Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Filtry pevných částic: Jak je správně čistit? (2. díl)

39 komentářů

Avatar - Tycoon
Tycoon
Jen bych doplnil, že kromě aktivní regenerace je důležitá i pasivní regenerace, tzn. samovolné spalování sazí v běžném provozním režimu. Tomu napomáhá platina, která snižuje teplotu hoření sazí. Platina samozřejmě snižuje teplotu hoření sazí i při aktivní regeneraci. Filtr pevných částic je drahý právě kvůli tomu, že obsahuje platinu, je to vlastně filtr a katalyzátor v jednom.
_MT_
Lepší filtry obsahují také oxid ceritý.
Avatar - Tycoon
Tycoon
Myslím si, že oxid ceritý je běžnou součástí filtrů pevných částic i oxidačních a třícestných katalyzátorů.
homat1
a co by tam dělal? CeO2 musí být navázaný na aglomeráty sazí, pokud by byl pouze na těle filtru, nefungoval by. To je jako když přestane systém aditivace přidávat CeO2 do nafty. Fitlr se ucpe, protože nebude regnerovat, byť je v něm uloženo množství CeO2, které stačilo na veškeré regenerace do té doby. Regenerace jde odshora dolů, ne opačně. Pro katalyzátory se CeO2 nepoužívá.
Avatar - Tycoon
Tycoon
Používá. Bývá součástí tzv. nosiče (v angličině se to většinou označuje washcoat), na který se nanáší platina nebo jiné platinové kovy. Hlavní složkou nosiče je oxid hlinitý a vedlejšími složkami oxidy dalších kovů, včetně ceru. Oxidy ceru mají katalytické účinky, takže ve výsledku jsou "spolukatalyzátorem" pro platinové kovy.
U filtrů pevných částic je to samozřejmě omezeno tím, že saze je pevná částice, na níž se katalyticky působí mnohem hůř než na plyn.
homat1
jo tak máš pravdu, žačal se do třícestných katalyzátorů přidávat oxid ceričitý pro vysoké teploty a chudou směs, kdy nestíhá rhodium.
BOLESotex
[odkaz]

Jednoznačně benzin. Jinak co se týká úspory nákladů, než nafťák je lepší koupit benziňák.
Avatar - Hittman
Hittman
Už vidím tu utopii, jak to zakazují. Třeba jako že osobní auta pouze na benzín a od pick-up nahoru může mít naftu? Nebo vozidla do 3,5 tuny jen benzín? Třeba tam pofrčí jak u nás přepážka a přepis vozidla do kategorie N, abych si ho mohl koupit s naftou..
Avatar - Tycoon
Tycoon
Něco takového měli donedávna v Řecku. Běžná fyzická osoba si nemohla registrovat osobní auto s dieselovým motorem. To mohli jen taxikáři apod. Ale nedodržování daňových zákonů a uplácení úředníků je řecký národní sport, takže to asi moc nefungovalo a před pár lety to zrušili.
Britové na to jdou jednodušeji, nic nezakáží, prostě "jen" zvýší silniční daň na auta s dieselovým motorem. Přitom před pár lety zaváděli opačnou politiku, kdy diesely dostávaly úlevy z daně nebo z mýta, díky čemž se podíl dieselů na trhu razantně zvýšil. Takže nejdřív plnou parou vzad, pak plnou parou vpřed a za pár let budou na stejném místě, kde před 20 lety začínali ...
_MT_
Přesně tak. Nejlepší je, že to dělali ve jménu ochrany životního prostředí/ zlepšení ovzduší. >:D
BOLESotex
Při koupi naftu vhodný pro bagry, traktory, kombajny, valníky a další stroje potřebné v zemědělství a lesnictví. Prodeje nových originálních užitkových automobilů na CNG ...vozidla do 3,5 tuny jen zážehový motor s CNG.
Autobusy na CNG vypouštějí asi o 25 nebo 30 procent menší podíl emisí CO2 než dieselové autobusy.
fisero
To je příliš striktní. Navíc osobní automobily nemají kam tu nádrž na CNG narvat, aby měli dojezd 800-1200km. A i ony stále občas využijí benzín (zimní starty).
BOLESotex
Jednoznačně nejvíce řidičů jezdí v osobním voze benzín je v každém ohledu lepší.
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
No bohové, konečně někdo dostal rozum. Ještě, aby to prošlo. A aby se to rozšířilo.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Určitě není možné zakázat diesely plošně. Stačí zavést ve městech nízkoemisní zóny (bez výjimek pro rezidenty) a nastavit správně spotřební daně z PHM. Diesely by byly postupně eliminovány a dožily by na venkově v podobě ovorávaček brambor....
Avatar - Cuba66
Cuba66
Je to relativní, ve firmě jsme měli Opel Combo s 1,3 dieselem. Když se prodával, měl najeto 326.000 a filtr fungoval. Nechápeme jak je to možný, ale fungoval. Možná je to tím, že s tím jezdil obchoďák dlouhé trasy a filtr se regeneroval správně bez přerušování atd. Jo a funguje dodnes, i když už má o cca 35 tisíc víc najeto.

P.S.: Sám jsem rád, že to v autě nemám (r.v.2007, 2.0 diesel, EUR4), ale příště už si koupím benzín, diesel už nechci..táhne to, to jo, ale prostě je to furt hlučný a na opravdu tichý diesel nemám dost peněz..
_MT_
Dálky vyššími rychlostmi určitě pomůžou, protože bude dobře fungovat pasivní regenerace.
stréc od piva
a ted je otázka proč naftová auta si převážně kupují lidé co chtějí primárně ušetřit a takovým autem denně ujedou max 10 20km (po městě)
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
Mají rakovinomety s DPF nějakou kontrolku oznamující, že probíhá regenerace, nebo to člověk musí vyčíst z projevů vozu?
Avatar - teoretikus
teoretikus
Bohužel jen z projevů vozu.
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
Zajímavé. Skoro bych za tím viděl snahu výrobců na tom vydělat.
Avatar - Tycoon
Tycoon
To ne. Je za tím snaha výrobců aut prezentovat auto jako výrobek, do kterého uživatel/spotřebitel sedne a jede a o nic se nemusí zajímat.
Samozřejmě, že by to šlo udělat jako u některých nákladních aut, kde je ukazatel zaplnění filtru a řidič může sám zapnout jeho regeneraci v optimální okamžik, když ví, že pojede 50 km po dálnici.
_MT_
Ano. Řidiče otravuje až ve chvíli, kdy pokusy o regeneraci opakovaně selžou, filtr se příliš zaplní a je potřeba zasáhnout.
Avatar - Aoyagi
Aoyagi
Takové snahy mi přijdou dost odporné, a to nejen v automobilovém průmyslu...
Avatar - Anonym
Anonym
No v manuálu Škody se píše, že pokud se rozsvítí kontrolka (ťupkovaný žlutý obdélník), má se zařadit 4 nebo 5 a jet alespoň 15min do zhasnutí, dokud se nevypálí. To mi přijde jako vtipný a třeba v koloně nedodržitelný postup. Pak mi asi auto shoří >:D .

Ale kontrolka tam je a nevím jak to mají ostatní.
Käfermaster
Tak s tim autem jed aspon jednou za tyden na dalnici, kam diesel patri a mas po problemu.
Avatar - Anonym
Anonym
Nepojedu, protože mám benzínový auta.
>:D
Jen jsem chtěl ukázat, jak stupidní řešení regenerace píše výrobce uživatelům v manuálu.
peterle
Nie je stupídne, len ty ho asi zle chápeš. Vykonať tie pokyny totiž nie je nevyhnutné hneď. Takže keď si práve v kolóne, tak to neurobíš, ale urobíš to neskôr, keď sa z tej kolóny dostaneš. Alebo na druhý deň. Alebo na tretí, ... :-)
Avatar - CommonUser
CommonUser
Miera zanesenia zavisi od poctu prejdenych km a podmienok. Ked nabehnem do 30km kolony v zime, co budem robit ?
Mrznem a volam odathovku ? Uz sa mi stalo, ze som stal na dialnici 5 hodin. Nie je to bezne, ale 1-2 hod uz ano.
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Kua to som ani nevedel, že je ten diesel taký hrozný. Idú z toho sadze, robí mi to rakovinu a ešte sa s tým ani nedá jazdiť, lebo jak postojíš v kolóne, tak je filter v rici...
peterle
Filtre sa vypaľujú s dostatočným predstihom, pred úplným zanesením, takže pár dní môžeš kľudne stráviť v kolóne :-) Ako tu píšu, už pri 55% zanesení, takže tam je veľká rezerva.
Avatar - CommonUser
CommonUser
Kedze miera zanesenia nie je nikde indikovana, co ak pripadne prave vypalovaci cyklus na moment v kolone ? A kedze s pribudajucimi km sa DPF zhorsuje a zkracuje cyklus, moze sa motor rychlo dostat do nudzaku a pomoze uz len servisny zasah. Ako pise _MT_
_MT_
Pokud si dobře pamatuji, rozsvítí se nejpozději při 55 % zaplnění (a ne dříve než při 45 %) a při 75 % dojde k omezení výkonu. V tu chvíli (> 75 %) lze pořád regeneraci provést, ale už jí nedosáhneš jízdou, je třeba ji vyvolat přes diagnostiku. Pokud bys dál pokračoval v jízdě, tak časem bude filtr tak zacpaný (myslím kolem 95 %), že regenerace nebude možná a budou ho muset vyměnit/ vyčistit.

Není tedy nutné okamžitě regenerovat (máš nějaký čas), ale neměl bys to odkládat.
Käfermaster
I uplny tupec to pozna na okamzite spotrebe, zejmena pokud da nohu z plynu a okamzita spotreba neni 0.0, pri zarazenem neutralu za jizdy bez plynu podle faze spotreba 0.6 - 1,1 (jinak 0,3). Cili se to da velice dobre kontrolovat a podle toho treba na dalnici zastavit o jednu pumpu dalale uz s hotovou regeneraci.
homat1
no nevím, při spálení kila nafty vznikne cca kilo vody, co se s tou vodou asi stane, když je ještě výfukové potrubí studené? Bazénky vody ve filtrech umístěných pod vozidlem nejsou žádná vyjímka. Strašení, že voda třeba karbidu křemíku vadí je zcela mimo. Tím, ale samožřejmě neschvaluji domácí mytí filtrů wapkou, to má zcela jiné rizika poškození filtrů, nemluvě o tom kam to pak všechno teče.
Avatar - praděda7
praděda7
Jo, kdyby Brusel bojoval proti uprchlíkům tak jak bojuje s motoristy.....to by bylo dobře... :-!
Avatar - beibej
beibej
na začátku článku jsem ubezpečován, že nabízení čištění filtru je skoro podvod. Ale dále v článku se najde jedna odborná firma co to umí a to tak, že výborně! Tak jak je to?
peterle
Tá jedna firma platí celú túto sériu článkov o filtroch :-)
homat1
je to zvláštní ty fotky jsou z workshopu, který dělalo PSA pro novináře, namísto docela zajímavých informací o technologii PSA FAP, která třeba neregeneruje na základě diferenciálního tlaku, ale výpočtu zanesení s ohledem na jízdní styl řidiče a predikcí jízdních podmínek, což prakticky zamezuje ředění oleje palivem a zbytečné nebo nedokončené regenerace, tady máme kompletně přepsané, dle mého názoru ne úplně správné, komerční sdělení firmy IHR, ale takový už je život.