Technika
....mi nesedí.
Ve skutečnosti vyřazení do neutrálu převodovce asi neublížíte, nicméně jí to zároveň ani neprospívá.
Jak z hlediska jazykového, tak i z hlediska věcného. Buď "vyřazení neublíží" nebo "vyřazením neublížíte". Věcně potom každé vyřazení a opětovné zařazení "D" na křižovatce za stojícího vozidla převodovku opotřebovává. Je-li to nutné, budiž. Je-li to zbytečné, tak jí to vlastně ubližuje. Málo, ale ubližuje.
Zde by bylo dobré i zmínit ještě škodlivější návyk vyřazování na neutrál u HDM převodovek i za jízdy. To je také špatně.
Obecně platí. že každé hejbnutí pákou je opotřebení. Takže pokud je zbytečné, tak ubližujete.
Pro nejlepší obsluhu HDM převodovky je dobré si vžít i rychlost pohybu páky mezi jednotlivými pozicemi. Z "P" vede cesta voliče zpravidla přes "R" a "N" na "D". Pokud má řidič v ůmyslu jet vpřed, pohyb voliče pře
Ve skutečnosti vyřazení do neutrálu převodovce asi neublížíte, nicméně jí to zároveň ani neprospívá.
Jak z hlediska jazykového, tak i z hlediska věcného. Buď "vyřazení neublíží" nebo "vyřazením neublížíte". Věcně potom každé vyřazení a opětovné zařazení "D" na křižovatce za stojícího vozidla převodovku opotřebovává. Je-li to nutné, budiž. Je-li to zbytečné, tak jí to vlastně ubližuje. Málo, ale ubližuje.
Zde by bylo dobré i zmínit ještě škodlivější návyk vyřazování na neutrál u HDM převodovek i za jízdy. To je také špatně.
Obecně platí. že každé hejbnutí pákou je opotřebení. Takže pokud je zbytečné, tak ubližujete.
Pro nejlepší obsluhu HDM převodovky je dobré si vžít i rychlost pohybu páky mezi jednotlivými pozicemi. Z "P" vede cesta voliče zpravidla přes "R" a "N" na "D". Pokud má řidič v ůmyslu jet vpřed, pohyb voliče pře
Co se tedy deje, kdyz za jizdy s HDM zaradim neutral?
Co vím od odborníků já, tak problémem není neutrál při jízdě (třeba z kopce), ale když zařadíš zpátky D a rychle šlápneš na plyn.
Předpokládám, že problémem by bylo i zařazování D z neutrálu ve vysoké rychlosti, kdy by otáčky převodovky hodně vyskočily.Což ale není moc reálné, snad jen v tunelu ve skandinávii (několik km prudké klesání).
Předpokládám, že problémem by bylo i zařazování D z neutrálu ve vysoké rychlosti, kdy by otáčky převodovky hodně vyskočily.Což ale není moc reálné, snad jen v tunelu ve skandinávii (několik km prudké klesání).
Zařadit z D na N či z N na D, pokud vozidlo stojí a motor běží na volnoběh, problém není, je to standardní situace. Horší je to, pokud to někdo provádí se zvýšenými otáčkami (tj. ne na volnoběh).
Řadit neutrál při jízdě s kopce moderním autem je ovšem zhovadilost.
Len doplnim, ze je to zhovadilost bez ohladu na typ prevodovky.
A to jako proc?
[odkaz]
Tema bolo rozobrata milion krat... spotreba, bezpecnost....
Tema bolo rozobrata milion krat... spotreba, bezpecnost....
Myslim, ze ty dukazy nejsou dost presvedcive, urcite ne dost na to, aby se to nazvalo zhovadilosti...
Tak zhovadilost to ROZHODNĚ není.... Jízda na neutrál z kopce je tam dobrá, kde by tě jinak zařazená rychlost výrazně brzdila..... Ale to zjistíš, až začneš jezdit úsporně a pochopíš, že spotřeba na neutrál vs 90km z kopce je mnohem menší spotřeba než sjet z kopce 90kou na převod a dole pod kopcem ti zbude 70 a zase na 90kmh musíš spálit enormně víc paliva (nemluvě o neplynulosti jízdy)..... chce to přemýšlet a jezdit ve vyváženém stavu..... tedy buď na neutrál nebo na rychlost..... zařazená rychlost je sice zadarmo, ale je to BRZDA navíc zadarmo....
To jest k té tvé zhovadilosti co tu píšeš, a tom nepochopení problematiky v článku co si uvedl, a moc sis z toho nevzal k srdci.
To jest k té tvé zhovadilosti co tu píšeš, a tom nepochopení problematiky v článku co si uvedl, a moc sis z toho nevzal k srdci.
Sice mě nenapadá proč- když to nejnovější převodovky dokonce začínají dělat za tebe, ale když myslíš. S automatem to sice už nedělám, ale spíš pro sichr a z pohodlnosti, než že bych věřil možnosti poškození. S manuálem z dlouhého kopce mi přijde zhovadilost spíš šlapat na plyn.
Několik důvodů - auta zpravidla přeruší přívod paliva a motor je poháněn koly - nulová spotřeba. Pokud je neutrál, musí se motor pohánět palivem. Přeřazení do neutrálu samozřejmě ubírá kontrolu nad vozidlem, což je umocněno tím, že některým automatům trvá zařazení rychlosti dost dlouho. Jo, a samozřejmě se víc opotřebovávají brzdy (pokud nenecháte auto letět šusem 😄 ).
Výhody? Žádné. Pokud někdo potřebuje skopce šlapat na plyn, má tam prostě špatný převod.
Výhody? Žádné. Pokud někdo potřebuje skopce šlapat na plyn, má tam prostě špatný převod.
Nic neplatí absolutně, určitě jsou situace, kdy je lepší jet se zařazenou rychlostí, a určitě i takové, kde k tomu není důvod. Vše je na zdravém úsudku, a není třeba dělat soudy typu "zhovadilost".
Ještě jsem neslyšel rozumný nebo na realitě založený důvod, proč by někdo měl jet s kopce se zařazeným neutrálem 😄
Napriklad preto, ze auto aj na najvyssom prevode spomaluje. Napisat "Pokud někdo potřebuje skopce šlapat na plyn, má tam prostě špatný převod" je hlupost. Ma tam taky prevod aky ma dane auto k dispozicii.
No jo, vlastně asi některé menší vozy mají tak krátké a ve výsledku malé převody, že i ten nejvyšší v rychlostech zpomaluje ... ještě jsem tedy v takovém voze nejel 😄
Ty si este nesiel autom, ktore pri zaradenej rychosti na volnobeh spomaluje? No bud trepes hluposti, alebo si este nikdy autom nesiel.
No, to je pěkné "posunování branky". Bavíme se o jízdě s kopce a ano, ještě se mi nestalo, že bych při jízdě s kopce musel šlapat na plyn, kromě jednoho případu, kdy jsem jel hnusným Ducatem s městskými převody po dálnici 120 na mírném svahu. To jsem musel přidat plyn. A neutrál by mi opravdu, ale opravdu nepomohl.
Takže se asi naučte řadit, nebo si kupte auto z doby po převratu.
Takže se asi naučte řadit, nebo si kupte auto z doby po převratu.
krásný příklad absolutně nezkušebného řidiče >😁 Ale věřím, že si tu diskusi sám se sebou užíváš... 😉 díky bohu za to, že řadit neutrál není nutnost, je to jen nástroj pomocník k získání nižší spotřeby.......
A příště netroluj, pokud nevěříš, ptej se přímo eco-rally závodníků... možná se něčemu při své ješitnosti ještě přiučíš.
A příště netroluj, pokud nevěříš, ptej se přímo eco-rally závodníků... možná se něčemu při své ješitnosti ještě přiučíš.
Letci to znají, je to jednoduché. Palivo pálíš z toho důvodu aby si auto přemístil odněkud někam. Během toho přemisťování ale nastává spousta okamžiků kdy máš dříve vyrobenou energii nastřádanou ať už ve formě rychlosti nebo toho že si auto dopravil někde do kopce.
Nejhorší co s tou energií můžeš udělat je že jí prostě probrzdíš čímž si přišel nejen o ní ale ještě i opotřeboval brzdy. Dále můžeš brzdit motorem kde sice ty moderní nespotřebovávají žádné palivo, ale třecí ztráty jsou nemalé (čti rozhodně větší než kolik spotřebováváš paliva na volnoběh) a jeho opotřebení je jistě také větší než kdyby jel na volnoběh. No a konečně poslední možnost je teda vyřadit na neutrál a mít těch 1,4l/h a při zpětném zařazení opotřebit spojku,převodovku, motor...
Čili pokud máš manuál, tak vše závisí hlavně na situaci na cestě, znalosti terénu ale i svého vozu či předvídání. Pokud máš automat tak to prostě necháš na něm za cenu malinko větší spotřeby.
Typicky třeba my, před vjezdem do města máme 3km dlouhý padák s převýšením nějakých 50m ukončený světelnou křižovatkou. V RAV4 s manuálem jsem se stával se zařazenou rychlostí brzdou provozu a musel bych z kopečka šlapat na plyn, takže jsem vyřazoval na neutrál a jen tak-tak doplachtil ke křižovatce. V manželčině manuální Astře lze nechat zařazenou rychlost a teprve kousek před křižovatkou vyřadit a krásně to vyjde. A všechno ostatní co řídím je v automatu, takže neřeším a nevyřazuji.
Nejhorší co s tou energií můžeš udělat je že jí prostě probrzdíš čímž si přišel nejen o ní ale ještě i opotřeboval brzdy. Dále můžeš brzdit motorem kde sice ty moderní nespotřebovávají žádné palivo, ale třecí ztráty jsou nemalé (čti rozhodně větší než kolik spotřebováváš paliva na volnoběh) a jeho opotřebení je jistě také větší než kdyby jel na volnoběh. No a konečně poslední možnost je teda vyřadit na neutrál a mít těch 1,4l/h a při zpětném zařazení opotřebit spojku,převodovku, motor...
Čili pokud máš manuál, tak vše závisí hlavně na situaci na cestě, znalosti terénu ale i svého vozu či předvídání. Pokud máš automat tak to prostě necháš na něm za cenu malinko větší spotřeby.
Typicky třeba my, před vjezdem do města máme 3km dlouhý padák s převýšením nějakých 50m ukončený světelnou křižovatkou. V RAV4 s manuálem jsem se stával se zařazenou rychlostí brzdou provozu a musel bych z kopečka šlapat na plyn, takže jsem vyřazoval na neutrál a jen tak-tak doplachtil ke křižovatce. V manželčině manuální Astře lze nechat zařazenou rychlost a teprve kousek před křižovatkou vyřadit a krásně to vyjde. A všechno ostatní co řídím je v automatu, takže neřeším a nevyřazuji.
Sorry, vložilo se mi to moc brzy a chtěl jsem ještě pokračovat.
Tak dál......
........pohyb voliče přes "R" rychle, zastavit na "N" a volně řadit "D". To z důvodu, aby se zbytečně neaktivovala zpátečka. Postup platí i obráceně. Přes "R" rychle, pokud nechci couvat.
Obecně platí, že jakékoliv zařazení "R" nebo "D" opotřebovává spojky - brzdy a je proto žádoucí to dělat pokud možno, co nejméně.
Fotogalerie sice pěkná i jaksi k věci, ale dnes zcela zbytečná. Článek by i bez ní měl absolutně stejnou hodnotu.
Tak dál......
........pohyb voliče přes "R" rychle, zastavit na "N" a volně řadit "D". To z důvodu, aby se zbytečně neaktivovala zpátečka. Postup platí i obráceně. Přes "R" rychle, pokud nechci couvat.
Obecně platí, že jakékoliv zařazení "R" nebo "D" opotřebovává spojky - brzdy a je proto žádoucí to dělat pokud možno, co nejméně.
Fotogalerie sice pěkná i jaksi k věci, ale dnes zcela zbytečná. Článek by i bez ní měl absolutně stejnou hodnotu.
Neděje se, kromě výrazně nižšího mazacího účinku prakticky nic. Pokud zastavíš a odstavíš auto. Pokud zase chceš za jízdy zařadit, opotřebováváš spojky - brzdy v převodovce ve vyšší míře, než na jakou jsou konstruovány. Snížení životnosti, vyšší opotřebení, vyšší degradace oleje.
Takze pokud jedu s D dejme tomu 90km/h, dojedu k nejakemu klesani, vim, ze to bude klesat nejakych 5km, tak dam N a na konci klesani porad v tech cca 90km/h zase D, tak nicim prevodovku? Je lepsi tam to D nechat, right..?
Ano, nechat.
Zařadit v 90 sice lze, ale zatížení je vysoké a nelze to vyřešit ani "meziplynem".
Zařadit v 90 sice lze, ale zatížení je vysoké a nelze to vyřešit ani "meziplynem".
OK, dik za info! :yes😒br />
Mimochodem, nektere moderni prevodovky i s HDM umi "radit neutral" samy, proste pri ubrani plynu nebrzdi motorem, ale nevim, jak jsou uvnitr konstruovane.
Ano, "plachtění", to je ale něco jiného, spíš jako volnoběžka. Technika je na to uzpůsobená. Rukama z normálního HDM to nedělat. 😄
Nieco na sposob 'overdrive' v starych automatoch.
Ne, overdrive je něco jako rychloběh, delší převod plus blokace měniče.
Nechci dělat chytrýho, ale při zařezení D z N při devadesátce stoupnou otáčky na kolik? 1500ot./min.? To asi nebude vysoké zatížení. Dělat to při 150kmh by už bylo horší.
Úplně nejchytřejší, Karle, to bude nikdy nezkoušet >😁
Úplně nejchytřejší taky bude taky nejezdit v zimě, pokud nemám vytápěnou garáž, nejet na maximální výkon motoru, a spousta dalších věcí. Mě ale přijde rozumný nedělat žádný extrémy. Automat je pro ty, co nechtějí řadit, ale pokud někdo občas na dlouhém kopci plachtí a přeřadí správně, asi převodovku jen kvůli tomu nezničí. Vyřazovat z každého kopečku, a na křižovatkách, to je opačný extrém.
Vyřazovat s kopce u automatu ? Je otázka proč to dělat. Napadá mě pouze úspora paliva.
Spojky - brzdy v automatu HDM jsou limitujícím a nejohroženějším prvkem HDM skříně. (Vedle samotného měniče, zejména u dieselových motorů.) Vezmu-li v úvahu průměrnou opravu - repasi HDM skříně +/- 15-20000 Kč (a to jsem z hodně levného kraje), nedovedu si představit, jak na to lze našetřit prostřednictvím uspořeného paliva jízdou s kopce.
Jistě, když to uděláš jednou za čas, tak se nic nestane a ani život skříni měřitelně nezkrátíš, ale také prakticky nic neušetříš na palivu.
Nakonec mám upřímnou otázku. Píšeš "když přeřadí správně". Jak to správně, podle tebe, je ?
Spojky - brzdy v automatu HDM jsou limitujícím a nejohroženějším prvkem HDM skříně. (Vedle samotného měniče, zejména u dieselových motorů.) Vezmu-li v úvahu průměrnou opravu - repasi HDM skříně +/- 15-20000 Kč (a to jsem z hodně levného kraje), nedovedu si představit, jak na to lze našetřit prostřednictvím uspořeného paliva jízdou s kopce.
Jistě, když to uděláš jednou za čas, tak se nic nestane a ani život skříni měřitelně nezkrátíš, ale také prakticky nic neušetříš na palivu.
Nakonec mám upřímnou otázku. Píšeš "když přeřadí správně". Jak to správně, podle tebe, je ?
Vedeme trochu zbytečnou debatu. Já už s automatem nevyřazuji, ale dělal jsem to na jednom asi 3km dlouhém kopci. Rozhodně uznávám, že reálná úspora (pokud to neděláš na každém kopečku) je téměř nulová. přesto v tomle věřím jiným odborníkům, kteří tvrdí, že to moderním automatům nevadí, za podmínky- a to je odpověď na tvoji otázku- že po zařazení D počkáš s přidáním plynu pár sekund, než se převodovka roztočí.
Jediné, kam mířím, je to, že nejde o žádné drama, které zničí převodovku. Uznávám, že efekt úspory je nula nula prd a zároveň úspora je jediným důvodem, proč to dělat. Takže asi jen pro ekorallye-jezdce, a pár takových tu je. Já se mezi ně nepočítám.
Jediné, kam mířím, je to, že nejde o žádné drama, které zničí převodovku. Uznávám, že efekt úspory je nula nula prd a zároveň úspora je jediným důvodem, proč to dělat. Takže asi jen pro ekorallye-jezdce, a pár takových tu je. Já se mezi ně nepočítám.
Vidím, že jsi rozumný, tak na závěr jen takovou poznámku - jedeš 100 km/h a zařadíš z "N" "D", motor na volnoběžných otáčkách. Co se stane ? Nic. Žádné cuknutí, pěkně plynule se otáčky motoru upraví na otáčky nutné pro jízdu. A pak normálně v pohodě přidáš a jedeš dál. Ani o tom nevíš.
Ale udělej to s manuálem. Ve stovce pusť spojku, byť na nejvyšším kvaltu, bez meziplynu, pomalu ti hvízdnou kola, jistě necháš spojku klouznout. A to samé se děje v tom automatu, který to musí eliminovat. A to podotýkám, že tam jsou ty spojčičky daleko menší než je klasická spojka v manuálu, která je dimenzovaná na vyšší nároky, zejména na rozjezdy. Takže nároky a zatížení spojek v automatu na úpravu otáček musí být, logicky, větší. Snad to dává smysl. Ne všem "odborníkům" se dá úplně všechno věřit.
Máš také pravdu v tom, že se žádné drama konat nebude, nekřupne v almaře a konec.
Ale přes to, je každého volba, jak se ke svému automatu bude chovat. Tím bych to asi uzavřel.
Ale udělej to s manuálem. Ve stovce pusť spojku, byť na nejvyšším kvaltu, bez meziplynu, pomalu ti hvízdnou kola, jistě necháš spojku klouznout. A to samé se děje v tom automatu, který to musí eliminovat. A to podotýkám, že tam jsou ty spojčičky daleko menší než je klasická spojka v manuálu, která je dimenzovaná na vyšší nároky, zejména na rozjezdy. Takže nároky a zatížení spojek v automatu na úpravu otáček musí být, logicky, větší. Snad to dává smysl. Ne všem "odborníkům" se dá úplně všechno věřit.
Máš také pravdu v tom, že se žádné drama konat nebude, nekřupne v almaře a konec.
Ale přes to, je každého volba, jak se ke svému automatu bude chovat. Tím bych to asi uzavřel.
Ne nutně. Jde o to, jak chápete slovo "poškozovat". V případě zařazení rychlosti při stání se jen maličko víc opotřebovává třecí plocha... no, té obruče, která nevím, jak se jmenuje. Čili jde o to, jestli je pro vás opotřebovávání ubližování 😄
Hlavně to ale (mimo pár minut po nastartování, kdy se motor chce zahřát vyššími otáčkami) vůbec nemá význam.
Hlavně to ale (mimo pár minut po nastartování, kdy se motor chce zahřát vyššími otáčkami) vůbec nemá význam.
Opotřebení, ublížení - je to jedno. Změřit to jde. Po milionu cyklů krásně.
Převodovka neklekne hned, klekne až někdy pak...... 😉
Převodovka neklekne hned, klekne až někdy pak...... 😉
Dobre, kdyz si koupim nove auto s HDM - kolik km asi najedu stylem vyrazovani na N a za na D, nez se znatelne poskodi?
To neumím říct.....a zodpovědně, přesně asi nikdo. Ani jsem nikde nezaznamenal nějaký test nebo měření takové záležitosti.
Když to uděláš jednou za týden, tak asi nula nic. Když se to stane tvojí životní filozofií a budeš kvedlat neutrál při každém dojezdu k semaforu a s každého kopečka, třeba i 100x denně, tak odhaduji, že se to může projevit třeba už kolem 100 000 km, možná i dřív.
Když to uděláš jednou za týden, tak asi nula nic. Když se to stane tvojí životní filozofií a budeš kvedlat neutrál při každém dojezdu k semaforu a s každého kopečka, třeba i 100x denně, tak odhaduji, že se to může projevit třeba už kolem 100 000 km, možná i dřív.
Pri jazde vôbec nevyužívam ľavú nohu, pravá buď na plyne, alebo spojke-brzde a je pravda že systém štart-stop je niekedy na škodu v Mazde CX5 tento nevypol motor hneď po zastavení, ale chvíľu motor bežal. V novom S-Maxe mi motor zhasne kedykoľvek, tak systém vypínam ....ale rady prišli vhod. Koleno na sedačke je vždy zničenie vyhrievania ja som to kolegom vravel sa mi vysmiali, pocítili to až v zime, potom som sa smial ja....článok :yes: :yes:
mám tedy měnič a když vím, že si postojím (přejezd, semafor), tak vyřadím na N, než aby se měnič stále třel při stání na brzdě a zařazeném D třeba 3 minuty a více. Co se týče klimy, pokud vím u VW má kompresor spojku, takže pokud není chlazení potřeba, kompresor se automaticky odpojuje.
Navíc převodovka s měničem je hermeticky uzavřena ve vakuu, takže mi nedoporučovali měnit olej, pokud vše funguje, jak má, protože po rozebrání se už nezaizoluje tak, jako z výroby... a na piliny má převodovka magnet.
Navíc převodovka s měničem je hermeticky uzavřena ve vakuu, takže mi nedoporučovali měnit olej, pokud vše funguje, jak má, protože po rozebrání se už nezaizoluje tak, jako z výroby... a na piliny má převodovka magnet.
Měniči to vůbec nevadí, nic se tam netře. Ten mikro-tah motoru, který eliminuješ, ušetří tak 0,000000001 litru paliva. To už stojí za úvahu vypnutí motoru nad ty tři minuty. Vyřazení a opětovné zařazení je daleko škodlivější.
Že ti nedoporučovali měnit olej. Olej se degraduje jak otěrem, nejen kovových feromagnetických materiálů, ale i stářím. A hermeticky ? 😄 To jako že v převodovce při ohřátí vzniká přetlak ? >😁 >😁
Že ti nedoporučovali měnit olej. Olej se degraduje jak otěrem, nejen kovových feromagnetických materiálů, ale i stářím. A hermeticky ? 😄 To jako že v převodovce při ohřátí vzniká přetlak ? >😁 >😁
Když chceš s automatem nastartovat, musí být většinou zařazeno P a u novějších i sešlápnutý pedál brzdy, takže jak prosím zhasnout motor a znovu nastartovat bez vyřazení?
Vypnout motor, myšleno samozřejmě tak, jak se motor vypíná. Tedy s "P". A když jsi tak akurátní, tak i s ruční brzdou, kvůli západce.
Tady nejde o akurátnost, ale o tvůj příspěvek, kde si protiřečíš: "To už stojí za úvahu vypnutí motoru nad ty tři minuty. Vyřazení a opětovné zařazení je daleko škodlivější."
Vyřazení a opětovné zařazení přece za stálého chodu motoru.......proti stavu, kdy při zařazeném D stojí na brzdě.
Když chce někdo šetřit, tak ať si chcípne i když v tomto případě to zařazení ale proběhne také. Ale alespoň ušetří to palivo.
Když chce někdo šetřit, tak ať si chcípne i když v tomto případě to zařazení ale proběhne také. Ale alespoň ušetří to palivo.
OMG jezdil si někdy vůbec s automatem? To jako vypneš motor se zařazeným D a pak teprv zařadíš P?
Dále nastartuješ na P a jak tedy zařadíš opět do D?
Ty si fakt mamlas na ntou
Dále nastartuješ na P a jak tedy zařadíš opět do D?
Ty si fakt mamlas na ntou
No asi to nechceš pochopit.
Tak to opravím 😒br />
Vyřazení a opětovné zařazení přece za stálého chodu motoru.......proti stavu, kdy při zařazeném D stojí na brzdě a motor také stále běží.
Když chce někdo šetřit, tak ať si chcípne (řádnou procedúrou) i když v tomto případě to zařazení ale proběhne také. Ale alespoň ušetří to palivo.
Tak to opravím 😒br />
Vyřazení a opětovné zařazení přece za stálého chodu motoru.......proti stavu, kdy při zařazeném D stojí na brzdě a motor také stále běží.
Když chce někdo šetřit, tak ať si chcípne (řádnou procedúrou) i když v tomto případě to zařazení ale proběhne také. Ale alespoň ušetří to palivo.
Prdlajs upravil si ještě příspěvek až když ti došel tvůj úvodní omyl. Já to naopak chápu od začátku, že tvůj návrh na vypnutí motoru je k ničemu, nejen že musíš stejně vyřadit a zařadit (navíc u většiny automatů ještě přejdeš přes polohu R), ale u aut bez start-stop systému navíc zbytečně "opotřebováváš" další komponenty, i když pochybuju, že ty se start-stop jsou na to připraveny o mnoho lépe.
Jak myslíš. Přít se s tebou nechci, když si myslíš, že o tom nic nevím. Je to tvůj názor.
A mamlase na ntou jsem přehlédl.
A mamlase na ntou jsem přehlédl.
Jestli o tom něco víš nebo ne je mi celkem fuk, jen sem upozornil na tvoje protiřečení, respektive "návrh", kterej byl absolutně k ničemu - že je lepší při stání raději vypnout motor než přeřadit z D na N. Nejlepší je samozřejmě zůstat stát na brzdě se zařazeným D jak se tvrdí v článku a i tys to navrhoval jako nejlepší řešení.
Jenže ty než bys raději uznal chybu druhého tvého řešení nebo to, že ti to došlo až pak cos to napsal (případně já tě upozornil) se raději snažíš to okecat - proto ten mamlas
Jenže ty než bys raději uznal chybu druhého tvého řešení nebo to, že ti to došlo až pak cos to napsal (případně já tě upozornil) se raději snažíš to okecat - proto ten mamlas
Je to úplně jedno.
Možná jsem to blbě napsal, ani se tam zpátky nebudu dívat. Kdo to chtěl pochopit, tak to pochopil, a doufám, že mu to pomůže.
Nemám chuť se dohadovat o slovíčkách. Chybu klidně uznám. Ve vyjádření, nikoli v principu.
Možná jsem to blbě napsal, ani se tam zpátky nebudu dívat. Kdo to chtěl pochopit, tak to pochopil, a doufám, že mu to pomůže.
Nemám chuť se dohadovat o slovíčkách. Chybu klidně uznám. Ve vyjádření, nikoli v principu.
U nového mondea v automatu jsem si uvědomil, že když někde rychle manévruji /asi nejčastěji u parkování/, tak jsem asi rychle zařadil polohu P a už mi ta páka nešla vytáhnout do jiných poloh. Skončilo to tak, že jsem ji musel skoro násilím z P vytrhnout, když jsem chtěl odjet. Například u DSG jsem nic takového nikdy nezaznamenal.
Západka v tahu. Ne jako že je rozbitá, že je na ní vyvíjen tah, proto jde špatně vyřadit. Většinou když nestojí auto na absolutní rovině. Zde používat ruční brzdu před hejbáním s pákou.
To mě taky napadlo, nicméně u DSG můžeš dát polohu P skoro ještě když se auto pohybuje a nic takového se nestane.
DSG má úplně jinou konstrukci než automat s HDM měničem, tím to je.
Ach jo, ......................... čéče to jsou rady.
Obecně automaty mají blokaci na P, kdy v místě hnacího řetězce zajíždí ocelová tyč do díry v ozubeném kole, hřídeli, nebo disku, podobně jako zámek volantu. Zajímá mě konkrétní řešení, protože pokud to u fordu je jak se to jeví, tak z hodně prudkého kopce za dalších spec. podmínek nepůjde vyřadit.
Obecně automaty mají blokaci na P, kdy v místě hnacího řetězce zajíždí ocelová tyč do díry v ozubeném kole, hřídeli, nebo disku, podobně jako zámek volantu. Zajímá mě konkrétní řešení, protože pokud to u fordu je jak se to jeví, tak z hodně prudkého kopce za dalších spec. podmínek nepůjde vyřadit.
Řekl bych, že nejlépe ti radí gil54. Nikdy nedávej při parkování volič na pozici "P", dokud zcela nezastavíš a nezatáhneš (nezaktivuješ) ruční brzdu. A pokud vyloženě neparkuješ někde v kopci a nepoužíváš (nemáš) zámek řadící páky, nech páku na "N" (samozřejmě se zataženou ruční brzdou). Pro případ, že by ti někdo do stojícího auta nacouval, narazil apod.
Parkovat na "N" a ne na "P", jakto? To mám jako vypínat na enko motor? Dyk na něj pak ani nenastartuju, to je nějaký kostrbatý..
Na "N" normálně nastartuješ, když máš nohu na brzdě.
Je to jen moje doporučení, protože mám jednu nepříjemnou zkušenost, kdy u nás v ulici jeden opilý dobrák shrnul svým SUV šest zaparkovaných aut. A jedno bylo bohužel moje(služební teda)
Je to jen moje doporučení, protože mám jednu nepříjemnou zkušenost, kdy u nás v ulici jeden opilý dobrák shrnul svým SUV šest zaparkovaných aut. A jedno bylo bohužel moje(služební teda)
Teda já bych přísahal, že s těma pár automatama co jsem jezdil, fakt musíš mít enko, jinak nenastartuješ.. Ááále, hlavně je to úplně fuk😊
Ne, na "N" se nastartovat nedá. Alespoň neznám auto, kde to jde.
Mazda
Presne tak.
Na predchadzajucom aute (Mazda) mi prestalo fungovat cidlo, takze ked som auto dal do polohy P, nerozsvietila sa kontrolka. Prevodovka fungovala, ale auto si myslelo, ze P nie je zaradene.
Startoval som cez N so stlacenou brzdou bez problemov.
Inak Mazda mala, ak si spominam, moznost upravit spravanie prevodovky v tejt👋v podobnej situacii, pod zaslepkou tam niekde bol prepinac, ale toho som sa nikdy nedotkol.
Na predchadzajucom aute (Mazda) mi prestalo fungovat cidlo, takze ked som auto dal do polohy P, nerozsvietila sa kontrolka. Prevodovka fungovala, ale auto si myslelo, ze P nie je zaradene.
Startoval som cez N so stlacenou brzdou bez problemov.
Inak Mazda mala, ak si spominam, moznost upravit spravanie prevodovky v tejt👋v podobnej situacii, pod zaslepkou tam niekde bol prepinac, ale toho som sa nikdy nedotkol.
moje zkušenost je taková, že při "P" a "N" normálně nastartuješ, jen pokud máš D nebo R tak nenastartuješ... v Japoncích ti to píská z palubky a u Forda prostě jen nenastartuješ.
EDIT
Tak jsem to ještě běžel vyzkoušet pro jistotu
CX-3, startování tlačítkem - na "N" nenastartuješ
Ma3 - startování klíčkem - na "N" nastartuješ
Mondeo - startování tlačítkem na "N" nenastartuješ
Čili někde ano, někde ne.
EDIT
Tak jsem to ještě běžel vyzkoušet pro jistotu
CX-3, startování tlačítkem - na "N" nenastartuješ
Ma3 - startování klíčkem - na "N" nastartuješ
Mondeo - startování tlačítkem na "N" nenastartuješ
Čili někde ano, někde ne.
Ono to bude asi tym startovanim tlacidlom - mozno prevencia. Otocit omylom/nahodou klucom tak, aby si nastartoval, to je skoro nemozne. Stlacit tlacidlo neda az taku pracu.
Vypnout motor na N nebo na P, v tom není žádný rozdíl (v režimu P se akorát aktivuje západka, která auto "znehybní"). Akorát u některých vozů nevytáhneš na N klíček ze zapalování (za předpokladu, že se startuje klasickým klíčkem). Takže tam to P budeš muset po chcípnutí stejně vrazit, pak vytáhnout klíček... a bez klíčku v zapalování zase nejde u některých aut vyřadit z P (některé mají pro tento případ pojistku, pomocí které lze vyřadit z P i bez klíčku a běžícího motoru)... to je vořech 😄
Strč ho do ruk nějaké "šikovné" paní 😄 , ona už si poradí. 😉
/od extrémního přetáčení/podtáčení motoru na nevhodné rychlostní stupně, přes nájezdy přes obrubníky za účelem parkování až po natankování špatného paliva....atd./
/od extrémního přetáčení/podtáčení motoru na nevhodné rychlostní stupně, přes nájezdy přes obrubníky za účelem parkování až po natankování špatného paliva....atd./
...už jsem zažil pár lidí, kteří u automatu dávali N při jízdě z kopce a u jednoho e😜erta mě to až zarazilo.
Nikdy by mě to nenapadlo, stejně jako vypínat klimu na zimu. Jezdím jednoduše se zapnutou v auto režimu celý rok.
Nikdy by mě to nenapadlo, stejně jako vypínat klimu na zimu. Jezdím jednoduše se zapnutou v auto režimu celý rok.
"N" nikdy, klimu stačí zapnou jednou týdně, když tedy chce někdo mermomocí jezdit bez ní.
Mám v autě v zásadě nastavenou celoročně konstantní teplotu a jen v parném létě ji občas zvýším pro synchronizaci teplot při vystupování 😉
U aut ktere klimu neumi nejak rozumne odpojit nevidim duvod ji mit permanentne zaplou. Vzhledem k tomu, ze si klima veme klidne 10k+ z vykonu a jeste na vrch pul litru benzinu na 100km tak to vypnuti na na zimu mi dava vic nez smysl. 😉
neprehanej s tema 10k+
do bys musel chladit nejakej skrinovej vuz
do bys musel chladit nejakej skrinovej vuz
Ani ne, kompresor si klidne 5kw veme, plus ten zbytek soustavy taky nebude perpetuum mobile. 😉
Vycteno z navodu k autu (pravda, starsimu) mam neco o 8kw, tak mi to utkvelo v pameti, a ted pri beznem googleni to neni hodnota, kterou by nezminovali i jinde (casteji se ale mluvi o 3-5kw).
Ad spotreba, s tema 0,5L jsem to jeste podstrelil, ve meste ze zkusenosti to mam klidne litr nahoru, a ADACu pri mereni vysli jeste "hezci" cisla [odkaz] 😄
Vycteno z navodu k autu (pravda, starsimu) mam neco o 8kw, tak mi to utkvelo v pameti, a ted pri beznem googleni to neni hodnota, kterou by nezminovali i jinde (casteji se ale mluvi o 3-5kw).
Ad spotreba, s tema 0,5L jsem to jeste podstrelil, ve meste ze zkusenosti to mam klidne litr nahoru, a ADACu pri mereni vysli jeste "hezci" cisla [odkaz] 😄
když na to pujdu ciste matematicky a fyzikalne😒br />
10koni = 7.35kW = 7350J/s
tepelna kapacita vzduchu cca 1000J na kg*K
tedy pri chladicim faktoru COP=1 bys za 1 sekundu vychladil😒br /> - 7.35kg vzduchu o 1K nebo
- 0.36kg vzduchu o 20K (napr. z +30C na +10C)
1kg vzduchu ma objem cca 0.8m3
tedy 0.36kg vzduchu objem cca 300l
tedy 300 litru vzduchu za sekundu ochlazenyho o 20K
to by ti vzduch v kabine beznyho osobniho auta vymenilo behem 10-15sec
anebo trubkou o prumeru 10cm, by vzduch musel proudit rychlosti cca 35m/s, tedy pres 100km/h
to by byl docela slusnej ficak nehlede na to, ze chladit o 20K je docela extrem, a je otázka jestli by to klima vůbec dala..
chladici faktor COP se u klimatizaci bezne pohybuje kolem 3, tedy 3x vic vychlazenyho vzduchu.
v aute to bude nejspis horsi, ale horsi nez uvazovanych 1 snad ne ...
zvyseni spotreby o 4 litry/100km mozny samozrejme je u popojizdejiciho auta, kdy tech 100km pojedes třeba 5 hodin.
zajima me, s cim prijde webpaja
10koni = 7.35kW = 7350J/s
tepelna kapacita vzduchu cca 1000J na kg*K
tedy pri chladicim faktoru COP=1 bys za 1 sekundu vychladil😒br /> - 7.35kg vzduchu o 1K nebo
- 0.36kg vzduchu o 20K (napr. z +30C na +10C)
1kg vzduchu ma objem cca 0.8m3
tedy 0.36kg vzduchu objem cca 300l
tedy 300 litru vzduchu za sekundu ochlazenyho o 20K
to by ti vzduch v kabine beznyho osobniho auta vymenilo behem 10-15sec
anebo trubkou o prumeru 10cm, by vzduch musel proudit rychlosti cca 35m/s, tedy pres 100km/h
to by byl docela slusnej ficak nehlede na to, ze chladit o 20K je docela extrem, a je otázka jestli by to klima vůbec dala..
chladici faktor COP se u klimatizaci bezne pohybuje kolem 3, tedy 3x vic vychlazenyho vzduchu.
v aute to bude nejspis horsi, ale horsi nez uvazovanych 1 snad ne ...
zvyseni spotreby o 4 litry/100km mozny samozrejme je u popojizdejiciho auta, kdy tech 100km pojedes třeba 5 hodin.
zajima me, s cim prijde webpaja
Ten článek je nesmysl. Možná je ale jen blbě přeložený. Typickým přikladem je, když se radí, aby při puštění klimatizace byl zapnutý vnitřní okruh. Venku je 30, v autě 40 a proč bych měl chladit teplejší vzduch? Dodržuj raději to, co píší v manuálu.
Pri vnitrnim okruhu chladim jen "jeden vzduch", ten co mam v aute. Takze zacinam sice s 40 stupnovym, ale chladim jej soustavne a postupne tak nechladim 40, ale jen 35, 30, 25... atd.. Kdezto kdyz budu brat vzduch zvenci tak sice beru od zacatku "jen" 30 stupnovy, ale taky jej budu brat dyl (furt), i v case kdy pri vnitrni cirkulaci mam treba uvnitr uz jen 25 stupnovy vzduch. Ta rada mi smysl dava, ale spis nez pro nejake rady jsem jej sem hodil jen kvuli tem spotrebam, ktere namerili.
Btw. kdyz v aute pustim klimu na max tak automaticky pusti vnitrni okruh, asi i tam si mysleli ze to ma smysl. 😉
Btw. kdyz v aute pustim klimu na max tak automaticky pusti vnitrni okruh, asi i tam si mysleli ze to ma smysl. 😉
tak me ted napada, u hnojaku s manualem si muzu dat mix, tedy ze část vzduchu beru zvenku a část zevnitr.
jak ale u automatu? tam si muzu dat vnitrni okruh, takze zvenku (teoreticky) neberu nic, ale tahle to jde jen kratkodove, třeba když jedu za nejakym extra smradlavym dyzlem...
když vnitrni okruh mam vyplej a necham to na automatu, tak zas predpokladam, ze to bere všechno zvenku, tedy i když je venku +35, coz je samozrejme dost energeticky narocny. nebo to automat umi nejak namixovat ??
jak ale u automatu? tam si muzu dat vnitrni okruh, takze zvenku (teoreticky) neberu nic, ale tahle to jde jen kratkodove, třeba když jedu za nejakym extra smradlavym dyzlem...
když vnitrni okruh mam vyplej a necham to na automatu, tak zas predpokladam, ze to bere všechno zvenku, tedy i když je venku +35, coz je samozrejme dost energeticky narocny. nebo to automat umi nejak namixovat ??
Špatné je, pokud někdy musím jet za smradlavým benzínem bez DPF :no:
Technika "hnojáku" převyšuje výrazně techniku např. škodivek, včetně klimatizace. Bohužel ani hnoják nemůže nastavit MIX (škoda), v tom se pleteš. Ideální klimatizaci měly např. Xantie, tam šlo nastavit vše. Myslím ale, že právě XM přišlo s elektrickým ovládáním větrání a byl konec. (XM bylo první moje auto, u kterého jsem si toho všiml).
Tak to se divím, že ještě žiješ. Já po cca 15 minutách při vnitřním okruhu pociťuji nedostatek kyslíku, tak vnitřní okruh vůbec nepoužívám. Navíc je vzduch vysušený, což také není zdravé. Že ještě žiješ, napadá mě jedině, že máš nějaké netěsné auto. Přečti si manuál ke svému autu a nevěř autu.cz. Nedostatek kyslíku je významnou příčinou "mikrospánku"(!!!), a to jde o život.
Mně se vždy spustí to, co bylo použité naposled, kromě ESP apod., které se spustí vždy po nastartování a musím ručně vypínat. Nemám totiž rád, když auto řídíme dva, podle mě je to nebezpečné.
Mně se vždy spustí to, co bylo použité naposled, kromě ESP apod., které se spustí vždy po nastartování a musím ručně vypínat. Nemám totiž rád, když auto řídíme dva, podle mě je to nebezpečné.
Juknu se v autě do PC, ukazuje mi to tam odběr klimy a dalších spotřebičů. Aby mě to nepřekvapilo >😒]
U automatickej je to dnes uz jedno. Ak sa prave nepokusa schladit auto o 15 stupnov, odber bude niekde pod kilowat. Niektore auta by mali kompresor uplne odpojit cez spojku ak ho netreba resp. naklapat lopatky ako je to v clanku. U Peugeota nie je citit ziaden rozdiel ci je klima zapnuta alebo vypnuta a to ani ked dolujem vsetok vykon >😒]
U manualnych niekedy platilo to co pises, aj ked 10k je prilis. Skor okolo 3kw. Ale snad uz aj dnes na tom budu lepsie a pouzivaju invertor s regulaciou vykonu. Ale auta s manualnou klimou nepouzivam, tak neviem potvrdit 😄
U manualnych niekedy platilo to co pises, aj ked 10k je prilis. Skor okolo 3kw. Ale snad uz aj dnes na tom budu lepsie a pouzivaju invertor s regulaciou vykonu. Ale auta s manualnou klimou nepouzivam, tak neviem potvrdit 😄
Ked dolujes vsetok vykon, tak se klima vypina - pokud se nepletu.
Já jsem někde slyšel (tuším to říkal Janda), že VW auta se při zapnutý klimě řekněme načipují, tak aby auto neztratilo výkon. Pochopil jsem to tak, že auto ze zapnutou klimou používá jinou mapu, takže motor dává v tu chvíli o pár kW navíc, ale nevím co je na tom pravdy.
Já to dělám, když se nudim. A s klimou si taky hraju, z téhož důvodu..
Při řízení se obvykle nenudím a pokud si potřebuju zkrátit chvíli, radši zpívám. Což zahání nudu i ostatním >😒]
taky si zpivam, ale jen když jedu sam ...
zacinam ale mit obavu, aby si to policajti nebo ostatní statni urednici nezacali vykladat tak, ze jim sproste nadavam a nenapalili me tu nove zavadenou 10tis pokutu.
nekdy ty texty uplne slusne nejsou ...
zacinam ale mit obavu, aby si to policajti nebo ostatní statni urednici nezacali vykladat tak, ze jim sproste nadavam a nenapalili me tu nove zavadenou 10tis pokutu.
nekdy ty texty uplne slusne nejsou ...
Kompresor klimatizace s proměnným výkonem, který "běží i při vypnuté klimatizaci", měla už i Škoda Fabia v roce 1999.
zaujimalo by ma, co hrozi ak napr namiesto zaradenia neutralu pri dojazde iba vytlacim spojku a dojdem na spojke. co tym trpi, co hrozi?
Jakákoliv aktivace spojky znamená zatížení axiálního ložiska. Čím víc (čím déle), tím hůř.
O axialne lozisko sa netreba bat. Je ovela pevnejsie a odolnejsie, ako radialne na kluke. Takisto je priaznivejsie zatazene (konstantne na celu plochu, na rozdiel od radialnych). A kontaktny tlak je v porovnani s radialnym zatazenim nepatrny...
Takže to, co píše 3😜lor3r, podle tebe, ničemu nevadí ?
Urcite nie axialnemu lozisku, pretoze to je dimenzovane na "trochu" vacsie zatazenie, nez vibracie motoru beziaceho na volnobeh. Moze to vadit spojke, pretoze (v zavislosti ako je riesena a v akom su stave axialne pera) aj pri zoslapnuti pedalu sa nemusia lamely uplne oddelit, niekedy tam zostane okrajovy kontakt. To samozrejme nestaci na prenesenie akehokolvek krutiaceho momentu, ale staci na zbytocne zahrievanie oblozenia lamely trenim...
Inak podla toho co tu citam mam dojem, ze 99% diskutujucich (a bohuzial aj zopar redaktorov) v zivote nevideli axialne lozisko na kluke. Inak by tu take somariny nepisali...
Inak podla toho co tu citam mam dojem, ze 99% diskutujucich (a bohuzial aj zopar redaktorov) v zivote nevideli axialne lozisko na kluke. Inak by tu take somariny nepisali...
Zdravím. Ano, při vyšlápnuté spojce skutečně trpí axiální ložiska klikového hřídele. Nejvíce ale při startování motoru a tedy i při zapnutém Start/Stop. Nejlepší by bylo motor startovat bez spojky, jenže to nová auta se snímačem na pedálu spojky neumožňují. Dokonce když selže, s motorem u některých aut nehnete (co si tak pamatuju ze servisů). U svého starého auta jsem bez spojky startoval a bylo to v poho. 😄. Že takzvaná axiála trpí při sešlapnutí spojky dokazuje třeba staré BMW 525tds. S automatem s ním problémy nebyly, leč s manuálem ano.
Ja jsem tak zacal startovat svuj predesly Focus na radu odborniku ze sveta SM. Po desitkach startu ze zacal ozyvat nejaky zvuk ze spojky, tak jsem s tim prestal. Zvuk se postupne upravil a ted uz radeji jenom se spojkou (ted uz mam vlastne to cidlo spojky).
Nevim jestli tam to cislo je z bezpecnostnich duvodu, aby nejaky American nestartoval bez spjky se zarazenou chylosti nebo je tam z jineho duvodu?
Motor se spojkou i vypinam - predpokladam, ze se tim setri dvouhmotovy setrvacnik?
Nevim jestli tam to cislo je z bezpecnostnich duvodu, aby nejaky American nestartoval bez spjky se zarazenou chylosti nebo je tam z jineho duvodu?
Motor se spojkou i vypinam - predpokladam, ze se tim setri dvouhmotovy setrvacnik?
Problém nastává a při sešlápnuté spojce velmi trpí dnes běžně používaná hydraulická spojková ložiska, páka spojky která byla "u starých aut", dnes se často páka spojky nepoužívá. Dnes je často levnější GO automatické převodovky s hydroměničem, než GO u manuálu - spojka, přítlačák, hydraulické ložisko, dvouhmoťák (k tomu možnou závadu man. převodovky jako možnost nechávám otevřenou)
...schválně jsem seběhl do stodoly se podívat... a 298563 km. Bez jakéhokoliv zádrhele... teda teď nevím, protože s tím jezdí děcka po polňačkách, ale jak se píše v článku. Jakmile začne olej v převodovce měnit barvu, je načase vyměnit olej... vyjde to levněji, než převodovka.
autor článku zcela zapomněl. Za jízdy by se totiž neměly otevírat dveře, protože jim to škodí a může to být nebezpečné. Další zabiják auta může být také čtení www.auto.cz, pokud by se obsah nebral s humorem. Jinak to jsou všechno bláboly. Každý má auto nějaké značky a k tomu konkrétnímu autu má manuál a měl by se jim řídit.
Jistě. A taky třeba dodržovat jejich servisní plán. Třeba měnit olej v motoru po 40.000 km, vzduchovej filtr tak nějak podobně, olej v automatu vůbec. Ten je přece doživotní. 😉
No a pak klidně můžeš věřit nápisu na reklamním billboardu, že auto XY má "nejnižší servisní náklady ve své třídě". 😄
No a pak klidně můžeš věřit nápisu na reklamním billboardu, že auto XY má "nejnižší servisní náklady ve své třídě". 😄
Jako noha na spojce (zeny) tak i jizda s rukou na radici pace (muzi) neni dobra a dokaze znicit synchrony a kola prevodovky.
Ono už ten neustálej pohyb voličem u automatické převodovky citelně snižuje její životnost, aniž by se motor před tím musel vytočit. Bohužel nikde, ani v manuálech k vozidlu nebývá uvedeno, jak správně s automatem jezdit, což má asi většina výrobců za něco, co nestojí ani za řeč. Pak je mnohdy vidět, jak mnoho lidí navyklých z MT převodovek, má neustále potřebu kvedlat s voličem jenom proto, že to neví a už vůbec netuší, že tím AT převodovce snižují citelně životnost.
Jinak i vozy s AT se dají nouzově tahat na laně, ale je důležité striktně dodržet doporučení výrobce v manuálu. Třeba Subaru uvádí do rychlosti 30km/h a do vzdálenosti max. 50km. Další problém nastává u 4x4 s AT při použití dojezdového kola jiného rozměru než je původní kolo. Zde je mnohdy nutno, kromě omezení max. rychlosti i dočasně deaktivovat systém AWD, aby nedošlo k poškození AT převodovky. Nevím, jak to mají jiné automobilky, ale třeba Subaru to má vložením rezervní pojistky do slotu v motorovém prostoru. Navíc se musí dojezdové kolo jiného rozměru pneu vždy dát pouze na zadní nápravu, čili pokud je defekt na přední nápravě, musí se kola nejdříve se zadní nápravou přehodit.
Jinak i vozy s AT se dají nouzově tahat na laně, ale je důležité striktně dodržet doporučení výrobce v manuálu. Třeba Subaru uvádí do rychlosti 30km/h a do vzdálenosti max. 50km. Další problém nastává u 4x4 s AT při použití dojezdového kola jiného rozměru než je původní kolo. Zde je mnohdy nutno, kromě omezení max. rychlosti i dočasně deaktivovat systém AWD, aby nedošlo k poškození AT převodovky. Nevím, jak to mají jiné automobilky, ale třeba Subaru to má vložením rezervní pojistky do slotu v motorovém prostoru. Navíc se musí dojezdové kolo jiného rozměru pneu vždy dát pouze na zadní nápravu, čili pokud je defekt na přední nápravě, musí se kola nejdříve se zadní nápravou přehodit.
Trochu mi tady ale chybí i další dosti podceňovaný bod a tím je fakt, že mnoho řidičů si myslí, že životnost oleje v mechanickém servo čerpadle je celoživotní a pak se diví, když jim vypoví službu a nové není nic levného. Mnohdy tak místo načervenalé nebo jiné barvy mají v nádržce nějaký černý sajrajt a neřeší to ani značkové servisy. Přitom existují pruplachové stroje, kde to vyjde na cca. kolem 2000kč, které čerpadlo důkladně pročistí a rozpustí kaly a usazeniny a dá se nový olej dle specifikace výrobce a čerpadlo je zase jako nové a je to výrazně poznat i na samotném řízení.
HDM automat - stojim na brzde, seslapnu plyn a az v urcitych otackach pustim brzdu. Likviduju tim prevodovku hodne nebo je ji to fuk?
To záleží na tom, Jestli má launch control. Pokud ne, tak jí škodíš.
Ovsem i kdybys mel launch control, ten nic moc nesetri - prave naopak, ten tomu vsemu dava poradne na p*del 😄
Ano, je jasné, že když budeš používat launch control důsledně pro každý rozjezd, moc dlouho si asi nepojezdíš. Ale alespoň to bude mít jakýsi význam. Myslím tím dynamičtější rozjezd.
Použití této techniky u obyčejné HDM skříně bez launch control nepřinese na dynamice rozjezdu prakticky nic, kromě vyšší zátěže celé skříně, zejména měniče a náplně.
Použití této techniky u obyčejné HDM skříně bez launch control nepřinese na dynamice rozjezdu prakticky nic, kromě vyšší zátěže celé skříně, zejména měniče a náplně.
Věděl jsem, že na to nesmím klekat, ale bohužel jsem si to neuvědomil, když jsem se potřeboval pro něco dostat do kastlíku u spolujezdce a šlo to jen ze strany řidiče.
Holt mi letos na té volvácké koži mrzla zadnice 8-s