Technika
Přihlásit pro přidání komentáře
martin.tuky
vo vyssich rychlostiach motor pohana kolesa bud priamo, alebo paralelne s elektromotormi
kalousek
Uspořádání paralelního hybridu je popsané poněkud zmateně. Autor tvrdí, že elektromotor pohání kola pouze přes zmíněnou redukci a že mezi spalovacím motorem a elektromotorem/generátorem je vložena třecí spojka.
Pokud tedy je mezi spalovákem a elektromotorem jen spojka a dále mezi elektromotorem a koly jen redukční převod, zůstává poněkud záhadou, kde je vlastně umístěna normální převodovka.
Možná by pro opravu chyb napověděl autorovi článku pohled na uspořádání hybridního Q7 nebo Optimy
Pokud tedy je mezi spalovákem a elektromotorem jen spojka a dále mezi elektromotorem a koly jen redukční převod, zůstává poněkud záhadou, kde je vlastně umístěna normální převodovka.
Možná by pro opravu chyb napověděl autorovi článku pohled na uspořádání hybridního Q7 nebo Optimy
Ano, vysvětlení není dobré.
Vůbec je celý článek takový na vodě. Vždycky šel pan Dusil víc na kloub věci a poslední dobou jakoby nestíhal se pořádně připravit.
Vůbec je celý článek takový na vodě. Vždycky šel pan Dusil víc na kloub věci a poslední dobou jakoby nestíhal se pořádně připravit.
DonVito
Nechápu přesně nevýhodu sériového hybridu:
''Omezený výkon pohonu'' (obzvláště když je v článku zmíněna lokomotiva :-) )
Tady je příklad omezeného výkonu pohonu 2125kW >:D :
[odkaz]
Abych byl k autorovi upřímný, je tomu přesně naopak :-|
Jedná se o nejvýkonnější možný pohon (myslím s vnitřním spalováním - raketový pohon ;-) by byl asi jednodušší a výkonnější) prakticky bez omezení. Proto je používán v lokomotivách, důlních strojích atd.
Trocha informací třeba zde: [odkaz]
''Omezený výkon pohonu'' (obzvláště když je v článku zmíněna lokomotiva :-) )
Tady je příklad omezeného výkonu pohonu 2125kW >:D :
[odkaz]
Abych byl k autorovi upřímný, je tomu přesně naopak :-|
Jedná se o nejvýkonnější možný pohon (myslím s vnitřním spalováním - raketový pohon ;-) by byl asi jednodušší a výkonnější) prakticky bez omezení. Proto je používán v lokomotivách, důlních strojích atd.
Trocha informací třeba zde: [odkaz]
Jakub Šafanda
Proč ne? Mohu mít 100kW spalovák s 100kW generátorem a el motor 150kW. Zbytek dodám z baterek.
Poznámka: Opel Ampera /Chevrolet Volt první generace nebyly jen seriový hybrid, byly i (a především) paralelní hybrid. Byly tu přepínatelné režimy, a proto to celé bylo komplikované a těžké - mechanicky a elektricky.
cistej elektromobil jezdi v realu za 15kWh/100km (spis ještě vic), tak když 1 litr benzinu "ma" necelých 10kWh energie, tak by ucinost celého retezce musela byt 75%.
ja to vidim na 4 litry benzinu v realu, niz ne
To on čistý dnešní elmobil jezdí i za 20 kWh/100km. Ale když se spočtou ustálené odpory vozidla, tak jsou pod 10kWh/100km - a ze začátku průměr běžného jízdního režimu 10kWh/100km krásně stačil. Sériový hybrid je o hodně lehčí než čistý elmobil: aku 3-5kWh proti 80-100kWh a lehčí než paralelní hybrid: nebude převodovka (složitá) a i aku. bude menší.
Poznámka: Prototypy ser. h. zatím spotřebu kolem 2 l/100km vykazovaly (muselo se to z článků počítat).
10kWh je potřeba na rychlost 100km/h u auta velikosti a tvaru oktafky.
2 litry benzinu, tedy 18kWh energie, to by i při tech 10kWh/100km znamenalo celkovou účinnost přes 50%...
ses hodne velkej optimista
ano, nafta ma cca 36MJ/litr, tedy 10kWh.
benzin je lehci, a ma o 10% min
Takže: dostaneme-li se se seriovým hybridem na účinnost 45 % (samotný spalmot bude mít k 50%), pak 8,75kWh/0,45= 19,4 kWh, a to jsou ty 2 litry nafty (benzínu).
a ukaz mi nejaky normalni auto, co s necelejma 100konma udela 200km/h...
spalovaci motor účinnost 50%??
mozna nekde v teorii.
a 2 litry nafty nerovna se 2 litry benzinu
hod sem nejakej odkaz, podle kterého na 100km ujetych staci v realu 10kWh (nebo 8.75 jak mas ve vypoctu). v realu to je minimalne 15kWh.
Prakticke zkusenosti - pri ustalene rychlosti 120 km/h vysla ted testerum spotreba 18 kWh/100km u hyundai IONIQ - auto s vybornou aerodynamikou, slusnou hmotnosti (pri ustalene rychlosti ale stejne nema zasadni vliv).
Ucinnost 45% je taky naprosto mimo realitu. U soucasnych nejlepsich spalovaku je ucinnost kolem 40% (teoreticka hodnota pri nejidelanejsich podminkach). Realita je takova, ze spickove dieseagregaty jsou schopny vyrabet cca 1kWh z 0,3 litru nafty.
Tzn pokud bys zanedbal veskere elektricke ztraty, pocital velmi nizouckou spotrebu eenergie na pohon (15 kWh/100km) a pocital s tim, ze maly generator v aute bude mit stejnou spotrebu jako velka dieselcentrala, tak jsi na spotrebe 5l nafty na 100km, u maleho auta, pri hodne pomalem provozu...
Ampera/ Volt myslím v sériovém režimu ani jet neuměly. Pokud běžel spalovací motor a auto jelo (bylo poháněno), část šla mechanickou cestou, stejně jako u Priusu.
Seriový hybrid právě zbavuje spalmot pro něj nevýhodné trakce, kdy většinu času tráví jen s částečném zatížení s vyšší spotřebou, a přesunuje ho trvale do oblasti optimálního zatížení - s dobíjením - a to přivyšších a šetrnějších otáčkách, než je tomu při trakci.
Zatímco spalmot v trakci musí být silný, aby vedle převážné doby částečného zatížení uměl hmotu auta zrychlit, tak tady u seriového hybridu může být slabší, protože špičková trakční zatížení vykreje akumulátor. Nestačí-li to - táhlá stoupání, velká dlouhá rychost na dálnici, ..., kdy hrozí úplné vybití mezi-aku., zvýší na tu dobu spalmot výkon.
První Ampera/Volt opravdu uměly (muselo se to řidičem navolit).
I paralelní hybrid může zvládnout zvýšit zátěž motoru a dobíjet baterie. Následně se motor může vypnout a můžeš jet na elektřinu. Stejný princip jako u sériového hybridu, jen tím elektrickým systémem proteče méně energie (protože tu pořád máš mechanickou cestu, která u sériového není), tedy účinnost bude vyšší. Tohle samozřejmě u paralelního funguje jen v nižších rychlostech, ve vyšších nemá elektromotor dostatečný výkon. Právě v nižších je však účinnost problematická. Ve vyšších je účinnost klasické koncepce natolik dobrá, že ji je problém překonat. "Boost" funkci pak může mít i paralelní hybrid.
Tak beru zpět. Podíval jsem se, jak to bylo zapojené, a sériový režim je možný. Nějak mi vypadlo, že jeden motor-generátor byl mezi motorem a planetovým převodem. V nižších rychlostech tak mohl fungovat jako sériový, ve vyšších jako paralelní.
Nevýhoda paralelního hybridu je - kromě té složité převodovky - hlavně v zapojení spalmotu do trakce a čímž je jeho účinnost stále malá a dále pak, že el. přídavek ke klasickému autu váží navíc jako dva lidi - nehledě na to, že spalmot musí být navržen i na samostatnou dynamiku bez elektriky, a tedy musí být velký, těžký a objemný a navíc s sebou musí "tahat" hmotu toho el. přídavku.