Technika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeNejnovější trendy ve vývoji vznětových motorů: Jak se zbavit škodlivin?
111 komentářů
topten
filtr pevnych castic, aditivum na zneskodneni sazi, močovina na zneskodneni NOx...
brzo bude naftak slozitej asi jako raketoplan >😁 .
a stejne když bude pod -11C, tak z nej aspoň na nejakou dobu bude chemicka zbran, protože močovina zamrza při -11
dobrej clanek, chvalim :yes:
brzo bude naftak slozitej asi jako raketoplan >😁 .
a stejne když bude pod -11C, tak z nej aspoň na nejakou dobu bude chemicka zbran, protože močovina zamrza při -11
dobrej clanek, chvalim :yes:
Já se čoveče taky divím, že při dnešní komplikovanosti naftových motorů a zároveň úspornosti benzínovejch ještě někdo kupuje diesel.
Protoze firmy porizujici vozy na operativni leasing nevidi castky za servis, ale pouze spotrebu. V tom pripade nafta vitezi.
Naklady na servis ovsem vidi leasingovka a ta by pripadny velky rozdil mezi benzinem a dieselem promitla do ceny leasingu.
Filtr pevných částic- pokud vím, chystá se i na benzín. Vstřiky, turbo, dvouhmota- svatá trojice u nafťáků- a oni to dnes mají i benzíny. Ale jo, když si koupíš Logan, asi to bude jednoduchý motor. Téměř všude jinde ale jen iluze a vlhký sen o jednoduchém a spolehlivém benzínu.
I Dacia snad používá novější motory Renaultu. Takže ani tam to nebude samozřejmé.
Tak jsem schválně koukal, a máš částečně pravdu. Čekal jsem tam nějakou starou poctivou 1,4-1,6 atmo. Ale je tam jakýsi 1,0atmo, ten by vstupnímu zadání "jednoduchý benzín" mohl vyhovovat.
Myslel jsem to tak, že všechny motory Dacia jednoduché mít nebude (a jednoduché je tu dost relativní pojem). Nesleduji ji, ale zaznamenal jsem, že má TCe a právě snad 1,6 skončila (nevím, jak je na tom konkrétně Logan). A vzpomínám si, že si tu někdo v diskuzi na tenhle vývoj u Dacie stěžoval.
Nedávno som mal tú česť s 1,6sce a voči minulej 1,6 16v je ako z úplne iného sveta - v zmysle pozitívnom a čudujem sa, že sa zatial do dacii nemontuje. 1,6 16v bola vo verzií EU 5 už dosť veľká tragédia. Týmto zdravím toptena, a podobných čo tvrdia, že rozdiel medzi EU 3 a EU 5 benzínom nebol, keďže sa skoro nič nezmenilo :-!
Barry Lyndon
Důvody jsou (s)prosté😒br />
1. jakási bláznivá historická socialistická tradice, kdy je osobní auto (původně benzinové) považováno za zlé luxusní zboží, takže benzin je potřeba pořádně zdanit. Zatímco traktor, kombajn, náklaďák, autobus atd... na naftu jsou ti hodní kolektivní budovatelé socialismu (na západě asi kapitalismu), takže naftu daníme méně.
2. fungování EU, kdy si jednotlivé státy daňově konkurují a snaží se naivně vybrat co možná nejvíc daní. Jelikož si díky kamionům konkurují u nafty mnohem více, daní ji méně. U benzinu si zdaleka tolik nekonkurují a tak zdanění šponují, co to jen jde.
3. Globální oteplování a CO2 (zde je ovšem potřeba stále opakovat, že z litru nafty je logicky více CO2 než z litru benzinu)
Výsledek: osobní a dodávkové diesely se rozšířily jako mor a oba výše uvedené body postavily na hlavu. Bonusem je pak ten příšerný dieselový smrad a jed v evropských městech.
2. fungování EU, kdy si jednotlivé státy daňově konkurují a snaží se naivně vybrat co možná nejvíc daní. Jelikož si díky kamionům konkurují u nafty mnohem více, daní ji méně. U benzinu si zdaleka tolik nekonkurují a tak zdanění šponují, co to jen jde.
3. Globální oteplování a CO2 (zde je ovšem potřeba stále opakovat, že z litru nafty je logicky více CO2 než z litru benzinu)
Výsledek: osobní a dodávkové diesely se rozšířily jako mor a oba výše uvedené body postavily na hlavu. Bonusem je pak ten příšerný dieselový smrad a jed v evropských městech.
NO jo, zakážeme naftu, ale co pak s ní? Když vyrábím benzín vzniká i nafta. Už se vidím, jak topíme v kamnech naftou, jako za starých časů. Jo, byla to romantika na chalupě, když jsme jako malé děti usínaly za hučení a smradu naftových kamen...
Naftu nikdo nezakazuje (v traktorech a kamionech má svůj smysl), ale situace, kdy se ji v Evropě prodává násobně více než benzinu není normální...
Proč? Pořád je auto s naftou efektivnější, než dnešní s benzínem vzhledem k cenám paliv, která klesat nebudou. I kdyby měl benzín stejnou spotřební daň, nevyplatí se vzhledem k ceně (30 Kč / L).
Jak " I kdyby měl benzín stejnou spotřební daň"? S ohledem na ostatní okolnosti (emise škodlivin i CO2) by měl mít benzin samozřejmě nižší spotřební daň, ne stejnou! OK, diesel má sice teoreticky o pár procent vyšší účinnost, ale za jakou cenu... (čistě hypoteticky kdyby měl nejvyšší účinnost motor spalující asfalt, pálili bychom asfalt? Ona vysoká účinnost nemůže být jediné kritérium)
No ono se te nafty i bez aut spotrebuje dost (nakladaky, vlaky apod)... jen by proste rafinerky nebyly nastavene tak, aby z ropy ziskaly co nejvice nafty (jako to mame ted v EU), ale spise aby zusta nejake standarndi pomer mezi naftou a benzinem..
soucana situace je takova, ze se v EU vyrobi vic benzinu nez spotrebuje a tak se prebytek cisteho benzinu vozi do USA.
před 1/4 stoletim byl pomer benzinu a nafty u nas 1:1, dnes je 2:5.
navíc, benzin se z nafty vyrobit da, obracene ne.
před 1/4 stoletim byl pomer benzinu a nafty u nas 1:1, dnes je 2:5.
navíc, benzin se z nafty vyrobit da, obracene ne.
Není pravda. Při zpracování ropy sice vzniká nafta, ale není problém, aby jí vznikalo míň a benzinu naopak víc. Je to ovšem energeticky náročnější. Pro olejářskou lobby (koneckonců i pro koncového spotřebitele) je výhodné vyrábět produkty při co možná nejnižší energetické náročnosti. No a když lobby přesvědčí pár milionů lidí, aby si ochotně, svobodně z vlastní vůle koupili dieslový sazomet místo motoru a zajistili tak dostatečný odbyt nafty, není důvod vyrábět míň nafty na úkor benzínu.
Jen se to nesmí přehnat tím druhým směrem, kde dnes snad jsme. Tedy podíl nafty je vyšponovaný, jak to jen jde, protože benzín je pomalu odpad. Což asi nebude to nejefektivnější rozdělení.
Z ťažšieho ropného produktu vieš spraviť ľahší, ale opačne to nejde. Okrem toho nad polovične množstvo nafty sa spali v nákladiakoch a inej ťažkej technike. Takže stačí mierne upraviť rafinačný proces.
Ten Tvůj bod 3 kulhá na obě nohy. Pomineme-li, že GO v souvislosti s CO2 pouze hypotéza, pak bys měl vědět, že produkce CO2 z automobilismu je v celosvětovém měřítku zanedbatelná a dále díky principiálně vyšší účinnosti nafťáků mají naftové motory při stejném výkonu nižší emise CO2 než benzíňáky i přesto, že z litru nafty je emisí CO2 trochu více než z litru benzínu (jak správně píšeš).
Jaký můj bod 3? To není můj bod 3, to je "obecně platný" bod 3: Nízkoobjemový diesel do každé rodiny, zachraňme planetu.... :no:
Ono to kulhá jen na 1 nohu. Spíš by mohl napsat, že z 1 kg nafty, ne z 1 l nafty (ta je řádově o 15-20% hustější (těžší) než benzin). V litrových srovnáních tak vychází nafta docela dobře, v hmotnostních už tak ne.
Vzhledem ke světovým cenám benzínu (USA a jinde) se není čemu divit, tam se jim diesel nevyplatí. V Evropě, kde státy na palivu masivně rejžují, se nafta od střední třídy nahoru vyplatí i přes to, že benzínová auta jsou levnější na pořízení (servis vyjde stejně).
Ja Prvni 123
Já vím, že sem chodíme jen my, milionáři a multimilionáři... takže naše vozové parky zcela běžně představují až několik desítek aut, s cenou nad těch 1,2 milionu... co je pod tím je jen odpad.
Ale přesto, představte si, že existují i ti méně šťastní, co musí jezdit třeba Superbem, kde je rozdíl v ceně nějakých 43 tis... což je asi 1.433 litrů paliva.
A teď si vemte, že existují i ti, co jsou vyložení smolaři, a musí kupovat jen Focuse! A tam už rozdíl v cena cca 70 tis Kč... to je asi 2.333 litrů paliva.
Za rozdíl v ceně auta můžete natankovat dva tisíce třista třicet tři litry paliva... dál už počítejte sami.
😄
Prostě u velkých aut, SUV a dodávek možná, ale u "normálních" aut je diesel úplně mimo, jen móda. Nezdravá móda.
Asi jako boty na vysokých, jehlových podpatkách.
Mimochodem víte, že je vědecky dokázáno, že ženy, co nosí vysoké podpatky mají častější orgasmus?
5% při sexu... a ten zbytek, když ty krámy sundaj.
😉
Ale přesto, představte si, že existují i ti méně šťastní, co musí jezdit třeba Superbem, kde je rozdíl v ceně nějakých 43 tis... což je asi 1.433 litrů paliva.
A teď si vemte, že existují i ti, co jsou vyložení smolaři, a musí kupovat jen Focuse! A tam už rozdíl v cena cca 70 tis Kč... to je asi 2.333 litrů paliva.
Za rozdíl v ceně auta můžete natankovat dva tisíce třista třicet tři litry paliva... dál už počítejte sami.
😄
Prostě u velkých aut, SUV a dodávek možná, ale u "normálních" aut je diesel úplně mimo, jen móda. Nezdravá móda.
Asi jako boty na vysokých, jehlových podpatkách.
Mimochodem víte, že je vědecky dokázáno, že ženy, co nosí vysoké podpatky mají častější orgasmus?
5% při sexu... a ten zbytek, když ty krámy sundaj.
😉
Kdybys četl trochu pozorněji, přečetl by sis, jak diskuze o drahých autech začala: začala tím, že malá auta jako např. tebou zmíněný Focus (!!!!) se prodávají většinou s benzínem, a nafta dává více smyslu u větších, těžších a tím pádem méně úsporných aut. Takže sis klidně mohl odpustit ten hloupý plačtivý úvod a dát jen ten vtip.
No, cituješ jen kousek, výňatek té diskuze... jak se stává zvykem mnohých.
Ale přesto je to jednoduchý - nemusíš číst, co jsem napsal, když tě to obtěžuje. Zcela nepochybně to je pod tvou úrovní - s tím jsem se už nějak srovnal.
😉
Ale přesto je to jednoduchý - nemusíš číst, co jsem napsal, když tě to obtěžuje. Zcela nepochybně to je pod tvou úrovní - s tím jsem se už nějak srovnal.
😉
briza
Vždy, když čtu podobný výčet podpůrných systémů potřebných pro chod toho či onoho typu spalovacího motoru se těším až elektromobily dospějí (a zlevní).
Elektromobily?
Ještě choulostivější...
Existuje totiž ještě jedna cesta, zde neuvedená. Ale k ní musí "lidstvo" dospět.
Pokud bude mít dvoulitr řekněme 55kW, pak bude plnit emise i bez podobných vylomenin... a k tomu bude mít zase pořádnou životnost!
Jen to lidi musí kupovat.
Dneska by to na trhu asi prorazilo dost těžko... ale myslím, že to přijde.
😄
Ještě choulostivější...
Existuje totiž ještě jedna cesta, zde neuvedená. Ale k ní musí "lidstvo" dospět.
Pokud bude mít dvoulitr řekněme 55kW, pak bude plnit emise i bez podobných vylomenin... a k tomu bude mít zase pořádnou životnost!
Jen to lidi musí kupovat.
Dneska by to na trhu asi prorazilo dost těžko... ale myslím, že to přijde.
😄
Dex9
To jsou zase děsný kecy místních ekomagorů. To nikoho nezajímá, že současné vysokovýkonné přeplňované benzíny vyprodukují více sazí než současné moderní nafťáky s DPF? (přiznám se, přešel jsem z nafty ná právě tento výkonný přeplňovaný benzín hlavně z důvodu, že mám rád sportovní jízdu a to těžkopádný diesel nedává, ale uvědomuju si, že ŽP moc nepomáhám...) Právě proto se chystají DPF i pro benzíny...
A elektromobily? Další ubohá berlička ekoteroristů. To jak se vyrábí elektrika na pohon těchto aut tito omezenci neřeší. Vždyť jedna tepelná eltrárna vyprodukuje stejně emisí jako všechny auta v republice.....
A elektromobily? Další ubohá berlička ekoteroristů. To jak se vyrábí elektrika na pohon těchto aut tito omezenci neřeší. Vždyť jedna tepelná eltrárna vyprodukuje stejně emisí jako všechny auta v republice.....
a ignoranti vrací úder. Nicméně ten přechod z dieselu na benzin samozřejmě chválíme. Mimochodem jsi si jistý, že je pouze přímovstřikový? Ono se to teď už kombinuje a čistě přímovstřikové jsou spíš jen ty menší/levnější
audis
Petivalec Audi, poprvé představeny v roce 1988 v Audi 100 TDI, v různých vylepsenich dalších asi 20 let v dalších vozech vč vw transportér, platí za nezničitelný motor. Z čeho je blok nevím, vzhledem k roku pochybuji že hliník. Autore, nemáte vy namysli problémový motor V6 TDI představeny někdy v roce 1997?
nie som odborník na audi,ale bola ešte jedna R5 tdi,ktorá bola průserová hodne. Dávali ju napr do Touarega.
O3 77-81kW nafta 5.23 vs. benzin 5.93
[odkaz]
[odkaz]
O3 110kW nafta 5.84 vs. benzin 6.67
[odkaz]
[odkaz]
O3 130-140kW nafta 6.61 vs. benzin 8.09
[odkaz]
[odkaz]
a pro automobilky, jednoduche pravidlo, podvadis, "okamzity" zakaz prodeje dane motorizace v cele EU a nutnost odkoupit vsechny jednotky ktere tak podvadeli 😄
a az se bude moc neco zmenit tak ten * z tehle zeme utece protoze k tomu ma miliardy
ŠPEKOUNKOVÉ MOJI, ANI MOČKA V LAUFU NEZACHRÁNÍ FOSILNÍ DÍZLBLEJT [odkaz] SOFTWARE ARMÁDY KONZERVÍCH MANAGÉRU KERÝM vy blázni 100.000 sícový měšíční platy denodenně cálujete [odkaz]
>😁
>😁 >😁
>😁 >😁 >😁
>😁 >😁 >😁 >😁
>😁 >😁 >😁 >😁 >😁
>😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
Aspon linkuj normalnu stranku, nie ten svoj ohavny paskvil, co vyzera ako by ho robil anafalbet.
Jsi prostě typický dieselový kolenovrt a sociopat. O jakých odkazech píšeš netuším, žádné jsem sem nedával.
astra 1.4 92kw, 5.5/100
nejezdím brzda plyn, ale nejsem brzda provozu
pro mě diesel prostě nemá smysl
Samozřejmě nevím jaké provozní náklady budou mít obě auta až najedou 200, 300 tkm, ale to je každému kupci nových aut v této kategorii srdečně jedno, protože má dávno nové. Ovšem soudě podle prodejní ceny obou a toho jak prodej trval dlouho (benal stál v Porsche Smíchov skoro rok a prodal se za cca 65% ceny toho za co se prodal ojety diesel, navíc ten diesel když jsem jej přivez na plac tak už tam stepoval zájemce, prodejce má své známé a věděl kdy jej přivezu) bych si skoro myslel, že diesel bude pořád levnější, bazaroví kovbojové určitě daleko bedlivě sledují ceny oprav a spolehlivost jednotlivých typů a to se musí zákonitě promítnout podle zákona nabídky a poptávky do ceny ojetiny a zájmu o ní.
"...s ohledem na celkové náklady na pořízení a provoz". S ohledem na co? Vždyť to napsal jasně, pořizovací cena stejná, servis v ceně, a jiné provozní náklady, ve kterých by se měla naftová od benzinové verze lišit, vyjma nákladů na palivo, NEJSOU!
Cena naftové verze při následném prodeji vyšší než cena verze benzinové.
Tady není o čem polemizovat.
Chápu, že můj postoj je menšinový, že většina o***nů chce mít co nejvíc za co nejmíň. Jsem prostě lepší >😁 :yes:
b) na webu si můžeš najít 1000 nejznečištěnějších měst světa. Ujišťuji tě, že Londýn není ani zdaleka nejzaprasenější město UK a to přesto, že je tam zdaleka největší hustota dopravy a velký podíl dieselů, totéž platí pro Mnichov, Paříž, Řím nebo i Prahu. Karviná je mnohonásobně zas.r.anější město (ve smyslu životního prostředí) než Praha, kde opět je zdaleka největší koncentrace naftových aut včetně těch osobních. Takže problém s tím zasmraďováním světa asi bude poněkud složitější než jenom prostá otázka typu diesel/benal v osobní dopravě, ta se podílí zlomkem na celkovém znečištění, tím neříkám, že se nemá vůbec řešit, ale logický postup by možná byl podívat se na ty největší znečisťovatele a teprve pak řešit jestli dáme k benzínu filtr pevných částic a k dieselu cisternu močoviny. A to platí napříč kontinenty. Amerika je benzínová, podle toho by tam ve městech měl bý jemně parfémovaný vzduch dovezený z Aljašky. Zkus se někdy podívat do Fresna, to je ještě násobně větší grc než ta Karviná a to tam nejezdí žádná osobní auta na naftu (přitom některá daleko větší města v USA než je Fresno, které je velké asi tak jako Brno, jsou skutečně čistá, navíc to Fresno leží v Kalifornii, což je jak známe největší bijec dieselů ve státech v osobní dopravě), nebo se podívej do Pekingu, tam v osobní dopravě také neznají diesel a můžeš tady potom poreferovat jaký tam mají čistý vzduch díky benalu v osobní dopravě a jaká špína je díky dieselům v Paříži nebo Římě.
P.S. Jasně, vím, že to tak je. Jen narážím na to, že nejde o to skutečně ušetřit. Kdo by chtěl skutečně šetřit, tak nařídí do firemní politiky nakupovat neprémiové značky, které splní stejnou službu a v naprostém pohodlí splní přepravní požadavky, jen s výrazně nižšími jak pořizovacími, tak provozními náklady.
A o tom, jak na jednání musíš přijet nejmíň v Audi, si nechejme zdát. V normálních velmi prosperujících větších společnostech je zcela běžné, že i ti nejvyšší úplně v pohodě jezdí Superbem.
2. Paříž a Praha jsou tedy diesely zasmraděné strašně. Fresno neznám.
2. To je ovšem jenom tvůj subjektivní dojem, objektivně podle měření jsou Paříž nebo Praha daleko čistší města než ty benzínové "ráje", které jsem zmínil v USA nebo Číně. A zároveň třeba Paříž se svým několikanásobným provozem dieselů má lepší ovzduší než Douai, Annency, Grenoble (!), Lyon nebo Nice. Přitom je Paříž 10 mil. aglomerace s obrovským počtem dieselů ležící v podstatě na rovině a má lepší ovzduší než Grenoble, prťavé městečko v Alpách, kde projede pár aut a profukuje tam čerstvý vítr z Alp. O zasmraděnosti totiž v převážné míře rozhoduje průmysl, chemická výroba, tepelné elektrárny a další obrovské zdroje znečištění (třeba letecká doprava), proti kterým jsou výfukové plyny osobního dieselu marginální záležitost. Takže klidně může celá Evropa nebo kdokoliv jiný bojovat proti dieselům, efekt bude jediný, čistota ovzduší ve městech se s úbytkem dieselů nezlepší a naopak pod pláštíkem boje s diesely si bude řada průmyslových podniků dělat co chce a prostředí se klidně ještě zhorší. V Karviné mohou veřejnou vyhláškou zakázat všechnu dopravu a nařídit pouze šlapací kola a s jejich ovzduším to nehne ani o milimetr, naopak když bratři Poláci otevřou jednu další "kvalitní" tepelnou elektrárnu, tak jsou v háji a veřejnou vyhláškou můžou tak akorát nařídit rozšíření hřbitova.
něco podobnyho sem jako studentik zazival kdyz sem po 3-4 mesicnich prázdninách prijel do prahy a první co me flaklo do nosu byl smrad z benzinovych stopětek a stodvacítek. behem par hodin se to srovnalo a kdyz sem se do phy vracel vždy po vikendu v pondělí, uz sem smrad necejtil, jak jsem mel odrovnany cichovy bunky...
ty nevis co je cistej vzduch, tak ten smrad necejtis
asi před pul rokem sem se malem udusil v podzemnim parkovisti národního divadla, kdyz naproti v koji nejakek kolenovrt s kolenovrtkou a kocarkem nejdriv nastartoval zanovni dyzlovej passat, pak vytahnul z kocarku dite, kteryho dobu soukal do sedacky, a nakonec nasoukal kocarek do kufru az konecne odjel.
co na tom, ze krome nas pridusil i svyho asi rocniho kojence ...
a z dyzlu nadejchas daleko vic jedu a rakoviny nez z benzinu.
a navíc, nechapu tu úchylku kolenovrtu, ze maj tak radi nastartovany auto, i kdyz se hned nechystaj nekam jet. klidne vlezou do auta, nastartujou, vylezou a v tech jedech pripasavaj deti do autosedaček. nebo prijedou ke skolce a svůj smradlavej dyzl nechaj bezet u skolky, kde si hrajou deti...
kdyz uz si koupis takovy auto, proc vse ještě zamerne zhorsujes?? proc??
[odkaz]
Ano, někde na okruhu by asi byl benal o něco rychlejší, protože je lehčí, ale v reálném světě ani omylem.
A pokud jsou 3.0 TFSI šroty, protože se blbě prodávají, tak potom auto jakékoliv značky ve vyšší střední s 3.0 benalem je šrot úplně stejný, protože když dáš do toho bazaru Ečko se stejnými motorizacemi nebo 5er, tak dopadneš plus mínus úplně stejně (jak co se týče ceny, tak čekání na kupce). Jediná šance jak prodat ojetý benal v této třídě je jít dost výrazně pod cenu stejného auta v dieselu.
Co se týče cen, tak když se podíváš na E nebo 5er z let 2000 až 2005, tak benzíňáky si dodnes drží slušnou cenu. Protože jsou spolehlivé a mají vcelku snadnou údržbu. To u dnešních benzínů v prémiové kategorii neplatí.
10kWh "surove" nafty (1 litr) stoji cca 12kc, zbytek 15kc jsou dane a poplatky.
1kWh nafty tak stoji min a je i min zatizena poplatky a danemi
Uznavam argument, ze nuti manzelka, ale zpravidla jen barvu vozu. Pod kapotu se nepodiva, je rok dlouhej.