Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Historie čtyřkolek Subaru: Od roku 1972 jich vzniklo 15 milionů. Velká fotogalerie

Subaru a pohon všech kol je prakticky synonymem. „Plejády“ taková auta vyrábějí už 44 let, obrovskou popularitu si získala hlavně v automobilových soutěžích.
Zpět na článek
10. 3. 2016 21:59
Avatar - Uživatel_5340709
10. 3. 2016 17:25
Ne že by dnes
subaru nemělo osobitý design, ale při pohledu na SVX a XT si člověk uvědomí jaké subaru dělalo krásná a stylově čistá auta. :yes:
Rozbalit vlákno
1
Avatar - 3_diamanty
10. 3. 2016 19:09
Re: Ne že by dnes
mne sa zo sucasnych subaru najviac paci model XV ... pacila sa mi ta impreza s tymi okruhlymi svetlami a podla mna aj prvy forester bol svojho casu celkom zaujimavy ( este sme nemali toko SUVeciek ) .... skoda aj tribecy ... mala svoje caro... ale podla mna aj dnesny novy smer aky nacrtlo wrx a levorg je fajn... subaru si nadalej drzia istu osobitost a charizmu :yes:
Avatar - wladyk
10. 3. 2016 21:59
Chyba
Justy J10 a J12 nemělo zapínání pohonu zadní nápravy pákou, ale tlačítkem v řadící páce. Šlo to i během jízdy.
Tribeca byla krásná, ale v té době Subaru nemělo diesel a to ji pohřbilo.
Rozbalit vlákno
0
10. 3. 2016 23:28
Omyly v článku ?
Technické popisy mi přijdou dost zmatené. Prosím proto o vysvětlení pojmů kterým nerozumím.:

1. citace: "...Tato řada používala kuželový mezinápravový diferenciál a elektronicky ovládanou viskózní spojku v olejové lázni, která fungovala jako závěrka a rozdělovala točivý moment na obě nápravy přesně v polovičním poměru.

Rád bych věděl co je to elektronicky ovládaná vizkózní spojka. Nikdy jsem se s ničím takovým nesetkal.
A druhý dootaz, jak může závěrka rozdělovat točivý moment na obě nápravy přesně v polovičním poměru, když tohle umí pouze otevřený diferenciál.
----
2. citace" ..systém ACT-4 se spojkou a centrálním diferenciálem rozděloval točivý moment na obě nápravy v poměru 90:10. Pokud ale přední kola proklouzla, změnil se na polovinu.."

Nikdy jsem neviděl v autě diferenciál, který by dělil síly na obě nápravy v poměru 90:10. Jak je udělaný a proč je ten poměr zvolený tak nešikovně? A proč se při prokluzu poměr přerozdělí na půl na půl ? Takové řešení je přece z hlediska trakce úplný nesmysl
Rozbalit vlákno
2
11. 3. 2016 03:22
Re: Omyly v článku ?
Ono je to kolem Subaru poněkud složitější. Autor článku si to poněkud zjednodušil. Přesněji je to popsáno zde [odkaz]
V češtině pak něco málo: [odkaz]
Sám mám Subaru Legacy IV combi, z něhož vychází i nový Levorg a mohu říci, že Subaru ví moc dobře co dělá a proč to tak dělá a rozhodně bych neměnil ;-)
11. 3. 2016 06:16
Re: Omyly v článku ?
Marekx: ty stránky asi zná každý. I v Adwiki jsou bohužel chyby, aspoň ale ukazuje skutečnost, tj. například že ACT-4 žádný centrální diferenciál nemá. Proto jsem se ptal autora článku, přece si to nevymyslel ?

Druhý odkaz na ofic stránky Subaru je lepší snad ani neotvírat, ty PR kraviny nejdou číst vůbec

Jo a pokud říkáš že Subaru ví co dělá, vysvětli mi prosím proč opouštějí u automatů centrální diferenciál ? Fakt mě to zajímá a vysvětlení jsem sám nikde nenašel.
11. 3. 2016 10:42
Články o pohonech Subaru
To se prostě všichni automobiloví publicisté rozhodli, že musí mít svůj vlastní článek o pohonech Subaru? Proč to dělají, když tomu prakticky vůbec nerozumí?

Pár příkladů:
- U Justy se nezapíná zadní pohon pákou, ale tlačítkem na páce.

- "...kuželový mezinápravový diferenciál a elektronicky ovládanou viskózní spojku v olejové lázni.." To je nějaký vtip? Viskózní spojka tam samozřejmě je, ale není v žádné olejové lázni a už vůbec není elektronicky ovládaná. To bych docela chtěl vidět, takovou elektronicky ovládanou viskózní spojku.

- "...která fungovala jako závěrka a rozdělovala točivý moment na obě nápravy přesně v polovičním poměru." Ne, to je absolutní nesmysl. Přesně v polovičním poměru rozděluje moment symetrický otevřený diferenciál. Viskospojka se tam dává právě kvůli tomu, aby se poměr v případě prokluzu mohl změnit ve prospěch nápravy s větší adhezí. A jako závěrka to také moc nefunguje, protože to nedokáže natvrdo mechanicky vyřadit funkci diferenciálu (pokud nenastane hump efekt, což ale běžně nenastává).

- "SVX...První systém ACT-4 se spojkou a centrálním diferenciálem rozděloval točivý moment na obě nápravy v poměru 90:10." Nesmysl. ACT-4 právě má pouze spojku. Nemá žádný centrální diferenciál. Pevně hnaná přední kola, dozadu vícelamelová spojka, která je součástí automatu a ovládá se hydraulicky. Poměr by mohl sedět, ale je potřeba uvádět, že se jedná o implicitní rozdělení momentu za ideálních podmínek.

- "Pokud ale přední kola proklouzla, změnil se na polovinu." Nesmysl. Nejen pokud přední kola proklouzla - těch situací, které to vyhodnocuje je mnohem víc a je to mnohem komplexnější, tak se změní sevření spojky na zadní nápravu a je možné tam dostat větší moment. To ale fakticky neznamená, že tam ten moment jde. Není možné bez znalosti konkrétních podmínek vyjádřit, jaký jde moment na jakou nápravu. I když spojka bude zavřená naplno a zadní náprava bude na ledu, tak tam nepůjde moment téměř žádný.

- "Ta využívá planetovou převodovku, která distribuuje točivý moment standardně v poměru 35:65 mezi přední a zadní nápravou." Přesněji planetový diferenciál, který rozděluje točivý moment v poměru 45:55 mezi přední a zadní nápravu a jedná se o systém VTD, který je znám již z SVX. Tam možná mělo jiný poměr, ale u Legacy mělo jistě 45:55. Planetový diferenciál je doplněn vícelamelovou spojkou, která umožňuje omezovat jeho svornost.

- "Elektronický regulátor porovnává rychlosti jednotlivých kol a úhel natočení volantu a při problémech s přetáčivostí, nebo naopak nedotáčivostí změní rozložení síly tak, aby se vozidlo chovalo neutrálně." Zde se nejedná o nic jiného než systém VDC, který není v této generaci nic jiného, než ESP + TCS. Tedy program řízení stability vozidla a protiprokluzu. U některých modelů včetně elektronické uzávěrky nápravových diferenciálů, což znamená, že uměl přibrzdit kolo, které se protáčí z důvodu nedostatečné adheze. VDC bylo pouze u vozidel s automatem (až do roku 2008) a zdaleka ne ve všech.

- "Symmetrical 4WD" Nic s tímto názevm u Subaru není. Jedná se o Symmetrical AWD a jmenuje se to tak už snad 20 let, možná víc.

- "V podstatě se jedná o proměnnou distribuci točivého momentu s elektronicky řízenou spojkou (u variátoru Lineartronic CVT), případně jeho aktivní rozdělování." Systém s elektronicky řízenou spojkou pro připojování zadní nápravy není nic nového u CVT, ale objevuje se v Subaru s automaty už přes 20 let.

- "Základem je vždy centrální diferenciál, může být dokonce manuálně nastavitelný." Ne, základem NENÍ vždy centrální diferenciál. V předchozí větě je napsané, že se jedná o systém se spojkou a najednou mají všechny centrální diferenciál? Nemají. Zdaleka.

- "To zvládá nadstavba VDC se zkratkou DCDD (Driver Controlled Center Differential) u ostrých specifikací WRX STI." DCCD není žádná nadstavba VDC. DCCD je označení pro systém pohonu, který se objevil v 1. generaci Imprezy - ne pro evropský trh. Pro evropský trh se objevil pouze v Impreze WRX STI někdy kolem roku 2004, odhaduji. A samozřejmě všech následujících ročnících. Jedná se o mezinápravový diferenciál s elektromagneticky ovládanou spojkou omezující jeho svornost. Lze volit ručně režimy a míru sevření až do úplného znemožnění funkce diferenciálu (LOCK). Odtud také název DCCD = Driver Controlled Center Differential.

Takže asi tak. Pište o něčem, čemu dokonale rozumíte.
Rozbalit vlákno
7
11. 3. 2016 10:58
Re: Články o pohonech Subaru
HonzaCZ_ : původně jsem svoje připomínky chtěl napsat podobně, ale bylo mi pana redaktora trochu líto
11. 3. 2016 11:16
Re: Články o pohonech Subaru
Co naplat, líto nelíto, pak je internet plný nesmyslů. Každý, kdo má aspoň pár prstů, může sednout k PC a plodit články. Takhle vznikají různé fámy typu: "Proč Subaru u vozů s CVT upouští od své ověřené koncepce s 3 diferenciály?" Ale skoro nikdo už pořádně neví, že koncepce s mezinápravovou spojkou bez mezinápravového diferenciálu (tak jak je to u CVT) se používá u většiny Subaru automatů nejméně 20 let. :-)
11. 3. 2016 11:42
Re: Články o pohonech Subaru
A víš teda proč mají u některých automatů dif a u jiných spojku ? Zajímalo by mě to
11. 3. 2016 12:05
Re: Články o pohonech Subaru
No automaty u Subaru nějakých těch 20 let zpátky mají 2 systémy. Zavedu terminologii ze servisních manuálů:
VTD (= Variable Torque Distribution = planetový mezinápravový diff s řízenou vícelamelovou spojkou na omezení svornosti)
MPT (= Multi Plate Transfer = předek natvrdo, zadek připojovaný přes řízenou vícelamelovou spojku).

VTD je/bylo použito u modelů jako SVX, Legacy 2.5GX (gen 3), Outback H6 (gen 2), všechny následující vozy s motorem H6 3.0 180kW (kromě Legacy Spec. B. s manuálem, samozřejmě) a 3.6 191kW, Legacy 2.0R 121 kW (gen 4), Legacy 2.5GT 195 kW (gen 5), pokud zabrousíme do vod neevropských trhů, tak určitě Legacy 2.5GT (gen 4), Levorg 2.0GT-S a určitě i další varianty se špičkovými motorizacemi.

Moje hypotéza tedy zní, že to až na lehké výjimky je dané výkonem použitého motoru. Je to prostě jen u nejvyšších motorizací. Zřejmě by pouhá spojka (MPT) v použitém rozměru nebyla schopná přenést dostatek momentu na zadní nápravu. V případě VTD je tam podobná spojka, ale nestará se o přenos celého momentu na zadní nápravu, ale pouze momentu, který je potřeba vytvořit na nápravě, která má adhezi. Což jsou limitní situace jedna náprava na asfaltu, druhá na ledu/mokré trávě/blátu atd. Na to ta spojka bohatě stačí.

Zmíněné výjimky jsou Legacy/Outback 2.5GX (gen 3/2), kde to bylo poprvé použito v kombinaci s VDC (systém zajišťující funkci ABS, ESP, trakční kontroly, někdy elektronické uzávěrky nápravových diferenciálů, později brzdového asistentu atd.) a zřejmě šlo o takový první pokus udělat auto se stálým pohonem všech kol a elektronickou stabilizací podvozku. Druhá výjimka, o které vím, je Legacy 2.0R (gen 4), kde je VTD použito ve 4 stupňovém automatu (jako u předchozí generace; vše ostatní už byly snad výhradně 5 stupňové skříně). Zřejmě to vyhodnotili jako vůz se sportovními ambicemi, tak mu dali VTD. Jiný důvod mě nenapadá.

Vše ostatní s automaty má MPT.
11. 3. 2016 13:40
Re: Články o pohonech Subaru
Nj, to ale jsme furt v rovině spekulací. Souhlasil bych že u nejvýkonnějších verzí může mezinápravová spojka dostávat čočku tak ji nahradili difem. To by ale zároveň znamenalo že do slabších verzí Subaru navzdory svým kampaním montuje ošizený systém.

No třeba nám to vysvětlí Marekx, ten prvně tvrdil že v tom má zcela jasno.
11. 3. 2016 14:58
Re: Články o pohonech Subaru
Nikam dál než na spekulace se nedostaneme. Leda, že by se tu objevil nějaký produkt manažer z FHI. :-)
11. 3. 2016 15:23
Re: Články o pohonech Subaru
Nicméně vždy když najdu podobné splácaniny jako tenhle článek, napadne mě nejdřív jestli to tak není schválně kvůli rozpoutání bohaté diskuze a co největší počet reklamnch kliků. Nj, asi fakt není ...