorát kulový... ;-\ Daně by se měly zrušit, stát zredukovat na polovinu a to by pak výdaje státu pokrylo i samotné DPH. :-!
nebyli to 99 ale 92, ta dvojka nejak vypadla (tedy 90-92%) , 99% je nesmysl jakoukoliv metodou
a ty cisla udavaj treba Nissan, BMW nebo Siemens a Bosh, aneb firmy ktere se o indukci pokousej, vyvyjej a testujou ji pro automobilovej segment
po kablu normalne na rychlonabijecce jsou ty cisla podobny, Tesla tusim uvadi 9% ztratu, tam proste bude zalezet na voltazi, cim bude vetsi, tim budou ztraty pravdepodobne nizsi a naopak
u OLEV autobusu ktere se takto testuji v Koreii uvadi ze maji ztratu 15% pri 60 kHz a 180 kW na 17cm, zatim se to zkousi, testuje, vyvyji, je to otazka tak 20-30 let nez se vubec zacne o indukci uvazovat jako o plnohodnotne moznosti, takze maj jeste docela dost casu to zlepsit ;-) Anglani to mam pocit maj zacit testovat na dalnici jiz tento rok na osobnich elektromobilech, prozatim s Nissanem a BMW
Účinnost indukčního nabíjení stále popírám, resp. je nízká za standardních provozních podmínek.
Když jsem zkoumal Váš odkaz, tak je sice hezké, že tvrdí, že účinnost je nižší o cca 10%, ale mrkněte na ty podmínky. Auto musí poměrně přesně najet (prakticky na centimetry) nad cívku, aby to fungovalo. A od začátku se tady bavíme o systému dobíjení při zastavení na křižovatce, ne o dobíjení např. na parkovacím stání (kde si to dovedu představit). Ani samotné materiály netvrdí nic o dobíjení na cestách, ale při parkování.
Takže je sice hezké, že si to mohu objednat z tepla domova (a která EV to dnes podporují? Tesla? MB? BMW?), ale rozhodně si to nekoupí např. Praha, aby ti dobíjela auto na křižovatce za peníze daň. poplatníků. A ostatně, i kdyby jich koupila 10 na každou křižovatku, chtěl bych vidět, že se zrovna trefíte nad konkrétní cívku (niž byste nebyl brzdou provozu) a kolik toho za minutu dobijete, než se rozjedete...
Nabíjecí cívku nemůžete srovnávat s poklopem, poklop když se zkroutí, pohne o centimetry, nic se neděje, maximálně se sníží komfort přejezdu z pohledu řidiče. Nejde ani tak o rychlost, jako o síly, které působí v silnici při přejezdu OA nebo (a to hlavně) NA. I obyčejné detekční indukční cívky, aby něco vydržely, aby se nepřetrhly, nepoškodily, vydržely mrazy, tak se instalují min. 12 cm pod povrch silnice...
Abysme to nějak ukončili, můžete mi sem dodat konkrétní příklady, v kterých městech nakoupili tyto systémy (když jdou již objednat z tepla domova/kanceláře) a kde dobíjí auta na křižovatkách, když je to tak skvělé?
A že mám oči zalité benzínem? Jako bývalý majitel Prisu, hybridního Lexusu RX a půlroční uživatel BMW i3 jsem oproti Vám především praktik.
Blbost. Nejprve popíráš účinnost bezdrátového nabíjení aut, pak vymýšlíš jeden absurdnější důvod za druhým proč by to nemělo fungovat a to podotýkám ve chvíli kdy si tato řešení můžeš koupit z tepla domova ...a tvrdíš že já jsem zaslepený? V tom případě máš ty oči zalité benzínem. A Odolnost proti pojezdu? Si děláš srandu, přes poklopy kanálů se leckde jezdí stovkou. Třídy odolnosti pro pojezd jsou běžné pro vše co se zabudovává do cest.
A kolik že to bude stát? Podívej se na odkaz výše, ano je to bez odolnosti pro pojezd a ano nabíjí to prozatím pomalu, ale obsahuje to už i instalaci a adaptér pro stranu auta, píše se rok 2015 a stojí to 38 tisíc. Zkus hádat kolik dnes stojí jedna kanalizační šachta s odolností pro pojezd 12,5 tuny ...
Sám píšete, že Qualcomm umí i8 teoreticky nabíjet za jízdy a pak napíšete, že produkt od Qualcommu existuje...
Tak umí nabíjet za jízdy teoreticky nebo prakticky? ;-)
Ach jo, to je těžká diskuze s někým, kdo je zaslepen...
Tak za a) těžké náklaďáky, co ničí naše silnice, to je realita. Vy nemnáte kolem sebe rozbité silnice?
Za b) kdo to zaplatí (kolik máme v ČR ve městech křižovatek?) a kdo bude platit provoz? Kolik bude cena jedné nabíječky včetně zástavby? (Kolik to bude stát pro celou ČR? Biliony?) Kolik jich bude muset být v jedné křižovatce, aby to mělo smysl nejen pro jedno auto? Jaká bude vzdálenost mezi nabíječkami, když každé auto je jinak dlouhé? Budou dlouhé rozestupy? To se pak sníží kapacita křižovatky. A jak dlouho na tom budete stát na křižovatce, aby to mělo smysl?
Já těch důvodů, proč to takhle nedělat, vidím hromadu...
Povíme si za 20 let, kolik indukčních nabíječek naleznete v křižovatkách...
Silně mi připomínáte ty budovatelské řeči před 50 lety o atomovém věku (za 30 let budeme jezdit na atom, atom nás bude doma zahřívat, každý bude mít doma reaktor, blablabla....)
Tak je to sice krásný, ale od začátku se tu bavíme o bezdrátovém nabíjení při zastavení na křižovatkách... Kde občas přijede ve 40 stupňovém hicu 40 tunový kamion a tuhle hračku, která je vhodná akorát pro parkovací stání OA hezky "rozšlape", jak se silnice pod ním rozhýbe...
Chytrému napověz... [odkaz] , nebo [odkaz] , platit tam jde kreditkou a poštovné je zdarma, udávaná účinnost je horší o 7 až 12 % oproti kabelu a nebo cokoliv jiného co vygooglíš za pár sekund.
Tak to zkusíme polopaticky... V jaké min. hloubce budou zalité cívky? Kolik je standardní výška podvozku normálního auta? Jak vysoko v podvozku bude přijímací cívka? Dá součet těchto tří proměnných méně než 20 cm?
Co se tady člověk nedočte... Popíráte fyziku ve své zaslepenosti... Zkuste prosím sem hodit konkrétní čísla, jaké ztráty má 3 metrový měděný kabel s 5 mm2 průřezem ze zdi do zásuvky auta a jaké ztráty má indukční nabíjení...
Můžete uvést konkrétní indukční nabíjení, které má účinnost 90-99% při vzdálenosti min. 20 cm? (min. vzdálenost mezi cívkou ve vozovce a v autě)...
ty ztraty pri indukci jsou dnes celkem blizko ztratam ketre jsou po kablu :-) navic cim kapacitnejsi budou akumulatory a cim se bude snizovat potrebna doba nabijeni, tim se to bude zhorsovat co se tyce kabelu ktery bude treba k elektromobilu pripojit, a aby se to dalo ustat, budou to muset bejt extremne velke voltaze, cos zase bude narocne na elektroniku
tech 90-9% ktere dnesni nejmodernejsi indukce maji je celkem vpohode a jiste se to bude jeste dal ladit, sak se to teprve testuje :-)
Hmm, ehm ... já se sice počítám mezi fanoušky čistě elektrických aut, ale zrovna o bezdrátovém nabíjení nemám moc dobré mínění. Bylo by to sice pohodlné, ale ty ztráty za to dle mého názoru nestojí.
Pokud se pod pojmem "pretechnizovany" neskryvaji palubni systemy, tak strilis vedle, nebot jinak je techika Tesly velmi jednoducha v porovnani i s tim nejjednodussim autem se spalovacim motorem.
Blbost. Benzín si sám nevyrobíš, čerpací stanici si doma nepostavíš, pokud máš v autě benzínu nadbytek tak si sním doma nezatopíš ani nerozsvítíš. S elektřinou tohle všechno není problém a výhledově třeba bezdrátové nabíjení. A co bys třeba říkal bezdrátovému nabíjení po zastavení na křižovatce? Brzy se budeme lidem postavajícím u benzínek ve filmech jen smát...
Tesla je ve sve podstate celkem jednoduche auto, proti dnesnim konkurentum je extremne jednoducha i co se vybavy a HW k tomu potrebnemu tyce
pretechnizovane jsou naopak dnesni luxusni vozy, a to z toho duvodu ze takova pretehnizovana kara je draha na servis, vpodstate cim slozitejsi tim lip pro "stare" automobilky ;-) za tim nejaka Tesla neni a nikdy nebyla, naopak automobilky se jednoduchosti Tesly extremne boji a proto i elektromobily se snazi delat slozite, staci si porovnat servisni a technicky seznam kuprikladu Audi A6 a Tesly S, to je asi jako cist 4 telefonni seznamy kazdy o 600 stranach (Audi 6) versus jeden ctyrlistek 50 o strankach (Tesla S) >:D
A co se pod tim skryva? Forma pohonu existovala jiz davno pred teslou a to se samo vylucuje, takze tim bylo mysleno... vybava? autonomni rizeni? plne dotykovy infotainment vcetne vsech moznych i nemoznych prvku vybavy na prani? ... ?
cena diky zvysene poptavce nikam nepoleti, dnes totiz velkou cast poptavky po elektrine pokryvaji rafinerie, no schvalne kolik basti tvoje auto, pokud basti treba 10 litru na 100km, tak ma veskutecnosti cca stejnou spotrebu elektriny jako kuprikladu Nissan Leaf :-! nebo ty si jako myslis ze se benzin a nafta vyrabej za pomoci osliku co tocej s rumpalem? ne na kazdy vyrobeny litr nafty a benzinu se spotrebuje zhruba 1.5kW elektriny
nektere staty jako treba Nemecko nebo Cina maji elektromobilitu dokonce v planech na stabilizaci rozvodne site a stabilizaci odberu elektriny z "obnovitelnych" zdroju, a kuprikladu v tom Nemcku to jiz nejakou dobu zacina fungovat a z evropskych statu je Nemecko jedine kteremu se dari snizovat dobu vypadku siti, a to i presto ze ma tak rozsahlou vyrobu elektriny z obnovitelnych zdroju a tak obrima vykyvama
kuprikladu CR ma takove rezervy, ze by bez vetsich problemu mohlo v CR zacit jezdit co se prebytku elektriny tyce cca 300 tisic Tesel S ktere by kazdy druhy den nabijeli 90-100kWh, ostatne v CR od 80 let nehrozil ani jednou blackout kvuli nedostatku elektriny, zato nekolikrat hrozil diky prebitku elektriny
a co jako? ja neco pisu o nejakych 700 tisicich a nakupnich taskach? jako treba nakupni taska v podobe Leafu?, u modelu 3 predpokladam cenu nad 1 milion, 1.1-2 miliony korun, sak to ma bejt konkurence pro nizsi stredni a stredni tridu v teto cenove hladine
a vzdy znamena co? 5-10 let? nebo na veky veku? pac je predpoklad ze pri cene baterii pod $120 za 1KWh by cena elektromobilu mela bejt srovnatelna s konkurenci na benzin/naftu/plyn, a k te cene neni as tak daleko, vpodstate nejakych 5-10 let (jen pripominka ze pred 10-12 lety byla cena za 1KWh lionek cca $1000, a dnes je ta cena cca $250) a tam kde se vyvoj a vyroba elektromobilu zlevnuje, tam naopak pohony na fosilni paliva jsou stale nekladnejsi
Definitivně vidím jejich budoucnost k praktickému použití ve městech a blízkém okolí. Teď již bude záležet jen na tom, jak vlády budou nakládat s dotacemi. Je jasné, že pokud budou vlády dlouhodobě masivně dotovat EA, tak pokřivený trh časem odepíše auta se spalovacími motory. Až skončí dotace, tak opravdová cena pořízení EA spolu s náklady na jejich provoz se potom ukáže. A pozor! Cena elektřiny díky zvýšené poptávce poletí (pro ty, co nebudou mít vlastní zdroj) s největší pravděpodobností nahoru. Pokud se ovšem vládám podaří vystihnout vhodný okamžik pro ukončení dotací EA, tak by mohlo dojít k ideální situaci, kdy by se AE mohly stát dostatečně levnými vozidly pro místní potřebu a auta se spalovacími motory zachována coby rodinné, pohodlnějšími vozy na delší cestování. Mám ale neblahé tušení, že k té mnou nastíněné "ideální situaci" díky mocným politickým tlakům asi nedojde. ;-\
ze v zisku jeste nebudou tak 3-4 roky, jen at pekne investuji a rozsiruji sit Superchargeru (v CR jiz vime kde bude ten prvni, v Praze/Vestec na Videnske 360) a doufam ze v EU i brzo zacnou se siti destinationchargeru, a at do Modelu 3 daji vsechny sve dosavadni zkusenosti, zadne blbosti jako jsou Falcon Wing u Modelu X, a at je z toho poradnej konkurenceschopnej kus auta pro beznejsi klientelu :-) ziskovost Tesly bych prave ocekaval az s timto modelem