je fakt na přesdržku, škodí to autu, je to otravný pro řidiče a nemá to žádný pozitivní dopad. Takže jenom negativa. A rada nechat sazomety ještě minutu bafat na volnoběh po dojetí kvůli chlazení turba je fajn, hlavně po zaparkování v garážích. :no:
jo, k takovýmu Rapidu by se v zimě měl fasovat kožich. Moje zkušenost říká, že tohle auto pří mínus pěti a níže začíná topit až po ujetí 15 km...
Já bych přidal k bodu zahřívání motoru upozornění, že kupovat (vyrábět) auto bez ukazatele teploty chladící kapaliny je blbost. Ono se přece jen dá zabránit fatálnímu poškození, když má řidič přehled...
Kdysi jsem měl Peugeot 205 XRD 1.9 diesel bez teploměru... motor se přehřál, hadice popraskaly... aniž bych mohl přehřívání nějak dopředu zaregistrovat (vadné relé na větráku chladiče). Samozřejmě mechanici si začali vymýšlet, že je to zkroucená hlava a podobné nesmysly...
Rozsvítilo se úplně všechno, Pepku. Ale to už bylo pozdě.
Průběh byl takový, že jsem jel a jel a jel... a najednou se všechno rozsvítilo a motor se zastavil. Pod autem kouřící kaluž a ta "nejtlustší" hadice byla podélně prasklá po celé své délce.
Porucha nakonec spočívala v tom, že nespínal větrák.
Ale žádného "upozornění", že se něco děje, jsem od palubních kontrolek nedostal.
Já věřím, že současná vozidla to budou mít ošetřeno v rámci software. Ale lepší je, když víš, jakou máš teplotu kapaliny.
Ty jo, to je smůla, nafasovat nové auto... Ale hlavu vzhůru, určitě najdeš nějakého "blbce", co si to s Tebou zdarma rád vymění třebas za olítanou felicii... Nemá start stop, nemá elektronickou ručku, nemá vypínání válců (i když to u olítané káry vyloučit nelze - ty uměj jezdit klidně třeba i na tři válce ze čtyř ;-)) a najdeš tam ještě hodně dlouhý seznam všeho, co to auto nemá :-)).
Idiotský systém Start-Stop je neuvěřitelná zhovadilost evropských eko-teroristů, která ovzduší stejně vůbec nepomůže, zato motoru dává pěkně zabrat. Mám ho teď poprvé ve svém novém autě a usilovně se snažím si zautomatizovat mačkání vypínacího tlačítka hned po nastartování. No, přiznám se, že mi to ještě stoprocentně nejde a motor už mi několikrát nechtěně na křižovatce zdechl. To bylo nadávek! Jakmile mi skončí záruka, okamžitě nechám tuto mega-pí----inu trvale vyřadit z provozu! 8-s8-s8-s Aspoň, že jsem ještě unikl el. P brzdě a vypínájí dvojice válců! :-):-):-):yes:
to objeď vrchem a vem to přes Podolí... spotřeba bude stejná a nebudeš nasran.ej :-) A startér ti vydrží o pár měsíců déle...
Ale vážně. Celej tenhle systém je k ničemu. Pouze úlitba eko-normám. Žádný jiný smysl v tom nevidím.
Mně většinou stačí k dochlazení zvolnit tempo - jízda po obci, příjezdová cesta atp. Obzvláště u dieselů, kde jsou spaliny mnohem chladnější než u zážehových motorů. Jsou situace, kdy na to musím myslet, ale většinou je to přirozené.
Na můj vkus autor příliš zobecňoval. Jsou S/S, které motor nevypnou (ať už studený, nebo rozpálený). Jsou také motory, které mají elektrické olejové čerpadlo (takže klidně můžou mazat a chladit motor, i když je vypnutý). Nebo ten nesmysl o tom, že auta skupiny VW neukazují stav oleje, ale mají jen varování - asi to zapomněl říct lidem od Audi nebo Porsche. Stejně tak měření hladiny oleje se zahřátým motorem - měříš tak, jak to říká manuál. Když máš měřit za studena, měrka bude kalibrovaná pro studený olej. Jako ochranu proti přelévání jsem pak vídal doporučení nedolévat více než půl litru najednou. Měření za tepla se snad rozmohlo proto, aby se olej snadněji kontroloval při tankování (se studeným motorem tankovat nebudeš a čekat, až vychladne, také ne), protože skoro nikdo olej před vyjetím nekontroluje, tak alespoň při tankování (což stejně moc lidí dělat nebude).
Mám spíš pocit, že nastupující mladší generaci zajímá hlavně počet televizí v palubce, jejich velikost a rozlišení. Protože když vidíš já nevím třeba nové Renaulty, kde ti u střední třídy, nebo u velkého MPV ošulí podvozek, pod kapotu fláknou dvě šestnáctistovky a kompenzují to televizemi, ledkami a měničem zvuku motorů, je jasné, že to není dělané pro mne, ale pro tu následující generaci.
Apropó, Renault mne napadl jako první čistě náhodou. Nechci aby si zase na mne smlsli fanatici, nepsal jsem to z důvodu hanit Renault. Každá značka má nějaká plus a nějaká mínus. Každá značka má modely různých kvalit. A kdybych se už jó musel jakkoliv vymezit, tak dopředu píšu, že sice nemusím Fordy, Volkswageny a Hyundaie, nicméně i u těchto značek nacházím skvělé modely ;-)
A proto hrozně rád jezdím starými auty z 80. let. Jsou to už auta, která mají domyšlenou ergonomii a dobré jízdní vlastnosti, ale ještě nemají serva, asistenty pro všecko a pořád tě přesně informují, co se s nimi děje.
A to je právě ono, do aut se cpe čím dál víc věcí, které normální řidič vůbec nepotřebuje, spíš naopak a přitom nemáš na výběr, auto ti prodají jen s tím a přes to nejede vlak. Pochybuji že i nastupující mladší generace chtějí být v autě "balíkem" za kterého bude vše dělat auto samo, přestože to stále směřuje k tomu, že místo volantu bude patlací obrazovka 8-s
Staci po startu ihned S&S deaktivovat a je klid. Jedno zmacknuti cudliku jeste nikoho nezabilo.:-!
Turbo se ma nechat vychladnout po vysokych otackach. Nez dojedes do garaze a v garazi na sve misto, je jiz vychlazeno. :yes:
mozno v zenskom magazine by to bola fajnova rada, ze nepouzivajte za studena ten pravy pedal az na kobercek a ani system start - stop ( co asi vie aj samotne auto)
nove auto zbytocne netrapit a kontrolovat olej poradit nam, ktorych bavia auta a motory a ten svet - to je ako co? :-!
1) Svoje nové auto jsem "nenafasoval", ale zakoupil za svoje, 2) Na tak stupidní demagogické "argumenty" s Felícií vůbec nemá smysl reagovat, 3) Pokud jsi nepochopil, co jsem ve svém příspěvku chtěl říct, asi jsi nečetl desítky předchozích sdělení ostatních diskutérů a nebo nejsi automobilový fanda, ale nějaký levičkácký eko-terorista. :-!
Jo ale než na to místo dojedeš nebo naopak nastartuješ studený motor, tak to je teprve to pravé podýcháníčko :no:
Nezabilo? Já teda nevím za chvíli s tímhle přístupem budu jak pilot v kokpitu, pocvakám desítky čudlíku a budu kontrolovat, co všechno sem zapomněl vypnout, než budu moct vyjet (start-stop, deaktivace válců, automatické stěrače, automatická světla, x jízdních asistentů a další "vymoženosti"), nehledě na to, že čím víc těchto "vychytávek" tím větší šance, že až jednou budu auto fakt nutně potřebovat, tak se něco z toho pos.re a nenechá mě to ani nastartovat.
Tak si, Vy tupci, prosvištíme základy ekologie.
Je třeba, Vy čadící tupé motoristické stádo, snížit emise. Páč a protože, jak známo, ty Vaše krabice nejvíce zasviňují svět exhalacemi.... Jasný?
Žádný protesty...Netahejte mi sem krávy a tankery...Nejsme na pastvě nebo oceánu....Jsme na silnici....
Táákže - my to všechno děláme pro Vás přece....snižujeme emise...
snižujeme je tak, že buď podvádíme a všichni jsou spokojení, než se na to přijde....
nebo aplikujeme do vozů další fíčury - třeba start a stop systém.... Neboli kujvíme Vám Vaše auto, pro naše nízké emise, abychom Vás pak přijali s otevřenou náručí v našem servisu, páč a protože Vám odejde pár součástek.
Ale klíd - Vy to zaplatíte.... My to přece děláme pro Vás a pro ty nižší emise.... Jo a že při výrobě náhradních komponent Vašeho motoru, které odkujví ten proemisní SS systém, vyprodukují fabriky mnohonásobně více emisí, než byste Vy s tím autem vyprodukovali bez SS systému - to neřešte........byznys se přece musí valit dál..... No ni? Knechti?
Závažné tvrzení..."Také materiály jsou odolnější."
konstrukčně se dnes pohybujeme někde jinde než před lety, ale zrovna na kvalitách mnohých materiálů se projevuje nesmyslné šetření...vlastně ne, smysl to má. Proč by se dělalo auto z opravdu obstojných materiálů, kdyby mělo jezdit i za 20 let??? Raději tam dáme tak akorát, vždyť nakupující nové káry bude časem zákazníkem servisu... ;-\
tak v zime alebo hicu sa tomu nikto nediví, ale keď je vonku krásna jar, pri pootvorenom okne vnútri ideálna teplota, tak to už je taká sonda do duše dízelmana (šak to prakticky nežere, načo to budem vypínať).
Každý "autor" nějakého palce si ho může kdykoliv změnit.
Nemyslím, že by se nějaký pacient zabýval manipulací s takovými, téměř o ničem nevypovídajícími, údaji. Třeba mě už palce nechávají zcela klidného a ani se na ně moc nedívám.
Většina jich stejně řeší autora - pisatele a ne konkrétní obsah příspěvku.
Většina asistentů (stěrače, světla, pruhy atd.) si může nastavení pamatovat, na rozdíl od S/S, vypínání válců nebo ESP - na tyhle věci se vztahuje podmínka, že musí být po nastartování motoru v určitém stavu. U ESP nebo ABS, protože jsou to povinné bezpečnostní prvky, u S/S nebo vypínání válců, protože ovlivňují spotřebu (aby je mohli legálně použít v měření, musí zapnuté v tom režimu, do kterého se auto startuje; tak tomu tedy rozumím).
Zabiják 1: Kolik energie spotřebuje teplý start? Zanedbatelnou. Řekl bych, že se jedná tak max. o energii jednoho monočlánku. Ani rozepínaní spojky axiální ložiska znatelně nepoškodí, ty jsou konstruovány na 1000x větší tlaky než je rozepínání. Tlak oleje je (podle mě) regulován tlakovým ventilem, tj. i malé otáčky poskytnou potřebný tlak, při vyšších je olej přepouštěn ventilem (něco jako je ventil v olejovém filtru). Není tak pravdou, že tlak záleží pouze na otáčkách.
Další zabijáci: Ohřev oleje – problém je spíše v tom, že při vysokých teplotách olej hůře maže. Při nižších to není zas až tak významné, je na to dělaný (XXW/YY). Přímý vstřik u dieselu nemá na pomalý ohřev vliv, diesel má obecně vyšší účinnost, tj. je méně tepla na topení. Problém Hyundaie, ten se zahřívá opravdu pomalu. Lanovody – ještě jsem nezažil a nikdy neslyšel o tom, že by ruční brzda nešla odbrzdit jenom proto, že by zatuhnul lanovod. Naopak, auto se rozjede i s normálně zataženou ruční brzdou a o zbytek si poradí nepřesnosti brzdového obložení. Osobně doporučuji vždy ruční brzdu používat. Kontrola oleje. Ohřátí oleje má neznatelný vliv na hladinu oleje. Daleko větší vliv má nestečený olej do vany. Při ohřevu oleje se ohřívá motor (nádoba) a ten se navíc také roztahuje a zvyšuje tak objem. Sebemenší náklon auta má na hladinu v místě měrky daleko větší vliv.
Závěr: Vždy se řiďte pokyny výrobce auta, vyplatí se.
no tak to je samozrejme pravda, tomuto vysvetleni koncernu jsem se uz tehdy smal, az jsem se za bricho popadal. hlavne, ze si nasli vinika. ja donce vim, ze zadani retezu a konstrukce napinaku je original navrh koncernu. dokonce znam i jednoho dodavatele, ktery jim na toto zadani odmitl dat nabidku, protoze rekl, ze je to poddimenzovane a nebude to fungovat. takze to, ze to koncern hodil nasledne na dodavatele je haj*lovina na kvadrat...
Snížení spotřeby se uvádí tak 0,5 l/100 km, to je ale údaj z normovaného režimu, praxe asi nebude tak příznivá. Ale když jsem si prostudoval ceníky auta se stejným motorem bez a s vypínáním poloviny válců, tak nárůst ceny je cca 15 000 Kč. Kolik bys musel ujet km, aby se ti to zaplatilo? A co toto složité zařízení (přepíná to vačku přes několik akurátorů či co) udělá třeba po ujetí 150 000 km? Možná že jsi ten, kdo něco podobného neřeší, protože střídáš auta jako fusekle, ale běžnému českému motoristovi-nepodnikateli to určitě jedno není... :-!
mozna bys moh zacit tim, ze lpg je tezsi nez vzduch a proto se drzi při zemi, z cehoz muze byt i při malem uniku problém.
a zkoncentrovany jedy NOx + PM v ne dobře odvětrávaných prostorech, to není zadna pochoutka pro plice ani cely organismus u duchodce ani u cerstve vylihnutyho novorozence.
unik benzinovych par z nadrze pri standardnich teplotách je spis v teoreticky rovine
Zní to sice hezky, ale i když má dnešní auto hezký analogový ukazatel teploty s ručičkou, tak to, co ručička ukazuje, bývá tak silně filtrované, že je vlastně skoro jedno, jestli tam je jenom ten symbol studeného/přehřátého motoru. V podstatě dnes vůbec nevíš, co Ti vlastně ten teploměr ukazuje, i když tam nakrásně je. Kdysi jsem měl Passata B5.5 (r.v. 2004) 1,9TDI a liboval jsem si, že má krásně vyladěnou a dimenzovanou chladicí soustavu, protože ručička bez ohledu na zátěž ukazovala pořád 90°C. Jo, bylo mi vysvětleno, že stupeň filtrace snímané teploty je takový, že až do teploty 110°C se mi ta ručička nahoru stejně nepohne. Souběžně s tím jsem měl Astru G, 1,6 (r.v. 2006), ta měla teploměr ještě (řekl bych v pořádku), bylo krásně vidět, že když jsem ji trochu protáhl, teplota vylezla kousek nad 90°, načež sepnul ventilátor a poklesla mi tak na 80-85° než se vypnul a pak nanovo. Tomu se (řekl bych) ještě dalo věřit, že ukazuje teplotu :-).
On to je systém dobrý, ale musí ho dělat někdo kdo ví co dělá, ne dement, pro kterého je start-stop "kdykoli při stání, vyřazení rychlosti, puštěné spojce a brzdění vypni motor, pří sešlápnutí spojky normálně nastartuj".
Startovat se má pomocí kondenzátorů nebo zvláštních baterií a jen v případě, kdy to autu nemůže vadit. Třeba CR-V známého si nedovolí chcípnout se, než usoudí, že je zahřáté...
No...argument to není. Jestli to umí i Octavia nevím, když jsem v nějaké jel, tak měla tlačítko na středovém panelu pro vypnutí S&S a musel jsem mačkat při každém startu.
Když já považuji Mercedes za tak trochu jiný vůz. Nejsem vyloženě fanda, ale prostě vnímám Mercedes jako výrazně odlišnou kapitolu automobilismu.
No, mně to přijde jako technologický pokrok, stejně jako nehledáš auto, které by mělo startovací kliku, protože mají elektrický startér, tak prostě postupně ze světa nejspíše zmizí klasická ručka, ale zase, nechci Tě štvát nebo provokovat (toho už jsem si užil dost), ale mohl bys mi říci, co takový řidič Cupry dělá na okruhu s ruční brzdou, resp. o co bude ochuzen? Dobře, ještě možná v rally s tímto ručním zařízením někdo občas něco dělá (ale na to není Cupra), ale na asfatovém okruhu?
Podle mě jde o zvýšenou zátěž baterie / startéru. Např. v zimě při ztuhlé převodovce je rozdíl poměrně značný. Nehledě na to, že v okamžiku startu bez sešlápnuté spojky musím mít teda zařazený neutrál. To znamená, že jsem před tím stejně musel nejdřív vyřadit (většinou s použitím spojky), protože s neutrálem auto stát nenechávám. Nebo jsem to celé nepochopil.
tak to (jak pises) bezobsluzne rozjizdeni je samozrejme uz nejakou dobu na svete - prvne jsem ho fyzicky zazil v superbu 2 od kolegy. odhadem tak rok 2010? a neni to vubec spatna vec. ten system s elektronickym servem je ale pokrocilejsi. nemusis vubec stat na brzdovem pedalu, po nejake dobe se automaticky zatahne servo (takze dokud neni zatazene, funguje to obdobne jako u toho tveho) atd. a ano, na stredove konzoli je skutecne vice mista na praktictejsi veci nez je madlo rucni brzdy. ja ti manualni klacek neberu, ale myslim, ze cilis pomerne zbytecne na celkove sikovnou vecicku, ktera ti ve finale pridava a mne konkretne vubec nic neubira.
:*):-O >:D
Na toto nemam sily >:D
A ako si vy Kefalin predstavujete "odpojit" piesty od kluky, kedze su spojene ojnicami ? >:D
Setri sa tak, ze sa tam nemusi vstrekovat palivo a neprebieha tam spalovaci proces. ;-)
Je to tupé a pomalé zařízení pro zlenivělé pasivní řidiče, které zná jen polohu zataženo/povoleno - nemůžeš u něj regulovat ani rychlost, ani míru aktivace. A vydává hnusné zvuky a potenciálně se ten motor může časem podělat. S čím ti parchanti příjdou příště, s joystickem místo volantu?!! Já mám rád pocit sportovního kokpitu s pořádnou pákou s koženou rukojetí připravenou vedle mé pravé ruky! Do drezíny se možná el P brzda hodí , ale do mého auta NIKDY! 8-s
Můžeš vysvětlit, co je špatného na tom, že jsou některé válce/ písty jinak opotřebené než jiné? U letadel se běžně mění jen jeden, nebo dva válce. Nemluvě o tom, že hlavní zdroje opotřebení by měly souviset s pohybem pístu a ten se hýbe i ve "vypnutých" válcích.
Nervózně sledující vchod, připraveni k rychlému úniku. Jenom většinou parkují čumákem k obrubníku (při stání kolmo), takže jsou to ještě nějací zelenáči. :-)
U některých aut se to dá nastavit přes diagnostiku, u jiných je čistým řešením zařízení připojené ke sběrnici emulující stisk daného tlačítka (stisku bude odpovídat nějaký signál/ zpráva).
Jen počkej.Teď tě semelou na technický kontrole donutí tě auto hodit do šrotu a půjdeš si pěkně jako ovečka koupit nový auto. To by bylo aby tě ten stát nedonutil k tomu co chce.
Souhlas, i podle mě to bude (samozřejmě jen u manuálu) převažující. Prostě "logicky" to dávají proti směru případného/nechtěného pohybu.
P.S. A kdo má zamykání manuálu musí dát na eRko vždycky, když chce převodovku zamknout.
Sice trochu OT ale kdyz je rec o kontrolkach: jsem jednou takhle jel a najednou mi z auta vypadla prevodovka, rozlouskla se jak orech a ozubena kolecka se kutalela po silnici. Bez legrace. To neni vtip. Realna zkusenost s vozem Jaguar. Je to cca 15 let zpet. A pokud vim, tak ani soucasne Jaguary stale jeste nemaji kontrolku varujici na blizici se vypadnuti prevodovky z auta.
Mě tahle demence stání s běžícím motorem docela vadí. To že mi idiotci hrčí a smrdí pod oknem, kde je pěší zóna, tudíž zákaz zastavení, aby všem okolo dokazovali, že nestojí, ale jen pozastavují, to už tak nějak chápu. Ale zastavit kamion před pekárnou, nechat ho tam hrčet a jít si koupit rohlíky, to už je docela silné kafe. Včera jsem viděl pána, jak cvičil aport se psem a asi 10m od aportujícího psa hrčela jeho dieselová dodávka 8-s
Nebezpečné je především to, že LPG je těžší než vzduch a také vzduch z prostoru vytlačuje. Nerozplyne se zkrátka, ale udělá při zemi takovej "výbušnej koláč"...
Ale jinak souhlas s tím, že každá podzemní garáž musí plnit normy na odvětrávání a kolikrát je v ní vzduch čistější, než venku...
Přesně tak. Dnešní "ručičky" jsou běžně prakticky třístavové (studený, zahřátý a přehřátý). Minimálně je tam řádný pohyblivý průměr, aby kolísání neplašilo řidiče (zřejmě si příliš lidí stěžovalo na kolísání teploty, tak to "vyřešili" ;-) ).
upozornění na "nevhodné ovládání spojky" je sice fajn, ale když každej druhej den loužete po ránu v kolonách od štěrboholský po baranďák, můžete se snažit o vhodné zacházení jak chcete, ale dvouhmota se prostě tak jak tak po5ere.....
A co je dobrého na tom, že máš chvílemi ze svého čtyřválce dvouválec a že je to zařízení, které výrazně zvedá cenu motoru a přitom potenciálně hrozí velmi drahou opravou a nerovnoměrným opotřebením částí motoru (válce, písty)? >:D
samozrejme ze zakaz LPG souvisi s nebezpecim vybuchu
a vedle toho jsou zdravotni rizika - tedy NOx (zpusobujici dychaci potize napr. 1 mil astmatikum v CR) a PM (zpusobujici podle WHO rakovinu plic a močového mechyre).
bohužel ale zdravotni rizika ti co o tom rozhoduji v potaz vůbec neberou a lidi tak vystavuji temto nebezpecnym skodlivym latkam, které lidem zkracuji zivot...
proto taky pisu ze zakaz LPG je logicky a podivuju se nad tim, ze ty bys zakazal spis benzinaky nez naftaky, když naftaky jsou mnohem vetsim zdravotnim rizikem nez benzinaky at uz pro toho duchodce nebo novorozence..
Možná bys mohl uznat, že zákaz LPG v podzemních garážích namá nic společného s emisemi, ale s rizikem úniku a výbuchu, z tohoto pohledu je nafta z alternativ asi nejbezpečnější palivo. O nic víc nešlo, tahat do toho NOXy je mimo mísu.
Když bys ale šel po emisích, tak subjektivně mi přijde, že asi nejhorší humus jsou pevné částice, které se z některých vylágrovaných dieselů po nastartování valí snad po tunách. NOXy? To je módní záležitost od té doby, co se v podstatě vyřešilo skutečně škodlivé SO2 a popílek z uhelných elektráren, apod. Jo, až se vyřeší lokální domovní topeniště na komunální odpad apod., pak by se mohlo začít třeba řešit to NOx.
ale neni to uplne pravda. za normalni jizdy to funguje jinak. kdyz zastavim v kopci na cervenou a pustim brzdovy pedal tak brzdy zustanou zabrzdene, nedojde k odbrzdeni. jakmile se zacnu rozjizdet (dam spojku do zaberu) odbrzdi se mi auto - okamzite, je to presnejsi nez kdyz tahas klacek rukou. jen si to nekdy zkus. davkovat rucni brzdu nepotrebuju, na to mam nozni a ze smyku v zime na snehu pres rucku jsem uz vyrost. je tam samozrejme hkedisko spolehlivosti, ale to je otazka, jestli je spolehlivejsi nespolehlivy lanovod nebo tohle. proste rucka mi nechybi ani trochu.
joystick misto volantu nehrozi, volant ma jednu osu volnosti, s joystickem by ses akorat tak zabil ;-)
s tim souhlasim, ale ta elektronicka parkovaci brzda je fakt dobra, mne vyhovuje maximalne a pouzivam ji vlastne nonstop (coz se o mnohym vybavovych prvcich rici neda) ;-)
Ty jo ty už s těma NOXama taky jdi někam, tady to nemá nic společného s emisemi ale s výbušností :-)).
Tady jde o to, že LPG má přetlakovou nádrž na plyn. V případě jakékoliv netěsnosti plyn uniká ven a může tvořit výbušnou směs. To samé za určitých okolností můžou tvořit i výpary z benzínu (nicméně tu není ten přetlak v nádrži a za standardních teplot většinou nevytvoří výbušnou směs) a je to prakticky nemožné u výparů z nafty. Logicky z hlediska požáru/výbuchu je benzín nebezpečnější látka než nafta. Takže asi tak.
Jinak každá podzemní garáž je odvětrávaná, podle velikosti, konstrukce apod. dříve mohly být některé odvětrávány pouze pasivně, i tak odvětrávací otvory musí splňovat příslušné normy.
LPG ma logicky zakaz v podzemních neodvětrávaných garážích, proc by měly mit zakaz spis benzinaky nez naftaky, když typickej naftak provozovanej v cesku produkuje radove vic jedovatého NOx i rakovinotvorného PM nez typickej benzinak provozovanej v cesku??
Je videt, ze jsi nic z toho nikdy nemel. Automaticke sterace je treba aktivovat. Automaticka svetla maji na ovladaci svou polohu (jinak rozsvecujes rucne).
Z manuálu Škodovky: "Motor nezahřívejte na místě. Pokud to je možné, ihned po nastartování vyjeďte. Tím se motor rychleji zahřeje na provozní teplotu."
Přijde mi logické nechat motor chviličku po startu promazat, ale jinak mi nějaké zahřívání přijde jako plýtvání benzínem...
No samozřejmě si to budu chtít nechat co nejdýl, když už jsem do toho ty penízky nasypal za funglovku. Zatím jsem z toho auta nadšený (tedy až na ten vynucený výběr motoru, i když slabé auto to rozhodně není ani s těmi 92 kW a 200 N.m, Leon je velmi lehký). Díky za přání a neboj, lanovody nezatuhnou, ty si budu hýčkat jako oko v hlavě, když jsou ještě pěkně mechanicky spojené s pořádnou pákou! :-):-):-):yes::yes::yes: Recenzi bych chtěl zveřejnit nejpozději v červnu, až budu mít s autem nějaké delší zkušenosti (zatím mám natočeno cca 600 km ;-) )
hele, to ani nemusis mit leve nohy, nekdy ti proste blbe sklouzne bota po spojce a chcip. nekdy treba jeste resis nejake voloviny okolo a zapomenes, ze se rozjizdis na trojku misto na jednicku. tu chcipnes spolehlive, protoze ji nepredpokladas, ale to je jedno, to se proste obcas stane kazdemu s manualem no a ten automaticky start motoru se v takove situaci opravdu hodi. a samozrejme to funguje stejne, i kdyz je ss vypnuty, coz znamena, ze tahle funkce je na ss v principu nezavisla :-)
Nejdřív to měla M5/E39 a zhruba 2 roky po ní M3/E46.
Když jsem to poprvé zažil v E39, přišlo mi to jako docela geniálně jednoduchý nápad, který by se mohl časem prosadit i v běžnější produkci..., mýlil jsem se.
"Nie.
Motor vyrobený napríklad v Győri sa spojí s podvozkom, auto zíde z pásu. Motor okrem tej krátkej jazdy predtým prakticky nebežal, v Maďarsku ho pretočili, len aby zistili, či v ňom niečo nehrkoce. Auto vyjde na skúšobnú jednotku a motor sa roztočí do červeného poľa, na maximálne zaťaženie a sedemtisíc otáčok. A držia ho tam päť minút. Nechcel som veriť vlastným očiam, vravím im, ako to môžete robiť, veď je to nový motor! A chlapec, ktorý tam stráži program, mi hovorí: Keď vydrží, je dobrý, ak nevydrží, vrátime ho do Maďarska. To by bolo voľakedy nepredstaviteľné."
No, konečně s vámi mohu souhlasit! ;-) Čechy samozřejmě nejvíc zajímají právě ty TDI a TSI, protože koncern VW má na zdejším trhu zdaleka největší prodeje. Proto taky na diskusi pod článkem o nových motorech 1.5 TSI bylo tolik příspěvků :-!
no, kdyz se pobavim napric kanclem se svymi kolegy, tak start stop nikdo neresi, vsichni ho volne nechavaji k*rvit motor a je jim to uplne jedno - tak to jsou podle me normalni smrtelnici. tady na tom serveru, malo platne, jsme vsichni tim autosvetem nejakym zpusobem potrefeni.
Já to dělal taky, po 5000km. A interval výměn jsem si zkrátil z 20tkm na 15tkm. Jen si člověk trochu připlatí za servisní prohlídky, páč jich je pak trochu víc. :-)
Já bych dokonce řekl, že je to převažující praktika. Ale to je jen můj dojem. Asi by to chtělo průzkum. :-) Možná to v některých lidech vyvolává dojem, že tak bude auto lépe brzdit. :-)
nedávno som išiel na obed okolo zaparkovanej i40, chlapík sedel v aute a motor vrčal, keď som išiel z obeda bol tam furt a vrčal, počko bolo také, že keby si pootvoril okno, bude mu úplne super, ale on mal zatvorené, tak chladil slnko klimou. Bolo vidno, že ten chlapík nemal ani jednu ekobunku v hlave. Jemu vobec nedotekalo prečo by mal vypnúť na polhoďku motor. On mal vnútri ticho a klimou nastavenú teplotu, ostatné nezajímá.
v zasade se se vsemi radami dlouhodobe ztotoznuji a delam to uz dobrych 20 let, vsechna auta zatim tikaji jako hodinky....
Cili postaci nepodtacet (a kecalky razeni v klidu ignorovat), za studena hned vyjet a v klidku, menit olej nejpozdeji po roce, pred vypnutim motoru chvili pijanko, rucku pokazde, a vic pro ten motor v podstate moc uz udelat nemuzes, a ono to svete div se uplne staci...
S&S sa nám aktivuje, ale nemám pocit že by to robilo pri úplne studenom a ani rozžhavenom motore.
Taktiež indikátor radenia nemá potrebu udržiavať nezmyselne nízke otáčky, skôr ma upozorní a navrhne aj podradiť.
Ale stále mám pocit, že redaktor blesku potreboval zvýšiť počet klikov.
Já jsem tedy raději zajížděl, 2500-3000km jsem tomu nedával moc zabrat. Ale čekal jsem, kdy auto řekne o výměnu oleje, když jsem zjistil, že je první výměna po 30000km, tak jsem zajel po 9000 do servisu, že je tam první olej a že ho chci vyměnit, koukali tam na mě jak na pako a udělat to nechtěli. Ale stalo se. Jako chápu, že se výroba a vůle hodně posunuli v dnešní době, ale opravdu to znamená, že si nic nesedá, nic se o sebe neobrousí a olej bude prvních 30000km čistý? Mě se to moc nezdá... Ale zase je pravda, že poslední auto, kde jsem zajížděl motor, byla Škoda 110R, kde člověk po prvních 1500km vypouštěl špony :-)
U vetsiny aut se da start-stop system softwarove vypnout. Netusim proc se tomtuto treba konkretne VW vyhyba - narizeni vyrobce, importera? Zasah do core ridiciho systemu?
Ano, stejně to má Fabie první generace. Ručička je prakticky neustále "přikovaná" na hodnotě 90°C.
Díky tomu jsem dva roky jezdil s nefunkčními ventilátory chladiče. Až po dvou letech, když jsem stál v dálniční koloně, tak teplota překročila asi těch 110°C a řídicí jednotka dovolila ručičce pohnout se a ukazovat pravdu. Nebylo pak hezké sledovat, jak se ručička blíží červenému pásmu, nakonec jsem musel vypnout motor.
Naopak dolní hranice je kolem 65°C, ale už se mi párkrát stalo, že ručička vystoupala na 90 °C ve chvíli, kdy diody na LPG přepínači ukazovaly, že auto ještě není připraveno jet na plyn (což je při teplotě 30°C).
Věkový průměr kupců nových aut je na takové úvahy příliš vysoký a i starší ročníky jsou kolikrát fascinované tablety a spol. Realita je, že je to dnes levné.
Kapitolka je 1.6TDI Rapid, kterýho nám teď koupili do práce. Má to na displeji nějakou videohru, kde se hraje na "zelené body". Pokud start-stop vypnu, tak mi naskočí informativní ikonka, která mi říká ať to zase zapnu. Samozřejmě se tím nemusím řídit, ale v manuálu k autu je napsáno, ať se tím řídím. A pokud to zapnu, tak je úžasný jet s tím třeba Jeremenkovou ve špičce dolů - je to z kopce, kde se poskakuje na brzdě. Takže šlápnu na brzdu, auto zastaví, motor se vypne. Pustím brzdu, auto se rozjede a motor naskočí. A to takhle co deset metrů. A než dojedu dolů k semaforu, stane se to asi 15x. A jinak samozřejmě to vypíná motor klidně i studený, když jen vyjedu z garáže na dvůr a zastavím, abych zavřel vrata, už to zdechá.
...já jsem si nezvykl, občas jsem prostě zapomněl,....a vypne až když je motor záhřátý,...ANI náhodou !!!!!!!!, klidně po 500metrech, 1 minutě, kdy se ručička chladící kapaliny sotva hnula,...teď to mám odkódované a je KLID !!!!!!!!!,.....když start-stop tak ZÁSADNĚ obráceně,....ať si řidič sám určuje, ( dlouhé kolony, zácpy)...
Nevím, za sebe jsem se naučil start-stop ovládat nohou. Pokud stojím, tak Start-stop se neaktivuje, jestliže na brzdu volím co nejmenší tlak, ale aby auto stálo. Když přijedu k přejezdu, nebo na začátek kolony, prostě brzdu nohou po zastavení stlačím víc a motor se vypne. Takže mě už to tak moc ne5ere.
V žádným takovým kopci jsem snad ještě nikdy nestál a to bydlím v jizerkách. Ve chvíli kdy pouštíš brzdu začneš popouštět spojku a rychle přehmátneš na plyn. Jde jen o to mít cit a šikovný nohy.
Jo tak panáček se neumí rozjet v kopci >:D >:D Tak to je mi už jasný. Nikdy nepoužívám pro rozjezd v kopci ručku, takže mě tahle výhoda elektronický ručky nezajímá. Když má člověk trochu šikovný nohy, tak takový blbosti nepotřebuje ;-)
Bohužel realita je taková , že pokud si nevezmete novou Kia Sportage , kam se tento krám nedává , budete ho mít asi vždy a všude..
Kéž by KIA našla následovníky , pokud by auto mělo větší kufr a tunel na lyže , bral bych ho..i přes ten vykulený design..už jsem si na něj zvyknul.
START STOP asi nechám jen po dobu záruky..pak deaktivace!
No jo no., to je zase otazka, jak dlouho to budes mit, zazracne vlastnosti viceprvku se stejne nekonaji, tahle auta jsou slaba principialne na predku. ... tady na auto.cz ses stejne v testu astra vs. octavie mohl dozvedet, ze lepsi zadni napravu nez vlecenou v o3 nejspis jeste nikdo neudelal, no a ty ji mas v leonu ;-). ja mam v obou autech dcc a je to jedna z veci, kterou bych uz u noveho auta zase chtel, uz jsem si zvykl na rezim comfort, v nicem jinem nejezdim. a to jeste tak 15 let dozadu jsem byl nadsen, kdyz auto poradne drncalo :-)
Tu urážlivou závěrečnou poznámku si vyprošuju, ten bolševický ovčáčkovský škvár nesleduju! :-! Jinak proti podnikatelům samozřejmě nic nemám, však si to každý může zkusit, i se všemi riziky. Jinak obdivuju Váš optimismus, asi Vám není známo, jaké problémy už majitele aut s motory TSI první generace postihly, a to i bez vypínání válců!!! :-! A ta úspora 0,5 l se vzatuhe právě k 1.4 TSI s vypínáním válců ve srovnání s běžným provedením. :-!
Hm? Většinou "se" uvádí procenta, 0,5 / 100 toho moc neřekne.
Ta technologie už tu je desátky let (děkujeme Cadillacu). Slyšel jste o nějakém případu, kdy by za posledních dejme tomu deset let deaktivace válců způsobila ... hm, cokoliv špatného?
Jinak to je asi 107k km, počítám-li dobře. Při 28 kč / litr a 0,5 / 100.
A jestli si myslíte, že "podnikatel" si jezdí každou novou eskládou, tak byste se měl nejdřív podívat, jak to vypadá v reálném světě, ne v Haló novinách :-)
Tak jasně, auto nemůže (v rámci rozumných intencí) vědět, jestli se zastavilo na přejezdu, na semaforu, nebo jen na přechodu. Ale snad start-stop systémy fungují tak, že vypnout motor až při splnění těch zmíněných tří podmínek, ne?
Spíš mi šlo o to, aby auto nevypínalo motor tak, že si může samo škodit (ať už kvůli foukátku, nezahřátým provozním kapalinám nebo čemu).
Já bych samozřejmě radši všechno měl možnost ovládat manuálně, ale na druhou stranu je lepší, že to některé neumětele nebo bezohledné trochu usměrní. Už aby tu pro ně byla ta samořídící auta >:D
Tak technicky vzato je to dnes asi vždy na úrovni řídící jednotky, někde stačí v SW upravit výchozí stav nějaké proměnné (=nastavení), jinde to je v SW "zadrátováno" napevno a změnit to lze jenom přeprogramováním. Normální smrtelník asi nemá možnost to nějak jednoduše změnit ani v jednom případě. Ale nějaký jednoduchý elektronický obvůdek, který napojíš do tlačítka na drátky a po nahození elektriky v autě "sepne" za tebe by asi nebylo těžké vykouzlit.
zakaz naftaku v garážích je logickej diky vysokym emisim skodicim lidskemu zdravi.
benzin urcite chytne snadjei nafta, ale kolik takových nehod se v garážích stane??
ano cas od casu nejaky auto na silnici chytne, otázka je, jestli jde o dyzl nebo o benzinak.
ja byl svědkem narazu nového naftového auta do stromu, z auta všichni vylezli bez zraneni, ale auto během 7 minut kompletne shorelo. a ještě jednou - slo o naftak.
pro me je v garazi rozhodne nebezpecnejsi a rizikovejsi naftak nez benzinak a jestli tedy něco zakazat tak naftak, ty jsi se zminoval o zakazu spis pro benzinaky
televize do auta je podstatne levnejsi nez neosizenej podvozek nebo motor
ja v maloseriofce kupuju 7" prumyslove displeje za 800kc, k tomu procesor za 250kc, plosnak a par soucastke okolo a jsem na vyrobnich nákladech 1300kc v maloseriofce. v tisícových dennich seriich se dostanes na pulku nebo mozna ještě min. a grafiku s tim udelas excelentni, zalezi jen na tvých schopnostech.
a v aute si za to reknou desetitisice ...
"Já teda nevím za chvíli s tímhle přístupem budu jak pilot v kokpitu"
No, vítejte v moderních automobilech. A to ještě počkejte za 10 let, kdy už nebude jednoduché "zmáčknutí čudlíku", ale bude se muset vše provádět přes tablet, který místo středové konzole do auta plácnou, protože to je levnější, snadnější na opravu (pro ně) a nevyžaduje to žádný designový um.
Co je ale špatného na deaktivaci válců? Aspoň tedy V8 od GM to dělá dost nenápadně. A hlavně to opravdu má zamýšlený efekt.
Mně by bohatě stačilo, kdyby to šlo odstavit "natrvalo" abych nemusel po každém startu vypínat. Zase když to máš trvale vypnuté, tak máš automaticky lépe dimenzovanou baterii, alternátor a startnér, což v dnešní době úspor také není k zahození ;-). Já to vypínám vždy a když to náhodou zapomenu, tak to deaktivuju na první křižovatce, kde mě to zastavení motoru překvapí. Beru to tak, že hrubým odhadem za celoživotní kariéru mého auta bude mít natočeno tak o 10% víc startů než kdyby to v autě vůbec nebylo. Jelikož nejezdím jen po městě a beru i delší trasy, vztáhnu-li to tedy na kilometry, nemyslím si, že by to mému autu nějak uškodilo. Ale na rovinu, kdybych to mohl mít bez toho, s použitím stejných komponent, hned bych to bral. Dokonce jsem jeden čas uvažoval o udělátku, které to tlačítko automaticky elektronicky "sepne" při kažém startu místo mě, ale teď na domádo bastlení nemám čas ;-)
Ale no tak, posledních pět kilometrů jedu (s turbomotorem - nemělo by se tohle zjednodušovat na nafťáky) piánko, a v garáži samozřejmě motor hned vypnu.
Jenže to komfortní bezobslužné rozjíždění do kopce mám ve svém Leonu taky a vůbec k tomu ten elektromotor pod autem nepotřebuju! Když se totiž rozjíždím z místa do kopce, elektronika ABS mi po povolení brzdového pedálu nechá ještě cca 2 s zabrzděné kotouče, takže auto mi dozadu necouvne ani o milimetr! :-):yes: El. P brzda je i prostě u moderního auta naprosto absurdní a zbytečná! >:D Slouží jenom marketingu k oblbování zákazníků, k řečem o zavedení další (ovšem zcela nepotřebné) "inovace"! >:D >:D >:D (a taky díky nahrazení páky tlačítkem se mezi přední sedadla se prý vejde víc prohlubní na pohárky s kafem, to je "hrozně důležité"! >:D >:D >:D )
Chlap, který ujel svých prvních 300 tisíc km by měl už automaticky vědět, jak se s autem má jezdit. Takže tyhle rady si strčte za klobouk a nabídněte je do časopisu Vlasta.
To, co skutečně je problém, jsou z vyjmenovaných jen dvě věci: start-stop systém a navijáková ruční brzda. To jsou věci, které do auta nepatří stejně, jako benzínový motor.
No moc se neohřeje. Hlavně se vůbec nezahřívá diferenciál a asi nejdůležitější je opotřebení uvnitř válců, kdy to jede jen s minimem oleje, který je ještě hustý. Při zahřívání plynulou klidnou jízdou se motor zahřívá rychleji, všechny součásti zároveň a i vyššímy otáčkami se dostane více oleje do válců a kroužky jej lépe roztírají. Ideál nastartovat, nechat kvilku než klesnou otáčky a vyrazit s lehkou nohou a rozumnými otáčky motoru (nepodtáčet a nepřetáčet). Taky auto ukazuje teplotu vody a ne oleje, takže ohřátá voda na "90°C" neznamená ohřátý olej (na svém autě to poznám podle zvukového projevu). Nehledě na to, že dnes se stejně do aut dává většinnou jenom světýlko s ohřátou kapalinou a nevěřím, že je to tak rychlé...
Prosim vas, ked necham motor zahrievat rano kym si dam kavu - aky to ma vplyv na teplotu oleja prevodovky? Vsak hriadel prevodovky sa toci stale a okrem toho vobec sa nemusi “zahriat”, kedze viskozita prevodoveho oleja je velmi nizka aj ked je studeny.
Nie je to len nejaka “urban legend”?
Jenže to, kolik energie bude uvolněno, se odvíjí od toho, kolik vzduchu je ve válci. Účinnost je relativní. Z hlediska pumpování je rozdíl v tom, že máš při výfuku hromadu horkých plynů. A tam právě záleží na časování výfukových ventilů.
Co si tak vzpomínám, četl jsem, že zapalování odstavené není. Ale nevím, jestli to tak dělají všichni.
Co mi bylo řečeno, tlak ve válci se po otevření ventilů velmi rychle vyrovná. Píst by tedy měl tlačit proti tlaku ve výfuku plus restrikci danou ventily. Ať už byl ve válci původně tlak jakýkoli. Ventily by se pak normálně měly otevřít ještě před dolní úvratí, tedy k vyrovnání tlaku dojde před tím, než se píst nějak výrazněji pohne nahoru.
Pokud uvážíš škrcený motor bez spalování, tak by bylo výhodné otevřít ventily pozdě (ve chvíli, kdy je tlak ve válci dostatečně vysoký). Se spalováním budeš mít ve válci horké spaliny pod slušným tlakem a nechceš proti nim tlačit.
Proč bys chtěl, aby motor brzdil méně? V tomhle ohledu jsem si spíš všiml stížností na malý účinek než velký. Historicky vzato, klapka je zavřená, protože tím jsi snížil produkovaný moment na minimum. Moderní motor nebude vstřikovat palivo, takže by klidně mohla být otevřená, ale pořád je tu otázka přechodu mezi brzděním a vlastním pohonem.
Moped s kolika? 49 ccm? (předpokládám dvoutakt) a motorka s více než 1000 ccm jsou dost odlišné světy. Některé motorky (supersporty) mají brzdný účinek motoru nastavitelný (v palubním počítači), ale nikdy jsem nekoukal, jak je to udělané. Možná je na čase.
Je to ve skutečnosti expanzní poměr, co je tak důležitý. Jednoduchý klikový mechanismus nám však nedovoluje udělat jiný zdvih pro kompresi a expanzi. Diesely se spoléhají na vznícení směsi a slušnou kompresi potřebují, takže snadněji můžou mít vysoký expanzní poměr, který zajistí "vysátí" většího podílu energie. Benzín by snesl vyšší kompresní poměr, ale ne ve všech režimech, proto se studují motory s proměnlivým kompresním poměrem.
Jak si můžeš všimnout, tyhle "vychytávky" se točí kolem zážehových motorů. U dieselů se zase svět točí kolem emisí škodlivin. A nesouhlasím s tím, že by to nefungovalo. Normovaný cyklus je o nízké zátěži (pro rozumně výkonný motor) a jasně jsou vidět pokroky (které nebudou jen díky "špinavým trikům" a snižování tření). Samozřejmě, že přínos jednotlivých řešení může být relativně malý, i méně než desetina litru. Ale nějaký je.
Plné pecky také nebudou správně. I na čerpacích ztrátách by se měly projevit otáčky, nemluvě o tření. Ostatně nejúčinnější pístové motory jsou pomaloběžné.
Ano, ztráty tam samozřejmě pořád jsou. Přínos provozu na zmenšený počet válců je však zřejmě větší. Ano, postupně by měl tlak ve válci klesat. Ale nemám tušení, jak dlouho to bude trvat.
tady bychom asi meli v prvni rade rozdelit pracovni rezimy motoru na to, jestli motor zrovna "jede" nebo "brzdi". pokud jede, tak ziskavani energie zpre v tretim taktu expanze se neda oproti kompresi jednoduse pouzit hlavne proto, za tam zazehnu chemickou reakci a spouty plynu vyrobim ;-). kdyz to zjednodusime na pripad, kdy brzdim motorem a privod paliva je zastaven (vubec, nevis, jestli v takovem pripade pali svicka nebo je take "odstavena"?), pak tady mame v priskrcenem stavu sani, coz jde diky skrceni hure, kompresi, ktera jde snaze (a v pocatecni fazi dost mozna podtlak tahne pist nahoru ;-)), expanzi (ktera je opakem te "pridusene" komprese) a vyfuk. co vyfuk? kdyz otevru vyfukovy vntil a ve valci je podtlak, zacnu s nasavanim spalin z vyfuku, ty kap znovu musim vytlacit ven. celkove tohle pujde asisnaze nez kdyz jsem ve valci palil smes, nicmene asi to nebude uplne idealni diky tomu moznemu pocatecnimu podtlaku. takze z meho pohledu, pokud srovnam priskrceny motor a motor otevreny (a nepalim v nem benzin), tak u skrceneho: sani jde hure, komprese a expanze (jako celek) jde snaze (diky tomu, co uz jsem psal - nizsi treni), vyfuk jde snaze. tezko muzu posoudit, co prevazi, v puvodni uvaze jsem opomnel normalni tlak pod pisty. nevim, jake jsou tvoje zkusenosti z motorky, ale chciply deduv moped pri jizde s oteviranim a zaviranim klapky pouze menil zvuk, kdyby to navic bylo, jak rikas ty (otevrene sani motoru = mensi brzdny ucinek), pak nechapu, proc by tento rezim pro deceleraci nebyl davno soucasti kazdeho auta. ve skutecnosti se v tomto rezimu klapka uplne zavira (pokud se nepletu).
vsechny slozitejsi systemy (casovani ventlu nebo paleni vrstvene smesi) maji podle me jednoho spolecneho jmenovatele - v praxi prakticky nefunguji (krom toho, ze jsou drahe a choulostive) a to stavi zase na hlavu tuto baji o cerpacich ztratach.
vetsi ucinnost naftaku je principielne dana jejich vetsi kompresi (coz jsem se zase ted nekde docetl a bylo to v nejakem matematickem vztahu popisujicim pv diagram) a ta je u benzinaku limitovana vyrazneji. celkove nizsi ucinnost u banzinaku pri nizsi zatezi vidim spise v tom, ze vetsina vnitrnich odporu motoru (a i cerpani) nekelsa umerne s tim, jakou silu mi produkuji pisty a tedy pomer uzitecneho vykonu motoru a ztrat je logicky nejlepsi, kdyz jedu na plne pecky.
zavreni ventilu a vypnuti dvou valcu. samozrejme nejaky vysledek da, tam uz se pak necerpa nic, efekt pruziny je jasny, samozrejme to ale neni bze ztrat (ty tam jsou nadale znacne). jeste by me zajimalo, kdyz chcipnes motor tak, ze ti treba jeden pist zustane prakicky v horni uvrati pri fazi komprese, jak dlouho tam ten tlak zustane nez pomalu zmizi (tady mluvim o pistu, ktery normalne tesni) - stejne musi nakonec zmizet drobnymi netesnostmi u sten valce nebo pod ventily, ne?
Pro jednoduchost se na to dívej jako na vzduchovou pumpu. Ty se snažíš argumentovat tím, že budeš potřebovat méně energie na kompresi (jestli jsem tě dobře pochopil). Tu energii však získáš zpět při expanzi (u čtyřválce by ses na to mohl dívat tak, že expanze v jednom válci pohání kompresi v druhém). Ať tam toho vzduchu bylo hodně, nebo málo (v ideálním motoru získáš zpět vše; nevím, jak ztrátová je tahle "pružina" v praktických motorech, ale "vypínání" válců se na tenhle princip spoléhá). A čistě logicky a zjednodušeně: pumpování vzduchu si vždy vyžádá nějakou práci a volnější sání prostě nemůže znamenat více práce. Zkusil jsi někdy pumpovat proti vakuu? Schválně si někdy zkus pumpovat volně a pak proti zacpanému sání. Na to, že nic pumpovat nebudeš, si řádně mákneš. :-) Nebo máš představu, co to udělá s vysavačem, když mu zacpeš sání?
Nemluvě o tom, že to, co píšeš, neodpovídá praxi, kdy se snaží spalovat chudou směs, snaží se o "vrstvení" směsi (tedy vytvoření kapsy rozumně bohaté směsi u svíčky, která bude hořet, v jinak velmi chudé směsi ve zbytku válce) právě proto, aby nemuseli motor škrtit a mohl pracovat i s přebytkem vzduchu. Co si vybavuji, mírný přebytek (asi 10 % nebo méně) má být dobrý pro spalování, tady by mělo jít o mnohem extrémnější. Proč by se s tím patlali, kdyby škrcení zvedalo účinnost?
Ano. Nebyl jsem si jistý, jak jsi to myslel. Tady to byla klapka v sání. Sice nemusí být nutná k běžnému chodu, ale u některých motorů se (prý) používá například při startu. Co se týče vlivu klapky v sání, mám to v praxi ověřené (na motorce, plné otevření snížilo brzdný účinek odhadem asi na polovinu, co si vzpomínám).
Já ale nemám čerstvě řidičák. Poprvé jsem se učil vodit auto smykem už před 20 ti lety. Teoretický příručky nepotřebuju, ale děkuju ;-) Ručka mě už zachránila dost krát z velkýho průseru. Konkrétně tuhle zimu jednou minulou zimu 2x. Bez ní bych byl měl po autě. 2 události byly jasná moje blbost a neodhadnutí povrchu, kdy jsem se pokoušel sjet kopec který prostě sjet nešel no a jednou jsem nedostal přednost.
ad odstavec 2, cerpaci ztraty: dosel jsem k tomu jednoduse, cim bude mene vzduchu motor do sebe vtahovat, tim mene prace z hlediska toho cerpani logicky vykona. kdyby pracoval ve vakuu (limitni stav), nebude cerpat nic. tedy cim nizsi tlak v sani, tim mensi cerpaci ztraty.
ad odstavec 3, sila, ktera pusobi na pist vlivem komprese samozrejme vyrazne zvysoje tlaky pusobici na loziska (klika a ojnice) a pistni krouzky. jenom tyto skupiny udajne delaji 50-65% mechanickeho treni motoru (tedy vyssi komprese logicky zvysuje treni motoru a jeho brzdnou silu). nevim jak moc. co se tyce zvysovani brzdneho ucinku motoru, tak se to realizovalo klapkou do vyfuku, nikoliv do sani. pokud by mela klapka v sani nejaky dopad na brzdny ucinek motoru, pak logicky opacny - zavru sani = brzdim mene. osobne se domnivam, ze tento vliv na brzdnou silu bude marginalni.
Sorry, ze az takto neskoro - neodoberam reakcie mailom, takze som sa len sem nahodou pozrel...
Ten panko rozhodne nieje blby, ale pred vyse 3 rokmi bola situacia ina ako dnes.
Napr. dnes Audi vazne uvazuje a chce vyrabat svoje synteticke paliva, EU uvazuje a chce zadotovat tie cesty s indukcnym nabijanim...
A vodikove pohony ako kedysi testovalo BMW, Audi a ini, ze proste len v spalovaciom priestore motora horel miesto benzinu on, su uz tiez asi na vedlajsej kolaji.
V tomto (ohladom vodika) nechcem byt ja nejaky prognostik, ale asi sa to moc neujme.
Podla mna ostanu klasicke / synteticke paliva a rozne urovne hybridizacie ( mild, full, plg-in), a potom elektromobily. Ak sa aj baterie moc nevyvinu ( hmotnost / kapacita, cas nabijania...), tak prave indukcne dobijanie pocas jazdy bude tou cestou, ktora ich asi presadi. A dodavam, ze ja som za. ;-)
Jojo, tata ma stejny problémy s 320d coupe. Pofaceliftova verze 135kW... turbo zacalo blnout cca po dvou letech a 150t km... Jinou naftu předtím nemel, akorát kdysy 307 HDi, tak tam 280t km bez jedine zavady...(co se motoru tyce, ale sralo se v nem jinak kde co... :D)
A v autorizovanem servisu mu vymenili něco za neoriginalni součástku. Prisel na to az když se to zase menilo, nemel ani moznost jak to dokázat.
>:D >:D řidiči s tvými obzory je koukám zbytečný cokoliv vysvětlovat. Buď spokojenej s elektronickou ručkou a smiř se s tím, že některý věci v životě nepochopíš, protože na ně prostě nemáš buňky, ale chápu, že každej má talent na něco jinýho.
Já se Tě přesvědčit nesnažím, to Ty se snažíš mě přesvědčit o tom, jak je to důležité při řízení auta, což je úplná blbost. U 4x4 (permanentních) se navíc kýženého efektu těžko dočkáš, když máš všechna kola spojena napevno zuby... Ale to je jedno, jestli se na silnici dostáváš do situace, kdy Ti předek jede po tečně ven, tak na ručku radši vůbec nesahej a preventivně si pořiď auto s elektronickou, ať nejsi nebezpečný svému okolí >:-[]
Zapomněl jsem poznamenat, že se jedná o benzínový motor...
Já to nechávám chvilku prohřát (pokud tedy není pozdní večer nebo hluboká noc, abych nerušil sousedy v nějaké bohulibé činnosti) hlavně aby spadly otáčky. Je hrozně nepříjemné, když se ta auta (automaty) tlačí dopředu (popřípadě dozadu) aby si udržely vysoké otáčky.
Ale samozřejmě nepostávám na parkovišti 5 minut. Maximálně minutu až 90 sekund. Sice benzín, ale to někomu taky smrdí :)
Jak tohle funguje, záleží na časování výfukových ventilů. Ty se můžou otevřít (a snad otevírají) před dolní úvratí. Když se otevřou příliš brzy, doplatíš na to ztrátou výkonu (získáš méně energie ze spalin). Když pozdě, tak by mělo víc práce zbýt na píst, který bude muset protlačit spaliny ventilem. Tady zase pomůže proměnlivé řízení ventilů na výfukové straně. V těhle věcech po pravdě věřím lidem, kteří se tím živí. Nikdy se mi to nechtělo počítat (proudění stlačitelných tekutin ve mne nevyvolává pocit zábavy) a nemám tu experimentální motor na hraní. Nepřijde mi to zrovna jako něco intuitivního.
Jak ses dostal k tomu, že otevřenější motor bude mít větší čerpací ztráty, mi není jasné. Slušný výfuk by tohle neměl dovolit (i když se někdy počítá s jistým vyšším tlakem, aby ve válci zůstalo více spalin - efektivně recirkulace výfukových plynů, má to snad vliv na to, jaké časování můžou použít, možná předstih, nikdy jsem se nesnažil tomu porozumět). Zkus se podívat na PV diagram (kde plocha je práce, protože W = Fs = PAs = PV, kde W je práce, F síla, s dráha, A plocha, P tlak a V objem). Z něho je zřejmé, že při změně objemu (pohyb pístu) záleží, jaký je tlak, i když je výsledný stav stejný. Protože to ovlivní plochu a tedy práci. Proměnlivé časování a zdvih se používá ke zvýšení tlaku během plnění, což vede ke zmenšení plochy v cyklu (jsou různé strategie). Čerpacích ztrát se samozřejmě nezbavíš a v praxi to nefunguje tak dobře jako v ideálním případě.
Ano, diesely klapku nepotřebují, což prospívá jejich účinnosti. V hlavě však mám, že některé motory, které klapku k běžné funkci nepotřebují, ji používají právě k brzdění. Jinak komprese samotná brzdit nebude, to bys musel po kompresi otevřít ventily a vypustit stlačený vzduch. Jinak většinu vydané energie získáš zpět během expanze.
dekuju, ale nezda se mi to. i kdyz motor skrtim (je mi u benzinaku jasne proc), tak ve fazi expanze vytvorim ze smesi horenim plyn, ktery ma vyssi tlak nez co je ve vyfuku (ve vyfuku je limitne tlak atmosfericky kdyz motor stoji nebo jede na volnobeh, v plnem vykonu se tam tlak muze zvysovat vlivem navaleni velkeho mnozstvi plynu ze spalovani. cim tedy je motor priskrcenejsi, limitne v deceleraci brzdim motorem, tim mene plynu ve fazi vyfuku tlacim pistem do vyfuku a tim mene prace to dela. ostatne dobre vis, ze nejlepe brzdi motorem diesely vlivem vyssiho kompresniho pomeru (a tim rostouciho treni, rekl bych), ty skrcene klapkou obvykle nejsou vubec. proste si porad nemuzu pomoci, cim mam motor otevrenejsi, tim vetsi ty cerpaci ztraty musi byt, tim vice plynu mi ten motor proste nasaje a vyrobi a nasledne pumpuje ven. takze porad nevim, kde je sever. zkusim nekde vecer zapatrat na internetu.
Do účinnosti motoru se počítají i čerpací ztráty. Ty právě rostou, jak motor škrtíš. A zážehový motor normálně musíš škrtit, tím ho kontroluješ; chudá směs by ti nehořela, musíš nějak řídit množství vzduchu. Bez toho bys klasický zážehový motor nedonutil pracovat v částečné zátěži.
Čerpací ztráty vychází z rozdílu mezi tlakem v sání a výfuku. Motor pouze nesaje, on i vyfukuje (z jistého úhlu pohledu je to vzduchová pumpa). Škrcení však funguje pouze na straně sání, tlak ve výfuku nesníží. Škrcením tedy tento rozdíl roste a rostou tak i čerpací ztráty (nosíš vzduch do prudšího kopce, obrazně řečeno :-) ). Pokaždé, když brzdíš motorem, cítíš sílu čerpacích ztrát při plně zavřené klapce a tření. Kdybys měl vypnutý přívod paliva, tak bys mohl akcelerátorem (za předpokladu, že řídí pohyb klapky jako u klasického zážehového motoru) řídit brzdný účinek motoru.
"Technologický pokrok", který snižuje radost z jízdy aktivního řidiče neberu! 8-s A sorry, ale srovnávat zavedení el. ručky s náhradou startovací kliky elektrickým startérem je totálně mimo a vrchol demagogie! 8-s:no: Jo a zeptej se někdy nějakého závodníka či nadšeného řidiče, k čemu se dá v případě potřeby použít poctivá mechanická ručka! :-):yes::yes::yes:
Jj zkoušel, ale i u 4x4 se občas hodí tahací ruční brzda. A proč se mě furt tak tvrdošíjně snažíš přesvědčit o tom, že ručku v autě nepotřebuju? Já to vím sám nejlíp co v autě potřebuju, co mi tam chybí nebo naopak přebývá. To vynakládáš zbytečný usilí ani mě ani Arese zjevně o svý pravdě nepřesvědčíš. ;-)
No co jsem byl informován, tak prostě největší efektivitu má zážehový motor při plné zátěži v oblasti největšího krouťáku. To samé platí pro každý jeden válec, takže je efektivnější pálit ve dvou válcích blížících se plnému zatížení než ve čtyřech. Mechanismus toho Ti nevysvětlím - třeba větší rozdíl v tlacích a větší procento z práce plynu přejde na mechanickou práci? Nicméně zpět k čerpacím ztrátám - pokud mám před válcem přiškrceno, tak při sání musím sice přemáhat větší odpor při sání (podtlak) a při tom nasaju méně vzduchu, logicky ve fázi komprese překonává píst při stlačování menší odpor. to mi přijde to šul nul - hůř to jde dolu při sání, lépe to jde nahoru při kompresi. dokonce si myslím, že čím mám více přiškrceno, tím menší hmotnost vzduchu (plynu) mi motor (válec) nasává, stlačuje a vypouští a tím menší by měly být čerpací ztráty, ne? limitně při práci ve vakuu (ano, absurdní předpoklad) by čerpací ztráty byly nulové, ne? No a upřímně regulaci plnění zdvihem ventilů za účelem snížení čerpacích ztrát nerozumím už vůbec - je přeci zhola jedno, kde v potrubí přiškrtím, výsledný efekt na práci pístu při sání je identický. Samozřejmě rozumím tomu, že když ty válce úplně odstavím a nehoním v nich vzduch dovnitř a ven, tak motoru celkově ulevím, ale nesnižuju čerpací ztráty, které (díky větší zátěži ve zbylých válcích) jsou prakticky totožné. Zbývá mi v té úvaze pouze vyšší efektivita přeměny práce plynu (hoření) na mechanický pohyb. Ale nevím, nikde jsem na toto téma nic seriózního nečetl a názory (zejména) pana Vaculíka v této věci uvedené i na tomto webu neberu, protože nebyly jednak smysluplně objasněny a jednak postrádají elementární logiku. U Tebe doufám, že se něco dozvím :-)
Zkoušel jsi někdy 4x4? Ta je na sníh mnohem zábavnější než předokolka nebo zadokolka a přitom ruční brzdou kýženého efektu nedosáhneš, takže ji na "blbnutí" vůbec nepoužíváš.
"Šul nul" by to mělo být, když motor táhne proti zavřeným ventilům. To je jedna ze strategií používaných při řízení množství vzduchu pomocí proměnlivého časování a zdvihu ventilů. Právě místo klasického škrcení klapkou pro vyšší účinnost.
Není to všechno. Člověk by například čekal, že větší množství vzduchu bude znamenat (marginálně) chladnější směs, což by mělo o něco zvýšit účinnost. Tyhle věci však závisí na naladění, ve výsledku by mohla být účinnost klidně nižší. Moderní motory používají různé techniky pro zvýšení účinnosti a někdy se těžko člověku soudí, jak hrají dohromady (například řízení ventilů vs. "downsizing"). Nejedna stojí na redukci čerpacích ztrát.
Octavia má možnost volitelných jízdních režimů a v individuálním by to mělo jít nastavit. Jestli má sportovní (nebo jak se tam jmenuje) S/S vypnutý, si nevybavuji, ale nebylo by to nic zvláštního (dělají to i jiná auta). Nevím, jestli to má RS v základu, normálně by to mělo být za příplatek.
Tomu "mačkání" po každém startu se nevyhneš, ani v Mercedesu. Protože se ti to auto do individuálního nebo sportovního režimu prostě nenastartuje (kdyby nastartovalo, tak by S/S nemohl být navázaný na daný režim, ten musí být po startu zapnutý, stejně jako ESP *). Vždy tedy budeš muset režim změnit. V tomhle směru mám radši, když individuální režim není navázaný na nic povinného a auto se mi do něj nastartuje. A S/S, který rozumně funguje, aby mi nevadil.
* Možná se najde nějaká výjimka, kde S/S nepoužili při měření spotřeby. Vím, že například H/K nabízely S/S za příplatek a nevybavuji si, že by měly zvlášť technické údaje, je tedy možné, že tam S/S nemusel být po startu povinně zapnutý.
Studený motor sice nevypíná, ale chladnokrevný řidič SS vypíná ihned po startu >:D
Přece jen jsem téměř stařec a tak mi podobné systémy lezou jen na nervy. Při čekání u železničního přejezdu si umím motor vypnout a zapnout sám :-)
To jsem nevěděl. Žiju v domnění, že moderní je teď nechat tu brusnou pastu, na kterou se olej mění v době záběhu motoru, celých 30 tis ničit zevnitř motor.
Startování je věda.
Už kdysi mě jednou zaskočilo, že motor najednou z ničeho nic nešel nastartovat. Ještě, že před reklamací jsem si přečetl, že musím zmáčknout spojku. Také mi někdy fungoval tempomat a někdy ne. Až když jsem si přečetl manuál, bylo mi jasné, že musím po nastartování zabrzdit a pak je vše OK. Problém jsem měl i se startováním zahradního traktoru, tam zase musím při startování brzdit (podobně jako u automatů).
Já ti tu el. P brzdu samozřejmě přeju, když ti vyhovuje, stejně jako jakémukoliv jinému zájemci o tento vynález. Ale naprosto nesnáším, když ji nějaká automobilka do svého modelu dává befelem, bez možnosti volby - to je podobná prasárna, jako kdyby nabízeli jen samočinnou převodovku a manuál vůbec ne! Samozřejmě se bavíme o nižší střední a střední třídě + SUV, u luxusní osmiválcové limuzíny by už páka asi vypadala fakt divně (stejně jako ta manuální převodovka), ale proč to třeba VW dělá už u Golfa, a dokonce i u sportovní verze GTI? Přitom v USA ho nabízí s klasickou mechanickou pákou! 8-s A teď se prý podobná katastrofa chystá i u Leona, prý dokonce el. P brzdu na podzim dostane i Cupra (se kterou řada lidí jezdí i na okruh) !!!!!! 8-s8-s8-s8-s:no::no::no::no::no::no::no::no::no:
podle meho soudu je to z hlediska prevodovky jedno. kdyz nevyslapnes pri startu spojku, tak akorat tocis starterem navic spojkou a hrideli prevodovky, kterou stejne po spusteni motoru drive nebo pozdeji roztocis (tedy prevodovce tim tezko muzes ublizit). maximalne je to dodatecna zatez pro starter a baterku (na minulem aute, kde to jeste slo, jsem nepozoroval rozdil (v chodu starteru) mezi startovanim bez spojky a se spojkou (tzn. dodatecna zatez pro starter celkove zanedbatelna). myslim, ze jak pises, je to dobry navyk branici startovani se zarazenym kvaltem (coz uz je trosku prasarna ;-) ). nevadi tedy spise nepromazanemu motoru pritlak spojky proti klice?
cerpaci ztraty - tomu nerozumim, kdyz vzduch priskrtim, je samozrejme obtiznejsi tahnout pist dolu (podtlak), ale zase o to snazsi je stlacit vtazene mnozstvi vzduchu pri naslednem kompresnim cyklu. tedy videl bych to sul nul. podle meho soudu spori pri vypnutych valcich palivo hlavne fakt, ze zbyle dva valce davaji kazdy v danych podminkach dvojnasobny vykon nez by davaly kazdy ze ctyr valcu priskrcenych a deje se tak s vetsi efektivitou a to je jadro pudla, ne? nikoliv primarne cerpaci ztraty, ne?
K bodu 1. Už jsem na tohle téma četl hodně článků a nakonec se většina shodla, že motor před jízdou nemá cenu zahřívat. Ačkoli mnoho lidí s tím nesouhlasí, většinou včetně manuálu k vozu. Ale ohledně mačkání spojky při startování vážně nevím, všude se píše něco jiného. Já auto můžu nastartovat (Suzuki Swift 1.3 2009) bez spojky, ale výrobce v manuálu píše, ať ho vždy startuju se spojkou. Opravdu se do manuálů toto píše jen proto, aby lidi nestartovali se zařazenou rychlostí? Nezničím tak spíš startér, který musí otáčet navíc i ztuhlou převodovkou? Olej měním vždy do 15 000, spíš 13 000, tak by mě zajímalo jak moc škodím axiálním ložiskům tím, že vždy startuju se spojkou :).
No jasně, máš pravdu, však já se nehádám, nikdo není neomylný, tedy ani já ne. Písty se tedy pohybují při spuštěném motoru vždy, jen jsou odpojené ventily díky přesuvníku na vačce, je to tak že? ;-)
Můžeš se podívat na video, na Internetu je jich několik. Pokud vím, nikdo nezastavuje písty. Ani tam není náznak mechanismu, který by to umožňoval. Odkud se úspora bere? Velkým zdrojem ztrát motoru je jeho škrcení - řízení množství vzduchu, které motor do válce nasaje. Škrcení zvedá čerpací ztráty (je náročnější vzduch do válce nasát). Tím, že polovina válců přestane čerpat vzduch, efektivně zmenšíš objem na polovinu. Zbylá polovina je tak více zatížená (musí odvést práci za celý motor) a motor není třeba tolik škrtit.
no neudela, to je jasne... tlacitka jsou dnes ruzne slozita, to je jasne. ja bych v nem musel najit elektricky kontakt. pokud ten tam neni dal uz bych nehledal ;-)
no, to je jasne, jakmile si clovek zvykne na silnejsi, nechce slabsi :-). normovana spotreba je sice stejna, ale to jen proto, ze normovany cyklus bere z obou motoru +- to same. v realu zalezi jen na tom, zda si z motoru tech 50nm navic beres nebo ne... kazdopadne at auto dobre slouzi a at ti nezatuhnou lanovody >:-[]
Takový normální smrtelník však podle mne neudělá ani to, co chceš udělat ty (a nejsem si jistý, že to bude snadné; nevím, jak mají ta tlačítka udělaná).
Vsetko v pohode, ale dnes sme uz trosku inde, nez v Januari 2013, z ktoreho je ten clanok.
O indukcnom dobijanim za jazdy instalovanym v cestach sa uz vazne uvazuje v Bruseli.
Takze ak aspon toto dotiahnu do konca, bude to mensi zazrak a vcelku slusne plus pre bezemisnu dopravu. Ale ako aj ten panko povedal - problem bude vyrabat tej elektriny take mnozstvo, aby to dokazalo pokryt tie "predpokladane" hromadne potreby. Ja to vidim tak na max. 5-10% predanych EV aut od roku 2020 / 25. Viac nie. Potom im totiz dojde, ze ani tudy cesta nevede... >:-[]
A tak ako uz Audi zacalo, budu aj ostatni vyrabat klasicke paliva len chemickou cestou z obnovitelnych zdojov. ( Audi E-Diesel, E-Petrol, E-Gas )
Jasně, ten zadní multilikn je u Golfu jasnou výhodou. Však jsou jeho ceny taky úplně někde jinde než u Leonu. Španěl je přitom nesrovnatelně vzhledově atraktivnější a má agilnější chování na silnici (samozřejmě ovšem trochu na úkor komfortu odpružení). :-! Jo, a to DCC je fakt pálka, informoval jsem se, že jeden náhradní tlumič stojí asi 5500 Kč... :-!
V normovaném jim to myslím vycházelo na 0,3 nebo i 0,2. 0,5 byl odhad Audi pro běžný provoz a ten systém umí udělat i přes litr, když na to přijde, co si tak vzpomínám. Při představení Golfu za to VW chtěl 26 tisíc. Každý "vypínaný" válec má pak jeden ovládací prvek na straně sání a další na straně výfuku. Nevím, jak jsou přesně konstruované, měly by myslím využívat solenoid, tedy zřejmě dva solenoidy v každém prvku, u čtyřválce tedy osm solenoidů celkem. Mohli si (podle mne) vystačit s polovinou, protože ty válce jsou hned vedle sebe, přitom u V8 používají jiné řešení (otevírací a uzavírací solenoidy by měly být oddělené, ne integrované do jednoho prvku).
Tam je napsáno. V prvních 2000 km jezdit max 170 a max 5,500 otáček.
Potom servis a mezi 2000 a 5000 postupně zvyšovat rozsah otáček (tam prave nepíšou jestli az do maxima) a max 220. Krátkodobé (například při předjíždění - to me pobavilo) můžes 250
Jsme dva, mimo jiných desítek závad se mi rozletěla převodovka na nové T5 při klidné jízdě, zima v autě děti, kolečka všude kolem, tedy za autem, paráda :-) To byla poslední kapka v řadě reklamací mého VW
Me tehdy pri predavani M3 E92 rekl technik:
do 2kkm max 170 km/h ot max 4.500
ve 2kkm vymenit olej v motoru a rozvodovce
do 5kkm max 220 km/h ot max 6.000
a pak si jezdi jak chces.
V manualu to bylo trochu jinak, limity byly vyssi, ale dal jsem tehdy na nej.
U soucasne M3 se to muze lisit, ale nejspis to bude podobne.
Nie.
Motor vyrobený napríklad v Győri sa spojí s podvozkom, auto zíde z pásu. Motor okrem tej krátkej jazdy predtým prakticky nebežal, v Maďarsku ho pretočili, len aby zistili, či v ňom niečo nehrkoce. Auto vyjde na skúšobnú jednotku a motor sa roztočí do červeného poľa, na maximálne zaťaženie a sedemtisíc otáčok. A držia ho tam päť minút. Nechcel som veriť vlastným očiam, vravím im, ako to môžete robiť, veď je to nový motor! A chlapec, ktorý tam stráži program, mi hovorí: Keď vydrží, je dobrý, ak nevydrží, vrátime ho do Maďarska. To by bolo voľakedy nepredstaviteľné.
Samozřejmě, že se motor zabíhá. Ale není to taková katastrofa, když se to neudělá. A některé automobilky ho, co vím, oficiálně vypustily (není o něm v manuálu zmínka), zřejmě je to pro provozovatele nechtěná komplikace.
Mělo by být odstáté (v hlavě mám něco jako přes noc, ale bude zřejmě předepsaný nějaký čas) a rozmezí teplot by mělo být stejné jako pro test. Co vím, je to už pěkných pár let, co by se mělo měřit se studeným motorem. Ale "určitě" ti to nenapíši, protože s tou normou nepracuji a podívat se nepůjdu.
... kdyby fungoval chytre, tak ti motor nikdy nevypne ;-)... jinak jedna vychytavka spojena se SS se mi libi: kdyz mi to nahodou na krizovatce chcipne, staci vyslapnout spojku a mas hned druhy pokus na rozjezd ;-). ma to tak teda vw, u ostatnich nevim.
Na druhou stranu za SS můžeme Mazdu pochválit. Studený motor se nevypíná, a když už baterka úpí v koloně, tak klidně sám nastartuje. Když už je na nic, alespoň funguje chytře.
Majitele TSI nebo TDI motorů také postihují problémy s rozvodovými řetězy, turby nebo palivovým čerpadlem, ale ani jednu technologii kvůli tomu nezavrhuji. Že VAG dělá zmetky ještě neznamená, že je celé odvětví na nic. :-)
Ale dokud je volba koupit vozidlo bez dalšího potenciálního šidítka, tak je to ideální si myslím.
No, Octavii Combi III 1.4 TSI/103 kW mám v práci, takže to můžu přesně porovnat a je fakt, že verze s 92 kW (na rozdíl od té silnější má menší turbo a pevné časování výfukové vačky+slabší převodovku MQ200) je v Leonu o něco tišší, kultivovanější a turbo zabírá plynuleji a s menším zpožděním a převodovka pracuje taky trošku lépe a s menší silou na spojkovém pedálu než MQ250. Ale i tak mě těch chybějících 18 kW (vůči současné verzi EU6 v Octavii) a hlavně 50 N.m samozřejmě štve, to je jasné, zvláště když normovaná spotřeba těchto dvou motorů je v podstatně stejná.... Ale tuhý sportovní podvozek verze FR jsem pro české podmínky v rodinném kombíku rozhodně nechtěl (navíc je FR o dost dražší) a vypínání dvojice válců už vůbec ne! :-!
není, já si neumím představit, že bych nechal stát auto bez zatažené ruční brzdy... asi jsem to měl napsat... automaticky zamknu řadící páku a zatáhnu ruční. Respektive zastavím, zatáhnu ruční a (pokud není elektronická) a zamknu páku...
Jde o to, aby váha vozu nevisela na kvaltu nebo západce automatické skříně. Takže zastavit, zatáhnout ruční brzdu, když auto bezpečně stojí a visí i v kopci na ruční brzdě, můžeš si tam dát v klidu kvalt nebo "P" na automatu a chcípnout motor.
Při odjezdu zase nejprve šlápnout na brzdu, nastartovat, vyřadit nebo vyndat "P" odbrzdit a jet.
Hm, tak to je smůla s tím motorem... Tu 110kW s vypínáním válců jsem uvažoval jako alternativu do služebáku (chápej, není to moje, spolehlivost mě nezajímá a chtěl jsem to vyzkoušet a mám to max na 4 roky), ale holt nakonec firemní limit umožnil 140kW TDI, takže tak. No, ta 1,4ka 92kW jede pěkně, dokonce si myslím, že jestliže to máš soukromě a počítáš s tím na delší dobu, tak to je asi stejně nejlepší volba (z hlediska nějaké spolehlivosti), ale to asi víš nejlíp sám, cos zvolil...
Situace s motory se i z mého úhlu pohledu zhoršuje, souhlasím :-)
Od letošního roku to mají befelem z Mnichova autorizáky zakázané, alespoň mi to říkali v dubnu v pražském Inveltu, když jsem si přebíral auto. A opravdu mi to udělat nechtěli a neudělali, ačkoliv máme s prodejcem dlouhodobé a velmi solidní vztahy (3x auto, 1x moto). ;-\
Často ti, co mají zámek řadící páky? Kterou lze povětšinou zamykat pouze při zařazené zpátečce?
Já teda jsem v tomto trochu "out" protože používám "P" na AT a zámek mi zamkne jenom při poloze "P"... Ale když jedu občas nějakou MT, tak úplně automaticky zařadím zpátečku a zamknu řadící páku, aniž bych o tom nějak přemýšlel... asi chyba, žejo?
jeeejeee :-):yes:
Ako aj wl pise - za usi ano, ale na okruh este nie. ;-)
Neviem, v M3 (novej) som este nastartovanej nespocinul, nema ale ako "nasi" adaptivny otackomer, ktory ti ukaze cervene pole po nejake otacky, ktore si uz mozes dovolit ?
Záleží, komu říkáš normální smrtelník. Přenastavení nebývá takový problém (vždy se můžeš snažit domluvit s technikem a potřebné nástroje se, alespoň na některá auta, dají sehnat). Přeprogramování se normálně chceš vyhnout.
To byla pointa. ;-) Řídící jednotka je na to naprogramovaná, jen je pro EU jinak nastavená. Pokud by na to nebyla naprogramovaná, bylo by to složitější. Například stahování střechy na jeden stisk (tedy bez nutnosti tlačítko držet) normálně (co vím) nejde nastavit. Takže se to řeší zařízením připojeným ke sběrnici auta, které to emuluje.
uz to tak nie je
viac krat som to uz spominal
mozes vypinat motor a zapinat - zostava zapnuty rezim individual
cely den to tak funguje, az po niekolkych hodinach ( v noci napriklad) sa auto dava do zakladneho modu :-!
>:D >:D >:D
ono to teda asi k smíchu moc nebylo, ale určitě zajímavá motoristická zkušenost :-)
Zajímalo by mě, co ti na to řekli "znalci"... respektive co bylo příčinou takového "úpadku"
"vono to je tezky podle ceho se ma auto rozhodnout jestli motor chcipnout nebo ne když nevi proc se zastavilo."
Jak píšu výše, u mého vozu jde Start Stopu "napovědět" mírou tlaku nohy na brzdový pedál. Ale jak jsem četl nějaké škodovkáře nahoře, asi to nebude fungovat u všech aut.
Start stop sa aktivuje az pri urcitej teplote motora to znamena , ze rano pri starte je este deaktivovany svieti oranzovo a po par km sa zapina do zelenej farby cize aktivuje sa. Inak to stale vypinam sporenie paliva by nastalo keby som stal na kazdej krizovatke aspon 15 min a nie minutu alebo este menej. Samozrejme je to otravna funkcia a vzdy po nastartovani sa to samo aktivuje aspon pri MB to znamena neostane v pamati sport rezim alebo predosla deaktivizacia.
Takže se ti stalo to, v čem byla jedna z příčin-z napínáku vytekl olej a než se natlakoval, volný řetěz přeskočil. Dělo se to i jinde, jen VW je tady víc "populární" a píše se o tom. Finalisté nejsou schopni hlídat kvalitu od dodavatelů, tam je příčina problémů plus zběsilá snaha stlačit náklady. Někde se to musí projevit.
Co vím, problém by mělo dělat, když máš zařazeno "proti směru" - tedy jedničku do kopce a zpátečku z kopce. Váha auta se snaží otočit motor proti směru, což může vytvořit vůli v rozvodech a ty pak při startu dostanou větší ránu (což ti asi víc vytahá řetěz) a řetěz může i přeskočit.
Je to tak. Když jsem do do mobilu koupil aplikaci pro OBD a propojil s autem, tak jsem se nestačil divit, jaký je rozptyl reálné teploty chladící kapailiny proti ručičce, která se prakticky ani nehla.
Ja uz jsem si zvykl hned po nastartovani to vypnout, je to stejne naucenej pohyb jako si zapnout pas, takze me to neotravuje, ale kdyz jsem to driv zkousel, nikdy se mi nestalo, aby motor zhasnul kdyz je studenej. Vzdycky je potreba, aby byl dostatecne zahratej.
Namísto zařazeného převod. stupně je lepší vždy parkovací brzda. Problémy 1,2 a 1.4 TSI nesouvisely s tím, že řidiči nechávali zařazenou rychlost, ale v nedodržení výrobní tolerance řetězů (špatné lisovací nástroje dodavatele), nekvalitní hydraulické napínáky řetězů-vytekl olej a několik sekund, podle venkovní teploty, nebyl po delším stání řetěz řádně napnutý. Zbytečné namáhání řetězu nebo řemene přes zařazenou rychlost, napínáků a kladek je jasné, s tím souhlasím. Proto se parkovací brzda montuje.
Hele ono to není jen o blbnutí. Mechanická ručka ti dává možnost dostat se i z problémů. Třeba tím, že si s pomocí ní dokážeš srovnat auto. Jak chceš vyřešit bez ručky situaci kdy seš dlouhej do zatáčky a vidíš, že z ní letíš po čumáku ven. Brzdama to jen zhoršíš a pokud si ručkou natočíš auto tak, aby si mohl situaci řešit plynem, tak se většinou dá taková situace zvládnout. S elektronickou ručkou a zaplým ESP si jen smutně přihlížející pasažér, bez možnosti cokoliv udělat. Chápu, že je to pro někoho pohodlný, ale zkušenýmu řidiči el. ručka víc bere než dává.
Dost blbý srovnání. Startovací klika ti nedá nic navíc, takže je zbytečná. Manuální ručka ti dává možnost dělat s autem to co auto s elektronickou ručkou nedokáže. V létě to třeba až tak nevadí, ale v zimě si nedovedu představit jezdit v autě bez ruční brzdy. Dává ti možnost manipulovat s autem způsobem jakým elektronická brzda ne. Dovedeš to pochopit? Chápu že většině řidičů je to jedno, ale mělo by být možný si manuální ručku za příplatek do auta nechat dát a necpat tenhle výmysl i řidičům, který ji nechtějí.
na TSI motorech kolabovaly rozvody díky celkový poddimenzovanosti a špatnýmu navržení rozvodů a jejich okolí. Žádný špatný lisovací nástroje ani nedodržení výrobní tolerance řetězů v tom roli nehrálo.
Nerozumíš srandě? Tak jsem si trochu rýpnul, no a co, vdyť ty tu tu elektronickou parkovací brzdu otáčíš v každém druhém příspěvku, ale onálepkovat mě levičáckým ekoteroristou, tak to je fakt k popukání. >:-[]
co me docela uzemnilo, tak když jsem volal do nejautorizovanejsiho servisu z tech autorizovanych co s tim, ze je nejspis preskocil retez (bylo to znat i na projevu motoru hlavne na volnobeh) a oni mi rekli, at s tim klidne tech 50km prijedu po vlastní ose...
? Já jsem vůbec nic zakazovat nechtěl, jen jsem reagoval na "požadavek" zákazu nafťáků ve spojitosti s podzemními garážemi diskutéra MBambus. Reagoval jsem na to v tom symslu, že v podzemních garážích je LPG zakazováno kvůli možnosti výbuchu/požáru a v tomto symslu je "nebezpečnějcí" benzín než nafta a tudíž ten by si v prvním kole vysloužil vyloučení z podzemní garáže, ne nafťák. Nepsal jsem nic o tom, že bych já osobně zakazoval v podzemní garáži benzíňáky, natož v provozu... A ty to tady zase rozmazáváš pře NOx :-)
v tomto ma sportage prijemne prekvapil ... dokonca niekde som sa stretol s nazorom ze novy sportage laka zakaznikov u vas prave aj na tento fakt ze start stop system pre vas trh schvalne ani neponuka
PS: u nas na nasom trhu sportage start stop system pre niektore motorizacie moze mat za priplatok ( kia ho ma pod oznacenim ISG )... ale stejne nechcel by som ho ani keby nebol za priplatok
... uz horsie je ak si vybrat nemozes pretoze dnes ma tento system uz takmer kazde druhe auto..... takze v tomto je sportage v dnesnej dobe ozaj prijemne prekvapenie ze tento system zakaznikovi nasilu netlaci pripadne ze ho na niektorych trhoch neponuka vobec ... tento krok ocenujem :yes:
dizajn je samozrejme vec vkusu a osobnych preferencii... za mna je to nazivo omnoho omnoho lepsie ako fotky.... dokonca si dovolim tvrdit ze nepoznam krajsie a zaujimavejsie SUV v tomto segmente... ani tucson ma nazivo nezaujal az tak ako sportage ... ono je to vazne velmi dobre a zaujimave auto ktore sa na nikoho nepodoba a ani sa jeho vizaz tak skoro neokuka ..ma skratka gule a tie uz dnes fakt nema kazde auto ... ale aj tu plati kolko ludi tolko chuti samozrejme ;-)
No jasně, unylý design, méně agilní jízdní vlastnosti, el. ručka, zájem zlodějů. :-) P.S. Původně jsem uvažoval, že toho Leona vezmu až příští rok, ale dle informací od dealerů má na podzim dostat facelift a výhradně el. P brzdu!!!!! Takže bylo třeba rychle jednat. :-! (a stejně už jsem nejlepší dobu pro koupi prošvihl, ještě do dubna 2015 jsem mohl mít výbavu Style i s 1.4 TSI/103 kW a 250 N.m, a bez vypínání dvojice válců... :'-(8-s:-( Myslel jsem, že ho Seat nahradí 1.4 TSI/110 kW a 250 N.m EU6 bez vypínání válců, jako má Octavia a opět ho bude nabízet i k výbavě Style, ale to jsem se těžce přepočítal! Takže mám jen 92 kW a 200 N.m... Situace s motory se už zkrátka na trhu většinou jen zhoršuje :no::no::no::'-(:-(8-s
Jooooooo!
pripajam sa aj ja a rusim tym moj nazor hore, ze tento clanok je pre chlapov, co ziju autami a maju radi motorizmus UPLNE O NICOM A ZBYTOCNY!!!
ako vidim, tak nie - a je to uplne super, prave tieto rady sme tu cakali a potrebovali uz ako sol nad pozlatko!
DAKUJEM ZA VSETKYCH!
( ty kokso, tak to je teda sila! ) :-!
Seat Leon ST 1.4 TSI. Samozřejmě chystám podrobnou uživatelskou recenzi do mojeauto.cz:-) A sorry, no, jako ironie mě to moc nepřipadalo a na takovéto pseudo-eko-řeci jsem velmi citlivý! ;-)
Hele, naposledy, já jsem se zmiňoval pouze o tom, že z hlediska nebezpečí vzniku požáru/výbuchu jsou na tom benzíňáky hůře než nafťáky. Kdyžtak se zeptej válečných veteránů, komu lépe hořely tanky (jestli Američanům - benzíňáky, nebo Němcům - nafťáky). Jeden konkrétní příklad shořelého nafťáku na tom nic nezmění. Nic víc, nic míň.
vono to je tezky podle ceho se ma auto rozhodnout jestli motor chcipnout nebo ne když nevi proc se zastavilo.
ja tohle resim před semaforem na uzavirkach, kde je celkem normalni doba cekani 5min. když jsem na zacatku fronty, motor zhasinam, protože je predpoklad, ze auta proti teprve pojedou, když při prijezdu k semaforum jsem protijedouci auta mijel, je predpoklad, ze za chvili skoci zelena, tak nevypinam. otázka jak se chovat mezi tim. ridici rakovino-jedometu zasadne nevypinaj i kdyby stali pul hodiny, ale jak se ma zachovat ridici jednotka, když většinou není ani tak inteligentni jako i ten nejblbejsi vydunej ridic ....
"když jen vyjedu z garáže na dvůr a zastavím, abych zavřel vrata, už to zdechá."
Víš, že bys (jako řidič) správně neměl vystoupit z nastartovaného auta? V některých zemích je to vysloveně přestupek. Já se toho snažím držet. Správné řešení je samozřejmě mít vrata dálkově ovládaná. ;-) Výjimku udělám pro slabou baterii.
tak zrovna me u 1.8tsi preskocil retez o zub pote, co se motor nastartoval po tydenim stani v kopci bez zatazeny rucky ...
nicmene se to stalo manželce, která mi az po mesici jezdeni rekla, ze tam uz mesic sviti nejaka zluta kontrolka ...
No nevím, myslel jsem si, že "vypnuté" písty se v motoru nepohybují a že právě tím vzniká ta úspora paliva, jinak by to přece popíralo fyziku, ne? :-O Ale hádat se s tebou o tomto nebudu, nejsem si jistý, jak to tedy vlastně je. Ovšem že toto zařízení motor výrazně prodražuje a komplikuje, v tom se snad shodneme. :-!