Novinky
Pár technických údajů pro info neznalých
ad1,
k výrobě vodíku průmyslově je třeba nejen elektřina, ale i zemní plyn, vodní pára a speciální katalyzátor, pro dočištění ještě molekulová síta
ad3,
vodík je 14,4 x lehčí než vzduch a tvoří výbušnou směs s kyslíkem v rozmezí koncentrace 4 - 95% objemu vodíku a vzduchem v rozmezí koncentrace 4 - 75% objemu vodíku
ad1,
k výrobě vodíku průmyslově je třeba nejen elektřina, ale i zemní plyn, vodní pára a speciální katalyzátor, pro dočištění ještě molekulová síta
ad3,
vodík je 14,4 x lehčí než vzduch a tvoří výbušnou směs s kyslíkem v rozmezí koncentrace 4 - 95% objemu vodíku a vzduchem v rozmezí koncentrace 4 - 75% objemu vodíku
A co problém s nádržemi v samotném autě, ze kterých se vodík stále odpařuje i když auto nejede ?
Kapalný vodík lze nyní v autě udržet 2 - 3 dny. V té dnes nejlepší e😜erimentální kryogenní nádrži, kterou vyvinuli v Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL), lze udržet kapalný vodík jen 6 dnů maximálně.
Edit: současné kryogenní nádrže (např. BMW) jsou vyrobeny ze dvou vrstev 2mm tlustých nerezových plechů oddělené 30 mm "tlustým" vakuem. Obě vrstvy jsou spojeny uhlíkovýmí vlákny, což minimalizuje tepelný přenos mezi vrstvami. Toto uspořádání má stejný izolační efekt jako 17 m styroporu (pěnový polystyren). Vařicí kafe by až za 80 dnů vychladlo na poživatelnou teplotu. Jistě výrobně ne úplně levné.
Tekutý vodík je skladován pod tlakem 3-5 bar a cca -250°C. Tepelné ztráty skrz stěny nádrže způsobují vypařování kapalného vodíku (cca 3% objemu denně). Tím se uvnitř zvyšuje vnitřní tlak, který je upouštěn bezpečnostním ventilem do atmosféry. Napůl naplněná nádrž se vypaří za cca 9 dnů, a potom auto ujede pouze okolo 20 km. Vypařování probíhá neustále, i když se auto nepoužívá.
Kapalný vodík lze nyní v autě udržet 2 - 3 dny. V té dnes nejlepší e😜erimentální kryogenní nádrži, kterou vyvinuli v Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL), lze udržet kapalný vodík jen 6 dnů maximálně.
Edit: současné kryogenní nádrže (např. BMW) jsou vyrobeny ze dvou vrstev 2mm tlustých nerezových plechů oddělené 30 mm "tlustým" vakuem. Obě vrstvy jsou spojeny uhlíkovýmí vlákny, což minimalizuje tepelný přenos mezi vrstvami. Toto uspořádání má stejný izolační efekt jako 17 m styroporu (pěnový polystyren). Vařicí kafe by až za 80 dnů vychladlo na poživatelnou teplotu. Jistě výrobně ne úplně levné.
Tekutý vodík je skladován pod tlakem 3-5 bar a cca -250°C. Tepelné ztráty skrz stěny nádrže způsobují vypařování kapalného vodíku (cca 3% objemu denně). Tím se uvnitř zvyšuje vnitřní tlak, který je upouštěn bezpečnostním ventilem do atmosféry. Napůl naplněná nádrž se vypaří za cca 9 dnů, a potom auto ujede pouze okolo 20 km. Vypařování probíhá neustále, i když se auto nepoužívá.
Nechapu proc tu resite jestli je vodik od Hondy lepsi nez Tesla S, kdyz uz za par let zacne konecne Skoda asi nabizet obycejny hybrid a nekdy mozna i elektromobil. Je proste nad slunce jasne kdo koho pokori, kdo je/bude inovator, kdo je/bude nejlepsi, z ceho se v USA urcite po....., kdyz by to nahodou nedopadlo s Kadakem. >😒]
Pokud vím, byla zkoumána možnost využít stávající infrastrukturu pro zemní plyn. Tím nemyslím nutně distribuci do domácnosti (do toho bych se osobně nehrnul), ale dal by se tak dostat vodík do čerpacích stanic s minimálními ztrátami. Navíc celá ta síť je ohromnou zásobárnou a bufferem, z tohoto hlediska se hodí k uchovávání energie z obnovitelných zdrojů.
Jde o to, že skoro všichni používají stlačený vodík. Tekutý používají jen exoti. U stlačeného není problém unikání, ale mizerná energetická hustota (tedy ne že by na tom tekutý byl nějak zvlášť dobře, je na úrovni dnešního CNG). Vodík (opět, stlačený, ne kapalný) jde pak distribuovat potrubím podobně jako zemní plyn (nevím, jestli ti něco říká svítiplyn).
Jinak sám nejprve napíšeš, že v autě nelze udržet kapalný vodík déle než 2-3 dny, a pak píšeš o ztrátě 3 % za den. Zajímavá matematika. Co si vybavuji, tomu BMW měl vodík prakticky kompletně uniknout z nádrže snad po 17 dnech (předpokládám, že na začátku byla plná). Ale už je to roky, co jsem o tom četl. A pak bych ty nádrže nenazýval současnými, BMW to vyrábělo před deseti lety.
Jinak sám nejprve napíšeš, že v autě nelze udržet kapalný vodík déle než 2-3 dny, a pak píšeš o ztrátě 3 % za den. Zajímavá matematika. Co si vybavuji, tomu BMW měl vodík prakticky kompletně uniknout z nádrže snad po 17 dnech (předpokládám, že na začátku byla plná). Ale už je to roky, co jsem o tom četl. A pak bych ty nádrže nenazýval současnými, BMW to vyrábělo před deseti lety.
No problem je trochu v tom, ze zatimco provoz na elektrinu ma vyhodu v tom, ze je podstatne levnejsi nez na bezin, tak vodik mimo jine je taky drazsi nez benzin. K tomu nesrovnatlene vetis naroky na budovani infrastruktury (vodik opravdu nenatahnete domu jako zemni plyn).
Mimochodem kvuli elektroautum urcite specialni precerpavacky nepotrubujete, jakozto spotrebice s velkou strpoebou a moznosti zapojeni na vysoky/nizky tarif muzou fungovat spise jako nastro pro stabilizaci site... na rozdil od topeni navic k dispozici cely rok....
Mimochodem kvuli elektroautum urcite specialni precerpavacky nepotrubujete, jakozto spotrebice s velkou strpoebou a moznosti zapojeni na vysoky/nizky tarif muzou fungovat spise jako nastro pro stabilizaci site... na rozdil od topeni navic k dispozici cely rok....
a proc u vodíkového Clarity nejsou zminene další aspekty kterym se majitel respektive najemce daného auta nevyhne?
třeba ze Clarity nejde koupit ale pouze pronajmout (ale trab to u nového modelu jde i koupit, netusim, u stavajiciho to slo jen pronajmem), ze na plne natankovani musi carpaci stojan splnovat dane tlaky a kdys nesplnuje tak se da natankovat třeba jen z poloviny, ono je pak docela rozdil kdys ujedete 600km nebo taky jen 300km na natankovani (v cele EU jsou 4 cerpaci stanice na vodik co jak Clarity tak třeba i Mirai dokážou natankovat maximálním plnicim tlakem, kolik jich a kde maj v USA je totazkou, ale pochybuju ze se da s vodikovim autem v USA vůbec prejet třeba z LA do NY), ze palivovej clanek je dost nachylnej na cistotu paliva, tedy v tomto pripade vodiku a ze je povinna kazdorocni prohlídka tohoto ustroji a po 3 letech povinna repase palivového clanku at se ujede třeba i jen par km, a co cena paliva, koukali jste se někdo vůbec kolik stoji kg vodiku u cerpacek? tak u tech Nemeckych je prumerna cena nad 12 eur za 1kg, takze si spoctete jak je to s ekonomikou provozu a jestli se vam to tedy vyplati (prumerne se uvadi ze 1kg = cca 100km jizdy, tedy aspon u Mirai, netusim jak u Clarity)
jinak cerpani vodiku do auta je zážitek, zaprvé musí se auto uzemnit a zadruhé se nedoporucuje při cerpani obleceni které muze zpusobyt statickou elektrinu, nastesti většinou vas stejne nenechaj natankovat a dela to proskolena obsluha, protože na tankovani vodiku musite mit skoleni a prukaz ze jste proskoleni s manipulaci nejake skupiny latek ci co, a to se každý rok musí minimalne v EU obnovovat 😄
jinak pro České ridice co planuji vodik, v CR je jedna "poloverejna" cerpaci stanice na vodik, je v arealu firmy kde se musite předem objednat a cerpat jde jen v určitou dobu a na poradnik 😄
třeba ze Clarity nejde koupit ale pouze pronajmout (ale trab to u nového modelu jde i koupit, netusim, u stavajiciho to slo jen pronajmem), ze na plne natankovani musi carpaci stojan splnovat dane tlaky a kdys nesplnuje tak se da natankovat třeba jen z poloviny, ono je pak docela rozdil kdys ujedete 600km nebo taky jen 300km na natankovani (v cele EU jsou 4 cerpaci stanice na vodik co jak Clarity tak třeba i Mirai dokážou natankovat maximálním plnicim tlakem, kolik jich a kde maj v USA je totazkou, ale pochybuju ze se da s vodikovim autem v USA vůbec prejet třeba z LA do NY), ze palivovej clanek je dost nachylnej na cistotu paliva, tedy v tomto pripade vodiku a ze je povinna kazdorocni prohlídka tohoto ustroji a po 3 letech povinna repase palivového clanku at se ujede třeba i jen par km, a co cena paliva, koukali jste se někdo vůbec kolik stoji kg vodiku u cerpacek? tak u tech Nemeckych je prumerna cena nad 12 eur za 1kg, takze si spoctete jak je to s ekonomikou provozu a jestli se vam to tedy vyplati (prumerne se uvadi ze 1kg = cca 100km jizdy, tedy aspon u Mirai, netusim jak u Clarity)
jinak cerpani vodiku do auta je zážitek, zaprvé musí se auto uzemnit a zadruhé se nedoporucuje při cerpani obleceni které muze zpusobyt statickou elektrinu, nastesti většinou vas stejne nenechaj natankovat a dela to proskolena obsluha, protože na tankovani vodiku musite mit skoleni a prukaz ze jste proskoleni s manipulaci nejake skupiny latek ci co, a to se každý rok musí minimalne v EU obnovovat 😄
jinak pro České ridice co planuji vodik, v CR je jedna "poloverejna" cerpaci stanice na vodik, je v arealu firmy kde se musite předem objednat a cerpat jde jen v určitou dobu a na poradnik 😄
V moderních separačních jednotkách je spotřeba elektřiny minimální. Linde má unikátní technologii na separaci vodíku ze vzduchu.
Zásobování a vybavení čerpacích stanic taky není neúměrně nárocné a pro pohon aut naprosto vyhovující. Načerpat palivo je otázkou pár minut a u vodíkového pohonu pak platí...dát si kafe a jet dalších 500km.
Zásobování a vybavení čerpacích stanic taky není neúměrně nárocné a pro pohon aut naprosto vyhovující. Načerpat palivo je otázkou pár minut a u vodíkového pohonu pak platí...dát si kafe a jet dalších 500km.
Mám za to, že koncepce ekoaut byla od začátku nastavená mylně, přednost dostala auta s nedokonalými akumulátory a to jen proto, že se dá v současnosti dobít v každé zásuvce. To sice není úplně slabý argument, ale nemuselo se na to tak chvátat a zaměřit se na vodík. Clarity i Mirai jasně ukazují, že to dává mnohem větší smysl. Když vezmeme v úvahu, že velikostní rozdíl mezi Clarity a Teslu může být zhruba metrák, čtvrt tuny rozdílu v baterkách je prostě mazec a to má ještě o pětinu delší dosah.
V každém domě je dneska přípojka na plyn, vodík tedy může mít každý doma stejně jako elektřinu a nemuselo by se vymýšlet, kde postavit další přečerpávací vodní elektrárny.
V každém domě je dneska přípojka na plyn, vodík tedy může mít každý doma stejně jako elektřinu a nemuselo by se vymýšlet, kde postavit další přečerpávací vodní elektrárny.
Tak zase ruku na srdce, Clarity fakt není hezké. Sice hezčí, než Mirai, ale to je dost nízké laťka. Podle mě na to měli přestat sahat, když to vypadalo takhle [odkaz]
V Německu je v současnosti (srpnu 2016 - zdroj Auto Motor und Sport) 20 veřejných čerpacích stanic.
Není to moc.
Ale 4 v celé EU je prostě mylná informace 😉
Jen ve Stuttgartu jsou 3.
[odkaz]
S těmi náklady je uvedena cena na kilometr u Mirai při nájezdu 15.000km je to 1.16€. U BMW 320d 0.66€.
Toyota Mirai má maximální tlak v nádrži 700 bar, tak jako Clarity.
Tady je nějaký přehled německých stanic, 700 bar je dostupných na každé😒br /> [odkaz]
Není to moc.
Ale 4 v celé EU je prostě mylná informace 😉
Jen ve Stuttgartu jsou 3.
[odkaz]
S těmi náklady je uvedena cena na kilometr u Mirai při nájezdu 15.000km je to 1.16€. U BMW 320d 0.66€.
Toyota Mirai má maximální tlak v nádrži 700 bar, tak jako Clarity.
Tady je nějaký přehled německých stanic, 700 bar je dostupných na každé😒br /> [odkaz]
A okrem pusinky od princa ešte prsteň Arabely, čarovnú paličku Harryho Pottera a niekoľko ďalších menších zázrakov. Najviac ma prekvapuje bočný pohľad - masa tela na mini kolieskach - akoby všetko slúžilo na nosenie tých obrovských pračudesných zadných svetiel. Nuž, tu už aj Volga môže závidieť 😄
baterky neprosazuji jen "Nemci", zacali s tim Japonci a prvni moderni seriova EV s baterkama jsou od Mitsubishy a Nissanu, ono ty baterky ma i to vodikove auto, baterka tam je sice jen o něco vetsi nez v hybridech, ale bejt tam musí, protze palivovej clanek se celkem blbe reguluje a tak baterka tam slouží jako vyrovnavaci mezistupen, kdy palivovej clanek vyrabi z vodiku elektrinu v nejakem stalem vykonu, baterka to jako mezistupenprijima a zaroven vydava podle toho jak ridic s autem jede
ono nakonec tech baterek as tolik potřeba nebude, cpát do vetsiny aut 100kWh packy je nesmysl, pro pohodlne jezdeni s dojezdem okolo 300-350km staci 40-60kWw baterka a nasledne poradna dobijeci infrastruktura, nabit si dnes Ev jde vpodstate u každého druhého marketu a brzo (třeba během pristiho desetileti) to bude zcela bezne na parkovištích, u benzinek, na odpocivadlech, proste všude kde je elektřina, vetsine lidem bude stacit ne predrazene rychlonabijeci stojany, ale klasicky 5 kolik s bezkontaktni pokladnou coz je otázka asi 30 tisíc korun i s montazi, takove se celkem bezne stavej na ulicích kupříkladu ve Skandinavii, proste tam na sposute ulic je podel silnice normalne malej sloupek a na nem 2 zásuvky a v ulici tech sloubku je třeba 20, da se to dnes montovat i na poulicni lampy, rychlonabijeci infrastruktura je potrebana jen na tranzitních trasách jako dalnice nebo rychlostkach
mimochodem do lionek se pouzivaji lehke kovy, tezke se pouzivaj do olovenych baterek >😁
ono nakonec tech baterek as tolik potřeba nebude, cpát do vetsiny aut 100kWh packy je nesmysl, pro pohodlne jezdeni s dojezdem okolo 300-350km staci 40-60kWw baterka a nasledne poradna dobijeci infrastruktura, nabit si dnes Ev jde vpodstate u každého druhého marketu a brzo (třeba během pristiho desetileti) to bude zcela bezne na parkovištích, u benzinek, na odpocivadlech, proste všude kde je elektřina, vetsine lidem bude stacit ne predrazene rychlonabijeci stojany, ale klasicky 5 kolik s bezkontaktni pokladnou coz je otázka asi 30 tisíc korun i s montazi, takove se celkem bezne stavej na ulicích kupříkladu ve Skandinavii, proste tam na sposute ulic je podel silnice normalne malej sloupek a na nem 2 zásuvky a v ulici tech sloubku je třeba 20, da se to dnes montovat i na poulicni lampy, rychlonabijeci infrastruktura je potrebana jen na tranzitních trasách jako dalnice nebo rychlostkach
mimochodem do lionek se pouzivaji lehke kovy, tezke se pouzivaj do olovenych baterek >😁
Otázka vyplívající z článku je správná. Vodík či autíčko na baterie?
Baterie protlačuje VW a další... německé názory za 10let jsou jen strašně ukvapené kydy ... proč nám resp. celý evropě své názory cpou za svaté? Skutečná pravda a správnost není podmíněna pravdou většiny (davovým šílenstvím)... už pákrát se němci míleli: adoptovali Hitlera a adoptovali utečence(chtěli i vzít domi občanům) a taky si jak odsouhlasit zrušení jadernou energii
Připadá mi to, že lidi nepomysleli na planetu 😢 každej si hlídá srad z dopravy pod "okny" , což je asi i správný pohled. Sobecký ale lidský přístup. Myšleme více globálně 😉
Seznamte se pojmy lokální znečištění (provoz) a globální znečištění (výrobek+provoz)...
Provoz: Auto na benzín/naftu za sebou zanechává lokální znečištění.. okolí silnice je ovlivněno
Výroba: Ovlivněno je okolí továrny na gumy, továrny na plech, továrny na textil, továrny na plast, továrny na motory, továrny na benzín, těžba ropy...
Výroba a provoz výrobku je sumou všech lokálních znečištění....
Auto na baterie bude vždy těžké, pokud chceme dodržet délku akčního radiusu nad 500km (je to zvyk lidstva z spalovacích motorů, ale naše silniční sítě jsou tomu přizpůsobeny...) rozdělení dopravy mezi busy a auta a vlaky(hustota kolejí a rychlost) a letadla je též podřízeno 150letům automobilový zvyklostem.... a energetické soustava a podíl zisku energie z různých zdrojů energie jsou též přizpůsobeny na aktuální stav v dopravě a težko se změní za 15let dle požadavků německa....
Auto na baterie bude těžké kvůli velkému počtu bateriíí 😐 tudíž se začne hodně těžit těžké kovy 😐 Ni,Li,Zn... Ty doly jsou nechutné a továrny ještě více nechutnější
Jako uživatel auta/motorky a ekolog nechci auto na baterky!!! Podivte se jak devastují krajinu doly těžkých kovů pro baterie!!! A jak devastují továrny na baterie své okolí?
Baterie protlačuje VW a další... německé názory za 10let jsou jen strašně ukvapené kydy ... proč nám resp. celý evropě své názory cpou za svaté? Skutečná pravda a správnost není podmíněna pravdou většiny (davovým šílenstvím)... už pákrát se němci míleli: adoptovali Hitlera a adoptovali utečence(chtěli i vzít domi občanům) a taky si jak odsouhlasit zrušení jadernou energii
Připadá mi to, že lidi nepomysleli na planetu 😢 každej si hlídá srad z dopravy pod "okny" , což je asi i správný pohled. Sobecký ale lidský přístup. Myšleme více globálně 😉
Seznamte se pojmy lokální znečištění (provoz) a globální znečištění (výrobek+provoz)...
Provoz: Auto na benzín/naftu za sebou zanechává lokální znečištění.. okolí silnice je ovlivněno
Výroba: Ovlivněno je okolí továrny na gumy, továrny na plech, továrny na textil, továrny na plast, továrny na motory, továrny na benzín, těžba ropy...
Výroba a provoz výrobku je sumou všech lokálních znečištění....
Auto na baterie bude vždy těžké, pokud chceme dodržet délku akčního radiusu nad 500km (je to zvyk lidstva z spalovacích motorů, ale naše silniční sítě jsou tomu přizpůsobeny...) rozdělení dopravy mezi busy a auta a vlaky(hustota kolejí a rychlost) a letadla je též podřízeno 150letům automobilový zvyklostem.... a energetické soustava a podíl zisku energie z různých zdrojů energie jsou též přizpůsobeny na aktuální stav v dopravě a težko se změní za 15let dle požadavků německa....
Auto na baterie bude těžké kvůli velkému počtu bateriíí 😐 tudíž se začne hodně těžit těžké kovy 😐 Ni,Li,Zn... Ty doly jsou nechutné a továrny ještě více nechutnější
Jako uživatel auta/motorky a ekolog nechci auto na baterky!!! Podivte se jak devastují krajinu doly těžkých kovů pro baterie!!! A jak devastují továrny na baterie své okolí?
E😜erimentální bylo FCX Clarity, Clarity je relativně normální produkční auto, stejně jako Mirai, jakkoli bude jeho prodej limitován chybějící infrastukturou.
500 koní v Tesle je krásná věc, ale ve chvíli, kdy potřebujete někam dojet, pojedou obě auta stejně rychle, úbytek energie při rychlé jízdě v Tesle je značný. Model S akceleruje působivě, ale předchůdce Clarity také jezdil velmi slušně.
500 koní v Tesle je krásná věc, ale ve chvíli, kdy potřebujete někam dojet, pojedou obě auta stejně rychle, úbytek energie při rychlé jízdě v Tesle je značný. Model S akceleruje působivě, ale předchůdce Clarity také jezdil velmi slušně.
Víte kolik vodíku uveze jeden kamion/"cisterna" pro zásobování vodíkové čerpací stanice? Málo, velice málo... A na co jezdí takový kamion? Na vodík ne, na naftu jezdí! A to je jen takový marginální příklad vodíkových potíží.
A i kdyby to fungovalo a mělo reálné ceny, tak další potíž je v tom, že vodíková auta nebudou, dokud nebudou vodíkové čerpací stanice a ty nebudou, dokud nebudou vodíková auta.
Teslu S v krajní nouzi nabijete i doma z obyčejné zásuvky na 230V, sice to bude trvat celý víkend, ale nabijete...
A i kdyby to fungovalo a mělo reálné ceny, tak další potíž je v tom, že vodíková auta nebudou, dokud nebudou vodíkové čerpací stanice a ty nebudou, dokud nebudou vodíková auta.
Teslu S v krajní nouzi nabijete i doma z obyčejné zásuvky na 230V, sice to bude trvat celý víkend, ale nabijete...
Ano, podobně slepá ulička, jako elektromobil typu Tesla.
😜
Umím si představit malá auta do města na baterky... s výhradou silné ekologické zátěže planety spojené s tou baterkou.
Umím si představit hybrida, lépe hospodařícího s energií bržděn a podobně přes malou baterku, jemuž ale pořád dává autonomii spalovacé motor.
Obecně vidím budoucnost ve slabších autech. Jezdíme čím dál pomaleji v čím dál silnějších autech.
😜
Umím si představit malá auta do města na baterky... s výhradou silné ekologické zátěže planety spojené s tou baterkou.
Umím si představit hybrida, lépe hospodařícího s energií bržděn a podobně přes malou baterku, jemuž ale pořád dává autonomii spalovacé motor.
Obecně vidím budoucnost ve slabších autech. Jezdíme čím dál pomaleji v čím dál silnějších autech.
To máš pravdu, opravdu zřejmé nebylo, zejména ne z reakce na můj příspěvek ve 13:19. Navíc víceméně připuštíš, žes o tom něco studoval před sedmi lety. To je fakt dlouhá doba. 😉
Vodíkové rozvody v domech ti nikdo necpe, pouze jsem psal, že je i teoreticky možné mít výrobu vodíku v baráku. Možné, nikoli nutné, kvůli tankování v řádu minut. Koneckonců taky nemáme doma benzinové stanice. 😉
Vodíkové rozvody v domech ti nikdo necpe, pouze jsem psal, že je i teoreticky možné mít výrobu vodíku v baráku. Možné, nikoli nutné, kvůli tankování v řádu minut. Koneckonců taky nemáme doma benzinové stanice. 😉
Nabíjanie je pre mňa ten menší problém keďže bývam v dome. Pre mňa je problém ekonomika prevádzky. Mame dve auta. Jedno len na dochádzanie do prace kde by mi stačil dojazd 100km podla NEDC, ale nik nie je ochotný ponúknuť elektrovoz s konfigurovateľnou kapacitou batérii. A 30tisic EUR, teda 15 navyše oproti hybridu kde jazdím za 4 sa mi nikdy nevráti.
Nejdem tu riešiť ťažbu ropy. Ale ťažba Li je slušný bordel a jedna bateria v Tesle vydá za 10-20tisic batérii v mobiloch. Takže ak sa e-auta masovo rozbehnú, tak ťažba Li určite stúpne. Nie som ani zástancom vodíku. Ale nepáči sa mi, že sa ide proste cestou najmenšieho a nik sa nesnaží dotiahnuť do konca batérie, ktoré nevyžadujú tak vzácne(drahé) kovy. O tom, že Li je fakt pekne nepríjemný prvok ak sa niečo pokazí je zbytočné sa rozpisovať.
zalezi na infrastrukture, tam kde mají sit Superchargeru s Teslama lidi jezdi tak jako se spalovakama a nijak "usporne" nejezdi, na D1 to pozoruju taky, od doby co je v pulce SC, tak majitele Tesle se jiz neplouzej mezi kamionama a často i porusuji rychlostni předpisy a ikdys si jezdim pohodove 130-140 tak me nejaka TeslaS občas predjede celkem svizne, i po CR je to jiz auto pouzitelne na denní najezdy ve stovkách km, zacinaji se objevovat jiz i firemkni kousky, bilou nekoho z Avastu co ma spzku byepetrol potkavam celkem casto
jo tak koukam ze jiz zacinaj menit cerpadla ve velkem a tech 700 bar zacina splnovat vic cerpacek, vloni kdys jsem měli moznost se v Nemecku svest s vodikovim Hyundai tak v Mnichove byla jedina cerpacka se 700 bar čerpadlem a další nejblizsi byla tusim 400km podle navigace a zbyle 350bar, u Hyundai to nevadilo
Takze dle mistnich estetu je ekohonda hnusna... mno o nejnovejsi tesle se to rozhodne rict neda? >😁
Na druhou stranu, tady asi vse bylo podrizeno funkcnosti, aerodynamice a ucelnosti, ono se to asi dela jinak, kdyz to automobilka musi vyvijet za sve prachy...
Na druhou stranu, tady asi vse bylo podrizeno funkcnosti, aerodynamice a ucelnosti, ono se to asi dela jinak, kdyz to automobilka musi vyvijet za sve prachy...
Co se týče obsluhy, neplatí to i pro LPG? Nějak jsem si nevšiml, že by si lidé zrovna na tenhle aspekt stěžovali. A pak statická elektřina je problém i na normálních čerpacích stanicích (ano, můžeš si dotykem zapálit auto).
Porovnávať Teslu a Clarity je ako porovnávať hrušky s jablkami. Tesla je sériové auto, plne funkčné a schopné prevádzky prakticky všade vo vyspelom svete. Clarity je e😜erimentálne auto v kusovej výrobe, kde možnosti tankovania sú takpovediac mizivé.
Aj výkonovo sú tie autá niekde úplne inde: 177 koní oproti 400 či 500 koníkom v Tesle...
A dá sa pochybovať aj o tom, či Clarity je elektrické auto... Je to podobné ako, keby bol v klasickom aute spaľovací motor, ktorý by vyrábal elektrinu pre elektromotory. Elektromobil by to asi nebol...
Aj výkonovo sú tie autá niekde úplne inde: 177 koní oproti 400 či 500 koníkom v Tesle...
A dá sa pochybovať aj o tom, či Clarity je elektrické auto... Je to podobné ako, keby bol v klasickom aute spaľovací motor, ktorý by vyrábal elektrinu pre elektromotory. Elektromobil by to asi nebol...
Odevzdaný přístup ;-\ ;-\
Přijmout budoucnost, která se ještě nepřeměnila na realitu je snadné. Ale otázka zní, chceme takovou budoucnost? Jak by to mělo být správně, baterie či vodík? Dá se plánem německa na elektromobily něco dělat? Proč svůj plán cpe celé Evropě? Proč jsi zrušili jadernou energii? Jsem zvědav jak si budou nabíjet ty svý autíčka na baterku >😁
Jako uživatel a ekolog nechci auto na baterky!!! Podivte se jak devastují krajinu doly těžkých kovů pro baterie!!! A jak devastují továrny na baterie své okolí?
Přijmout budoucnost, která se ještě nepřeměnila na realitu je snadné. Ale otázka zní, chceme takovou budoucnost? Jak by to mělo být správně, baterie či vodík? Dá se plánem německa na elektromobily něco dělat? Proč svůj plán cpe celé Evropě? Proč jsi zrušili jadernou energii? Jsem zvědav jak si budou nabíjet ty svý autíčka na baterku >😁
Jako uživatel a ekolog nechci auto na baterky!!! Podivte se jak devastují krajinu doly těžkých kovů pro baterie!!! A jak devastují továrny na baterie své okolí?
Vodík vidím spíše jako benzín nebo naftu, doma z kohoutku nekape benzín či nafta když ji chceš musíš zajet na tankovací stanici.
Vodík se může vyrábět elektrolýzou nebo z těžby ropy a zemního plynu ( ta druhá varianta je levnější)
Nicméně bych řekl že elektromobily a vodíková auta tak úplně nejde srovnávat každý má pro a proti. Ale řekl bych že v dnešní době nejsou tak úplně domyšlené (obě varianty)
Vodík se může vyrábět elektrolýzou nebo z těžby ropy a zemního plynu ( ta druhá varianta je levnější)
Nicméně bych řekl že elektromobily a vodíková auta tak úplně nejde srovnávat každý má pro a proti. Ale řekl bych že v dnešní době nejsou tak úplně domyšlené (obě varianty)
Ďalší, ktorý vidí len čo chce... Baterky treba vyrábať len pre elektromobily, tie miliardy telefónov, notebookov, to je vzduch...
Pozri sa, ako to vyzerá na naftových poliach a v rafinérkach...
Pozri sa, ako to vyzerá na naftových poliach a v rafinérkach...
Vodík je slepá ulička. Drahý, neúčinný, potencionálne nebezpečný.
Tesla vyzerá ako auto. Honda nevyzerá, Honda je proste hnusná.
Tesla vyzerá ako auto. Honda nevyzerá, Honda je proste hnusná.
Dík, vím jaký je rozdíl mezi kapalným (kde je problém odparem) a stlačeným vodíkem. (Možná to nebylo zcela zřejmé z mých příspěvků, uznávám.) Také vím, že existují plnící vodíkové stanice. Co já vím tak v ČR je jedna, v Neratovicích a v Německu jich možná bude tak do dvaceti.
Nedovedu si tak nějak představit budování pevných rozvodů na stlačený vodík do bytových domů, soukromých rodinných domků a pod.
O tom LLNL a jejich nádrži jsem četl, pravda, někdy před sedmi lety. Od té doby jsem nic převratně jiného nezaznamenal, ale nevěnuji se tomu nijak zvlášť.
Nedovedu si tak nějak představit budování pevných rozvodů na stlačený vodík do bytových domů, soukromých rodinných domků a pod.
O tom LLNL a jejich nádrži jsem četl, pravda, někdy před sedmi lety. Od té doby jsem nic převratně jiného nezaznamenal, ale nevěnuji se tomu nijak zvlášť.
Že lze auto pouze pronajmout jsem v článku tuším psal, co jsem myslím nepsal je, že v nájmu bude zřejmě započtena i cena spotřebovaného vodíku. Každopádně s ohledem na tříletý pronájem není nutné řešit výměnu membrány FC.
Pokud jde o tankování - lze předpokládat, že vznikající síť čerpacích stanic bude v souladu s potřebami daných automobilů, tedy včetně tlaků. FCX Clarity jsem ve Frankfurtu tankoval. V běžném oblečení. Na druhou stranu - proč si nedopřát ten luxus nechat tankování na proškolené obsluze?
Každý začátek je těžký, to je bez diskuze. O kolik je tento začátek těžší, než rozšíření EV, se bohužel asi nedovíme, protože elektromobilita je oficiálně podporována jak v EU, tak v USA, zatímco u vodíku to spíše vypadá na společnou iniciativu soukromých subjektů.
Osobně je mi po vyzkoušení Tesly a FCX Clarity sympatičtější vodík, ale zatím je mi to stejně houby platné. V obou případech. 😉
Pokud jde o tankování - lze předpokládat, že vznikající síť čerpacích stanic bude v souladu s potřebami daných automobilů, tedy včetně tlaků. FCX Clarity jsem ve Frankfurtu tankoval. V běžném oblečení. Na druhou stranu - proč si nedopřát ten luxus nechat tankování na proškolené obsluze?
Každý začátek je těžký, to je bez diskuze. O kolik je tento začátek těžší, než rozšíření EV, se bohužel asi nedovíme, protože elektromobilita je oficiálně podporována jak v EU, tak v USA, zatímco u vodíku to spíše vypadá na společnou iniciativu soukromých subjektů.
Osobně je mi po vyzkoušení Tesly a FCX Clarity sympatičtější vodík, ale zatím je mi to stejně houby platné. V obou případech. 😉
Je to sice momentálně nejhezčí vodíkové auto na trhu, ale i přesto s tebou v tomto případě musím souhlasit.
Proboha proč se v každé diskuzi objeví vždycky zmínka o problematickém skladování tekutého vodíku v autě? Na tekutý vodík žádné současné vodíkové auto nejezdí. 😲 To jsi zamrzl v době, kdy jezdilo BMW Hydrogen 7?
Ad 1/ Fakt, jo? >😁
Ad 2/ Nebude to o moc složitější, než dobít si elektromobil z vlastní zásuvky ve 14. patře do auta zaparkovaného o 4 ulice dál, Hurvínku. >😁
Ad 3/ překvapivě lidstvo nevyhynulo v éře používání jedovatého svítiplynu a zemní plyn e😜loduje v domech zřídkakdy. Není důvod, proč by vodík měl.
Ad 4/ Já nepotřebuji mít vodík v bytě ve 14., ani 22. patře. Potřebuji ho mít v garáži. Pro garáže bytového domu může vyrábět vodík jedno větší zařízení, pro rodinný dům zařízení menší. Cena zařízení bude klesat s počtem vyrobených kusů.
Ad 2/ Nebude to o moc složitější, než dobít si elektromobil z vlastní zásuvky ve 14. patře do auta zaparkovaného o 4 ulice dál, Hurvínku. >😁
Ad 3/ překvapivě lidstvo nevyhynulo v éře používání jedovatého svítiplynu a zemní plyn e😜loduje v domech zřídkakdy. Není důvod, proč by vodík měl.
Ad 4/ Já nepotřebuji mít vodík v bytě ve 14., ani 22. patře. Potřebuji ho mít v garáži. Pro garáže bytového domu může vyrábět vodík jedno větší zařízení, pro rodinný dům zařízení menší. Cena zařízení bude klesat s počtem vyrobených kusů.
Za druhé: bude opravdu jednoduché natankovat auto vodíkem z vlastní domácí vodíkovny ve 14. patře paneláku do auta zaparkovaného o 4 ulice dál.
Za třetí: vodík v domácích podmínkách je se vzduchem zcela inertní a na rozdíl od plynu vůbec není třaskavý. >😁
Za čtvrté: jistě každý touží po vlastní výrobě vodíku doma. Cenou výrobního zařízení počínaje, obtížným skladováním, bezpečnostními riziky a ztrátami času při výrobě a manipulaci konče.
Nebo si snad představuješ rozvody vodíku jako plynu trubkama do každého bytu ? >😁
(Hurvínek a válka)