Běžný osobní automobil si sice plně vystačí se čtyřmi koly, ale čas od času se objeví vozy, jejichž tvůrci jim z nejrůznějších důvodů nadělili o dvě kola navíc.
Má tři nápravové a dva mezinápravové (mezi první a druhou a druhou a třetí). Zajímavé je řešení toho prostředního nápravového a zadního mezinápravového, ale už si jsem úplně jistý, jak je to udělané (měly by být v jednom balení). Zbylé tři jsou standardní (jen poměr na předním mezinápravovém je pochopitelně trochu atypický, dělí zhruba 30:70). Uzavírání je ve třech stupních (mezinápravové, zadní nápravové, přední nápravový).
Měl jsem ji doma roky, modrou... co ta nadělala práce!
A nejlepší bylo, že když jsem potřeboval vyjíždět ze skládky po takovým ostrým svahu a nedělalo mi to dobře... tak jsem ji dal redukovanou jedničku a ruční plyn... a nahoře si na ni počkal.
Pamatuju se na to, jako by to bylo dneska, čučím se svým dědečkem na závod F1 na ORF a najednou tam jede formule se šesti koly, zjevení, a já dál vnímám jen to úžasné auto a "Patryk Depajé" je rázem mým hrdinou... sorry, Niki. >:D
Ábíčko pro mně bylo nedostupné, ale obrázky modrého Tyrrellu se šesti koly jsem pokryl nejednu čtvrtku papíru. ;-)
Jo, jo, popisuješ to přesně. Každá fotka této F1 byla magická. Model ještě někde doma u rodičů na půdě i najdu, pokud ně něj máti za ty léta něco nepoložila. :-)
Nejlepší byly ty nekonečné diskuse se spolužáky, k čem vlastně ty 4 přední kola jsou.
A jak tak čtu v článku, v podstatě dodnes nikdo moc nepochopil, k čemu ty dva páry předních kol měly být dobré... :-) Ale vypadalo to skvěle, taková lokomotiva F1. ;-)
V článku píšou že měli pořád potíže s brzdama, přitom když jsem pohledal technické nákresy, tam měli k dispozici 6 brzdových kotoučů /v každém kole/, a ne jak jsem mylně předpokládal, že jeden přední pár se jen veze.
Jo brzdy, nebo i geometrie musela být problém, závodní auto, v těch rychlostech už řízení vibruje samo o sobě a tady se musela sladit čtyři kola, docela vořech, řekl bych. Taková cimrmanovská slepá ulička, ale bylo to zjevení a pro mně jeden z impulzů zájmu o F1 a motorsport vůbec. ;-)
Také pro mě byla tehdy šestikolka Tyrell zjevení a fandil jsem jí.
Nezvyklá, novátorská až revoluční technika byla docela konkurence schopná. Výhody a nevýhody popsané v článku (a doplnil ryccardo v 10:37) doplním ještě o nevýhodu vyšší hmotnosti tohoto řešení.
Možná při současných materiálových možnostech, pokročilejších technologiích a propracovanějších aerodynamických řešení by tato koncepce mohla mít šanci i dnes. Kdyby to ovšem současné řády umožňovaly.
No krom zlepšení aerodynamiky myslím Tyrell taky počítal s lepším gripem na přední nápravě, což mělo mít za výsledek ovladatelnější auto v zatáčce. Byla to krásná doba plná zajímavých technických řešení. ;-)
"O pohon se stará motor 4,2 V8 od Audi, uložený uprostřed před zadní poháněnou nápravou s koly obutými do pneumatik o rozměrech 345/25 R20, zatímco čtveřice předních kol má pneumatiky s rozměry 205/45 R15. Převodovka je šestistupňová manuální a je umístěna podle koncepce transaxle u zadní nápravy."
Pokud je motor pred zadni napravou, tak prevodovka na nej asi bude navazoval a z ni pak pujdou ke kolum uz rovnou poloosy...tohle asi nebude transaxle, nebo jsem to nejak spatne pochopil..?
Transaxle kombinuje převodovku a nápravový diferenciál. Vypichuje se to spíš u FR, protože je to celkem atypické řešení (a typicky posouvá těžiště dozadu) a převodovka stejně tak může být vpředu. Ve chvíli, kdy máš vše na jedné straně auta, se integrace nabízí. Ta tvá převodovka, z které jdou rovnou poloosy (musí se tam schovávat diferenciál), je transaxle; vůbec nezáleží, kde je motor.
Takze i kdyz je prevodovka namontovana primo k motoru, tak je to transaxle? Tedy transaxle je oznaceni typu prevodovky s diferencialem a ne zpusobu ulozeni motoru vuci prevodovce v aute?
Takto: [odkaz]
Pokud vím, tak ano. To trans- v názvu by mělo být od transmission. Striktně vzato by to neměla být převodovka typu transaxle, ale prostě transaxle - ani převodovka, ani nápravový diferenciál, ale kombinace obojího.