Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Modulární platformy aneb společný základ pro víc aut. Jak to celé funguje?

28 komentářů

holden_holden
u xindlvagnu naho*vno. podvozek na polo a napr*caj na to o metr delsiho superba. auto je stejne siroky a kufr ma metr.
Niemand
Veď, ale veľkosť kufra robí v tuzemských porovnávačkách 40% celkového hodnotenia a tak je to vlastne správne.
Arese
O co víc vulgarismů, o to méně znalostí, viď Holdene? >😁
1) Polo dosud nikdy nemělo společnou platformu se Superbem
2) Problém, který popisuješ už v současnosti trápí jenom Rapid, jehož specifická v Boleslavi vyvinutá platforma pochází z Roomsteru.
V případě Superbu se jednalo o prodlouženou platformu Passatu (Sup. I. generace), resp. Octavie II (Sup. II. generace). Jezevčíkovité proporce minulých genrací Superbů ale u současné III. generace již byly odstraněny, protože platforma MQB umožňuje měnit i šířku rozchodu kol, resp. podlahy. Superb III. generace má tedy proporce již naprosto v pořádku. 😄
holden_holden
omlouva te tva neznalost. golf metr, octavia metr, superb metr, pasat metr a nove polo taky bude mit metr. proste platforma naho*vno. vse bude nafoukle polo.

ale jako fasunk pro dobytek je skodovka OK jak pises
Arese
Plácáš naprosté nesmysly. Platformu MQB bude mít až nové Polo plánované na příští rok. A vůbec to nevadí, protože kromě vzdálenosti mezi přední nápravou a pedály je vše kolem variabilní, takže tato platforma skutečně může posloužit od Pola až po Superb a vůbec ničemu to nevadí (zadní náprava může být jak kliková, tak i víceprvková). 😄
holden_holden
no jestli zvladas cist tak vidis ze pisu ze nove polo taky bude mit. a ze to nicemu nevadi je jasne protoze od skodovky nikdo zadne dobre jizdni vlastnosti neceka
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
holden_holden zřejmě naráží na to, že Superb III má i přes svou značnou vnější šířku kufr široký pouze 1 metr, tedy stejně jako Fabia III (vím, že Fabia III nemá MQB), což je nejen ve srovnání s konkurencí (např. Mondeo) opravdu málo...
_MT_
A máš nějaký zdroj pro ten tvůj metr u FIII? Co jsem se zběžně podíval, našel jsem jiná čísla.
_MT_
I na starých platformách mohli měnit šířku. I Passat vyšel z Golfu a Polo taktéž. MQB je o sjednocení instalace jednotlivých systémů v různých autech. Pokud byl Superb jezevčík a Passat podle tebe ne, tak prostě byla volba Škody udělat jezevčíka. Jen Fabia v tomhle trpěla, protože byla (a bude) o generaci pozadu. Pokud si dobře vzpomínám, u prvního Superbu pak platformu nenatahovala Škoda, šlo o platformu prodlouženého Passatu určeného pro čínský trh.
JapanPower
VW, FCA a PSA su momentalne Finance for automotive Trust zaradene pod "junk".Problem tychto modularnych stavebnic je v tom, ze jediny kto sa moze smiat je vyrobca ako ojebal zakaznika! Tento LEGO system je vzdy iba kompromis. Ale Ty zaplatis tu istu cenu ako za optimalnu platformu vyvynutu iba pre jeho auto. Niekto nosi topanku velkost 7 a niekto velkost 11. Ale vyrobca chce vyrabat iba velkost 9. Keby ze som prisiele do predajne a povedia mi, ok pozri presli sme na LEGO -system a usetrili sme 15%. Tvoje auto nema idealny podvozok ako predtym ale iba kompromisne riesenie a preto ti ho predame lacnesie ako minulu generaciu. Ale takto ja mam z toho *, ze VW poziva MBQ. Za tie iste peniaze si kupis este vatsi * ako predtym.
_MT_
Vždyť nápravy/ zavěšení sdíleli dávno předtím (a platformy natahovala/ zkracovala i prémie, BMW tím bylo dost známé). Můžou to mít ve více provedeních, pro různě drahá/ těžká auta (lišících se například "obsahem" hliníku), ale v principu má drtivá většina mimo prémii jednu ze dvou konfigurací - MacPherson s klikovou nápravou, nebo s multilinkem. Pružiny, tlumiče a stabilizátory se samozřejmě liší, můžeš mít klidně desítky variant podvozku v rámci jednoho modelu. A za tyhle peníze ani nelze očekávat řešení bez kompromisů, nemluvě o tom, že naladění je vždy o kompromisech.
ikoptak
Šířka kufru mezi podběhy nijak nesouvisí s platformou. Ta je pro větší auto logicky širší. On třeba Superb také použivá i širší pneumatiky a ty se musí do těch podběhů vejít, přes obrys auta být nemohou tak logicky musí jít směrem dovnitř.
Takže například o pět cm širší auto které má povoleno max. 225/xx místo max. 205/xx musí mít radhaus min. o ty čtyřy cm (2 x 20) širší, tedy mezi podběhy přibude pouze 1cm. pak tam je vždycky ještě nějakej prolis kvůli pevnosti a jste ve výsledku na nule.

A že superb je širší než polo snad zpochbyňovat nebudete.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
řešíš pár centimetrů, ale Superb III tam marní decimetry...

Superb III - šířka kufru 101 cm, aktuální Mondeo 113 cm
_MT_
Tady uvádí, že má 104. I když je možné, že nejužší místo není mezi podběhy. 😉 [odkaz] U liftbacku dokonce 88. [odkaz] U Superbu je to těch 100 u obou karoserií. [odkaz] [odkaz]
_MT_
Také záleží na zavěšení. U Fabie se nepočítalo s multilinkem, zatímco Superb ho má a bude prostorově náročnější. To je také jeden z potenciálních zdrojů rozdílů mezi značkami, různé jsou různě úsporné. Pokud si dobře vzpomínám, například Accord měl na pohled úzký kufr (nikdy jsem ho neměřil) a určitě na tom mělo svůj podíl právě zavěšení.
starý_kluk
První variabilní platformu na světě měl Fiat Stilo. Avšak je dobré vzpomenout na naši Tatru 613, které měla dva použitelné rozvory - ten delší byl v tzv. T613 Long.

Když se variabilní platformy rozšířily i v jiných značkách, VW ještě stále žádnou neměl. Stavěl své velikostní třídy všech značek koncernu na vybudované jednotné řadě platforem. Avšak - bohužel - mu vždycky chyběla platforma střední třídy; a tak Škoda Octavia se svými 4,5m délky stála na plošině o třídu nižší - "Golf".
VW přišel pak asi po 10 letech už rovnou s modulární platformou, jak se píše v článku.
Zatímco řada jednotných platforem (s neměnnými rozvory a rozchody) měla podprůměrné rozvory, tak typy dnes vzniklé na modulární platformě měly (ze začátku) rozvory taky podprůměrné. Jestli tu byla obava z velkého stopového průměru zatáčení vlivem rejdu předních kol, který přední modul umožňoval malý, nevím.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Nebyla v tom mazda 323 o pár měsíců, nebo nějaký ten rok dříve?
starý_kluk
Pokroková rodina Mazdy 323 byla podobná jako rodina Fiat Brava-Bravo-Marrea. Ano byl to přestupný krok k budoucí variabilní plošině. Byla to u obou vtipná nadčasová platforma umožňující rozmanitá auta. Byl to mezikrok k variabilní plaformě. Fiat se s ní třeba s prodloužením zádě dostal až téměř o jednu velikostní výš.
Avatar - O5kar
O5kar
To bylo z doby, kdy Mazda kamarádila s Fordem.
starý_kluk
Naopak - Ford 323 i 121 zastavil, 626 se už neobjevila.
Xonik
Máš sice pravdu že vw nebyl určitě první kdo použil modulární platformu, ale s těma normálníma platformama se mýlíš. Střední třídy samozřejmě vlastní platformu měly, a octavia jí nedostala z celkem pochopitelnéno důvodu - není to střední třída ale kompakt a proto taky vždy měla to samé co golf.
starý_kluk
O ne. Byla platforma "Golf" 4,25m - nižší stř. tř. a pak až platforma "Passat" 4,75m - tehdy vyšší stř.třída. Tehdy stř. tř. = 4,5m chyběla. Octavia 4,5m dostala platformu "Golf", který i na svou nižší stř.třídu měl podprůměrný rozvor. Protože VW neměl variabilní plošinu, nemohl rozvor o aspoň 10 cm natáhnout!
Ma007
čo to meleš?
Golf = nižšia stredná trieda- OK
Passat = stredná trieda!
Octavia = Golf = nižšia stredná trieda, kapiš to?
Xonik
Tak to máš pomotaný víc než jsem si myslel. Všechny koncernové modely nižší střední třídy (tedy mimo jiné Golf, Octavia, A3, Bora atd) té doby jezdili na platformě PQ34. Střední třída (Passat a A4) měla PL45, a vyšší střední třída byla jenom A6 na C5.
Jinak prodloužit se samozřejmě dala, není třeba chodit daleko - první generace superbu měla PL45+ - tedy nastavenou plošinu z passatu. 😉
starý_kluk
Jde o délkové třídy tenkrát. Dnes povyrostly, hlavně ty střední a vyšší střední.
Jestliže tenkrát platilo, že např. BMW 3-5-7 a Mercedes C-E-S měly délky 4,5-4,75--5 m a byly stř.-vyšší stř.-vyšší třída, pak Octavia 4,5m byla přesně střední třída a měla platformu z nižší stř. třídy - neměla totiž svůj originál v hatchbacku niží stř. třídy (Golf je jakoby jiný typ). A Passat 4,75m byl vyšší stř. tř.

Proto tehdy chyběla VWu paltforma stř.tř.! A to se vleklo i dál, když - jak jsem už psal - stř. a vyšší stř. tř. délkově povyrostly.

Délka vozu znamená délkovou třídu - ne platforma, na které stojí.

Proto píši, že se Marrea z Bravy dostala délkou až téměř do stř. třídy, když měřila téměř 4,5m (měla rozvor 2,54m, kdežto Octavia "jedna" jen 2,46m a "dva" 2,58m).

PS: Prodloužení rozvoru Superbu vůči Passatu byl tehdy kumšt Škodovky, ne systémové řady plošin VWu.
Xonik
Plaveš v tom solidně... >😁

Nic jako délkové třídy neexistují, existují jen třídy a ty se rozhodně neurčují jen podle délky modelu.
Ta se navíc může u jednoho a samého modelu lišit podle varianty karoserie - třídveřový golf zcela jistě nebyl jiná třída než bora variant, přesto že rozdíl v délce bude 20cm.

Stejně tak octavia nebyla střední třída jenom proto že na golfí podvozek přilepíš delší zadní převis. Krom toho ani tak octavia nedosahovala délky soudobého passatu - jak b4 tak b5 byly delší už tenkrát 😉

Platforma pro střední nijak nechyběla protože samozřejmě existovala, pokud máš problém se čtením tak zopakuju že se jednalo o PL45 😉

A prodloužená platforma PL45+ nebyl kumšt škodovky - v čině na ní jezdil tamní passat. 😉 A že se dalo s platformama kouzlit i bez MQB není pochyb, fabia II, roomseter, rapid jsou toho dobrým důkazem.
starý_kluk
To to, chlapče, pleteš. Pojmenování platforem ale znáš nazpamět.
Xonik
Především těch co podle tebe neexistujou 😉