Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia Combi 1.0 MPI CNG: Tak za kolik?

Martin Vaculík
Diskuze (40)
Šest týdnů jsme jezdili Škodou Fabia 1.0 MPI přestavěnou na stlačený zemní plyn CNG. Při každém tankování jsme zálibně hleděli na nízkou částku na účtence a těšili se na finální zúčtování.

Nedávno jsme představili Škodu Fabia Combi s tříválcem 1.0 MPI/55 kW poháněným stlačeným zemním plynem CNG. Takové auto v ceníku Škody Auto nenajdete, originální plynové modely G-Tec existují jen od octavie a citigo. Mezeru na trhu se rozhodl zaplnit prodejce Havex-auto, který ve spolupráci se specialistou na plynové pohony vozidel (hradeckou společností JKproduct) připravil už podruhé přestavbu fabie. Minulá vycházela z předchozího modelu Combi 1.4 MPI/63 kW a testovali jsme ji dva roky nazpět, současná pak je připravena na bázi litrového aktuálního modelu.

Proč jen litr?

Kdo nečetl minule, ten teď jistě nadskakuje – proč v Havexu zvolili pro přestavbu na CNG právě nejslabší model? Mnozí z vás totiž vědí, že zemní plyn (na rozdíl od LPG) snižuje výkon motoru. Vyžaduje totiž pro ideální spálení více vzduchu. A to lze do válců natlačit pouze u přeplňovaných jednotek, jen u nich tak může být s potřebnými úpravami výkon na CNG stejný jako na benzin. U atmosférických výkon i točivý moment poklesnou minimálně o deset procent, v praxi spíše víc. A zrovna 1.0 MPI je jediný atmosférický motor ve fabii, výkonnější 1.2 TSI (66 či 81 kW) už samozřejmě přeplňování mají. Bohužel ale také přímý vstřik benzinu, takže přestavba na CNG by u nich byla náročnější. Plyn se sice i u takových agregátů vhání do sání, ale benzinové vstřikovače ústící do spalovacích prostorů nemůžete zcela vypnout. To by se teplem zapekly. Musíte přes ně stále určité množství vstřikovat, což cenu přestavby zvyšuje a její návratnost naopak prodlužuje.

Dynamika Škody 120

Měření na válcové zkušebně potvrdilo, že výkon na benzin odpovídá údajům výrobce: 55,6 kW při 6278 otáčkách a 97,2 N.m při 3639 ot./min. Přepnutí na CNG však přineslo zklamání: 41,1 kW při 5767 otáčkách a 82,7 N.m při 3561 ot./min. Zejména bylo patrné, že motor přišel o zátah ve zcela nejvyšším spektru otáček, přestože nová generace plynové řídicí jednotky obsahuje i variátor předstihu a měla by tudíž jeho zvýšením dokázat využít vyšší oktanové číslo CNG (kolem 130) a částečně kompenzovat přirozené snížení výkonu.

Vliv takového poklesu výkonu na dynamiku byl samozřejmě značný. Své sehrála i 80 kg hmotnost plynové zástavby.

Akceleraci z klidu na 100 km/h jsme tak naměřili za 21,9 s, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň pak za rekordních 30,9 s. Co se absolutní dynamiky týče, za volantem Fabie Combi 1.0 MPI CNG jsme se vrátili někam do dob Škody 120. Ostatní jízdní a provozní vlastnosti měla samozřejmě mnohem lepší. Při plynulé jízdě, kde motor s krátkou pětkou překvapivě zvládal běžná stoupání okresních silnic, by nás ale nenapadlo, jak špatná ta absolutní dynamika vlastně je. Kupodivu pak krátké převody (při 130 km/h už 4300 otáček) neměly negativní vliv na vnitřní hlučnost. Nový litr je překvapivě tichý.

Pomalu, ale krásně

Velmi spokojeni jsme byli s komfortem odpružení. Úpravce podložil zadní pera, aby tlakové nádoby nestáhly záď k zemi. Stlačenější pera si překvapivě dobře rozumí se standardními tlumiči a i po špatných českých cestách jsme mohli jezdit plným tempem – odpružení to zvládalo bez kontaktů s dorazy či veleskoků. Komfort odpružení je u současné Fabie Combi velice dobrý a přestavba na plyn jej překvapivě nesabotovala. Jako velice pohodlné se za 3213 testovacích kilometrů projevily přední sedačky, z nichž vůbec nebolí záda. Pochválit musíme i vše, co se týče praktického využívání fabie – přihrádky v rozměrném zavazadelníku, odkládací prostory uvnitř, kvalitu reprodukce jednoduchého základního autorádia Blues. Jediné, co plyn kromě dynamiky negativně ovlivnil, byla plynulost řazení. Na benzin měkká spojková lamela sklony ke klepání moc neprojevovala, neboť po každém ubrání plynu motor „jde z výkonu“ pozvolna. Zmanipulování předstihu pro spalování plynu tyto adaptace

narušilo, a tak se cvaknutí při ubrání plynu i občasné rozskákání vozu ve velmi nízkých otáčkách projevovaly výrazněji. Je to daň za dobré odtlumení

torzních kmitů tříválce, který ani v nejnižších otáčkách neduní.

Na plyn za 0,95 Kč/kg

Nejvíc nás samozřejmě zajímala spotřeba plynu a z ní plynoucí ekonomická návratnost přestavby. Prodejce Havex udává 3,7 kg na 100 km a 0,96 Kč

na kilometr. V testu jsme mezi jednotlivými plněními, kterých bylo celkem 15, zaznamenávali spotřeby od 3,12 do 4,49 kg/100 km. Hodnotu 2,54 kg/

100 km, kterou také vidíte v tabulce, schválně nepíšeme. K takovým zázračným číslům mezi dvěma plněními dojdete ve chvíli, kdy má první plnicí stanice tlak 300 barů, na druhé však kompresor nestačí doplňovat odběr a do nádob vám natlačí jen 220 barů, tedy i méně kilogramů plynu. Samozřejmě to funguje i naopak. Vypovídající hodnotu tak má zejména konečný průměr za všech 15 plnění a 3202 km najetých na plyn. Výsledných

3,86 kg/100 km se jen málo odlišuje od deklarace prodejce (3,7 kg), a to jsme rozhodně nejezdili vyloženě ekonomicky. Přepočteno na peníze tak

každý kilometr vycházel na 0,95 Kč, tedy dokonce o haléř levněji než v prospektech Havexu. Plyn jsme kupovali za ceny od 24 do 25,90 Kč/kg, průměrně pak za 24,70 Kč. Připočítat je však potřeba další náklady, třeba že i plynové auto potřebuje nějaký ten benzin.

Test jsme začínali s plnou nádrží Naturalu 95. Než jsme poprvé doplnili plyn, zdolali jsme na benzin 11 km. Po ránu auto jelo na benzin vždy zhruba čtyři kilometry, než se chladicí kapalině podařilo ohřát reduktor na 35 stupňů. Ocenili jsme, že přepnutí neprovázelo žádné škubání (následek bohaté směsi kvůli odpařování zbytků benzinu), neboť současný systém přepíná válce jeden po druhém. Po každém teplém startu auto jelo také pár vteřin na benzin, a to včetně automatických spouštění motoru systémem stop-start na křižovatkách. Jednou nám došel plyn, fabia se samočinně za zvukové výstrahy přepnula na benzin a k další plnicí stanici jsme na něj ujeli 15 km. Dvě benzinové jízdy sice mírně zhoršují ekonomickou bilanci, ale jejich započtení žádnou nespravedlností vůči vozu není. Pokud totiž nádoby na 11,5 kg plynu, které vám málokdy české rychloplnicí stanice „našťouchají“ na maximální tlak, stačily v našem testu nanejvýš na 296 km, projedou se budoucí majitelé fabií CNG na benzin zřejmě ještě častěji. Na každých 100 km jsme tak ve výsledku spotřebovali 0,43 l benzinu, na každý kilometr to znamenalo 0,12 Kč. Celkové náklady na palivo tak v našem testu dosáhly 1,07 Kč na kilometr jízdy. Kdybychom započítali pouze tyto náklady, jako průměrnou spotřebu čistě benzinové fabie 1.0 MPI vzali šest litrů a cenu benzinu 27,90 Kč/l, zaplatil by se příplatek 55.000 Kč za CNG ve škodovce po 91.973 kilometrech.

Spotřeba paliva a náklady
Najeto celkem (km) Od minulého plnění (km) Dotankováno (kg) Cena (Kč) Spotřeba CNG (kg/100 km) Náklady na 1 km (Kč)
714 Převzetí vozu k testu – jízda na benzin
725 neznámo 5,20 134,68 neznámo neznámo
959 234 10,00 258,90 4,27 1,11
1200 241 9,01 216,20 3,74 0,90
1318 118 5,30 131,97 4,49 1,12
1482 164 6,39 165,50 3,90 1,01
1778 296 10,26 251,37 3,47 0,85
2040 262 6,65 159,60 2,54 0,61
2249 209 9,51 233,00 4,55 1,11*
2560 311 10,27 256,75 3,30 0,83**
2694 134 5,05 121,20 3,77 0,90
2897 203 6,76 165,62 3,33 0,82
3129 232 11,08 271,46 4,78 1,17
3425 296 9,23 221,50 3,12 0,75
3684 259 8,81 211,40 3,40 0,82
3927 243 10,01 255,30 4,12 1,05
Za celý test CNG 3202 123,53 3054,45 3,86 0,95
Za celý test benzin 3213 13,68 (l) 380,30 0,43 0,12
Celkem za palivo na 1 km         1,07
* Vyšší tlak než při předchozím plnění, ** 15 km na benzin

Zaplatí se po 122.768 km

Plynové auto ale má také dražší servis. Každoroční kontrolu těsnosti a revizi systému předepisuje česká legislativa. Výměnu zapalovacích svíček každých 15.000 km (u čistě benzinových motorů vydrží 60.000 km), seřízení bohatosti CNG a doplnění prostředku na přimazávání ventilů pak předepisuje prodejce, který na vůz musí držet záruku (tovární přestavbou samozřejmě padá). Tyto vícepráce přidají ke každé servisní prohlídce

2838 Kč (k té po 60.000 km, v níž je standardně obsažena i výměna svíček, pak 2007 Kč). Ke každému kilometru je to 0,15 Kč navíc. Po připočtení těchto nákladů k palivu (1,07 Kč/kg) se dostáváme na 1,22 Kč. Úspora proti čistě benzinovému provozu klesá na 0,45 Kč/km. A než se jí zaplatí vyšší pořizovací cena, musíte ujet 122.768 km. A to jsme se ještě s výpočtem krotili. Zatímco plynové přestavbě velí výrobce pevný servisní interval 15.000 km či rok, u standardních fabií mohou zákazníci využívat variabilní interval až 30.000 km či dva roky. Byť soukromým majitelům vozidel jejich týrání prodlouženými servisními intervaly nedoporučujeme, výsledek mohl být pro plynovou fabii ještě méně příznivý.

Ekologie a daně

Přestavba Fabie 1.0 MPI na stlačený zemní plyn z dílen Havexu a spolupracujících specialistů je technicky kvalitní a uživatelsky přívětivá (minimální omezení zavazadelníku, žádný vliv na jízdní stabilitu, přepínání bez škubání). Ekonomicky se však při dnešních nízkých cenách kapalných paliv soukromým uživatelům těžko vyplatí. Jen maličko lépe jsou na tom fi rmy, které z aut na plyn nemusí platit silniční daň 3000 Kč. Na druhou stranu benzin a nafta stále pozvolna zdražují a opouštějí snové sféry, v nichž se v minulém období nacházely. Leckoho potěší ekologie – zemní plyn hoří nejčistěji ze všech uhlovodíkových paliv, tolik omílané emise oxidů dusíku má proti benzinu až o 60 % nižší. A ještě jedna věc – pokud vás netěší, že jako motoristé jste největšími dojnými krávami státu, a ten přitom v posledních letech jde na ruku spíš aktivistům z Auto-matu a jiných rudozelených bojůvek, je přechod na CNG legální formou, jak mu ty peníze nedat. Zatímco z každého litru benzinu zaplatíte spotřební daň 12,84 Kč, z každého kilogramu plynu pouze 0,50 Kč. Jen za našich 3202 plynových kilometrů jsme tak stát připravili o krásných 2290 Kč.

Náklady a návratnost
Za CNG na každý km 0,95 Kč
Nutná spotřeba benzinu 0,12 Kč/km
Zvýšený servisních nákladů 0,15 Kč/km*
Celkově za km na CNG 1,22 Kč
Provoz čistě na benzin 1,66 Kč/km
Rozdíl ve prospěch CNG 0,45 Kč
Cena přestavby na CNG 55.000 Kč
Návratnost investice po 122.768 km
* V částce je započten i přípravek na přimazávání ventilových sedel (400 Kč na 15.000 km)

Plusy

  • Kvalitní přestavba
  • Minimální ovlivnění uživatelského komfortu
  • Zachované praktické hodnoty kombi
  • Velmi ekologické palivo
  • Překvapivé odhlučnění motoru

Minusy

  • Omezená dynamika
  • Dlouhá návratnost investice
  • Servis (záruka) jen v dílnách prodejce (nikoliv v celé síti Škody Auto)
Technické údaje
Motor a převodové ústrojí Zážehový atmosférický tříválec uložený vpředu napříč.
Zdvihový objem 999 cm3
Rozvod DOHC
Válce/ventily 4/4
Výkon 55 kW při 6200 ot./min
Točivý moment 95 N.m při 3000-4300 ot./min.
Pohon Předních kol
Převodovka Manuální pětistupňová
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,9 s
Emise CO2 107 g/km
Spotřeba město/mimo město 5,7/4,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km (3,7 kg/100 km)
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2470 mm
Délka x šířka x výška 4257 x 1732 x 1467 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 1463/1457 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1159/375 kg
Objem palivových nádrží benzin/LPG 45 l + 11,5 kg
Pneu 185/60 R15
Objem kufru 530/1395 l
ZÁRUKY A CENY Celková záruka 2 roky, 2 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Dvouletou záruku drží prodejce, podmínkou je servis v jeho dílnách.
Cena testovaného vozu 360.900 Kč (výbava Ambition, paket Ambition plus, litá kola, metalický lak).
Základní cena 322.900 Kč (Výbava Active)
Martin Vaculík
Diskuze (40)
23. 5. 2016 08:31
Re: Dacia LPG
Aha díky a v případě, že stát skutečně uvalí vysokou spotřební daň na plyn pro pohon aut co mi zabrání zřídit si doma plničku, tankovat si doma a žádnou daň neplatit?
22. 5. 2016 11:13
Re: Tak za kolik?
covece me by asi bylo celkem jedno jeztli mam razitko o revizi nebo ne kvuli pojistovne, me zajima hlavne to jestli nebouchne pod zadkem mich deti nebo ve vedle jedoucim aute bomba s plynem a do konce zivota jim treba nenadeli nejake nasledky

a ted si vem jak tyhle auta budou vypadat za 15-20 coby ojetiny, to bude na silnicich veselo, to si tak jedes a najednou vedle tebe BOOM, a to je jen LPG kde je 10x mensi tlak [odkaz] a ted si predstav ze mas na zadnich sedackach detske autosedacky a v nich 2 lete deti, vsechny tyhle CNG auta budou coby ojetiny doslova casovane bomby
Avatar - Ja Prvni 123
22. 5. 2016 09:55
Re: Pro srovnání Fabka s dvoulitrem na LPG
Vsechno je relativni: cena dieselu je vyssi, nez cena benzinu s prestavbou... takze furt je prestavba levnejsim resenim - pokud hodne najedes.

Pokud najedes malo, tak se naklady na palivo stanou minoritni, nepodstatnou polozkou.
Avatar - Ja Prvni 123
22. 5. 2016 09:51
Re: ECONOMY RUN
Jsi prekazkou a nebezpecim... protoze jedes podle predpisu?!

Ale no taak...

:-!
22. 5. 2016 08:46
Re: Dacia LPG
Ne. V Evropě se obecně rozlišuje daň podle toho, k čemu je palivo určeno. Pro pohon aut je sazba nejvyšší, pro topení nejnižší. Kupříkladu když naftu používáte pro pohon auta, je sazba spotřební daň v ČR 10,95 Kč/l. Když ale naftou topíte, tak je nárok na vratku daně a ve výsledku je spotřební daň jen 0,66 Kč/l. U LPG jsou dokonce tři sazby, nejvyšší pro pohon aut, střední sazba pro pohon vysokozdvižných vozíků a jiných strojů a nejnižší (nulová) sazba pro topení a vaření.
Ale jakou sazbu chce EU uvalit na zemní plyn na topení a vaření, to nevím, protože jsem se o to nezajímal.