Šest týdnů jsme jezdili Škodou Fabia 1.0 MPI přestavěnou na stlačený zemní plyn CNG. Při každém tankování jsme zálibně hleděli na nízkou částku na účtence a těšili se na finální zúčtování.
Zdar chlapi, zkoušel jsem economy run s Polem (Fabie, Ibiza - šuma fuk) 1.2TSI 81kW tedy 6 kvalt.
Podmínky:
- Plynulá pomalá jízda, 400km dlouhá
- Cíl o 200m.n.m. výš, než start.
- "Velká" příplatková kola 16´
- Klimatizace puštěná ( další spotřebiče - nehrotím to)
- 20 stupňů, sucho
- Opravdu pomalá jízda (dálnice 110, mimo podle předpisů)
- Nějaké staveniště, 3 semafory (start stop)
- 3/4 cesty dálnice
- žádná města, jenom jeden studený start
- no, jel jsem úsporně. Ale když jsem potřboval přidat (abych nezdržoval provoz, třeba při předjíždění kamionu) přidal jsem.
- Auto mělo najeto 1200km, současný model, r.v. 2016.
- benzín neznačkový 95ka
- Tempomat nepoužit
Bohužel (bohudík) pro test jsem nemusel dotankovávat, tak mám jenom orientační údaj z palubáku. To je 4.1 l/100km. I kdyby to bylo 4.5 (a asi bude) NEVIDÍM V SOUČASNĚ DOBĚ DUVOD KOUPĚ TĚ HRUZY O KTERE JE TEN ČLÁNEK.
Prosím, nepište mi, že jsem to nezajel, že 1.2 TSI žere 8 nebo že si vymýšlím. Nemám to zapotřebí takhle jezdit ani s tímhle autem, ale měl jsem čas a jednou za uherskej rok mám i chuť. Prostě se to stalo a basta, jestli to někdo nechápe nebo nedokáže, je to jeho problém.
Při extrémním šetření (splývání ve větrným stínu, vypnuté klimě a hlavně užších a hodně nahuštěných pneu) bych se dostal v poho pod 4 palubákový litry.
Nepíšu to proto, abych vyzdvihl TSI, ale proto, že je to k tématu o úspornosti. Jsem přesvědčen, že takhle se dá jet i s konkurencí. Ale je to vopruz, teď je otázka, jestli větší, než 41kW plynová Fobia....
Tak to je masakr to snížení výkonu. "Akceleraci z klidu na 100 km/h jsme tak naměřili za 21,9 s" Ideální vůz pro řidiče slečny Daisy >:D Přiznám se, že jsem takový rozdíl u CNG fakt nečekal a když se k tomu připočtou jeho další negativa, je to prostě mrtvá větev, zlatý LPG. Pro příklad, dříve měla manželka Fabii I 1,4MPi 50kW s LPG Lovato a to ještě starý systém se šměšovačem, tzv. mix a musím říci, že pokud bylo LPG dobře nastaveno, ztráta výkonu na LPG byl u tohoto motoru a typu LPG systému naprosto minimální až mě to překvapilo (opakuji kvalitně nastavený), spotřeba při přepočtu na dnešní ceny LPG vycházela v průměru 1km/1,01kč. To, že se tím nedalo moc jezdit po dálnici je jasné, ale do města stačilo. Momentálně jezdí manželka Fabii I 2.0MPi v LPG typ sekvenční vstřikování Landi Renzo a 1km i při svižné jízdě vyjde 0,93kč. Samozřejmě je motor výkonově někde jinde (50kW vs. 85kW), nicméně jde o tu cenu na 1km ;-) Proto, když vidím tyhle zoufalé předělávky na CNG, nevím jestli se tomu smát a nebo brečet.
Fabia se v Polsku prodává s pohonem LPG. Oba motory, 1.0 MPI, 1.2 TSI
za příplatek 25.000 nebo 33.000 Kč u TSI.
Proč, já se ptám proč, není v nabídce také u nás? NECHÁPU!
mozna se budes divit - ale 100% s Tebou souhlasim.
Rozhodujici, a pritom daleko nejlevnejsi, je zpusob jizdy.
Kdyz chci setritplanetu, tak si koupim relativne male auto... a pak snim proste jezdim usporne.
A je to. ;-)
Kdysi jsem delal poctivy test - stejna trasa, v obousmerech, dve ruznaauta...ze napisu blog...
ale pak me to tady tak otravilo, ze uz jsem ho nenapsal.
Ty úspory jsou ovšem relativní. Když se na to podívám jinou optikou, tak jezdíš v přepočtu za zhruba 4 litry nafty. Což je hodnota, ke které se přiblížíš jízdou na spotřebu generačně odpovídající motorizací 1.9 Tdi 74kW. Bez nutnosti přestavby.
A pokud bys to porovnal se současnými benzíny a při obdobném stylu jízdy, tak se dostaneš někde na 5,5 litru.
Ve firme s tim nikdo soudny nebude chtit jezdit, to je jeste minimalne o level horsi nez "slavne" firemni HTPcka, ktera do 130 jezdi porad docela slusne. A ted si predstavte, ze to auto nalozite, to uz bude temer nepouzitelne.
Plus samozrejme pokud budu jezdit v tom obycejnem (benzinovem) litru tak, jak s timto, tezko se dostanu vubec na sest litru. Navratnost pro fyzicke osoby je smesna, protoze vetsina lidi po CR najezdi do tech 15t km za rok, takze to opet zadny smysl nedava.
Abych řekl pravdu, takhle jsem o tom nikdy neuvažoval. Do té Fabie jsem šel právě kvůli tomu té kombinaci dvoulitr + LPG. Kdybych nechtěl tuto kombinaci, tak bych o Fabii ani vůbec neuvažoval, asi bych šel do Focusu nebo něčeho takového Moje zkušenost po 4 letech a 125 tkm mi to jen potvrzuje - motor ve spojení s LPG na jedničku z hvězdičkou, ale zbytek Fabie takových kvalit prostě nedosahuje.
Ano, uvažoval jsem i o FIII 1.2 TSI. Jezdila by za 5,5 litru, což je při současných cenách 1,55 Kč/km, čili o 60 haléřů dráž. Jenže když teď ročně najedu 40 tkm, tak s LPG za 10 let našetřím skoro na nové auto.
Co se týče dieselu, o tom jsem nikdy neuvažoval. Moje první zkušenost byla s FII 1.6 TDI a hned při rozjezdu mi to zdechlo, protože tak obtížně ovladatelnou spojku s tuhým chodem neměla ani Škoda 120L. Když to pak ve městě dunělo (podtočené na čtyřku) nebo chrochtalo (vytočené na trojku), tak jsem to prostě zařadil do kolonky "ne". Je pravdou, že Ceed nebo OIII s turbodieselem jsou o dvě třídy komfortnější, ale na omezený otáčkový rozsah a turbodíru v nízkých otáčkách už si prostě nezvyknu. BTW Nejsnadněji jsem "našel řeč" s 2.0 SDI.
Aha díky a v případě, že stát skutečně uvalí vysokou spotřební daň na plyn pro pohon aut co mi zabrání zřídit si doma plničku, tankovat si doma a žádnou daň neplatit?
covece me by asi bylo celkem jedno jeztli mam razitko o revizi nebo ne kvuli pojistovne, me zajima hlavne to jestli nebouchne pod zadkem mich deti nebo ve vedle jedoucim aute bomba s plynem a do konce zivota jim treba nenadeli nejake nasledky
a ted si vem jak tyhle auta budou vypadat za 15-20 coby ojetiny, to bude na silnicich veselo, to si tak jedes a najednou vedle tebe BOOM, a to je jen LPG kde je 10x mensi tlak [odkaz] a ted si predstav ze mas na zadnich sedackach detske autosedacky a v nich 2 lete deti, vsechny tyhle CNG auta budou coby ojetiny doslova casovane bomby
Ne. V Evropě se obecně rozlišuje daň podle toho, k čemu je palivo určeno. Pro pohon aut je sazba nejvyšší, pro topení nejnižší. Kupříkladu když naftu používáte pro pohon auta, je sazba spotřební daň v ČR 10,95 Kč/l. Když ale naftou topíte, tak je nárok na vratku daně a ve výsledku je spotřební daň jen 0,66 Kč/l. U LPG jsou dokonce tři sazby, nejvyšší pro pohon aut, střední sazba pro pohon vysokozdvižných vozíků a jiných strojů a nejnižší (nulová) sazba pro topení a vaření.
Ale jakou sazbu chce EU uvalit na zemní plyn na topení a vaření, to nevím, protože jsem se o to nezajímal.
Ok, tohle nemíním nijak rozporovat. Neměl jsem namysli to, že euroúředníkovi opět rupne v koulích, jako spíš to, že cena LPG nebyla nijak zásadně závislá na těžbě ropy a dohodách OPEC.
No, to je o zpusobu premysleni. Ja, kdyz si kupuju auto, resim otazku, jak dlouho ho udrzim v provozu... ne za kolik ho za 3roky prodam.
Proto nemuzu mit TSI. ;-)
Ten plyn by se zaplatil cca za dva roky... a ani pak patrne nebude drazsi - jen nebude levnejsi o tolik.
A porad to auto normalne jezdi na benzin... takze pokud uz nechces jezdit na plyn, tak proste prestanes jezdit na plyn.
Ale hýbají. V roce 2022 skončí současná evropská legislativa spotřebních daní z paliv. Má přijít nějaká nová směrnice. Bruselští úředníci by rádi zdanili paliva podle "obsahu CO2", což by znamenalo poměrně výrazné zvýšení spotřební daně u LPG a CNG a v podstatě "popravu" těchto alternativních paliv.
Abych byl konkrétní, tak v současnosti je v EU minimální daň u LPG cca 3,5 Kč/kg (cca 2,0 Kč/l), přičemž v ČR je to 3,933 Kč/kg (cca 2,2 Kč/l), první návrh bruselských úředníků byl cca 13,7 Kč/kg (cca 7,5 Kč/l), proti tomu byla vlna nevole a poslední návrh, co jsem viděl, počítá s 5,3 Kč/kg (cca 2,9 Kč/l).
U CNG něco v podobném stylu, ale na to máme výjimku a vlastní "scénář" postupného zvyšování spotřební daně.
Bude samozřejmě záležet i na výjimkách, jako novější evropská země si můžeme vyjednat několikaletý odklad směrnice.
Ale:
1) Nemyslím, že by CNG vozy dobře držely hodnotu
2) CNG není nic než zemní plyn a jeho cena je velmi závislá na ropě a politických záležitostech. To s cenou LPG nevím, že by nějak dramaticky hýbaly politickoekonomické vlivy
Protože tam si to asi prosadil polský dovozce aut Škoda, díky čemuž ty přestavěné Fabie může prodávat každý dealer oficiálně. Je otázkou, zda vyloženě na vlastní pěst nebo ve spolupráci se Škodou Auto.
U nás žádného dovozce nemáme, dealerskou síť má na starosti přímo Škoda Auto a ta palivu LPG nikdy moc nepřála. Existoval pouze jeden oficiální model na LPG (Škoda Octavia) a i ten byl v prodeji snad jen tři roky.
Letos najeto zatím 17 tis. km a díky příznivým cenám paliv jsou palivové náklady krásných 0,96 Kč/km (z toho 0,84 připadá na LPG a 0,12 je benzín). Za celou dobu od přestavby, což je 125 tkm, je to 1,26 Kč/km. Poznámka pro upřesnění: Jezdím převážně na spotřebu a žiju v oblasti s levným LPG, což na ekonomiku provozu má výrazný vliv.
Servisní náklady navíc činily něco přes 6 tisíc (revize, výměny filtrů, zkrácení intervaly výměny svíček z 60 na 45 tkm, výměna membrán reduktoru při 120 tkm, vyšší náklady na měření emisí), takže 0,05 Kč/km. Přímaz ventilů nemám, kvalitní vstřikovače, za které jsem připlácel, jsou i po 120 tkm v dobrém stavu.
Přestavba, která stála něco přes 27 tisíc Kč, se dle mých výpočtů zaplatila po asi 35 tkm a od té doby spořím.
Do nádrže se vleze 35 až 37 litrů LPG, nájezd na jedno tankování je 350 až 450 km.
BTW Zrychlení z 80 na 120 na pátý (nejvyšší) převod: 11,6 s.
To by mě taky zajímalo jaká bude oficiální verze toho výbuchu,jinak celku velký problém. Jak se k tomu postaví pojišťovna a hlavně jestli měl pán razítko o revizi takhle by mohl být z obliga.Nerozumím tomu jestli opravdu ta nádrž může proreznout nebo tam byl jiný problém.
Není určitě lepší volbou Logan MCV 0.9 TCE LPG já myslím že určitě ano,pokud chce někdo plyn :-) CNG není v okolí Ostravy kde natankovat ono je to problém skoro všude,LPG je na každém benzínce.
Ja som v PL nehaval montovať LPG a absolútna spokojnosť.Par známych to iste. V PL je hodne montážnych stredísk veľa aut na plyn tak si myslim ze majú aj nejaké skúsenosti.,len treba vybrať to správne. Samozrejme ked človek pozerá iba na cenu a kašle na kvalitu tak to je iné.
Možná proto, že je ten provoz nákladnější a tím i návratnost delší. Navíc to zapečení benzín. vstřikovačů je riziko i při přístřiku benzínu. Některým LPG systémům stačí přístřik benzínu 20%, u jiných to může být klidně i 50%. Mám také dojem, že ta výměna benzin, vstřiků je u novějších koncernových motorů navíc spojená s generálkou motoru, aspoň tak tomu bylo u TFSi motorů, pokud se dobře pamatuji. Jinak u Poláku bych si osobně nic montovat nenechal (nemají dobré reference), natož se s nima pak handrkoval v případě problému s LPG nástavbou.
Ano, protoze pak zere stejne, ale min to vadi. ;-)
Jinak pro me se ten motor povedl!
Ukol znel jasne: nizky objem a papirove emise, bez kompromisu na zivotnosti.
Ten motor docela drzi... a LZE s nim jezdit usporne!
Ale je to opruz... a kdyz s nim jedes normalne, tak je i fajn na rizeni, ale vezme si vic, nez 1,4... to je fakt.
Nerad, ale musim suhlasit (nemam rad fabie...).
Fabiu kombi 1,2TSI, kw neviem, rocnik 6.2012 sme dostali na sluzobku... ZA-Stutgart a spet... cesta cez Rakusko, v aute 4 dospelaci+ nejaka batozina, klima. Po SR dialnici 130-150km/h, Rakusko podla predpisov (len jedno foto...), Nemecko co to da - 160+, chvilami s priaznivim vetrom a dole kopcom aj 180, ale to uz som mal strach..., po ceste s5 zapcha pri Viedni a cestovanie asi 4km/hod... spotreba bola 6,5litra... takze klobuk dole, keby sa mi chcelo ist na spotrebu, tak isto pod 5 na takej dlhej trase..
No, ja Ti nevim.
Mam praci 80km od baraku... jeste k tomu Vysocinou.
Na obou koncich cesty je cerpacka cng, ak tomu jedna zhruba uprostred.
Fakt docela vazne uvazuju u Fiatovi cng... pri tomhle rezimu se"zaplati" brzo... a pritom uzivatelsky neobtezuje.
Ale porad nevim.
Jen, ze to pro specificky pouziti uplne marny neni... zviklal me ten test, co o nem pisu nahore...