Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Karbon: Mor moderních motorů. Víme, jak se ho zbavit!

64 komentářů

pogo26
Jak z toho ven? Je to celkem jednoduché. Vyhnout se motorům od VW a PSA. Pro tyto značky jsou prioritou kvalitní plasty a o deci menší spotřeba, které vidí každý jouda.
Avatar - Emel
Emel
Tak určitě, právě proto to ukazují na Renaultu, u kterého se nikdy nikde karbon neusazoval :-)
pogo26
To je snad úplně jedno na jakém autě ten postup ukazují. Důležité snad je to, které motory s tím mají reálně problémy. :-)
ryccardo
No já to vyřešil zaslepením EGR, intervalama výměny po 15 tis a použitím oleje s větší viskozitou. K tomu motor občas pořádně protáhnu a se zakarbonovaným motorem vůbec problémy nemám. ;-)
Avatar - petr164
petr164
Jenže viskozita to neřeší, ta řeší pouze u starších motorů vzniklé vůle mezi třecími plochami. Chce to hlavně vyšší tepelnou odolnost, takže místo něcoW30 minimálně necoW40. Ostatně závodní motory vyžadují něco w60...
Nicco
BG delaji v originalnich servisech Subaru a BMW. Hlavne se to tam dostalo po nabehu dieselu, dnes uz resi i primovstrikove benziny
Avatar - Anonym
Anonym
U benzínů je přímovstřik slepá ulička. Jednak vzniká víc pevných částí při spálení (viz. nutnost DPF pro benzínový motory do budoucna) a další je tahle karbonizace. Takže to, co člověk trošku ušetří na spotřebě, draze zaplatí v následným servisu. Ale i to je možná záměr výrobců >:D .
Avatar - speedfred
speedfred
ale najhoršie je ,že nastáva doba keď nebudeš mať možnosť výberu (priamy vs sanie).
Avatar - Jenik3
Jenik3
Benzinove motory od mazdy jsou take primo vstrik?
swifter
"gasoline direct injection" čtu u Mazdy CX-3 Skyactive, takže ANO.
Avatar - Emel
Emel
Některé motory od VW, konkrétně 2.0TSI a zřejmě 1.8TSI, jsou kombinace, umí přímý i nepřímý.
Avatar - Barrichello
Barrichello
Přímovstřik musí občas protáhnout a nejezdit s tím klobouka 80 no. A nesmíš tam lít longlife olej a měnit to 30 000 km, ale tak max po 10 tis km. A občas vrznout do paliva nějaké adetivum na čištění vstřiků, palivového systému atd.
Avatar - Anonym
Anonym
A která z popsaných vychytávek ti vyčistí karbon v sacím potrubí a na ventilech? >:D
Avatar - Barrichello
Barrichello
To protáhnutí a včasná výměna oleje a nepoužívání long-life srajdy typu Magnatec
Avatar - Anonym
Anonym
ptám se znova: co má výměna oleje a zátěž motoru společného s tvorbou pevných karbonizujících částic při spálení paliva ve válci u přímovstřiku????? Jak výměnou oleje nebo záhulem dosáhnu odstranění karbonu v sacím potrubí a nad ventilem????? Leda, že bys nový olej lil so sání a rozpouštěl ten karbon >:D
Avatar - Barrichello
Barrichello
Na úsady způsobeném palivem jsou aditiva do paliva na čištění kompletního palivového systému, vstřiků či ventilů

[odkaz]
[odkaz]

atd

Navíc spousta motorů se zanáší olejem, tvoří se tam šílené úsady právě díky dlouhým intervalům a longlife olejům, u BMW by mohli vyprávět >:D >:D >:D
jam2015
Ja používam Techron: [odkaz]
Jan Matějíček
to nemá cenu, nech ho... jen ať leje aditiva na čištění ventilů u přímovstřiku :-!
halleck
Opytal by som sa inak: Jak sa vytvori karbon v sani pokial sa tam dostava vylucne cisty vzduch bez paliva?
Cistiace prisady mame v oleji a v palive (VIF), takze tam kde sa dostanu mozu aj nejak rozpustat karbon.
peterle
Prečo by long life olej mal vadiť?
Logika hovorí, že je kvalitnejší ako obyčajný, takže jeho použite a výmena po po 15 tis motoru pomôže.
Avatar - petr164
petr164
Co je to "kvalitnější olej"? To s longlife pseudospecifikací nemá vůbec nic společného. Kvalitu oleje vyjadřují specifikace ACEA a API za předpokladu, že si olejáři kromě nekompromisní ochraně svého byznysu před neropnou konkurencí neplatí ještě za vylepšování specifikací.
Nicco
Pise o prevenci ne o oprave
sinistre
Ono se to řekne, ale jak a kde chceš protáhnout 1.8TSI nebo 2.0TSI, když v našich legislativních podmínkách protáhneš tak akorát 1.2TSI, které se lidi bojí s tím, že jim bude chybět výkon. To s tím chceš jezdit na okruhu?
BroukJ
Protáhnout znamená podržet to ve vysokých otáčkách, ne jezdit rychle.Prostě nech tam na dálnici dvojku nebo ve městě jedničku.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Doteď jsem měl za to, že účinně protáhnout znamená dát motoru velkou zátěž, tedy ho hodně zahřát, aby vše shořelo!? Jet na dvojku nebo trojku na čtvrt plynu pomůže jak?
ryccardo
Protáhnout auto neznamená jet za 6 naplno. ;-)
Avatar - Barrichello
Barrichello
na okreskách, sou jisté, kde sem ještělě policajty za 12 let nepotkal >:D >:D >:D
frite
Tak to máš štěstí, mě na okresce mezi L.A. a Vítkovem (kde je i ve všední den nijak hustý provoz) naměřili 132
Takže neboj, měří..
Avatar - Barrichello
Barrichello
musíš si vybrat takovou co není hlavní tah mezi městy ale někde mezi pár vesnicemi....
Avatar - Jenik3
Jenik3
Jde o to, aby se tocil motor :-) kola uz moc nemusi. Rekl bych III. na plnej, s cimz se clovek vejde do dalnicniho rychlostniho limitu +/-
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
nej je dávat VIFku :-! ale zcela v p*či to bude s příchodem Babištní E10 8-s 8-s 8-s
frite
Biosložka za karbon nemůže, naopak palivové cesty čistí..
VIF leju od první nádrže, a stejně už jsem sání zakarbonované měl..
CrankyDude
kroužkách?
To je ostuda. :-!
kroužcích!
[odkaz]
Asi mate karbonem zanesenou hlavu.
Avatar - Stejsn
Stejsn
Postrádám nějaké zakončení, rozuzlení, výsledek. Kam se vypláchnutý karbon poděje? Kudy se vypouští, nebo vyletí z výfuku? Jak dlouho po dekarbonizaci takový motor vydrží, než se vrátí do původního zakarbonovaného stavu? Odlepí to i zmiňované zapečené pístní kroužky? Vyčistí to i hydroštely, když jsou od mazání nejdál? Atd.
vwtig
Po najazdeni 300k na 16 rocnom civicu som kupil VIF. Par tyzdnov sa okolo vyfuku tvorili zrejme karbonove sadze. VIF tam lejem furt, ale vyfuk je teraz uz cisty - sudim ze co slo rozpustit odislo vyfukom :-)
Avatar - _Karel_
_Karel_
:yes: :yes: :yes:
Zejména, co se s karbonem stane. Měl bych obavu, že někde něco ucpe. Dám přednost rozborce a vyčištění.
Toky1
Najprv tu napíšu že sa karbónujú priamovstrekové motory benzínové aj dízlové (všetko s turbom) a potom popíšu ako tento problém odstrániť pri atmosférickom benzínovom nepramovstrekovom motore.
Aj Vám to príde divné?
Avatar - Jopino
Jopino
docela by mě zajímalo, jak si povedou moderní motory, které pracují podle zatížení jak v "atkinsonu", tak i klasickém "ottovu" cyklu. Tahle konstrukce by nešvar karbonu mohla oddálit, ne? Zatím je k tomu málo dat.
Podle mě se tomu obecně zabránit, alespoň částečně, dá. Do paliva přidávat např. VIF, měnit olej nejpozději po 10.000 km, a používat, pokud to konstrukce umožňuje, oleje specifikace ACEA A3, nebo C3 - tedy oleje mj. s nesníženou viskozitou. A v neposlední řadě, jak je uvedeno výše, nedržet motor v nesmyslně nízkých otáčkách, ale využívat celé spektrum s občasným "výletem" k omezovači. Taky je dobré se vyvarovat jen krátkým jízdám po městě a jednou za čas nechat olej prohrát delší jízdou (ať se mj. zbaví benzínu, kterým se rády moderní motory při krátkých jízdách ředí). :-|
mikinko
jak málo dat? Hybridné Toyoty-Lexusy už nejaký ten milion km natočili nie?
Avatar - Jopino
Jopino
Málo dat v domácích podmínkách, obrazně řečeno. Myslím třeba v neznačkových servisech - takových aut tam jezdí poskromnu, spíše jsou ve značkových (a ti se takovou "reklamou" chlubit nebudou). Navíc jsou ještě relativně mladá. Teď mám na mysli auta s kombinovaným spalováním a normou EU6+. Zajímá mě, co s nimi bude po 100.-150.000 km a víc.
mikinko
Atkinson je v hsd roky a auta nalietaju statisice a statisice... Niet co skumat je to vyskumane. Mam take doma servisujem na dvore nepotrebujem znackovy servis.
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Jak kde, např. Auris hybrid - 1,8 od Toyoty je nepřímovstřik, kde by se karbon nějak zásadně tvořit neměl. Oproti tomu třeba Mazda Skyactiv-G, tam se vstřikuje až po uzavření sacích ventilů, takže benzín se nikdy s ventily, sáním, aj. nikdy nesetká, ale jaké je skutečné zakarbonování fakt nevím.
mikinko
po 120 000km som si prezrel EGR a sanie v 1.8 hsd - nejaký karbon tam vďaka EGR je ale je to tenká vrstva, egr pipe som vyčistil, tam aj malý nános môže robiť obštrukciu...
halleck
" ...oleje, který je navíc extrémně řídký a tedy špatně odolávající vysokým teplotám."

Jak suvisi viskozita oleja s jeho odolnostou voci vysokym teplotam?
Samozrejme ze bezny (nie zavodny) olej 0w-20 moze nedostatocne mazat pri extremnych teplotach, ale pokial ide o tvorbu karbonu,
tak mam za to ze ta zavisi hlavne na zlozeni - PAO, HC a ine, ake aditiva obsahuje atd.
mikinko
No existuje niečo ako HTHS viskozita - ktorá udáva práve odolnosť voči vysokým teplotám a tá sa odráža v ACEA klasifikácii. 0W20 majú cca 2.6 - najnižšiu medzi olejmi takže problém tam môže nastať... to čo píšeš to sú aditíva ktoré robia iné vlastnosti....
Avatar - McMatej
McMatej
Tenhle obecně oblíbený omyl taky nechápu. Viskozita je tekutost, vnitřní tření v kapalině. Odolnost proti teplu je něco jiného. Na netu je mnoho "testů" tepelné odolnosti oleje. V nich vycházejí lepší i horší oleje napříč viskozitami. Daleko více to ovlivňuje výkovová specifikace. Jeden test např. tady [odkaz] nebo tady www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oil%20test.pdf… />
A HTHS viskozita je taky jenom viskozita, ale při 150 stupních celsia.
Avatar - Jopino
Jopino
A olej s vyšší HTHS viskozitou právě těmto nešvarům - včetně teploty - odolává lépe, než nějaká eko břečka.
mikinko
Omylom je naopak tvoje tvrdenie. Ole sa pri vysokej teplote pripali presne ako na panvici. Ten riedky skor, ten hustejsi neskor. To je vsetko. Aditiva su tam na ine veci. Aj olej bez aditiv dobre maze ale nezabrani tvorbe kalu, usadenin,oxidacii....
halleck
Pripali sa , to je fakt. Jak moc sa pripali zavisi hlavne od zlozenia - aky je zakladovy olej napr.
Oleje prave mazu nielen viskozitou ale aj aditivami. Zavodny olej bude mat prave dostatok tych mazacich aditiv, no zase ho treba castejsie menit. Viskozitu nemusi mat nutne vysoku - to uz zavisi od konkretneho motora co vyzaduje.
Jeden z mnohych clankov co by som bral ako fundovane:

[odkaz]
frite
Kdesi jsem narazil na způsob jak odstranit karbon ze sání, a to stříkat do sání za chodu motoru (musí u toho být asistent a udržovat pedálem plynu otáčky, aby se motor neudusil) postřikovačem či něčím podobným do dělá menší kapičky..
Máte o tom někdo poznatek či zkušenost?
Frantizsekk
Neprimy vstrik atmo bych se nebal, ale strikat to do turba bych se fakt neodvazil.
frite
Samozřejmě se stříká až za turbem a mezichladičem..
Avatar - O5kar
O5kar
A to i po dlouhém proběhu, sací ventily pouze ze strany spalovacího prostoru. Prostě EGR Swirl (vířivé) klapky, jedno neštěstí pro sací trakt.
Ondris
Na JTS recirkulaci nemam a hlava vypada jak uhlak. Tim to fakt neni, naopak, agresivni recirkulace u novycj TDI a spol. udrzuje diky slozeni spalin sani relativne ciste.
kalousek
... opět konstatuje, že pan Dusil šíří bludy. A to například v pojednání o tom, kterak u zážehových motorů může karbon na pístech způsobovat vznik nebezpečného detonačního spalování, proti kterému bojuje elektronika motoru nižším předstihem zážehu. A tvrdí že se díky tomu směs zapaluje dříve než normálně, jelikož v opačném případě by se zapálila nikoliv od svíčky, nýbrž od kompresního tepla ve válci...

Samozřejmě je takové vysvětlení nesmysl jak vrata. Karbon podporuje vznik detonačního spalování, ano to je pravda. Nicméně pan Dusil míchá dokupy detonační spalování a samozápaly, a z toho pak vyplývá i jeho zcela zmatený závěr, že nižší předstih vlastně znamená dřívější zapálení směsi.
Uff, takhle to dopadá při absolutním nepochopení procesů v motoru...

Nemohl by prosím psát takové články někdo kdo technice opravdu rozumí ?
koos323
Pane Kalousku, nemluví se o nižším předstihu, ale o zkrácení předstihu. To je rozdíl v samotném slově. To je pak těžké.
Frantizsekk
Nebojim se toho osklivyho a zlyho karbonu. Jezdim normalne, nekdy na to slapnu, jindy pomalu. A porad jen jezdim. Olej menim po roce/15000km. Auto nemam nadosmrti.
Ale pro lepsi pocit muzete vytahnout z kapsy par tisicovek a jet si ho nechat vycistit. Snad ten jejich zpusob neposkodi kat/dpf, vsechno musi ven vyfukem.
Radsi si jedte vymenit chladici kapalinu a brzdovku, kupte si lepsi gumy..
rasple
Dá se říct ze u motoru 2.0 TSI (162kw apod deriváty) je problém eliminován díky kombinaci přímého a nepřímého vstřikování? :-)
Avatar - petr164
petr164
VIFování je dobrá průběžná dekabonizační metoda. Je ale otázka, kolik karbonu zůstane tam, kam VIF nedosáhne. BG je v dekarbonizaci nekompromisní, což může ale znamenat, že pod karbonem se obnaží zeslabená vrstva třením zbroušeného kovu (typicky pístní kroužky). Tam pomůže pouze a jen metalokeramika (RVS-Tech nebo Atomium) schopná teplotně iniciačního procesu minerálního nanoweldigu povrchu třecí dvojice. Záleží na unikátním minerálním složení z přírodních zdrojů v Rusku, jiné formule zde takto nefungují. Problém karbonizace z nevhodného oleje souvisí s nesmyslnými lhůtami výměn oleje od výrobců ve vazbě na nízkoviskozní a tepelně nízkoodolné "longlife" oleje. Opakuji zkušenostní doporučení s použitím o stupeň až dva vyšší viskozity u ojetých vozů a u sportovní jízhy o stupeň až tři vyšší teplotní toleranci (tedy místo 0W30 5W40 až 10W60. měnit po 10, max 15 tisících km a nejdéle po dvou letech, ale raději po roce.
Jiří Sova
Můžete se někdo podělit o vlastní zkušenost s dekarbonizací motoru? Motor v mém autě začal být v poslední době hodně hlučný a začal mít větší spotřebu paliva. Může to dekarbonizace motoru řešit?
René Lendl
Usazený karbon může někdy stát za vyšší spotřebou i hlučností a v neposlední řadě kouřivostí motoru. Po profesionální dekarbonizaci motoru vodíkem se mi snížila spotřeba skoro o litr na 100 km, takže se sama dekarbonizace za chvilku vrátí jen v tomto rozdílu.
Jiří Sova
Kde jste ji nechal dělat? Trvalo to?
René Lendl
Na dekarbonizaci motoru vodíkem jsem se domluvil u sherlog .cz, tady na stránkách najdete poptávkový formulář, kde si můžete domluvit termín. Mají tam i ceník podle kubatury motoru. Domluvil jsem se na konkrétní den a ještě ten den jsem měl auto zpátky.
Jarda Václavík
To vypadá, jako by to psala asistentka v sherlogu...
Já dělal vodíkovou ve 30 000 km.
Pohledem přes svíčku byl motor po dekarbonizaci stejně zakarbonovaný, jako před.