Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo!

V uplynulých dekádách se automobiloví výrobci snažili přijít vždy s něčím novým. Řada technických řešení se ujala a dočkala se pokračování. Jiné upadly časem v zapomnění. Které to jsou a proč tomu tak bylo?
Zpět na článek
12. 1. 2016 08:30
12. 1. 2016 08:45
12. 1. 2016 11:03
neregistrovaný "Sheldon Cooper"
12. 1. 2016 14:40
12. 1. 2016 09:39
12. 1. 2016 09:59
12. 1. 2016 10:04
12. 1. 2016 10:14
12. 1. 2016 12:12
12. 1. 2016 15:04
12. 1. 2016 13:27
12. 1. 2016 20:05
12. 1. 2016 10:37
12. 1. 2016 12:09
12. 1. 2016 13:49
12. 1. 2016 14:11
12. 1. 2016 11:06
neregistrovaný "Sheldon Cooper"
12. 1. 2016 15:14
12. 1. 2016 16:07
13. 1. 2016 11:32
13. 1. 2016 14:04
13. 1. 2016 17:45
13. 1. 2016 18:11
15. 1. 2016 07:51
15. 1. 2016 21:31
16. 1. 2016 09:19
16. 1. 2016 09:56
12. 1. 2016 16:31
12. 1. 2016 18:23
12. 1. 2016 19:11
12. 1. 2016 18:32
12. 1. 2016 08:30
Motor podél
Nevím co je na koncepci s motorem podél a pohonem předních kol špatného? Proč píšete že je to slepá ulička, že už to dnes nikdo nepoužívá. Audi to stále používá, tak přece kvůli tomu to není špatná značka? Spousta dalších zde zmíněných nápadů nebyla špatná, ale bylo to bohužel dražší řešení a zákazník rozhodl jinak.
Rozbalit vlákno
22
12. 1. 2016 08:45
Re: Motor podél
Taky to nějak nechápu. Co se konstruktérům nepovedlo na řízení všech kol? U aut který to maj je to vesměs chválený, pořád se to dělá, vy taky píšete, že dobrý.. tak jak?
Avatar - Blue Sun
12. 1. 2016 09:47
Re: Motor podél
Nedělal to VW...
12. 1. 2016 10:06
Re: Motor podél
No, záleží, jak to berete. Dnes to dělá Porsche 911 GT3 a ta pod VW patří.
12. 1. 2016 11:48
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
jj
CO JE TO ZA NEEFEKTIVNÍ SPALOVACÍ SRAČKY [odkaz] V 21. STOLETÍ?? Z tohodle si vemte příklad [odkaz] [odkaz] jesi máte jít s dobou [odkaz] [odkaz] dyt to zvládne už i malá holka >:D
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
Avatar - MGRR
12. 1. 2016 12:50
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
Jste nemocnej
Avatar - Jeremy.McKvak.ANTIDIESEL
12. 1. 2016 16:14
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
tyoe představ si vono 90MILIARD jim nestačilo jakó uoni pry vyvalej tudle kvasinskou srašku [odkaz] >:D >:D >:D
12. 1. 2016 20:23
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
Když už jseš zralej na psychiatra, tak bys alespoň mohl ty své kecy blábolit trochu slušnějším způsobem, ne? :-!
12. 1. 2016 20:47
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
NEJLEPŠÍ je prostě NEJLEPŠÍ [odkaz] [odkaz] hochu a všechny ostatní automobilky mají leda tak ...... ztoho BOBKY !! >:D TYOE ZAPLATPÁNBŮ a ELON ŽE UŽ NEMUSÍM JEZDIT NA TU ZASRRR BENZINKU [odkaz] >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
12. 1. 2016 08:54
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
U motoru uloženém podél a pohonu předních kol máte zbytečně jeden pravoúhlý přenos síly navíc. Což u napříč uloženém motoru odpadá a tím přenesete více točivého momentu na přední kola.
12. 1. 2016 10:06
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
Zastarala koncepce to jiste je, mezi predni napravou je prevodovka a motor je vlastne az pred ni, z hlediska jizdnich vlastnosti je to snad nejmene vhodne reseni, na zatezovani a zivotnost predni napravy to je taky naprosto nevhodne. Pri predstave ze mam pred predni napravou 12ti valec to nemuze zachranit ani to ze dozadu vede kardan a pohani polovicni silou zadni kola, ta vaha tam vzdy bude a fyzika ze neoklame.
12. 1. 2016 12:52
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
Ano. Proto to všichni - kromě Audi (Náskok díky technice) - opustili už před 1/4 stoletím.

Nevýhodu méně zatížené přední hnané nápravy vykompenzovali eliminací zaklánění / předklánění vozu při rozjíždění / brzdění. Kromě jiného to bylo např. nulovým až záporným poloměrem rejdu (přední nápravy), kterou umožnil McPherson příp.dále lichoběžníkový.závěs s prodlouženou těhlicí nad kolo (patent Honda).
12. 1. 2016 15:57
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
Pokud se jedná výhradně o FWD, je podélný motor opravdu zastaralý. Zásadně jiné je to ovšem v případě pohonu 4x4, který díky tomu může být proveden klasicky fulltime se středovým diferenciálem. Tohle technici od Audi moc dobře vědí a proto se podélného motoru drží jak klíště a jen díky tomu mohou nadále nabízet náročnějším zákazníkům plnohodnotné quattro.

Akorát mě překvapuje tvrzení v článku že "..Dnes mají všechna auta s pohonem předních kol motor napříč..." Jako by autor o značce Audi neměl ani tušení ...
12. 1. 2016 16:07
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
O těžkém předku před přední nápravou, znemožňující citlivé reakce na řízení - tj. citelná nedotáčivost - a s tím spojené i namáhání předních závěsů kol, o tom už je výše pojednáno. Nehledě dále na stížený čelní náraz - motor hned za maskou dělá velké zpoždění, proto složitý procon (lana, ...). Je to překonané - vývoj už je někde jinde. U Audi to je možná jen důvod odlišnosti. Pozn.: Je tu ještě Subaru, ale to je s kratším boxerem trochu jiné, i když ne tolik, ale to je i kapitola sama pro sebe.
12. 1. 2016 16:21
Re: TYJO Z TĚCH STARÝCH SPALOVACÍCH ŠUNTŮ SE CHCE BLEJT ...
Nevím co myslíš tím překonané ? Podélný motor mají všechny dnešní fulltime čtyřkolky - od Audi A4, A5, A6 + Qéčka.., komplet všechny fulltime 4Matic modely od Mercedesu, všechny fulltime 4Motion VW - Touareg, Amarok i Phaeton (budiž mu země lehká), všechny fulltime offroady jako LC apod., nebo samozřejmě jak jsi zmínil i celá produkce Subaru. Myslíš že u těch všech je to jen důvod k odlišnosti ? Možná jo, ale tím správným směrem

Souhlasím že jako FWD to je pasé, ale fultime 4x4 dnes dělají všichni výrobci zásadně s podélným motorem takže s tou překonaností bych byl asi opatrný
12. 1. 2016 17:05
Re: hloupost: Re: Motor podél
koncern VW pouziva toto reseni a ano jako jedinny to ma spatne, ostatni automobilky jako BMW, MB, Jag. ap. maji motor podelne, ale az za predni napravou a tudiz vedeny kardan k zad. naprave a samost. kardan k predni naprave, motor je ale NE pred predni napravou, ale stejne jako u pohonu zadnich kol blize tezisti, za predni napravou. Audi je na slepe koleji, stejne jako to bylo s TDI PD, jen si to nechteli priznat. Ostatne stejne reseni jako BMW uz zvazovali vicekrat.
12. 1. 2016 17:29
Re: hloupost: Re: Motor podél
Koukám na obrázek BMW X5 a motor ZA nápravou tam teda nevidím. Motor je NAD nápravou
[odkaz]

Koukám na obrázek Mercedes GLE a motor ZA nápravou tam nevidím. Motor je NAD nápravou
[odkaz]

A koukám na obrázek AUDI Q7 a motor PŘED nápravou tam nevidím. Motor je taky NAD nápravou. A kromě toho tam vidím i samostatný kardan k přední nápravě
[odkaz]

A koukám na obrázek VW Touareg a motor PŘED nápravou tam nevidím. Motor je taky NAD nápravou.
[odkaz]

Připouštím že konkrétně A4 má motor víc posunutý dopředu, ale určitě bych nepaušalizoval že koncern to má všechno špatně. U většiny modelů má motor umístěný úplně stejně jako konkurence nad přední nápravou
12. 1. 2016 23:02
Re: hloupost: Re: Motor podél
Pro všechny poslední diskutanty na téma "Motor podél":
bavíme se pořád o předním(!!!) pohonu !!!

A když už jste otevřeli téma zadního pohonu s motorem podélně vepředu, tak:

Vozy s klasickou koncepcí (sedany), mající motor vepředu podélně, ho nikdy nemají před přední nápravou, ale nejméně nad ní - ty, kterým jde více o dobré rozložení váhy na nápravy (za účelem sportovnějších vlastností, ale na úkor místa pro nohy v kabině) ho mají posunutý aspoň z části směrem za nápravu (třeba ze 2/3) - BMW, ...

Vozy s klasickou koncepcí (sportovní, roadstery, apod.) mají motor zcela za přední nápravou.
13. 1. 2016 06:32
Re: hloupost: Re: Motor podél
starý kluk: No pokud diskuzi zúžíme na FWD s podélným motorem tak nám v ní zůstane asi fakt jen ta A4. Ovšem myslím že to není jen samoúčelné řešení ve "snaze odlišit se" jak píšeš ale důvod je jinde.
Podle mě je tohle provedení pouze "lite" verze odvozená z plnohodnotné 4x4 odebráním pohonu zadních kol. Je asi pochopitelné, že u A4 FWD nebudou motor montovat jinak než u quattra, to by se asi dost prodražilo. Takže hlavně jednotná konstrukce pro obě provedení bude pravým důvodem pro ponechání podélného motoru i pro FWD A4

Ale protože podélný motor vpředu má dnes přínos pouze u RWD nebo 4x4 (snadný přenos síly dozadu), zůstávají pro ošizenou FWD verzi pouze jeho nevýhody a v tomhle s tebou určitě souhlasím.
13. 1. 2016 09:15
Re: hloupost: Re: Motor podél
No, já bych se tak nesnažil je omlouvat - i pro 4x4 jsou tu u motoru podél. před přední nápravou pro jízdní vlastnosti stejné problémy (velká hmota vepředu), jako u náhonu jen vepředu. Audi se to u A4 snaží zmírňovat posunutím předních kol dopředu, ale jednak to vykompenzovat zcela nejde, a jednak jsou pak i v přímém směru hnací hřídele šikmé (stejnoběžné klouby!). Ostatní nevýhody (čelní nárazy, ...) zůstávají.

Všichni už dělají motor napříč (těsně před přední nápravou), vč. 4x4. Tady se pokrok ustálil před 1/4 stoletím, přičemž už v 70-ých letech se už stejnoběžné klouby co do opotřebení dařily, tak se s tím začalo u menších vozů už tehdy.

Poznámka:
Obdobný problém s jízdními vlastnostmi, ale vzadu, vyřešila Tatra posunutím motoru nad zadní nápravu a hnací hřídele z karteru (T613) - v r.1968!. Uvažovalo se také o motoru napříč naležato (řadový 6-i válec), ale udělal se 8-i válec do V podélně. Vyváženost jízdích vlastností je dodnes pozoruhodná.
13. 1. 2016 09:36
Re: hloupost: Re: Motor podél
Provedení 4x4 má oproti FWD určitě lepší vyvážení díky přidané hmotnosti vzadu, byť samozřejmě tím roste celková hmotnost. A díky fulltime pohonu (třeba i s preferencí zadku) má i citelně lepší jízdní vlastnosti s omezením nedotáčivosti.

A opakuju, souhlasím že motor napříč má svoje nesporné výhody, nicméně pořádnou čtyřkolku s ním dnes nesvede udělat nikdo. Pokud chce výrobce pro své zákazníky dělat fulltime 4x4, je to vždy s motorem podél. V tomhle pokrok zatím nevyřešil nic.

Takže jako FWD je příčný motor vynikající, ale pro 4x4 to už taková sláva není.
Avatar - 125S
14. 1. 2016 21:59
Re: hloupost: Re: Motor podél
Zajímavé řešení používala právě třeba Honda Legend 2 a 3 generace. Tam byl motor nad přední nápravou a převodovka v tunelu jako u zadního pohonu od které vedl kardan k přednímu diferenciálu pod motorem. Bylo to složité uspořádání předního pohonu, ale dobře vyvážené a to nemluvím o proporcích jako u RWD sedanů.
16. 1. 2016 21:40
Re: hloupost: Re: Motor podél
Obdoba Tatry 613 vzadu. U ní je však diferenciál v karteru. Původně se zkoušely i 3 dvojice válců před nápravou, ale nakonec je motor nad nápravou souměrně. T613 má velmi příkladné neutrální jízdní vlastnosti.
Avatar - 3_diamanty
12. 1. 2016 08:33
pekny clanok
rozhodne som opat o kusok informovanejsi..... ;-)

kazda doba v automobilovej historii nieco priniesla... niektore veci sa uchytili ine moc nie... niektore vydrzali dlhsie ine len velmi kratko... ja si spominam napriklad ako kedysi boli v mode vyklapacie svetla... mala ich aj MX5ka aj rozne ferrari, corvette aj nejedno porsche alebo aj sportove nissany alebo hondy ... a dnes? toto riesenie uz nema snad ziadne auto.. alebo len par aut... osobne si ani nespominam ake auto ma dnes este vyklapacky ... pritom svojho casu to nemuselo byt zle riesenie... niektorym autam toto riesenie vtedy prinieslo patricny uspech ( inym mozno nie ) ... isty cas ale vyklapacky boli v mode .... ale ako doba pokrocila... ako siel vyvoj dopredu ... zrejme sa ukazalo ze moderne svetlomety budu o niecom inom .... rozhodne vyklapacky mali aj dost nevyhod.... ( zlozitost mechanizmu, odpor vzduchu, vaha, cena ) ....

co sa tyka sucasnych technologii a dnesnej doby tak moj nazor je ze to ovladanie gestami na ktorom pracuje nejedna automobilka tak to podla mna neuspeje... nevidim tu buducnost a podla mna od tohto vyrobcovia rychlo upustia .... uvidime ale tu napriklad nevidim cestu ... moj nazor je aj ten ze megadispleje na stredovej konzole casom tiez zaniknu a ostane asi len nejaky informacny displej pred vodicom kde bude "vsetko podstatne" aj navigacia aj vsetky info.. ako to ma povedzme audi tt .... a na stredovej konzole uz budu len nejake mensie displeje ktore nebudu rusit okolie a odputavat pozornost ... a klasicke tlacitka sa vratia .. "dam ruku do ohna" ze raz budu v mode opat robustne tlacitka a kolecka... ;-) ... boom dotykacov v autach podla mna je kratkodoby ale je to len moj nazor... vyrobcovia si potrebuju nove technologie otestovat v praxi a auta su vyborna moznost.. ale nie vsetko sa ujme a niektore veci sa ukazu ako nevhodne

clanok chvalim...... niektore veci z hlbsej historie su uz mimo mna ... takze vdaka za taketo clanky .... ;-)
Rozbalit vlákno
9
Avatar - netcar.xx
12. 1. 2016 08:51
Re: pekny clanok
Vyklapeci svetla se prestala vyrabet proto, ze pri pripadnem stretu ohrozovala chodce a to i pri velice nizkych rychlostech. Vseobecne znama skutecnost.
Avatar - 3_diamanty
12. 1. 2016 08:55
Re: pekny clanok
vdaka za info.... nevedel som ze ( aj ) to bola pricina ich konca ;-)

rozhodne mali radu nevyhod.... mechanizmus vyklapania v tuhych mrazoch tiez obcas strajkoval .... cital som o vyklapackach a nejedno auto na ne casom aj "dojazdilo" ... ale isty cas boli ozaj v mode ... boze pamatam si este na tie prve MX5ky... hondy NSX... mitsu 3000GT.... tie mali svojho casu vyklapacky .. a popri tom aj patricny predajny uspech

ano dnes je to aj o bezpecnosti voci chodcom .... a vyklapacky tomuto asi moc nepomahaju .. mas pravdu ... z dlhodobeho hladicka vyklapacky asi nebola idealna cesta...
12. 1. 2016 08:54
Re: pekny clanok
Rekl bych ze vyklapeci svetla umrely se zavedenim denniho sviceni.
Avatar - netcar.xx
12. 1. 2016 09:54
Re: pekny clanok
Vyklapeci svetla z aut zmizela davno pred dennim svicenim
neregistrovaný "Sheldon Cooper"
12. 1. 2016 11:03
Re: pekny clanok
Nie tak celkom.

Napr. Pontiac Firebird z 90. rokov s vyklapacimi svetlami mal dedikovane DRL - daytime running lamps, cize denne svetla, mimo hlavnych svetiel.

V niektorych statoch USA bolo povinne denne svietenie uz davno pred tym, nez to prislo do Europy a tak boli denne svetla podmienkou - takze modely s vyklapackami mali bezne specialne DRL.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 1. 2016 11:36
Re: pekny clanok
Zdravím. Ano ty vyklápěcí světla tu bát měly. Tak snad příště. Řízení všech kol není asi mrtvé. Spíše to vidím tak, že se dělalo někdy do poloviny 90. let, pak 10 let nic a najednou se zase dělá. Je to proto, že se používá systém s krokovým servomotorem, což je jednodušší a efektivnější, než systém s elektrohydraulikou, jaký byl v 90. letech.
12. 1. 2016 13:04
Re: pekny clanok
Běžně se užívá pasivního přiřizování zadní nápravy, odvozeného z naklánění vozu v zatáčce. Zpravidla se hledá kompromis mezi velikostí náklonu a přiřízením. To jde dobře dělat i s prostou klikovou nápravou.
12. 1. 2016 14:40
Re: pekny clanok
No a proč se to teda konstruktérům nepovedlo, jak tvrdí nadpis? Nefunguje to, nebo nevyrábí se to, nebo proč?
12. 1. 2016 14:47
Re: pekny clanok
Povedlo a vyrábí - to není vidět, to je v geometrii celého zavěšení (případně v tvarech silenbloků apod.) - viz diskuse s panem Dusilem zde jinde.
12. 1. 2016 08:56
Řízení všech kol
Vzhledem k tomu, že u nové Audi Q7 lze objednat řízení všech kol, tak zas tak moc mrtvá technologie to nebude. Jen asi kvůli ceně to nebude v autech za lidovější cenu.
Rozbalit vlákno
8
12. 1. 2016 09:23
Re: Řízení všech kol
Clanek mel byt o tom co se nepovedlo .... U rizeni vsech kol to ale moc nechapu, kdyz se to nabizi dnes a jiste i bude dale, tak proc se to nepovedlo??? To ze to nema Fabia preci nic neznamena >:D
Avatar - Uživatel_5340709
12. 1. 2016 09:29
Re: Řízení všech kol
Tomáš má pravdu, navíc píše, že se technologie 4WS stále používá, ale finanční a technická náročnost celého systému přináší jen malou výhodu oproti dobře odladěnému kl. podvozku a řízení. Z tohoto pohledu je to trochu nepovedené.
Mě spíš se....e opakovaný problém 8 kapitol, přitom krátký článek. >:-[]
12. 1. 2016 10:37
Re: Řízení všech kol
..."finanční a technická náročnost celého systému přináší jen malou výhodu oproti dobře odladěnému kl. podvozku a řízení"... Myslíš, že těch 50 tisíc je tak dramatických? Stejně dramatická je finanční náročnost u automatu nebo nafty. A pokud jsi to někdy vyzkoušel, pak tohle nemůžeš napsat, protože auto jede jak po kolejích, ve městě je krásně manévrovatelný, a nemusíš točit volantem jak o život.
12. 1. 2016 13:44
Re: Řízení všech kol
Domníváte se, že 33.400,- Kč, co si žádá Audi u Q7 za řízená zadní kola se Vám zdá jako finančně a technicky náročné?
A co se týče malé výhody, co tvrdíte, že to přináší... Zkuste se s tím někdy svézt, abyste pochopil, jak skvělá fíčurka to je... Při malých rychlostech se zadní kola otáčí protilehle, takže máte pocit, že se dokážete otočit na pětníku a při vyšších rychlostech se otáčí paralelně s předními, což omezuje naklápění karoserie.
12. 1. 2016 13:48
Re: Řízení všech kol
Není to u Q7 s jeho vysokým těžištěm tak trochu znouze cnost? Ten důležitý, komplikovaný a drahý puntíček na i? Je tu otázka, zda se ten puntíček chová při vší dynamice rejdování vždycky správně (vyhýbací manévr, klikaté vesnické silničky, apod.).
12. 1. 2016 14:10
Re: Řízení všech kol
Běžte si to vyzkoušet k nějakému dealerovi Audi. Je to zadarmo a pak budete psát o něčem s praktickou zkušeností. A jsem přesvědčen, že se Vám to bude líbit. :-)
12. 1. 2016 10:05
Re: Řízení všech kol
Jj, i nová 911 GT3 to používá.
12. 1. 2016 13:09
Re: Řízení všech kol
Běžně se užívá pasivního přiřizování zadní nápravy, odvozeného z naklánění vozu v zatáčce. Zpravidla se hledá kompromis mezi velikostí náklonu a přiřízením. To jde dobře dělat i s prostou klikovou nápravou. Toto řešení je tedy co do provední levné - jde tu "jen" o to, vykoumat při návrhu "na papíře" geometrii toho pohybu kol. Inu "Rozum nic moc nestojí, ale hodně dává a hodně ušetří".
12. 1. 2016 09:37
řízení všech kol
pochybuji o tom že ESP nahradilo 4WS.Pamatuju Mazdu 626 4WS a ta držela jak na kolejích a nemusela mít žádné elektronické berličky.Taky se mi líbil syntetizátor řeči v Laguně.Hlásilo to i nefunkční žárovky apod. Lepší než romány co vypisuje rádoby tablet dnešních aut,který navíc za slunečného dne nejde skoro vidět.
Za totální slepou uličku považuji downsizing motorů.Takový dvouválec s twinturbem u Fiatu je hovadina prvního stupně...
Rozbalit vlákno
6
Avatar - 3_diamanty
12. 1. 2016 09:46
Re: řízení všech kol
verim v navrat starych dobrych "mechanickych" aut... ;-) ... samozrejme elektronika uz je dnes nevyhnutna ale niektore riesenia z minulosti sa casom podla mna vratia ;-) ono ani tie najmodernejsie el. vychytavky niektore rokmi zauzivane veci nemozu nahradit ani vylepsit ... na papieri mozno alebo na pohlad ... ale praktickostou a funkcnostou nie... klasicke kolecka su nenahraditelne .. ziadny dotykac im nemoze v praxi svojou funkcnostou intuitivnostou zivotnostou ani bezpecnostou pouzivania ci spolahlivostou konkurovat... rovnako ovladanie gestami..... tadial cesta nepojde... v autach to narobi viac skody ako uzitku... tu to nebude vhodne riesenie.. niekde inde v poriadku.... moze sa to uplatnit ok.. ale v autach urcite nie ... tych veci je viacej... downsizing tiez casom skonci.... a pride sa na to ze v praxi bezne motory su spolahlivejsie a stoja automobilky aj menej penazi lebo ich netreba menit kazdych par rokov .... a setria sa takto vlastne aj prirodne zdroje aj ovzdusie ovela viac ako nahananie ekologie downsizingom... ktore je asi skor o konzume ako o ekologii ... nejaka zmena uz podla mna visi vo vzduchu.... lebo takto to dalej nepojde ... verim v navrat niektorych rieseni z minulosti ;-)
12. 1. 2016 10:14
Re: řízení všech kol
Souhlas. ESP, je až "záchranná brzda". Aktivní řízení zadní nápravy je aktivní systém, který pracuje stále a i když se auto nenachází v krizové situaci.
12. 1. 2016 10:35
Re: řízení všech kol
ještě mě napadlo že slepou uličkou by se měly stát všechny parkovací systémy.Parkování je jedna z prvních věcí co se učí v autoškole.Pokud to řidič nezvládá,nemá za volantem co hledat...
12. 1. 2016 12:10
Re: řízení všech kol
Záleží, co si představíme pod parkovacím systémem. Plnou automatiku nepovažuji za nezbytně nutnou. Na druhou stranu, když je k dispozici.... Proti tomu parkovací senzory bych osazoval povinně. Nejde o to umět, nebo neumět parkovat, ale u některých aut je dnes výhled hodně omezen a odhadnout vzdálenosti je někdy celkem umění.
A hlavně, pokud by největší problém, který by se ve vztahu k řízení vozidel řešil, bylo parkování, bylo by krásně na světě (silnici) ;-)
12. 1. 2016 13:52
Re: řízení všech kol
Tak to už, podle Vaší logiky, můžeme vyházet lane assisty, side assisty, parkovací kamery, adaptivní tempomaty, atd., atd.
Všechny tyto věci jsou pouze asistenční systémy (od slova pomáhat) a nemají nahradit řidiče.
Pokud si někdo myslí, že asistenční systémy jsou od toho, aby nahradily řidiče, tak se těžce mýlí.
V jednom autě mám parkovacího asistenta, senzory i zadní kameru. V druhém autě nic. Když jezdím druhým autem, nemám žádný problém zaparkovat, ale těším se na první auto, s kterým to přece jen jde snáž, už jen když tam mám parkovací kameru, s kterou jsem schopen zacouvat doslova na poslední centimetr, aniž bych riskoval dotyk zadku.
Avatar - Blue Sun
12. 1. 2016 18:55
Re: řízení všech kol
Podle chování na silnicích mám pocit, že většina řidičů považuje asistenční systémy za náhradu jejich vlastních schopností a pozornosti...
12. 1. 2016 09:39
Wankel...
....by si zasloužil také jednu kapitolu.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Blue Sun
12. 1. 2016 09:59
Slepá
Když už slepá ulička, tak třeba motory s měnitelným kompresním poměrem, které se ve velkém testovaly a nikam nakonec nedostaly... Nebo "bezpečná auta", která pohlcovala energii nárazu dynamickým pohybem kabiny. Nebo turbínové automobily (to byl taky zásek). Pak konvertibilní coupé-cabrio se skládací pevnou střechou...
Rozbalit vlákno
7
Avatar - 3_diamanty
12. 1. 2016 10:04
Re: Slepá
kupe kabria s pevnou sklapacou strechou napadli aj mna... suhlas... ;-) tolko oblubene P206cc alebo 307cc su dnes uz len minulostou ... inak tu som si nie isty co bolo hlavnou pricinou ich konca tych CC vozov .... lebo svoje vyhody voci platenej streche "pevna" rozhodne ma ;-) ... a mozno za tym ich koncom bude aj to ze kabria a kupatka uz dnes vobec neletia a neoplati sa preto nejake CC vobec uz ani vymyslat .. co je podla mna skoda... lebo sami sa ochudobnujeme o zaujimave vozy
Avatar - Blue Sun
12. 1. 2016 10:14
Re: Slepá
Výhoda je jediná a hodně sporná (máš pevnou střechu s sebou). Pak už jsou jen nevýhody - složitost (s tím cena a choulostivost), hmotnost, omezený prostor, design... Klasické kabrio s plátěnou střechou je o mnoho lepší.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 1. 2016 11:39
Re: Slepá
Myslíte, že kupé-cabrio s pevnou střechou je už překonané? No nevím. Ale asi jo, už se to moc nedělá. Jo to by také šlo. Turbínový pohon zkoušeli Britové, konkrétně Rover, ale nikam se to nedotáhlo. Pak mě ještě napadají palivové články. Hrálo si s tím už kdysi BMW pak Honda (řídil jsem jednu, FCX Clarity nebo jak se to jmenovalo, bylo to super a vodík jsem tankoval v Neratovicích v areálu Spolany). :-)
12. 1. 2016 12:12
Re: Slepá
Nejdále se s turbínou dostal asi Chrysler. Resp. General Dynamics, kde jí používají do dnešních dnů a celkem úspěšně ;-) >:D
Avatar - Barrichello
12. 1. 2016 15:04
Re: Slepá
Přesně tak, s turbínou toho asi odjel svého času nejvíce Chrysler
Avatar - Blue Sun
12. 1. 2016 13:27
Re: Slepá
Koncept CC byl fajn u Mercedesu SLK, kde to ještě vypadalo hezky. Ale u ostatních aut už to byly jen paskvily se zbytečnou složitostí. Překonanost asi ukázalo nejvíce to, že je už nikdo nedělá.
Turbíny přeci měly v provozu americké značky, ale moc úspěchu nedosáhly. Palivové články... dnešní vodíkové stroje (Toyota Mirai apod.) jsou co? To spíš bylo omylem experimentování Hondy a BMW se spalováním vodíku v klasickém motoru.
12. 1. 2016 20:05
Re: Slepá
Podle mě SL a SLK byly a jsou naprostá pecka, a SL napříč posledními generacemi řešení CC vděčí za polovinu kouzla. Problém nastal ve chvíli, kdy to automobilky začaly roubovat na čtyřmístná auta (fokus ale i BMW) kde to byl estetický nesmysl (fokus) nebo minimálně podivnost (bmw). U malých aut to současně koliduje s cenou řešení vs. Celého auta. Takže buď auta byla nesmyslně drahá, případně kvalitou ošizená.
CC prostě není a nikdy nebylo určeno pro masové rozšíření a je IMHO dobře, že ho trh vrátil tam kam patří.
12. 1. 2016 10:03
Popisky obrázků!!!!!
Tohle je dámy a pánové opravdu potřeba! Jak má člověk, který to nezná a chce se něco dozvědět, poznat, co je na obrázcích?
Rozbalit vlákno
1
12. 1. 2016 10:31
Re: Popisky obrázků!!!!!
musíš domyslet .To slyším často v práci :-)
12. 1. 2016 10:34
Osobní pocity autora?
Tak nevím, jestli to autor píše po osobní zkušenosti.

Ale např. zadní řiditelná náprava je slepá ulička a nepovedla se? Jel s tím někdy??? Pak by to nemohl napsat. Ten systém je naprosto vynikající. U Renaultu je paket 4control za 50 tisích společně s 19palcovými koly, BMW to tuším taky nabízel za 50 tisíc, takže příplatek stejný jak za automat nebo naftu. Takže nic dramatickýho.
Rozbalit vlákno
15
12. 1. 2016 11:36
Re: Osobní pocity autora?
je to slepá ulička aj keď ťa roztrhne. ak by nebola, je to v každom aute alebo aspoň v polovici, ale v praxi je to skôr raritka, prečo, keď je to také fantastické? Takéto veci sa hodnotia v súvislostiach, takže aj funkčné veci sa môžu ukázať ako slepá ulička, keď ich nikto nechce kupovať alebo máš pocit, že laguna 4control sa predáva jak teplé rožky?
12. 1. 2016 13:56
Re: Osobní pocity autora?
Aha. Takže head-up displeje, infrakamery, vzduchové podvozky a další vychytávky, které nenajdete v nižší třídě (aby byli aspoň v polovině aut), tak jsou slepá ulička?
12. 1. 2016 17:17
Re: Osobní pocity autora?
ale hedapy a kamery budú o pár rokov v každom aute. Drahšie vychytávky budú bežné aspoň v rámci triedy. 4control a hydractive sa nerozšírili ani v rámci triedy, nechcem ich zhadzovať, ale nepresadili sa a preto sa môžu ocitnúť v takomto rebríčku.
13. 1. 2016 19:16
Re: Osobní pocity autora?
4-Control už dostal i Mégane. A dle testů je to s přehledem nejlépe jezdící kompakt.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 1. 2016 11:41
Re: Osobní pocity autora?
Jel jsem s tím zrovna nedávno na prezentaci Renaultu Talisman. Upřímně zase takový hit mi to nepřišlo. Nicméně jisté kouzlo to rozhodně má. O tom není sporu. Dále jsem řídil Lagunu Black Edition. Ta to také měla. Ale Japonce bohužel žádného. Jo a ještě BMW řady 5.
12. 1. 2016 13:00
Re: Osobní pocity autora?
Běžně se užívá pasivního přiřizování zadní nápravy, odvozeného z naklánění vozu v zatáčce. Zpravidla se hledá kompromis mezi velikostí náklonu a přiřízením. To jde dobře dělat i s prostou klikovou nápravou.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 1. 2016 13:08
Re: Osobní pocity autora?
Ano, jde o elastokinematický efekt, který skutečně umí mít i torzní příčka. Asi nejvíce to proslavil už zmiňovaný VW Corrado. A mně tato technika asi vyhovuje více, než aktivní řízení zadními koly, byť elastokinematika samozřejmě neumí vozu zajistit menší poloměr otáčení, a tak usnadnit parkování.
12. 1. 2016 14:05
Re: Osobní pocity autora?
Ano, mě taky. A nemusí to byt je elastokinetický jev. Patrně lépe funguje přímo geometrické uspořádání nápravy - plynule a jemně.

Peugeoty (407) mívaly vytvarované silentbloky, které násilím "zlomově" přiřizovaly. Bylo to nebezpečné - kamarád se takhle vyboural na kluzké silnici (periodické vyronávání smyku volantem podněcovalo skokové přiřizování zadku, které korekce řidiče rušily, až ...).

Např. psal p.Ing.Petr Hrdilčka, že u Favoritu odzkoušeli 10 různých provedení klikové nápravy, aby našli kompromis mezi nakláněním vozu a jejím přiřizováním. Myslím, že to je jeden z hlavních důvodů jeho špičkových jízdních vlastností - potvrzených i v severských soutěžích, kde se se svým slabým motorem umísťoval mezi čtyřkolkami.
12. 1. 2016 20:11
Re: Osobní pocity autora?
Pokud je auto jako 407 vybavené ESP, pak jsou korekce volantem při smyku kontraproduktivní. Protože pak ESP do toho "kecáte" a situaci jen zhoršítě. A pokud dostal kamarád smyk ve více než 80km/h na mokré vozovce (zde už ESP moc nezmůže), pak jel prostě jako prase. Rozhodně bych z toho nevinil podvozek 407 ;-) .
12. 1. 2016 14:40
Re: Osobní pocity autora?
To je docela levné a dobré řešení. Ale jen do okamžiku, dokud auto nesjede z ideálně hladkého povrchu. Jakmile jsou v zatáčce jakékoliv nerovnosti, je to horší, než když takové "přiřizování" nemá. Najít kompromis mezi náklonem a velikostí řídící složky není takový problém. Horší je najít v této jednoduché variantě řízení řešení, které by negativní vliv při nerovnostech potlačilo a zároveň zachovalo právě to řízení v dostatečné míře. A to dost dobře nejde.
Nehledě na to, že takové řešení nebere v úvahu rychlost vozidla, což může být někdy na škodu. A kola natáčí vždy jen jedním směrem.
Taková bomba to tedy zase není, abys to tady musel psát třikrát dokola.
12. 1. 2016 14:57
Re: Osobní pocity autora?
Nerovnosti:
Máte pravdu, ale Favorit měl vycizelovanou zadní klikovou nápravu (10 druhů zkoušených provedení vedlo k ideálnímu kompromisu mezi nakláněním a přiřizováním) a umísťoval se v severských soutěžích mezi čtyřkolkami s mnohem silnějšími motory (viz též výše zde).

Rychlost a poloměr zatáčky:
Pasivní přiřizování ho respekuje z principu přirozeně, kdežto nucené řízení musí mít složitou elektroniku a pohon.
12. 1. 2016 15:17
Re: Osobní pocity autora?
Když je to dobře udělané, tak to nějak uspokojivě funguje a nestojí to skoro nic. Vhodné tak asi do velikosti nižší střední až střední třídy. Ale hlavní je skutečnost, že se zde jedná pouze o potlačení nedotáčivosti.

Nemůže se to však ani omylem rovnat modernímu aktivnímu řízení zadních náprav současných a většinou už dražších automobilů, kde se vyšší kvalita nejen očekává, ale je skoro nutností. Výrazně vyšší náročnost a tím i vyšší náklady se do pořizovací ceny vejdou. A umí natáčet zadní nápravu podle situace jak souhlasně (vysoké rychlosti), tak i opačně (město - pomalé rychlosti).
12. 1. 2016 15:37
Re: Osobní pocity autora?
Ale to musí reagovat na odstředivou sílu, nebo chcete-li na odstředívé zrychlení, a tedy na v(na druhou)/r. Tzn.: je tu závislá kombinace rychlosti a poloměru zatáčky a nelze tedy jen říkat od jaké rychlosti se má smysl natáčení zadních kol měnit. To může být velmi zrádné při dynamických změnách řízení, jako jsou klikaté silničky, nebo dokonce vyhýbací manévr, kde Vás má v nečekané situaci auto podržet.
12. 1. 2016 16:20
Re: Osobní pocity autora?
Ale no to je snad nad slunce jasnější, že je to daleko složitější na vyhodnocení parametrů. To, že rychle - na jednu stranu a pomalu - na druhou bylo jen pro zjednodušení, proboha.

Stále to však na porovnání se systémem z Favorita, který to nemůže umět, nic nemění.
Avatar - Bambus_M5
12. 1. 2016 13:09
Re: Osobní pocity autora?
Nově má řízení zadních kol i 911 981 tuším že nejen u GT3 (RS)
Dostane jej i Megane a pokud se mu bude dařit, tak by se časem mohl rozšířit i dále.
Měl jsem možnost přímého porovnání Laguny s a bez řízení zadních kol a rozdíl je opravdu znát. Menší poloměr otáčení ocení snad každý. Možnost projet stejnou zatáčku o několik kilometrů rychleji už asi nebude klíčová pro všechny. V jednom dobovém testu střednětřídních sedanů v AMS byla Laguna s řízením zadních kol nejrychlejší ve slalomu. V testu kde ve zhruba desetičlenné skupině bylo i BMW řady 3 nebo Mondeo.
Jen doplním, že hlasový syntetizátor měla i druhá generace Laguny a dá se tedy říci, že umřel až s koncem její výroby polovině minulé dekády. Byla to příjemná paní, která ráno popřála pěkný den a v Laguně III mi docela chybí. Paní od bluetooth handsfree a navigace už tak příjemná není :-)
12. 1. 2016 10:37
PD
Ad 3.3 TDI - protože by PD dělalo hluk luxusnímu autu naprosto nedůstojnej a protože chtěli taky naskočit do CR vlaku (když přecházeli z rotaček na PD, CR systémy byly nespolehlivé (první generace CR vstřikovačů je proslulá svou "trvanlivostí) a uměly cca 1300 barů oproti 2100 barům u PD). V roce 2002 už se situace relativně srovnala.
Ten motor byl ve své první generaci spíš pokus - taky to tak dopadlo co se týče spolehlivosti, druhá generace je dodnes super.

PD zkusili ještě u V10 a tam to byl taky kolosální průšvih.

Co se týče konstrukčních neúspěchů, 4WS bych mezi ně rozhodně neřadil - jakékoli auto s tímhle systémem se vždy řadilo agilitou a vlastně i jízdními vlastnostmi na špici své kategorie. :-)
Rozbalit vlákno
3
12. 1. 2016 12:09
Re: PD
Jezdil jsem hodně s první generací CR a dokonce i s prvním CR v sériovém osobním autě vůbec a nepamatuji si, že bych se setkal s nějakou nespolehlivostí motoru.
Vstřikovače Bosch měly papírovou i reálnou výdrž kolem 200tkm a to se dodnes příliš nezměnilo. Ono to spíš záleží co člověk tankuje za sajrajt.
12. 1. 2016 13:49
Re: PD
Tak JTD byly a vlastně i dodnes jsou co se spolehlivosti týče celkem světlou výjimkou - BMW a třeba PSA se v tomhle ohledu dařilo o dost míň. :-)
Je to ale opravdu o tom palivu - když do PD někdo natankoval trafoolej jak byl zvyklej z rotačky, taky mu to rychle zakukalo.
12. 1. 2016 14:11
Re: PD
To je pravda a současně paradox, protože první JTD jsou vlastně jeden z nejspolehlivějších dieselů obecně. Dnešním pohledem velmi jednoduché a krom paliva nenáročné motory :yes:
Tak 2.0TDI PD kukalo rádo samo o sobě :-)
12. 1. 2016 10:45
Bude pokračování?
Moc pěkný článek! Chtěl bych požádat o volná pokračování, abychom se zase něco zajímavého dozvěděli, např.: 5 ventilů na válec, výklopná světla, vidlicové čtyřválce, jeden sací a dva výfukové ventily, šoupátkový rozvod, elektro-mechanické ventily apod. Za popisky obrázků se také přimlouvám ;-)
Rozbalit vlákno
10
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 1. 2016 11:47
Re: Bude pokračování?
Ty jo, díky za tipy. Bude pokračování. Ještě bych tam dal třeba motor VR6 tedy šetsiválec s úzkým rozevřením řad válců. 5 ventilů mělo snad jen Audi/VW
a Ferrari F355, ale kdyžtak mě opravte.
Avatar - Dzakobo
12. 1. 2016 12:22
Re: Bude pokračování?
I 360 Modena. Právě těch 5 ventilů dodalo motoru F355 křídla oproti 348. ;-) Dnes stačí 4 ventily (458, S2000 apod.), holt hlava dělá výkon a tenkrát konstruktérům přišlo jako nejsnadnější řešení zvýšení výkonu 5V technika.

U VR vždy vzniká klínovitý spalovací prostor a dlouhé sací kanály v hlavě, což je nevhodné.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 1. 2016 13:06
Re: Bude pokračování?
Ano. U VR to tak je. Klínovitý spalovací prostor mívaly i staré motory, co neměly příčné vyplachování hlavy (cross flow). Zase je ten motor jednodušší (jedna hlava), kompaktnější rozměry. Ale jo, Véčko je asi lepší.
12. 1. 2016 16:36
Re: Bude pokračování?
Rádo se stalo. 5 ventilů měly, pokud vím, právě jen F355/F360 a Audi/VW. VR6 je určitě taky zajímavý námět. Další inspirace:
- desmodromický rozvod
- systémy proměnného kompresního poměru (SAAB)
- řadové pětiválce (Volvo, Fiat, VW)
- brzdové kotouče u zadního diferenciálu (Alfa Romeo)
- dveře zasouvané do prahů (BMW)
- dvoutaktní zážehové motory
- dvoutaktní vznětové motory [odkaz]
- 3 sedadla v předu (Fiat Multipla a Honda FR-V)
- sedadlo řidiče uprostřed kokpitu (McLaren, Lamborghini)
Avatar - Blue Sun
12. 1. 2016 19:00
Re: Bude pokračování?
Polovina z tvých nápadů jsou jen výstřednosti, nikoli technická řešení pro budoucnost. Ty dveře, pětiválce, sedadla... to nejsou slepé uličky, prostě jen odlišnosti. Smysl měly, měly by ho i dneska.
12. 1. 2016 18:51
Re: Bude pokračování?
I Japonci to měli, na přelomu 80. a 90. let Toyota (např. Toyota Corolla 1.6 L 4A-GE) nebo Mitsubishi (např. "kei SUV" Mitsubishi Pajero Mini 0.65 Turbo). A možná by se našel i někdo další.
Avatar - Dzakobo
12. 1. 2016 12:27
Re: Bude pokračování?
1 sací a 2 výfukové ventily nikde nebyly, pouze obráceně. Toto vyrábělo i Lambo, ale u traktorů >:D .
Avatar - Uživatel_5340709
12. 1. 2016 12:35
Re: Bude pokračování?
Přesně tak, dva sací, jeden větší výfukový, příklad - fiat 1,4 12V.
Avatar - AUDIRS6
12. 1. 2016 12:43
Re: Bude pokračování?
alebo aj Mercedes... ;-)
Avatar - euro89
12. 1. 2016 16:33
Re: Bude pokračování?
Výklopná světla a V4? Myslíš to ironicky nebo se snažíš jen vyprovokovat živější diskuzi? Výklopná byla byla super, hezky vypadaly a nebýt dnešních nesmyslných zákonů (ochrana chodců, emise a s nimi spojený tlak na co nejnižší aerodynamiku atd...), tak se dělají dodnes. Dokonce je shledávám i praktičtějšími, protože během dne, kdy většina lidí najezdí nejvíc kilometrů, jsou schovaná a tím jednak nehrozí rozbití od odletujících kamínků přede mnou jedoucích aut a za další ani časem "neoslepnou" jak ty dnešní plasťáky, který jsou už po pár letech zralý na odborné přeleštění nebo rovnou vyhození. Motor V4 je taky výborná věc. Netuším přesně, proč se přestaly dělat, ale hádám, že jako u většiny dobrých věcí, které už dnes člověk nekoupí, bude hlavním důvodem snaha výrobců po co nejnižších nákladech. Ale svez se někdy třeba Fulvii V4 a budeš si přát, aby se jiné než vidlicové čtyřválce ani nedělaly.
Avatar - Stejsn
12. 1. 2016 10:47
Já teda nevím jaké bylo kritérium výběru,
ale to, že je něco drahé, snad není měřítkem toho, že se to konstruktérům nepovedlo a je to slepá ulička? Co třeba taková hydractive u citrojemů? Ta se taky nepovedla?
Rozbalit vlákno
6
12. 1. 2016 11:42
Re: Já teda nevím jaké bylo kritérium výběru,
taky. Nikto to nekupuje a citrón sa toho sám vzdáva, tak je to vydarené? Určite je to myslené v rámci reality, predajnosti, vyrobiteľnosti, čo z toho, že je dobrý systém, keď ho automobilka nie je schopná predať? Alebo inak, je ten systém super, keď ho ľudia nechcú kupovať?
Avatar - Stejsn
12. 1. 2016 12:08
Re: Já teda nevím jaké bylo kritérium výběru,
No ano, ale vyráběl se a úspěšně prodával 40 let, tak nevím jestli je to nepovedený systém.
12. 1. 2016 12:15
Re: Já teda nevím jaké bylo kritérium výběru,
myslím, že je to myslené tak, že je prekonaný aj samotný c sa s ním lúči. Áno vyrábal sa dlho a priniesol pozitíva, takže vyložená blbosť to určite nebola, len končí. Pri takýchto rebríčkoch sa vždy vyskytnú nejaké otázniky.
12. 1. 2016 12:37
Re: Já teda nevím jaké bylo kritérium výběru,
To, že se s ním loučí Citroen nic neznamená nebo chceš tvrdit že V8, V6, R4 jsou už taky překonané proto se přechází na R3, R2 >:D
Avatar - Stejsn
12. 1. 2016 12:55
Re: Já teda nevím jaké bylo kritérium výběru,
Poslední fáze bude vidlicový jednoválec ;-)
12. 1. 2016 13:45
Re: Já teda nevím jaké bylo kritérium výběru,
tak v tom máš pravdu, dnes sa prechádza na kosačky a to je tiež slepá ;-\ , ale V6 a pod sa vyrábali naprieč spektrom, boli rozšírenejšie a zarezávajú ich úradníci, ľudia ich stále chcú a kupujú, zatiaľ čo 4control alebo hydractiv sú len okrajové raritky a zákazníci sa za nimi netrhajú.
neregistrovaný "Sheldon Cooper"
12. 1. 2016 11:06
4WS - patri na zoznam ci nie?
Ak ide o technologie, ktore sa neuchytili v masovom meradle v beznych autach, tak asi ano.

Ale potom by tam nemal byt system PD, pretoze ten bol masovo nasadeny niekolko rokov.

Pri 4WS sa ale predpokladalo, ze bude uplne bezne, bola doba, ked ho mala vacsina japonskych sedanov - na japonskom trhu.
Rozbalit vlákno
3
12. 1. 2016 12:41
Re: 4WS - patri na zoznam ci nie?
4WS mi přijde jako zbytečnost, která jenom komplikuje případnou opravu, protože 99% lidí to stejně nevyužije, protože při 90km/h je i jedno co máte na autě za gumy pokud zrovna nepotřebujete rychle zastavit
12. 1. 2016 16:16
Re: 4WS - patri na zoznam ci nie?
To si teraz robis srandu alebo tento prispevok myslis naozaj vazne ?
12. 1. 2016 23:40
Re: 4WS - patri na zoznam ci nie?
Právě jsi dokázal, že o tomto systému víš kulový. :-) Gratuluju.
12. 1. 2016 12:11
chybí ta největší slepá ulička - nafta
A kromě nafty i motory s pěti ventily na válec.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Ada je zase tady
12. 1. 2016 19:53
Re: chybí ta největší slepá ulička - nafta
Dobré jsou jen jako lehké motorčeky do ručního nářadí typu sekačka na trávu!
13. 1. 2016 10:41
Re: chybí ta největší slepá ulička - nafta
A dieselové jsou dobré pro plnění business plánu onkologických ústavů.
Avatar - dr.biker
12. 1. 2016 12:52
Mluvící auto
Ten syntezátor řeči byl náhodou docela zajímavý nápad, dodnes si pamatuji, jak tátova služební Laguna I.generace na něj mluvila anglicky, ať se připoutá. Vždy se přerušilo rádio, zazněl gong a potom přišla nějaká hláška. Jako kluk vozící se Š120 jsem byl opravdu unesen touto technologií.
Byla to ale i praktická věc, například když praskla žárovka v mlhovce, auto to zahlásilo. Po čase se tak i otec naučil pár slovíček anglicky.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Stejsn
12. 1. 2016 12:57
Re: Mluvící auto
Ale laguna asi měla samply, ne syntezátor, ne?
12. 1. 2016 14:38
Re: Mluvící auto
Znasim se predstavit si jak to francouzsky mluvi na Adu.

Gululung
Liundeman systmacion. System elektriq frenaz. (Elektronicky system v *).

Gululung
Epiraz lumier

Gululung
Lelu leli

[odkaz]
>:D
Avatar - Ada je zase tady
12. 1. 2016 19:56
Re: Mluvící auto
Mé auto mluví anglicky docela dobře. :-! Navíc příjemným dívčím hlasem. :-)
12. 1. 2016 13:00
Co tady řešíte?
Je to jen další článek, který vznikl čistě z důvodu dělení na kapitoly. Cílem nebyl obsah, ale kvantita stránek... :no:
Rozbalit vlákno
0
12. 1. 2016 15:14
Ten
nadpis je hloupost. To že se něco hromadně nemontuje nebo se to přežilo, neznamená že se to konstruktérů nepovedlo.
Rozbalit vlákno
0
12. 1. 2016 15:22
1.4 TSi twinchanger
Opravdu nechápu co je na tomto motoru slepou uličkou? Ten motor byl nasazen v roce 2007 v golfu GT ve verzi 125 kW, čili dávno před tím, než naprostá většina automobilek vůbec začala nabízet něco s přeplňováním a parametry tohoto motoru jsou i v roce 2016 stále nadprůměrné. Naopak se jedná o jeden z vrcholů od motorářů VW a klobouk před tím, že něco takového dali do výroby. Jen pro připomenutí tento motor 2x celkově vyhrál motor roku celkově a 7x ve třídě do 1400 ccm. Co se týká spolehlivosti, tak se naopak vždy jednalo o nadprůměrně spolehlivý motor, protože kromě nepovedené verze 103 kW se mu ve větší míře vyhnuly problémy s rozvody a dalšími věcmi. Bazarově není problém najít např. Tiguany s nájezdem přes 300 tisíc km a stále bez problémů funkčních. Stejně tak verze 118 kW zvláště pak od roku 2012 byly prakticky zcela bezproblémové. Jediný důvod proč se již ten motor nevyrábí je cena, což bylo i oficiálně řečeno. Parametry ale dodnes nebyl tento motor v daném objemu překonán ani VW ani žádnou jinou automobilkou (po 9 letech!!!).
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 1. 2016 15:42
Re: 1.4 TSi twinchanger
Myslím, že Twincharger má problémů víc. A nejde jen o rozvody, které kolabují sice méně, než u verze s jedním turbodmychadlem, ale přesto selhávají. Problém je v konstrukci napínáku, ale o tom jsem už asi psal a psát ještě budu.Jde třeba o podpalování výfukových ventilů, hlučný kompresor (zkraje produkce - pouze akustika) aj. S tím nadprůměrně spolehlivým motorem zásadně nesouhlasím. Motor je to drahý a složitý. A to že byl Motorem roku vůbec nic neznamená. Peugeot 307 byl také Automobilem roku a jaké měl později problémy, to mohu potvrdit z vlastních zkušeností. Motor roku volí novináři v době, kdy je motor úplně nový a nikdo neví, co bude za pár let a jak se bude projevovat v praxi. Ani parametry nejsou nikterak oslnivé. PSA dokáže mnohem víc s motorem o 0,2 litru větším a jen s turbodmychadlem. Ostatně i VW s novou 1.4 TSI umí to samé, co twincharger a přitom je mnohem jednodušší. Kdyby ta technologie byla tak skvělá, už by ji nabídlo více výrobců, třeba BMW. Jenže holt není.
12. 1. 2016 19:01
Re: 1.4 TSi twinchanger
O tento motor jsem se celkem zajímal mimo jiné proto, že jsem ho měl ve svém autě a ještě stále mám v autě současném, a tak jsem jeho závady řešil s lidmi jak ze servisu značkového, tak i mimo, a když si odmyslím různé zvěsti z internetu, že někde se něco stalo, tak reálná data o ničem zásadním nevypovídají. Novější verze po roce 2009 ještě trpěly např. na pohvizdující elektromagnetickou spojku spínající kompresor, ale to je věc, která byla čistě akustická a snadno řešitelná. Výrobce vzápětí inovoval materiál třecích segmentů a tento neduch odstranil definitivně. Statisticky tento motor prakticky netrpí na reklamace , které řeší značkový servis a např. v porovnání se stejně výkonnou 1.8 tsi vychází podstatně lépe. Novináři tento motor chválili 7 let po sobě, takže mluvit o nějakém jednorázovém nadšení při premiéře bych označil za dost scestnou teorii. Osobně neznám lepší motor o objemu 1.4. Současné provedení 1.4- 110 kW provozně není stejně dobrý motor a porovnávat to s objemy 1.6 je nefér.
12. 1. 2016 18:59
Re: 1.4 TSi twinchanger
Motor roku v té kategorii jednou vyhrál i 1.4 TDI PD, takže to nic neznamená. A od roku 2011, kdy v hlavní kategorii vyhrál dvouválec Fiatu, už tu anketu nebere vážně ani ten největší naivka.
12. 1. 2016 19:03
Re: 1.4 TSi twinchanger
Já to nijak nepřeceňuji, ale vyhrál 7x. Ne jen jednou...
Avatar - Cuba66
12. 1. 2016 15:33
Mluvící auto se nepovedlo???
A co KITT?? :-!
Rozbalit vlákno
0
Avatar - euro89
12. 1. 2016 16:07
Článek
Může mi někdo napsat, co vadí redakci na autech v galerii? Nechci podporovat klikačku, ale zaujalo mě tam několik aut (SAAB, 8er, Prelude, Xedos, R25...), u kterých si rozhodně nevybavuji, že by trpěly nějakým konstrukčním přehmatem.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
13. 1. 2016 10:14
Re: Článek
Konstrukční přehmat jistě ne. I když. Ta auta měla tolik neortodoxních řešení, že je to otázka. Třeba Xedos9 s motorem Miller. Jezdil jsem v tom a bylo to úžasné, ale coby ojetinu bych si to nekoupil. Nejde o přehmat, ale o řešení, která se již přestala používat nebo se používají spíše ojediněle. Všechny to jsou úžasná auta a kromě BMW 8er (to je můj sen o dětství) jsme i ve všech jel, byť třeba jen krátce (R25, Saab 900 Mk1).
Avatar - euro89
13. 1. 2016 11:32
Re: Článek
Já se naopak z výše zmíněných aut svezl jen v 8er (850i s manuálem), v 900 jsem byl jen jednou jako spolujezdec a v ostatních autech jsem zatím nejel vůbec, i když byla období, kdy jsem krátce nad Prelude i Xedos 9 uvažoval... Dnes mám na denní ježdění 9000, který má, stejně jako Thema, klasicky motor napříč. Přesto si nemyslím, že by ta koncepce byla lepší než podélně uložené motory. Kdybych sehnal pěknou 900 s karoserii sedanu či coupe, klidně bych jí koupil i dnes. Bohužel pro mě má drtivá většina 900 tří či pětidvéřovou karoserii. Každopádně to, že se nějaké řešení nerozšíří hromadně, ještě neznamená, že se konstruktérům nepovedlo. Většinou to jen znamená, že bylo dražší a výrobci od něho museli opustit, aby značka dokázala na trhu konkurovat technicky nezajímavým automobilkám vyrábějící nudná, ale bohužel levná auta. Takže nadpis o "slepých uličkách" je opět jak z titulní stránky Blesku. Je třeba rozlišovat mezi řešeními, která se opravdu nepovedla a mezi těmi, která byla jen drahá. Kdyby nehrály výrobní náklady takovou roli, tak má dnes většina aut zadní náhon s transaxle, protože z pohledu řidiče je to nejlepší. Svůj díl viny na tom mají i dnešní motorističtí novináři (včetně ACZ), kteří se při testech aut mnohem více zaměří na velikost kufru, ergonomii palubní desky, spotřebu či jiné blbosti, než na jízdní vlastnosti a zajímavou techniku. Díky tomu nabývá běžný člověk dojmu, že obyčejná Octavia či Golf s předním pohonem a podélně uloženým čtyřválcem směšného objemu je to pravé auto na ježdění. :-! Když si přečtu někdy testy ze starých časopisů, tak je mi až smutno, jak se pohled na priority u aut změnil. Stačí se podívat, která auta byla úspěšná v anketě Vůz roku v minulosti a která jí vyhrávají dnes.
13. 1. 2016 14:04
Re: Článek
...... obyčejná Octavia či Golf s předním pohonem a podélně uloženým čtyřválcem.......to jako myslíš jak ???

Transaxle....rychlá kardanka.... a nejlepší ? Jel jsi s tím někdy ? Možná lepší rozložení hmotností, ale to je všechno. Choulostivé na uložení a i vyvážení kardanu a pokud je auto s manuálem, tak než spadnou otáčky kardanky při řazení tak vykouříš cigáro. Logicky ve skříni první co odejde jsou synchrony. Já mám osobní zkušenost z Alf Giulietta, 75, 90 a Porsche 928. děkuji, nechci.
Avatar - euro89
13. 1. 2016 17:45
Re: Článek
Ehm... to jsem se samozřejmě přepsal a mělo tam být s motorem napříč. >:D
Jinak z pohledu řidiče a jízdních vlastností považuji transaxle za opravdu nejlepší koncepci. Netvrdím, že nemá mouchy, ale to mají i ty nejběžnější a nejlevnější koncepce. Tebou popsané problémy by možná vyřešil delší vývoj, kdyby tento systém používalo více výrobců. Ale fakt, že mi obyčejná předokolka nechce pod plynem zatáčet a má tendenci jezdit pořád rovně nikdo nikdy nevyřeší. To je prostě fyzika.
13. 1. 2016 18:11
Re: Článek
ok.

Dochytat by to jistě asi šlo k nějaké uspokojivé úrovni.

Když už mluvíš o fyzice, tak ale nijak nejde odpárat setrvačnost té rotační hmoty kardanky, když se točí třeba 5000 - 6000 ot/min. Jen setrvačnost předlohové hřídele v obyčejné převodovce je na škodu a ještě k tomu připočítej kardanku, její klouby a půlku jejích ložisek. Tak proto nejásám.
Je ale pravda, že ta kardanka nemusí být zdaleka tak robustní, když přenáší jen nezpřevodované síly motoru, možná by se dala i udělat třeba nějaká karbonová - kompozitová a další plus je, že diferenciál lze udělat jako součást převodovky. Ale takové auto bude pak stát štangli zlata.

A k přednímu náhonu - co říct. Ty asi víš všechno, když ho máš. Má výhody i nevýhody. To všichni známe. Naštěstí jsou možnosti pohonů tak pestré (vč. i toho transaxlu), že si může vybrat prakticky každý. Někdy ta volba ale stojí prachy. (A někdy až moc velký.)
15. 1. 2016 07:51
Re: Článek
gil: jednak si myslím že předlohové hřídele se automobilových převodovkách už dávno nepoužívají (podle mě všechny manuály mají už jen dvouhřídelové uspořádání a převodovka s předlohou tedy tříhřídelová je už dávná historie) ale zajímalo by mě jak to myslíš s těmi rotačními setrvačnostmi.
V čem by měly tolik vadit a jak se to konkrétně projevovalo u aut které transaxle měly ?
15. 1. 2016 21:31
Re: Článek
S klasickými předlohovými hřídeli to tak je. Použil jsem to k demonstrování potíží s rotačními hmotami, které je nutné zabrzdit nebo roztočit při řazení. I u dvouhřídelových převodovek musí docházet k vyrovnávání rozdílných otáček. Čím jsou hmoty těch rozdílně točících se věcí větší, tím hůř.

U těch aut, se kterými jsem měl možnost jet, se rychlá kardanka projevovala vždy negativně při řazení. Nechci brát za bernou minci Giuliettu, která toho měla opravdu moc, moc za sebou a také měla pryč synchrony na 2. a 3. převodovém stupni úplně a na 4. jen tak, tak. AR 75 byla naprosto zánovní a v ok stavu, totéž Porsche 928. Při normální klidné jízdě se to až tak moc negativně neprojevovalo, ale při vytáčení motoru do vysokých otáček bylo řazení o poznání horší a bylo jasně cítit na řadící páce odpor a - podle mě - byl na přeřazení potřeba i delší čas v porovnání s normálním uspořádáním. Rychle přeřadit moc nešlo.

Jak to myslím - no tak, že se kardanka za spojkou točí třeba 6000 ot/min. a tím má docela velkou setrvačnost. Když řadíš třeba z vytočený dvojky na trojku, tak jí musíš zabrzdit z těch otáček co měla vytočená dvojka na otáčky, co bude mít trojka. A to musí udělat synchrony. Řadit dolů je to stejné, ale zde zase kardan musíš urychlit i když tady může pomoct meziplyn, pokud to řidič ovládá.
16. 1. 2016 09:19
Re: Článek
gil: Jo to budeš mít pravdu, ani jsem nezkoumal nějak podrobněji konstrukce transaxle. Mějak jsem měl představu že mají běžně spojku až u převodovky jako třeba tady

[odkaz]

a v tom případě by neměl být u řazení rozdíl proti klasice

Ale pokud se spojka i u transaxle nechává u motoru pak zcela souhlasím s tvým vysvětlením
16. 1. 2016 09:56
Re: Článek
Ok. Třeba zrovna to Porsche 928 mělo spojku vzadu a taky tam potíže s řazením nebyly.
12. 1. 2016 16:31
4WS
Ked Honda prisla s 4WS v 3 generacii v prelude, bolo to najrychlejsie seriovo vyrabane auto na svete na slalome vobec.... Magazin Car and Driver zaradill v 90 rokoch Prelude 4WS 7 rokov po sebe do TOP 10 aut pre vodica...

Oprava clanku:
Pan redaktor, s elektrickym 4WS prisla prva taktiez Honda v Prelude 4 generacie v roku 1991 s presne rovnakym principom snimacov a riadacej jednotky ako o rok neskor vypustilo na trh BMW

Jazdil som par rokov s 4WS a mozem jednoznacne povedat, ze ten kto tento system oznacuje za zbytocny s tym bud nema absolutne ziadnu skusenost alebo neskusal auto s tymto systemom na hrane... Je to fantasticka vec najma v sportovejsie ladenych autach
Rozbalit vlákno
0
Avatar - kosmonaut
12. 1. 2016 18:23
spojka Easy
Napadl mne ještě systém Easy z Renaultu Twingo Easy. Manuální skříň, kde se spojka ovládá sáhnutím za řadičku. Nejezdil jsem to, moc si to nedokážu představit, ale vůbec to nedává smysl.
Rozbalit vlákno
1
12. 1. 2016 19:11
Re: spojka Easy
I před Renaultem už pár aut s "automatickou spojkou" bylo. Ve své době to mělo smysl, protože to nemehlům usnadňovalo řízení auta a zároveň to bylo jednodušší, levnější a provozně i prostorově úspornější než automatická převodovka. A vlastně to ani nebyla slepá ulička, jejich postupnou evolucí vznikly robotizované manuální převodovky a z nich další evolucí dnes hojně rozšířené dvouspojkové převodovky (DSG atd.).
12. 1. 2016 18:32
Dvě chybičky
1) "Až do začátku 90. let se Volkswagen musel spokojit výhradně se čtyřválcovými motory."

V 80. letech se do osobních Volkswagenů montovaly pětiválcové motory o objemu 1.9, 2.0, 2.1 a 2.2 litru (do užitkových i šestiválce).

2) "Existovala však jedna výjimka. Tou byla skupina Volkswagen. Ta místo toho, aby své úžasné přímovstřikové dieselové motory z 90. let nahradila common-railem, přišla s vlastním řešením v podobě vstřikování PDE."

Automobilka Land Rover, patřící tehdy do skupiny BMW, uvedla na trh také motor se vstřikováním PD. Byl to motor 2.5 Td5 se vstřikovači Lucas, a to v roce 1998. VW se vstřikovači Bosch se na trhu objevil o rok později ...

A asi by se našly i další, ale to třeba doplní jiní.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
13. 1. 2016 10:09
Re: Dvě chybičky
Ano, máte pravdu. Chyba. Pětiválce Audi měly VW Passaty B2, neboť měly podélně uložený motor (další příklad vozu s touto koncepcí a předním pohonem). To mi nedošlo. Ten motor Td5 je také pravda. Dokonce jsem kdysi jezdil Defenderem Td5 a pak o tom dost psal do rubriky Luxusní ojetina jistého nejmenovaného časáku, kterým jsem tehdy připravoval. Někdo Td5 obhajuje, jiný na ní nadává. Nevím zda je to dobrý motor či nikoliv. Já tehdy psal, že ano, nicméně jak je to dnes, to nevím. Jinak motor Td5 mělo ještě Discovery. Člověk zapomíná.
13. 1. 2016 05:51
pěkný článek
...ale asi je strašný problém propojit text s obrázky...nebo k obrázkům dát popis. Asi sem moc hnilý, ale moc mě nebaví číst zvlášť článek a pak se dívat na obrázky, u kterých stejně nevím na co hledím ;-\
Rozbalit vlákno
0