Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Profi

Zpět na článek

Vojenské speciály Tatra: Titus a spol.

6 komentářů

Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
vdaka za neho :yes:
_Teddy_
Hej, som si zaspominal! Na jednom z tych strojov som pracoval...
starý_kluk
Je dobré dodat, že OT64 měl (4) lichoběžníkové nápravy, nebyl to tedy v pravdě podvozek Tatra s výkyvnými polonápravami.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
přesně tak. A jen dodám, že by lichoběžníkové nápravy ve stylu Ginafu (klidně i v kombinaci s centrální nosnou rourou) slušely i Tatře. Výkyvné polonápravy jsou přežitek z první poloviny minulého století a objektivně vzato nemají na silnici co dělat (ničí asfalt daleko více než běžné kamiony)
starý_kluk
Ano, máte pravdu, jen je potřeba poznamenat, že výkyvné polonápravy mají větší světlost (průchodnost), než lichoběžníkové, kde spodní rameno je pod osou hnacího hřídele. Výkyvně jdou navíc udělat i nad středem kol (jako měly např. T805).

Změna styčného rozchodu u výkyvných polonáprav lze výrazně zmírnit udržováním kývání kolem svislé polohy kola (např. vzduchovými měchy, jak to dělá Tatra dnes) - a to pro silnice. Je tu však možné použití i pro terén, kdyse tento účinek měchů zmenší, aby se mohla více projevit výhoda polonáprav.

PS: T77, 87 a 97 měly nastavením pérování a jeho proměnné tuhosti zadních výkyvných polonáprav toto kývání kolem svislé polohy kola uděláno - velmi dobře to kompenzovalo jejich přirozenou přetáčivost (na suché vozovce až zázračně).
tradon
Nevedel jsem ze existuje tolik verzi. Nektere vypadaji ekonomicky, spise do Evropy na presuny materialu, poslat mne do Afganistanu, bral bych z toho jednoznacne Titus. Jinak jsem si uz davno rikal proc Tatrovka nevezme plany od Dakarske ctyrkolky, nezmensi je o tretinu a nehodi na trh cesky Hummer. Ted kdyz na ty stroje koukam, zacina mne byt jasne, ze by to byl nesmysl, protoze v soucasnych konfliktech je treba neco co vazi 20 tun a vydrzi to co kdysi tank.