Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Za volantem Tatry 2-603: Obdivovaná i zatracovaná

Tatra 603. Charismatický reprezentativní automobil z 50. až 70. let minulého století. Zatímco jedni na něj vzpomínají coby na technicky avantgardně řešený vůz, jiní jej mají spojený s vládou jedné strany a se vším, co s tím souviselo. Pojďme se svézt!
Zpět na článek
5. 1. 2016 10:26
T603
1) Lavice ve předu (normální u am.vozů - vzor) později nebyla a byla zde dvě pohodlná sedadla.
2) Velký zdvih pérování (na dnešní poměry) byl dán pohodlím na "kvalitních" tehdejších silnicích.
3) Přední náprava - už McPherson !!!!! (tedy tlumičová vzpěra) už s pružinou nad kolem (= vzvětšení zavatzadelníku). Uchycení v karoserii tedy blízko výšky těžiště - spíš nad ním! Tatra obešla paten tím, že místo rozvidleného dolního ramene použila trubkovou "fajfku", podobnou, jako měly Citroeny.
4) Zadní náprava - výkyvné polosy s pružinami uchycenými v karoserii opět blízko výšky těšiště. Výkyvné poloosy byly díky proměnnému rozchodu v místech styku pneumatik se zemí při propérovávání na nerovnostech příčinou zvětšené přetáčivosti - předvídatelné.
5) Přesto se T603 umísťovali na předních místech maratonských závodů (2.,3.,4 apod,) - zkrácené pružiny a kývání poloos kolem vodorovné polohy (neznatelná změna rozchodu) atd. Chování na bombírované (hrbolaté) tehdejší silnici i při 150km/h velmi stabilní a jisté - zkušenost.
6) Citlivost na boční vítr zmírňovaly plochy nádechových kapes pro vstup chladicího vzduchu - tzv. ploutev (T77,87,97) neměla až takový účinek. Boční opěrnou plochu vzadu doplňovala pro boční vítr i vyboulená splývající záď (navíc podporujíví plavné "sjíždění" proudnic - ty se odtrhávali na polšce podní nad zádí).
7) Podélný Cx: Mimo jiné ho za jízdy zlepšovalo usměrňování úplavu za zádí vozu výstupy chladicího vzduchu do něj (podélný odvor za "turbínami"). Ne nepodstatná byla ona zmíněná odtrhová vdorovná ploška nad zádí.
8) Hluk vzadu - ne velký a velmi příjemný, jakoby z kosmu (popisovaná hra 8-mi válce a chladicích větráků - lidově "turbín").
9) Sezení (i) vzadu - prvotřídní! Místo nad hlavou veliké.

PS: Maratonů jako Paříž - Peking se T603 vítězně zúčastňovaly, ovšem Monte Carlo se na poslední chvíli zatrhlo:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_60… />
Zaražení mnohého v osobních vozech Tatry bylo po r.1948 mnoho a účinných. Vznik T603 je na knížku a definitvní zánik T613-700 také.
Avatar - dewill
5. 1. 2016 09:52
S kloboukem na hlavě
Jak dokládá citace z dobového tisku, předpokládal se u tohoto vozidla služební řidič, neboli tzv. "panský kočí". Jelikož můj děda jím byl dlouhá léta a měl v péči i několik Tater, mám celkem představu o náplni takové práce. K ní mimo jiné patřilo i jistý úzus oblékání, v podstatě výhradě oblek, s tím, že řidič si při řízení sundával sako.

Proto mě poněkud nadzvedly obrázky toho plážového inženýra v cvičkách za volantem, pokud chcete dělat testy dobových aut, tak se buď vyhněte nutkání nechat se v nich zvěčnit, nebo se na to alespoň trochu slušně oblečte!
5. 1. 2016 16:37
Re: Horníci
a pak byli muklove, kteří tam nedobrovolne hakovali zadarmo a za "lázeňskou peci" při praci s radioaktivnim uranem si museli zaplatit. před tim je komousi obrali o vse co měli.
a mnozi z nich tam vydrzeli az do konce svého života ...

nejakou hroudu uranovy rudy si z toho bolsevickyho koncentraku privez i tata, spolu se spoustou nezapomenutelnych zážitku, o kterých nikdy nechtel mluvit.
Avatar - praděda7
5. 1. 2016 16:14
Re: Tatrováci uměli,
Jo kamaráde, kdyby nebylo komunistů, mohli jsme mít lepší všechno, nejen auta.... ;-\
Avatar - Barrichello
5. 1. 2016 08:27
Krásný test
osobně sem v tom nikdy nejel, znám je z vyprávění od otce, který se v ní coby spolujezdec něco najezdil, nebo jeho kamrád byl tím panským kočím na ministerstvu spravedlnosti.

Famozní auto :yes: :yes:
Avatar - praděda7
5. 1. 2016 17:39
Re: Tatrováci uměli,
Jo kamarádě, když je něco totálně zkurrvený, tak to vezme pěknou chvilku než to dá soukromé podnikání do pucu... :-!
5. 1. 2016 13:50
Nezapomenutelné zážitky
S T 603 poslední generace jsem měl tu čest se párkrát svézt jako cca 12-14 letý kluk, protože s ní jezdil otec mého nejlepšího kamaráda. Jednalo se o služební vůz ředitele nemocnice jednoho jihomoravského okresního města. Dodnes nemohu na ten zážitek zapomenout, s jakou přímo nábožnou úctou a rozechvěním jsem do toho auta nastupoval... Auto bylo pochopitelně černé a pokud se nepletu, tak v interiéru kromě černého odstínu byly i nějaké části čalounění sedaček v karmínově červené. Zážitek to tehdy byl pro nás opravdu neuvěřitelný, ta plavnost, s jakou se auto neslo po silnici a hlavně fantastický zvuk vzduchem chlazeného osmiválce :-) :-) :-) :yes: :yes: :yes: Někdy v roce 1985 či 86 pak tato Tatra došloužila a otec mého kamaráda za ní nafasoval červenou Ladu 21061 (1500S). To bylo na tehdejší poměry v ČSSR taky pěkné a svižné auto, ovšem komfortu, prostornosti a charismatu T603 pochopitelně zdaleka nedosahovalo. Výhodou ale byla výrazně nižší spotřeba.
P.S. Pamatuju se, že otec toho mého kamaráda uváděl, že T603 seděla slušně na silnici tak do cca 120 km/h, ale při ještě vyšší rychlosti už byla jízda dost nejistá, protože docházelo k silnému odlehčování přední nápravy vztlakem vzduchu (podobným problémem prý trpěla i Škoda 110 LS a R). Pak si taky vzpomínám, že říkal, že s touto Tatrou je velmi nebezpečné čelně bourat. Dlouhý čumák sice dobře ztlumil náraz, pak ale většinou následoval fatální výbuch velké palivové nádrže, umístěné napříč před přístrojovou deskou... :-!
P.S. Jinak T603 od konce 50. do 60. let používala i zločinná Stb. Když někomu brzy ráno černá šestsettrojka zastavila před domem a vystoupili z ní pánové v kloboucích a baloňácích, opravdu to nic dobrého nevěstilo. Možná i proto řada pamětníků toto auto vůbec nemívala v oblibě. :-!
Avatar - praděda7
5. 1. 2016 17:44
Re: Horníci
Kuwa, kdyby nám Sověti alespoň pár těch atomovek s našeho uranu tady nechali, tak by musel Brusel pěkně kolem nás chodit po špičkách... ;-)

Hele, levicový sluníčkář se ozval...
5. 1. 2016 09:43
Re: Myslím, že to je 3-603
Souhlas. Čistá původní 2-603 měla světla těsně u sebe. Jenže model 1968 (testované auto, se dvojicemi světel) neměl oficiální označení, takže se používá 3-603, 603-3, 2-603 II, 603 model 1968 atd... Až tento model měl například mimo jiné kotoučové brzdy.
5. 1. 2016 09:28
Myslím, že to je 3-603
2-603 měla 4 světla u sebe, ne?
Avatar - praděda7
5. 1. 2016 18:06
Re: Tatrováci uměli,
To se bude řešit až po té opravdové revoluci... ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
5. 1. 2016 18:04
Re: Tatrováci uměli,
Ještě když to občas zprivatizovali ti, co to zkur..li. ;-)
5. 1. 2016 16:41
Re: Tatrováci uměli,
..už tady 25 let komouši nejsou u moci, takže směle do toho ;-)
5. 1. 2016 15:51
Horníci
Autor asi toho moc o tehdejší době neví. Ale byly časy, kdy kluci na uranu, hlavně pod Rusy vydělávali klidně 15 i 20, když průměr byl 1,5 tKč. Košile neprali, brali čisté, špinavé vyhazovali. Nebo z hospody jeli ve 2 taxících, v jednou havíř, v druhém jeho klobouk. Rozumnější si postavili domy, než jich většina onemocněla.
Avatar - dewill
5. 1. 2016 10:25
Re: S kloboukem na hlavě
Pokud bychom chtěli být hodně styloví, tak ještě kravatu širokou na dvě dlaně:)
Avatar - Uživatel_5340709
5. 1. 2016 17:55
Re: Tatrováci uměli,
No a o ty právě přišli s nástupem komunistů.
Jinak to v jakém stavu Tatru a všechny jiné fabriky znárodnili, tak to byl přirozený vývoj od roku 1918, takže minimálně 20 let plus ještě 5 let po válce. Argument, že už tu 20 let nejsou moc pádný není, protože tehdy konec WW I byl startovní čára pro všechny stejná.
Avatar - Ada je zase tady
5. 1. 2016 19:31
Re: S kloboukem na hlavě
Redaktoři by především neměli měřit 160cm, vážit 50kg a jezdit francouzskými vozy. 8-s
Avatar - praděda7
5. 1. 2016 16:07
Re: S kloboukem na hlavě
A nezapomnět na komunistický odznáček do klopy u saka..... >:-[]
5. 1. 2016 10:08
Re: S kloboukem na hlavě
Souhlas! Redaktori se musi jeste hodne ucit aby nebyli za diletanty. I obleceni by melo zapadat do kontextu, zvlast kdyz o tom pise v clanku. Smazte ty fotky a nafotte nove a vem si aspon cerne tesilky a bilou kosili.
Avatar - Blue Sun
5. 1. 2016 08:47
Klasika
Tvarově mě tohle auto vždycky fascinovalo, ať už má tři nebo čtyři světla.
Co mě ale skutečně zaujalo, je "rádce řazení" natvrdo namalovaný do rychloměru. Kam se hrabou dnešní diody a podobné nesmysly...
Avatar - praděda7
5. 1. 2016 18:09
Re: Tatrováci uměli,
Hele, komouš mě nahoře mínusuje... >:D

...přidal se k němu další komunistický zločinec... :-!
Avatar - Pekelná Micinka
5. 1. 2016 16:53
Re: Tatrováci uměli,
Ne nutně, ale chce to prachy. Ona je otázka, jestli i kdyby Tatra vyráběla dále nějaké os. vozy, jestli by spíš nezkrachovala.
5. 1. 2016 10:09
Re: Klasika
takový "rádce řazení" měli i staré mercedesy, proč to moderní auta nemají?? klidně bych si připlatil...
Avatar - 3_diamanty
5. 1. 2016 19:16
krasne auto a skvely dizajn
dodnes dizajnom neprekonane auto ...... vedla tohto hodnotneho bruseneho krystalu vyzera to nove Ecko ako lacny plastovy kelimok ....

tatra :yes:
5. 1. 2016 16:48
Re: Horníci
Je to tak. Dnes připomínka - tábor Vojna u Příbrami.
5. 1. 2016 15:16
Re: 603
Myslím, že čistotou tvaru (i technickou) a čistotou linií překonává T603 po 60-i letech i dnešní automobily se všemi jejich dnes dostupnými technologiemi, které nemohla mít.
Avatar - Uživatel_5340709
5. 1. 2016 13:38
Re: S kloboukem na hlavě
Vždyť Tomáš nemá ponožky, tak je to ok, ne? :-) :-) :-)
Avatar - white label
5. 1. 2016 19:56
Re: Tatrováci uměli,
Proti tomu, co tu bylo těch 40 let před tím, je to zlaté... i s těmi chybami, které většinou souvisí "překvapivě" s těmi 40 lety totality.
Avatar - Pekelná Micinka
5. 1. 2016 13:59
603
Ten design je pěkný, řekl bych ovšem, že kolem r.1965 už vpodstatě zastaralý. I když krásně ladí s ostatními tehdejšími špičkovými designy čs. školy, autobusy, tramvajemi, lokomotivami.
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 14:08
Re: Horníci
My se bavíme snad o čechách, resp československu.

O Stalinovi si nic číst nemusím, mam to načtený. Stalin byl ma*or, a kdo ho obhajuje je taky ma*or. Jinak lidi už se zavírali za Lenina, kdy začal s likvadací oponentů legendární Felix Edmundovič Dzeržinskij, zakladetel Čeky (později nkvd a pak kgb). Stalin, resp. jeho poskok Berija to ale dovedli do obludných rozměrů. Nebýt Chruščova, skončilo to ještě mnohem hůře. Neboj, já mam nastudováno důkladě.
Mimochodem soudruha Lenina dostali do sedla zde populární němci, když se s ním domluvili, že ho dostanou s celou jeho partou z exilu ve šajcu do Petrohradu a pomůžou mu výměnou za to, že ukončí boje na ruské fronět v 1sv. válce.

On totiž soudruh Lenin neměl ani na ten vlak pro sebe a pro svojí soudružku Krupskou a milenku Ines Armand - tak dobře na tom byl v tom švajcu.
O tom se tu taky nemluví že, to se nehodí do krámu, že za všechny katastrofy v Evropě za posledních 150 let defakto stojí skopčáci....

Tvoje snahy srovnávat mě se soudružkou Semelovou sou trapný, já věnce na hrob Klémovi fakt dávat nechodím.
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 13:46
Re: Horníci
Ještě mi vysvětli, jakou záhadou bylo to, že 60% domácího odbboje za 2sv. války tvořili komunističtí partyzáni a komunisti. Kdežto prozápadně orinetovaný odboj tady moc aktiní nebyl anebo jen pár akcema řízenýma z ciziny.
Ale většinu sabotáží v továrních, na železnici atd řídil komunistický odboj..

Navíc československá jednotka v sojuzu aktivně bojovala při osvobozování např. slovenska.

Kde aktivně bojovali prozápadní odbojáři jako armáda? Kde byl pluk či divize českých vojáků osvobozující čechy a západní evropu?

Nikde vid, akorát letci ve francii a anglii a pár jednotlivců v legiích.
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 13:31
Re: Horníci
Jo? Já nikoho takovýho neznam - obviněného ze špionáže - pokud nešlo o mstu že tě někdo fiktivně udal.a že znam lidi kterým komunisti ublížili.

Jinak šlo vždycky o někoho , kdo proti nim aktivně bojoval a pokud proti něčemu aktivně bojuji a vyjdařuji odpor, musí počítat s tím, že ponesu rizika.

Běž na václavák, začni vykřikovat že tu nechceš imigranty, že to lůza tmavá, aby je sem nepouštěli, vyhodili je, připrav nějakou záškodnickou akci na jejich odstranění a taky tě seberou, hodí na tebe žalobu za propagaci hnutí k potlačování menšin a osobních svobod, připravu tresného činu.

Akorát tě nezavřou do uranového dolu.

Vůbec tu nechci obhajovat zločiny komunismu, zejména pak zavírání legionářů, účastníků bitev na západní frontě, sebírání majetků malým zeměldělcům těm co nechtěli do jzd, monstrprocesy. To nikdo neobhajuje. Ale to byli velmi často absolutně nevinní lidé, kteří neřekli dost často o komunismu křivé slovo a přestalo jim bylo zásadně ublíženo.
To jsou opravdové zločiny na které se nesmí zapomínat. O čem se mlusí mluvit.

Ale ti co aktivně bojovali za to aby komunismus s cílem aby padnul, at už použije komunistickou hantýrku - "diverzními akcemi doma" nebo spoluprací ze zahraničními spolky a tajnými službami logicky museli počítat s tím, že si to komunisti edeaj líbit.
To byla vědomá akce - chci zničit bolševika, nechci ho tu, obětuji se pro boj, ale pak musí počítat se všemi následky které se stanou mě a mojí rodině.
Sand si někdo bláhový nemyslel, že když bude aktivně bojovat a chytnou ho, že ho poplácaj po zádecha řeknou mu už to nedělej >:D
Takže to že dneska někdo brečí že rubal 10 let v uranových dolech a zničili mu tam zdraví proto, že byl aktivním odpůrcem komunismu, budto lituje svého rozhodnutí že bojoval - však nemusel nebo je to s prominutím magor.
Avatar - praděda7
6. 1. 2016 12:54
Re: Tatrováci uměli,
...komunisté byli také populární do té doby, pokud bylo kde koho okrást a lůze z toho lupu něco málo předhodit... ;-)
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 11:48
Re: Horníci
Tak slovo špionáž je velké, od toho že si byl agentem NSA atd až po to že se mim donášel informace, sháněl kontakty na vhodné lidi tady, sanžil přtahovat vědce a intligenci na západ až po hospodářskou špionáž, vojenskou atd.
6. 1. 2016 00:09
Re: Tatrováci uměli,
Proč myslíš? Tatrováčtí konstruktéři dokázali předběhnout dobu v nejednom případě. Ovšem když osobáky neměly prioritu, to je pak těžké. I za totality vyvíjeli opravdu dobré motory do náklaďáků. Z Tatry měli v zahraničí obavy a jen jim vyhovovalo, že po revoluci měla i díky Klausovi problémy a nevybudovala odpovídající obchodní síť, zastoupení.
Nedávno jsem viděl, jak se firma v USA chválila tím, že v 80. letech vyvinuli podvozek (8 kolka) se schopnostmi, které Tatra měla už v 60. letech.
5. 1. 2016 15:49
Tatrováci uměli,
o tom není sporu. Pomáhali i Škodovákům při konstruování Favoritu.
Kdyby nebylo komunistů, mohli jsme mít lepší auta, než jen ty z Mladé Boleslavi.
Kdysi, počátkem 80. let jsem jel T613. Komfort na tu dobu neuvěřitelný. Když T613 vyjela, byla srovnatelná s německou "prémií".
5. 1. 2016 11:58
Re: S kloboukem na hlavě
To je divné, protože podtlak z utržených proudnic byl díky geniální spolupráci s chlazením motoru vzádi minimální (Ledwinkova + Uberlackerova aerodynamika) a navíc tu bylo zatížení od něj. Na podtlak byl spíš citlivý lehký předek, který sice zmírňovala zaoblená příď (u T603 i příčně! - dnes obvyklé, ale tehdy unikátní!), ale přesto tu chyběl spojler pod nárazníkem (hlavně u T603, kde ke zaoblené "břicho").

Nejistý zadek byl spíš od kývajících poloos, ale ty měly všechny Tatry v základním zatížení vodorovné a tím to minimlizovaly. Přesto - poloosy bylo nezávislé zavěšení - tehdy až unikátní - a to už od r.1924 (T11). S nimi přišel u Tatry už Ing. Rumpler v r.1903!!!

Sluší se dodat, že T87 měla už zadní zavěšení se šikmými osami kývání (šikmo postavená listová 1/4-eliptická péra).
5. 1. 2016 10:33
Re: S kloboukem na hlavě
Přesto není výška vozu 1530 mm na dnešní poměry nikterak závratná. Je dána do jisté míry i podélně zaobleou střechou sledující neodtržení proudnic (dobré Cx). Místo vzadu nad hlavou je pořád dobré - narozdíl od některých (ne)podobně splývajících střech dneška.
6. 1. 2016 13:48
Re: Horníci
10 let na uranu ani mukl nevydrzel, to vedeli i komousi. a jestliže nekoho konkretniho nechteli vylozene fyzicky zlikvidovat, tak uran kutal radove "jen" roky a pak si "valel sunky" třeba na mirove.
s presvedcenim jako mas ty bych si docela rad nekdy popovidal
6. 1. 2016 12:11
Re: Horníci
komousi si udelali spiona nebo vlastizradce z kazdyho, kdo nechtel vyznavat tu jejich zvracenou ideologii
ty ses uz jak soudružka semelova
6. 1. 2016 10:21
Re: Horníci
opravdu veris tomu, ze když někdo za bolševika sedel za spionaz, ze to byl skutecne spion??
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 10:06
Re: Tatrováci uměli,
Záasadní polistopadovým, problémem bylo to, že se podniky špatně zprivatizovaly a ti co ne nebo pozdě, tam stát až do jejich prodeje nenalil nic do vývoje.

nelze žít z toho, co komunisti vymyslelai v 70 letech ještě o 25 let dál.

A když něco komunisti už vymysleli v 80.letech, což byla rarita, ako třeba kompletní ovou řadu nákladáků v Avii, opět stát nedovedl nalít peníze na její vudedení do výroby. Mít v roce 1990-1991 moderní nákladák se sklopnou budkou, hledal by se aprtner pro koupi taky lépe.

prostě chybná rozhodnutí, promarněné šnace, špatný management. to pohřbilo Avii i Liza, ne komunisti ale stát a lidé ve vedení v ltech 1990-1995(8).

Samozřejmě byly firmy kde komunisti spíš uškodili, jako třeba Tatra, Praga, Škoda.
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 09:54
Re: Horníci
Pokud někdo seděl za špionáž, musel si předet rozmyslet co dělá a počítat s tím co dělá. Jinými slovy pokud tvuj tatík byl agentem západních zemích nebo jim donášel informace, musel počítat že když mu na to přijdou, bude bručet.

Když budeš občan usa a tam budou zákony jaké jsou a budeš provádět špionáž ve prospěch třeba iránu, budeš sedět 40 let ale spíš se ti stane nějaká nehoda, třeba upadneš na schodech atd...

Přečti si knihu "krycí název Artyčok" - dozvíš se jak to praktikovali soudruzi v USA v 50.letech.
Tam žádný monstr procesy nebyly, nebyli tam tisíce lidí v dolech a hutích, bylo tam jen pár desítek neobjasněných nehod a pár stovek lidí v blázinci, kterým ale ve skutečnosti nic nebylo.

Soudruzi to od nich okopčili až v 70.letech kdy se za Brežněva už taky zavíralo do blázince, místo do gulagu >:D
6. 1. 2016 09:15
Re: Horníci
na uran sli ti největší zlocinci - politicti vezni, kterých pod dohledem kremlu ceskoslovensti komunisti ve zinscenovanych procesech vytvorili několik desitek tisíc.
jednim z duvodu bylo to, ze z uranovych dolu odchazeli nemecti valecni zajatci a pracovni silu bylo potřeba nahradit, aby největší loupez stoleti - ukradeni uranove rudy - vladci z kremlu s prispenim ceskoslovenskuch komunistu uspesne uskutečnili.
všelijací zlodejickove, ale i vrazi, byli vyzivani k tomu, aby z politických veznu ve vysetrovaci vazbe vytahli informace, které "vysetrovatele" potom pouzili proti nim.
Avatar - Pekelná Micinka
5. 1. 2016 23:56
Re: 603
Ale 10 let výroby završila v r. 1966, a vzhledem k tomu, že se vyráběla ještě do r.74?, tak to už design velmi přesluhoval. Chtělo to facelift, taky že vzniknul, ale pozdě a nedostal se do výroby. V r.68 představili XJ, a myslím, že i BMW E3 2800 sedan, ty považuji za moderní pro konec 60. let. Tatrovácký design specifické koncepce, završený 603kou je tak unikátní, že srovnávat ho s čímkoli je dost obtížné,

Odkaz od kolegy níže. To bych považoval za moderní design té doby. [odkaz]
5. 1. 2016 18:21
Re: Tatrováci uměli,
Ani náhodou.
Bez serva a AC, so švihadlami a tragickou palubovkou....
A aby toho mínuiskáča šlak trafil, ešte dodám...bez denného počítadla kilometrov, to mala aj Lada 1500... no BMW 7 a Merc S nemali šancu ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
5. 1. 2016 16:49
Re: 603
Nějak nechápu, co tím chtěl básník říct. Že je 603 povedený design nepochybuji, ale že v druhé polovině 60.let už působí trochu těžkopádně, to si nenechám vymluvit. Srovnávám ve světovém měřítku, což se z historických důvodů dá až zpětně, to že nebylo klima pro nějaké časté změny designu i výroby, to je mi známo.
5. 1. 2016 10:59
Re: Krásný test
Myslím, že není až tak technický, jak se na pana Dusila vždycky sluší.
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 13:19
Re: Horníci
Nikoliv, obyčejní dělníci v továrnách , zemědělci, horníci, pracovníci dolů, výroby, bývalé služky atd.

Chceš nám říct že ti všichni se měli za tatíčka Masaryka lépe?

A proč se dávali ke komunistům, do ROH, proč chodili na demonstrace, dávali se mlátit četníky pendreky a napichovat na bajonety. Protože tu byl blahobyt?

Já z nam z vyparávění dědečků, babiček a lidí jejich generace něco jiného, ten blahobyt jaký měli u sedláka ve službě a jak se dřeli na poli od rána do večera. Aby měli co dát dětem do huby.
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 09:58
Re: Tatrováci uměli,
to bude která revoluce?

Únor 2028? až zas vyjdou lidi do ulic protože nemaj co žrát, měří se jim čas na záchodě a je s niz otrocká síla.

Viděl sem tuhle ukázku z komunistický agitky "Botostroj" - jak tam pan továrník upraví záchod aby na něm lidi netrávili moc času. Jak mi to připomělo článek od paní co pracovala ve fabrice kde jí vše měřili, sledovali a když měla průjem, musela si to nadělat.
Smutný, že věci z komunistický agitky starý 50 let se zas stávaj realitou >:D
Re: Tatrováci uměli,
Ak dokázala dlhé desaťročia vyrábať a predávať osobné autá, a zrazu by v dôsledku pokračujúcej výroby skrachovala, tak asi bola niekde chyba už vtedy... Myslím, že Tatre paradoxne najviac ublížil prechod na koncepciu zadného pohonu a orientácia na veľké a drahé autá. Keby mala napríklad Tatra 12 pokračovateľov, možno by to všetko dopadlo inak... Plus zastavený vývoj T570...
5. 1. 2016 16:49
Re: Tatrováci uměli,
Osobáky v Tatře nedělají, ti lidé už tam nejsou, vývoj musí být kontinuální. Takže takhle,
5. 1. 2016 22:30
Re: Horníci
tvuj fotr sedel za hospodarskou kriminalitu tak nekecej
Re: Tatrováci uměli,
O tie podmienky sa čiastočne pripravili už prv, vývoj Tatry nebol celkom zdravý už od čias T77. Komunisti všetko urýchlili, ale časom by bolo s Tatrou zle tak či onak...
Avatar - Barrichello
5. 1. 2016 11:06
Re: Klasika
Většina nových aut téhle třídy má automat, a ta to ukazuje jestli je zařazeno P či R či N či D
O víc se nemusíš starat :-)
8. 1. 2016 10:05
Re: Horníci
Děda takhle nechtěl mluvit o tom co zažil po druhé světové jako odvedenec na východním Slovensku. Těch pár věcí co o Banderovcích řekl stačilo na to, abych si udělal názor. Pak umřel a já se už od něj víc nedozvím :-(
7. 1. 2016 13:01
Re: Tatrováci uměli,
Vyráběla, ale vývoj nebyl. A vývoj předbíhá výrobu o několik let. Modelové řady se musí obměňovat. T613 vyjela poprvé 1969, 1974 se spustila výroba. V 1974, pokud by vývoj pokračoval, měla mít Tatra představu a měla pracovat na vývoji dalším modelu. Něco bylo, ale vše se zrušilo.
6. 1. 2016 23:50
Re: Tatrováci uměli,
Špatného na chlazení vzduchem je toho poměrně dost, hůř se reguluje provozní teplota motoru, díky vyšším rozsahům teplot musí být větší vůle na pístech, větší nároky na olej + jeho možná vyšší spotřeba, menší tepelná setrvačnost a díky tomu vyšší kolísání teplot, obtížná realizace vytápění interiéru vozidla, vysoký odběr výkonu pro pohon ventilátoru (až 10% výkonu motoru), motor je hlučnější a vzhledem k vyšším teplotám má motor i nižší tepelnou účinnost a tím i vyšší spotřeba paliva (ne až tak podstatně) a vyšší % rizika poškození motoru příliš vysokou teplotou.

To jsou základní nevýhody. Existují i výhody (na ty jsi se ale neptal), které však v součtu zdaleka nedosahují výhod chlazení kapalinou.

Také není úplně pravda, že by chlazení vzduchem bylo konstrukčně náročnější a že by ho neuměl každý, opak je pravdou. Skutečnost, že chlazení vzduchem nikdo nepoužívá, neznamená, že je to proto, že by to neuměl, ale proto, že to stojí tak trochu za ho*no.

Ale to snad dnes už každý ví, a proto se v automobilech chlazení vzduchem už prakticky nepoužívá.
6. 1. 2016 16:04
Re: Tatrováci uměli,
A co bylo špatného na vzduchovém chlazení? To neuměl každý, vzduchové chlazení je z konstrukčního hlediska náročnější. A i později ho užívalo Porsche. Motor vzadu mohl být považován za problém, ale i Porsche mělo v 70. letech auto s motorem vzadu. Problém s umístěním motoru byl spíše u sportovněji laděných aut, což T613 tak úplně nebyla.
6. 1. 2016 15:45
Re: 603
Vzdyt ano. Tatra byla velice moderni v padesatych letech. V sedesatych uz pusobila zastarale. O sedmdesatych nemluve.
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 13:47
Re: krasne auto a skvely dizajn
Tehdá nebyl centimetr žádná míra u všeho, podívej se na dobové ameriky.
A jezdí to dodnes i po 60 letech
6. 1. 2016 13:43
Re: krasne auto a skvely dizajn
měl bys to auto někdy vidět v reálu. Ideálně bez nového spasování a nového laku za 200 tisíc. Prostě origo stav. Asi by jsi byl překvapen. Centimetr žádná míra u toho auta. Ne jak dnes se řeší na karoserii milimetry.
6. 1. 2016 11:54
Re: Tatrováci uměli,
Jina trida to byla. V 70-tych rokoch motor vzadu a chladený vzduchom.
6. 1. 2016 11:47
Re: Tatrováci uměli,
To jsou věci od subdovatelů. Tatra byla závislá na subdodovatelech ze socialistických zemí. Ale to jsem psal.
Ovšem co si dělala sama, to byla jiná třída.
6. 1. 2016 11:46
Re: Tatrováci uměli,
Máš pravdu - byla V8. Hrubá chyba.
6. 1. 2016 11:16
Re: Tatrováci uměli,
Maximálku 190.
Na 230 sa dostala až v 90-tych rokoch, pri tých pár vyrobených kusoch so vstrekovaním.
Budíky z Š120, prepínače ako zo sovietskeho traktora, ovládacie sily spojky a radičky tiež. Bola to komunistická tragédia, v ktorej sa jazdilo len preto, že iná možnosť nebola. Keby povolili súdruhom dovoz limuzín z kapitalistickej cudziny, tak by po 613 ani neštekli.
Jo soudruzi umeli ale objektivni potize vedli k nesplneni cilu stanovených ....
6. 1. 2016 00:24
Re: Tatrováci uměli,
Palubovku měla T613 tragickou? Kastli měla T613 určitě pěknější.
Pokud porovnám motory - Mercedes v té době 3,5l 200PS, což byla jejich špička V8. Tatra 3,5 l 167 PS se vzduchem chlazeným motorem!!! V6. Oba 4 kvalty.
Tatra měla maximálku 230 km/h. Asi některé elektronické vychytávky Tatra neměla, v tom měl celý východní blok zpoždění. Zde se Mercedes mohl opřít o dodavatele (nedělal si je pochopitelně sám). Tatra tuto možnost neměla. Ale i tak, to co záleželo na automobilce samotné, v tom Tatra i po dlouhodobém seškrcení v totalitě ukázala, že umí a dobře. Byla normalizace a plno schopných lidí šlo od válu. A Tatra přesto ukázala, že umí.
Avatar - Special-line
5. 1. 2016 20:14
Re: Tatrováci uměli,
A tak zase tu byla i Tatra 57, trh by si pak už rozhodl sám.
5. 1. 2016 20:03
Re: krasne auto a skvely dizajn
Ejha, ale si sa rozvášnil :-) Chápem že dizajn je vec vkusu, ale neverím že naozaj považuješ 603 za najkrajšie auto histórie.
Avatar - Romeo
5. 1. 2016 19:07
Re: Tatrováci uměli,
skoda Tatry ...take krasne osobaky vyrabala.....fakt .."zlate Ceske rucicky" .....p.s snad pomohol i daky Slovak : >:D
6. 1. 2016 15:56
Re: Horníci
Jsi naivni. Samozrejme, ze cloveku jen tak ze srandy nenaparili Jachymov a obvineni ze spionaze, jenomze komunisti byli mistri v delani velblouda z komara. Kdyz uz sem davas ty paralely s uprchliky, tak je to asi podobne, jako by te na zaklade tveho komentare obvinili z toho potlacovani mensin a osobnich svobod, vzhledem k tomu, ze to pises na internetu, tak by z tebe jeste mohli udelat hackera a organizatora stavky novinaru atd.
6. 1. 2016 13:56
Re: Horníci
vidim ze mas pekne vyplachlou hlavu, ze odboj z vetsiny delali komousi
ještě do toho zamotej fucika
6. 1. 2016 13:55
Re: Horníci
zjisti si jak to vypadalo od bolsevicke revoluce v CCCP.
ty miliony mrtvych, gulagy..
do www2 byl hitler proti stalinoj lidumil a masaryk vylozenej andilek
Avatar - white label
6. 1. 2016 12:34
Re: Horníci
Tohle stejně Barikovi nevysvětlíš. Podle něj se tu lidi měli za komančů lépe, než za první republiky. Ovšem komunisti a jejich příznivci zřejmě (logicky) ano...
Avatar - white label
6. 1. 2016 11:48
Re: Tatrováci uměli,
Taky jsem si toho všiml, ale považoval jsem to pouze za překlep.
Avatar - white label
6. 1. 2016 11:47
Re: Tatrováci uměli,
No, tak to si asi počkáš, aktuálně to jsou spíš nejpopulárnější politici u nás... 8-s ;-)
Avatar - praděda7
6. 1. 2016 11:44
Re: Tatrováci uměli,
To bude ta pravá revoluce, až se lidi naserrou a skončí se všemi oligarchy, podvodníky a zloději, kteří se po revoluci podvodnými cestičkami zmocnili národního majetku. >:-[]
6. 1. 2016 10:07
Re: Tatrováci uměli,
Tatra 613 V6 ??? To se pleteš. ;-\
Avatar - Pekelná Micinka
6. 1. 2016 00:18
Re: Tatrováci uměli,
Já ti primárně odpovídal na to, že vývoj musí být kontinuální. Nemusí. Koncepci vzduchem chlazeného motoru opustilo i Porsche. Neumím si moc představit, že by Tatra po modelu 700 dokázala přijít sama o sobě s nějakým konkurenceschopným vozem s vlastním, vodou chlazeným motorem. Proto kontinuální vývoj nehraje roli. Oni na to hlavně neměli prachy a je jedno jak o ně přišli, přirozené podmínky skončili s r.48, či spíše už 39. Lidi se dají zaplatit, ty vědomosti a znalosti, co měli lidi co ještě v 70.letech dělali 613ku, ty už jsou dneska napůl k ničemu, věci se navrhují, vyrábí i musí prodávat jinak. Na to všechno by si musela Tatra najmout současné mozky. Jak v dnešní době dopadají malosériové automobilky, konečně i ty, co měli ty přirozené podmínky, a ne jen ony, to jistě víš. Představa, že by Tatra s lidmi, co tam byli koncem 80.let dokázala vyvinout a hlavně uspět na trhu je dle mého soudu mylná. Buďme rádi, že se jí jakž takž daří aspoň s náklaďákama.
5. 1. 2016 17:14
Re: 603
Jasne, 10 let stare auto, byt v dobe uvedeni velmi moderni a progresivni, bude logicky designove zastarale.
5. 1. 2016 11:46
Re: S kloboukem na hlavě
Ano, zejména na zadní. Stejně jako předešlé Tatry 77. 87 nebo 97.
5. 1. 2016 17:19
Re: Tatrováci uměli,
Výroba osobních vozů v Tatře byla velmi úspěšná. Komunisty byla ale uměle tlumena až utlumena, protože rudí hoši potřebovali terénní náklaďáky, které Tatra také velmi dobře uměla (ovšem tyto dělali i jiní - Praga...). Ale Tatra byla Tatra. Ona uměla vše velmi dobře - stačí se podívat do tatrováckého muzea.
Takže zda by nezkrachovali - co na to říci. Co dělali, dělali dobře, dokud měli přirozené podmínky.
5. 1. 2016 11:37
Re: S kloboukem na hlavě
Cx dobré, horší to je potom ve vyšších rychlostech (od 90 - 100 km/h) s aerodynamickými vztlakovými silami na zadní nápravě.
Re: 603
Ťažkopádne pôsobil samozrejme rovnako vtedy ako dnes. Aj preto dostala T613 výrazne štíhle tvary, bola to jedna z hlavných požiadaviek zadania.