Tak my jsme u nás cca tři týdny zpět testovaly různé auta se 4x4 na sněhu . Octavia 3 4x4, Kuga 4x4a jedničkovou oktávku 4x4 a Altea Xl 4x4 a stará audi a6 2.5tdi quattro.Totálně nečitelná a uplně k ničemu je 4x4 u oktávky III. Nejde vykroužit pořádný oblouk, protože v momentě hrabání předních kol, kdy si asi řídící jednotka myslí že auto jede 60-70km/h podle otáček kol, odpojí zadek a člověk jde s autem totálně do *, protože s přetáčivého auta se stala nedotáčivá mrdka. Povypínané bylo vše co šlo, ale esp se automaticky aktivovalo při určité rychlosti. Takže nečitelné jak prase a 5 se nás shodlo, že to stojí za *. šlo to krásně vidět, jak to nefunguje a vypíná se zadek, když člověk stál venku a sledoval zadní kola. Altea byla o něco lepší, ale taky to nebyla žádná sláva.Kuga byla v pohodě, ta hrabala furt všema 4ma a chovala se celkem předvídavě. Nejčitelnější a nejzábavnější s haldexem byla OI se kterou člověk mohl jezdit skoro jak s quattrem, ale musela se držet hodně pod krkem. No ale prostě quattro bylo quattro a to poslouchá na slovo. Takže haldex je dobrý tak na rozjetí, ale v krizové situaci, kdy to budu chtít držet pod plynem, abych se vyhrabal z nějaké pasti, tak je to absolutně k ničemu a spíš nebezpečné, bo to je to fakt nečitelné.Tady elektronické mrdky jsou na tak pro houbaře. Diskutoval jsem na to téma s kamáradem s vw, jde upravit řídící jednotka u te OIII, ale protože je to v záruce, tak do toho nechcou zasahovat. Než pojebaný haldex, tak raději předohrab u kterého vím co čekat anebo tvrdé 4x4.
Nevěřil bych, že odborný motoristický redaktor může být tak překvapený ze zjištění, že při výjezdu do zasněženého kopce je potřeba držet plyn. Ale zřejmě i ti instruktoři už vědí své, proč by jinak kotrolovali tak důsledně zapnutí stabilizace před návratem do hotelu :-)
Jinak odborný komentář pana Štěpánka taky obsahuje několik slabých míst. Stačilo by se ho například zeptat, proč vůbec škodovka používá Haldex a nepoužívá středový diferenciál který určitě není výrobně dražší a přitom je funkčně mnohem lepší. Vysvětlení že je to vyhrazeno pouze "dražším autům vyšších tříd například Subaru" je hodně chatrné.
To může. Já taky nikde nepsal, že 4x4 je na nic. Jen jsem napsal, že celej článek vyznívá tak, že bez 4x4 ve škodovce nemá člověk ani vyjíždět na nejbližší kopec. :-) Místo rozhovoru s nějakým vývojářem podvozku škodovek bych uvítal třeba rozhovor s nějakým profíkem, kterej jasně popíše rozdíl a hlavně i negativa pohonu 4x4. Kapišto?
Já osobně jezdím s vědomím, že mám předokolku, proto jezdím s rozumem. Když nějakej maňas neumí poznat, co je v silách jeho samého i jeho auta, pak mu nepomůžou ani pásy. :-)
Redakce nám krásně ukazuje, jak se do článku o 4x4 dá krásně podsunout PR obsah chlebodárce až s takovou vervou, že vlastně člověk pozná, že do hor se dá jet jen se škodovkou s pohoem 4x4. >:D
A já se zrovna včera vrátil s rodinou z Alp jen s předokolkou. Za celou dobu jsem neměl jedinej problém někam přijet, někam se dostat, nebo někde projet. Asi zázrak. :-)
Zima? My dneska měli 9 stupňů. Ale ok, reportáž mě bohužel nechává chladným. Protože se podle mého názoru snaží vnutit zákazníkovi takové auto, jaké nechce. Kdybych si měl O3 kupovat já, tak bych chtěl předokolku, která bude mít nějaký zdvih pérování. Bude mít interiér, který není přesnou kopií 30 let starého sociálního favorita bez naprosto, ale naprosto jediného nápadu. Ke všemu za použití nejlevnějších materiálů, jen s učebnicovým slícováním. Pod kapotou by byl cca 2L atmo benzín. V dobrém rozmaru by mohl být za příplatek automat s HDM. Takže z akce se mi líbí asi , no, jen ta zasněžená příroda. Ok dobrá, ten modrý lak je pěkný, jedno pozitivum máme, je to dobrý. Pokud chcete druhé, tak hurá, že palivoměr a teplota motoru jsou normální ručičkové a ne ty digitální kostky. Jinak abych nepřechválil, už Audi80 za komára mělo airbag v rovině volantu. Smutné, že dekádu poté má naše jedinná domácí automobilka airbag k volantu přilepený jak čarodejnice hrb k zádům. Když to tam proboha vůbec nepasuje a leze to z toho plastového disku jak nádor. Nemohou být moduly tlačítek na příčkách volantu trochu výš aby s bagem tvořili jednu rovinu? Že se opět koukáme do větráku a dispej je kdesi u kolen, to už jsem vzdal. Ale pokud jsem v menšině, tak vám nebudu kazit zábavu. Dám si čas s rumem a budu koukat na zasněžené vrcholky.
Představ si, že chytil. A věř mi nebo ne, stály i čtyřkolky. ;-) A dokonce mi věř, že spousta lidí projede s předokolkou dál, než někteří umělci ve 4x4. Ono s rozumem dojedeš někdy fakt víc, než s pocitem, že mám 4x4, tak valim a nemůže se mi nic stát. :-) Takových nesmrtelných závodníků už jsem viděl. :-)
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Jednou jim to ulítne a napíšou pravdu a ty zase remcáš >:D;-)
Z titulku jsem si říkal a jé, to zas bude vymývání mozků na téma nezbytnosti 4x4, ale ne. A dokonce uvedli, že 4x4 mají u Škody jen tři modely, a ne ten PR blábol o nějaké desítce modelů nebo kolik to bylo... Takže za mě dobrý :yes:
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Ja mam skor problem s tym, ze na alpske lyzovanie potrebujes ... auto:)
Lyze budu spravidla fungovat lepsie, ale mozno ma cesky lyziar potrebu doviest sa na vrchol kopca autom.
Nespochybnujem, ze 4x4 je za specifickych podmienok vyhodou - ale k lanovke, ktorou sa ludia dostanu k vleku, v drvivej vacsine pripadov odvedzie predokolka bez najmensich problemov - ono zadna naprava sa k slovu pri tychto systemoch aj tak dostava zriedka.
Pred cca 2 rokmi sa v ceskych mediach ocitol clanok, kde citovali udaje servisu Audi - 95% casu stravia stvorkolky Audi len s pohonom prednych kolies.
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Prepac, ale trepes. Je to nezmysel, ale ja nemam chut a cas, ktory by som ti bol schopny obetovat na to, aby som ti to tu vysvetloval tak, aby si to pochopil.
Su tu ale povolanejsi odo mna, ktori by ti dokazali vysvetlit vyhody trvaleho pohonu 4x4 cez medzinapravovy diferencial. Sorry, ja to ale nebudem. :-!
Ty si sa odvolal na nejaky pochybny clanok. A teraz sa odvolavas este aj na nejake "toto forum" >:D - akoze tu si sa medzi diskutujucmi presvedcil, ze je to proste "zbytocne" ?
Hmm, tak to by som rad vedel, ktory diskuter ta o tomto nezmysle dokazal presvedcit. >:D
Ale ved aj zobrak lahsie prijme financnu almuznu, nez jedlo a dobre slovo... :-!
Důležitá je ta druhá část věty "Ano, ale pouze když mají zadní kola víc přilnavosti než přední." Když přední kola stojí na ledu tak prakticky přenáší 0% točivého momentu a tím pádem zadní kola přenáší 100%. Na stejnorodém povrchu, kdy mají kola přední i zadní nápravy stejnou adhezi je při sepnuté spojce přenos v poměru 50:50, víc možné není. Ale proto je tam ta druhá část věty.
Záleží na druhu a hloubce sněhu. Někdy je opravdu lepší jen lehký záběr, jindy pomůže pouze plný plyn. Druhá varianta není tak častá, ale je určitě zábavnější :-)
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Vzhledem k tomu, že většina modelů Audi má mezinápravový diferenciál a zadek se nemůže nijak odpojit, je to nesmysl. To by ta auta musela jezdit se zadními koly ve vzduchu. Kdo tyhle pohádky vymýšlí? To si myslí, že jsou všichni hlupáci? Ani Haldex by neměl udělat 95 % plně rozpojený (tedy jako předokolka) - něco málo by měl běžně dozadu posílat.
"… mezinápravová spojka umí přenést víc síly na zadek než na předek?
Ano, ale pouze když mají zadní kola víc přilnavosti než přední."
Haldex je přeci spojka a ne mezinápravový diferenciál, takže z logiky věci podle mě nemůže dozadu přenést víc jak 50%, snad jen za určitého předpokladu, že stabilizace přibrzdí obě přední kola... Koneckonců to vyplývá i z konstrukčních parametrů - viz "5759 N.m. Z toho dokáže spojka Haldex přenést na zadní nápravu zmíněných 3200 N.m, což je v tomto konkrétním případě 55 % točivého momentu."
takže to přenést více síly podle mě je docela zavádějící, protože už z konstrukčních parametrů není schopna přenést u 2.0 TDI víc než 55% a z fyzikální podstaty je snad schopna přenést jen 50%, těch 5% navrch možná díky přibrždění předních kol...
Kdyz se bezmozek bude ritit 10km na snehu pod plynem, tak mu ESP rozpali brzdove kotouce do ruda a brzdove desticky muze rovnou vyhodit. To mi moc setrne zachazeni s autem nepripomina.
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
No, tak v prvom rade, ako som nakupil, tak predavam.
Z praktickeho hladiska (trakcie) je to, co odchadza na zadnu napravu hoci si to okolnosti nevyzaduju, bezpredmetne. Nehovoriac o tom, ze v odbornych kruhoch je toto riesenie chapane ako vyrazny krok spat, pretoze a) neprinasa prakticky ucinok, b) zvysuje spotrebu, opetrebenie atd.
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Už fakt, že jsi to nakoupil a předáváš to dál, mi říká, že tomu buď rozumíš jak koza petrželi, nebo se pokoušíš z lidí dělat hlupáky. Co jsi sesmolil dál, radši ani nekomentovat.
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Sheldon Cooper: Nikdy není bezpředmětné to co odchází na druhou nápravu. Ve srovnání s předokolkou je pohon všech kol vždy výhodou. Nenapadá mě situace, kdy by to mělo v něčem vadit.
A co se týká zvýšení spotřeby vyhledej si kolik zvyšuje spotřebu fulltime pohon a kolik připojovací Haldex. Budeš hodně překvapený
Jenže na tu tvoji kalamitu stačí řetězy na kola... Na silnici víc jak 12% stoupání nemáš a tohle pokud dáš řetězy vydrápeš i s předohrabem. A naopak pokud řetězy nemáš, tak ti nepomůže ani AWD pokud nezajistíš trakci na kolech. Alfa a omega na silnici není mít hnané všechna kola, ale přenést výkon/krouťák "na silnici"...
Podle mě jste nepochopil zaměření auta. Pohon všech kol v Octavii slouží ke zvýšení trakce při rozjíždění nebo jízdě do kopce, nikoliv ke zlepšení jízdních vlastností v zatáčkách a už vůbec ne k umožnění jízdy "na hraně". To je jako koupit si Fabii a divit se, že se do ní nevejde 6členná rodina se zavazadly při jízdě do Chorvatska.
Já myslím, že zavádějící by byla varianta č 2, tedy odpovědět jenom obecně, že umí 100% na zadní nápravu bez uvedení adhezních podmínek pod koly, to by mohlo svádět k domněnce, že to umí kdykoliv, třeba i na suchém asfaltu a to už pravda samozřejmě není. Proto od začátku zdůrazňuji tu druhou půlku věty, tam to uvádí podle mě na pravou míru bez jakýchkoliv pochybností.
No a co? Když jsou přední kola na ledě (nebo slovy článku když mají zadní kola víc přilnavosti než přední) a přenáší nula Nm, tak je jedno jestli na zadní teče 300 Nm, 3000 Nm nebo 6000Nn, poměr 300:0, 3000:0 i 6000:0 je pořád v procentech 100:0. Proto jsem psal, že je podstatná ta druhá část věty v článku, kterou jsi citoval.
Potvrzují stejnou zkušenost. Nepředvídatelné, nečitelné, hlavně že výrobce ušetří na výrobních nákladech a uživatel na spotřebě. Pravým viníkem téhle situace je ale spotřebitel, který to kupuje.
Odkazuji na konkrétní dlouhodobou zkušenost s Passatem... a dole hovořím už v obecné rovině.
Vnucují nám *** a nutí nás za to platit. Auta dneska vyvíjejí IT inženýři a ne autaři - a podle toho to vypadá!
Dodnes si pamatuji traumatizující zážitek, kdy se na tom Passatovi asi po 3 týdnech provozu rozsvítily všechny kontrolky a DSG přestalo řadit. Dokolouzal jsem na krajnici a volal VW non-stop assistance. A víte, jaká byla otázka / rada té slečny?
Už jsem to tady psal tolikrát, že se mi to prostě nechce opakovat.
Dokonce tady i padaly výhrůžky, že si na mě někdo došlápne, protože tady lžu o oblíbené a vlastně jediné dokonalé značce na světě... když jsem tady vypisoval seznamy závad - a opakující se ignoranci značkového servisu.
Tak u OI pracuje haldex na mechanickém principu, ne? Tzn. pokud pominu mírnou prodlevu na počátku prokluzu, tak pak pracují fyzikální zákony, a ne elektronické obvody, z toho podle mě vyplývá ta čitelnost a předvídavost.
Těch kontroverzních věcí je ale podle mě málo. Musel bys nastavit ESP default off třeba. Kontroverzní je trvalá deaktivace start / stop nebo třeba svícení zadními světly spolu s denními LED... ale za sebe bych spíš novému majiteli řekl, že SS je deaktivovaný a hotovo.
Protože některé úpravy, které lidé dělají, jsou v rozporu s předpisy a nemělo by to na silnici co dělat. A pak mi to nepřijde košer k nic netušícímu novému majiteli, když se jeho auto chová jinak, než jak říká manuál. Můžeš mu samozřejmě úpravy sdělit, ale tohle není něco, čím by se lidé chlubili (mimo komunitu). Samozřejmě něco je celkem nevinné, bral jsem to obecně.
Nene, závada žádná, byli jsme s tím v servise VW, kde to napichl kamarád a vše je v poho, říkal, že se to tak chová a je to tím, že pokud se vypne esp, tak se potom automaticky zapíná tuším v že říkal v 60 nebo 70 km/h. A práý tím jak se točí a hrabou přední kola, tak jednotka detekuje dle toho rychlost vozu a tím připojí ESP a prý je to z důvodu bezpečnoti a říkal, že to jde upravit, ale protože je auto v záruce, tak do toho nikdo nechce hrabat.
driver: třeba se jednalo jen o závadu, asi by to chtělo zkusit více aut,
Nakonec ale i tohle zdůrazňuje slabiny elektroniky. Nekonzistentní chování závislé na tísíci různých vlivů
Problém byl ten, že s tím vůbec nešel vykroužit oblouk, v půlce oblouku, kdy se protáčela dost přední kola se odpojil zadek. A z přetáčivého auta jsi měl v momentě auto nedotáčivé, které cukalo a jelo jinam, než by jsi chtěl a hlavně potřeboval. To kuga tohle vůbec nedělala a choval se docela standardně a tuším, že tam je taky haldex, ale asi jinak nastavený.
O III s Haldexem jsem v těžších podmínkách nejel, tak nemůžu soudit. Pokud tomu tak je, tak nechápu, proč by Škoda měnila nastavení aby se Octavia chovala jinak než například Leon s Haldexem. Nebo by musel být nějaký rozdíl i mezi klasickou Octavií a Scoutem...
Víš co, kdyby mi kamarád co má OIII ve čtyřkole jako služebku, že se mu to chová podivně, tak bych se tím nezabýval, ale protože jsem s tím ještě do té doby nejel, tak mě zajímalo jak to v té OIII funguje. On sám je z toho nervozní a najede spoustu km a chtěl vědět, jestli nedělá nějKOU chybu on, nebo, kde je ten problém. a tak jsem nelenil obvolal kamarády se 4kolkama co to šlo a začalo to testování a zjistili to co jsem psal. Takže ano - na rozjed dobrý..... Ale rozhodně se na to nedá pět chvála >:D
Tak to má Chvala nas.rane v rukach, pokud chvali OIII s haldexem. Psal jsem to výše. Jezdili jsme asi 5 aut 4x4 dva víkendy po sobě a zkoušeli funkčnost těchto systémů a nejhorší byla OIII! To je normálně nebezpečné auto!Nepřevídatelně v zatáčce odpojuje zadek a potom nevíš co s tím, asistence v rámci toho co šlo vypnuta. Jasně to šlo vidět, když si staál venku a díval jsi se na to jak se kola točí, nebo zadní spíš netočí >:-[] . Prostě u škodovky je to katastrofa a je to dělané na rozjezd, jinak k ničemu.
Hm... proč? Myslím, že se nový majitel nebude zlobit, že jde zadní víko dálkou i zavřít... a pokud nenastavím ESP off jako výchozí, tak by ho nemělo trápit ani to, jestli se podržením tlačítka nastaví ESP Sport nebo ESP off.
rohypnol: Myslím že 4x4 je přínosem v hodně situacích. Možná je zbytečně při posouvání v městských kolonách nebo plachtění s kopce bez kvaltu, ale jeho přínosy jsou určitě mnohem širší než dvakrát za rok vyjet zasněžený kopec
Měl jsem před týdnem půjčený Passat Alltrack v Alpách a docela mi spadla brada z toho, co podovozek dokáže (nutno podotknout s 2.0 BiTDi), což jsem po všem tom věčným lamentování a odsuzování, např. zde v diskuzích, vůbec nečekal. Pokud se nejde do nějaké extrémní situace, kde už nestačí světlá výška, tak běžného uživatele potěší stabilita jízdy (i ve vyšší rychlosti), trakce, kterou limituje pouze obutí, okamžitý a neznatelný přenos síly na všechna kola, na sněhu opravdu zábava. Jinak, každý si může najít na youtube videa z testů od Rasto Chvaly, který tam koncernovým Haldexům slušně nakládá a sám je hodnotí velmi pozitivně (O III Scout, Leon Exp., Passat Alltrack...).
Takže jen lžeš, lžeš a lžeš. Ok, ostatní si udělají obrázek, protože nic z toho, co jsi tu ze svého mozku vysypal jsem nenapsal. Pro mě jsi ztracená existence a jdeš na hatelist. Se lhářem se totiž nemá cenu bavit a ztrácet čas :-!
Takze po stodvacateosme opet nenapises nic konkretniho. Od kecu o neovladatelnosti utikas k zavadam... Ale zase ocenuju, ze mas dost sebereflexe na to, abys tu nenapsal nejakou totalni hloupost...
Na co chces jakou citaci? To, ze se snazis kopat do Skody (potazmo koncernu obecne) je proces, nedela to jedina citace, ty to delas dlouhodobe a nejen v teto diskusi, obcas dokonce neco bezvyznamneho pochvalis, abys pak na to mohl poukazat, ze ty vlastne Skodovku chvalis. Proto te tak zere, ze na to upozornuju, ja nezapominam, ty tu toho pises dost na to, abys moh dostat nalepku skoda hejtra. Jen nechapu, proc se tomu tak branis.
A mimochodem - ty nadavky si schovej pro svojeho fotra, jiste rad uslysi, jakej umis bejt tvrdak, ty ubozaku :no:
Kde jsem tu před tvým příspěvkem 16:35 napsal, že Haldex stojí a prd? Kde? Chci přímo citaci toho, kde jsem tohle napsal. Chci citaci, ze které bude jasné, jak tu na tu Škodu plivu špínu. Jestli ji neuvedeš, tak jsi * Tečka. Ale stále máš možnost se mi omluvit :-!
Za to, že mi LŽIVĚ PODSOUVÁŠ VĚCI, KTERÉ JSEM TU NIKDE NENAPSAL A KTERÉ SIS VYMYSLEL.
Ale co, každý to vidí a ty si zůstaň klidně ubožáčkem. Slušný člověk by se omluvil :-!
Chápu, o co ti jde (alespoň si to myslím), ale hovoření o dostupném momentu podle mne ničemu nepomůže. Jasně to neříká, že je tam nějaký limit. Ani to nenaznačuje. Kdo neví, která bije, nebude o nic chytřejší. Poměr, v kterém dokáže systém dělit moment, není jediný parametr. I když se nejčastěji rozebírá. Není třeba z něj dělat guláš. Běžná praxe je, že se tyhle nuance schovají za slovíčko "až". Tedy "až 100 %". Za nějakých blíže neurčených podmínek. Což není ani polovina příběhu (a reálně tam těch 100 % nedostaneš). Pokud chceš mluvit o zavádějících formulacích, budeš si muset najít jinou pasáž.
A co jsi napsal ty, je prostě špatně: "ovšem nikdy ne více než 50%... Že těch 50% může jít ze 100% (a to je otázka jestli může?) jen na zadek, je už druhou věcí." Pokud to nevidíš, tak tomu nerozumíš o nic víc než na začátku.
:yes: ano máš pravdu, čerpadlo jsem si domyslel na základě dalších generací, jestli tam bylo nebylo (nebylo) jsem v té době nezkoumal, pouze vím, že když ta spojka sepnula na povrchu s nižší adhezí tak to bylo jak když tě kopne kůň.
No přiznám se, že v té době jsem se o auta v podstatě zajímal jen co se týče jízdy, nikoliv techniky, takže jak se to jmenovalo to nemám tušáka vyjma toho obchodního názvu Syncro. Od kdy se to tedy jmenuje Haldex? Až od B6?
Qvick2: nepátral jsem tak daleko do minulosti ale doteď jsem žil v přesvědčení, že všechny syncro verze u VW měly viskózní mezinápravovou spojku. Měl ji Transporter T4, měl ji Golf syncro. To o těch čerpadlech u passatu víš určitě ?
EDIT: tak jsem to našel, žádná čerpadla tam nikdy nebyly
[odkaz]
Nevím jestli v tom nemám hokej, ale byla to ta generace Passatu před B5, Takže asi B4 (prostě takový ten krabicoidní Passat) tedy ještě s motorem napříč a označovalo se to tenkrát Syncro. Nijak jsem to v té době nezkoumal, ale žiji v domnění, že tato generace měla spojku, která se spínala tlakem z čerpadla které reagovalo na rozdíl otáček přední a zadní osy. B5 pak měla torsen a od B6 jsou tam zase spojky. A tento typ se choval na sněhu jako splašené stádo koní, to je to, co mi utkvělo v paměti.
rohYpnol: souhlasím že výběr je mizerný a zákazník byl a je odkázaný co mu tam zrovna naservírujou. Přesto konkurence to už dávno dělala líp - třeba systémy nissanu, x-drive, apod. Největší slabinou starých haldexů byla nesmyslně komplikovaná konstrukce a zároveň omezená funkčnost vyplývající z vnitřních čerpadel a tedy nutnosti prokluzu
Manipulativní jsou vysvětlení funkce spojek v řadě ostatních médií i v jiných článcích tady na auto.cz, kde se nedodává právě ta zásadní větička o různé trakci pod přední a zadní nápravou. A z těchto článku pak může vzniknout dojem, že ten větší krouťák na zadek než na předek umí spojka vždy. A to není pravda. Takže v tomto článku jsou jako v jednom z mála článků v českých médiích uvedený jasně podmínky, kdy jde více toč. momentu na zadek než na předek. Vybral jsi si z článku větu, která je zrovna dobře, a sedí jak prdka na hrnec, kdyby sis vybral jiné pasáže, které jsou skutečně napsané nepřesně nebo zmatečně, tak neřeknu ani popel, ale tady jsi na fichtlu netrefil bránu velkou jak vrata od stodoly.
jenže pohon 4x4, který není v nabídce, je mi k ničemu. A mezi běžná auta jako Golf či Octavia prostě přišel haldex. Ostatní neměli nic (Subaru dej bokem a vyjímky jako Panda 4x4 neřeš).
Jistě, jenže všeho s rozumem. Bez AC tu půl roku v autě budeš zastupovat kuře na grilu, navíc AC nestojí +50 papírů...
Samozřejmě, že AWD je přínos. Ale +50 papírů prostě třeba u Yetiho za 400 je dost výrazný příplatek a opravdu ne každému stojí za ty 2% případů kdy jej reálně nezbytně upotřebí.
rohypnol: Byly to dvě identické auta z koncernové produkce, jedno v provedení FWD, druhé fulltime AWD.
A obejít se dá bez spousty věcí. Obejít se dá bez silného motoru, obejít se dá bez klimatizace, bez tempomatu, bez elektrických oken...
Ale proč by si člověk nemohl ježdění zpříjemnit ?
Přesně tak, první generace byly hodně primitivní a v řadě případů i zákeřné. Pamatuji si starého Passata, který když v zatáčce na sněhu nebo i na vodě najednou připojil skokem zadek, tak se chování auta v okamžiku prudce změnilo z nedotáčivého klidně na prudce přetáčivé a nezkušený řidič, který to nečekal mohl mít plnou hlavu a ruce starostí. Současné spojkované čtyřkolky jsou už daleko přívětivější a třeba na sněhu v zatáčce daleko lépe vypočitatelné, diferenciál to sice není, hrůza co byl první haldex ovšem také ne.
ano, ale tím jsem nemyslel že by jej měli přepočítávat, jen uvést, že hovoří o dostupném točivém momentu, nikoliv o maximálním. Možná že pro odborníky je to zcela zřejmé, ale mě jako laikovi to přijde zavádějící.
Vždyť píšeš, že je to zavádějící a měli by psát o dostupném točivém momentu. A já ti říkám, že se při dělení momentu ani o ničem jiném nemluví. Tím příkladem jsem chtěl jen ilustrovat, jak nesmyslné by bylo pracovat s maximem.
Navíc ta část, kterou jsi citoval, byla opravdu korektní. A sám sis spočítal, že i v té nejhorší situaci (tedy na jedničku, maximální moment na klice) bude schopen dozadu poslat víc než dopředu (i když pominu, co jsem poznamenal v předchozím příspěvku). Hledáš problém, kde není. Je to napsané lépe, než co typicky novináři na tohle téma vypotí. Tím nemyslím celý článek, ale ten kousek, který sis vybral.
Ale já nikde nepíšu, že by měli uvádět těch 10 % na předku, 15 % vzadu... Jen zkrátka to, že sice správně odpověděl na otázku, ale není to tak úplně celá pravda.
Nejde mi ani tak o tu odpověď, ale o to spojení otázky a odpovědi. Ta otázka je zkrátka až příliš správně a úzce nasměřovaná, aby to vyznělo dobře. Můj názor, nic víc.
Bavíme se přeci o dělení momentu. Nedělíš maximum, dělíš to, co dostáváš, tedy co motor v jakýkoli daný okamžik produkuje. Ještě jsem neviděl, že by někdo uvedl například 10 % na předku, 15 % na zadku (což odpovídá dělení 40:60 při 25 % maxima). A chtěl bych tě vidět, jak bys tímhle stylem zapsal výchozí rozdělení pro diferenciál.
ano, jen jsi zapomněl dodat výsledek, tedy:
Takzvaně moderní auto se řídí tak, že plynem jen řeknu, jak chci jet rychle a volantem ukážu, kam chci jet... A PAK SE ROZMYDLÍM O STROM.
To může být ale jinak jsou tvoje srovnání irelevantní. Pokud chceme seriózně porovnat schopnosti dvoukolek a čtyřkolek, je třeba posadit za volant řidiče stejných kvalit a pokud možno vyšších kvalit aby vůbec dokázali přednosti čtyřkolky využít.
A najít lidi co umí využít výhody čtyřkolky nemusí být úplně jednoduché. I hodně zdejších diskutérů otevřeně přiznává, že jim čtyřkolka nic pozitivního nepřinese.
Ano, pokud budou mít všechna kola přesně stejné valivé průměry, budou nachlup stejně nafoukané, každé z nich bude zatížené přesnou čtvrtinou hmotnosti auta včetně posádky a nákladu, zatížení kol se nebude při akceleraci dynamicky měnit, auto pojede přesně rovně po dokonale rovném a vodorovném povrchu, nebude na něj působit boční vítr atd, tak teoreticky by tam to rozdělení 50:50 mohlo být.
Akorát že v praxi nebude z těch podmínek splněna ani jedna takže to řešíme zbytečně
V článku je věta "… mezinápravová spojka umí přenést víc síly na zadek než na předek? Ano, ale pouze když mají zadní kola víc přilnavosti než přední." a tato věta (resp. dotaz plus odpověď) je 100% korektní.
Nekorektní by bylo, tvrdit, že haldex umí přenést 100% síly na zadní kola v situaci, kdy je povrch souvislý pod oběma nápravami.
Lehce nekorektní by bylo tvrdit, že umí přenést 100% síly na zadní kola, bez udání adhezních podmínek (to pravda být může a nemusí).
Korektní je uvést, že umí a za jakých podmínek (když mají zadní kola víc přilnavosti než přední).
No počkej, když vezmu tu 2.0 TDI, tak max. točivý moment na kolech je 5759 Nm. Z toho dokáže spojka Haldex přenést na zadní nápravu zmíněných 3200 Nm, takže asi není schopna přenést 100% točivého momentu už jen z podstaty konstrukčního omezení, ne??
O trvalém rozdělení 50:50 se nemá smysl u spojky vůbec bavit, ale ve specifických případech (což byl i ten příklad s rozjezdem s předními koly na ledě) není důvod aby to 50:50 nebylo (rozjezd rovně na suchém asfaltu), když jedu rovně, kola opisují stejnou dráhu, pokud nemám nějaké extrémně ojeté gumy na jedné nápravě, tak mám stejný průměr kol, takže pokud je podklad skutečně sourodý, tak nevidím důvody aby se to od té hodnoty 50:50 nějak významně lišilo (samozřejmě v tomto specifickém příkladu, nikoliv trvale).
Záleží na odvalování kol, na jejich průměrech, drahách apod. I malá odchylka v průměrech vnese do pohonu při sepnuté mezinápravové spojce parazitní momenty, které to teoretické rozdělení půlnapůl při jízdě bleskově změní a spojka tomu nijak nezabrání.
50:50 rozděluje trvale pouze otevřený diferenciál.
No třeba při rozjezdu rovně z místa na suchém asfaltu to těch 50:50 asi bude ne? Zadní kola jsou klopným efektem víc zatížená, přední naopak odlehčená, spojka je sepnutá a dokáže přenést víc než polovinu točivého momentu motoru, takže není moc důvodů aby přední přenášela víc než zadní.
Omluvit se tobe? A jako za co? Za to, ze ti predhazuju ty tvoje zvratky?Tak to ani omylem. Ale chapu,z e poro tvoje cernobile videni sveta je to, co pisu, nepochopitelne.
rohYpnol: jak kdy. Už se mi taky stalo že jsem se čtyřkolkou bez řetězů protahoval na laně přes hlubší sníh v jen mírném stoupání předokolku s řetězama co nebyla schopná sama projet. Čtyřkolka bez řetezů to stejné projela jak nic
Podle mě je manipulativní především v tom, že sice odpovídá správně na položenou otázku, ale už nikde neuvádí na pravou míru to, že sice opravdu dokáže přenést více Nm dozadu než dopředu, ovšem nikdy ne více než 50%... Že těch 50% může jít ze 100% (a to je otázka jestli může?) jen na zadek, je už druhou věcí.
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Problém bych viděl hlavně v těch českých médiích a novinářích kteří nemají moc tušení co vlastně píšou. A samozřejmě problém je i v těch co novinářům všechno bezmezně věří.
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Tak to je zcela normální, že drtivý čas je auto v režimu 4x2. 4x4 máte v autě právě na těch pár okamžiků, kdy 4x2 nestačí. Já využiji 4x4 pohon max. 2 týdny v roce, ale kupovat si další auto 4x2 na zbylých 50 týdnů si rozhodně nehodlám. :-)
V autě mám také 300 koní, ale v 90% času jízdy používám max. 150 koní, ale přesto se všech koní nechci vzdát.
Nejdřív mě tu zcela bezdůvodně osočíš, že plivu na Škodovku jak stojí haldex za prd, a teď tu pro změnu tvrdíš, že na haldex neplivu protože ji mají i jiní??
Ty vážně nevíš co plácáš 8-s:no::no:
Měl by ses mi omluvit za ty tvoje výplody fantazmagorie :-!
Ne, podle mě je, světe div se, článek naopak až nečekaně netendenční. Ale v zásadě souhlas, Alpy jsou vesměs velmi dobře sjízdné a udržované, takže úplně postačuje 2WD. Kdyby u nás napadlo to co v Alpách, tak se z toho nevyhrabou naši silničáři ani do léta >:-[]
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Ale jo, článek dobrej... dokonce tam zaznělo i to, že v zatáčce čtyřkolka nepomáhá...
>:D
Na druhou stranu i jeden z klonů cvoka / gaunera Gilgita mi napsal do soukromé zprávy, že mám jít k psychiatrovi... z čehož soudím, že i ten můj komentář poukazuje na nějakou nepříjemnou pravdu. ;-)
A právě v systému regulace tlaku uplatnili konstruktéři svůj důvtip: proti speciálnímu axiálnímu ložisku, spojenému s výstupním hřídelem, postavili sadu malých axiálních olejových čerpadel spojených pevně s výstupním hřídelem. Pokud jsou otáčky vstupu (potažmo předních kol) a výstupu (zadních kol) shodné (jízda za normálních podmínek), axiální ložisko se vůči druhé části s axiálními čerpadly nepohybuje, ve skříni spojky Haldex není tlak, a lamely tedy nepřenášejí žádný výkon k zadním kolům. Jakmile se ale otáčky vstupu proti výstupu zvýší (přední kola začínají prokluzovat) axiální ložisko rozpohybuje axiální čerpadla, ta zvýší tlak ve skříni spojky Haldex, její lamely se spínají a výkon se začíná přenášet i na zadní kola vozu. To celé trvá do okamžiku, než se otáčky vstupu a výstupu srovnají. Systém 4Motion tedy citlivě reguluje výkon přenášený ke kolům zadní nápravy od nuly až po 50 procent.
Velkou výhodou systému 4Motion je jeho reakční rychlost - spojka Haldex se spíná už při vzájemném protočení vstupního a výstupního hřídele o 45 stupňů, což znamená, že do plného sepnutí spojky ujede vůz jen pár desítek centimetrů. Další předností je schopnost přenosu mohutného točivého momentu - pohon všech kol 4Motion se nabízí pro modely Transporter poháněné zážehovým šestiválcem 3.2 V6/173 kW a turbodiesely 2.5 TDI o výkonech 96 kW, resp. 128 kW, přičemž točivý moment posledně jmenovaného agregátu dosahuje hodnoty až 400 Nm!
No, někdy to tak je... já už mám něco odježděno, a přesto mi po stížnostech na obtížnou řiditelnost Passata pracovník zastoupení vysvětlil, že chyba je na mojí straně, protože "moc pracuju s plynem a volantem".
Takzvaně moderní auto se řídí tak, že plynem jen řeknu, jak chci jet rychle a volantem ukážu, kam chci jet... a všechno ostatní už nechám na elektronice, čidlech a servomotorech.
Tebe ? JA ??? >:D
Pass :-!
Inych nepocuvas, preco by si chcel vysvetlenie odo mna ?
A myslel som inych dvoch - a niesi taky sprosty, ze by si nevedel, koho mam na mysli.
Si len proste zakerny. :-!
jj
PŘESNĚ TAKPRĎOŠI, JELIKOŽ FURT PODPORUJETE GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ prostřednictvím 60%ních OHŘEJVACÍCH POPELNIC z BOLESLAVI tak všechny €JROPRACHY do ČESKÝCH HOR letí do LUFTU a jet SMÝKAT SE znamená vyvážet měnu 1.000km do Rakousko/Švícarsko/Italsko/Francouzkých ALP ;-)
Každopádně tam s ŠÁDE s HALDEXEM budete za CHUDÁKY z ČECH >:D >:D >:D
NEJLEPŠÍ SMÝKÁNÍ je totiž s NEJLEPŠÍM z NEJLEPŠÍCH [odkaz] [odkaz] AWD 4x4 nebo alespoň BMW xDrive s 2ma pytlema cementu v kufru ovšem >:D
Tyhle přihřátý Šáde reklamy [odkaz] [odkaz] jsou leda tak pro ostudu !!
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D:yes:
Re: No, a to je přesně VW styl... lež se stává normou - pok
Otazka je, co to bol za Audi-servis. Ak ku nim nechodilo na servis nic nad A3 / Q3, tak mohli mat aj pravdu.
Ak si ale pozries predaje znacky a aktualny vozovy park v CR, tak musis vediet, ze je to nezmysel.
Totiz vsetko od A4 vyssie vyuziva medzinapravovy diferencial Torsen ( RS4/RS5 kronenrad ), ktory z podstaty principu posiela tocivy moment na obe pohanane napravy neustale.
Potom sa treba pozriet na predaj modelov a pomery FWD / AWD... ( AWD: A4 nieco pod 50%, tendencia stupajuca, A6 - vyse 80%, A7,A8 100% )...ich predaj voci "haldexovym" quattram a FWD celkovo a zistis, ze je to nezmysel.
Ale predsavzatie splnene, do Audi kopnute, takze prajem prijemny zvysok Nedele. :-!
Takych mudrlantov ako teba stratavat - asi by ma nebavil zivot :-!