V únoru začíná platit pro chodce povinnost nosit na sobě odrazné plochy. Jenže nikdo schválně neříká, jak mají vypadat, a kromě toho jsou obchody plné šuntů.
Ale kdepak, povinne denni sviceni bylo v Rakousku zruseno na protest zelenych. Ukazalo se, ze auta maji s rozsvicenymi svetly (tenkrat se jeste nemontovala jen predni LED denni svetla snad nikam) o par desetinek vyssi spotrebu a pri mnozstvi vsech aut to v globalu vytvori slusnou emisni zatez navic. Ted se kazdopadne montuje na vsechna nove vyrobena auta od kdoviktereho roku denni sviceni povinne, tak je jenom otazkou casu, az budou svitit vsichni.
Obdobne to bude s reflexnimi prvky chodcu, za nejaky cas nebude vyrobce odevu, co by si na svrchni casti odevu nedovolil nepouzit reflexni prvky. V zemich, kde tahle povinnost uz nejakou dobu trva, je to uz bezna realita. Sila trhu. Chodec se nemusi o nic dal starat, kdyz si koupi obleceni uz "hotove".
Nakonec uz i v CR to funguje snad uz dlouha desetileti treba pro detske aktovky, dresy pro cyklisty a obleceni pro bezce atd. atd. . Ted se to proste jenom rozsiri jeste o kousek dal.
Opravdu skvělý demagog, to se musí nechat. Jak pochybení a zavinění na straně chodce, který nezajistí svoji viditelnost reflexními prvky, přehazuješ na zavinění na straně řidiče 8-s8-s
"K tomu hovoří dobré zkušenosti z ciziny, kde taková povinnost platí roky a číslo mrtvých se opravdu rapidně snížilo. Podaří se to i u nás?" citace přímo z článku...
Není podstatný jestli bude mít chodec reflexní prvek splňující nějakou normu. Stačí cokoliv, i kdyby nesl v ruce odrazku z kola nebo rozsvícenýho mobila. Pomůže všechno.
Zdejší řidiči - borci si to zase vyloží počesku po svém, jako že už nebudou muset tolik koukat, budou jezdit na potkávačky rychleji a když srazí "neosvětleného" (jezdí za tmy bez světel ?), tak se jim nic nestane, což se mýlí. Ty reflexní prvky jsou samozřejmě dobře když jsou, jako pomoc řidičům při tom "koukání na cestu" , ale vynucovat to ? To je stejné jako "absolutní přednost chodců na přechodu", u všeho se musí stále přemýšlet, švejkovské usnadňovací vojebávky mají krátkodobý efekt.
a za par rokov sa zisti ze tie reflecxne prvky viedli k nárastu poctu smrtelnych nehod aut s chodcami, pretoze vodici sa spoliehali na to ze ked v tme nevidia refexny pasik tak tam ziaden chodec nie je ...
podobne argumentuju v rakusku v pripade denneho svietenia, ze viedlo vlastne k narastu nehod s nesvietiacimi cyklistami a chodcami ...
proste cele zle ...
Nemám sice zrak stoprocentní ale kdo ho má? Tak jako já nebo hůř vidí 3/4 řidičů (říkali mi na očním) a ten kdo chce být viděn by se tomu měl přizpůsobit. Ale nejdůležitější je, že jsem si všimnul nejdřív těch kmitajících leč tmavých bot - protože byly osvětlený a až pak reflexní vesty.
Je to lepší, než nemít nic, takže souhlasím. Na cestě do práce se však každé ráno opakovaně přesvědčuju, jak:
a) je to lidem jedno, co říká nějaký zákon. Dokud je za to někdo nesejme (nebo je auto nesejme), odrazky si nevezmou.
b) je strašně velký rozdíl, jaká ta páska je. Ty levné, samoohýbací, plastové pásky jsou tragédie, která odráží jen při určitém úhlu. Lepší jsou některé s bílou odraznou plochou, to je pak záře, jak má být. Co je pak docela smutné, je stav běžeckého oblečení (zejména pak pánského). Sehnat výraznější barvu (a i ta udělá docela slušný rozdíl ve vnímání běžce), natož pak s větší reflexní plochou, je zázrak. A nejvíce je to poznat v tebou popisované situaci z posledního odstavce. Tam je blikačka na zádech chodce nebo čelovka neocenitelná.
Co mě pak v článku zarazilo je komentář, že reflexní samolepky špatně drží. Inu, pokud chci polepit kolo či kočárek, nesmím koupit šmejd za pár kaček, ale koupím pořádnou a kvalitní sadu samolepek, které přežijí pomalu i majitele. Já vím, že zejména cyklisti jsou banda estétů, na vzhledu kola si dávají záležet, ale stačí pár menších nálepek a bajk září na kilometr daleko.
Omlouvám se za příspěvek mimo téma, ale právě jsem viděl první značku na přání a nic moc. Auto pěkné - Mustang v takové té hezké forďácké vínové barvě, ale značka 001 JIRIK dojem trochu degradovala ....
Daleko účinnější než reflexní vesta nebo bunda jsou reflexní kalhoty, protože při potkávacích světlech je rovina osvětlení obvykle jenom na spodek těla a oči reagují vždy na světlejší a hlavně pohybující se objekt. To znamená nohy, což platí jak u cyklistů tak chodců, psů... Vím to z vlastní zkušenosti, když jsem několikrát uviděl cyklistu až na poslední chvíli a to měl refl. vestu a čelovku blikající na hlavě, ale tím že mu dole nic nesvítilo tak to bylo úplně na nic... nechápu že se tohle nikde neřeší
Bohužel zákonná úprava spoléhá na neexistující inteligenci a neexistující odpovědnost jednotlivce. Pokud by tomu tak skutečně bylo a byli bychom uvědomělí, tak není potřeba dávat takovouto povinnost do zákona, protože vzít si reflexní prvek když jdeme po silnici by pro nás bylo samozřejmé...
Bohužel, nejsme ani ohleduplní, ani odpovědní. Proto nevím, proč zákon striktně nedal povinnost mít reflexní vestu splňující určitou normu. Takto zase uvízneme na poli výkladů, kliček, slovíčkaření, co ještě je a co vlastně už není reflexním prvkem. Srazíte bábu bez vesty? Co na tom, pro pojišťovnu měla perleťové knoflíčky, takže viník je jasný a škodu budeme vymáhat po viníkovi, povinné ručení se nevztahuje... ;-\ 8-s
Jasná mezera je už jen v tom, že pokud si vezmu blikačku, se kterou jsem mnohem viditelnější, tak před zákonem neobstojím... Proč pustili do světa opět takovýto legislativní zmetek??
Nicméně i tak jsem rád, často se pohybuji právě v úseku mimo obce, a to jak na straně chodce, tak na straně řidiče a musím uznat, že reflexní prvky nebo blikačka jsou opravdu potřeba a pokud je nemáte, tak v tmavém obleku řidič i v 70 kmh uvidí a zareaguje na chodce až v poslední chvíli...
A poznámka k dálkovým světlům - ne, takto posuzovat je největší pitomost. Zapnul bych si dálková světla... Chodec musí být viditelný i v případě, že proti řidiči jedou ve směru jdoucího chodce i protijedoucí auta. Právě tyhle situace jsou nejkrizovější, protože chodce přehlídnout ve světle protijedoucích aut je tak snadné a hlavně na úzké cestě v takovéto situaci není kam uhnout.