Blíží se okamžik, kdy na silnice vyrazí auta bez řidiče. Například Velká Británie již schválila jejich testování v provozu a vozy Tesla Elona Muska by měly v příštích několika týdnech dostat novou verzi umělé inteligence.
...bude jistě tak vysoká, že si každý rozmyslí, zda se mu takové auto vyplatí. Rizika jsou pro pojišťovny celkem neznámá a v počátku budou jistě očekávat vysoký počet škod.
P.S.: Mimochodem aut bez řidiče tady jezdí už spousta, viz třeba ta dáma na D5 :-!
Tak asi to nepustí do provozu, pokud si jistí ... Spíš bude problém přesně tam, kde si to popsal v PS, tedy že to občas naboří nějaké auto s řidičem. Doufejme, že se i stávající auta budou moci rychle vybavit nějakým paketem, které jim umožní jezdit bez řidičů ...
To je podle mého blbina ... Celá radost z ježdění je (v mém případě) fuč, protože prostě jezdí moc aut, takže "strojní" inteligentní řízení provozu a aut je dobrá cesta. Asi nebude do budoucna úplně blbý business si pořídit nějaký menší okruh, kde by se chlapci se silnýma strojema mohli bez nebezpečí projet .
rizeni si uziva minimum lidi, pro vetsinu lidi je to jen nutnost nebo povolani, a je jasne ze na zdejsim foru se lide kteri si jizdu uzivaji bude koncentrovat nejvice a proto se bude zdat z diskuzi ze vetsina lidi ma rizeni rada a uziva si ho, coz ale neni pravda, je to jen opticky klam
Píšu jen o tom, jak to vidím osobně ... Ono rozvoj prostě nezastavíš a auta se staly civilizační přítěží - něco jako když se v anglických městech v 19.století nedalo dýchat díky spalování uhlí ... Pokud bydlíš někde na venkově, tak se nic neřeší, ale pokud někdy vystrčíš nos někam do Prahy nebo si užíváš radosti z jízdy na dálnicích v Evropě, tak tam to ta zábava opravdu přestává být.
Chápu jak to myslíš. Jestli je však něco zábava nebo ne, je snad na individuálním posouzení každého. Mám strach, že ve jménu bezpečnosti dospějeme k nové podobě diktatury, kde budeme represivně chráněni před sebou samými.
Mě osobně řízení stále baví a nikomu ho nenutím, kdo chce jezdit v autonomním autě, ať si ho koupí. Ale aby mi stát to řízení v budoucnu zakazoval jen proto, že se sem tam najde nějaký blbec, který to neumí, neví, jede jak hovado a něco se stane, to proboha snad ne.
Je to stejné jako s těmi úvahami o velkém zdanění sladkých potravin - když se hýbu a jsem hubený i přesto, že mám rád sladké, proč bych měl doplácet na to, že je někdo schopný vyžrat se na 200 kilo a pak vylehávat po nemocnicích.
Tak trochu se obávám, že víc svobody už nějak nebude, spíše naopak a že je to způsobené tou menšinou, která je schopna je vyžrat na 200 kg anebo dělat jiné hovadiny a ostatní jako většina jim není schopna jinak než zákonem/daněma prostě vysvětlit, že to není hezké ani zdravé ....
nehoda se bude resit podle zaznamu z bouranych aut, kazde auto s funkci automatickeho rizeni ma a bude mit povinnost mit zaznamove medium pro podobne pripady, ostatne Tesla tak prozatim rozsekala vsechny stiznosti co se na ni ohledne autopilota snesli pri nehodach, predali data konkretnim uradum co se tim zabejvaj a ty rozhodli prozatim vzdy ve prospech Tesly, takzez Google to tak ma a tak to i resili u vsech nehod autonomnich aut co testujou
a Rakousko, Cina, Indie, a v ZEV jsou i Francouzi nebo Britanie, Britove to tusim zatim proklamuji na 2035
ty staty budou postupne pribejvat tak jak uvidi zda to funguje v jinych zemich, pro politiky jsou to vpodstate plusobve body, vetsinovou ridicskou verejnost nezajima v ceme jezdi,a le za kolik jezdi a jestli to ma pro ne nejake nasledky
pro vysvetleni, lidem je putna ze jim z vejfuku litaj saze nebo treba kianid, pokud jim ale politik rekne ze je zabiji cela dopravni infrastruktura a ne jen jejich auto, tak to jiz resi, protoze to neco jim delaji ostatni a ne jen oni sami sobe nebo jinym
Zodpovednosť za nehody bude na výrobcovi auta, ktorý sa bude zubami-nechtami brániť poisťovniam, ktoré si to "poistia" extra vysokými sadzbami poistného. Takže sa zase nájde nejaká cestička ako to hodiť na majiteľa auta?
Vidím to na pekný chaos, výrobcovia tiež nebudú robiť garanciu bezpečnosti zdarma, takže ceny týchto autonómnych sračiek budú voči cenám dnešných áut astronomické. Iné je dať záruku na auto 5 rokov a iné na celú životnosť. Povinné prehliadky budú časté, drahé jak prasa (ako inak, ide o bezpečnosť) a po 5-6 rokoch povinné šrotovanie každého auta...
Keď si už ani nezašoférujem, a bude to stáť majland, tak vlastníctvo auta stratí akékoľvek opodstatnenie. Tí majetnejší z Nemecka a podobných štátov žijúcich z práce svojich pracovných kolónií (postkomunistická Európa, Južná Amerika, Ázia atď...) sa budú vyvážať autonómnymi taxíkmi a my ostatní sa vrátime k vlakom a autobusom. A roľníci z Indie a Číny sa nám budú posmievať, že oni sa na autách môžu sami voziť a my nie.
To je tá demokracia a sloboda.
Vidím to trochu jinak ... pojišťovny se obávají, protože jim zmizí lehce vydělané peníze - pokud bude mít zodpovědnost za škody výrobce, tak není potřeba pojištění ... Cena všech elektronických serepetiček jde hodně rychle dolu, takže si nemyslím, že by to měla mít nějaký velký vliv na cenu auta a upřímně řečeno si myslím, že mít auto v majetku je přežitek, takže minimálně ve městech se budou používat sdílená auta .... Dobrá zpráva třeba je, že nebude potřeba dopravní policie ;-)
Nesúhlasím s ničím čo si napísal.
Poisťovne sa hlavne boja prenosu zodpovednosti za škodu z užívateľov na výrobcov - to je oponent trochu iného rangu. Budú potrebovať veľa kvalitných právnikov a veľké finančné rezervy, zďaleka sa v ich biznise nebudú točiť peniaze tak rýchle ako dnes. Ceny vystrelia rapídne hore.
Cena elektroniky možno ide časom dole, ale tiež sa časom zdokonaľuje a do auta sa jej pchá viac a viac. Ešte prednedávnom elektronickú výbavu auta tvorilo rádio a neskôr riadenie vstrekovania, dnes máš asistenta na každú volovinu a aj mizerné otváranie okien je spriahnuté s počítačom... Predstav si, koľko bude v takom aute počítačov, senzorov a kamier, všetko 3x istené a 5x snímané, lebo však ide o prachy... Ten elektromagnetický smog si nechcem ani predstaviť, nakoniec to bude horšie jak emisie z výfukov...
Dopravná polícia bude, tá bude "nezávisle" dokumentovať dianie na ceste a pokutovať automobilky za prekročenie rýchlosti chybou programu...
Nějak nechápu, co bys chtěl pojišťovat ? Povinné ručení, které všichni platíme už nebude potřeba, protože škodu způsobenou vozidlem bude hradit výrobce... Pokud se někdo může obávat, tak je to budoucí poškozený řidič, protože mu není jasné kdy a kolik z výrobce dostane ... Cena elektroniky dle mého jde pořád dolů a zdá se mi, že i auta nijak dramaticky nezdražují, i když i levné modely mají výbavu, kterou před 10 lety měly pouze top modely. Nějaké chyby programu si budou hlídat hlavně výrobci, na to nebude potřeba veřejný dohled.
Škodu spôsobenú autom bude platiť výrobca? A on to bude platiť z čoho? To si píš, že bude hľadať vhodnú formu poistenia. Nič nie je zadarmo a povinný elektronický šofér načrie do peňaženiek rázne. Tvoja predstava, že polícia nebude potrebná je úplne naivná - alebo podľa teba budú okrem áut autonómne aj motorky, bicykle a chodci?
Už prestaň fantazírovať, autonómne autá sú nežiadúca a nebezpečná vec. Ak zakážu jazdiť klasikou, budem chodiť po uliciach a naťahovať pásky od lampy klampe krížom cez pruhy. A všetci budú žasnúť, jak si tie tupé počítače s tým poradia - kolaps na cestách príde riadene a oveľa rýchlejšie ako keby za volantami sedeli ľudia. Úžas!
Když vidím jak to reaguje u přechodů, jsem zvědavý na funkci když někdo bude kousek od přechodu jen postávat :-) Nebo už vidim jak se budou bavit děcka a schválně je zdržovat >:D
A jsem i zvědav jak budu reagovat já až to chytré auto bude zdržovat mě, když pojedu za ním >:D