Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Karbon: Mor moderních motorů. Víme, jak se ho zbavit!

V posledních letech jsou mnohé závady spalovacích motorů přisuzovány strašáku jménem karbon. Odkud se bere a kde všude v motoru škodí? A lze se jej vůbec zbavit?
Zpět na článek
29. 11. 2016 08:29
29. 11. 2016 08:57
29. 11. 2016 10:45
29. 11. 2016 14:26
29. 11. 2016 17:31
29. 11. 2016 23:29
29. 11. 2016 14:54
29. 11. 2016 16:41
29. 11. 2016 17:06
30. 11. 2016 07:19
29. 11. 2016 08:29
Jak z toho ven?
Jak z toho ven? Je to celkem jednoduché. Vyhnout se motorům od VW a PSA. Pro tyto značky jsou prioritou kvalitní plasty a o deci menší spotřeba, které vidí každý jouda.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Emel
29. 11. 2016 08:57
Re: Jak z toho ven?
Tak určitě, právě proto to ukazují na Renaultu, u kterého se nikdy nikde karbon neusazoval :-)
29. 11. 2016 09:03
Re: Jak z toho ven?
To je snad úplně jedno na jakém autě ten postup ukazují. Důležité snad je to, které motory s tím mají reálně problémy. :-)
29. 11. 2016 12:10
Re: Jak z toho ven?
No já to vyřešil zaslepením EGR, intervalama výměny po 15 tis a použitím oleje s větší viskozitou. K tomu motor občas pořádně protáhnu a se zakarbonovaným motorem vůbec problémy nemám. ;-)
Avatar - petr164
1. 5. 2017 22:23
Re: Jak z toho ven?
Jenže viskozita to neřeší, ta řeší pouze u starších motorů vzniklé vůle mezi třecími plochami. Chce to hlavně vyšší tepelnou odolnost, takže místo něcoW30 minimálně necoW40. Ostatně závodní motory vyžadují něco w60...
29. 11. 2016 18:10
Re: Jak z toho ven?
BG delaji v originalnich servisech Subaru a BMW. Hlavne se to tam dostalo po nabehu dieselu, dnes uz resi i primovstrikove benziny
Avatar - Anonym
29. 11. 2016 08:57
Přímovstřik k nezaplacení
U benzínů je přímovstřik slepá ulička. Jednak vzniká víc pevných částí při spálení (viz. nutnost DPF pro benzínový motory do budoucna) a další je tahle karbonizace. Takže to, co člověk trošku ušetří na spotřebě, draze zaplatí v následným servisu. Ale i to je možná záměr výrobců >:D .
Rozbalit vlákno
25
Avatar - speedfred
29. 11. 2016 09:16
Re: Přímovstřik k nezaplacení
ale najhoršie je ,že nastáva doba keď nebudeš mať možnosť výberu (priamy vs sanie).
Avatar - Jenik3
29. 11. 2016 10:05
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Benzinove motory od mazdy jsou take primo vstrik?
29. 11. 2016 10:21
Re: Přímovstřik k nezaplacení
"gasoline direct injection" čtu u Mazdy CX-3 Skyactive, takže ANO.
Avatar - Emel
29. 11. 2016 11:13
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Některé motory od VW, konkrétně 2.0TSI a zřejmě 1.8TSI, jsou kombinace, umí přímý i nepřímý.
Avatar - Barrichello
29. 11. 2016 10:22
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Přímovstřik musí občas protáhnout a nejezdit s tím klobouka 80 no. A nesmíš tam lít longlife olej a měnit to 30 000 km, ale tak max po 10 tis km. A občas vrznout do paliva nějaké adetivum na čištění vstřiků, palivového systému atd.
Avatar - Anonym
29. 11. 2016 11:08
Re: Přímovstřik k nezaplacení
A která z popsaných vychytávek ti vyčistí karbon v sacím potrubí a na ventilech? >:D
Avatar - Barrichello
29. 11. 2016 12:37
Re: Přímovstřik k nezaplacení
To protáhnutí a včasná výměna oleje a nepoužívání long-life srajdy typu Magnatec
Avatar - Anonym
29. 11. 2016 13:06
Re: Přímovstřik k nezaplacení
ptám se znova: co má výměna oleje a zátěž motoru společného s tvorbou pevných karbonizujících částic při spálení paliva ve válci u přímovstřiku????? Jak výměnou oleje nebo záhulem dosáhnu odstranění karbonu v sacím potrubí a nad ventilem????? Leda, že bys nový olej lil so sání a rozpouštěl ten karbon >:D
Avatar - Barrichello
29. 11. 2016 13:25
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Na úsady způsobeném palivem jsou aditiva do paliva na čištění kompletního palivového systému, vstřiků či ventilů

[odkaz]
[odkaz]

atd

Navíc spousta motorů se zanáší olejem, tvoří se tam šílené úsady právě díky dlouhým intervalům a longlife olejům, u BMW by mohli vyprávět >:D >:D >:D
30. 11. 2016 09:37
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Ja používam Techron: [odkaz]
29. 11. 2016 17:46
Re: Přímovstřik k nezaplacení
to nemá cenu, nech ho... jen ať leje aditiva na čištění ventilů u přímovstřiku :-!
30. 11. 2016 21:09
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Opytal by som sa inak: Jak sa vytvori karbon v sani pokial sa tam dostava vylucne cisty vzduch bez paliva?
Cistiace prisady mame v oleji a v palive (VIF), takze tam kde sa dostanu mozu aj nejak rozpustat karbon.
29. 11. 2016 14:47
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Prečo by long life olej mal vadiť?
Logika hovorí, že je kvalitnejší ako obyčajný, takže jeho použite a výmena po po 15 tis motoru pomôže.
Avatar - petr164
1. 5. 2017 22:31
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Co je to "kvalitnější olej"? To s longlife pseudospecifikací nemá vůbec nic společného. Kvalitu oleje vyjadřují specifikace ACEA a API za předpokladu, že si olejáři kromě nekompromisní ochraně svého byznysu před neropnou konkurencí neplatí ještě za vylepšování specifikací.
29. 11. 2016 18:10
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Pise o prevenci ne o oprave
29. 11. 2016 11:17
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Ono se to řekne, ale jak a kde chceš protáhnout 1.8TSI nebo 2.0TSI, když v našich legislativních podmínkách protáhneš tak akorát 1.2TSI, které se lidi bojí s tím, že jim bude chybět výkon. To s tím chceš jezdit na okruhu?
29. 11. 2016 11:28
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Protáhnout znamená podržet to ve vysokých otáčkách, ne jezdit rychle.Prostě nech tam na dálnici dvojku nebo ve městě jedničku.
Avatar - _Karel_
29. 11. 2016 17:02
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Doteď jsem měl za to, že účinně protáhnout znamená dát motoru velkou zátěž, tedy ho hodně zahřát, aby vše shořelo!? Jet na dvojku nebo trojku na čtvrt plynu pomůže jak?
29. 11. 2016 12:11
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Protáhnout auto neznamená jet za 6 naplno. ;-)
Avatar - Barrichello
29. 11. 2016 12:36
Re: Přímovstřik k nezaplacení
na okreskách, sou jisté, kde sem ještělě policajty za 12 let nepotkal >:D >:D >:D
29. 11. 2016 17:00
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Tak to máš štěstí, mě na okresce mezi L.A. a Vítkovem (kde je i ve všední den nijak hustý provoz) naměřili 132
Takže neboj, měří..
Avatar - Barrichello
29. 11. 2016 22:22
Re: Přímovstřik k nezaplacení
musíš si vybrat takovou co není hlavní tah mezi městy ale někde mezi pár vesnicemi....
Avatar - Jenik3
29. 11. 2016 13:04
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Jde o to, aby se tocil motor :-) kola uz moc nemusi. Rekl bych III. na plnej, s cimz se clovek vejde do dalnicniho rychlostniho limitu +/-
Avatar - JirkaV8
29. 11. 2016 11:41
Re: Přímovstřik k nezaplacení
nej je dávat VIFku :-! ale zcela v p*či to bude s příchodem Babištní E10 8-s 8-s 8-s
29. 11. 2016 17:02
Re: Přímovstřik k nezaplacení
Biosložka za karbon nemůže, naopak palivové cesty čistí..
VIF leju od první nádrže, a stejně už jsem sání zakarbonované měl..
29. 11. 2016 09:27
také na pístech, respektive pístních kroužkách.
kroužkách?
To je ostuda. :-!
kroužcích!
[odkaz]
Asi mate karbonem zanesenou hlavu.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
29. 11. 2016 10:22
Nechybí v článku něco?
Postrádám nějaké zakončení, rozuzlení, výsledek. Kam se vypláchnutý karbon poděje? Kudy se vypouští, nebo vyletí z výfuku? Jak dlouho po dekarbonizaci takový motor vydrží, než se vrátí do původního zakarbonovaného stavu? Odlepí to i zmiňované zapečené pístní kroužky? Vyčistí to i hydroštely, když jsou od mazání nejdál? Atd.
Rozbalit vlákno
2
29. 11. 2016 12:08
Re: Nechybí v článku něco?
Po najazdeni 300k na 16 rocnom civicu som kupil VIF. Par tyzdnov sa okolo vyfuku tvorili zrejme karbonove sadze. VIF tam lejem furt, ale vyfuk je teraz uz cisty - sudim ze co slo rozpustit odislo vyfukom :-)
Avatar - _Karel_
29. 11. 2016 17:03
Re: Nechybí v článku něco?
:yes: :yes: :yes:
Zejména, co se s karbonem stane. Měl bych obavu, že někde něco ucpe. Dám přednost rozborce a vyčištění.
29. 11. 2016 10:24
benzín - nepriamy vstrek - atmosféra
Najprv tu napíšu že sa karbónujú priamovstrekové motory benzínové aj dízlové (všetko s turbom) a potom popíšu ako tento problém odstrániť pri atmosférickom benzínovom nepramovstrekovom motore.
Aj Vám to príde divné?
Rozbalit vlákno
0
29. 11. 2016 10:45
karbon
docela by mě zajímalo, jak si povedou moderní motory, které pracují podle zatížení jak v "atkinsonu", tak i klasickém "ottovu" cyklu. Tahle konstrukce by nešvar karbonu mohla oddálit, ne? Zatím je k tomu málo dat.
Podle mě se tomu obecně zabránit, alespoň částečně, dá. Do paliva přidávat např. VIF, měnit olej nejpozději po 10.000 km, a používat, pokud to konstrukce umožňuje, oleje specifikace ACEA A3, nebo C3 - tedy oleje mj. s nesníženou viskozitou. A v neposlední řadě, jak je uvedeno výše, nedržet motor v nesmyslně nízkých otáčkách, ale využívat celé spektrum s občasným "výletem" k omezovači. Taky je dobré se vyvarovat jen krátkým jízdám po městě a jednou za čas nechat olej prohrát delší jízdou (ať se mj. zbaví benzínu, kterým se rády moderní motory při krátkých jízdách ředí). :-|
Rozbalit vlákno
5
29. 11. 2016 14:26
Re: karbon
jak málo dat? Hybridné Toyoty-Lexusy už nejaký ten milion km natočili nie?
29. 11. 2016 17:31
Re: karbon
Málo dat v domácích podmínkách, obrazně řečeno. Myslím třeba v neznačkových servisech - takových aut tam jezdí poskromnu, spíše jsou ve značkových (a ti se takovou "reklamou" chlubit nebudou). Navíc jsou ještě relativně mladá. Teď mám na mysli auta s kombinovaným spalováním a normou EU6+. Zajímá mě, co s nimi bude po 100.-150.000 km a víc.
29. 11. 2016 23:29
Re: karbon
Atkinson je v hsd roky a auta nalietaju statisice a statisice... Niet co skumat je to vyskumane. Mam take doma servisujem na dvore nepotrebujem znackovy servis.
Avatar - Dzakobo
29. 11. 2016 14:54
Re: karbon
Jak kde, např. Auris hybrid - 1,8 od Toyoty je nepřímovstřik, kde by se karbon nějak zásadně tvořit neměl. Oproti tomu třeba Mazda Skyactiv-G, tam se vstřikuje až po uzavření sacích ventilů, takže benzín se nikdy s ventily, sáním, aj. nikdy nesetká, ale jaké je skutečné zakarbonování fakt nevím.
29. 11. 2016 16:41
Re: karbon
po 120 000km som si prezrel EGR a sanie v 1.8 hsd - nejaký karbon tam vďaka EGR je ale je to tenká vrstva, egr pipe som vyčistil, tam aj malý nános môže robiť obštrukciu...
29. 11. 2016 11:19
olej vs. vysoke teploty
" ...oleje, který je navíc extrémně řídký a tedy špatně odolávající vysokým teplotám."

Jak suvisi viskozita oleja s jeho odolnostou voci vysokym teplotam?
Samozrejme ze bezny (nie zavodny) olej 0w-20 moze nedostatocne mazat pri extremnych teplotach, ale pokial ide o tvorbu karbonu,
tak mam za to ze ta zavisi hlavne na zlozeni - PAO, HC a ine, ake aditiva obsahuje atd.
Rozbalit vlákno
5
29. 11. 2016 14:30
Re: olej vs. vysoke teploty
No existuje niečo ako HTHS viskozita - ktorá udáva práve odolnosť voči vysokým teplotám a tá sa odráža v ACEA klasifikácii. 0W20 majú cca 2.6 - najnižšiu medzi olejmi takže problém tam môže nastať... to čo píšeš to sú aditíva ktoré robia iné vlastnosti....
29. 11. 2016 17:04
Re: olej vs. vysoke teploty
Tenhle obecně oblíbený omyl taky nechápu. Viskozita je tekutost, vnitřní tření v kapalině. Odolnost proti teplu je něco jiného. Na netu je mnoho "testů" tepelné odolnosti oleje. V nich vycházejí lepší i horší oleje napříč viskozitami. Daleko více to ovlivňuje výkovová specifikace. Jeden test např. tady [odkaz] nebo tady www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oil%20test.pdf… />
A HTHS viskozita je taky jenom viskozita, ale při 150 stupních celsia.
29. 11. 2016 17:36
Re: olej vs. vysoke teploty
A olej s vyšší HTHS viskozitou právě těmto nešvarům - včetně teploty - odolává lépe, než nějaká eko břečka.
29. 11. 2016 23:27
Re: olej vs. vysoke teploty
Omylom je naopak tvoje tvrdenie. Ole sa pri vysokej teplote pripali presne ako na panvici. Ten riedky skor, ten hustejsi neskor. To je vsetko. Aditiva su tam na ine veci. Aj olej bez aditiv dobre maze ale nezabrani tvorbe kalu, usadenin,oxidacii....
30. 11. 2016 15:01
Re: olej vs. vysoke teploty
Pripali sa , to je fakt. Jak moc sa pripali zavisi hlavne od zlozenia - aky je zakladovy olej napr.
Oleje prave mazu nielen viskozitou ale aj aditivami. Zavodny olej bude mat prave dostatok tych mazacich aditiv, no zase ho treba castejsie menit. Viskozitu nemusi mat nutne vysoku - to uz zavisi od konkretneho motora co vyzaduje.
Jeden z mnohych clankov co by som bral ako fundovane:

[odkaz]
29. 11. 2016 17:06
co voda do sání?
Kdesi jsem narazil na způsob jak odstranit karbon ze sání, a to stříkat do sání za chodu motoru (musí u toho být asistent a udržovat pedálem plynu otáčky, aby se motor neudusil) postřikovačem či něčím podobným do dělá menší kapičky..
Máte o tom někdo poznatek či zkušenost?
Rozbalit vlákno
2
30. 11. 2016 01:10
Re: co voda do sání?
Neprimy vstrik atmo bych se nebal, ale strikat to do turba bych se fakt neodvazil.
30. 11. 2016 07:04
Re: co voda do sání?
Samozřejmě se stříká až za turbem a mezichladičem..
Avatar - O5kar
29. 11. 2016 17:36
Motory bez EGR mají sání, včetně sacích ventilů téměř čisté.
A to i po dlouhém proběhu, sací ventily pouze ze strany spalovacího prostoru. Prostě EGR Swirl (vířivé) klapky, jedno neštěstí pro sací trakt.
Rozbalit vlákno
1
29. 11. 2016 20:07
Re: Motory bez EGR mají sání, včetně sacích ventilů téměř či
Na JTS recirkulaci nemam a hlava vypada jak uhlak. Tim to fakt neni, naopak, agresivni recirkulace u novycj TDI a spol. udrzuje diky slozeni spalin sani relativne ciste.
29. 11. 2016 18:07
Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru ...
... opět konstatuje, že pan Dusil šíří bludy. A to například v pojednání o tom, kterak u zážehových motorů může karbon na pístech způsobovat vznik nebezpečného detonačního spalování, proti kterému bojuje elektronika motoru nižším předstihem zážehu. A tvrdí že se díky tomu směs zapaluje dříve než normálně, jelikož v opačném případě by se zapálila nikoliv od svíčky, nýbrž od kompresního tepla ve válci...

Samozřejmě je takové vysvětlení nesmysl jak vrata. Karbon podporuje vznik detonačního spalování, ano to je pravda. Nicméně pan Dusil míchá dokupy detonační spalování a samozápaly, a z toho pak vyplývá i jeho zcela zmatený závěr, že nižší předstih vlastně znamená dřívější zapálení směsi.
Uff, takhle to dopadá při absolutním nepochopení procesů v motoru...

Nemohl by prosím psát takové články někdo kdo technice opravdu rozumí ?
Rozbalit vlákno
1
11. 2. 2017 20:55
Re: Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru .
Pane Kalousku, nemluví se o nižším předstihu, ale o zkrácení předstihu. To je rozdíl v samotném slově. To je pak těžké.
30. 11. 2016 01:17
Ja se nebojim
Nebojim se toho osklivyho a zlyho karbonu. Jezdim normalne, nekdy na to slapnu, jindy pomalu. A porad jen jezdim. Olej menim po roce/15000km. Auto nemam nadosmrti.
Ale pro lepsi pocit muzete vytahnout z kapsy par tisicovek a jet si ho nechat vycistit. Snad ten jejich zpusob neposkodi kat/dpf, vsechno musi ven vyfukem.
Radsi si jedte vymenit chladici kapalinu a brzdovku, kupte si lepsi gumy..
Rozbalit vlákno
0
30. 11. 2016 07:19
2.0 TSI
Dá se říct ze u motoru 2.0 TSI (162kw apod deriváty) je problém eliminován díky kombinaci přímého a nepřímého vstřikování? :-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - petr164
28. 12. 2016 15:53
Pár rad zkušených
VIFování je dobrá průběžná dekabonizační metoda. Je ale otázka, kolik karbonu zůstane tam, kam VIF nedosáhne. BG je v dekarbonizaci nekompromisní, což může ale znamenat, že pod karbonem se obnaží zeslabená vrstva třením zbroušeného kovu (typicky pístní kroužky). Tam pomůže pouze a jen metalokeramika (RVS-Tech nebo Atomium) schopná teplotně iniciačního procesu minerálního nanoweldigu povrchu třecí dvojice. Záleží na unikátním minerálním složení z přírodních zdrojů v Rusku, jiné formule zde takto nefungují. Problém karbonizace z nevhodného oleje souvisí s nesmyslnými lhůtami výměn oleje od výrobců ve vazbě na nízkoviskozní a tepelně nízkoodolné "longlife" oleje. Opakuji zkušenostní doporučení s použitím o stupeň až dva vyšší viskozity u ojetých vozů a u sportovní jízhy o stupeň až tři vyšší teplotní toleranci (tedy místo 0W30 5W40 až 10W60. měnit po 10, max 15 tisících km a nejdéle po dvou letech, ale raději po roce.
Rozbalit vlákno
0

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku