Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Clarity pokořila Teslu Model S. V čem?

Michal Fokt
Diskuze (41)
Tesla Model S přišla o titul elektrického auta s nejdelším jízdním dosahem. Honda Clarity s vodíkovým palivovým článkem ji překonala o více než 80 km.

Nemůže být pochyb o tom, že vodíková a elektrická auta mají svá pro a proti. Hlavními argumenty příznivců vodíkových aut je oproti čistě elektrickým vozům menší hmotnost, rychlé tankování a dlouhý dojezd. A Honda Clarity, nový vůz japonské značky, poprvé určený pro široký a ničím nelimitovaný okruh zákazníků, dává těmto argumentům za pravdu. Japonci oznámili výsledky měření spotřeby dle americké metodiky EPA, z níž bylo zjištěno, že clarity ujede na jednu nádrž vodíku 589 km! A to už je vzdálenost se kterou by se dalo žít, co říkáte?

Kromě toho, že jde o úctyhodný akční rádius, jedná se o doposud nejlepší výsledek mezi elektřinou poháněnými vozidly. Honda výrazným způsobem pokořila Teslu Model S P100D, která ujede na jedno nabití 506 km, těsně následovaná Toyotou Mirai s pěti stovkami kilometrů. Je sice pravda, že clarity není žádné pírko, váží 1890 kg (tedy o 40 kg více, než mirai), ale všechno je relativní, váha P100D sice nebyla ještě oficiálně potvrzena, ale coby nový topmodel se bude pohybovat za hranicí 2200 kg, aktuální P85D začíná na 2240 kg, což je o nezanedbatelných 350 kg více.

Honda dále udává dobu tankování tři minuty a poté je opět připravena na svých 500+ kilometrů, zatímco Tesla stráví na superchargeru 20 minut, má nabito z poloviny a životnosti akumulátorů tento typ nabíjení rozhodně nesvědčí.

Pravda, japonský sedan střední třídy a luxusní americký vůz, disponujícím výkonným elektromotorem, nejsou úplně srovnatelné vozy, ale poměrně jasně ukazují výhody vodíkového pohonu. Honda Clarity by přitom měla umožnit vcelku příjemné cestování čtyřem dospělým pasažérům, elektromotor má výkon 177 koní a k dispozici je okamžitá reakce točivého momentu s maximem 300 N.m. V okamžiku, kdy bude existovat alespoň minimální infrastruktura a dojde rozhodnutí, jak co nejefektivněji vyrábět vodík, by tedy mohlo být vodíkové cestování velmi příjemné, nekomplikované a bez stresu, zda se vůbec povede dojet do cíle. Honda se ale nebrání ani elektromobilitě, v karoserii sedanu Clarity se do konce dekády objeví i čistě elektrický pohon a už příští rok se bude nabízet tento model coby plug-in hybrid.

Vodíkové modely jsou sice nyní velká exotika, už v další generaci, tedy v horizontu pěti let, by se mělo jejich množství výrazně zvýšit. Do hry navíc vstoupí i pro evropský trh důležité značky v čele s BMW, což by mělo být impulzem ke zintenzivnění budování místní infrastruktury. Do té doby bude Honda, stejně jako Toyota a Hyundai, své vodíkové vozy pouze pronajímat, v USA se hovoří zhruba o částce 500 dolarů měsíčně,což je vcelku snesitelné.

Michal Fokt
Diskuze (41)
Avatar - Ja Prvni 123
5. 11. 2016 19:39
Re: Znova...
Ano, podobně slepá ulička, jako elektromobil typu Tesla.
:-p

Umím si představit malá auta do města na baterky... s výhradou silné ekologické zátěže planety spojené s tou baterkou.

Umím si představit hybrida, lépe hospodařícího s energií bržděn a podobně přes malou baterku, jemuž ale pořád dává autonomii spalovacé motor.

Obecně vidím budoucnost ve slabších autech. Jezdíme čím dál pomaleji v čím dál silnějších autech.
Avatar - TeeJay
27. 10. 2016 14:56
Re: a dalsi aspekty?
Díky za info :-)
Avatar - TeeJay
27. 10. 2016 14:55
Re: Vodík
To máš pravdu, opravdu zřejmé nebylo, zejména ne z reakce na můj příspěvek ve 13:19. Navíc víceméně připuštíš, žes o tom něco studoval před sedmi lety. To je fakt dlouhá doba. ;-)

Vodíkové rozvody v domech ti nikdo necpe, pouze jsem psal, že je i teoreticky možné mít výrobu vodíku v baráku. Možné, nikoli nutné, kvůli tankování v řádu minut. Koneckonců taky nemáme doma benzinové stanice. ;-)
27. 10. 2016 14:43
Re: továrny a doly, těžké kovy ...
Nabíjanie je pre mňa ten menší problém keďže bývam v dome. Pre mňa je problém ekonomika prevádzky. Mame dve auta. Jedno len na dochádzanie do prace kde by mi stačil dojazd 100km podla NEDC, ale nik nie je ochotný ponúknuť elektrovoz s konfigurovateľnou kapacitou batérii. A 30tisic EUR, teda 15 navyše oproti hybridu kde jazdím za 4 sa mi nikdy nevráti.
27. 10. 2016 14:35
Re: továrny a doly, těžké kovy ...
Nejdem tu riešiť ťažbu ropy. Ale ťažba Li je slušný bordel a jedna bateria v Tesle vydá za 10-20tisic batérii v mobiloch. Takže ak sa e-auta masovo rozbehnú, tak ťažba Li určite stúpne. Nie som ani zástancom vodíku. Ale nepáči sa mi, že sa ide proste cestou najmenšieho a nik sa nesnaží dotiahnuť do konca batérie, ktoré nevyžadujú tak vzácne(drahé) kovy. O tom, že Li je fakt pekne nepríjemný prvok ak sa niečo pokazí je zbytočné sa rozpisovať.