No, nebýt oné bulvární desítky, kdy bylo třeba pro dosažení plného počtu "pravidel" vymýšlet i hlouposti, to vůbec není špatné téma.
Já bych se přimlouval sebrat řidičům s IQ pod 60 mlhová světla. Je hrozně příjemné jet ve tmě kilometry za někým, komu je viditelnost 500m málo a má pocit, že bez mlhovek ho přehlídnu.
Tak ono je dost dobré, když mlhovkami lidé svítí i za lehkého deště. Lesknoucí se vozovka a mlhovky udělají své. To mám někdy chuť mu tam vrazit dálkový, ať si užije.
asi je cloni blbe protoze za posledni mesice se mi x krat stalo, ze me neco oslnovalo.. tak nejak napul.. a vzdy z toho vypadlo nejake soucasne BMW. nevim jestli to jsou tyzo dalkace nebo jen obyc svetla ale z ostatnich aut se s timto setkavam jen u starych krapu s buhvijak serizenymi svetly.
Ty všechny uvedené rady jsou tak akorát RADY PRO KOČKU. Prač?
Inu přemýšlejte.
Na silnice s 90 nepatří jak jízdní kola, tak všechna vozidla do 60 km/hod i chodci. A to hlavně po setmění. PROČ? Při dnešním provozu a výbavě moderních aut si zkuste představit zaregistrování blikátka či koncovky mopedu, když vás oslní 3 či více za sebou jedoucích moderních vozidel s xenonkami. (A to jich bývá daleko víc než 3). TO JE JASNĚ NA HAVARII. Neboť dosvit potkávaček je cca 50m reakční doba dle výzkumů 0,7-1 sec. a brzdná dráha při 90 asi 40m. Plus 25m na reakci (A ta se může hodně lišit). A JSTE V HAVARII. Stejně tak u stojícího blikajícího auta. TOHLE SI JEŠTĚ ŽÁDNÝ Z ODPOVĚDNÝCH POTENTÁTŮ NEDOKÁZAL SPOČÍTAT. Pochopitelně ve dne za dobré viditelnosti je to trochu o něčem jiném, i když skoro stejně nebezpečné pro nevypočitatelnost cyklisty či mopedisty. Proto jediná možnost je BLIKAJÍCÍ PŘENOSNÝ MAJÁK.Podobně je tomu i s chodci - i na přechodech. Jakýsi pásek na rukávu mnohdy i polozakrytý JE K NIČEMU, pokud neuvidíme ozářenou celou figuru - a to DÁLKOVÝMI SVĚTLY. Proto ani chodec na silnice nepatří. Příliv moderní techniky u aut je jasný a viditelný Byrokratické šimly naopak značně líné. KDY SE NÁM KONEČNĚ ODPOVĚDNÉ ORGÁNY PROBUDÍ???
Osobne by som bol za prehodnotenie takzvaných adaptívne svetlometov, ktoré (okrem iného) počas jazdy stále upravujú svoj sklon podľa polohy vozidla voči vozovke. Ich reakcia je samozrejme vždy trochu oneskorená, takže výsledkom je rýchle sa striedajúce silné a slabé svetlo a oslepený vodič v protismere, alebo aj zozadu cez zrkadlá.
Pořád snesitelnější, než neseřízená světla podle zatížení. Nebo experti, co si přes stavěcí šroub světla ještě přizvednou, aby jakože dosvítila dál a pak prý "to svítí jako xenony"... Ale na vrcholu jsou podomácku dělané xenony, lahůdka pro fajnšmekry.
Zrovna to mi až tak nevadí. Z čeho ovšem kvetu, to jsou šašci, co vjedou z lontu do města se zadní mlhovkou. Dávno už jedou v souvislé koloně aut, takže se asi nestane, že je někdo letící zezadu přehlídne, ale mlhovku nevypnou, přeci je tma a trošičku mrholí… Pak ještě zastaví na semaforu a stojí na brzdě a jestli to jsou nějaké lepší LEDkové brzdovky (což o to, tohle zazlívat nelze, ale když někdo stojí ve tmě za mnou, tak brzdu pouštím a dávám ručku, je-li to vůbec nutné), to už nevím kam se mám koukat, abych u toho nebrečel 8-s
Když právě ta chyba je v tom myšlení. Oni si totiž myslí, že tím jsou právě lépe viděni a sami lépe vidí. Když se ve fyzice učili o lomu světla, tak ve škole nedávali pozor, a nebo jim to vypadlo z hlavy. Někdy se mi zdá, že pro řadu řidičů byla fyzika opravdu slabou stránkou.
a někteří dokonce v případě přibližování s protijedoucím oslňovačem přimhouří jedno oko a v okamžiku míjení ho otevřou a tím pádem nejedou do tmy, oko se rychle adaptuje.
"Mnozí odborníci doporučují jet maximálně tak rychle, aby řidič byl schopen zastavit na vzdálenost, do které dohlédne."
To snad nie je odporucanie, ale povinnost kazdeho vodica. Ked vodic zbada stojacu prekazu na ceste, musi byt schopny zastavit.
Moderní auto zastaví ze 100km/h dejme tomu na nějakých 35m, za ideálních podmínek... v reálu ale třeba i na 50+m, podle povrchu, pneu, nutnosti zatáčet apod. K tomu reakční doba, dejme tomu 1s = dalších 30m. Fakt máš při jízdě stovkou vždycky minimálně těch 80m?
Odhliadnuc od toho, ako si myslim, ze jazdim ja, vediet zastavit na vzdialenost kam dovidim sa musi vyzadovat. Na ceste moze stat pokazene auto, alebo lezat clovek s infarktom. Kto soferuje auto a nedokaze zastavit na vzdialenost kam dovidi, tak nie je sofer, iba cestujuci v smrtiacom stroji, ktory ale on sam rozbehol. Za vystrelenu gulku moze ten kto stlacil spust. Od koho ineho by sa to malo vyzadovat ako od vodica? Nemalo to zniet tak pateticky, ale neviem to lepsie povedat.
Zákon 8/2009 Z.z.
§ 16 Rýchlosť jazdy
"Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."
Takze odporucanie odbornikov je vpodstate znenim vyhlasky :-)
do Východního království - cca čtvrtina řidičů zde kašle na seřízení světel, takže zatímco jeden světlomet do vás palí plnou palbou, druhý skomírá, nebo nesvítí vůbec. starší auta mívají zcela v pytli koncová světla, což je geniální zvlášť na dálnici při horší viditelnosti. zvlášť osvětlení nákladních aut je mnohdy ostudné. někteří borci vyšperkovávají svůj vůz osvětlením, které se hodí spíš do cirkusu - nasvícený podvozek, modře či jinak přisvětlená potkávací světla. asi bychom se měli poučit od vyspělých západních sousedů, kde mžourající auto prakticky nepotkáte, a když ano, nebývá místní. a vzít bychom si měli příklad i z užívání zadní mlhovky - jakmilie ji v Německu zapnete (a to je možné pouze když je viditelnost 50m a nižsí), můžete svištět maximální rychlostí 50 km/h - a to i po dálnici!! navíc máte povinnost OKAMŽITĚ zadní mlhovku vypnout, pokud se dostanete do pomalého provozu, kolony atp.
Ono to tak je prakticky i u nás dáno. Jenže komu není dáno, tak hlavně že na palbce svítí o symbol víc.
Spíš by měla být stanovena ta dohlednost, třeba dva patníky tj. ca. těch 50 m. Ono snížená viditelnost je dost obecné.
V zásadě souhlasím, ale západní sousedy bych moc nepřechvaloval. Technický stav aut je sice výrazně lepší, ale inteligence za volantem pomálu. Po ránu či k večeru mnoho aut nesvítí vůbec. Především němečtí důchodci zcela ignorují snížené podmínky viditelnosti. Neustále potkávám jedince, co v husté mlze, dešti, sněžení jezdí zcela zhasnutí.
Situace kdy před vámi jede děda 40km/h, a tucet aut se ho snaží předjet, přičemž v protisměru se z mlhy vynoří jeho sousedka ve stříbrném Áčku bez světel, je opravdu vzrušující...